eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (18) تفسیر آیه 19سوره مزمل إِنَّ رَبَّك يَعْلَمُ أَنَّك تَقُومُ أَدْنى مِن ثُلُثىِ الَّيْلِ وَ نِصفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَك وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيْلَ وَ النهَارَعَلِمَ أَن لَّن تحْصوهُ فَتَاب عَلَيْكمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسرَ مِنَ الْقُرْءَان 🔘نخست مى‏فرمايد : پروردگارت مى‏داند كه تو و گروهى از كسانى كه با تو هستند نزديك دو سوم از شب يا نصف يا ثلث آن را به پا مى‏خيزند ، چگونه خداوند از آن آگاه نيست در حالى كه اندازه‏گيرى شب و روز به وسيله او است ( ان ربك يعلم انك تقوم ادنى من ثلثى الليل و نصفه و ثلثه و طائفة من الذين معك و الله يقدر الليل و النهار). 🔹اشاره به همان دستورى است كه در آغاز سوره به پيامبر داده شده، تنها چيزى كه در اينجا اضافه دارد اين است كه گروهى از مؤمنان نيز در اين عبادت شبانه ، پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) را همراهى مى‏كردند ( به عنوان يك حكم استحبابى و يا احتمالا يك حكم وجوبى زيرا شرائط آغاز اسلام ايجاب مى‏كرد كه آنها با تلاوت قرآن كه مشتمل بر انواع درسهاى عقيدتى و عملى و اخلاقى است و همچنين عبادات شبانه خود را بسازند و آماده تبليغ اسلام و دفاع از آن گردند). ⏺ولى به گونه‏اى كه از بعضى روايات استفاده مى‏شود جمعى از مسلمانان در نگهداشتن حساب ثلث و نصف و دو ثلث گرفتار اشكال و دردسر مى‏شدند ( چرا كه وسيله سنجش زمان در آن عصر وجود نداشت ) و به همين جهت ناچار احتياط مى‏كردند ، و اين امر سبب مى‏شد كه گاه تمام شب را بيدار بمانند ، و مشغول عبادت باشند ، تا آنجا كه پاهاى آنها به خاطر قيام شبانه ورم كرد ! لذا خداوند اين حكم را بر آنها تخفيف داد و فرمود : او مى‏داند كه شما نمى‏توانيد مقدار مزبور را دقيقا اندازه‏گيرى كنيد ، به همين جهت شما را بخشيد ، اكنون آن مقدارى كه از قرآن براى شما ميسر است تلاوت كنيد ( علم ان لن تحصوه فتاب عليكم فاقرءوا ما تيسر من القرآن ) . ▫️لن تحصوه از ماده احصاء به معنى شماره كردن است ، يعنى شما نمى‏توانيد دقيقا وقت شب را از نظر مقدار دو ثلث و نصف و يك ثلث تعيين كنيد ، و به زحمت مى‏افتيد . ▫️بعضى نيز گفته‏اند منظور اين است كه شما نمى‏توانيد بر اين كار در تمام ايام سال مداومت كنيد. 🔹حتى امروز هم كه با وسائلى مى‏توان به موقع از خواب بيدار شد تعيين دقيق اين مقادير ، در تمام طول سال ، مخصوصا با تفاوت مستمر شب و روز ، كار آسانى نيست. 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اسراء 05.mp3
12.43M
💢تفسیر سوره اسراء ج 5 ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر معصومین علیهم السلام. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش ما،توفیق از خداوند_(نشر حقایق)التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما .نماز و مدیریت زمان 17 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.mp3
11.53M
📌و اما باور ما-(قسمت 96) نماز و مدیریت زمان 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
♡°• باسلام لینک ناشناس هر هفته روز دوشنبه در کانال بارگذاری می شود 💌 منتظر ارسال نظرات شما بزرگواران در ارتباط با مطالب کانال ، مسابقه ، پرداخت ایتا و... هستیم🙃 payamenashenas.ir/Rahigh از اینکه ما رو همراهی میکنید صمیمانه سپاسگزاریم 🌹 🆔@rahighemakhtoom
baghare-19-2.mp3
8.27M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۳ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تقو ا میتواند سه گونه باشد ۱: تـقـوای گـریز ۲: تـقـوای پـرهیز ۳: تـقـوای سـتیز ✍آن است که از محیط گناه آلود دوری کنی. ✍آن است که بتوانی در محیط گناه آلود،خودت را پاک نگهداری. ✍آن است که در صحنه بمانی و با مظاهر گناه مبارزه کنی و محیطی سالم ایجاد کنی ✍گاهی باید مانند حضرت موسی(علی نبیّنا و آله و علیه السّلام) کاخ فرعون را ترک کنی و مهاجرت را بر ابقاء، ترجیح دهی و ✍گاهی یوسف وار؛ باید از صحنه گناه فرار کنی و راه گریز را برگزینی. و ✍گاهی هم ابراهیم وار؛ باید با گناه شرک و بت پرستی مقابله و ستیز کنی‌، بت شکن شوی 💠برای حفظ خودت؛ بايد هر سه تقوی را داشته باشی @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن (سرآمد و نقطه برجسته شناخت ها) الإمامُ عليٌّ عليه السلام: "رأسُ العِلمِ التَّمْيِيزُ بينَ الأخْلاقِ، و إظْهارُ محَمْودِها، و قَمْعُ مَذْمومِها" خويها از يكديگر، و آشكار كردن خويهاى پسنديده، و سركوب كردن خويهاى ناپسند، سرآمد دانش و دانايى است." 📘غرر الحكم : ۵۲۶۷ پ ن: مثلا تشخیص شجاعت از تهور و بی باکی ،تشخیص افتادگی و فروتنی از ذلت و خواری و...مطالعه و تمرین مداوم لازم دارد. @rahighemakhtoim
47 🔅🔅🔅 📌نگاهی به استعاره های قرآن 10 ☑️یکی ديگر از استعاره كه در قرآن در موارد متعددى به كار رفته استعاره تخييليه است. ▪️مثال ديگر براى استعاره تخييليه اين آيه است: 🔹«بل يداه مبسوطتان ينفق كيف يشاء- سوره مائده آیه 64» كه در اينجا مستعار «گشوده شدن دست» و مستعار منه «دست كسى است كه انفاق مى‏ كند» و مستعارله «انفاق خداوند» است. اين تعبير براى آن است كه شنونده با شنيدن آن، دو دستى را كه به انفاق گشاده است تصور كند و گستردگى انفاق خدا و دخالت او در ارزاق بندگانش را در نظر آورد، و اين در حالى است كه او مى‏ داند كه خداوند دستى ندارد. 🌱🌱🌱 🔰آياتى كه در آنها انواع استعاره به كار رفته فراوان است. در اينجا علاوه بر آياتى كه گذشت، چند آيه ديگر را به عنوان نمونه ذكر مى‏ كنيم: 🔹ـ «وآية لهم الليل نسلخ منه النهار فإذا هم مظلمون . [ يس: 37] ». در اينجا جدا شدن روز از شب به صورت استعاره با تعبير «انسلاخ» آمده است؛ گويى لباس شب كه همان تاريكى است كنده مى‏ شود و روشنايى روز پديد مى ‏آيد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 🌷🌷🌷 📌اسرار نماز : قسمت بیست و هفتم 🔰 محافظت قلب از تصرفات شیطان🔰 🔴مواردی از تصرف شیطان در قلب: 1️⃣ در بعضی از افراد به ظاهر عرفانی، اشخاصى دیده می‌شود كه اين اصطلاحات و غور در آن: 🚫آن‌ها را به ضلالت منتهى نموده 🚫و قلب آنها را منكوس و باطنشان را ظلمانى نموده 🚫و ممارست در معارف موجب قوّت انانيّت و انّيّت آنها شده 🚫و ادعاهاى ناشايسته و شطحيّات ناهنجار از آن‌ها صادر گشته‌است. ✅ و شايد نكته بزرگ، آن باشد كه عمل، صورت باطني قلب شود، چنانچه ذكر شد. 2️⃣ و نيز در اصحاب رياضت و سلوك، اشخاصى هستند كه رياضت و اشتغال آنها به تصفيه نفس، قلب آن‌ها را کدرتر و باطن آن‌ها را ظلمانی‌تر نموده است. ✔️به این دلیل كه بر سلوك معنوى الهى و مهاجرت الهى اللّه، محافظت ننمودند و سلوك علمى و ارتياضى آنها با تصرّف شيطان و نفس به و نفس بوده است. ♦️در قسمت بعد به موارد شایع دیگر اشاره می‌شود... ....ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
doaye makareme akhlagh-01.mp3
5.31M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع : 🗓بررسی دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه جلسه (1) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سيزدهم: نسخ در قرآن‌ ⏪اهميت بحث نسخ‌ 🔘اهميت سخن گفتن از نسخ، واضح و روشن است: فقيهى كه در صدد استنباط احكام فقهى قرآن مى‌باشد و يا متكلمى كه به‌دنبال دريافت معارف قرآنى است، بايد آيات منسوخه را تشخيص دهد تا در فتوى يا قضاوت مورد استناد قرار ندهد. 🔘ابوعبدالرحمان سُلَمى گويد كه: مولا اميرمؤمنان عليه السلام با يكى از قاضيان كوفه روبرو شد. از او پرسيد: «آيا آيات ناسخه و منسوخه را مى‌شناسى؟»؛ قاضى گفت: «نه». حضرت فرمود: «در اين صورت هم خود و هم ديگران را نابود ساخته‌اى»[ تفسير عياشى؛ ج 1، ص 12، ش 9.]. ⏪حقيقت نسخ‌ ⏺براساس آنچه گفته شد، نسخ، تبديل حكم سابق به حكم لاحق است. اين تبديل برحسب متعارف، حاكى از تجديد نظر است؛ زيرا شارع، حكم سابق را به‌گونه‌اى صادر كرده كه ظاهراً دائمى بوده،[ چون هيچ قيدى ندارد و به‌صورت مطلق صادر شده است.] ولى اكنون با ملاحظه شرايط جديد، در آن حكم تجديد نظر نموده و حكم تازه‌اى- كه موافق شرايط موجود باشد- صادر مى‌كند (اين تجديد نظر مبيّن نوعى جهلِ به پيشامدهاست كه شايسته علم ازلى الهى نيست؛ علمى كه فراگير همه چيز است). ⏺نسخ بدين معنا، در قوانينى كه به دست انسانها وضع مى‌شود امرى طبيعى است چرا كه انسان نمى‌تواند تمامى پيشامدهاى آينده را پيش‌بينى كند؛ اما نسخ به‌معناى حقيقيش- كه تجديد نظر است- درباره تشريعات آسمانى، صورت معقولى ندارد. ⏺بنابراين نسخ در شرايع الهى، نسخ حقيقى نيست بلكه نسخ ظاهرى است؛ يعنى مردم بر حسب ظاهر گمان مى‌برند كه نسخى صورت گرفته، در حالى كه واقعاً چنين نيست و خداوند از همان موقع كه حكم سابق را تشريع مى‌نمود مى‌دانست كه مدت دوام آن حكم، محدود و سرآمد زمان آن مشخّص است و صرفاً به دليل مصالحى مدت آن بيان نشده است. 🔸 با اين بيان مى‌توان گفت كه در واقع، نسخى در كار نيست، بلكه خداوند ابتدا حكم سابق را بدون بيان مدت آن، به‌صورت محدود تشريع نموده و سپس با تشريع حكم جديد- خودبه‌خود- پايان آن مدت را نيز اعلام كرده است. ....ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom