eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیات ۳۷ – ۳۵ زن و مرد سالک الی اللّه سالکین الی اللهی که صفات زیر را دارند و یا آن را کسب خواهند کرد، چه زن باشند و چه مرد خدای تعالی برای آنها بخشایش و مزد زیادی قائل شده است: ۱ – مسلمان و تسلیم در مقابل حقایق اسلام باشند. ۲ – ایمان کاملی به خدا و روز قیامت داشته باشند. ۳ – مطیع خدا و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله باشند. ۴ – راستگو و درستکار باشند. ۵ – بردبار و جدّی باشند. ۶ – در مقابل پروردگار خاشع و خاضع باشند. ۷ – صدقه دهنده و به دیگران مهربان باشند. ۸ – روزه بگیرند. ۹ – دامن خود را از آلودگی ها پاک نگه دارند. ۱۰ – زیاد به یاد خدا باشند. ۱۱ – در مقابل قضاوت پروردگار درباره چیزی خود را مختار ندانند. ۱۲ – آن چنان به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله محبت داشته باشند که اگر دیدند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهتمایل به چیزی که در دست آنها است دارد، بدون معطّلی به او تقدیم کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 ماه رجب، شهر الولایه 💠 ماه پر برکت ، ماه است که طلیعه ماه است؛ و هر دو طلیعه هستند. به عنوان (شهرُ الله) نامیده شد که وجود مبارک (علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء) در آن خطبه معروف فرمود: (قد اقبل الیکم شهر الله)*. و رسالت، طلیعه ورود به باب است، و ولایت طلیعه ورود به باب رسالت است. اگر وجود مبارک حضرت فرمود: (انا مدینه العلم و علی بابها)*، ماهی که متعلّق به وجود مبارک است، طلیعه ورود به ماه رسالت است. این دعای نورانی (یا من ارجوه) اختصاصی به بعد از نمار ندارد. در بسیاری از فرصت های شب و روز این ماه می توان این جمله را خواند: (یا من ارجوه لکلّ خیر و آمن سخطه عند کلّ شرّ)*. مستحضرید که دعاها گرچه به صورت جمله خبریّه است، امّا به داعی انشاء القاء شده، اینها خبر نیستند. در فرمود: کسانی که از عذاب الهی در امان هستند، بدبخت هستند*؛ آن یک قسمت خبری است. امّا اینجا که می فرماید: (آمن سخطه)، جمله انشایی است؛ یعنی خدایا! مرا از سخط و عذاب و غضب خودت نجات بده؛ (یا من ارجوه لکلّ خیر و آمن سخطه عند کلّ شرّ). خدایا! مرا در حوادث تلخی که پیش می آید، حفظ بکن. غرض این است که این اختصاصی به ندارد، در کلّ این ماه، در فرصت های مناسب، هر وقت حالی پیدا شد انسان با این دعا زمزمه بکند. -------------------------------------------- 📌 الامالی للصدوق / صفحه ۹۳ 📌 الامالی للصدوق / صفحه ۳۴۵ 📌 اقبال الاعمال / صفحه ۶۴۴ 📌 ر.ک سوره اعراف / آیه ۹۹ 📋 درس اخلاق 📆 قم؛ ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۲۳۰ استاد صادقی.mp3
6.93M
📚شرح و تفسیر حکمت۲۳۰(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 140 نهج البلاغه .mp3
441.1K
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۰(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 149.mp3
11.33M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۴۹ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 150.mp3
13.94M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۵۰ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
368_196_1.mp3
2.07M
🔳مناجات یازدهم از مناجات های پانزده گانه امام زین العابدین علیه السلام: مناجات مفتقرین | راز و نیاز نیازمندان ✂️برشی از متن مناجات: 🔸إِلٰهِى كَسْرِى لَايَجْبُرُهُ إِلّا لُطْفُكَ وَحَنانُكَ، وَفَقْرِى لَايُغْنِيهِ إِلّا عَطْفُكَ وَ إِحْسَانُكَ، وَرَوْعَتِى لَايُسَكِّنُها إِلّا أَمانُكَ، وَذِلَّتِى لَايُعِزُّها إِلّا سُلْطانُكَ، وَأُمْنِيَّتِى لَايُبَلِّغُنِيها إِلّا فَضْلُكَ، وَخَلَّتِى لَايَسُدُّها إِلّا طَوْلُكَ، وَحَاجَتِى لَا يَقْضِيها غَيْرُكَ، وَكَرْبِى لَايُفَرِّجُهُ سِوَىٰ رَحْمَتِكَ، وَضُرِّى لَايكْشِفُهُ غَيْرُ رَأْفَتِكَ. 🔹معبودم، شکستگی‌ام را جز لطف و محبتت جبران نکند و تهیدستی‌ام را به بی‌نیازی نرساند جز مهر و احسانت و هراسم را جز امان تو آرام ننماید و خواری‌ام را جز توانایی‌ات به عزّت تبدیل نکند و مرا جز احسانت به آرزویم نرساند و شکاف فقرم را جز نیکی و محبتت پر نکند و حاجتم را کسی جز تو بر نیاورد و غم‌زدگی‌ام را جز رحمتت برطرف نکند و بدحالی‌ام را جز مهرت نگشاید 🔴 @rahighemakhtoom 🍁صفحه قرآنی رحیق
. 📌عقده حقارت، از عوامل بزهکاری 💠 از مهمترین عوامل ، عقده (احساس پستی) است. (علیه السّلام) فرمود: (( هر کس خویشتن را پَست و بشمارد و آن را گرامی ندارد، هرگز از شرُش ایمن مباش ))*. بر این اساس، راه بازدارنده از ، بروز احساس و در افراد است، تا اینکه جرم و گناه اجتماعی را با شخصیت جمعی خود ناسازگار بدانند و زمینه شرم و حیا فراهم گردد. 📌 تحف العقول / صفحه ۴۸۳ ؛ بحار الانوار / جلد ۷۲ / صفحه ۳۰۰ 📚 بر بال اعتکاف / صفحه ۲۷۵ و ۲۷۶ ✴ سوم رجب المرجب . سالروز شهادت حضرت امام علی النقی الهادی (علیه السّلام) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 امکان گناه ❓چگونه پس از ظهور امکان گناه وجود دارد؟ 🔹 در هیچ آیه، حدیث و روایتی نیامده است که پس از ظهور، هیچ کس مرتکب هیچ گناهی نمی‌شود. حتی اگر روز پایانِ کار شیطان را روز ظهور امام زمان بدانیم، باید به این موضوع توجه داشت که وسوسه‌های شیطان تنها انگیزه و عامل گناه نیست که با حذف آن، امکان گناه از بین برود بلکه سایر عواملِ تحریک به گناه همواره وجود دارند. 🔻 انسان تا وقتی زنده است دارای نفس امّاره و سرکشی است که همواره او را به انجام گناه فرمان می‌دهد، اما چون دارای عقل و شعور است، قدرت اختیار و انتخاب پیدا می‌کند که این اختیار داشتن، به معنای انجام گناه نیست بلکه به معنای اِمکان انجام گناه است. 🔅 از آنجایی که در عصر ظهور عقل‌ها کامل شده، رشد و تربیت انسان‌ها به حد کمال رسیده و جامعه‌ای براساس اخلاق و تربیت الهی ساخته می‌شود، انسان‌ها با آگاهی و اختیار از ظلم و گناه دوری می‌کنند و با وجود امکان گناه در عصر ظهور، انجام گناه به حداقلِ ممکن می‌رسد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 حاکمیت قرآن 🔰 شاید بتوان گفت، یکی از مهم ترین دلایلی که باعث بقای تشیّع در طول تاریخ شده است، همین روح انتظارى است که شیعه را پیوسته به تلاش، کوشش و حرکت سوق می‌دهد. 🔸 در طول تاریخ، تعاریف مختلفی برای انتظار گفته شده و هر کدام به نوعی و از منظری این کلمه را توضیح داده است. یکی از همین تعابیر را می‌توان در سخنان مقام معظم رهبری یافت. ایشان انتظار را سرشار بودن دل از امید نسبت به پایان راه زندگی بشر دانسته‌اند. 🔹 همچنین ایشان در ادامهٔ سخنانشان، دربارهٔ تعریف مفهوم کلمهٔ منتظر اینچنین گفته‌اند: «ما آن وقتی می‌توانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. برای ظهور مهدیِ موعود زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است... اولین قدم برای حاکمیت اسلام و برای نزدیک شدن ملت‌های مسلمان به عهد ظهور مهدیِ موعود، به‌وسیلهٔ ملت ایران برداشته شده است؛ و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است.»*۱ 📚 ۱- بیانات رهبري در دیدار مردم قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 مهربانِ سختگیر ▪️درون کعبهٔ دل، معتکف شدم مولا دعای آمدنت، با نیاز می‌خوانم 🔰امام زمان با مسئولان و کارگزاران دولت خود بسیار سختگیر است تا ذره‌ای ستم از طرف دولت و کارگزارانِ حضرت بر کسی وارد نشود و حق کسی ضایع نشود. زیرا اگر فرمانروا و رئیس جامعه‌ای نسبت به کارهای زشت و بدِ کارگزاران خود، بی‌تفاوت باشد و از خطاهای آن‌ها چشم‌پوشی کند، نتیجهٔ بدِ این عمل، دامنِ افراد جامعه را می‌گیرد و آن‌ها را به سوی فساد و تباهی می‌کشاند. همچنین امنیت مالی و جانی مردم به خطر می‌افتد. برای همین حضرت به گونه‌ای بر کارگزاران خود سخت می‌گیرد که حتی از ذهن کسی نگذرد که بخواهد در انجام وظایفش اندکی کوتاهی کند. در نتیجه هیچ‌گونه لغزش، فساد و انحرافی در نظام اداری حضرت وجود ندارد. 🔅امام صادق می‌فرمایند:«مهدی بخشنده‌ای است که مال خود را به وفور می‌بخشد و بر کارگزاران و مسئولان دولت خویش بسیار سخت‌گیر و بربینوایان بسیار رئوف و مهربان خواهد بود.»*۱ ▫️وَ قَوِّ نَاصِرِيهِ وَ اخْذُلْ خَاذِلِيهِ و ياورانش را نيرومندساز و واگذارنده‌اش را خوار كن! 📚 ۱- منتخب الاثر،ص ۳۱۱ تالیف حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ره 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت جانسوز امام دهم حضرت هادی(س) تسلیت و تعزیت باد 💠 مطیع خدا باکی از خشم مردم ندارد 🔸 صالح ‌بن ‌سعید به حضور امام هادی (علیه السلام) مشرف شد دید حضرت را در كوی فقرا تحت نظر دارند، به عرض كرد: «أَرَادُوا إِطْفَاءَ نُورِكَ وَ التَّقْصِیرَ بِكَ‏»؛ مأموران عباسی خواستند نور تو را خاموش كنند؛ حضرت فرمود نتوانستند، نگاه كن ببین در این كوی فقرا چه می ‌بینی، نگاه كرد دید بوستان هایی است؛ همان ﴿جَنّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ﴾؛[١] تقریباً آنچه را قرآن درباره بهشت یاد فرموده است، صالح ‌بن ‌سعید با چشم ملكوتی دید. حضرت امام هادی سلام الله علیه به صالح‌ بن‌ سعید فرمود: «فَهَذَا لَنَا عَتِیدٌ»؛[٢] این برای ما آماده است. 🔸 «مَنِ‏ اتَّقَی‏ اللَّهَ‏ یتَّقَی»؛[٣] چیزی باتقوا را گرفتار خود نمی ‌كند و اگر كسی بود ماسوای خدا از او اطاعت می ‌كنند، چه اینكه از حضرت هادی (سلام الله علیه) اطاعت كردند. فرمود اگر كسی خدا بود باكی از ندارد چون و به دست مردم نیست. 📚 [١] . سورهٴ آل‌عمران، آیهٴ ١٥ [٢] . الكافی(ط - الإسلامیة) ج ١، ص ٤٩٨ [٣] . الكافی(ط - الإسلامیة) ج ١، ص ١٣٨ 📅 (خطبه های نماز جمعه، ١٣٧٢/٩/٢٦) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
1628683591-9791-1400-1-6.pdf
501.5K
43 🌴🌴🌴 📌 نمودهای تحقق امنیت اجتماعی با تکیه برداستان حضرت موسی (ع) و فرعون در قرآن ▪️ مقاله ای برای عموم قرآن دوستان 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(215) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰تفسير ⏪زندگى بى فروغ منافقان انسان در عالم طبيعت مسافرى است كه رهسپار لقاى مهر يا قهر الهى است و سير و سفر او بدون نورى كه راه او را روشن كند، به جمال و مهر الهى پايان نمى پذيرد و منافق كه در باطن كافر است، نه از خود نورى دارد تا با آن قدرت پيمودن راه مهر خدا را بيابد و نه از نور خدايى كه (نو السموات والارض) است بهره مند است و منبع ديگرى نيز براى تامين نور نيست: (و من لمن يجعل الله له نوذرا فماله من نور). پس او در تيرگيها به سر مى برد و اگر هم نورى براى روشن كردن راه خود فراهم آورد خدا آن را فورا خاموش مى كند و او همواره متحير است. 🔹مثل منافقان همچون مثل كسى است كه آتشى بيفروزد تا از فروغ آن پيرامونش روشن شود، ولى خدا آن را خاموش كند و فرصت پيمودن راه را از او بگيرد. خداوند آتش افروخته منافقان را خاموش مى كند و آنان را در تيرگيها به حال خود رها مى كند و رها ساختن منافقان به حال خود بدان معنا نيست كه از دايره ربوبيت خداى سبحان بيرونند؛ زيرا خارج شدن موجود امكانى از ربوبيت خداوند به معناى رها ساختن امكان و پيوستن به وجوب است. در حالى كه اگر موجودى عين فقر و ربط محض بود محال است از جامه امكان بيرون رود و لباس وجوب بر تن كند. 🔹از اين رو معناى دعاى پر بركت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله): اللهم ولا تكلنى الى نفسى طرفه ابدا ،و يا دعاى و لا تكلنا الى غيرك و لا تمنعنا من خيرك ؛ نيز اين نيست كه در جهان هستى تكيه گاه ديگرى جز خدا وجود دارد، بلكه بدين معناست كه خدايا لطف و رحمت خاص خود را از ما دروغ مكن ؛ زيرا اگر ما را با غرايزمان رها كنى و عقل و فطرتمان را با وحى شكوفا نكنى سقوط مى كنيم. 🔹بنابراين، معناى رها ساختن منافقان در تيرگيها (تركهم فى...) آن است كه منافقان از فيض مخصوص الهى محروم مى شوند، همان گونه كه آيه شريفه (نسوا الله فنسيهم ان المنافقين هم الفاسقون) نيز بدين معناست كه خداوند چنان منافقان را از لطف خاص خود محروم مى كند كه گويا به دست فراموشى سپرده شده اند، نه اين كه خداى سبحان فراموش كار است، زيرا او علم محض است و نيسان را به حريم پاك او راهى نيست: (و ما كان ربك نيسا). البته علم احاطى مطلق خدا در اين گونه از موارد ترك و رها ساختن نيز همچنان محفوظ است. جمله (وتركهم فى ظلمات لايبصرون) هماهنگ و مويد جمله (ويمدهم فى طغيانهم يعمهون) در آيات قبل است و نشان مى دهد كه نسيان الهى به معناى رها كردن عمدى و ترك اختيارى است، نه سهو قهرى. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Qiyamah01.mp3
8.65M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 1.docx
62.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 1.pdf
1.03M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌معنای نصیحت ...قبلاً هم به عرض شما رسيد که اصلاً نصيحت معنايش نيش زدن نيست. آن تفسير شد معناي نصيحت، اين سوزن خياط را مي‌گويند «منصحه». خود خياط را مي‌گويند «ناصح». آن جامه‌اي که دوخت را مي‌گويند «نصاح». «نصيحت»؛ يعني انسان جامه آبرومندي بدوزد و بر پيکر جامعه بيندازد و اينها را از برهنه بودن در بياورد، اين چيز بسيار خوبي است. اينکه آبرو بردن نيست، بر همه ما هم لازم است نصيحت بکنيم. نصيحت اصلاً معنايش اين است، اين سوزن را مي‌گويند «منصحه». اين خياط را مي‌گويند «ناصح»، اين لباس را مي‌گويند «نصاح». اين خيلي بر ما واجب است، کار خوبي هم هست! آن وقت راحت هستيم، بايد بگوييم مي‌گوييم. بايد نصيحت بکنيم مي‌کنيم؛ اما خودمان را بخواهيم سبک بکنيم، اين اثر ندارد. گفتن لازم است، امر به معروف لازم است، نهي از منکر لازم است، اينها همه جامه است، جامه حافظ آبروست، اينها چيز خوبي است! 📼فرازی از سوره القیامه جلسه اول 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(127) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪ 35-تکذیب و تصدیق بر اساس علم بَلْ كَذَّبُواْ بِمَا لَمْ يُحِيطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الظَّلِمِينَ‏ (یونس/39) بلكه (حقّ آن است كه) چيزى را كه به شناخت آن احاطه نداشتند دروغ پنداشتند، در حالى كه سرانجام و حقيقت و باطن آن هنوز بر ايشان روشن نشده است. كسانى كه پيش از آنان بودند نيز همين گونه تكذيب كردند. پس بنگر كه سرانجام ستمگران چگونه است. 🌱🌱🌱 امام صادق عليه السلام فرمودند: از دو آيه‏ ى قرآن دو درس بزرگ مى ‏آموزيم: ▪ الف: تا علم نداريم، حرفى نزنيم. «الم يؤخذ عليهم ميثاق الكتاب ان لا يقولوا على اللَّه الاّ الحقّ» ▪ ب: تا علم نداريم، حرفى را ردّ نكنيم. «بل كذبّوا بما لم يحيطوا بعلمه» همين آيه. 🔹🔹 مخالفان، بدون احاطه‏ ى علمى به قرآن، آن را ردّ كرده ‏اند. «كذّبوا بما لم يحيطوا» دانستنِ كلّى و اجمالى كم اثر است. آنچه سبب نورانيّت مى‏شود، «احاطه‏ ى علمى» است. «لم يحيطوا بعلمه» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
وَاکْفِنٰا کَوٰافِىَ قَدَرِکَ، وَامْنُنْ عَلَیْنٰا بِحُسْنِ نَظَرِکَ، وَلاٰ تَکِلْنٰا اِلىٰ غَیْرِکَ،وَلاٰ تَمْنَعْنا مِنْ خَیْرِکَ، وَبٰارِکْ لَنٰا فیمٰا کَتَبْتَهُ لَنٰا مِنْ اَعْمٰارِنٰا... (پروردگارا) ما را در برابر حوادث سخت یارى ده و با حسن نظرت بر ما منّت گذار و ما را به غیر خودت وا مگذار. و از احسانت محروم مساز، در عمرى که براى ما مقرّر داشته اى برکت ده، (اعمال ماه رجب؛ اعمال مشترک این ماه) 🌷🌷🌷 @majalezendegi
🌷🌷🌷 🔰خدمت به مردم (حمایت های مومنانه) ⏪۴. در آیاتی از قرآن کریم، خداوند انسان ها را تشویق به کار و تلاش فرموده است و بدیهی است که خدمت به مردم در ضمن کار و تلاش است; می فرماید: «او کسی است که دریا را مسخّر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخورید و زیوری برای پوشیدن (مانند مروارید) از آن استخراج کنید و کشتی ها را می بینی که سینه دریا را می شکافند تا شما (به تجارت پردازید و) از فضل خدا بهره گیرید، شاید شکر نعمت های او را به جای آورید. (نحل، ۱۴)۷ قرآن کریم، تلاش برای معاش و خدمت به مردم را همردیف جهاد در راه خدا بیان می کند; می فرماید: «گروهی دیگر برای به دست آوردن فضل الهی (و کسب روزی و خدمت به مردم) به سفر می روند و گروهی دیگر در راه خدا جهاد می کنند...» (مزمل، ۲۰) و این اهمیت اسلام به این موضوع را نشان می دهد. 🔹در سیره انبیاء و اولیاء خداوند، می خوانیم که آنان با کار و تلاش خویش و ارائه خدمتی به مردم، ارتزاق می کردند; مثلاً در حدیثی از امام علی(علیه السلام) می خوانیم که: «حضرت داوود(علیه السلام) با دست خویش، از برگ خرما بوریا می بافت و به همنشینانش می گفت: کدام یک از شما برای فروش آن، مرا یاری می کند؟ و آن گاه، از بهای آن، قرص نان جو می خورد.» و یا حضرت ادریس(علیه السلام) و یا لقمان دو زندگی می کردند. 🔹افزون بر این، در روایات اهل بیت(علیهم السلام) سفارش اکیدی نسبت به بجاآوردن درخواست برادران ایمانی شده، به طوری که یکی از مهم ترین حقوق برادری، در پی حوایج و خدمت به مردم شمرده شده است. که پرداختن به آن خارج از این پاسخ نامه می باشد. فقط به روایتی از «جمیل» بسنده می کنیم که از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند: «مؤمنان خدمت کار یکدیگرند، (جمیل گوید:) عرض کردم: چگونه خدمتکار یکدیگرند؟ فرمود: به یکدیگر سود می رسانند.» ....ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom