eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 همه چیز آینه اوست 🎙 ما چیزی در عالم داشته باشیم که آینه نباشد نداریم اگر آینه نباشد می شود غیر همه چیز آینه هستند اگر کسی بصیر باشد خب در آینه صاحب صورت را می بیند اگر اعمی باشد خب که نمی بیند صُمُّۢ بُكۡمٌ عُمۡيٞ فَهُمۡ لَا يَرۡجِعُونَ / فهم لاَ يَعْقِلُونَ ... @rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم @rahighemakhtoom
📌یک و چند 📃اگر تقوا داشته باشیم، در آزمایش مال و فرزند، خداوند ما را راهنمایى مى كند كه چگونه برخورد نماییم. «اموالكم و اولادكم فتنة... ان تتّقوا اللّه یجعل لكم فرقانا» 📃 عملكرد انسان، در بینش او اثر دارد. كسى كه تقوا دارد، علاوه بر علم، فطرت، عقل وتجربه، خداوند بصیرت ودید وشناخت ویژه اى به او مى دهد. («فرقان» نكره آمده است تا نشان دهد كه بصیرت خاصّى مراد است) 📃 تقوا، هم عامل شناخت صحیح، «فرقان» هم مایه ى آبرو و حیثیّت اجتماعى، «یُكفّر عنكم» و هم سبب مغفرت اخروى است. «یغفر لكم» 📃 اعطاى بصیرت ویژه به پرهیزكاران و بخشش گناهان آنان، تفضّلى از جانب خداوند است. «یجعل لكم فرقانا... واللّه ذو الفضل العظیم» 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ(آل عمران119)
🔴 پاداش کسی که دوست دارد در رکاب قائم باشد 💚 امام باقر علیه السلام فرمود: 🔸 آیا گمان میكنی كسی كه خود را برای خدا و خدمت به او نگه دارد خداوند برای او فرج و گشایشی قرار نمیدهد ؟ 🔹 آری به خدا سوگند خداوند برای او راه خروج و فرج قرار خواهد داد ، خدا رحمت كند بنده ای را كه خود را برای خدمت به ما نگهدارد ، خدا رحمت كند بنده ای را كه نام وامر ما را زنده میكند.. 🔸 عرض كردم : اگر قبل از آنكه حضرت قائم را ببینم بمیرم ، چه كنم؟ 💚حضرت فرمود : اگر كسی از شما بگوید چنانچه حضرت قائم را ببینم یاریش خواهم كرد ، گویا چنین است كه همراه آن حضرت جهاد نموده و همچنین شهید ركاب آن حضرت دو شهادت خواهد داشت... 📚منتخب الأثر ص ۴۹۵ ف ۱۰ 🍃🌹🌸🍃🌹🌸🍃🌹🌸🍃 ‌‌‌‌‌‌ اللهم عجل لولیک الفرج . 🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 @rahighemakhtoom
Mehdi Rasoli - Allahumma (1).mp3
7.66M
🔻اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ خدایا ما به تو شکایت کنیم از نبودن پیامبرمان که درودهاى تو بر او و آلش باد وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا و از غیبت مولایمان و از بسیارى دشمنان و کمى افرادمان و از سختى آشوبها... 🔈 حاج مهدی رسولی ⚫️ @rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌اوج خیانت الإمامُ عليٌّ عليه السلام: "غايَةُ الخِيانَةِ خِيانَةُ الخِلِّ الوَدودِ، و نَقْضُ الْعُهُودِ" "اوج خيانت، خيانت كردن به دوست صميمى و شكستن عهد و پيمانهاست." 📘غرر الحكم : ۶۳۷۴ 🍀🍀🍀 📃پ ن: گاه منافعی صرفا دنیوی موجب می شود دوستان آزمایش شده خویش را از دست بدهیم. به عبارت ساده تر برادران ایمانی خود را برای کسب مقامی،شهرتی،ثروتی،موقعیتی و...بفروشیم. 🔹نفرت از خیانت و خائن امری فطری است آدمی آنگاه که احساس کند کسی فطرت انسانی را مورد هجوم قرار می دهد به سرعت از او فاصله می گیرند. 🔹کم کردن فاصله ها و کوتاه کردن دیوارهای بی اعتمادی در پاسداشت امانت ها و پیمان های رفاقت است. 🍀🍀🍀 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی @majalezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️ گذری از زندگی نامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
baghare-20-1.mp3
20.1M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۴ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌یک و چند و 🔘این آیه آداب ذكر و دعا مى باشد كه باید با تضرّع و خشوع و بیم و امید همراه باشد. 🔹 كلمه ى «آصال» جمع «اصیل»، به معناى نزدیك غروب و شامگاهان و كلمه ى «غُدوّ» جمع «غدوة»، به طلوع فجر تا طلوع خورشید گفته مى شود. 🔹 بعضى گفته اند منظور از «ذكر» در این آیه، نمازهاى واجب در شبانه روز است. 🔘از ابن عباس نقل شده كه بر اساس این آیه، امام جماعت باید در نماز صبح و شب قرائتش با صداى بلند باشد به مقدارى كه مأمومین بشنوند، نه زیادتر از آن. 🔹 پیامبران نیز باید پیوسته به یاد خدا باشند، تا چه رسد به دیگران. «واذكر ربّك» 🔹قرآن، علاوه بر ذكر زبانى، ذكر قلبى و یاد درونى را هم مى ستاید. «فى نفسك» 🔹 یاد خدا وقتى غفلت زدایى مى كند كه بدون تظاهر و سر وصدا باشد، وگرنه خودش نوعى سرگرمى و غفلت مى شود. «تضرّعاً و خیفةً و دون الجهر» 🔹ربوبیّت خداوند دائمى است، پس سزاوار است كه یاد او هم پیوسته باشد. «واذكر ربّك... بالغدوّ و الاصال» 🔹 آن ذكر و یادى بیمه كننده ى انسان است كه عاشقانه و سوزناك و پیوسته و در هر صبح و شام باشد. «تضرّعاً... بالغدوّ و الاصال» 🔹در آغاز هر روز و هنگام شروع به كار و تصمیم گیرى و در پایان هر روز و هنگام جمع بندى و نتیجه گیرى باید به یاد خدا بود. «بالغدوّ و الاصال» 🔹آنان كه هر صبح و شام، خدا را یاد نمى كنند، از غافلانند. « واذكر... ولاتكن من الغافلین» 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نمازت رو در سبد نماز خوبان بگذار.عبداللهی ۱۴۰۱۸۱۴.m4a
6.78M
📌لابلای خوب ها خودمون رو به حضرت دوست می رسانیم! 🔘بيان مفسران ، در ‏‏‏((اياك نعبد و اياك نستعين ‏‏‏)) در اين كه آيه شريفه ‏‏‏((اياك نعبد و اياك نستعين ‏‏‏)) متكلم به ‏‏‏((نون جمع ‏‏‏)) است و نمازگزار، در مقام فروتنى و شكستگى ، چند وجه آورده اند، و نيكوترين آنها، اينست كه : ‏‏‏ 🔹((امام رازى ‏‏‏)) در ‏‏‏((تفسير ‏‏‏كبير)) آورده است . و خلاصه آن ، چنين است كه : 🔘در شريعت مطهر ‏‏‏((اسلام ‏‏‏)) كسى كه چند جنس گوناگون را در يك معامله بفروشد، و برخى از آنها معيوب باشد، مشترى مى تواند، يا همه آنها را بخرد، و يا همه آنها را پس بدهد. اما اختيار ندارد كه معيوب ها را پس بدهد و بى عيبها را بردارد 🔹 و در اين مورد، چون نمازگزارى بيند كه عبادت او معيوب و ناقض است ، آن را به تنهايى به پيشگاه پروردگار عرضه نمى كند، بلكه آن را به انضمام عبادت همه عبادت كنندگان : از انبيا و اوليا و نيكان ضمن يك معامله عرضه مى دارد. 🔹 بدان اميد، كه عبادت او در اين ضمن پذيرفته شود. زيرا كه تمامى آن عبادات ها رد نمى شود. 🔹 زيرا، هرگاه ، برخى پذيرفته شوند، برخى پذيرفته نشوند. پذيرفتن سالم و نپذيرفتن معيوب ، تبعيض در يك صفقه ‏‏‏(عقد ربيع ‏‏‏) است و اين ، موردى است كه پروردگار، بندگان خويش را از آن ، باز داشته است . پس ، چگونه شايسته كرم پروردگارى اوست ؟ او راهى جز پذيرش همه در پيش نيست و مقصود حاصل است. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
یا ذوالجلال والإكرام @rahighemakhtoom
baghare-20-2.mp3
18.64M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۵ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
عزیزم مراقب خودت باش! 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🎊🎈🎊🎈🎊🎈🎊 برگزیدگان مسابقه🌸 از بین ۱۷۱ پاسخ صحیح ، چهار کد به قید قرعه برگزیده شدند. کد های : ۶۷ ، ۱۴۹ ، ۲۰ ، ۳۲ 🎁 برندگان ۲۴ ساعت فرصت دارند جهت دریافت هدیه کوچک خود به آیدی @rasul_khalili94 مراجعه کنند. مسابقه بعدی ان شاءالله هفته آینده برگزار خواهد شد 🙃 🆔@rahighemakhtoom
دعای نوزدهم 📌دعا برای درخواست و طلب باران اللَّهُمَّ اسْقِنَا سَقْياً تُسِيلُ مِنْهُ الظِّرَابَ ، وَ تَمْلَأُ مِنْهُ الْجِبَابَ ، وَ تُفَجِّرُ بِهِ الْأَنْهَارَ ، وَ تُنْبِتُ بِهِ الْأَشْجَارَ ، وَ تُرْخِصُ بِهِ الْأَسْعَارَ فِي جَمِيعِ الْأَمْصَارِ ، وَ تَنْعَشُ بِهِ الْبَهَائِمَ وَ الْخَلْقَ ، وَ تُكْمِلُ لَنَا بِهِ طَيِّبَاتِ الرِّزْقِ ، و تُنْبِتُ لَنَا بِهِ الزَّرْعَ وَ تُدِرُّ بِهِ الضَّرْعَ وَ تَزِيدُنَا بِهِ قُوَّةً إِلَي قُوَّتِنَا . آنهایی که باران لازم هستند ...بسم الله هر روز پس از نماز صبح دل و زبان خویش را با این ترانه الهی همراه کنند. 🌿🌿🌿 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک و چند 🔅 رسیدن به هدایت ویژه ى الهى، تلاش لازم است و باید گام اوّل را خود انسان بردارد. «جاهدوا - لنهدینّهم»، چنانكه در جاى دیگر مى فرماید: «اِن تنصروا اللَّه ینصركم»(160) 🔅 گاهى، یك گام و یك لحظه تلاش خالصانه، هدایت و نجات ابدى را به دنبال دارد. («جاهدوا» به صورت ماضى و «لنهدینّهم» به صورت مضارع و مستمرّ آمده است.) 🔅 در مدیریّت و رهبرى، لازم نیست تمام ابعاد كار از روز اوّل روشن باشد، همین كه گامى الهى بر داشته شد، در وسط راه، هدایت هاى غیبى مى آید. «جاهدوا - لنهدینّهم» - آنچه به تلاش ها ارزش مى دهد، خلوص است. «فینا» - راه هاى وصول به قرب الهى، محدودیّتى ندارد. «سبلنا» 🔅 به وعده هاى خداوند اطمینان داشته باشیم. «لنهدینّهم» (حرف لام و نون تأكید، نشانه هاى تأكید است) 🔅 نشانه ى نیكوكار بودن، تلاش در راه حقّ و اخلاص است. «جاهدوا فینا - لمع المحسنین» 🔅 همراه بودن خداى بزرگ با بنده اى ضعیف، یعنى رسیدن انسان به همه چیز. «انّ اللّه لمع المحسنین» چنانكه در دعاى عرفه ى امام حسین علیه السلام مى خوانیم: «ماذا فقد مَن وجدك و ماذا وجد مَن فقدك» هر كه تو را یافت، چه كمبودى دارد و هر كه تو را از دست داد، چه دارد؟ 🔅 خداوند، هم راه قرب را به ما نشان مى دهد و هم تا رسیدن به مقصد، دست ما را مى گیرد. «لنهدینّهم... مع المحسنین» 🌿🌿🌿 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سيزدهم: نسخ در قرآن‌ 🔳 انواع نسخ در قرآن‌ ▪ نسخ در آيات قرآنى به چند گونه تصوّر شده‌است. برخى از اين موارد مقبول و برخى مردود است: 1. نسخ آيه و محتوا: الفاظ آيه از قرآن برداشته شود و حكمى كه در آن آيه بيان شده است نيز، نسخ گردد. 2. نسخ آيه فقط: الفاظ و عبارات آيه از قرآن برداشته شود، ولى حكم بيان شده در آن آيه باقى بماند. 3. نسخ محتوا: الفاظ و عبارات آيه همچنان در قرآن ثابت بماند و تلاوت‌ شود، ولى حكم بيان شده در آن آيه منسوخ گردد. 4. نسخ مشروط: همان صورت سوم است با اين تفاوت كه حكم سابق با توجه به شرايطى نسخ مى‌شود و با برگشتن شرايطِ تشريع نخستين، حكم منسوخ دوباره به اجرا درمى‌آيد. در نتيجه دو حكم منسوخ و ناسخ، هر يك به شرايط خود بستگى دارند. 🔘 تفاوت نسخ مشروط با نسخ محتوا در اين است كه در نسخ محتوا، حكم منسوخ به‌صورت مطلق و براى هميشه از بين مى‌رود و قابل اعاده نيست، ولى در نسخ مشروط، حكم منسوخ با اعاده شرايط، دوباره زنده مى‌شود و قابل اجراست. 🔘 از نظر ما تنها صورت سوم و چهارم (نسخ محتوا، نسخ مشروط) صحيح است و در قرآن واقع شده است؛ اما صورت اول (نسخ آيه و محتوا) هرچند قابل فرض است، ولى موردى در قرآن وجود ندارد كه بر آن صدق كند. 🔘 صورت دوم (نسخ آيه) نيز علاوه براينكه موردى در قرآن ندارد، اساساً معقول نيست؛ يعنى، معقول نيست آيه‌اى كه سند حكم شرعى است از قرآن برداشته شود ولى محتواى آن باقى بماند. ....ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (19) تفسیر آیه 20 سوره مزمل إِنَّ رَبَّك يَعْلَمُ أَنَّك تَقُومُ أَدْنى مِن ثُلُثىِ الَّيْلِ وَ نِصفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَك وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيْلَ وَ النهَارَعَلِمَ أَن لَّن تحْصوهُ فَتَاب عَلَيْكمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسرَ مِنَ الْقُرْءَانعَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَىٰ ۙ وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ ۙ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ 📜 جمله تاب عليكم را غالب مفسران به معنى تخفيف اين تكليف ذكر کرده‏ اند ، نه به معنى توبه از گناه اين احتمال نيز وجود دارد كه وقتى حكم وجوب برداشته شود گناهى صورت نمى ‏پذيرد ، و در نتيجه همچون آمرزش الهى خواهد بود . در اينكه منظور از جمله فاقرؤوا ما تيسر من القرآن آنچه از قرآن براى شما ميسر است بخوانيد چيست ؟ گفتگو بسيار است : جمعى آن را به نماز شب تفسير كرده‏اند كه در لابلاى آن حتما آيات قرآن خوانده مى‏شود ، و بعضى گفته‏اند منظور همان تلاوت قرآن است هر چند در اثناء نماز نباشد ، سپس بعضى مقدار آن را به پنجاه آيه ، و بعضى به يكصد آيه ، و بعضى دويست آيه ، تفسير كرده‏اند ، ولى هيچيك از ايناعداد دليل خاصى ندارد ، بلكه مفهوم آيه اين است كه هر مقدارى كه انسان به زحمت نمى‏افتد از قرآن بخواند. ▪ بديهى است منظور از تلاوت قرآن در اينجا تلاوتى است به عنوان درس و فراگيرى براى خودسازى و پرورش ايمان و تقوا. 🔹 سپس به بيان دليل ديگرى براى اين تخفيف پرداخته مى‏ افزايد : خداوند مى‏داند كه گروهى از شما بيمار مى ‏شوند ، و گروهى ديگر براى تحصيل معاش و ابتغاء فضل الهى راهى سفر مى ‏كردند ، و گروه ديگرى در راه خدا جهاد مى‏كنند ، و اين امور مانع از آن خواهد شد كه عبادات شبانه را در نصابى كه قبلا تعيين شده به طور مداوم انجام دهند ( علم ان سيكون منكم مرضى و آخرون يضربون فى الارض يبتغون من فضل الله و آخرون يقاتلون فى سبيل الله ) . 🔹 و همين سبب ديگرى براى تخفيف اين برنامه است ، لذا بار ديگر تكرار مى‏كند حال كه چنين است آن مقدار كه براى شما ممكن است و توانائى داريد در شب از قرآن تلاوت كنيد ( فاقرءوا ما تيسر منه). 🔹 روشن است كه ذكر بيمارى ، و مسافرتهاى ضرورى ، و جهاد فى سبيل الله ، به عنوان سه مثال براى عذرهاى موجه است ، ولى منحصر به اينها نيست ، منظور اين است چون خداوند مى‏داند شما گرفتار مشكلات مختلف زندگى در روز خواهيد شد ، و اين مانع تداوم آن برنامه سنگين است ، به شما تخفيف داده است . ... ادامه دارد 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom