eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
🔰‏امام صادق علیه السلام‏ «لَا تَمْلَأْ عَيْنَيْكَ مِنَ النَّظَرِ إِلَيْهِمَا (والِدَيْنِ) إِلَّا بِرَحْمَةٍ وَ رِقَّةٍ وَ لَا تَرْفَعْ صَوْتَكَ فَوْقَ أَصْوَاتِهِمَا وَ لَا يَدَيْكَ فَوْقَ أَيْدِيهِمَا وَ لَا تَتَقَدَّمْ قُدَّامَهُمَا» «هرگز با تندی و شدّت به پدر و مادرت منگر و با نگاه خیره و پر توجه به آنان نظر مکن، مگر آنکه نگاهت از روی کمال رأفت و رحمت باشد.» مواظب باش صدایت بلندتر از صدای آن‌ها نشود و دستت بالای دست آن‌ها نرود و پیشاپیش پدر و مادرت راه نروی. 📚بحار الانوار، ج ۷۱، ص: ۷۹ 🌱🌱🌱 👈صمیمانه‌ای از جنس باران در صفحه «مجال عیش» صفحه زندگی مومنانه،صفحه شما👉
baghare96-1(64).mp3
23.92M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۲۳) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
hashr_14.mp3
8.93M
🎤 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه چهاردهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
hashr_14.mp3
8.93M
📄 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه چهاردهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
🔰برای ما چه آورده ای؟!!! 🔹...بعضی از اساتید ما(رِضْوَانِ اللَّهِ عَلَیْه) حرف لطیفشان این بود که ما به درگاه خدا هر چه ببریم بگوییم خدایا ما عمری زحمت کشیدیم، علم یاد گرفتیم، تازه اول دِیْن ماست, اول بدهکاری ماست 🔹می‌فرماید خیلی ها علاقه‌مند بودند که علم یاد بگیرند، ما این توفیق را فقط به تو دادیم، ما هم که ﴿بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیم‏﴾[سوره بقره، آیات29 و 231 و282 و...] هستیم، برای ما چه آوردی؟ اینجا در این محضر چه آوردی؟ هر کمالی را انسان به محضر حق ببرد، می‌بیند تازه اول دِیْن اوست، 🔹خدا می‌فرماید این توفیق را ما به تو دادیم و خودمان هم معدن این کمال هستیم، این است که انسان وقتی در درگاه حق می‌رود، یک سلاح دارد، همه‌اش «سِلَاحُهُ الْبُکَاء» همین غیر از ناله هیچ چیزی نمی‌خرند، اگر غیر از ناله چیز دیگر اثر می‌کرد، هم به ما می‌آموختند عملاً و هم می‌گفتند قولاً, اگر کسی بخواهد با ناله اینها را شستشو کند، در صورتی است که اهل محاسبه باشد، چطور فردا ما را حسابرس خودمان می‌کنند: ﴿کَفَی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً﴾،[سوره اسرا، آیه14.] ما یک حسابرس بسیار خوبی خواهیم بود، چطور فردا حسابرس هستیم، امروز حسابرس نیستیم؟ فردا همهٴ کارها مشهود است... 📝فرازی از سوره حشر جلسه چهاردهم آیت الله 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
ولایت امامان 7.mp3
30.1M
📌و اما باور ما-(قسمت 320) ☑️ولایت ائمه علیهم السلام (بخش ششم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
«... زور شمشير نيز موجب پيشرفت قرآن نگشت زيرا رسم اعراب [مسلمانان] اين بود كه هر كجا را فتح مى‌كردند مردم آن جا را در دين خود آزاد مى‌گذاردند. و اين كه مردم مسيحى از دين خود دست برمى‌داشتند و به دين اسلام مى‌گرويدند و زبان عرب را بر زبان مادرى خود انتخاب مى‌كردند، بدان جهت بود كه عدل و دادى كه از عرب‌هاى فاتح [مسلمين] مى‌ديدند مانندش را از زمامداران پيشين [مسيحى] خود نديده بودند...». - گوستاو لوبون - 🎆 برای تقویت آموزه های دینی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
💢بوستان دل با شاداب می شود ! 🔹یکی از مهمترین منابعی که انسان را به یاد خدا می‌اندازد و بیدار می‌کند و از غفلت دور می‌کند، خود قرآن کریم است. چون قرآن از خود به ذکر یاد کرده است(آیه ۹سوره نحل)و در روایات حکایت شده و بسیاری از بزرگان نیز توصیه کرده اند، که انسان صبح‌ها حداقل چند آیه قرآن تلاوت نماید. 🔹و آن آیاتی هم که می‌فرماید: وقتی قرآن می‌خوانید یا در موارد دیگر «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم» بگویید و با همه وجود از آسیب ابلیس های پری و آدمی به دژ توحید پناهنده شوید در همین راستاست که یاد خدا در دل جوانه بزند و بوستان دل را آباد کند. اللهم لا تجعلنی من الغافلین المبعدین...آمین @rahighemakhtoom
🔰درس بيستم: ابعاد اعجاز قرآن (2) 🔹اين رعايتهاى سه‌گانه ( تناسب آوای کلمات هم ردیف- تناسب معنوی کلمات -فصاحت کلمات )با ملاحظه ويژگيهاى هر كلمه انجام گرفته و در مجموع، هر واژه‌اى در جايگاه مخصوص خود و به بهترين وجه قرار گرفته است. 👈معروفترين شاهد مثال در اين زمينه آيه قصاص است: «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛[ بقره، 179.] در اجراى قانون قصاص، تضمين حيات شده است، اى صاحبان خرد! باشد كه [در رفتار خود] پروا پيشه كنيد» . 🔹عرب براى سهولت در حفظ قوانين مدنى، اجتماعى و كيفرى خود، آنها را در قالب جمله‌هاى كوتاه، ظريف و ادبى در مى‌آورد؛ از اين رو براى تنظيم قانون قصاص از فصحاى برجسته خود كمك گرفت و پس از نشست و برخاستهاى‌ فراوان بر عبارت «القتل أنفى للقتل» اتفاق نظر دادند؛ يعنى كشتن قاتل، بهترين بازدارنده از قتل است؛ اما در اين عبارت در مقايسه با آيه قصاص، از چند نكته غفلت ورزيدند: 1✅. از لحاظ أدبى اشتباه است كه واژه قتل- به صورت مطلق- نافى قتل باشد؛ زيرا هيچ چيز خود را نفى نمى‌كند؛ درصورتى كه اگر قتل به‌عنوان قصاص انجام شود نافى قتل خواهد بود. ✅2. در عبارت ياد شده، «أفعل التفضيل» به‌كار رفته ولى «مفضّل عليه» مبهم است و معلوم نيست كه قتل از چه چيزى بازدارنده‌تر مى‌باشد.[1] ✅ 3. آيه قرآن جنبه ايجابى و عبارت ياد شده جنبه نفى دارد و در سخن سنجى- به‌ويژه در تدوين مواد قانونى و احكام- عبارت اثباتى برتر از عبارت سلبى است. ✅4. به‌كار بردن لفظ «قصاص» تداعى كننده اين است كه اين قانون از منشأ عدالت برخاسته است؛ در صورتى‌كه به كار بردن لفظ قتل، حالت تنفر و انزجار دارد. ✅5. در آيه، فنّ «طباق» به‌كار رفته و جمع بين ضدّين شده است؛ زيرا قصاص- كه نوعى قتل و در ظاهر ضد حيات است- موجب حيات به‌شمار آمده است. 👈اين دقت قرآن در انتخاب و گزينش كلمات، به دو شرط اصلى بستگى دارد: الف) احاطه كامل بر ويژگيهاى لغت؛ به‌طورى كه ويژگى هر كلمه بخصوص را در سرتاسر لغت بداند. ب) حضور ذهن هميشگى؛ تا در موقع كاربرد واژه‌ها، تمام كلمات مد نظر او باشد تا در گزينش الفاظ، دچار حيرت و سردرگمى نشود.حصول اين دو شرط در افراد معمولى غير ممكن به‌نظر مى‌رسد [1] . اگر« مفضّل عليه» مقدر« من كلّ شي‌ء» باشد، كاملًا نادرست است و اگر« من بعض الأشياء» باشد حالت ابهام دارد و در متن قانون نبايد هيچگونه نقطه ابهامى وجود داشته‌باشد. ...ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
21.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅کلام امیر 🖋 دعای طلب در کلام امیرالمومنین علیه السلام 📚خطبه ۱۱۵ نهج‌البلاغه برای درخواست رحمت الهی 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
تفسیر 437.mp3
10.11M
💢تفسیر سوره جلسه سوم آیات ۲۵ تا ۳۵ ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎆 برای تقویت معارف قرآنی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
baghare96-2(64).mp3
20.1M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۲۴) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom