eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📙 اتحاد با قرآن 🔹 اگر در وجود انسان پیاده شد و سراسر وجودش ظهور حقیقت قرآن گردید، قرآن با او متحد شده و انسان به وجود عینی قرآن تبدیل خواهد شد. متحد شدن با قرآن مفهومی به ظاهر ساده است ولی واقعیت آن از حد معرفت علمای بزرگ اسلام آغاز می‌شود و تا مرتبه‌ی بی‌حدّیِ روح نبی مکرم اسلام و حضرات معصومین علیهم‌السلام امتداد می‌یابد. 🔸 وقتی انسان با و قرآن کریم انس می‌گیرد، می‌یابد که کم‌کم ابواب دیگری از آیات قرآن که تاکنون برایش روشن نبود، روشن می‌شود. ابوابی که مانند اتاق‌های تودرتویی که کلید چراغ اتاق دوم در اتاق اول است و با ورود به اتاق اول، امکان روشن کردن چراغ اتاق دوم فراهم می‌شود، همچنین اتاق‌های بعدی که مرتبه‌به‌مرتبه روشن می‌شوند. 🔰 یعنی انسان تا به مرتبه‌ای از و قرآن نائل نشود، مراتب بعد برای او پیش نخواهد آمد. ✍️ استادعابدینی 📖 رفیق روزهای بندگی، ص ۸۳ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۲۲۷و۲۲۸ استاد صادقی.mp3
5.96M
📚شرح و تفسیر حکمت۲۲۷و۲۲۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#نهج_البلاغه #حکمتها #امام_علی 📚شرح و تفسیر حکمت۲۲۷و۲۲۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی #صادق
📌متن و ترجمه خ ۲۲۷و۲۲۸ قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ فَقَالَ هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْ ءَ مَوَاضِعَهُ فَقِيلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ يعني أن الجاهل هو الذي لا يضع الشي ء مواضعه فكان ترك صفته صفة له إذ كان بخلاف وصف العاقل ☘☘☘ به امام عليه السّلام گفتند خردمند را براى ما وصف كن پس آن حضرت (در نشانه خردمند) فرمود 1- خردمند كسى است كه هر چيز را بجاى خود گذارد (بگويد آنچه سزاوار است و بجا آورد آنچه شايسته است) 2- گفتند نادان را براى ما بيان فرما فرمود: بيان كردم (سيّد رضىّ «عليه الرّحمة» فرمايد:) يعنى جاهل كسى است كه هر چيز را در جاى خود نگذارد، پس بيان نكردن (امام عليه السّلام) صفت او را براى او صفت است از آنجا كه وصف او بخلاف وصف عاقل است. ( ترجمه وشرح نهج البلاغه(فيض الاسلام)، ج 6 ص 1191) ارزش دنیا از نگاه امام علی علی علیه السلام ☘☘☘ امام علی علیه‌ السلام فرمودند: وَ اللَّهِ لَدُنْیَاکُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِی عَیْنِی مِنْ عُرَاقِ خِنْزِیرٍ فِی یَدِ مَجْذُومٍ. به خدا قسم این دنیای شما در چشم من از استخوان بی گوشت خوک در دست بیمار جذامی پست تر است. نهج البلاغه: حکمت 228 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 چرا فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، لیله القدر است؟ 💠 در صحنه * که قلّه معارف قرآنی است که می خواهند با یک دعا وضع را یکسره کنند، حضور دارد. در جریان * ، فاطمه حضور دارد. در جریان (انّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت)*، فاطمه حضور دارد. و در جریان * که مربوط به همین بخش است، فاطمه حضور دارد. آنگاه چگونه درباره (سلام الله علیها) وارد نشود که او * است؟! این نکته هم مخصوص کبری (سلام الله علیها) نیست، هر انسان کاملی وقتی به دنیا می آید، میلادش لیله قدر است؛ منتها درباره صدیقه کبری (سلام الله علیها) وارد شده، و درباره وجود مبارک (ارواحنا فداه) وارد شده که لیله قدر است*. فرقی بین این مقدّس نیست، زیرا همه اینها عِدل قرآنند، یک؛ هر وقت نازل شد، شده ، دو؛ اینها هم هر وقت از آن عالم نازل شدند، به عالم طبیعت آمدند، متولد شدند می شود لیله قدر، سه. چرا شب قدر محترم است؟ برای اینکه قرآن از یک عالمی به این عالم آمد. نیمه شعبان چرا مقدّس است؟ برای اینکه وجود مبارک ولی عصر از آن عالم به این عالم آمد. هم برای ما لیله قدر می شود، بیستم جمادی الثانیه که میلاد وجود مبارک (سلام الله علیها) است برای ما لیله قدر می شود. هر وقت یک انسان کاملی از یک عالمی به عالم ما تنزّل کرده، تجلّی کرده؛ لیله قدر می شود. چرا؟ چون اینها نور واحدند، یک. همتای قرآن کریم اند برابر حدیث ثقلین*، دو. اگر ظرف نزول قرآن لیله قدر می شود، اینها هم ظرف تنزّل شان لیله قدر می شود! این را ( ) می گویند‌. -------------------------------------------------- 📌 ر.ک سوره آل عمران / آیه ۶۱ 📌 ر.ک سوره انسان / آیات ۸ و ۹ 📌 سوره احزاب / آیه ۳۳ 📌 ر.ک احقاق الحق / جلد ۲ / صفحه ۵۵۴ ، عوالم / جلد ۱۱ / بخش دوّم / صفحه ۹۳۰ 📌 ر.ک تفسیر فرات الکوفی / صفحه ۵۸۱ ، بحار الانوار / جلد ۴۳ / صفحه ۶۵ 📌 ر.ک الامالی للطوسی / صفحه ۲۹۷ 📌 ر.ک مستدرک الوسائل / جلد ۳ / صفحه ۳۵۵ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ خرداد ۱۳۸۶ 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 137 نهج البلاغه.mp3
526.1K
📚شرح و تفسیر حکمت 137(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
حکمت 138 نهج البلاغه.mp3
1.16M
📚شرح و تفسیر حکمت 138(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 145.mp3
10.44M
186 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 145 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 186 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعا‌های مأثور
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم (145) وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي فرق میان شرح صدر و هوشمندی: میان شرح صدر و هوشمندی «عموم و خصوص مطلق» است؛ هر شرح صدر دارای هوشمندی است، اما هر هوشمندی دارای شرح صدر نیست. یا بگوئیم: هر شرح صدر، هوشمندی آور است، اما هر هوشمندی شرح صدر آور نیست. ابلیس هوشمندترین موجود است، اما فاقد شرح صدر است، والاّ دچار کبر نمی گشت و از تکریم آدم تمرد نمی کرد. پس شخص متکبر یا اساساً شرح صدر ندارد و یا شرح صدرش دچار آفت و محدودیت سنگین است گرچه هوشمندترین شخص باشد. و مشکل بزرگ دانشمندانی که اسلام را نمی پذیرند در همین نقطه و نکته است. و از همین زاویه، فرق میان علم و شرح صدر معلوم می گردد؛ ابلیس عالم‌ ترین و دانشمندترین موجود است اما به حدی دچار «تنگی قلب» است که استفادۀ معکوس از دانش خود می کند، دانشش را در خدمت جهل به کار می گیرد. افرادی هستند بی سواد و بدون هر علم تعلیمی، اما در اثر شرح صدری که دارند فرزانه تر، حکیم تر و عاقل تر از افرادی هستند که عمری در تحصیل علم صرف کرده اند. هوشمندی و علم و دانش، بس ارجمند هستند لیکن بدون شرح صدر بی ثمر بل گاهی مثمر بدی ها و شرّها می شوند و شخص را به سرباز ابلیس و حتی به مقام «معاون ابلیس» می رسانند که محیط زیست را تخریب می کند؛ دست به تغییرات ژنتیکی گیاه و حیوان و انسان می زند، بمب اتم می سازد، وعدۀ ابلیس را عملی می کند که گفت: «لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبادِكَ نَصيباً مَفْرُوضاً- وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ»: از بندگان تو سهم معینی خواهم گرفت- و آن ها را گمراه خواهم کرد، و به آرزوها (ی غیر انسانی) دچارشان خواهم کرد، و به آنان دستور خواهم داد که از گوش چهارپایان «تکّه چینی» بکنند و (این چنین) وادارشان می کنم که آفرینش الهی را تغییر دهند. شگفتا! دانه ای سلول از گوش چهارپایان می گیرند و شبیه سازی می کنند. و همچنین برنامۀ ضد طبیعی «تراریخت» که همه جائی و رایج شده است. شرح صدر لازم است که اولاً بتواند پیام را (جان پیام را) دریافت کند، و شرح صدر لازم است تا علم، علم انسانی و دانش در خدمت انسانیت باشد. بستگی قلب و عدم شرح صدر بار سنگینی است که کمر انسانیت انسان را می شکند، دانشمند را به ابلیس مبدل می کند. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 146.mp3
8.26M
186 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 146 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 186 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعا‌های مأثور
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم (146) وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي خداوند بر پیامبرش منت می گذارد: بار سنگین کمرشکنِ بستگی قلب را از تو برداشتیم: «وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ- الَّذي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ». امروز عدم شرح صدر دانشمندان کمر انسانیت انسان جهان را می شکند، بل شکسته است. امام علیه السلام در این بخش از دعا می گوید «وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي‏». اگر همگان به ویژه دانشمندان به این ندا و نوای انسان ساز گوش می دادند و پیش از تحصیل علم و در دوران تحصیل علم، از خداوند شرح صدر می ‌خواستند، جامعۀ جهانی را به این مصیبت های لاعلاج دچار نمی کردند. مراشد: اکثریت دانشمندان به خدا و دین معتقد هستند اما از دریافت «مراشد دین» محروم هستند و برای خودشان مسلّم کرده اند که دین هیچ مراشدی ندارد؛ نه پیام های رشد علمی دارد و نه پیام های مشخص بازدارنده از «غیّ» دارد، صرفاً یک امر قلبی است و بس. قلب شان راهی به سوی مراشد دین ندارد؛ بسته و قفل شده و به شدت در تنگنای عدم شرح صدر است. مراشد به معنی اسم زمان: کلمۀ مراشد را در سخن امام علیه السلام به هر سه معنی می توان گرفت که شامل کاربرد «اسم زمان» هم بشود. زیرا دین همزمان و همگام با پیشرفت بشر پیش می ‌رود. از باب مثال علمای قدیم معنی آیۀ بالا را نمی فهمیدند و به تفسیرهای نادرست پرداخته اند امروز است که پیام شگفت این آیه برای ما روشن می شود. شرح صدر برای مراشد زمانی نیز لازم است. زیرا مشاهده می کنیم که هنوز هم برخی ها پیام این آیه را دریافت نمی کنند و تراریخت و شبیه سازی را تحریم نمی کنند، زیرا از «شرح صدر زمانی» محروم هستند. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#نگاشت_صوتی 187 #زندگی_مومنانه #مفاتیح_الحیات #زندگی_قرآنی ☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنا
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه 27) 🔰آموزش های مورد نیاز عنه صلي الله عليه و آله : اِفتَحوا عَلى صِبيانِكُم أوَّلَ كَلِمَةٍ ب «لا إلهَ إلاَّ اللّه ُ»، ولَقِّنوهُم عِندَالمَوتِ «لا إلهَ إلاَّ اللّه ُ»؛، فَإِنَّهُ مَن كان أوَّلُ كَلامِهِ «لا إلهَ إلاّ اللّه ُ» وَآخِرُ كلامِهِ «لا إله إلاَّ اللّه ُ» ثُمَّ عاشَ ألفَ سَنَةٍ، ما سُئِلَ عَن ذَنبٍ واحِدٍ. [ شعب الإيمان : ج 6 ص 398 ح 8649 عن ابن عبّاس ، كنز العمّال : ج 16 ص 441 ح 45332. ] پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : زبان كودكانتان را با «لا إله إلاّ اللّه » باز كنيد و هنگام مرگ ،«لا اله إلاّ اللّه » را به آنان تلقين كنيد ؛ چرا كه هر كس اوّلين سخنش «لا اله إلاّ اللّه » و آخرين سخنش «لا اله إلاّ اللّه » باشد و هزار سال هم عمر كند ، از هيچ گناهى بازخواست نمى شود . امام صادق (علیه السلام): إِذَا بَلَغَ الْغُلَامُ ثَلَاثَ سِنِینَ فَقُلْ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ یتْرَک حَتَّی یبْلُغَ ثَلَاثَ سِنِینَ وَ سَبْعَةَ أَشْهُرٍ وَ عِشْرِینَ یوْماً ثُمَّ یقَالُ لَهُ قُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ یتْرَک حَتَّی یتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِینَ ثُمَّ یقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ....( مكارم الأخلاق، ص 222) 🔹و اما چند نکته در واکاوی احادیث فوق: *آموزش غیر مستقیم *آموزش از کودکی *تلقین یکی از روش های آموزشی *فراگیری توحید در همه زندگی *ناسازگاری گناه با موحد بودن(گناه و شرک) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم عجل لولیک الفرج . . . مه مبارک در ابر آرمیده بیا امید آخر دل‌های داغ‌دیده بیا 🌷🌷🌷 قسم به مهر رخت کشته تیرگی ما را بیا تو ای شب اندوه را سپیده بیا 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(211) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔅🔅🔅 📌تفسیر روایی 🔰1- مقايسه تجارت معنوى با تبادل مادى عن الكاظم (عليه السلام): فى قوله تعالى: (اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى): باعوا دين الله، واعتاضوا منه الكفر بالله (فما ربحت تجارتهم) اى ما ربحوا فى تجارتهم فى الاخره، لانهم اشتروا النار واصناف عذابها بالجنه التى كانت معده لهم لو آمنوا (و ما كانوا مهتدين) الى الحق والصواب. فلما انزل الله عزوجل هذه الايه، حضر رسول الله قوم فقالوا: يا رسول الله سبحان الرزاق الم تر فلانا كان يسير البضاعه، خفيف ذات اليد، خرج مع قوم يخدمهم فى البحر فرعواله حق خدمته، و حملوه معهم الى الصين و عينوا له يسيرا من مالهم قسطوه على انفسهم له، وجمعوه فاشتروا له به بضاعه من هناك فسلمت فربح لواحد عشره، فهو اليوم من مياسير اهل المدنيه ؟ وقال قوم آخرون بحضره رسول الله (صلى الله عليه وآله): يا رسول الله الم تر فلانا كانت حسنه حاله كثيرا امواله جميله اسبابه، و افره خيرانه، مجتما شمله ، ابى الا طلب الاموال الجمه. فحمله الحرص على ان تهور، فركب البحر فى وقت هيجانه و السفينه غير وثيقه، والملاحون غير فارهين، الى ان توسط البحر فلعبت بسفينه ريح عاصف فازعجتها الى الشاطى ء وفتقتها فى ليل مظلم، و ذهبت امواله وسلم بحشاشته فقيرا وقيرا ينظر الى الدنيا حسره ؟ فقال رسول الله (صلى الله عليه وآله): الا اخبركم باحسن من الاول حالا، وباسوء من الثانى حالا؟ قالوا: بلى يا رسول الله (صلى الله عليه وآله): اما احسن من الاول حالا فرجل اعتقد صدقا بمحمد رسول الله وصدقا باعظام على اخى رسول الله و وليه و ثمره قلبه و محض طاعته، فشكر له ربه ونبيه ووصى نبيه، فجمع الله تعالى له بذلك خير الدنيا والاخره، و رزقه لسانا لا لاء الله تعالى ذكرا، وقلبا لنعامائه شاكرا، وباحكامه راضيا، و على احتمال مكاره اعداء محمد و آله نفسه موطنا، لاجرم ان الله تعالى سماه عظيما فى ملكوت ارضه وسماواته، وحباه برضوانه و كراماته، فكانت تجاره هذا اربح، و غنيمته اكثر واعظم. و اما اسوء من الثانى حالا فرجل اعطا اخا محمد رسول الله بيعته، واظهر له موافقته و موالاه اوليائه و معاداه اعدائه، ثم نكث بعد ذلك و خالف و والى عليه اعداءه فختم له بسوء اعماله، فصار الى عذاب لايبيد و لا ينفد، قد خسر الدنيا والاخره، ذلك هو الخسران المبين. ثم قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): معاشر عبادالله ! عليكم بخدمته من اكرمه الله بالارتضاء واجتباه بالاصطفاء، وجعله افضل اهل الارض ‍ والسماء، بعد محمد سيد الانبياء على بن ابيطالب (عليه السلام) و بموالاه اوليائه و معاداه اعدائه و قضاء حقوق اخوانكم الذين هم فى موالاته و معاداه اعدائه شركاوكم فان رعايه على صلوات الله عليه احسن من رعايه هولاء التجار الخارجين بصاحبكم - الذى ذكر تموه - الى اصين الذين عرضوا للغناء واعانوه بالثراء 👈📝اشاره: چون دنيا نسبت به آخرت متاع اندك بوده و آخرت بهتر از دنياست: (قل متاع الدنيا قليل والاخره خير لمن اتقى) تجارت اخروى و سود آن بهتر از تجارت دنيوى و بهره آن است ؛ چنانكه خسارت آن زيانبارتر از خسارت دنيوى است: (قل ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم واهليهم يوم القيامه) و چون خداوند خير مطلق است نه خير نسبى، اگر تجارت براى لقاى او باشد سود آن معادل ندارد و هيچ بهره اى همتاى سود لقاء الله نخواهد بود: (والله خير وابقى)؛ يعنى، گرچه آخرت و بهشت آن خير است، ليكن لقاءالله خير مطلق و باقى محض است و چون تجارت با خدا عبارت از پذيرش دين تام و كامل اوست و كمال دين و تمام نعمت در پرتو رسالت و ولايت است، امامت حضرت على بن ابيطالب (عليه السلام) در كنار آن مطرح شده است. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(124) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 🔰32-برخورداری از زندگی عادی و معمولی قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحَى إِلَی أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ یرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا«کهف/110» بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحی می‌شود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند! 🔅🔅🔅 وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یأْكُلُ الطَّعَامَ وَیمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیهِ مَلَكٌ فَیكُونَ مَعَهُ نَذِیرًا«فرقان/7» و گفتند: «چرا این پیامبر غذا می‌خورد و در بازارها راه می‌رود؟! (نه سنت فرشتگان را دارد و نه روش شاهان را!) چرا فرشته‌ای بر او نازل نشده که همراه وی مردم را انذار کند (و گواه صدق دعوی او باشد)؟! 🔅🔅🔅 رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِكَ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَیزَكِّیهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«بقره/129» پروردگارا! در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، و آنها را کتاب و حکمت بیاموزد، و پاکیزه کند؛ زیرا تو توانا و حکیمی (و بر این کار، قادری)!» 🔅🔅🔅 وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا«فرقان/63» بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانی هستند که با آرامش و بی‌تکبر بر زمین راه می‌روند؛ و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می‌گویند (و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند)؛ 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Insan - 08 ss.mp3
6.35M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 8.docx
35.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 8.pdf
991.4K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اسارت دین در دست اشرار وجود مبارک حضرت امير فرمود: اگر برادرم بود من سقيفه را امضا نمي‏کردم دست خالي داشتم عمويم حمزه مثل افراد ديگر که نبود در بعضي از سخنان نوراني‏ حضرت در نهج البلاغه است که فرمود خيلي‏ها شهيد مي‏شوند اما از خاندان ما اگر کسي شهيد شد مي‏شود سيد شهدا؛ خيلي جانباز مي‏شوند اما از خاندان ما اگر کسي دست داد مي‏شود جعفر طيار. اين جعفر همان بود کسي که با دو بالي خدا به آنها داد که «يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّة»[6] اين جعفري که طيار مي‏شود آن حمزه‏اي که سيد شهدا مي‏شود فرمود اگر آن عمو و اين برادر با من بود که من سقيفه را امضا نمي‏کردم . مالک! بدان اولين کاري که اينها کردند بعد از رحلت رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) دين را به اسارت گرفتند، فرهنگ و مليت و عقيده و آرا و اينها را به اسارت گرفتند وقتي قرآن و سنت قطعي به اسارت رفت کسي بايد تفسير بکند که اينها بخواهند، طوري بايد تفسير بکند که اينها بخواهند سنت را کسي بايد نقل بکند که اينها بخواهند طرزي بايد تفسير بکند که اينها بخواهند وقتي اصل و ريشه فرهنگ ما که دين ماست، دين را به اسارت گرفتند اين يعني چه؟ اين بيان صريح حضرت است در آن نامه‏اي که براي مالک نوشتند «فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ قَدْ كَانَ أَسِيراً فِي‏ أَيْدِي‏ الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيهِ بِالْهَوَي وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا». 📼فرازی از سوره الانسان جلسه هشتم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 زن، ملکه رَحم است 💠 در تنظیم امور فرمود: (( )) را مرد باید تهیه کند، امّا ( ) و ( ) که بالاتر از مسکن است، به عهده است؛ این کار سنگین را به عهده گذاشته است، چون زن را خدا طرزی آفرید که او قدرت بر و دارد. این مهربانی آن مَلات (نرم) است؛ درست است که مرد می تواند باشد، ولی این هنر در مرد کم است. فرمود: را، را، اساس را رَحم اداره می کند؛ ملکه رحم زنها هستند. (خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها)*. این عظمت زن است، این جلال زن است، این شکوه زن است، این حق شناسی خدا درباره زنهاست‌. این جلال و عظمتی که خدا در به زنها داد، چه کسی داد؟! ما مامور به صله اصلاب هستیم یا مامور به ؟ همه ما بالاخره یک پدری داریم، پدر بزرگی داریم؛ از اصلاب آمده ایم. امّا از آن هنر ساخته نیست که را اداره کند، از ساخته است؛ آن رحم است، آن است، آن مهربانی است‌. آنها که اهل هستند، وقتی را از دست می دهند احساس می کنند؛ ولو سنّشان هفتاد و هشتاد باشد! این و این هنر را ذات اقدس اله به زنها داده است. ما مامور به صله ارحام هستیم، نه صله اصلاب! اصلاب آن هنر را ندارد که در ما رحم و رحامت ایجاد کند، این مادریِ مادر است که می تواند این کار را بکند؛ لذا فرمود: اساس خانواده این است. --------------------------------------------------- 📌 سوره روم / آیه ۲۱ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ – ۲۱ 📌 به صلی الله علیه و آله الی اگر می خواهد خدا و روز را باور کند و به خدا زیاد باشد، باید در اعمالش به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اقتدا نماید. زیرا های خدای تعالی و رسولش است و آنها وقتی درستی و خدای تعالی و رسولش را ببینند، ایمانشان زیاد می شود و در مقابل آنها بیشتر می گردد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰دنباله درس ششم:سوره‌هاى مكّى و مدنى شناخت دقيق مكّى و مدنى بودن سوره‌ها و آيات، يكى از ضروريّات علم كلام در مبحث امامت است؛ مثلاً آيات ذيل را در نظر بگيريد: «يُوفُونَ‌ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ‌ يَوْماً كانَ‌ شَرُّهُ‌ مُسْتَطِيراً وَ يُطْعِمُونَ‌ الطَّعامَ‌ عَلى‌ حُبِّهِ‌ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً إِنَّما نُطْعِمُكُمْ‌ لِوَجْهِ‌ اللّهِ‌ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ‌ جَزاءً وَ لا شُكُوراً إِنّا نَخافُ‌ مِنْ‌ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً فَوَقاهُمُ‌ اللّهُ‌ شَرَّ ذلِكَ‌ الْيَوْمِ‌ وَ لَقّاهُمْ‌ نَضْرَةً‌ وَ سُرُوراً وَ جَزاهُمْ‌ بِما صَبَرُوا جَنَّةً‌ وَ حَرِيراً» 🔹دربارۀ شأن نزول اين آيات گفته‌اند كه: حسنين عليهما السلام بيمار شده‌بودند. پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله و گروهى از بزرگان عرب به عيادت آنان آمدند و به مولى اميرمؤمنان عليه السلام پيشنهاد كردند كه چنانچه براى شفاى فرزندانت نذر كنى، خداوند شفاى عاجل مرحمت خواهد فرمود. حضرت اين پيشنهاد را پذيرفت و سه روز روزه نذر كرد. آنگاه كه حسنين عليهما السلام شفا يافتند، در صدد اداى نذر برآمد. حضرت قرص‌هاى نانى را براى افطار تهيه فرمود. روز اول هنگام افطار، مسكينى در خانه را زد و تقاضاى كمك كرد. حضرت نان‌هاى تهيه شده را به او داد. روز دوم نيز يتيمى آمد و نان تهيه شده را دريافت كرد. روز سوم اسيرى آمد و نان‌ها به او داده شد. حضرت در اين سه روز، خود با اندك نانى خشك و كمى آب افطار نمود. 🔹طبرسى در اين زمينه، روايات بسيارى از طرق اهل سنت و اهل بيت عصمت عليهم السلام گردآورده و تقريباً آنها را مورد اتفاق اهل تفسير دانسته است. آنگاه براى اثبات مدنى بودن تمام سوره، روايات ترتيب نزول را - كه سورۀ دهر جزء سوره‌هاى مدنى به‌شمار رفته - با سندهاى معتبر آورده‌است. ١ كسانى هم مانند عبداللّه‌بن‌زبير - كه مايل نبودند اين فضيلت به اهل‌بيت عليهم السلام اختصاص يابد - اصرار داشتند كه اين سوره را كاملاً مكّى معرفى كنند، غافل از آنكه در مكه اسيرى وجود نداشت. ⏺د) بسيارى از مسائل قرآنى، تنها از طريق مكّى و مدنى بودن سوره يا آيه‌ها، حلّ‌ و فصل مى‌شود؛ مثلاً: در مسألۀ نسخ، برخى آيۀ «...فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ‌ بِهِ‌ مِنْهُنَّ‌ فَآتُوهُنَّ‌ أُجُورَهُنَّ‌ ...» را - كه دربارۀ ازدواج موقت نازل شده‌است - منسوخ مى‌دانند و ناسخ آن‌را آيۀ «وَ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ لِفُرُوجِهِمْ‌ حافِظُونَ‌ إِلاّ عَلى‌ أَزْواجِهِمْ‌ أَوْ ما مَلَكَتْ‌ أَيْمانُهُمْ‌ فَإِنَّهُمْ‌ غَيْرُ مَلُومِينَ‌ فَمَنِ‌ ابْتَغى‌ وَراءَ ذلِكَ‌ فَأُولئِكَ‌ هُمُ‌ العادُونَ‌» دانسته‌اند. 🔹نظر مذكور به چند دليل نمى‌تواند صحيح باشد؛ يكى از آنها اين است كه آياتى را كه ناسخ فرض كرده‌اند، در سورۀ مؤمنون است كه تماماً مكّى است و كسى اين آيات را استثناء نكرده است و آيه سورۀ نساء مدنى است. در صورتى‌كه بايد آيۀ ناسخ پس از آيۀ منسوخ بيايد. ... ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 115 ⏪31- مَثَل اصحاب قریه قَالُوَّاْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَبِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ اءَلِیمٌ قَالُواْ طَّبِرُکُم مَّعَکُمْ اءَبِن ذُکِّرْتُم بَلْ اءَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ(یس 19)آنان به (رسولان ) گفتند : ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما را شوم می دانیم ) و اگر (از این سخنان ) دست برندارید ، شما را سنگسار خواهیم کرد و مجازات دردناکی از ما به شما خواهد رسید . (رسولان ) در پاسخ گفتند : شومی و (نحسی ) شما از خود شماست اگر درست بیندیشید ، بلکه شما گروهی اسرافکارید)) 🔅🔅🔅 ⏪2- تاءثیر فال نیک و بد 🔹حلبی در سیره خود می نویسد : ((که این فال بد ، اثر خود را بخشید . زیرا جنگ و خونریزی پس از اسلام ، میان بنی عباس از فرزندان هاشم و بنی اُمیّه که از صلب عبد شمس بودند حکم فرما بود)) . گویا نویسنده سیره ، وقایع جانگداز فرزندان علی را نادیده گرفته است . در صورتی که آن صحنه های خونین که فرزندان امیّه با ریختن خونهای پاک فرزندان پیامبر بوجود آوردند ، زنده ترین گواه بر وجود خصومت میان این طایفه است . ولی معلوم نیست چرا نویسنده نامبرده از این جریانها نامی نبرده است ؟ ! )) . 🔹بعضی از مورخان نوشته اند : (( (هنگامی که اسیران آل رسول را به شهر شام وارد کردند) یزید ، بر بام قصر جیرون رفت ، تا کاروان را پیش از آنکه به درون کاخ شود ، بنگرد . چشمش که به سرهای شهیدان افتاد ، کلاغی بانگ برداشت . بانگ کلاغ را عرب به فال بد می گیرد . یزید شعری بدین مضمون سرود : وقتی که نور سرها بر باره قصر جیرون بتافت کلاغی بانگ برداشت بدو گفتم : بانگ برآری یا برنیاوری من کار خود را کردم و طلبهای خود را از پیغمبر بگرفتم ! ! )) . 🔹منظور یزید از طلبها اجداد و نیاکانش بود که در جنگ ((بدر)) به رهبری پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم و به دست امام علی علیه السّلام کشته شده بودند و از جمله آنان ((عتبه )) پدر هند و جد مادری معاویه و ((شیبه )) برادر عتبه و ((ولید)) پسر عتبه و دایی معاویه و ((حنظله )) برادر معاویه بودند . حضرت علی علیه السّلام در نامه ای به معاویه به این مطلب اشاره نموده و می فرماید : ((وَعِنْدِی السَّیْفُ الَّذی اءَعْضَضْتُهُ بِجَدِّکَ وَخ الِکَ وَاءَخیکَ فی مَقامٍ واحِدٍ ؛ (360) و شمشیری که با آن به جدّ تو و به دائیت و برادرت در یک جا زدم نزد من است )) . 🔹به هر صورت در اسلام از فال بد زدن به شدّت مذمّت شده ولی از فال نیک نهی نشده است . عجیب این است که موضوع فال نیک و بد ، حتی در کشورهای پیشرفته صنعتی و در میان افراد به اصطلاح روشنفکرو حتی نوابغ معروف وجود داشته و دارد ، از جمله در میان غربیها رد شدن از زیر نردبان ، افتادن نمکدان ، هدیه دادن چاقو ، منزل ، صندلی و اتاقی که شماره آن سیزده باشد به شدّت به فال بد گرفته می شود و عدد ((سیزده )) را نحس می دانند و هنگام نوشتن آن ((1 + 12)) می نویسند و یا اصلاً عدد سیزده را حذف می کنند . می گویند : در سازمان ملل متّحد آسانسور از طبقه 12 به طبقه 14 منتقل می شود و طبقه سیزده اصلاً وجود ندارد ، در حقیقت طبقه سیزده واقعی همان طبقه چهارده زبانی است . 🔹هنوز هم بازار رمّالان و فالگیران در میان جوامع به اصطلاح متمدن غربی گرم و داع است و مساءله موهوم بخت و طالع در میان آنها مشتری فراوان دارد ؛ فالگیران کنونی مانند گذشته دوره گرد نیستند ، بلکه در دفتر کار خود می نشینند و به وسیله نامه یا تلفن به ارباب رجوع وقت خصوصی می دهند و طبق قرار قبلی آنان را می پذیرند . مردم نادان مبالغی می پردازند و مدّتی به گفته های موهوم ((فالگیران عصر فضا)) گوش می دهند . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom