#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_علق
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 22: تفسیر آیه 15
كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ ﴿١٥﴾
زنهار، اگر باز نايستد، موى پيشانى [او] را سخت بگيريم؛ (۱۵)
📌 نکته و پیام نگاشت:
۱ - لزوم پرهیز از مخالفت با نماز و اجتناب از تکذیب دین (کلاّ)
🔹 حرف «کلاّ» براى ردع و بازداشتن از گفتار یا کردارى است که پیش از آن آمده و در آیه شریفه ناظر به امورى است که کلمات «کذّب»، «تولّى»، «ألم یعلم» و «ینهى» در آیات پیشین بر آن دلالت داشت.
۲ - تکذیب فرمان هاى متقى پرور، ناروا است. (أو أمر بالتّقوى . أرءیت إن کذّب ... کلاّ)
۳ - لزوم توجّه به نظارت خداوند، بر گفتار و رفتار انسان (ینهى ... ألم یعلم بأنّ اللّه یرى . کلاّ)
۴ - خاتمه دادن به موضع گیرى در برابر نماز، فرمان خداوند به نهى کننده پیامبر(ص) از اداى آن (أرءیت الذى ینهى . عبدًا إذا صلّى ... لئن لم ینته)
۵ - خداوند، مخالفان پیامبر(ص) را در صورت تداوم بر مخالفت با نماز، هدایت و تقوا، به مؤاخذه اى سخت تهدید کرد. (لئن لم ینته لنسفعًا بالناصیة)
۶ - سوگند خداوند در تأکید بر مؤاخذه حتمى تکذیب گران دین و مخالفان نماز، هدایت و تقوا (لئن لم ینته لنسفعًا بالناصیة) «لام» در «لئن...» لام قسم است.
۷ - گرفتن موهاى بالاى پیشانى تکذیب گران دین و کشاندن ذلیلانه آنان به سوى آتش، کیفر مخالفت آنها با نماز، هدایت و تقوا (ینهى . عبدًا إذا صلّى ... لئن لم ینته لنسفعًا بالناصیة)
🔸 «ناصیة» به معناى انتهاى رستنگاه مو از قسمت جلو سر است، ریشه این کلمه بر «علوّ» دلالت دارد و چون رستنگاه ناصیه در قسمت بالاى سر است، این نام را بر آن نهاده اند .
🔸 قسمت جلو سر را نیز «ناصیه» گویند
🔸 «نسفعن» - که «نون تأکید» آن به صورت تنوین نوشته مى شود - یعنى، چنگ مى زنیم و مى کشانیم و ممکن است به معناى «سیاه مى کنیم»، «نشانه مى گذاریم» یا «به خوارى مى کشانیم» باشد. (برگرفته از قاموس)
۸ - تکذیب دین و روى گردانى از آن، در پى دارنده کیفرى تحقیرآمیز و گریزناپذیر (أرءیت إن کذّب و تولّى ... کلاّ لئن لم ینته لنسفعًا بالناصیة)
🔸 گرفتن موهاى جلو سر - علاوه بر تحقیر - شخص را به طور کامل تسلیم گیرنده آن مى سازد; به گونه اى که مقاومت سودى نمى بخشد. کیفر یاد شده - به قرینه «سندع الزبانیة» (در آیات بعد) - مربوط به قیامت است; ولى دلالت آیه شریفه بر کیفر دنیوى نیز بعید نیست.
۹ - سیه رویى و ثبت نشانه دروغ گویى و گناه کارى بر پیشانى تکذیب گران دین، کیفر مخالفت آنان با نماز، هدایت و تقوا (لنسفعًا بالناصیة)
🔸 برداشت یاد شده، ناظر به معانى گوناگونى است که براى «سفع» در توضیح برداشت هفتم ذکر شد. وصف هاى «کاذبة» و «خاطئة» (در آیه بعد)، مشخّصات نشانه را بیان کرده است.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق به دوستان و همفکران خویش مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
✳
نکته ها و پیام های کوتاه تفسیری را در کانال رحیق دنبال کنید
@rahighemakhtoom
آیت.docx
80.8K
📌 «چهل نَم از یک یَم»
📚 چهل ویژگی از ویژگیهای معرفتی و شخصیتی امام امیرالمومنین علیه السلام
✳ #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔹 ایشان به مناسبت یک هزار و چهارصدمین سال شهادت حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در پیامی با عنوان «چهل نَم از یک یَم» به بیان چهل ویژگی از ویژگیهای معرفتی و شخصیتی آن امام همام پرداختند.
🔹 معظم له در ابتدای این پیام آورده است: هزار و چهارصد سال قبل امامي ملکوتي به نام امير مؤمنان حضرت علي بن ابيطالب عليه افضل صلوات المصلين شهيدانه به لقاي پروردگار نائل آمد که هويت معصومانه آن امام همام، نه متزمّن بود و نه متمکّن، لذا هماره مظهر معبود خود خواهد بود، هرچند گوينده: «سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي» غريمي است که حق او ادا نخواهد شد؛ ليکن نمي از يم چشيدن، دمي مغتنم براي تشنگان کوثر ولايت است.
📋✏ پیام مذکور برای استفاده در سخنرانی ها و کلاس ها تقدیم حضور کاربران عزیز می گردد.
◽ پیشنهاد می کنم حتما بخونید
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق به دوستان و همفکران خویش مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌 تکيه بر عزيز رئوف
🔹 فرمود بستگان نزديكت را انذار بكن،[1] البته انذار با تبشير همراه است. وجود مبارک رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) چندين معجزه آنجا نشان داد و ابولهب گفت ـ معاذ الله ـ سحر است، بعد حضرت فرمود اوّل كسي كه به من ايمان بياورد و به من جواب مثبت بدهد او وزير، نايب و خليفهٴ من ميشود، سه بار اين فرمايش را فرمود. وجود مبارک حضرت امير(سلام الله عليه) فرمود من اين كار را ميكنم كه ابولهب به ابيطالب طعن زد و گفت حالا تو بايد از پسرت دستور بگيري![2] فرمود اگر كساني به تو ايمان آوردهاند نسبت به آنها در كمال مهرباني و تواضع رفتار بكن؛ ولي اگر معصيت كردهاند، كار آنها را توجيه نكن، (يك)؛ آنها را به خود مرتبط ندان، (دو)؛ صريحاً تبرّي بجوي، (سه)؛ اينطور نباشد كه چون اينها مومناند و به تو وابستهاند خود را در حاشيهٴ امن ببينند، اينطور نباشد! اين تولّي و تبرّي هم براي امام و پيامبر(عليهم السلام) مطرح است و هم براي پيروان آنها، فرمود: ﴿وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ﴾[3] اين ميشود تولّي، ﴿فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ﴾[4] اين ميشود تبرّي.
🔹 مسئلهٴ تبرّي باعث ميشود كه موٴمنين اگر لغزشي مرتكب شدند خود را در حاشيهٴ امن نبينند. اگر كسي مرتبط به حكومت يا به حاكم اسلامي بود احساس امنيت كاذب نكند. فرمود: ﴿فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ﴾؛ در تمام اين بخشها اعتمادت به ذات اقدس الهي باشد، تكيهگاهت به كسي باشد كه هم مقتدر است و هم نسبت به مؤمنان مهربان است؛ هم داراي عزّت است، نفوذناپذيري است و اقتدار است، پس ميشود به او اعتماد كرد؛ هم ميتوان از لطف او مدد جست، چون رحيم است. اينطور نيست كه او فقط عزيز باشد، مقتدر و قدرتمند باشد، بلكه مهربان و سايهافكن هم هست، بر چنين ذاتي اعتماد بكن و كارها را انجام بده.
📚 تفسير سوره شعراء جلسه 26
تاريخ: 1391/02/11
📚منابع:
[1] . سوره شعراء آيه214؛ ﴿وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ﴾.
[2] . الامالي (شيخ طوسي)، ص582 و 583؛ سعدالسعود، ص105 و 106.
[3] . سوره شعراء آيه216.
[4] . سوره شعراء آيه215.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌 مراحل پنجگانه #دنیا
🔹 ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي اْلأَمْوالِ وَ اْلأَوْلادِ﴾;[سوره حديد, آيه20.
]
فرمود دنيا پنج مرحله دارد:
در مرحله كودكي و نوجواني انسان گرفتار لعب است و لهو، در دوران جواني گرفتار زينت است، در دوران كهولت دوران فخرفروشي است، در دوران پيري و سالمندي دوران تكاثر است. ﴿أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ﴾ براي خردسالان كه به بازي سرگرم هستند. از دوران خردسالي كه گذشتن از آن بازيها فراغت پيدا ميكنند, چيزهايي هم آنها را به خود سرگرم ميكند. از دوران نوجواني گذشته به مرحله جواني كه رسيدند, به زينتها ميپردازند, به فكر بازي نيستند به فكر زينت, آراستن, لباسهاي خوب در بر كردن و همسر گرفتن هستند در اين مرحله. از اين مرحله كه گذشت, دوران فخرفروشي به مقام و جاه و منصَب و سمت است. به دوران پيري و شيخوخيت رسيد, ديگر نه اهل لعب است, نه گرفتار لهو و كودكانه و نوجوانانه است, نه ميتواند زينت كند خود را «و لن يصلح العطار ما أفسد الدهر»,[ بلاغات النساء، ص137.] نه مقامي دارد که به آن فخر كند, فقط به جمع مال و نوه و اولاد افتخار ميكند, اين قدر داشتم و اين قدر دارم, اين از بستگان ما است, اين قدر نوه دارم, اين قدر فرزند دارم, اين قدر داماد دارم, اين قدر قبيله دارم, اين قدر عشيره دارم, تا بميرد; از لَعِب شروع ميشود تا تكاثر؛ اين تكاثر آن قدر است: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ ٭ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾.[سوره تکاثر, آيه1 و 2.
]
🔹 اين آخرين خطر دامنگير ابناي دنيا است كه فرمود: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾ به جاي اينكه به دنبال كوثر برويد, گرفتار تكاثر شديد; ما گفتيم معارف الهي كوثر است: ﴿يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثيرًا﴾[سوره بقره, آيه269.
] به دنبال معارف و علوم الهي و اسلامي برويد, اينها كوثر است، كوثر را رها كرديد, تكاثر شما را گرفت. اين طور نيست كه اگر ما نفس را آرام و مهار نكرديم, او ما را رها كند، اگر ما او را سرگرم و مهار نكرديم, او مهار ميكند; ما اگر او را به تحصيل كوثر وادار نكرديم، او ما را به تكاثر گرفتار ميكند.
📚 تفسير سوره مبارکه حديد جلسه 14
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق به دوستان و همفکران خویش و انتشار مطالب آن، مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_علق
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 24: تفسیر آیه 16
نَاصِيَةٍ کَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ16
همان ناصیه دروغگوی خطاکار را!16
✳ شأن نزول آیات ۱۵ تا ۱۸:
«شیخ طوسى» گویند: این آیات نیز درباره ابوجهل نازل گردیده است.
در صحیح ترمذى و دیگران از علماء عامه از ابن عباس نقل شده که پیامبر نماز میخواند. ابوجهل به وى گفت: آیا من تو را از خواندن نماز نهى نکرده ام؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله بر او بانگ زد. ابوجهل گفت: تو خود میدانى که همراهان من از کسان تو زیادترند.
✅ نکته و پیام نگاشت:
۱ - نهى کنندگان از نماز و تکذیب گران دین، مردمى خطاکار و دروغ گویند. (ینهى ... کذّب ... ناصیة کذبة خاطئة)
🔹 مانع عبادت دیگران نشویم
۲ - شخص بازدارنده پیامبر(ص) از نماز و تکذیب کننده او، فردى دروغگو و خطاپیشه و گنه کار بود. (ناصیة کذبة خاطئة)
۳ - دروغ گویى و خطاکارى، نمایان در چهره مخالفت کنندگان با نماز پیامبر(ص) (ناصیة کذبة خاطئة)
۴ - آلودگى به دروغ و گناه، ساقط کننده انسان تا مرحله تکذیب دین و باز داشتن مردم از نماز (ینهى. عبدًا إذا صلّى ... کذّب و تولّى ... ناصیة کذبة خاطئة)
۵ - گناهان زبانى و عملى طغیان گران، گرفتار سازنده آنان به کیفرى ذلت آفرین (لیطغى ... ناصیة کذبة خاطئة)
🔹 «کذب» از مصداق هاى گناه زبانى مى باشد و «خطا»، گناه عملى و یا شامل زبانى و عملى است.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق به دوستان و همفکران خویش و انتشار مطالب آن، مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
تفسیر آیه 17سوره علق را در پست بعدی دنبال کنید👇👇
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_علق
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 25: تفسیر آیه 17
فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ
17
سپس هر که را میخواهد صدا بزند (تا یاریش کند)!17
✅ نکته و پیام نگاشت:
۱ - نهى کننده پیامبر(ص) از نماز، مدعى نفوذ کلام در بین هم نشینان خویش (فلیدع نادیه)
🔹 کلمه «نداء» تعبیرى دیگر از مجالست است و مجلس را «نادى» و «مُنتدى» مى گویند (مفردات راغب). و همانگونه که گاه مراد از «قریة»، اهل قریه است، در آیه شریفه نیز مراد، اهل مجلس است.
۲ - پیامبر(ص)، مورد تهدید مخالفان به اقدامى سازمان یافته علیه او، در صورت ادامه دادن به اداى نماز (ینهى . عبدًا إذا صلّى ... فلیدع نادیه ) 🔹 امر در «فلیدع»، تعجیزى و بیانگر آن است که دعوت از هم نشینان، براى شخص مخالف نماز سودى ندارد. این سخن، نشانگر وجود چنین تهدیدى از سوى مخالفان است.
۳ - مخالفان پیامبر(ص)، آسیب رسانى به او را برخود، دشوار و در گرو اقدام جمعى مى دانستند. (فلیدع نادیه)
۴ - پیامبر(ص) در آغاز بعثت، مخالفانى متشکل و متحد با یکدیگر داشت. (فلیدع نادیه)
۵ - خداوند، پیامبر(ص) را به مصونیت در برابر تهدیدهاى مخالفان و اقدام هاى گروهى آنان، مطمئن ساخت. (فلیدع نادیه)
🔅 ۶ - مباهات به گروه هاى هم فکر و دلگرمى به یارى آنان در رویارویى با دین، امرى واهى و اطمینانى بى پایه است. (فلیدع نادیه)
🔅
۷ - تکذیب کنندگان دین، در قیامت از یارى هم نشینان خویش محروم خواهند بود. (فلیدع نادیه)
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق به دوستان و همفکران خویش و انتشار مطالب آن، مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
تفسیر آیه 18سوره علق را در پست بعدی دنبال کنید👇👇
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_علق
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 26: تفسیر آیه 18
سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ18
ما هم بزودی مأموران دوزخ را صدا میزنیم (تا او را به دوزخ افکنند)!18
✅ نکته و پیام نگاشت:
۱ - خداوند، داراى مأمورانى سرسخت براى خنثى ساختن تلاش مخالفان دین و راندن آنها به سوى جهنم (سندع الزبانیة)
🔹 «زِبْنِیَة» (مفرد «زبانیة» از ریشه «زَبْن» به معناى «دفع»); به معناى «شدید» و «پلیس» (یاور سلطان) است
🔹 اطلاق «زبانیة» بر مأموران الهى، به این جهت است که آنها اهل آتش را به سوى آن سوق مى دهند.
🔅 ۲ - مخالفان نماز و تکذیب گران دین، هر چند فراوان و سازمان یافته باشند، از مقاومت در برابر مأموران الهى عاجزاند. (ینهى . عبدًا إذا صلّى ... کذّب و تولّى ... فلیدع نادیه. سندع الزبانیة)
🔅
۳ - مجموعه هاى سازمان یافته، از هر گونه یارى رسانى به اعضاى خویش در برابر عذاب آخرت ناتوان اند. (فلیدع نادیة . سندع الزبانیة)
۴ - دروغ گویان و گنه کاران، در آخرت با برخورد شدید مأموران الهى مواجه شده و به سوى جهنم رانده خواهند شد. (ناصیة کذبة خاطئة ... سندع الزبانیة)
۵ - زمان کیفر دیدن مخالفان نماز، تکذیب گران دین و دروغ گویان خطاکار، نزدیک است. (سندع الزبانیة)
🔹 حرف «سین»، براى آینده نزدیک به کار مى رود.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق به دوستان و همفکران خویش و انتشار مطالب آن، مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
تفسیر آیه 19سوره علق را در پست بعدی دنبال کنید👇👇
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_علق
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 27: تفسیر آیه 19
کَلاَّ لاَ تُطِعْهُ وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ19
چنان نیست (که آن طغیانگر میپندارد)؛ هرگز او را اطاعت مکن، و سجده نما و (به خدا) تقرّب جوی!19
✳ یاد آوری: آیه 19 سوره علق دارای سجده واجب است.
✅ نکته و پیام نگاشت:
۱ - تکذیب گران دین، گرچه گروهى منسجم باشند، از مانع شدن نمازگزاران ناتوان اند. (کلاّ) حرف «کلاّ» براى ردع و منع است و در آیه شریفه تکذیب گران دین را، از پندار موفقیت در باز داشتن مردم از نماز منع مى کند.
۲ - بى اعتنایى به خواسته هاى مخالفان نماز و سرپیچى از دستورات آنان، فرمان خداوند به پیامبر(ص) (لاتطعه)
۳ - پیامبر(ص)، هرگز به ترک نماز بر اثر نهى و تهدید مخالفان مجاز نبود. (ینهى . عبدًا إذا صلّى ... فلیدع نادیه ... کلاّ لاتطعه و اسجد)
۴ - خداوند، برحذردارنده پیامبر(ص) از ترتیب اثر دادن به تهدیدهاى تکذیب کنندگان دین و هراس از آرایش نیروى آنان (فلیدع نادیه ... کلاّ لاتطعه)
۵ - مخالفان نماز و تکذیب گران دین، حقّ دستور دادن به نمازگزاران هدایت پیشه و ترویج کننده تقوا را ندارند. (ینهى . عبدًا إذا صلّى ... کذّب و تولّى ... کلاّ لاتطعه)
۶ - اطاعت از دستورات دروغ گویان و گنه پیشگان، مورد نهى خداوند (ناصیة کذبة خاطئة ... کلاّ لاتطعه)
۷ - حرمت اطاعت، از فرمان ترک نماز (ینهى . عبدًا إذا صلّى ... کلاّ لاتطعه)
۸ - سجده به درگاه خداوند، وظیفه اى الهى برعهده پیامبر(ص) (و اسجد)
۹ - سجده، تجلّى گاه عبودیت انسان و نماى برجسته نماز (عبدًا إذا صلّى ... و اسجد)
۱۰ - سجده هاى نماز، محرک اصلى مخالفان به جلوگیرى از اقامه آن (ینهى . عبدًا إذا صلّى ... لاتطعه و اسجد)
۱۱ - سجده به پیشگاه خداوند، نشان سرپیچى از فرمان غیر او است. (لاتطعه و اسجد) دستور سجده، بر نهى از اطاعت عطف گرفته شده است تا جلوه مطیع نبودن را بیان کرده باشد.
۱۲ - طغیان گران، از سجده براى خداوند، پرهیز داشته و دیگران را از آن نهى مى کنند. (لیطغى ... ینهى . عبدًا إذا صلّى ... و اسجد)
۱۳ - تلاش براى تقرّب به درگاه خداوند، وظیفه اى الهى بر عهده پیامبر(ص) (و اقترب) «اقتراب» از باب افتعال است که بر تکلّف و اجتهاد دلالت دارد.
۱۴ - سجده، کارآمدترین وسیله براى تقرب به پیشگاه خداوند (و اسجد و اقترب)
۱۵ - نماز، مایه تقرب انسان به درگاه خداوند (ینهى . عبدًا إذا صلّى ... و اقترب)
۱۶ - قصد قربت، نشانه عبودیت و از اجزاى نماز (ینهى . عبدًا إذا صلّى ... لاتطعه ... و اقترب)
۱۷ - دور شدن از اطاعت غیر خدا، مایه نزدیک شدن به او است. (لاتطعه ... و اقترب)
۱۸ - لزوم سجده به پیشگاه خداوند و تلاش براى تقرّب به درگاه او (و اسجد و اقترب) آیه شریفه گرچه خطاب به پیامبر(ص) است; ولى از کاربرد تعبیر «عبداً» (در آیه قبل) به جاى نام مخصوص آن حضرت، تعمیم مفاد آن به همه مردم استفاده مى شود.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق به دوستان و همفکران خویش و انتشار مطالب آن، مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌 برشی از کتاب #سروش_هدایت(1)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅 پيوند انسان با خود
🔅 ر ابطهي انسان با انسان
🔅 بالاخره ارتباط انسان با جهان،
✅ يكم: پيام قرآن كريم كه مقدّس ترين متن ديني است، صحنهي آفرينش را پردهي پرنياني جمال و شكوه خدا مي داند و آرايش نظام هستي را پايهي آرامش بشر معرفي مي كند و سراسر گيتي و مينو را به زيبايي مي ستايد و در اين باره چنين مي فرمايد:
🔹 1. هرچه مصداق شي ي است و عنوانِ چيز بر او صادق است، مخلوق خداي سبحان است؛ (الله خالق كلّ شي ءٍ و هو علي كل شي ءٍ وكيلٌ). سوره ي زمر، آيه ي 62.
🔹 2. هرچه را خداوند آفريد، زيبا و جميل خلق كرد كه از آن زيباتر ممكن نبود، وگرنه حتماً علم خداوند به آن تعلق مي گرفت و از قدرت فراگير الاهي خارج نبود و از گسترهي سفرهي جود و بخشش خدايي جدا نمي شد؛ (الذي أَحْسَنَ كلّ شي ءٍ خَلَقَه وبَدَأَ خلق الإنسان من طينٍ). سوره ي سجده، آيه ي 7.
🔹 3. انسان كه مي تواند جهاني بنشسته در گوشه باشد، در كمال زيبايي آفريده شد؛
(لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويمٍ) سوره ي تين، آيه ي 4.
(فأحسن صوركم و رزقكم من الطيبات) سوره ي غافر، آيه ي 64.
(و صوّركم فأحسن صوركم و إليه المصير). سوره ي تغابن، آيه ي 3.
🔹 گرچه هر موجودي زيبا خلق شد و انسان نيز همانند ديگر مخلوق ها از حسن نفسي برخوردار است، ليكن چون مي تواند خليفهي الاهي شود كه عالم و آدم را بيارايد، لذا نسبت به موجودهاي ديگر از حسن زائد قياسي و سنجشي بهره مي برد كه مخلوق هاي ديگر فاقد آنند. لذا خداي سبحان بعد از تبيين نظام آفرينشِ انسان، چنين فرمود:
(فتبارك الله أحسن الخالقين) سوره ي مؤمنون، آيه ي 14.
🔹 اگر موجودي از انسان زيباتر يافت مي شد، خداوند هنگام آفريدن آن موجود زيباتر از انسان، خود را به عنوان احسن الخالقين معرفي مي كرد و چون نهايت زيبايي در جمع بين كمال عقل و جمال حسّ است،
🔹 لذا طاووس توان تقابل انسان را ندارد؛ گرچه اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (عليه السلام) از نظم خاص و نضد ويژهي طاووس خبر داد و در اين باره فرمود: «و من أعجبها خلقاً الطاووس الذى أقامه فى أحكم تعديلٍ و نَضَّدَ ألوانه فى أحسنِ تنضيدٍ». نهج البلاغة، خطبه ي 165.
🔹 چنين ديواني كه تمام سطور كلمات و حروف آن با قلم زيباي روح بر لوح زرّين جهان رقم خورد، مرايا و مرائي خداي سبحان است؛ چنان كه امام علي (عليه السلام) فرمود: وتشهد له المرائى لا بمحاضرةٍ. (همان، خطبه ي 185، بند 4.
)
گرچه خداوندِ منّان.
با صد هزار جلوه برون آمدي كه من
با صد هزار ديده تماشا كنم تو را(دیوان فروغی بسطامی)
🔹 ليكن معرفت او نه به اندازهي معروف است، بلكه به هندسهي عارف مرهون:
تو را چنان كه توئي هر نظر كجا ببيند
به قدر دانش خود هر كسي كند ادراك(دیوان حافظ ،غزل 300)
🔹 ليكن همين معرفت نسبي را بايد كمين كرد و گمانه زد و صيد نمود:
«نَفَس نَفَس اگر از باد نشنوم بويش
زمان زمان چو گل از غم كنم گريبان چاك»(دیوان حافظ)
💢برای ادامه سری گاه نوشت های"سروش هدایت" با ما همراه باشید.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق به دوستان و همفکران خویش مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌 گوش شنوا
🔹 يک بيان نوراني از صحيفه سجاديه تبرّکاً بخوانيم. وجود مبارک حضرت در وداع ماه مبارک رمضان يک بيان نوراني دارد که براي همه ما کارگشاست و آن اين است که همه ما ميخواهيم خوب زندگي کنيم، آن زهد سلمان و اينها هم در ما نيست. کسي هم تعارف نکند که من سلمان عصرم! اين نيست، همه ما ميخواهيم يک زندگي خوبي داشته باشيم، اما راهش را بلد نيستيم، ما ميخواهيم يک زندگي آبرومندانهاي داشته باشيم نه اشرافي! آبرويي داشته باشيم در حد متوسط، اما بلد نيستيم چگونه زندگي کنيم، گاهي به اين سمت و گاهي به آن سمت ميرويم. ببينيد وجود مبارک امام سجاد(سلام الله عليه) چگونه استدلال ميکند!
🔹 «وَ أَنْتَ الَّذِي زِدْتَ فِي السَّوْم»؛[الصحيفةالسجادية، دعای45.
] يعني اعلام عمومي کردي به همه گفتي آقايان! ميخواهيد أجير چه کسي بشويد؟ من به شما بيشتر ميدهم، ميخواهيد وقت خود را به چه کسي بفروشي؟ من به شما بيشتر ميدهم، ميخواهي عمرت را به چه کسي بفروشي؟ من بيشتر ميدهم، ميخواهي براي چه کسي پژوهش کني؟ من به شما بيشتر ميدهم. تو آگهي مزايده زدي، گفتي هر جا ميخواهي بروي من ده برابر ميدهم، بيا راه من، اين خداست!
🔹 در قرآن ملاحظه فرموديد فرمود: أُذن واعيه ميخواهيم؛ يعني گوش شنوا، وعاء باشد، ظرف باشد براي شنيدن حرف بزرگان: ﴿تَعِيَهَا أُذُنٌ وَاعِيَةٌ﴾؛[سوره حاقه، آيه12.
] ـ که در ذيل آن مصداق کاملش وجود مبارک حضرت امير(سلام الله عليه) ذکر شده است[الکافي(ط ـ الإسلامية)، ج1، ص423؛ «قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هِيَ أُذُنُكَ يَا عَلِيُّ».
] ـ فرمود ما أُذن واعيه ميخواهيم، گوش شنوا ميخواهيم که وعاء باشد ظرف باشد، اين حرف برود داخل آن بماند. فرمود اين حرف را هيچ کس نشنيد! شما کجا شنيديد که خريدار آگهي مزايده بزند؟! کجا ديديد که خريدار آگهي مزايده بزند؟! اين حرفها را نه کسي ديد و نه کسي شنيد. اين بيان نوراني امام سجاد(صلوات الله و سلامه عليه) است.
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 357
تاريخ: 1397/07/11
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق به دوستان و همفکران خویش مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌 برشی از کتاب #سروش_هدایت(2)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅زیبایی جهان آفرینش
🍁🍁🍁
✅ دوم: زيبايي جهان آفرينش در نظام مند بودن آن است؛ به طوري كه هر مخلوقي با هماهنگي اجزاي دروني و با هدف معيّن و راه و راهنماي مشخص آفريده شد. لذا هم نظام فاعلي آن منسجم و عالمانه است و هم نظام غايي آن مرتبط و حكيمانه است و هم نظام داخلي آن هماهنگ و خردمندانه تعبيه شده است.
🔹 پيام قرآن حكيم در اين زمينه چنين است: (ربنا الذي أعطي كلّ شي ءٍ خلقه ثم هدي) سوره طه ،آیه 50
؛ يعني پروردگار ما ساختار هر مخلوق را برابر استعداد، استحقاق، ظرفيّت و هدف مندي او تأمين كرد؛ آن گاه او را در بستر مستقيم به مقصدي كه مقصود در آنجاست، رهبري نمود. اين مثلّث ميمون، زيبايي هر چيزي را در رعايت اصول علمي و تجربي نظام هاي سه گانه مزبور می داند و اگر آسيبي به ساختار چيزي برسد، هم او را از نيل به هدف اصيل او باز مي دارد، هم ديگران را از فيض او محروم مي كند.
🔹 آن هجران و اين حرمان زشت، چهرهي زيباي صحنهي آفرينش را مشوّه مي كنند، و هرگونه تشويه خلقت كه به سلامت جامعه و امنيّت امّت آسيب رساند، وسوسهي ابليس است؛ زيرا شيطان، مكر ابليسانهي خود را در مطاوي امور، تدليس و تلبيس مي كند كه يكي از آن ها تغيير ساختار هدف مند انسان يا هر موجود ديگر است؛ (فليغيرنّ خلق اللّه). سوره ي نساء، آيه ي 119
🔹 گروهي در اثر اغواي شيطان كه با ارائهي كژراهه ها و اغرا و تمويه و تسفيه، بشرِ فريب خورده را وادار به عصيان مي كند، به بهانهي حفظ صنعتْ سنّتِ زيباي خلقت را به بدعت تبديل و نظام با شكوه آفرينش را به هرج و مرجِ آلايش و آلودگي دگرگون مي نمايند.
🔹 پيام قرآن كريم دربارهي ناسپاسان زيست محيطي و فاقدان فرهنگ صيانت محيط زيست، اين است: (ظهر الفساد في البرّ والبحر بما كسبت أيدي الناس ليذيقهم بعض الذي عملوا لعلّهم يرجعون) .سوره ي روم، آيه ي 41.
🔹 آن چه از دستور سپهري و فرمان آسماني برمي آيد، اين است كه تابلوي زيباي آفرينش، امانت الاهي به دست بشر است. صنايع تجربي موظفند كه در راستاي تأمين سعادت و سلامت تمام بشر جهت گيري كنند؛ چنان كه مكلّفند كه حقوق طبيعي هر موجود ديگر را، اعمّ از دريا و آبزيان و هوا و پرندگان هوا و استنشاق كنندگان از آن و نيز هر پديدهي طبيعي ديگر، رعايت نمايند و هرگز به هلاكت نسل و حرث رضايت ندهند و گزندگان اجتماعي، اقتصادي، سياسي و مانند آن را انسان گُزيده نمي داند و در تعيير و توبيخ آنان چنين مي گويد: (وإذا تولّي سعي في الأرض ليفسد فيها و يهلك الحرث والنسل والله لايحبّ الفساد) سوره ي بقره، آيه ي 205
چون ارزش عامل به عمل است، هنگامي كه فساد محبوب نباشد، مُفسد نيز محبوب نخواهد شد.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌 حيات قرآنی
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
🔹 امام(ره) قرآني زندگي كرده است. قبل از هجرت وجود مبارك پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة و الثناء) يك طور برنامه داشت؛ دستور نرسيده منتها در زمان ما حكم رسيده بود؛ منتها قابل اجرا نبود. اعلاميههاي امام, دستورهاي امام, راهنماييهاي امام, احكام امام قبل از انقلاب يك طور بود، اين نه براي اينكه احكام نبود، احكام قابل اجرا و گفتن نبود!
🔹 در جريان سيزده سالي كه وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) در مكه بود، آن احكام الهي قابل گفتن نبود؛ لذا خيلي از چيزها در زمان قبل از هجرت رها بود، بعد از هجرت كه حكومت تشكيل شد يك حكمهاي ديگر آمد. امام(رضوان الله عليه) قبل از اينكه نظام سامان بپذيرد اعلاميههايشان, دستورهايشان, رفتارشان نظير همان كاري بود كه پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) سيزده سال در مكه ميكردند, بعد از اينكه سامان پذيرفت, حكومت اسلامي و نظام اسلامي تشكيل شد كاري كه شبيه پيغمبر بود در مدينه انجام ميداد، ايشان اصلاً قرآني زندگي كرد!
🔹 دو نكته اساسي پيرامون امام(ره) وجود دارد: يكي اينكه ايشان معتقد بود كه قرآن را خدا آويخت، نه انداخت؛ لذا هم به عمق قرآن فرو ميرفت و هم به اوج قرآن, آن تفسير حمد ايشان اين مطلب را نشان ميدهد، دوم اينكه ايشان اصلاً قرآني زندگي كرد و قرآني نظام ساخت. شما سيره مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) در طول 23 سال و رفتار ايشان را هم در طيّ سالهای 42 تا سال 57 بررسي كنيد، ميبينيد بخشي شبيه سيره حضرت در مكه بود و بخشي هم شبيه سيره حضرت در مدينه بود.
📚 ديدار اعضای برگزار کننده همایش اندیشه های قرآنی امام(ره) با حضرت استادتاريخ: 1394/07/07
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
💠 قلب سليم
🔹 امام راحل يك سرمايه داشت و آن سرمايه ابراهيمي بود. خداي سبحان وقتي در جريان حكومت ابراهيمي(علي نبيّنا و آله عليه السلام) سخن ميگويد, ميفرمايد او با يك سرمايه قيام كرد ﴿إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَليمٍ﴾.[1] حرمت ديگران محفوظ است، خيلي فرق است بين كسي كه ﴿جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾,[2] و بين كسي كه ﴿جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَليمٍ﴾. برخيها اعمال صالح را به پيشگاه پروردگار تقديم ميكنند, بعضيها هويّت سالم ميآورند؛ آنكه عمل صالح ميآورد در يك حد و كسي كه هويّت صالح ارائه ميكند در حدّ ديگر.
🔹 قلبي سالم است كه جز توحيد چيزي در آن نتابد و اگر جز توحيد چيزي در آن نتابيد وقتي گفتند: ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾[3] اين كاملاً صابر بود, وقتي دستور رسيد: ﴿إِنِّي أَري فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ﴾[4] سالم ماند, امام راحل(رضوان الله عليه) فرزند چنين پدري است. وجود مبارك امام(رضوان الله عليه) هم فرزند مُلكي ابراهيم خليل بود هم فرزند ملكوتي ابراهيم خليل بود و اين نداي الهي را كه در بخش پاياني سوره حج دستور رسيد خوب اطاعت كرد فرمود: ﴿مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ﴾[5] امام راحل گفت لبيك! و همه خطرها را خريد و امتحان داد. مبادا ـ خداي ناكرده ـ از اوج و عظمت و جمال و جلال امام در اين مملكت كاسته شود گرچه روح مطهّر او بينياز از اجلال و تكريم ماست؛ ولي ما موظّفيم قداست او, جلال او, شكوه او, ملكوت او را همچنان حفظ كنيم.
[1] . سوره صافات، آيه84.
[2] . سوره انعام، آيه160؛ سوره نمل، آيه89.
[3] . سوره انبياء، آيه68.
[4] . سوره صافات، آيه102.
[5] . سوره حج، آيه78.
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📚 پيام به همایش تبیین شخصیت امام خمینی(ره)
تاريخ: 1393/01/24
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(3)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
✅سوم: زيبايي انسان گذشته از سازمان نظاموارهي هستي او كه در هر موجود ديگري هر چند ضعيف يافت مي شود، در گرو كرامت اوست. متون مقدس آسماني، به ويژه قرآن كريم، هستي بشر را تكريم كرده و او را موجودي گرامي شمرده و دربارهي كرامت وي، چنين فرموده است: (ولقد كرّمنا بني ادم وحملناهم في البرّ والبحر و رزقناهم من الطيّبات وفضّلناهم علي كثيرٍ ممّن خلقنا تفضيلاً) سوره ي اِسراء، آيه ي 70.
🔹كرامت انسان مرهون خلافت اوست. زيرا جانشينِ موجود كريم از كرامت برخوردار است و چنين كرامتي كه از ناحيهي خلافت الاهي باشد، بهرهي غير انسان نيست. لذا تعبيري كه دربارهي انسان شده است، دربارهي هيچ موجود ديگر نشده است و آن تعبير ممتاز، همين حديث معروف من عرف نفسه فقد عرف ربه(شرح غررالحكم، ج 5، ص 194.)است. زيرا شناخت جان آدمي از آن جهت كه خليفهي خداست و اين خلافت نيز تكويني است نه قراردادي، حتماً منتهي به شناخت خدا خواهد شد و اگر به شناخت خداوند منتهي نگشت، معلوم مي شود كه انسان به خوبي شناخته نشد. اما موجودهاي ديگر، شناخت آن ها از جهت امكان ماهوي يا امكان فقري و نيز از لحاظ حدوث، حركت، نظم و مانند آن، موجب معرفت وجود خدا يا شناخت وصفي از اوصاف كمالي خداست.
بنابراين، كرامت انسان در پرتو خلافت اوست و «خليفه» آن است كه در تمام شئون علمي و عملي خود، تابع «مستخلف عنه» باشد و برابر علم او انديشه پيدا كند و مطابق ارادهي او صاحب انگيزه شود. اگر موجودي دعواي خلافت كند، ولي مطابق «مستخلف عنه» نينديشد و انگيزه پيدا نكند، ادعاي او مشفوع به بيّنه نيست و او در دعوا صادق نيست، بلكه غاصبانه بر كرسي خلافت تكيه زده است؛ (أفرأيت من اتّخذ إلهه هواه). (سوره ي جاثيه، آيه ي) چنين بشر هوا مدار و هوس محور به مقام منيع خلافت خدا بار نمي يابد و در نتيجه از كرامت خلافت سهمي ندارد.
🔹 خداي سبحان كه خلعت خلافت را با كريمه ي: (إنّي جاعل في الأرض خليفةً) سوره ي بقره، آيه ي 30. -بر اندام موزون انسان وارسته پوشانيد، تاروپود استبرق جانشيني را، معرفت اسماي حسناي الاهي و مرمّت قلمرو خلافت، و آباد و آزاد سازي منطقهي جانشيني از نفوذ تخريبي اهريمنان قرار داد و از جهت علمي چنين فرمود: (وعلّم ادم الأسماء) سوره ي بقره، آيه ي 31. -و از لحاظ عملي چنين فرمود: (هو أنشأكم من الأرض واستعمركم فيها فاستغفروه ثمّ توبوا إليه إنّ ربّي قريبٌ مجيبٌ). سوره ي هود، آيه ي 61.
🔹 مهم ترين عنصر خلافت الاهي بعد از فراگيري معارف ديني، آباد ساختن زمين و نجات آن از هر گونه تباهي و تيرگي است. مقصود از زمين، گسترهي زيست بشر است. چنين پهنهي پهناوري، از عمق دريا تا اوج سپهر وقلّهي آسمان را در برمي گيرد.
🔹 بنابراين، فرهنگ زيست محيطي با مقام برين جانشيني خدا آميخته است. آن كس كه به جاي پالايش هوا، آن را مي آلايد و عوض مرمّت زمين، آن را ويران مي كند و به جاي غرس نهال، به قطع درخت مي پردازد و به جاي سالم سازي دريا و صحرا، از آلوده كردن آن ها اِبايي ندارد، چنين فارغ بي فروغي، بي دريغ دروغ مي گويد و خويشتن را خليفهي خدا مي شمرد.
🔹 منظور از عمارت زمين، تأمين اصول زيست محيطي براي حيات انساني است، نه خصوص زندگي گياهي كه برخي دارند و نه مخصوص حيات حيواني كه عده اي به آن بسنده نمودند؛ بلكه زندگي انساني كه جامع تمام مراحل نباتي و حيواني هم خواهد بود؛ يعني هم زمين از خطر تباهي برهد و هم زمينه از ضرر اخلاقي مصون بماند، تا هم بدن از مزاياي طبّ طبيعي طرفي بندد، هم روح از مواهب ويژهي نَفَس رحماني، به رَوْح و ريحان نايل شود.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌 طلب کرامت
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
🔹 مکتب الهي از اين زيباتر و هنرمندانهتر که مهمانان را در پايان به عيد برساند؟! اعياد ديگر ما در اسلام, اگر سخن از غدير است، براي آن که عصاره همين عيد سعيد فطر و عيد قربان است و اگر جمعه عيد است، براي اينکه عصاره همين عيدَيْن است. ما با داشتنِ چنين مکتبي، چرا به دنبال حيوانيت برويم؟ تمام تلاش و کوشش ميزبان اين است که ما را فرشته کند. در اين دعاي نُهگانه در دو قنوت, کرامت خواستيم. کرامت از برترين واژههايي است که ذات اقدس الهي به ملائکه داده، ما در اين دو قنوت, در اين نُه مرتبه، کم چيزی از خدا نخواستيم! هم خواستيم برجستگي علي و اولاد علي(عَلَيْهِمُ السَّلام) را به ما بدهد، هم صفات برجسته فرشته را به ما بدهد, به ما کرامت بدهد.
🔹 کرامت در فرهنگ قرآن وصف فرشتگان است که در سوره «انبيا» ميخوانيم: ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ ٭ لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُون﴾؛[سوره انبياء، آيات26و27.
] ما کم چيزي از خدا در نُه مرتبه نخواستيم! گفتند اين نماز عيد که تشکيل ميشود، چه در عيد قربان و چه در عيد سعيد فطر، بگوييد خدايا آن اوصاف فرشتگان را به ما عطا بکن! آن اوصاف امام حسن, امام حسين, امام زين العابدين, امام باقر و امام صادق(عَلَيْهِمُ السَّلام) را به ما بده! ما کم چيزي از خدا نخواستيم! عيدي که خدا به ما ميدهد، اين است. نبايد کشوري که عيد سعيد قربان دارد, عيد سعيد فطر دارد, زندان داشته باشد، دعوا داشته باشد، شکايت داشته باشد، گناه داشته باشد. دين آمده، براي اينکه ما مثل ملائکه راحت زندگي کنيم، نه بيراهه برويم و نه راه کسي را ببنديم.
📚 خطبه نماز عيد فطر
تاريخ: 1396/04/05
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌 راه شناخت آدم #کودن
آیت الله #جوادی_آملی:
اگر کسی مطالبی که مطرح می شود را فورا قبول می کند قبل از آنکه مسئله بر او حل یا برهانی شود و این کودنی و چیز بسیار بدی است.
اگر خواستید عقل کسی را آزمایش کنید در یک مجلسی که نشسته است، سخنان غیر معمول بگویید اگر او باور کرد بدانید کودن است و کمبود عقلی دارد.
فَطِن، زیرک و خردورز بودن سبب می شود تا چیزی بر او برهانی نشود، نپذیرد.
اشکال نعمت خوبی است که موجب می شود انسان به دنبال مطالعه رود و این ذهن را تیز و ظریف می کند.
حضرت امیر(ع) فرمودند: همان طور که آهنگر شمشیر را تیز می کند تا دشمن را از پا در آورد، یک خردمند هم ذهن را تیز می کند تا اشکال و شبهه را جواب دهد و نقد را برطرف کند.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌رضای الهی
🔅🔅🔅
🔹 در قرآن كريم ذات اقدس الهي، خود را وليّ مؤمنان معرفي كرده است كه فرمود: ﴿اللّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا﴾[سوره بقره, آيه257.]و عدهاي هم تحت ولايت الهي اند، اولياي الهياند، آثاري هم بر اين ولايت بار كرده است. انسان كامل مثل وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اهل بيت(عليهم السلام) اينها هم تحت ولايت اللهاند و خدا وليّ اينها است. درباره وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: ﴿إِنَّ وَلِيِّيَ اللّهُ الَّذي نَزَّلَ الْكِتابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصّالِحينَ﴾[سوره اعراف, آيه196] خدا وليّ من است كه قرآن را نازل كرده؛ يعني از راه انزال قرآن ولايت من تأمين هست و او متولي صالحان هم هست. پس مطلب اول اين است كه ذات اقدس الهي هم وليّ مؤمنين است هم وليّ انبيا.
🔹 مطلب دوم آن است كه در همين قرآن كريم، صلوات ذات اقدس الهي بر هر دو گروه نازل ميشود؛ يعني هم بر پيامبر صلوات ميفرستد هم بر مؤمنين. بر پيامبر صلوات ميفرستد همان آيه معروف سورهٴ مباركهٴ «احزاب» است كه فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليمًا﴾[سوره احزاب, آيه56.] اين راجع بر صلوات بر پيامبراست. باز در همان سورهٴ مباركهٴ «احزاب» فرمود: خدا بر مؤمنين هم صلوات ميفرستد كه فرمود: ﴿هُوَ الَّذي يُصَلّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ﴾.[سوره احزاب, آيه43.]اين آيه دوم قبل از آن آيهاي است كه قرائت شده؛ يعني قبل از اينكه جريان ﴿إِنَّ اللّهَ وَ مَلائِكَتَه﴾ را نازل كند اين ﴿هُوَ الَّذي يُصَلّي عَلَيْكُمْ﴾ را فرمود؛ يعني خداي سبحان بر مؤمنين صلوات ميفرستد. تفاوت جوهري اين دوتا صلوات اين است كه در آنجا نفرمود ما بر پيامبر صلوات ميفرستيم تا او را از ظلمت خارج كنيم به نور بياوريم؛ فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ﴾ «بالقول المطلق»؛ اما درباره مؤمنان فرمود: ﴿هُوَ الَّذي يُصَلّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ﴾. پس خدا بر مؤمنان صلوات ميفرستد تا آنها را نوراني كند.
🔹 چه گروهي بالأخره اين سعادت را دارند كه از ظلمت به نور خارج بشوند؟ فرمود: ﴿يَهْدي بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ﴾[سوره مائده, آيه16.] اگر كسي پيرو رضاي الهي باشد ببيند رضاي خدا در چيست، خدا از چه راضي و از چه ناراضي، اگر كسي به اين صورت شد اين را هدايت ميكند به آن هدايت پاداشي و ﴿وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ﴾.
📚 درس خارج فقه خيارات .تاريخ: 1392/02/18
🌿🌿🌿
◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(4)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅🔅🔅
✅چهارم: زيبايي حقيقي نه اعتباري، از سنخ هستي است و هستي، حقيقت تشكيكي است. لذا زيبايي مراتبي دارد كه در طول يكديگرند. چون زيبايي انسان در جانشيني او از خدا نهفته است و اين خلافت در حاكمان، بيش از ديگران است. لذا رسالت دولت مردان در تأمين محيط سالم بيشتر از تودهي مردم است. زيرا برنامه ريزي كلان فضا و دريا و ساخت سلاح هاي شيميايي و تخريبي و آزمايش هاي فرسايشي اتمي و مانند آن، در اختيار حكمرانان مقتدر است. آن چه هم اكنون سلامت محيط زيست را تحديد مي نمايد و جوامع بشري را به مرگ يا بيماري تهديد مي كند، اقتدار تعديل نشدهي صاحبان صنايع اتمي است كه هرگونه نعمتِ خدادادي را به سود خود و زيان ملّت هاي ديگر، مصادره مي نمايند، گويا مدير عامل لگام گسيختهي دهكدهي دنياي كنوني اند.
🔹پيام قرآن كريم كه عصارهي متون مقدس آسماني است، چنين است: (إنّ الملوك إذا دخلوا قرية أفسدوها وجعلوا أعزّة أهلها أذلّة) سوره ي نمل، آيه ي 34. سلاطين ستم، حكمرانان قلدر، دولت مردان جور و طغيان هنگام ورود به منطقهي ديگران و زمان اقتدار بر آن و وقت نفوذ در آن، به تباهي آن اقدام مي كنند. اگر در گذشتهي تاريخ، دخول شخصي و ورود فيزيكي لازم بود، هم اكنون با سرعت سرسام آور صنعت، كنترل از دور براي افساد كافي است. اينان كه رسالت اصلي آن ها غمخواري تودهي محروم است، سفارت خويش را چونان دد، خونخواري مي دانند:
هر كه را رنجه داشتن دين است
تن او نيست تن كه تنّين است (سنايي، حديقة الحقيقه، ص 550. )
🔹كسي كه از قدرت برتر برخوردار است ،وظيفه اي سنگين تر متوجه اوست. اگر اميري مكلّف باشد كه حوزهي امارت خود را سالم نمايد، امير اميران كه از وي به ميرميران ياد مي شود، تكليف مهم تري دارد. زيرا قلمرو امارت او فسيح تر و وسيع تر از منطقهي امارت اميري است كه خود مأمور اوست.
🔹نظام اسلامي وظيفهي رسمي والي را چنين ترسيم نموده است: أيّما إمري ءٍ ولى من أمر المسلمين شيئاً لم يحطهم بما يحوط نفسه لم ير رائحة الجنّة(نهج الفصاحة، چاپ انصاريان، ج 2، ص 692. )؛ هر كس سمتي را در دولت اسلامي به عهده بگيرد و مسئول بخشي از بخش هاي حكومت ديني گردد، موظّف است هر آن چه را كه براي حفظ حيات، سلامت، حيثيت اجتماعي و مانند آن، نسبت به خود به كار مي برد، براي تودهي مردم نيز تأمين كند. اگر خود از بهداشت و محيط سالم برخوردار است، موظف است آن را براي تمام شهروندان فراهم نمايد.
🔹اين دستور رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) در برنامهي حكومتي جانشين آن حضرت، اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (عليه السلام) تجلّي خاص يافت. زيرا امام علي (عليه السلام) چنين فرمود: وليكن نظرك فى عمارة الأرض أبلغ من نظرك فى استجلاب الخراج لأنّ ذلك لايدرك إلاّ بالعمارة(نهج البلاغة، نامه 53، بند 79. )؛ اهتمام تو به آباد نمودن زمين، بيش از همت گماردن تو، به جمع درآمد باشد. معلوم است كه با آلوده بودن محيطزيست، هم نيروي انساني در معرض آسيب است، هم امكانات طبيعي.
🌿🌿🌿
◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌مقام محمود
🔹 ﴿فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَي أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاماً مَحْمُوداً﴾،[سوره إسراء، آيه79.] اگر بخواهي به مقام محمود برسي نماز شب را بايد اقامه کني. مقام محمود مقامي است که حمدِ هر کسي ناظر به اوست؛ البته مقام محمود به معناي اينکه منزلت خوب و مقام شايسته باشد شامل همه کمالات ميشود و همه مقامها؛ ولي مقام محمود اين است که انسان به جايي ميرسد که همه شکرگذار اويند، کدام مقام است که بالقول المطلق همه شکرگذار اويند؟ انسان اگر به جايي برسد به قلهاي برسد که مظهر «هو المُنعِم» باشد که هر فيضي از ذات اقدس الهي از آن بالا ميريزد، از قلّه وجود او بريزد تا پايين، چه علمي و چه عملي، هر کمالي در جهان بخواهد بريزد از آن قلّه ميريزد، هر کس حمد کند او را حمد ميکند تا برسد به آن بالاتر از قلّه. اگر يک مقامي محمودِ «بالقول المطلق» شد؛ يعني همه کمالات از آنجاست، همه نعمتها از آنجاست.
🔹 انسان چه چيزي را حمد ميکند؟ چه چيزي را شکر ميکند؟ نعمت الهي را شکر ميکند، اين نعمت از اين راه ميرسد، بنابراين يک مقامي نيست که مثلاً در دست هر کسي باشد. ﴿وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَي أَنْ يَبْعَثَكَ﴾ که همه او را حمد ميکنند؛ البته آن مقام، يکي از مراحل فيض ذات اقدس الهي است، چون فعل حق است و شما در آنجا حضور داريد، همين! اين که ـ معاذ الله ـ مربوط به مقام ذات يا وصف ذات نيست، اين در منطقه سوم است منطقه فراق است خارج از ذات است، به هر حال يک موجود امکاني بايد آنجا حضور داشته باشد و آن شما هستيد. ﴿فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَي أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاماً مَحْمُوداً﴾.
#نماز_شب
#سوره_اسرا
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 38 تاريخ: 1394/10/12
🌿🌿🌿
◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(5)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅🔅🔅
اسلام در تمام شئون حيات، به دو عنصر محوري اهميت مي دهد و همگان، به ويژه دولتمردان را مسئول تأمين آن دو ركن اساسي مي داند:
1️⃣يكي استحكام عمل و ديگري هنرمندي و زيبايي آن؛ يعني كاري كه مطابق اصول علمي نباشد، چون متقن و استوار نيست، مقبول نيست و كاري كه در عين اتقان و استواري، هنرمندانه و زيبا نيست، مطبوع و مطلوب نخواهد بود.
رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) دربارهي عنصر محوري اول چنين فرمود:
إنّ الله يحبّ اذا عمل أحدكم عملاً أن يتقنه[نهج الفصاحة، ج 2، ص 683. ] ؛ يعني آن چه محبوب خداست، كار محكم وعمل مُتْقن است
2️⃣و دربارهي عنصر محوري دوم، چنين فرمود: يحبّ الله العامل اذا عمل أن يحسن[همان، ص 691] ؛ يعني آن چه محبوب خداست، كار هنرمندانه، اديبانه و زيباست.
خداوند نيز جهان را با دو اصل استحكام و زيبايي آفريد و دوست دارد كه جانشين او در زمين، انسانِ وارسته اي باشد كه معماري كارهاي او فنّي و زيباسازي هاي عمل او نيز هنرمندانه باشد. رعايت دو اصل ياد شده، حافظ تمام اصول معياري زيست محيطي است. زيرا استحكام و زيبايي، مايهي پالايش فضاي زندگي است و فضاي پالوده، پايدار خواهد بود؛ همان طوري كه محيط آلوده، زدودني و از بين رفتني است.
ادامه دارد....
🌿🌿🌿
◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
گفتند شكر دو خصيصه دارد يكي قيد موجود است يكي صيد مفقود, اگر كسي نعمتي دارد شاكر باشد اين شكر دو كار ميكند يكي اين موجود را به بند ميكشد حفظ ميكند دوم آنچه ندارد را صيد ميكند اينكه در سورهٴ مباركهٴ «ابراهيم» گذشت ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ﴾ معنايش همين است يعني قيد الموجود و صيد المفقود اينكه فرمود من اضافه ميكنم يعني آنكه داريد حفظ ميكنم آنچه هم نداريد به شما ميدهم اين خصيصهٴ شكر است.
كفران نعمت هم در معرض تهديد است غالباً تهديد الهي به صورت ضمني و تلويحي است ولي وعده الهي و تحبيب الهي صريح است اين مسئله ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ﴾
📚 -تفسیر سوره نمل جلسه سیزدهم-
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌 ایمنی بخش
🔹 مؤمن از اوصاف برجسته ذات اقدس الهي در سورهٴ مباركهٴ «حشر» است: ﴿الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبّارُ الْمُتَكَبِّرُ﴾[ سوره حشر، آيه23.
].
🔹 خدا مؤمن است يعني چه؟ يعنی ايمان آورد؟! ما هم كه مؤمن هستيم آيا يعني ايمان آورديم؟ اينكه معناي مؤمن نيست! يعني مؤمن مشترك لفظي است؟ اينكه نيست. اگر مشترك معنوي است، ما كه ميگوييم انسان مؤمن است آيا يعني ايمان آورد؟! اگر خدا مؤمن است آيا يعني ايمان آورد؟ اينكه نيست. پس نميشود گفت مؤمن مشترك لفظي است و دو تا مفهوم دارد و نميشود گفت مؤمن يعني ايمان آورنده؛ بلکه مؤمن يعني كسي كه وارد حيطه امن ميكند, نه ميشود؛ «آمِنَ» غير از مؤمن است, مؤمن يعني كسي كه موجود و شيئي را در قلعه اَمن, امنيت ميبخشد و ايمني عطا ميكند, مؤمن يعني امنيت بخش، خدا مؤمن است يعني اين.
🔹 ما هم كه مؤمن هستيم يعني بايد امنيت بخش و ايمني بخش باشيم و خودمان را در امان قرار بدهيم و امنيت خودمان را تأمين كنيم. ما چگونه امنيت خود را تأمين ميكنيم؟ به وسيله ايمان آوردن به ذات اقدس الهي, اعتقاد صحيح, عمل صالح و اخلاق صالح، وگرنه مؤمن كه به معناي ايمان آورنده نيست!
📚 درس خارج فقه ربا جلسه 22
تاريخ: 1393/02/10
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(6)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
✅ پنجم: خطوط اصيل هندسهي دين الاهي را عناصر حساس و مهمّي تشكيل مي دهد كه دربارهي مسايل حقوقي و اخلاقي «عدل و آزادي» را و دربارهي مطالب بهداشتي و سلامتي «پاكي و معطّر بودن» را مي توان نام برد. همان طوري كه قهر خدا به رهبري مهر او تنظيم مي شود؛ تسعي رحمته أمام غضبه[بحار الانوار، ج 95، ص 269. ] ، تمام برنامه هاي ديني در شئون مختلف حيات، به زعامت «عدل و آزادي» از يك سو و «طهارت و طيب» از سوي ديگر، تدوين و ارائه مي شود.
🔹 چون هدف اين پيام، تبيين فتواي دين درباره ي اصول زيست محيطي است و براي مراكز سياسي، حقوقي و اخلاقي پيام ديگري است، لذا دربارهي عدل و آزادي كه از مهم ترين ره توشه هاي مكتب آسماني است، مطلبي بازگو نمي شود؛ فقط دربارهي نظافت و معطّر بودن فضاي طبيعي و انساني اصولي ارائه مي شود.
1: پيامبر بزرگ و گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) چنين فرمود: انّ الله تعالي طيّب يحبّ الطيّب، نظيفٌ يحبّ النظافة، كريمٌ يحبّ الكرم، جوادٌ يحبّ الجود، فنظّفوا أفنيتكم[نهج الفصاحة، ج 2، ص 606] ؛ يعني خداوند پاك است و پاكي را دوست دارد. پاكيزه است و پاكيزگي را دوست دارد... پس فنا و آستان زندگي خود را پاكيزه نماييد. آن چه از اين حديث شريف استنباط مي شود:
1⃣ اولاً؛ اصول زيست محيطي از منظر رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) صبغهي ملكوتي دارد و رعايت طهارت و طيب در بدن و منزل و محل كار و ساحت خانه و دفتر و پيشگاه مراكز تحقيق و پژوهش و... براي آن است كه انسان خليفهي خداست و خليفه بايد سنّت و سيرت مستخلف عنه را سريرهي خود قرار داده، به پاكي و خوشبويي از آن جهت كه محبوب خداست، علاقمند باشد.
2⃣ ثانياً؛ بوي خوب و رعايت پاكيزگي، روح را تلطيف مي كند. زيرا جان آدمي مجاور بدن اوست و تأثير و تأثّر متقابل آن دو در يكديگر، معقول حكيم و مقبول طبيب است و در پرتوِ طيب و طهارتِ تن، روح ملكوتي تقويت شده، توان پرواز برتر پيدا مي كند.
ادامه دارد....
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(7)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
3⃣ ثالثاً؛ فرمان مزبور با تحليل عريق حديث شناسي، با سه اصلِ عموم، دوام و اطلاق همراه است؛ يعني همگاني، هميشگي و همه جانبه و فراگير است. به طوري كه تمام انسان ها، اعم از زن و مرد، پير و برنا، در تمام دوران زندگي و ايّام عمر و از هر جهت، بايد بدن، منزل و محل كار را نظيف و پاكيزه نمايند و آن را آلوده نكنند و اگر در اثر رخدادهاي پيش بيني نشده آلوده شد، به نظافت آن مبادرت كنند. رعايت اين اصول حقوق و وظايف متقابل تمام شهروندان نسبت به يكديگر و نيز دولت و ملت در برابر هم است.
4⃣ رابعاً؛ نسيمِ سبك پا كه از كوي و برزن طيّب و معطّر مي گذرد، نه تنها شامّهي شهروندان را به بوي خوش آشنا مي كند، بلكه پيك دوستي و صفا و وفا خواهد بود. زيرا چنين فضاي پاك و خوش بو، محبوب خداي جميل است كه جمال و طيب و عطر را دوست دارد. آري، دربارهي چنين سرزمين زنده و پويا مي توان سرود:
صبابه تهنيت پيرِ مِيْ فروش آمد
كه موسم طرب و عيش و ناز و نوش آمد
هوا، مسيح نَفَس گشت و باد، نافه گشاي
درخت، سبز شد و مرغ، در خروش آمد
ز فكر تفرقه باز آي تا شوي مجموع
به حكم آن كه چو شد اهرمن سروش آمد
📒 (ديوان حافظ، غزل 175. )
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
اگر كسي توحيد را نپذيرد خدايي را قبول نداشته باشد ناچار است به وثنيّت و صنميّت و خرافات بسنده كند اين مسئله شانس اين مسئله بخت اين مسئله صبر و جَخد اين مسئله عدد سيزده اينها همهشان خرافات است براي پر كردن آن خلأ فكري، انسان بالأخره احتياج دارد خودش را محتاج ميبيند و اين احتياج حق است محتاج بودن او حق است اما نميداند به چه كسي محتاج است به چه چيزي محتاج است اگر به آن حق تكيه نكند ناچار به خرافات مراجعه خواهد كرد اين گروه به خرافات به نام شانس به نام بخت به نام تَطيّر, تَشئُّم معتقد بودند ميگفتند فلان مرغ آمد خواند بد قدم است اين شُئومت, شئامت, زشتي را به خواندن اين مرغها اسناد ميدادند لذا از تشئّم به تطّير تعبير ميكردند چون اين شئامت را با طيور و پرندهها و پر كشيدن طيرها بر اساس آن آداب جاهلي تطبيق ميكردند لذا از تشئّم به تطيّر ياد ميشد و اينكه در حديث دارد طيره بر طرف شد هم ناظر به آن است خب اگر كسي موحّد نباشد ناچار است به بخت و شانس تكيه كند وجود مبارك صالح فرمود اين چه خرافاتي است كه دامنگير شما شده آنها ﴿قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَن مَّعَكَ﴾ شما باعث فقر و فلاكت و عقب افتادگي ما شديد ﴿قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَن مَّعَكَ﴾ فرمود: ﴿طَائِرُكُمْ عِندَ اللَّهِ﴾ در سورهٴ مباركهٴ «يس» هم خواهد آمد كه ﴿طَائِرُكُم مَعَكُمْ﴾ نحس خود شما هستيد يك آدم جاهل نحس است ديگر اينكه فرمود: ﴿وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾يا فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ﴾ يعني نحس است ديگر يعني پليد است اين انسان بدفكر انسان بدعقيده انسان بدباطن, نحس است فرمود نحس خودتان هستيد.
@rahighemakhtoom