eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 📍مهلت پاسخگویی به سوالات مسابقه به اتمام رسید. -لطفا پس از ارسال پاسخنامه پیامی ارسال نشود. 🆔@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۰ – ۱۲ 📌مقام الی باید از آیات فوق کاملاً استفاده کند که انبیاء به ضرر او است و او را از باز می دارد و به مطالب زیر توجه کند: ۱ – پروردگار بر انسان به خاطر تکذیب انبیاء و عمل نکردن به دستورات آنها پیدا می کند. ۲ – عقوبت پروردگار به زودی می رسد و آنها قبلاً برای آنها می گردد. ۳ – سالک الی اللّه باید به حرفهای نامربوط توجه نکند و از اذیتی که دیگران به او می کنند رنج نبرد و باشد. ۴ – اگر انسان مراحل نفس را بگذراند و توبه و انابه نزد پروردگار بکند و از اولیاء خدا شود خدای تعالی اگر بداند کوهها را او می کند که صبح و شام برای او کنند. ۵ – حتی را با او مأنوس می کند و در او قرار می دهد. ۶ – و حکمفرمایی او را محکم می کند و به او و فصل الخطاب عنایت می فرماید. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (23) تفسیر آیه 20 سوره مزمل 🔅🔅🔅 و اقيموا الصلوة و آتوا الزكوة و اقرضوا الله قرضا حسنا و ما تقدموا لانفسكم من خير تجدوه عند الله هو خيرا و اعظم اجرا(20 مزمل) 🔰تفسیر: 🔘 منظور از نماز در اينجا نمازهاى واجب پنجگانه و منظور از زكات زكات واجب است ، منظور از دادن قرض الحسنه به خداوند همان انفاقهاى مستحبى است ، و اين بزرگوارانه‏ ترين تعبيرى است كه در اين زمينه تصور مى‏شود ، چرا كه مالك تمام ملكها ، از كسى كه مطلقا چيزى از خود ندارد قرض مى‏طلبد ، تا از اين طريق او را تشويق به انفاق و ايثار و كسب فضيلت اين عمل خير كند ، و از اين طريق تربيت شود و تكامل يابد . ذكر استغفار در پايان اين دستورات ممكن است اشاره به اين باشد كه مبادا با انجام اين طاعات خود را انسان كاملى بدانيد و به اصطلاح طلبكار تصور كنيد ، بلكه همواره بايد خود را مقصر بشمريد ، و عذر به درگاه خدا آوريد ، ورنه سزاوارخداونديش كس نتواند كه بجا آورد. 🔘 بعضى از مفسران معتقدند تكيه روى اين دستورات به خاطر آن است كه تصور نشود اگر تخفيفى در باره قيام شبانه و تلاوت قرآن قائل شده به ساير برنامه ‏ها و دستورات دينى نيز سرايت مى‏كند بلكه آنها همچنان به قوت خود باقى است. 🔘 ضمنا ذكر زكات واجب را در اينجا دليل ديگرى بر مدنى بودن اين آيه گرفته ‏اند ، زيرا حكم زكات در مدينه نازل شد نه در مكه ، ولى بعضى گفته‏اند اصل زكات در مكه نازل شد ، اما نصاب و مقدارى براى آن بيان نگرديده بود، آنچه در مدينه تشريع شد مساله نصاب و مقدار زكات بود. ادامه دارد... 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Qalam 09 s.mp3
6.05M
💢 تفسیرصوتی سوره قلم 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه نهم 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت
🔅🔅🔅 📌 با مردم با دلیل گفتگو کنید! 🔘 وجود مبارک حضرت (پیامبر صلی الله علیه و آله)که جاهليت را به تمدن اسلامي تبديل کرد با سفارش و نصيحت و توسعه کار پيش نبُرد، با عقل و عدل کار را پيش برد. نه اينکه سفارش بکند مواظب باشيد محقّقانه حرف بزنيد، مواظب باشيد عالمانه سخن بگويد، اين چنين نبود؛ بلکه برهان آورد، دليل آورد، ادله عقلي آورد، يک؛ از آنها ادله عقلي خواست، دو؛ آنها در اين احتجاجات ماندند، سه؛ اسلام را تثبيت کرد، چهار. اگر مسئولي بخواهد موفق بشود در اداره مملکت مرتّب سفارش بکند به اينکه آدم خوبي باشيد به کسي ظلم نکنيد با سفارش‌ها و نصايح، اينها در رتبه دوم قرار دارد؛ يعني بعد از اينکه همه کارها تثبيت شده است و معلوم شد که بايد چه کار بکنيم، آن وقت يک واعظ مي‌گويد اين راه‌هايي که مشخص شده است اين راه‌ها را برويد؛ وگرنه قبل از اينکه راه مشخص بشود با سفارش کار پيش نمي‌رود. 📼فرازی از سوره قلم جلسه نهم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
animation.gif
380.4K
بسم الله الرحمن الرحیم یا ذا الجلال والإكرام @rahighemakhtoom
baghare-22-2.mp3
19.59M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۵۰ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎊🎈🎊🎈🎊🎈🎊 برگزیدگان مسابقه🌺 از بین ۱۵۳ پاسخ صحیح ، شش کد به قید قرعه برگزیده شدند. 🎁 برندگان ۲۴ ساعت فرصت دارند جهت دریافت هدیه کوچک خود به آیدی @rasul_khalili94 مراجعه کنند. مسابقه بعدی ان شاءالله هفته آینده برگزار خواهد شد 🙃 🆔@rahighemakhtoom
. 🔰 آب توبه 💠 راه برای " " باز است؛ اصلاً توبه را که می گویند، " "؛ نه یعنی پیش یک روحانی بروید، یک استکان آب دَم بزند؛ بخورید! خود توبه، آب است، " استغفروا الله ربّی و اتوب الیه "؛ این آب است، آبشار است؛ ( آب توبه ) یعنی همین این! (تُبت الیک)*، این آبشار است؛ نه اینکه برویم پیشِ یک کسی یک لیوان آب بخوریم یا یک بطری آب ببریم؛ آنها هم یک عادتی است بَد نیست؛ امّا اینطور نیست که حالا رو به قبله بودن و آبِ توبه خوردن (لازم باشد)، اینها نیست! خود (استغفروا الله ربّی و اتوب الیه)، این آبشار است آدم را پاک می کند. " خدایا! آمدم "، همین است. لازم نیست حرف بزند، لازم نیست (استغفروا الله )؛ با یک اراده جدّی تخلّل ناپذیر بگوید: (خدایا! آمدم)؛ می شود پاک، می شود آبشار! پس اینطور نیست که اگر _خدای ناکرده _ یک صفت بدی کسب کرد، نتواند نجات پیدا کند، اینطور نیست! 🔅🔅🔅 📌سوره اعراف / آیه ۱۴۳ و سوره احقاف / آیه ۱۵ 📋 درس اخلاق 📆 دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ @rahighemakhtoom
📌فکری که مقدمه آلودگی می شود 🔰علامه طباطبائى در تفسیر المیزان مى فرماید: حالات قلبى انسان دو نوع است: گاهى خطور است كه بدون اختیار چیزى به ذهن مى آید و انسان هیچگونه تصمیمى بر آن نمى گیرد كه آن خطور گناه نیست، چون به دست ما نیست. امّا آن حالات روحى كه سرچشمه ى اعمال بد انسان مى شود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار مى گیرد. 🔹ممكن است مراد آیه از كیفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد كه ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند كفر و كتمان حقّ، نه مواردى كه مقدّمه گناه بیرونى است. 🔰 انسان، در برابر روحیّات، حالات و انگیزه هایش مسئول است و این مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله: 🔘 «یؤاخذكم بماكسبت قلوبكم» [بقره.۲۲۵] خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه مى كند. 🔘 «فانّه اثم قلبه» [بقره ۲۸۳] براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است. 🔘 «انّ السّمع و البصر والفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً» [اسراء۳۶] همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند. 🔘 «انّ الّذین یحبّون ان تشیع الفاحشة فى الّذین امنوا لهم عذابٌ ألیمٌ فى الدّنیا والأخرة» [نور.۱۹]علاقه قبلى به شیوع گناه و فساد در میان مؤمنان، سبب عذاب دنیا و آخرت است. 🍀حضرت على علیه السلام مى فرمایند: مردم بر اساس افكار ونیّات خود مجازات مى شوند.[نهج البلاغه خطبه۷۵] @rahighemakhtoom