بسم الله الرحمن الرحيم
روشنفکری دینی
در تمام اعصار بشری برخی باورمندان به ادیان تکیه و تاکید زیادی بر عقل داشته و سعی بر آن داشتند که دین را با زمانه ی خویش به روزرسانی کنند.این افراد که امروزه روشنفکر دینی نامیده می شوند در اسلام نیز وجود دارند اما طبق قران و احادیث به روزرسانی احکام ممنوع و بدعت دانسته شده است. زیرا روشنفکر دینی در تلاش خویش برای آشتی میان سنت و مدرنیته ناگزیر از تعطیل یا تبدیل و نوآوری احکام شریعت است و به بهانه تعارض احکام با اخلاق مدرن پاره ای از آنها را تعطیل می کند. خداوند در آیه 116 سوره نحل این افراد را مورد نکوهش قراره داده و می فرماید: 《و به سبب دروغی که زبانتان گویای به آن است، نگویید: این حلال است و این حرام، تا به دروغ به خدا افترا بزنید [که این حلال و حرام حکم خداست]؛ مسلماً کسانی که به خدا دروغ می بندند، رستگار نخواهند شد.》و طبق صریح آیه تشریع احکام مختص خداوند است و هرکس از پیش خود حکمی وضع کند بر خداوند دروغ بسته و بدعت نهاده است.
در روایات نیز نهی بسیاری در بدعت آوری آمده به عنوان مثال مفضل گوید که امام صادق علیه السلام به من فرمود: تو را از دو خصلت که هلاک انسان در آن است؛ نهی می کنم. و آن دو عبارتند از عبادت خداوند به باطل و فتوا دادن به چیزی که نمی دانی.
بنابراین روشنفکری دینی به هیچ وجه مقبول اسلام نیست و در واقع بدعت گزار دیروز به روشنفکر تغییر نام داده است.البته اگر روشنفکر به معنی فردی باشد که گرد و غبار نشسته بر دین را ببیند و به جای پیروی از بدعت ها سعی در از بین بردن آنان نماید نه تنها مذموم نیست بلکه ممدوح می باشد.
@rahighemakhtoom
🔆سرّ وصف قیّم برای قرآن کریم در ابتدای سوره مبارکه کهف
🔅الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی أَنْزَلَ عَلى عَبْدِهِ الْکِتابَ وَ لَمْ یَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً «1» قَیِّماً ...
♻️«قیّم» آن کسى است که براى اصلاح چیزى قیام کند، و کارهایش را تدبیر نماید؛ نظیر #قیم و سرپرست خانه که کارها و برنامههاى آنرا منظم و برقرار مىنماید قرآن مجید از این لحاظ قیم است که حاوى معانى فراوانى است. آنچه که قرآن حاوى آن بوده عبارت است از اعتقاد حق و عمل صالح. گواه بر این معنا سخن خدای متعال است: «یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى طَرِیقٍ مُسْتَقِیمٍ».یعنى این قرآن است که بشر را به سوى اعتقاد #حق و راه راست و عمل #صالح راهنمایى مىکند. و این همان معناى دین است. خداى سبحان دین خود را در آیات متعدد #قرآن به «قیم» توصیف نموده است؛ مانند: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ الْقَیِّمِ». یعنى ای پیامبر(ص) صورت و توجه خود را متوجه دین قیم نما که براى هدایت بشر قیام کرده است؛ چون کلمه «قَیِّماً»که وصف قرآن است و در اینجا هیچ قید و شرطى ندارد، معلوم مىشود قرآن کریم از هر نظر قیم و سرپرست امور دینى و #دنیوى و #اخروى بشر است.
♻️بنابر این، توصیف #کتاب به وصف قیمومت؛ از اینرو است که متضمن دین قیم است، دینى که قائم به مصالح عالم بشرى است، چه مصالح دنیایى، و چه آخرتى.
خلاصه اینکه خداى تعالى در این سوره کلامش را با ذکر ثناى خود افتتاح نموده، اینگونه خود را ستوده که قرآنى بر بندهاش نازل کرده که هیچ انحرافى از حق در آن نیست، و آن کتاب قیم مصالح بندگانش در زندگى دنیا و آخرت است، و از عهده این کار به خوبى برمىآید.
@rahighemakhtoom
📚 تفسیر و قرآن پژوهی
جلسه اول.mp3
3.82M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#شرافت
🔅🔅🔅
📌واژگان در قرآن
💢شرافت ۱
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه دوم.mp3
3.34M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#شرافت
🔅🔅🔅
📌واژگان در قرآن
💢شرافت ۲
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه سوم.mp3
4.4M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#شرافت
🔅🔅🔅
📌واژگان در قرآن
💢شرافت ۳
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تلاوت آیه ۲۸ سوره مبارکه الرعد
قاری: عبدالرحمن مسعد
🌷الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ «28»
🍀آنها که به خدا ایمان آورده و دلهاشان به یاد خدا آرام میگیرد،آگاه باشید! دل ها فقط به یاد خدا آرام می گیرد.
💠نکته ها👇
◀️ياد خدا تنها به ذكر زبانى نيست، اگر چه يكى از مصاديق روشن ياد خداست، زيرا آنچه مهم است ياد خدا بودن در تمام حالات خصوصاً در وقت گناه است.
💠ياد خداوند بركات بسيار دارد، از جمله:
الف: ياد نعمتهاى او، عامل شكر اوست.
ب: ياد قدرت او، سبب توكّل بر اوست.
ج: ياد الطاف او، مايه محبّت اوست.
د: ياد قهر و خشم او، عامل خوف از اوست.
ه: ياد عظمت و بزرگى او، سبب خشيت در مقابل اوست.
و: ياد علم او به پنهان و آشكار، مايه حيا و پاكدامنى ماست.
ز: ياد عفو و كرم او، مايه اميد و توبه است.
ح: ياد عدل او، عامل تقوا و پرهيزكارى است.
💠انسان، بىنهايت طلب است و كمال مطلق مىخواهد، ولى چون هر چيزى غير از خداوند محدود است و وجود عارضى دارد، دل را آرام نمىگرداند. در مقابل كسانىكه با ياد خدا آرامش مىيابند، عدهاى هم به متاع قليل دنيا راضى مىشوند. «رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها»
◀️نماز، ذكر الهى ومايه آرامش است. «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» «1»، «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ»
◀️ممكن است معناى «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» اين باشد كه به واسطه ذكر و يادى كه خدا از شما مىكند، دلهايتان آرام مىگيرد، يعنى اگر بدانيم خداوند ما را ياد مىكند و ما در محضر او هستيم، دلهايمان آرامش مىيابد. چنانكه حضرت نوح عليه السلام به واسطه كلام الهى «اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا» «1» آرام گرفت و امام حسين عليه السلام به هنگام شهادت على اصغرش با عبارت «هين على انه بعين الله» اين آرامش را ابراز فرمود و يا در دعاى عرفه آمده است: «يا ذاكر الذاكرين»
«1». طه، 14.
📚 تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
جلد 4 - صفحه 356
💐تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (127)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 بحث روايى
⏪ 1- ولايت عترت (عليهم السلام) در كتابهاى آسمانى پيشين
🔳 - عن العسكرى (عليه السلام) فى قوله تعالى: (وما انزل من قبلك): من دفع فضل اميرالمومنين (صلوات الله عليه) على جميع من بعد النبى (صلى الله عليه وآله) فقد كذب بالتوراه والانجيل و الزبور و صحف ابراهيم و سائر كتب الله المنزله فانه ما نزل شى ء منها الا واهم ما فيه بعد الامر بتوحيد الله تعالى والاقرار بالنبوه، الاعتراف بولايته والطيبين من آله (عليهم السلام (482- بحار، ج 65، ص 285)
🔰 اشاره:
از حديث معروف ثقلين استنباط مى شود كه قرآن و عترت با هم هماهنگ بوده ، از يكديگر جدا نمى شوند و اين انسجام و عدم انفكاك، به حقيقت نورانى آن دو برمى گردد و چنين واقعيتى محدود به زمان يا اقليم مخصوص نيست و چون حقيقت قرآن از كتابها و صحائف انبياى سلف (عليهم السلام) جدا نبوده، حقيقت ولايت اهل بيت و عترت طاهرين (عليهم السلام) نيز از آنه جدا نبوده است و چون قرآن ثقل اكبر و عترت (عليهم السلام) ثقل اصغرند، اين ترتب هم در صحف سلف محفوظ بوده است.
🌿👈 ادامه دارد....
☘☘☘
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
یونس 3.mp3
11.68M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_یونس #یونس
#جلسه 3
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یونس را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (66)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪ 36- داوری ها پس از شناخت و مقایسه منافع و مفاسد عادت ها
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْئَلُونَكَ مَاذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْأَيَتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ(بقره آيه 219)
از تو درباره شراب و قمار مىپرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نيز براى مردم دارند. (ولى) گناه آن دو از سود آنها بزرگتر است. (همچنين) از تو مىپرسند كه چه انفاق كنند؟ بگو: افزون (بر نياز خود را)، خداوند اينچنين آيات را براى شما روشن مىسازد تا شايد انديشه كنيد.
☑ در جعل قوانين بايد به مسئله اهمّ ومهمّ توجّه كرد. «منافع للناس و اثمهما اكبر»
☑ احكام الهى بر اساس مصالح و مفاسد است. «اثمهما اكبر»
☑ آشنايى با فلسفه احكام، گامى به سوى پذيرش آن است. «اثمهما اكبر»
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom