eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
baghare-44-02.mp3
17.33M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۹۱ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یک و یک 📌دانش قرآنی چگونه دانشی است!؟ این آیه مى فرماید: علم سبب خشیت الهى است و آیه 28 همین سوره مى فرماید: خشیت الهى، سبب پندپذیرى از انبیا است. پس نتیجه مى گیریم كه علم باید سبب هشدارپذیرى شود. بنابراین اگر دیدیم كه دانشمندانی پندپذیر نیستند ولى عوام هشدار پذیرند، باید بگوئیم علمى كه در قرآن مطرح است غیر از اصطلاح روز است، بلكه مراد از علم دریافت حقیقت و داشتن نورانیّت و بصیرت و حكمت است و دانشمندان بى تقوى، در آئینه ى قرآن جاهلند؛ جهل به عظمت پروردگار، جهل به رسالت و تكلیف در دنیا، جهل به هدف آفرینش، جهل به سرنوشت و قیامت. علم چندانکه بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (8) تفسیر آیات 10تا 12 🌱🌱🌱 ☑️ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ: ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺟﺬﺏ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﻳﺪ. ☑️ﻭ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﻌﻤﺘﻲ ﺭﺳﻴﺪ، ﺷﻜﺮ ﻭ ﺣﻤﺪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﺍﺵ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﻛﺮﺩﻩ، ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻃﻠﺐ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻛﻨﺪ. ☑️ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﻣﺎم ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻲ، ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ، ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﺭﺍ ﻣﻮﺟﺐ ﻓﺰﻭﻧﻲ ﺭﺯﻕ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ☑️ﺧﺪﺍ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﺭﺩ ﺑﻠﻜﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺎﺭﺍﻧﻲ ﭘﻲ ﺩﺭ ﭘﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺭﺩ، ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻲ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﻮﺩ؛ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﺭﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺳﺮﺳﺒﺰﻱ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺩﺭ ﻧﻬﺮﻫﺎﺳﺖ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻳﺎﺩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺁﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎﺭﺩ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﻛﺎﺭ ﻓﻌﺎﻝ ﺗﺮ ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ 🔘تأويل متشابهات را چه كسى مى‌داند؟ 🔸در آيه هفت سوره آل عمران، بعد از تقسيم بندى آيات قرآن به دو گروه محكم و متشابه آمده است: «... وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ‌؛ ... در حالى كه تأويل صحيح آيات متشابهه را جز خدا و راسخان در علم نمى‌دانند. [آنان كه به دنبال فهم و درك اسرار همه آيات قرآن در پرتو علم و دانش الهى‌اند] مى‌گويند: ما به همه آن ايمان آورديم، همه از طرف پروردگار ماست و جز صاحبان عقل متذكر نمى‌شوند». 🔸طبق اين آيه شريفه دسترسى به حقايق نهفته آيات متشابهه، صرفاً منحصر به خداوند نيست؛ بلكه امكان دستيابى به اين حقايق براى پويندگان و علماى راستين فراهم است. دانشمندان راستين براى فهم اين آيات از راه خدايى رفته مى‌گويند: تمامى آيات متشابهه و محكمه از يك سرچشمه نشأت گرفته، پس در پشت پرده ظاهر، حقيقتى نهفته است كه بايد آن‌را يافت و عاقبت جوينده يابنده است؛ البته اين واقعيت را جز خردمندان يادآور نمى‌شوند. 🔸بسته بودن راه براى رسيدن به حقايق نهفته قرآن- كه گنجينه معارف الهى به‌شمار مى‌رود- هرگز قابل قبول نيست؛ زيرا اگر فرض شود در قرآن آياتى وجود دارد كه آحاد مسلمانان، علما، دانشمندان، امامان و پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله تماماً از محتواى آن آگاهى نداشته باشند، مقام حكمت الهى زير سؤال مى‌رود. چگونه كتابى كه براى هدايت بشريت تا ابديت، نازل شده، مواضع ابهامى دارد كه هيچكس، حتى رسول اكرم صلى الله عليه و آله به كشف آن دسترسى نداشته است؟! قطعاً اين فرضيه محالى است و از حكمت بارى‌تعالى كاملًا به دوراست. ..ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (4) 📖در آیه ی کریمه ۱۰۶ سوره مبارکه ی آل عمران می فرماید:یوم تبیض وجوه و تسوده وجوه…«روزی بیاید که گروهی (یعنی مؤمنان) روسفید و گروهی (یعنی کافران) روسیاه باشند». 📋علامه محمد حسین طباطبایی صاحب تفسیر گرانسنگ المیزان در صفحه ۲۸۹ جلد ۶ المیزان به کنایی بودن این آیه ی کریمه ی قرآنی اشاره کرده و توضیحات بسیار ارزشمندی ارائه داده است. علامه (ره) در این تفسیر در ذیل این آیه می نویسد: در این آیه چون مقام، کفر و ناسپاسی نمودن در برابر نعمت الهی است، و کفران نعمت هم مانند خیانتی است که موجب انفعال و خجلت صاحبش می شود لذا خدای تعالی در ذکر و یاد آوری عذاب آخرتی اینگونه افراد، عذابی را که با خجلت و انفعال مناسب می باشد تذکر داده، یعنی از سیاه شدن چهره معصیت کاران نام برده (که در دنیا هم سیاه شدن چهره را کنایه از انفعال و خجلت می دانند) چنانکه جمله ی فامّا الذین اسودّت وجوههم…به این مطلب دلالت و یا اشعار دارد همچنین در طرف مقابل که ثواب شاکران را ذکر می فرماید موضوع سفید شدن چهره را تذکرمی دهد که آن خود مناسب با مقام شاکران است همانطورکه در دنیا نیز سفیدی رخساره را کنایه از خشنودی و راضی بودن می دانند . 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
گرایش به خوبی و بدی در انسان.mp3
10.44M
🌱🌱🌱 📌گرایش به خوبی و بدی در انسان 🔰سوال: آیا صفات ناپسند در ذات انسان است یا با گذشت زمان و نوع برخوردها شکل می گیرد.؟! 🔹پاسخ در فایل صوتی قرار دارد 📼ارائه: خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما. نگاهداشت حریم الهی ۴۳ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۴.mp3
13.21M
📌و اما باور ما-(قسمت 221) نماز و پاسداشت حریم الهی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰خُلق و خوی قرآن است عالم بزرگ و عارف ربانی ملّا محمدتقی مجلسی رضوان اللّه تعالی علیه می‎نویسد: 🔹آنچه این بنده از دوران ریاضت و خودسازی دریافته‎ام، مربوط است به زمانی كه به مطالعه تفسیر اشتغال داشتم، شبی در بین خواب و بیداری حضرت محمد (ص) را مشاهده كردم، با خود گفتم شایسته است در كمالات و اخلاق آن حضرت خوب دقّت كنم، هر چه بیشتر دقّت كردم عظمت و نورانیّت آن جناب گسترده‎تر می‎شد، به طوری كه نورش همه جا را فرا گرفت، در این هنگام بیدار شدم، به من الهام شد كه خُلق (خوی) رسول خدا قرآن می‎باشد، باید در قرآن بیندیشم، پس هر چه بیشتر در آیه‎ای دقت می‎كردم، حقایق بیشتری نصیبم می‎شد، تا اینكه یك دفعه حقایق فراوانی بر قلبم فرود آمد، پس در هر آیه‎ای كه تدبّر می‎كردم چنین موهبتی بر من عطا می‎شد، البتّه تصدیق این مطلب برای كسی كه به چنین توفیقی دست نیافته، دشوار بلكه عادتاً غیر ممكن است، لیكن مقصود من راهنمایی و ارشاد برادران فی اللّه می‎باشد. 📘 روضه المتقین: ج 13، ص 128 و در محضر عارفان: ص 69. @rahighemakhtoom
baghare-44-03.mp3
17.29M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۹۲ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (9) تفسیر آیات 10تا 12 🌱🌱🌱 ☑️ﺭﺷﺪ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﻭ ﺑﺎﻍ ﻭ ﭘﻴﺪﺍﻳﺶ ﻧﻬﺮﻫﺎ، ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻱ ﻧﺰﻭﻝ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺖ.ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮﺍﺕ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ ﺳﻴﻞ ﺁﺳﺎ ﻭ ﻭﻳﺮﺍﻧﮕﺮ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺩﺭ ﻧﻬﺮﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﺭﺷﺪ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ☑️ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻭ ﻣﺎﺩﻱ ﺩﺍﺭﺩ. ☑️ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﻱ ﻭ ﻋﺪم ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻣﺎﻧﻊ ﺁﺑﺎﺩﺍﻧﻲ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺁﺏ ﻫﺎﻱ ﺟﺎﺭﻱ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺳﺮﺳﺒﺰﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ☑️ﺍﮔﺮ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺷﻤﺎ ﺯﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ، ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ کنید. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اسراء 18.mp3
13.55M
💢تفسیر سوره اسراء ج 18 ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌جرعه ای از جام وحی نوش جان تون 🔰یک وچند 🔹- رهبران دینى باید صبور باشند. فاصبر 🔹 - ایمان به وعده هاى الهى، عامل صبورى است. «فاصبر انّ وعد اللّه حقّ» 🔹 - جوّسازى افراد بى دین، نباید در تصمیم گیرى ما اثر كند. «لایستخفّنّك...» 🔹 - اگر لطف و هشدار و تعلیم الهى نباشد، انبیا نیز آسیب پذیرند. «لایستخفّنّك» 🔹 - یكى از طرفندهاى دشمنان، سبك كردن رهبر است. «لایستخفّنّك» 🔹 - كسانى به فكر تضعیف و تحقیر رهبر هستند كه به راه حقّ یقین ندارند. «الّذین لایوقنون» 🔹 - كسى كه صبر نكند، خفیف مى شود. «فاصبر... لایستخفّنّك» 🌱🌱🌱 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما. تسلط بر خود ۴۴ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۶.mp3
10.85M
📌و اما باور ما-(قسمت 222) نماز وتسلط بر خود 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیروهای عالم هستی مراقب تون هستند شما خودت چی! مراقب خودت تون هستید؟! @rahighemakhtoom
. 🔰 حسابرسی روزانه 💠 از وجود مبارک (علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء) نقل شده است که شبانه روز؛ نیم ساعت، یک ساعت، ده دقیقه، پنج دقیقه انسان خلوت بکند. خودش را به حساب بیاورد و حسابرسی کند که من این بیست و چهار ساعت چه کردم! نقد کسب من چه شد، بیست و چهار ساعت عمر است! گاهی می بینید انسان در اواخر عمر برای یک لحظه اش آرزو می کند که زنده باشد، نفسی بکشد، حرفی بزند، ذکری بگوید! همه ما موظفیم که در شبانه روز، یک چند لحظه ای حساب بکنیم که من بیست و چهار ساعت عمر دادم، چه گرفتم! 🔹این بزرگان یک مثلی ذکر می کنند، می گویند به اینکه: یک کشاورزی بالاخره چندین سال تلاش و کوشش کرد، شیار کرد، بذر و مزرعه و آبیاری و همه را به عهده گرفت؛ الآن بعد از چهل سال سری به انبار زد. گفت: این گندم چهل ساله من که ذخیره کردم در این انبار و سیلو، کجا رفتند؟! وقتی درب انبار را باز کرد، می بیند چیزی در انبار نیست! این باید بفهمد به اینکه یک موش دزدی در این انبار بود که همه را برد دیگر؛ برای اینکه کلید دست شماست، قفل هم کردید، محصول چهل ساله را هم که مرتب در این انبار ریختید، کسی هم که از بیرون نیامد ببرد؛ معلوم می شود در درون یک مشکلی دارید! این موش دزد همان " هوس " است. حرف جناب این است: (گرنه موشی دزد در انبار ماست / گندم اعمال چهل ساله کجاست)*. 🔹وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء) فرمود: نگذار چهل سال بشود، نگذار چهل ماه بشود، نگذار چهل هفته بشود، نگذار چهل روز بشود؛ هر روز، پنج _ شش دقیقه ای، کمتری، بیشتری حساب بکن که من بیست و چهار ساعت را دادم، چه گرفتم! اگر فلان جا اسم مرا بردند که خوشم آمد، پس معلوم می شود برای خودم بود؛ فلان جا یک قدری کار کردم که یک مختصر چیزی به من دادند، پس برای پول بود. برای رضای خدا چه بود؟ مشکل مردم را چه جور حل کردم؟ برای دیگران چه اقدامی کردم! هر روز ما موظفیم این حساب را داشته باشیم. -------- 📌 مثنوی معنوی / دفتر اول / بخش ۱۶ 📋 هشتمین همایش آموزشی _ فرهنگی دانشجویان سراسر کشور (کوثر) 📆 مشهد مفدس ؛ ۱۳۸۱/۰۵/۰۷ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (5) 📖در آیه ی کریمه ۱۰۶ سوره مبارکه ی آل عمران می فرماید:یوم تبیض وجوه و تسوده وجوه…«روزی بیاید که گروهی (یعنی مؤمنان) روسفید و گروهی (یعنی کافران) روسیاه باشند». 🔰کاربرد ادبی: در زبان و ادب فارسی نیز سپید رویی کنایه از سرافرازی و سیاه رویی کنایه از سرافکندگی آمده است 🔸حکیم نظامی گنجه ای می فرماید:عقوبت مکن عذرخواه آمدم به درگاه تو روسیاه آمدم 🔸خاقانی شروانی چکامه پرداز بزرگ شروان می گوید:سپید روی ازل مصطفی است کز شرفش سیاه گشت به پیرانه سر، سر دنیا 🔘توضیح آیه:در توضیح این آیه می توان گفت که حالات و کیفیات زندگی انسان و پاداش و کیفرهای او در جهان دیگر تجسمی از اعمال و روحیات و افکار او در این جهان است. 🔹یعنی همانطورکه ایمان و اعتقاد سالم و انجام وظایف و تلاش در خدمت به مردم در همین دنیا مایه سربلندی و روسفیدی بوده و بی ایمانی و وظیفه نشناسی و هرزگی و مردم آزاری مایه ذلت و سرافکندگی و روسیاهی می شود. در جهان دیگر نیز انسان های با ایمان و صالح روسفید و سربلند، و انسان های کافر و بی ایمان روسیاه و شرمنده و نگون بخت خواهند بود. 🔹وجوه یومئذ مسفره ضاحکه مستبشره و وجوه یومئذ علیها غبره ترهقها قتره اولئک هم الکفره الفجره«آن روز طایفه ای (که اهل ایمانند) رخسارشان (چون صبح) فروزان است و خندان و شادمانند و رخسار گروهی گرد آلود (غم و اندوه) است و به رویشان خاک (ذلت و خجلت) نشسته، آنها کافران و بدکاران عالمند» 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
04 dine fetri_ ostad azimi.mp3
29.88M
🌱🌱🌱 📖دین شناسی فطری (جلسه چهارم) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 9️⃣3️⃣قسمت سی و نهم 🔰فصل هفتم «تفهيم»🔰 🌴 يكى از آداب قلبي عبادات، خصوصا عبادات ذكري، «تفهيم» است. تفهیم یعنی برای⬅️ ❇️انسان قلب خود را در ابتدای امر چون طفلى پندارد كه زبان باز نكرده و می‌خواهد آن را تعليم بدهد، پس، هر يك از اذكار و اوراد و حقايق و اسرار عبادات را با كمال دقّت و سعى به آن تعليم بدهد ❇️ در هر مرتبه‌اى از كمال هست، آن حقيقتى را كه ادراك نموده به قلب بفهماند. 1️⃣پس، اگر اهل فهم معانى قرآن و اذكار نيست و از اسرار عبادات بى‌بهره است، همان معناى اجمالى را كه: 🔸قرآن، كلام خدا است 🔸و اذكار، ياد آورى حق است 🔸و عبادات، اطاعت و فرمانبردارى پروردگار است؛ تعليم قلب كند و به قلب همين معانى اجمالي را بفهماند. 2️⃣اگر اهل فهم معانى ظاهری قرآن و اذكار است، همان معانى ظاهری را، از قبيل وعد و وعيد و امر و نهى، و از علم مبدأ و معاد به آن مقدار كه ادراك نموده به قلب تعليم بدهد. 3️⃣ اگر كشف حقيقتى از حقايق معارف يا سرّى از اسرار عبادات براى او شده، همان را با كمال سعى و كوشش به قلب تعليم كند و آن را تفهيم نمايد. ✅ نتيجه اين تفهيم آن است كه پس از مدّتى مواظبت، زبان قلب گشوده شود و قلب ذاكر و متذكّر گردد. در اول امر، قلب متعلّم بود و زبان معلّم و به ذكر زبان، قلب ذاكر می‌شد و قلب تابع زبان بود، ❇️ پس از گشوده شدن زبان قلب بر عكس می‌شود: قلب، ذاكر می‌گردد و زبان‏ به ذكر آن، ذكر می‌گويد و به تبع آن، حركت می‌كند. بلكه گاه می‌شود كه در خواب نيز انسان به تبع ذكر قلبى، ذكر لسانى گويد، زيرا كه ذكر قلبى مختص به حال بيدارى نيست. ❇️ اگر قلب متذكّر بشود زبان كه تابع آن شده، ذكر می‌گويد و از ملكوت قلب، به ظاهر سرايت می‌نمايد. ✨«قُلْ كُلُّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِه‏؛ بگو هر كس بر سرشت خود عمل می ‏كند.» (اسراء- 84) 🌱🌱🌱 ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ 🔘تأويل متشابهات را چه كسى مى‌داند؟ 🔘بسته بودن راه براى رسيدن به حقايق نهفته قرآن- كه گنجينه معارف الهى به‌شمار مى‌رود- هرگز قابل قبول نيست؛ زيرا اگر فرض شود در قرآن آياتى وجود دارد كه آحاد مسلمانان، علما، دانشمندان، امامان و پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله تماماً از محتواى آن آگاهى نداشته باشند، مقام حكمت الهى زير سؤال مى‌رود. چگونه كتابى كه براى هدايت بشريت تا ابديت، نازل شده، مواضع ابهامى دارد كه هيچكس، حتى رسول اكرم صلى الله عليه و آله به كشف آن دسترسى نداشته است؟! قطعاً اين فرضيه محالى است و از حكمت بارى‌تعالى كاملًا به دوراست. 🔘بنابراين، امكان دسترسى به معانى و حقايق پنهانى آيات متشابهه براى دانشمندان راستين فراهم است. جمله «يَقولونَ آمَنَّا بِهِ ...» در موضع حال است و حاكى از ايمان ثابت است. اين امر موجب مى‌گردد تا علماى راستين، موضع حكمت الهى را در نظر بگيرند و در پى جستن حقايق نهفته در پس آيات متشابهه روند. آنان در سايه علم و دانش استوار بوده، هرگز مضطرب نمى‌شوند و درمقابل آيات متشابهه نگران نمى‌شوند؛ زيرا ايمان دارند كه آيات متشابهه از همان منبعى صادر گشته كه آيات محكمه نشأت گرفته است و چنين مى‌انديشند كه بايد در پس پرده چيزهايى باشد كه ظاهر لفظ نمودار آن نيست؛ از اين رو به تأويل آيات متشابهه پى مى‌برند. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
H-Shakernejad.Zariyat15-30.Nasr_www.iranidata.com.mp3
4.13M
🎙تلاوت سوره‌های ذاریات و نصر 📼استاد حامد لذت ببرید...التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
باور ما. انسان خودآگاه ۴۵ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۶.mp3
11.15M
📌و اما باور ما-(قسمت 223) نماز و انسان خودآگاه 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا