eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
626 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 حضرت علی(ع) اقسام از نظر قرآن را چنین بیان فرمود: «شرکی که در قرآن آمده ۴ قسم است: ▪ .اول: شرکی که به زبان اظهار گردد؛ آنجا که فرمود: «لَّقَدْكَفَرَالَّذِینَ.قَآلُواْإِنَّ.اللَّـهَ.هُوَ.الْمَسِیحُ.ابْنُ.مَرْیمَ» (مائده/ ۱۷) «آنها كه گفتند: خدا، همان بن مریم است بطور مسلّم كافر شدند.» ▪ .دوم: .عملی است؛ چنانکه فرمود: «وَمَایؤْمِنُ.أَكْثَرُهُمْ.بِاللَّـهِ.إِلا.وَهُمْ.مُشْرِكُونَ» (یوسف/ ۱۰۶) و فرمود: «اتَّخَذُوا.أَحْبَارَهُمْ.وَرُهْبَانَهُمْ.أَرْبَابًامِنْ.دُونِ.اللَّـهِ» (توبه/ ۳۱) «آنها دانشمندان و راهبان خویش را معبودهایی در برابر خدا قرار دادند.» زیرا آنان علمای خود را به خدایی نمی‌خواندند (تا شرک زبانی باشد،) بلکه از این جهت بودند که آنان را اطاعت می‌کردند، آنچنانچه اگر حلالی را یا حرامی را می‌کردند، از آنان می‌پذیرفتند. پس عملا و ناخودآگاه آنها را پرستش می‌کردند. ▪ قسم سوم: .زنا است که (خطاب به شیطان) فرمود: « » (اسراء/ ۶۴) «و در ثروت و فرزندانشان شركت جوی». شاید از این جهت که زناکار، را در تکوین نطفه با خدا شریک ساخته است. ▪ قسم چهارم: .ریا است؛ آنجا که می‌فرماید: « _لا_یشْرِکْ_بِعِبادة_ِرَبِّهِ_أَحَداً » (کهف/ ۱۱۰) «پس هر كه به لقای پروردگارش امید دارد، باید كاری شایسته انجام دهد، و هیچ كس را در عبادت شریک نكند.» که چنین افرادی گزارده و روزه گرفته و اعمال نیک همچون دیگر انجام داده‌اند، جز آنکه هدف آنان از این اعمال، ریا و جلب ستایش مردم بوده است. 🔹 امام (ع) در توضیح شرک ریا فرمود: کسی که .و.روزه یا آزاد ساختن بردگان و حج و از اینگونه اعمال را به نیت ستایش مردم انجام دهد، در حقیقت در عمل خویش دیگری را با خدا نموده است، ولی این نوع قابل گذشت است. 📚 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌"من"سخنگوی شیطان تا سخن از من است حرف شیطان است این ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾[ این اصل کلی است من بهتر از اویم. تا سخن از من است؛ معلوم می‌شود انسان سخنگوی شیطان است ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾؛ تا سخن از ﴿هُوَ الْحَقَّ﴾ است انسان می‌شود عبد. آیت الله 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. 🔰 ثروت و فقر، امتحان خدا 💠 بینش برخی افراد این است که اگر یک وقت آنها خوب بود، و در ، و بودند؛ می گویند: خدا ما را گرامی داشت، امّا اگر به یا به و دیگر مبتلا شدند، می گویند: خدا ما را اهانت کرد. اینچنین اشخاصی معیار و را در می دانند. در حالی که خدای سبحان فرمود: اینچنین نیست. هم ثروت و است هم فقر و ، هم سلامت ابتلاء و امتحان است هم بیماری. در هر دو حال ما داریم اشخاص را امتحان می کنیم*. 🌱🌱🌱 📌 اشاره به سوره فجر / آیات ۱۵ تا ۱۷ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد_انصاری 🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼 جلسه دوم تفسیر آیات 11 تا 31 📝 فهرست موضوعات جلسه: ☑ ولادت حضرت فاطمه (س) ☑ موقعیت اجتماعی و اقتصادی ولید بن مغیره ☑ معیارهای طبقه بندی اجتماعی در جوامع بشری ☑ عکس العمل ولید پس از شنیدن آیات قرآن ☑ ریشه مقابله با قرآن در طول تاریخ ☑ بالاترین طرح جامعه عرب برای مقابله با قرآن ☑ سرانجام کار ولید بن مغیره ☑ ناتوانی انسان ها از درک ماهیت دوزخ ☑ خصوصیات موکلان جهنم ☑ فتنه کافران با آیات قرآن ☑ اعجاز لفظی قرآن ☑ مفهوم اضلال خداوند ☑ فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه دوم تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
وَ جَزَاهُم بِمَا صبرُوا جَنَّةً وَ حَرِيراً(12) مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلى الأَرَائكِلا يَرَوْنَ فِيهَا شمْساً وَ لا زَمْهَرِيراً(13) 12 -خداوند در برابر شكيبائى آنان ، بهشت و لباسهاى حرير بهشتى را به آنها پاداش مى‏دهد. 13 -اين در حالى است كه بر تختهاى زيبا تكيه كرده‏اند ، نه آفتاب را در آنجا مى‏بينند ، نه سرما را. نگاشت (17) 🔰تفسير : پاداشهاى عظيم بهشتى! ▫️بعد از اشاره اجمالى در آيات گذشته به نجات ابرار و نيكان از عذابهاى دردناك روز قيامت ، و رسيدن آنها به لقاى محبوب ، و غرق سرور و شادمانى شدن ، در آيات مورد بحث به شرح اين نعمتهاى بهشتى پرداخته ، حداقل پانزده نعمت را در طى اين آيات بر مى‏شمرد : نخست از مسكن و لباس اين بهشتيان سخن مى‏گويد ، و مى‏فرمايد : خداوند در برابر صبر و شكيبائى آنها بهشت و لباسها و فرشهائى از حرير را به آنها پاداش مى‏دهد ( و جزاهم بما صبروا جنة و حريرا ) . ▫️آرى در برابر آن همه استقامت و ايثار كه نمونه آن وفاء به نذر ، و روزه داشتن ، و بخشيدن طعام مورد نياز خود هنگام افطار به مسكين و يتيم و اسير است ، خداوند آنها را در باغهاى مخصوصى از بهشت جاى مى‏دهد ، و بهترين لباسها را بر آنها مى‏پوشاند. نه تنها در اين آيه كه در آيات ديگر قرآن نيز به اين حقيقت تصريح شده كه پاداشهاى قيامت در مقابل صبر و شكيبائى انسان است ( صبر در طريق اطاعت ، صبر در برابر معصيت ، و صبر و استقامت در برابر مشكلات و مصائب ) . ▫️در آيه 24 سوره رعد مى‏خوانيم فرشتگان به بهشتيان چنين خوشامد مى‏گويند : سلام عليكم بما صبرتم : درود بر شما به خاطر صبر و استقامتى كه داشتيد. ▫️و در آيه 111 مؤمنون آمده است : انى جزيتهم اليوم بما صبروا انهم هم الفائزون : من امروز آنها را به خاطر صبر و استقامتشان پاداش دادم ، آنها پيروز و رستگارند. 🌱🌱🌱 🔹سپس مى‏افزايد : اين در حالى است كه آنها بر تختهاى زيبا تكيه كرده ، نه گرمى آفتاب را مى‏بينند ، و نه سردى هوا را ( متكئين فيها على الارائك لا يرون فيها شمسا و لا زمهريرا : ذكر اين حالت ( تكيه كردن بر تختها ) اشاره به آرامش و راحتى كامل آنها است ، چرا كه انسان معمولا در حالت آرامش در چنين حالتى به سر مى‏برد ، و ذيل آيه نيز اشاره به اعتدال كامل هواى بهشت است. نه اينكه خورشيد و ماه در آنجا وجود نداشته باشد ، بلكه تابش ناراحت كننده خورشيد وجود ندارد ، با وجود سايه‏هاى درختان بهشتى. ▪️زمهرير از ماده زمهر به معنى شدت سرما ، يا شدت غضب ، يا سرخ شدن چشم بر اثر خشم ، مى‏باشد ، و در اينجا منظور همان معنى اول است . ▪️در حديثى آمده است كه در جهنم نقطه‏اى وجود دارد كه از شدت سرما اعضاى بدن از هم متلاشى مى‏شود. ▪️ارائك جمع اريكه در اصل به تختهائى مى‏گويند كه در حجله عروس مى‏نهند و منظور در اينجا تختهاى زيبا و فاخر است. 🔹آلوسى مفسر معروف اهل سنت در روح المعانى در حديثى از ابن عباس چنين نقل مى‏كند : بينا اهل الجنة فى الجنة اذا راوا ضوءا كضوء الشمس ، و قد اشرقت الجنان به فيقول اهل الجنة يا رضوان ما هذا ؟ و قد قال ربنا لا يرون فيها شمسا و لا زمهريرا ، فيقول لهم رضوان ليس هذا بشمس ، و لا قمر ، و لكن على (عليه‏السلام‏) و فاطمة (عليهاالسلام‏) ضحكا ، و اشرقت الجنان من نور ثغريهما ! : هنگامى كه بهشتيان در بهشت هستند ناگهان نورى همچون نور آفتاب مشاهده مى‏كنند كه صحنه بهشت را روشن ساخته ، بهشتيان به رضوان ( فرشته مامور بهشت ) مى‏گويند : اين نور چيست با اينكه پروردگار ما فرموده در بهشت نه آفتاب را مى‏بينند و نه سرما را ؟ ! او در پاسخ مى‏گويد : اين نور خورشيد و ماه نيست ، ولى على(عليه‏السلام‏) و فاطمه س خندان شده‏اند و بهشت از نور دندانشان روشن گشته است!. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
وَ دَانِيَةً عَلَيهِمْ ظِلَلُهَا وَ ذُلِّلَت قُطوفُهَا تَذْلِيلاً(14) وَ يُطاف عَلَيهِم بِئَانِيَةٍ مِّن فِضةٍ وَ أَكْوَابٍ كانَت قَوَارِيرَا(15) قَوَارِيرَا مِن فِضةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِيراً(16) 14 -و در حالى است كه سايه‏هاى آن ( درختان بهشتى ) بر آنها فرو افتاده ، و چيدن ميوه‏هايش بسيار آسان است . 15 -و در گرداگرد آنها ظرفهائى از نقره ، و قدحهائى بلورين مى‏گردانند ( مملو از بهترين غذاها و نوشيدنى‏ها) 16 -ظرفهاى بلورينى از نقره ! كه آنها را به اندازه لازم آماده كرده‏اند. 🔅🔅🔅 نگاشت (18) 🔹آيه بعد در ادامه اين نعمتها مى‏افزايد : اين در حالى است كه سايه‏هاى درختان بهشتى بر آنها فرو افتاده ، و چيدن ميوه‏هايش براى آنها بسيار سهل و آسان است : ( و دانية عليهم ظلالها و ذللت قطوفها تذليلا. ▫️نه مشكلى وجود دارد ، نه خارى در دست مى‏رود ، و نه احتياج به تلاش و حركتى براى چيدن ميوه‏ها است ! بار ديگر ياد آورى اين نكته را ضرورى مى‏دانيم كه اصول حاكم بر زندگى انسان در آن جهان با اين جهان بسيار متفاوت است ، و آنچه در باره نعمتهاى بهشتى در اين آيات و آيات ديگر قرآن آمده ، تنها اشاراتى است پر معنى به آن مواهب عظيم ، و گرنه طبق تصريح بعضى از روايات در آنجا نعمتهائى است كه هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و بر انديشه هيچ كسى نگذشته است . ▫️ابن عباس سخنى دارد كه در ذيل بعضى از آيات همين سوره بيان كرده است : مى‏گويد : آنچه را خداوند در قرآن از نعمتهاى بهشتى نام برده مثل و مانندى در دنيا ندارد ، ولى خداوند آن را با نامى كه براى ما شناخته شده است نام مى‏برد ، مثلا از شراب طهورى نام مى‏برد كه با زنجبيلممزوج است اين ماده معطرى بود كه عرب به آن علاقه داشت. 🌱🌱🌱 🔹در آيه بعد به توضيح قسمتى از چگونگى پذيرائى از اين ميهمانان بهشتى خدا وسائل پذيرائى آنها ، و پذيرائى كنندگان مى‏پردازد و مى‏فرمايد : در گرداگرد آنها ظرفهائى از نقره و قدحهائى بلورين مى‏گردانند ( و يطاف عليهم بانية من فضة و اكواب كانت قواريرا). ▫️ظرفهاى بلورينى از نقره ! كه آن را به اندازه لازم آماده كرده‏اند ( قوارير من فضة قدرها تقديرا). ▫️در اين ظرفها انواع غذاهاى بهشتى ، و در آن قدحهاى بلورين انواع نوشيدنيهاى لذت بخش و نشاط آفرين ، به مقدارى كه مى‏خواهند و علاقه دارند موجود است ، و خدمتكاران بهشتى پيوسته گرد آنها دور مى‏زنند و به آنها عرضه مى‏كنند . ▪️آنية جمع اناء به معنى هرگونه ظرف است ، و اكواب جمع كوب ( بر وزن خوب ) به معنى ظرف آب است كه دسته نداشته باشد كه گاه از آن تعبير به قدح مى‏شود. ▪️قوارير جمع قاروره به معنى ظرف بلورين و شيشه‏اى است. ▫️عجب اينكه مى‏فرمايد : ظرفهاى بلورين بهشتى از نقره ساخته شده ! در حالى كه در عالم دنيا چنين ظرفى مطلقا وجود ندارد ، و ظرفهاى بلورين را از سنگهاى مخصوصى كه ذوب مى‏كنند مى‏سازند ، ولى همان خدائى كه اين امكان را در سنگ تيره آفريد كه قابل تبديل به شيشه و بلور باشد ، مى‏تواند در فلزى همچون نقره نيز بيافريند . ▫️و به هر حال از اين تعبير استفاده مى‏شود كه ظرفها و جامهاى بهشتى هم صفا و شفافيت بلور را دارد ، و هم درخشندگى و زيبائى نقره را ، و نوشابه‏هائى كه در آن است كاملا نمايان است. ▫️قابل توجه اينكه : در حديثى از امام صادق (عليه‏السلام‏) آمده است كه ينفذ البصر فى فضة الجنة كما ينفذ فى الزجاج ! : نور چشم انسان در نقره بهشتى نفوذ مى‏كند ، آنچنانكه در شيشه و بلور دنيا نفوذ دارد. ▫️اين را نيز مى‏دانيم در عصر ما دانشمندان به اشعه‏هائى پى برده‏اند ( مانند اشعه ايكس ) كه از اجسام تيره نيز عبور مى‏كند و درون آن را مانند بلور نشان مى‏دهد. ▫️ابن عباس مى‏گويد : همه نعمتهاى بهشتى شبيه و مانندى در دنيا دارد جز ظرفهاى بلورين كه از نقره است كه در دنيا شبيه و مانندى براى آن نيست. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌سال نوی اهل معرفت مستحضرید هر کسی برای خود یک سالی دارد کشاورزان معمولاً اول سالشان اول پاییز است یعنی درو می‌کنند و سود و زیان کِشت و زرعشان را مشخص می‌کنند، برخی‌ها هم اول سالشان است آنها که می‌خواهند بالنده باشند و مثل گیاه زندگی کنند معمولاً کسانی اند که در حدّ حیات گیاهی هستند و اول سالشان فروردین است رشد می‌کنند و جامه خرّم در برمی‌کنند، اما کسانی که در مسائل اخلاقی کار می‌کنند اول سالشان است لذا ماه شعبان آخر سال اخلاقی اینهاست در آخر سال نظیر اینکه نزدیک امتحانات کنکور می ‌شود انسان چگونه تلاش و کوشش می ‌کند مطالعه کند و حضور ذهن داشته باشد، اینها که سال اخلاقی دارند تمام تلاش و کوشش آنها این است که در این ماه شعبان بدهکاری‌هایشان را بدهند حقّ‌الله دارند حقّ‌الناس دارند توبه‌ ای باید بکنند واجبی ترک کردند حرامی مبتلا شدند تمام این دِیْن‌های حقّ‌اللهی و حقّ‌الناسی را در ماه شعبان بدهند که وقتی فرا می ‌رسد اینها با سود همراه باشند. 🔹 لذا آنهایی که در مسائل اخلاقی کار می ‌کنند اول سالشان ماه مبارک رمضان است و ماه شعبان را با تلاش و کوشش و ناله و ضجّه می‌ گذرانند که بدهکار نباشند. اینکه این بزرگوار گفت: ماه شعبان مده از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد همین است یعنی الآن ماه شعبان، آخر سال است یازده ماه گذشت این ماه آخر سال است آخرین ماه است اگر بخواهی چیزی بنوشی بنوش وگرنه ماه مبارک رمضان که آمد ماه کار است ماه جایزه نیست شب و روز این ماه مبارک رمضان را باید تلاش و کوشش کنی تا شب عید رمضان یعنی شب که شد و روز عید رمضان یعنی عید فطر که شد آنجا به عنوان لیلة الجوائز یا یوم ‌الجوائز چیزی به تو بدهند وگرنه ماه مبارک رمضان ماه کار است ماه رفتن است نه ماه جایزه گرفتن، «ماه شعبان مده از دست قدح کاین خورشید» این این جام دادن این جایزه دادن اگر ماه شعبان نصیب تو نشد ماه مبارک رمضان نصیبتان نمی‌شود ماه مبارک رمضان باید بدوید تا در شب عید رمضان چیزی به شما بدهند ماه کار است نه ماه وصال. البته انسان از کار کردن و عبادت کردن لذّت می‌برد ولی لذّت دیدار و لذّت وصال چیز دیگری است اگر شب عید رمضان شد روز عید رمضان شد روز عید فطر شد آن وقت می‌گویند: روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم آن روز، است که چیزی به آدم می‌دهند، بنابراین ما اگر به آن حد نرسیدیم لااقل این یک ماه را که نزدیک است سال قبلی تمام بشود بررسی کنیم دِیْن و حقّ‌الله و حقّ‌الناس و نقص‌ها و قصورها و تقصیرها را ترمیم بکنیم. 📚 منبع: آرشیو جلسات درس اخلاق قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرحوم شيخ مفيد(رضوان الله تعالي عليه) در کتاب شريف أمالي از معصوم(سلام الله عليه) نقل کرد دعايي مستجاب است که دعا کننده موحّد باشد، بداند فقط از خدا چيزی مي‌خواهد و لاغير! اگر کسي بيماري داشته باشد چشمش هم به داروي خودش باشد به رهنمود طبيب باشد به دستگاه تغذيه و تجزيه و مانند آن باشد و خدا را هم يکي از اين علل و اسباب بداند چنين دعايي موحّدانه نيست يا بي‌اثر است يا کم‌اثر؛ ولي اگر کسي بگويد خدايا همه اينها فيض تو هستند، همه اينها را تو تدبير مي‌کني همه اينها دست اندرکاران تو هستند ﴿وَ ما يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ﴾ من از تو مي‌خواهم که تو مسبّب اسباب هستي؛ فرمودند اين دعا يقيناً مستجاب است، دعاي موحّد ممکن نيست رد بشود. در بخش پاياني سوره مبارکه «يوسف» که دارد: ﴿وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾ يک زنگ خطري است که بسياري از مردم گرفتار يک شرک مرموز هستند. آن�که مي‌گويد خدا هست «ولي»! خدا هست «اما»! اين «ولي» و «اما» را شرک و شريک او قرار مي‌دهد؛ ولي اگر بگويد خدا هست و همه آنچه علل و اسباب هستند مأموران اجرايي خداي سبحان هستند چنين شخصي موحد است و دعاي او موحّدانه است و يقيناً اثربخش است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۸ – ۱۷ نفس الی باید بداند که هیچ کس دیگری را در نزد خدا به نمی کشد ولو از نزدیکان و باشد و اگر کسی مشغول به نفس می شود، به خودش تزکیه نفس کرده و خود را از گاهها نجات داده و گردیده است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 چرا نباید ماه شعبان را از دست داد؟ 💠 درست است که شاید از بعضی جهات نظیر نباشد و یقیناً مانند نیست، چون آن ( ) است. امّا پخش کردن ، ، وارسی شدن، آن ورقه نهایی و ها را گرفتن نسبت به ماههای قبل و بعد خیلی فرق می کند. این است که بزرگان می گویند ماه را از دست ندهیم. دعاهای ماه شعبان هم نشان می دهد، این ( ) هم نشان می دهد. می بینید آدم وقتی یکسال در خدمت ولیّ خود بود، است که به او اجازه می دهند که با او دوستانه حرف بزند. فرمود: شما اگر من هستید، کاری بکنید که من هم دوست شما بشوم. 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۱۹ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «الميزان فى تفسيرالقرآن»(قسمت دوم) 📌شيوه تفسيرى علامه طباطبايی در المیزان شيوه علامه طباطبايى در تفسير به اين شرح است كه در آغاز چند آيه از يك سوره را می آورد، پس از آن به بخشى تحت عنوان بيان آيات كه شامل مباحث موضوعى است، می پردازد. در اين قسمت غالبا مباحث لغوى، ادبى، توضيح معناى آيه با توجه به آيات نظير و مشابه و مسائل دلالتى آيه مطرح می شود. سپس در بخشى ديگر نقل و نقد احاديث و اخبار آغاز می گردد. در اين قسمت علامه از منابع گوناگون حديثى شيعه و سنى سود می جويد و عمده مطالب( بحث روايتى) را نقل و نقد دلالتى اين دسته از اخبار تشكيل می دهد. 🔹از اين قسمت كه بگذريم، مباحث مستقل موضوعى تفسير الميزان شايان ذكر است، زيرا مباحثى عميق و گسترده در زمينه كلام، فلسفه، اخلاق، علوم قرآن، فقه و مباحث اجتماعى در اين قسمت ديده می شود كه كمتر در تفاسير عصر يافت می گردد. ▫️مرحوم علامه خود در مقدمه اين تفسير جمع ‏بندى فشرده اى به صورت زير به عنوان نتيجه و ره آورد اين شيوه آورده است: 1- معارف مربوط به اسما و صفات خدا همچون حيات، علم، قدرت و.... 2- معارف مربوط به افعال خداى متعال همچون خلق، امر، اراده، مشيت، هدايت و.... 3- معارف مربوط به واسطه هاى ميان خدا و انسان؛ مانند حجاب‏ها، لوح و قلم، عرش و.... 4- معارف مربوط به انسان پيش از دنيا 5- معارف مربوط به انسان در دنيا از قبيل شناخت تاريخ نوع انسان، شناخت خود انسان، شناخت اصول اجتماعى انسان، شناخت نبوت، رسالت، وحى، الهام، كتاب، دين و.... 6- معارف مربوط به انسان پس از دنيا يعنى برزخ و معاد. 7- معارف مربوط به اخلاق انسانى. ▫️در ذيل بيان هاى مذكور، بحث‏هاى روايى متفرق و گوناگونى از پيامبر و اهلبيت عليهم ‏السلام از طريق عامه و خاصه آورده شده و نيز به مباحث گوناگون فلسفى، علمى، تاريخى، اجتماعى و اخلاقى پرداخته شده است. ▫️اما درباره آيات الاحكام از آنجا كه به فقه بازمی گردد، علامه از بحث پيرامون آنها پرهيز كرده است. ....ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى۱۱۷ ◾️پس گفتيم اى آدم در حقيقت اين [ابليس] براى تو و همسرت دشمنى [خطرناك] است زنهار تا شما را از بهشت به در نكند تا تيره‏ بخت گردى۱۱۷ 🔈 استاد محمد اللیثی 🔘تلاوت سوره طه آیات ۱۱۶ تا ۱۲۲ 🍁 صفحه قرآنی رحیق رو دنبال کنید رفقای عزیزم☺️ گروه : https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d کانال : https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم و پایانی ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌رساله عهد!! ▫️...ما سه تا کتاب فقهي داريم «العهد، اليمين، النذر»، ما نذر و يمين را مي‌فهميم که کجا نذر مي‌کنند، که حنث نذر شود، چه مي‌شود؛ اما عهد نداريم. عهد يعني چه؟ يعني بيا با من عهد ببند، من طرف عهد تو هستم. اين رساله عهد يعني عهد! يمين يعني چه؟ نذر يعني چه؟ تعهد است. انسان بايد کفاره بپردازد. «العهد، اليمين، النذر» اين سه تا کتاب از کتاب‌هاي فقهي است که در همه کتاب‌هاي فقهي ما هست. ما نذر را بلد هستيم، يمين را بلد هستيم، سوگند ياد مي‌کنيم؛ اما عهد نداريم. با چه کسي عهد ببنديم؟ ▫️بعضي از بزرگان که مواظب کارشان بودند، رساله‌اي دارند که من با خدا عهد بستم، عهد کردم که حرف لغو نزنم، شوخي نکنم، آبروي کسي را نبرم، عهد کردم که پُرخوري نکنم، نه نذر و نه يمين! آنها چيزي ديگر است. سومي يعني سومي! اين کتاب سوم از سه کتاب فقهي کنار هم است. 📼فرازی از سوره المدثر جلسه ششم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع هوای نفس(9) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰برای اجتناب از کثرت پست ها برای مدتی فایل های صوتی استاد جوادی بارگذاری نمی شود/ در صورت نیاز دوستان به فایل متنی درس گفتار تفسیر حضرت استاد آیت الله جوادی آملی به پی وی ادمین اعلام فرمایند تا فایل برای آنان ارسال گردد.🌷 @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔳سرانجام مصحف على(ع) ▫️سُليم بن قيس هلالى(متوفاى ٩٠ه‍‌.ق) - كه از اصحاب خاص اميرمؤمنان عليه السلام بود - از سلمان فارسى چنين روايت مى‌كند: «وقتى كه على عليه السلام بى‌مهرى مردم را نسبت به خود احساس كرد، در خانه نشست و از خانه بيرون نيامد تا آنكه قرآن را كاملاً جمع‌آورى كرد. قرآن پيش از جمع‌آورى حضرت، روى پاره‌هاى كاغذ، تخته‌هاى نازك شده و ورق‌ها نوشته شده و به‌صورت پراكنده بود. على عليه السلام به اين وصيت عمل كرد؛ ولى به دلايلى از او پذيرفته نشد. اما از آنجايى كه قرآن زيربناى جامعۀ اسلامى و مرجع تشريع آيين اسلام بود، ضرورت داشت تا خلفاى وقت از ديگر كاتبان كلام الهى استفاده كرده و قرآن را از روى قطعات چوب و استخوان و سينه‌هاى حافظان قرآن فراهم و ضبط‍‌ كنند؛ به خصوص آنكه در جنگ يمامه هفتاد تن و به قولى چهارصد تن از حافظان قرآن به شهادت رسيدند و اين زنگ خطرى براى مسلمانان بود. ▫️بنابراين ابوبكر از زيدبن‌ثابت خواست تا قرآن را جمع آورى كند. زيد مى‌گويد: ابوبكر مرا فراخواند و پس از مشاوره با عمر - كه در آنجابود - گفت: بسيارى از قاريان و حافظان قرآن در حادثۀ يمامه كشته شده‌اند و بيم آن مى‌رود كه در موارد مشابه نيز گروهى ديگر كشته شوند و قسمت عمدۀ قرآن از بين برود. ▫️آنگاه جمع‌آورى قرآن را مطرح ساخت. گفتم: چگونه مى‌خواهيد كارى كنيد كه پيامبر صلى الله عليه و آله آن‌را انجام نداد؟ گفتند: اين كار ضرورت دارد و بايد انجام شود. و آن اندازه سخن گفتند و به من اصرار ورزيدند تا آن‌را پذيرفتم. آنگاه ابوبكر به من گفت: مى‌بينم كه جوان عاقلى هستى و هرگز ما به تو انديشۀ ناروا نمى‌داريم. تو كاتب وحى رسول خدا بودى. اين‌كار را دنبال كن و به خوبى انجام ده. زيد مى‌گويد: سنگينى اين‌كار كه بر من تحميل شده‌بود از تحمّل كوه گران سخت‌تر بود، ولى به‌ناچار آن‌را پذيرفتم و قرآن را كه بر صفحاتى از سنگ و چوب نوشته شده‌بود، جمع‌آورى كردم. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 پاسداشت ماه شعبان ▪️ الْعَبَّاسِ بْنِ هِلاَلٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مَنْ صَامَ مِنْ شَعْبَانَ يَوْماً وَاحِداً اِبْتِغَاءَ ثَوَابِ اَللَّهِ دَخَلَ اَلْجَنَّةَ وَ مَنِ اِسْتَغْفَرَ فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ سَبْعِينَ مَرَّةً حُشِرَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي زُمْرَةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ وَجَبَتْ لَهُ مِنَ اَللَّهِ اَلْكَرَامَةُ وَ مَنْ تَصَدَّقَ فِي شَعْبَانَ بِصَدَقَةٍ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ حَرَّمَ اَللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ وَ مَنْ صَامَ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ مِنْ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا مِنْ صِيَامِ شَهْرِ رَمَضَانَ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَيْنِ مُتَتٰابِعَيْنِ. ▪️ از عباس بن هلال نقل است كه گفته: از امام رضاعليه السّلام)شنيدم كه مى‌گفت:هر كه روزى از ماه شعبان را براى خدا روزه بدارد به بهشت درآيد و هر كه در هر روز از شعبان هفتاد بار استغفار كند آمرزيده شود و در قيامت در گروه پيامبر(صلّى الله عليه و آله)محشور باشد و از سوى خدا احترام وى واجب گردد.و هر كه در شعبان صدقه‌يى دهد اگر چه نيمه‌يى از خرما باشد،خدا وى را بر دوزخ حرام گرداند و هر كه سه روز از شعبان را روزه دارد و آن را به رمضان بپيوندد پاداش روزۀ دو ماه را در نامۀ كردار وى نگارند. 🔊استاد عبداللهی مدیر صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی‌از گذشتگان نیک امت گفته‌است: «رَجَب كالرِّيح وَشَعبان كالغَيم وَرمضان كالمَطر فَمَن لم يَزرَع في رَجب وَلم يسق في شَعبان فكيف يُريد أن يحصد في رمضان»؟! ماه رجب به بادِ [بهاری] می‌ماند و شعبان به ابر و رمضان به باران؛ کسی که در ماه رجب کاشت نکند و در شعبان به آبیاری آن همت نگمارد، چگونه می‌خواهد در رمضان محصولی درو کند؟! [با بادهای وزندهٔ عبادت، ابرهای بهاری را تا ماه مبارک رمضان برانیم. ابرها هرچه متراکم‌تر و انبوه‌تر باشند، باران بیشتری می‌بارد. بنابراین، عبادت‌های ما در رجب و شعبان هرچه بیشتر باشد، باران‌های رحمت‌ بیشتری در رمضان بر سرزمین وجودمان خواهد بارید.] 🍃🌸🍃
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۴۴ بخش دوم (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 153(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom