#سوره_بینه3
#تفسیر_المیزان
📚 بیان آیه 1 سوره #بیّنة در تفسیرالمیزان
لَم يَكُن الّذينَ كَفروُا مِن أهلِ الكتابِ و المشركينَ مُنفَكينَ حَتّى تَاتيهُم البيّنة1
✅ تفسير آيه1كه گفته شده از #مشكل ترين آيات قرآنى است.
آيات اين سوره در #سياقى است كه به #قيام_حجت عليه كافران به دعوت #اسلامى اشاره مى كند، چه از اهل كتاب و چه مشركين، و نيز #عليه عده اى از اهل كتاب كه #بعد از آمدن حجت به خاطر #اختلافهاى ناشى از #منيت حجت خدا را رها كردند.
و با در نظر داشتن اين #سياق از ظاهر آيات بر مى آيد كه منظور اشاره به اين معنا است كه #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) از #مصاديق حجت #بينه اى است كه #عليه مردم قيام شده، و #سنت الهى كه در بندگان جارى است #اقتضا كرده اين حجت #قائم گشته، و اين رسول #مبعوث شود، چون سنت جارى خدا #ايجاب مى كرد بينه و حجت روشنگرش به سوى اين طوايف نيز بيايد، همانطور كه به طوايف و اقوام گذشته #قبل از اختلافشان همين اقتضا را كرد و بر ايشان #حجت فرستاد، چيزى كه هست خودشان از آن #حجت استفاده نكردند، و با يكديگر #اختلاف راه انداختند.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
#سوره_بینه4
#تفسیر_المیزان
📚 بیان آیه 1 سوره #بیّنة در تفسیر#المیزان
🔹 بنابراين، #مراد از جمله (الَّذينَ كَفروا) در آيه شريفه، #همه كافران از دعوت اسلامى است، #چه از اهل كتاب و چه مشركين، و كلمه (من) در جمله (مِن أهل الكتاب) #تبعيض را مى رساند، نه تبيين را، و كلمه (وَالمُشركين) #عطف است بر كلمه (أهل الكتاب) و #مراد از (مُشركين)، #غير اهل كتاب است حال چه بت پرست باشند، و چه اصناف ديگر مشركين.
🔹 و كلمه (منفكين) از ماده #إنفكاك است، كه به معناى #جدايى دو چيز است كه به #شدت به هم #متصل بوده اند، و مراد از آن - به طورى كه از جمله (حَتّى تَاتيَهُم البَينة) استفاده مى شود - #جدا شدن از مقتضاى #سنت هدايت و بيان است، گويا سنت الهى #دست_بردار از آنان نبوده، تا #حجت و بينه بيايد، همينكه آمد آن وقت #رهاشان مى كند، و به حال خودشان #واگذار مى كند، همچنان كه در جاى ديگر به اين #معنا اشاره نموده مى فرمايد: (و ما كان اللّه ليضل قوما بعد اذ هديهم حَتى يبين لهم ما يتقون ).
🔹 (حَتَّى تأتِيهُمُ البَينة) - اين جمله به همان معناى #ظاهريش معناى مى شود، يعنى منظور از كلمه (تأتيهُم ) كه #صيغه_مضارع است همان آينده است، و كلمه (بَينة) به معناى #دليل_روشن است
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
#سوره_بینه5
#تفسیر_المیزان
📚 بیان آیه 1 سوره #بیّنة در تفسیر#المیزان
بیان آیه 1⃣ سوره #بیّنة در تفسیر#المیزان
✅ معناى آيه شريفه اين است كه:
خداى تعالى كسانى را كه به #رسالت و يا #دعوت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) كافر شدند، و يا به قرآن كفر ورزيدند، #رها نخواهد كرد، تا آنكه بينه و دليل روشن كه همان #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است براى آنان بيايد، (و ساده تر آنكه خداى تعالى دست از #هدايت اين كفار بر نمى دارد تا زمانى كه #حجت بر آنان تمام شود، و خودشان #يقين كنند كه محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم) #رسول خدا است، و #راست مى گويد، و #لجاج و عناد وادار به كفرشان ساخته).
🔹 و اما #مفسرين در تفسير آيه و معانى كلمات آن #اختلافى_عجيب به راه انداخته اند، به طورى كه #بعضى از آنان - آنطور كه مى گويند - گفته اند: اين آيه از #مشكل ترين آيات قرآن است، هم از نظر #نظم و هم از نظر #تفسير.
✅ ولى #معنايى كه ما براى آيه كرديم با سياق آيات سوره #سازگار است، و هيچ #تناقضى بين مفردات و جمله هاى آن رخ نمى دهد، و از #خوانندگان هر كس بخواهد به طور #مفصل به آن قيل و قالها واقف شود بايد به #تفاسير_مطول مراجعه كند.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
وحی و نبوت در قرآن 33
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📌 كيفيت وحى قرآن مجيد
به طور احتمال آنچه قرآن مجيد در كيفيت وحى خود توضيح مىدهد اين است كه وحى اين كتاب آسمانى به طور تكليم بوده و خداى متعال با پيغمبر گرامى خود سخن گفته و آن حضرت با تمام وجود خود- نه تنها با گوش- سخن خدا را تلقى نموده است.
✅ خداى متعال مىفرمايد:
«وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ*
وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» «شورى، آيات 51- 52»
به هيچ بشرى نمىرسد كه خدا با او سخن گويد مگر اينكه وحى كند- سخن پنهانى و با اشاره كه ديگران نفهمند- يا از پشت پردهاى حرف زند يا رسول و فرستادهاى بفرستد و او به اذن خدا آنچه را خدا مىخواهد وحى نمايد، زيرا خدا بلند مرتبه و محكم كار است *
و به همين نحو روحى را از امر خودمان- قرآن را- به تو وحى كرديم از پيش خود نمىتوانستى درك كنى كه كتاب چيست و نه ايمان چيست ولى ما آن را نورى قرار داديم كه با آن كسانى را كه مىخواهيم رهبرى مىنماييم و تحقيقاً تو راه راستى را نشان مىدهى.
🔹 به قرينه ترديدى كه در آيه اولى هست و وحى كه در قسم اول به جايى نسبت داده نشد ودر قسم سوم به رسول نسبت داده شده در آيه براى تكليم خدا سه قسم مختلف ذكر شده است.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
ادامه در👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 33
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📌 در آیه 51 سوره شوری سه گونه وحی بیان شده است که از نوع سخن گفتن خدا با رسول خویش است.
✅ 1. گفتار خدايى كه هيچ واسطهاى ميان خدا و بشر نباشد.
✅ 2. گفتار خدايى كه از پشت حجاب شنيده شود مانند شجره طور كه موسى عليه السلام سخن خدا را مىشنيد ولى از ناحيه آن.
✅ 3. گفتار خدايى كه ملكى آن را حمل نمود به بشر برساند و در اين صورت سخن فرشته وحى شنيده مىشود كه سخن خدا را حكايت مىنمايد.
🔹 و آيه دوم مىرساند كه قرآن مجيد از همين راه به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله رسيده و از اين جا روشن مىشود كه وحى قرآن از راه تكليم و گفت وگو بوده است.
✅ و باز مىفرمايد:
{«نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ* عَلى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ* بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ» «شعراء، آيه 194
»
قرآن را روح امين- جبريل- به قلب تو يعنى به نفس تو با زبان عربى آشكار نازل كرد تا از كسانى باشى كه مردم را از خدا مىترساند.
✅ و مىفرمايد:
{«مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِكَ» «بقره، آيه 97»
(ترجمه آيه گذشت).
🔷 از اين آيهها استفاده مىشود كه قرآن يا بخشى از قرآن به وسيله فرشته وحى كه جبريل و روح امين است فرستاده شده (قسم سوم تكليم).
🔹 و اينكه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله قرآن را از فرشته وحى با نفس «به دليل اينكه در هر دو آيه تنزيل قرآن را به قلب پيغمبر اكرم نسبت مىدهد مىفرمايد «عَلَى قَلْبِكَ» ونمىفرمايد «عليك» و قلب در عرف قرآن نفس است به دليل اينكه در چندين جا درك و شعور و همچنين معصيت را كه از آن نفس است بهقلب نسبت مىدهد
» خود يعنى با تمام وجود خود تلقى مىكرد نه از راه گوش.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
ادامه در👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 33
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📌 در دریافت وحی پیامبر خطا و اشتباهی نکرد
✅ و مىفرمايد:
{«فَأَوْحى إِلى عَبْدِهِ ما أَوْحى* ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى* أَ فَتُمارُونَهُ عَلى ما يَرى» «نجم آيات 10 -12
»
پس وحى نمود به بنده خود آنچه را كه وحى نمود دروغ نگفت و اشتباه نكرد قلب- نفس- پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در آنچه مشاهده كرد آيا با او در چيزى كه- عياناً- مشاهده مىكند به مجادله مىپردازيد؟
✅ و در جاى ديگر تلقى وحى را با خواندن الواح تعبير فرموده است:
{«رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً» «بينه آيه 2 »
فرستادهاى از جانب خدا كه صحيفههاى پاكى را تلاوت مىكند.
✅ در خاتمه اين بحث مىگوييم كه توضيحات و مسائل بسيار ديگرى در اطراف اقسام وحى و صفات و خواص آنها از قرآن مجيد استفاده مىشود كه اين كتاب با اختصارى كه از براى آن در نظر گرفته شده گنجايش ايراد آنها را ندارد.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
#چگونه_قوی_شویم؟
اگر انسان میخواهد روح معنویت را در خود قوی کند، باید مقید شود به هرچه از روایات و حقایق قرآن میآموزد، عمل کند. همانند حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) که مقید بودند به هر چه از پدربزرگوارشان شنیدند، عمل کنند و با تمام وجود تسلیم اوامر الهی باشند.
مهمترین سرّ در الگوگیری از حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)، تبعیت از همین روحیهٔ عبودی ایشان است.
برگرفته از بحث #سیره_حضرت_زهرا_سلامالله
#مادر_ابدی
هر انسانی میداند که روزی نطفهای در شکم مادرش بوده است. با گذراندن دورانی در آن مکان و تغذیهٔ درست، مراحل نطفگی و جنینی را سپری کرده و نوزاد سالمی به دنیا آمده است. پس از خروج نیز، نوزادی و کودکی را با مراقبت مادر سپری کرده و سرانجام تمام قوای جسمیاش به رشد کامل رسیده است.
بنابر آیات قرآن و روایات، انسان صرف نظر از استعداد تکامل بشری، استعداد کمال انسانی و الهی نیز دارد. برای پرورش قوای انسانی، باید استعدادهای انسانی در رَحِم معنویِ مادر معنوی، قرار گیرد و از تغذیههای متناسب این عالَم استفاده کند.
محل ساختهشدن استعدادهای روحانی انسان، دامن ولایت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) و تربیت و سرپرستی ایشان است.
اگر موبهمو با سیرهٔ حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها)حرکت کنیم، به کمال ابدی خود میرسیم و سعادتمند میشویم.
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 1
📚 تجليل #قرآن مجيد از #علم و ترغيب در تحصيل آن
🔹 تجليل و تمجيدى كه #قرآن مجيد از #علم و دانش نموده نظير آن در هيچ كتاب آسمانى ديگر يافت نمىشود و در اين باره همين بس كه قرآن زمان توحش اعراب را كه عهد پيش از اسلام بود زمان جاهليت نهاده است.
🔹 قران مجيد در صدها آيه بهطرق مختلفه نام علم و دانش را به ميان آورده و در بيشتر آنها در مقام بزرگداشت آن مىباشد.
✅ خداى متعال در مقام منتگذارى انسان مىفرمايد:
{«عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ» «علق، آيه 5
»
به انسان چيزى را كه نمىدانست ياد داد.
✅ و باز مىفرمايد:
«يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ» «مجادله، آيه 11
»
خدا- مقام- كسانى را كه ايمان آوردهاند بلند مىكند و كسانى را كه به آنان علم داده
شده چندين درجه.
✅ و بالأخره مىفرمايد:
«هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ» «زمر، آيه 9 »
آيا كسانى كه علم دارند و كسانى كه علم ندارند مساوى مىباشند.
آيات قرآنى در اين باره بسيار است و در حديث پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهلبيت عليهم السلام كه تالى كتاب خداست اخبار بىشمار در اين باب وارد شده است.
🍁🍁🍁
کانال قرآنی رحیق در ایتا- برای همراهی با ما کلیک کنید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 2
📚 علومى كه #قرآن مجيد به#تعليم آنها #دعوت مىكند
🔹# قرآن مجيد در آيات بسيارى (كه بهسبب وفور و كثرت به نقل آنها نپرداختيم) به تفكر در آيات آسمان و ستارگان درخشان و اختلافات عجيبى كه در اوضاع آنهاپديد مىآيد و نظام متقنى كه بر آنها حكومت مىكند دعوت مىكند.
🔹 به تفكر در آفرينش زمين و درياها و كوهها و بيابانها و آنچه از عجايب در شكم زمين قرار گرفته و اختلافات شب و روز و تبدلات فصول تحريض و ترغيب مىنمايد.
🔹 به تفكر در آفرينش شگفتآور نبات و نظامى كه در زندگى آن جريان دارد و در آفرينش گوناگون حيوان و آثار و احوالى كه در محيط وجود از خود بروز مىدهد تشويق مىفرمايد.
🔹 به تفكر در خلقت خود انسان و اسرار و رموزى كه در ساختمان وجودش نهفته و بالاتر از آن در نفس و عوالم باطنى آن و ارتباطاتى كه با ملكوت اعلا دارد و به سير در اقطار زمين و مشاهده در آثار گذشتگان و كنجكاوى اوضاع و احوال ملل و جوامع بشرى و قصص و تواريخ ايشان اصرار تمام دارد.
🍁🍁🍁
کانال قرآنی رحیق در ایتا- برای همراهی با ما کلیک کنید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 2
📚 علومى كه #قرآن مجيد به#تعليم آنها #دعوت مىكند
👈 و بدين ترتيب بهتعلم علوم طبيعى و رياضى و فلسفى و فنون ادبى و بالاخره همه علومى كه در دسترس فكر انسانى است و تعلم آنها به نفع جهان بشرى و سعادت بخش جامعه انسانى مىباشد دعوت مىكند.
🔹 آرى، قرآن مجيد به اين علوم دعوت مىكند به اين شرط كه به حق و حقيقت رهنما قرار گيرند و جهانبينى حقيقى را كه سرلوحه آن خداشناسى مىباشد در بر داشته باشند وگرنه علمى كه انسان را سرگرم خود ساخته از شناختن حق و حقيقت باز دارد در قاموس قرآن مجيد با جهل مترادف است.
✅ خداى متعال مىفرمايد:
{«يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ» «روم-7»
آنان از زندگى اين جهان ظاهر و نمودى را مىدانند و آنان از زندگى آن جهان غافلند.
✅ و مىفرمايد:
{«أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ» «جاثیه-23»
آيا ديدى آن كسى را كه خداى خود را هواى نفس خود قرار داده و خدا با داشتن علم گمراهش نموده و به گوش و دلش مهر و به چشمش پردهاى زده است پس كيست كه پس از خدا او را راهنمايى كند.
🔹 قرآن كريم با ترغيباتى كه به تعلم علوم مختلفه نموده خود متصدى تعليم يك دوره كامل از معارف الهيه و كليات اخلاق و فقه اسلامى گرديده است.
🍁🍁🍁
کانال قرآنی رحیق در ایتا- برای همراهی با ما کلیک کنید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#سوره_بینه6
#تفسیر_المیزان
📚 بیان آیه 2
رَسولٌ مِنَ اللّهِ يَتلوُا صُحُفاً مُطهّرة2
🔹 اين آيه بيانگر #معناى بينه است، مى فرمايد: منظور از بينه، #محمد رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است و اين معنا به طور #قطع از سياق استفاده مى شود.
🔹 و كلمه ( #صحف ) جمع #صحيفه است، كه به معناى #هر چيزى است كه در آن مى نويسند (از قبيل كاغذ، و لوح هاى سنگى و فلزى و امثال آن ) و منظور در اينجا #اجزايى است كه از #قرآن كريم نازل شده بود، و در كلام خداى تعالى #اطلاق صحف بر #اجزاى كتابهاى آسمانى، و از آن جمله خود #قرآن كريم مكرر آمده، از آن جمله فرموده:
(فى صُحفٍ مكرمه مرفوعةٍ مطهره بايدى سَفره كِرام برَره ).عبس(۱۳_۱۶).
🔹 و مراد از اينكه فرموده:
(مى خواند صحفى مطهره را) اين است كه #اجزاى قرآن از لوث باطل #پاك است، و #شيطان در آن دست نينداخته، و اين #معنا نيز در قرآن كريم مكرر آمده كه خداى تعالى قرآن را از #مداخله شيطانها حفظ مى كند، از آن جمله فرموده: (لا يمسه الا المطهرون).
☘☘☘
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#سوره_بینه7
#تفسیر_المیزان
📚 بیان آیه 3
فیها کُتُبٌ قَیمة3
🔹 و در #جمله (فيها كتب قيمه ) منظور از ( #كتب ) كه جمع #كتاب است جرم كتاب نيست، بلكه منظور #مكتوب و مطالبى است كه در كتاب #نوشته شده، و كلمه (كتاب )، هم بر كاغذ و لوحهاى مختلف #اطلاق مى شود و هم بر كلمات و الفاظ نوشته شده اى كه نقوش #حك شده و يا با #قلم سياه شده، از آن الفاظ حكايت مى كند، و چه بسا بر #معانى آن الفاظ هم اطلاق شود، به اين اعتبار كه آن معانى به وسيله #الفاظ حكايت شده، و نيز بر #حكم حاكم و #قضاى رانده شده نيز اطلاق مى گردد، مثلا مى گويند:
(كتب عليه كذا بر فلانى چنين نوشتند يعنى #حكم كردند كه بايد چنين و چنان كند،
🔹 در #قرآن هم آمده كه:
(كتب عليكم الصيام )، و نيز فرموده: (كتب عليكم القتال )، و #ظاهرا مراد از كتبى كه در #صحف است همين معناى آخر باشد، يعنى #احكام و قضايايى الهى باشد، كه در مورد #اعتقادات و اعمال صادر شده است، دليلش #توصيف كتاب است به صفت (قيمه )، چون كلمه ( #قيمه ) از #قيام كردن به امر خيرى، و حفظ و مراعات #مصلحت آن، و ضمانت #سعادت آن است،
🔹 همچنان كه در قرآن كريم در مورد #دين استعمال شده، آنجا كه فرموده:
(امر الا تعبدوا الا اياه ذلك الدين القيم )، يعنى دينى كه #خدا آن را حفظ مى كند، و #بقايش را ضمانت كرده است، و معلوم است كه #صحف آسمانى قيم اند، چون امر مجتمع #انسانى را بپا مى دارند، و با دستورات و احكام و قضايايى كه متعلق به عقايد و اعمال است #مصالح بشر را #حفظ مى كنند.
✅ بیان آیات 2و3 سوره بینه
پس #معناى آيات مورد بحث اين مى شود كه آن #حجت و بينه روشنى كه از ناحيه #خداى تعالى براى آنان آمده، عبارت است از #رسولى از ناحيه خدا، كه براى مردم #صحف آسمانى #پاك را مى خواند، پاك از #پليدى باطل، صحفى كه در آن #احكام و قضايايى است #قائم به امر مجتمع انسانى، و اداره كننده آن به #بهترين وجه، و #حافظ مصالح آن.
☘☘☘
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#سوره_بینه8
#تفسیر_المیزان
📚 بیان آیه 4 سوره بینه
و ما تَفرق الّذينَ أُوتوا الكتاب إلا مِن بعد ما جاءَتهُم البيّنه4
🔹 آيه #اول سوره كه مى فرمود: (ما دست بردار از #كفار اهل كتاب و مشركين نيستيم تا #حجت بر آنان تمام شود)، به كفرشان به #نبوت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و #كتاب او، كه #متضمن دعوت حق او است اشاره مى كرد،
🔹 و آيه مورد بحث به #اختلافى كه #قبل از دعوت اسلامى داشتند اشاره مى كند، و در قرآن كريم در چند جا به اين اختلاف اشاره شده، از آن #جمله مى فرمايد: (و ما اختلف الذين اوتوا الكتاب الا من بعد ما جاءهم العلم بغياً بينهم )، و از اين قبيل آياتى ديگر.
🔹 و منظور از آمدن بينه براى كفار همان #بيانات كتب انبياى گذشته اى است كه در كتبشان آمده بود، و يا #كلام انبياى آنان در توضيح و #تفسير بيان الهى است، همچنان كه در آيه زير بينه را به همين #دو قسم بيان تفسير نموده، مى فرمايد: (و لما جاء عيسى بالبينات قال قد جئتكم بالحكمه و لابين لكم بعض الذى تختلفون فيه فاتقوا اللّه و اطيعون ان اللّه هو ربى و ربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم فاختلف الاحزاب من بينهم ).
☘☘☘
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#دین_ارجح_بر_همه_چیز
انسانیت ما در میزان انجام وظایف و تکالیف است. در واقع باید در هر موقعیتی، تکلیف خود را تشخیص دهیم که چه کاری در زنده نگهداشتن دین، مؤثر است. بفهمیم برای احیای دین، الآن زمان خوردن است یا نخوردن؛ زمان سکوت است یا فریاد؛ زمان عفو است یا انتقام؛ و... .
این همان «ترجیحات» است؛ یعنی هر حرکتی را متناسب با دستورات دین بررسی کنیم و همه جا خواست خدا را بر خواست خود و دنیایمان ترجیح دهیم. در این زمینه هم، الگوی ما حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) است. بانویی که ترجیحاتش همواره حول محور دین و رضای خدا میچرخید و تمام زندگیاش را فدای دین خدا کرد: «قُلْ إِنَّ صَلاتي وَ نُسُكي وَ مَحْيايَ وَ مَماتي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ».
☘☘☘
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
📢درنگ تامل
بزرگترین حسنه حکیم سبزواری چه بود؟
🔰استاد شهید مطهری
💢حاج ملاهادی سبزواری، بعد از ملاصدرا مشهورترين حكماى الهى سه چهار قرن اخير است. حاجى سبزوارى در سال 1212 در سبزوار متولد شد. هفت ساله بود كه پدرش مرد. در ده سالگى براى تحصيل به مشهد مقدس رفت و ده سال اقامت كرد. شهرت حكماى اصفهان او را به اصفهان كشانيد. در حدود هفت سال از محضر ملا اسماعيل دربكوشكى اصفهانى استفاده كرد و ضمناً در همان وقت دو سه سالى اواخر دوره حكيم نورى را درك كرد. سپس به مشهد مراجعت كرد و چند سالى در مشهد به تدريس پرداخت. آنگاه عازم بيت اللَّه شد. در مراجعت اجباراً دو سه سالى در كرمان اقامت كرد. در مدت اقامت كرمان براى اين كه نفس خود را تربيت كند و رياضت دهد، سعى كرد ناشناخته بماند و در همه مدت به كمك خادم مدرسه به خدمت طلاب قيام مى كرد. بعد دختر همان خادم را به زنى گرفت و رهسپار سبزوار شد. قريب چهل سال بدون آنكه حتى يك نوبت از آن شهر خارج شود در آن شهر توقف كرد و به كار مطالعه و تحقيق و تدريس و تأليف و عبادت و رياضت نفس و تربيت شاگردان پرداخت تا عمرش به پايان رسيد.
💢از نظر تشكيل حوزه گرم فلسفى و جذب شاگرد از اطراف و اكناف و تربيت آنها و پراكندن آنها در بلاد مختلف، بعد از حكيم نورى كسى به پايه حكيم سبزوارى نمى رسد. صيت شهرتش در همه ايران و قسمتهاى خارج ايران پيچيد. طالبان حكمت از هر سو به محضرش مى شتافتند. شهر متروك سبزوار از پرتو وجود اين حكيم عاليقدر قبله جويندگان حكمت الهى گشت و مركز يك حوزه علمى شد.
💢حكيم سبزوارى فوق العاده خوش بيان و خوش تقرير بود؛ با شور و جذبه تدريس مى كرد. او گذشته از مقامات علمى و حكمى، از ذوق عرفانى سرشارى برخوردار بود. بعلاوه، مردى با انضباط، اهل مراقبه، متعبد، متشرع و بالاخره سالك الى اللَّه بود. مجموع اينها سبب شده بود كه شاگردان او به او تا سرحد عشق ارادت بورزند. از نظر جاذبه استاد و شاگردى، حكيم سبزوارى بى مانند است. بعضى از شاگردان او بعد از او با اينكه چهل سال از او فاصله گرفته بودند، باز هم هنگام يادآورى او به هيجان مى آمدند و اشك مى ريختند.
💢حكيم سبزوارى به فارسى و به عربى شعر مى سروده و در اشعارش به «اسرار» تخلص مى كرده است. هر چند در هر دو قسمت، شعر دست پايين فراوان دارد اما در هر دو قسمت برخى اشعار دارد كه در اوج زيبايى و كمال و شور و حال است.
💢حكيم سبزوارى در سال 1289 در يك حالت جذبه مانندى درگذشت.
💢بزرگترين حسنه حكيم سبزوارى، مرحوم حكيم ربانى، عارف كامل الهى، فقيه نامدار، #آخوند_ملاحسينقلى_همدانى درجزينى قدس سره است. اين مرد بزرگ و بزرگوار كه فرزند يك چوپان پاك سرشت بود براى ادامه تحصيل از همدان به تهران آمد. صيت شهرت و جاذبه معنويت حكيم سبزوارى او را به سبزوار كشانيد. مدتى در حوزه آن حكيم شركت كرد. پس از آن به عتبات شتافت و براى تكميل علوم منقول، جزء شاگردان استاد المتأخرين حاج شيخ مرتضى انصارى قرار گرفت. در همان ايام توفيق تشرف حضور آقا سيد على شوشترى را يافت و در نزد آن عارف كامل مراحل سير و سلوك را طى كرد و خود به مقامى از كمال و معرفت رسيد كه كمتر نظيرى برايش مى توان جست.
💢اگر همه شاگردان حوزه حكيم سبزوارى به حضور در حوزه او افتخار مى كنند، حوزه حكيم به حضور چنين مردى مفتخر است.
💢حوزه تعليم و تربيت مرحوم #آخوند_ملاحسينقلى بيشتر حوزه تربيت بود تا تعليم، حوزه انسان سازى بود. از اين حوزه مردان بزرگى برخاسته اند. از مطالعه مواضع متفرقه كتاب نقباء البشر مى توان به وسعت دايره آن پى برد.
📚 خدمات متقابل ص 524
☘☘☘
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 3
📌 دانش هایی که موضوع بحث آنها #قرآن مجيد است
🔅 در ميان مسلمانان علومى نيز هست كه موضوع بحث آنها خود #قرآن مجيدمىباشد، تاريخ پيدايش اين علوم نخستين روزهاى نزول است و به تدريج مسائل آنها در ميان مردم نضج يافته و تنقيح شده تا به حد كمال رسيده و بالأخره محققين اين فنون تأليفاتى در آنها كرده و كتابهاى بىشمار نوشتهاند.
✅ برخى از اين علوم در اطراف الفاظ #قرآن كريم و برخى در معانى آن به بحث و كنجكاوى مىپردازد:
🔹 علومى كه در الفاظ #قرآن بحث مىكند فنون تجويد و قرائت است؛ فنى در كيفيت تلفظ به حروف تهجى و حالات و عوارضى كه حروف تهجى در لغت عرب در ميان الفاظ مفرده و مركبه پيدا مىكند مانند ادغام و تبديل حروف و احكام وقف و ابتدا و نظاير آن بحث مىنمايد.
🔹 و فنى به ضبط و توجيه قرائتهاى هفتگانه معروف و قرائتهاى سهگانه ديگر و قرائتهاى صحابه وشواذ قرائتها مىپردازد.
🔹 و فنى عدد سور و آيات و كلمات و حروف آنها و آيات و كلمات و حروف همه #قرآن را احصا مىكند.
🔹 و فنى در خصوص رسم خط خاص #قرآن مجيد و اختلافاتى كه با رسم خط عربى معمول دارد سخن مىگويد.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 3
📌 دانش هایی که موضوع بحث آنها #قرآن مجيد است
✅ و علمهايى كه در معانى قرآن مجيد بحث مىكند:
🔹 فنى است كه از كليات معانى آيات مانند تنزيل و تأويل و ظاهر و باطن و محكم و متشابه و ناسخ و منسوخ قرآن كنجكاوى مىكند.
و فنى است كه در آيات و احكام بحث مىنمايد و در حقيقت شعبهاى از فقه اسلامى است.
🔹 و فنى است كه از معانى خصوص آيات قرآنى سخن مىگويد و به نام تفسير قرآن ناميده مىشود و در بخش دوم اين كتاب بحثهايى در اطراف تفسير و طبقات مفسرين گذشت.
علما و محققين اسلام در هر يك از علوم خاصه به قرآن مجيد تأليفاتى و تصانيف بىشمارى كردهاند.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 3
📌 علومى كه #قرآن مجيد موجب پيدايش آنها شده است
✳ ترديد نيست كه علوم دينيهاى كه امروز در ميان #مسلمانان داير و مورد تعليم و تعلم مىباشد تاريخ تأسيس و تداول آنها به بعثت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و نزول #قرآن كه معارف الهيه و قوانين شرعى را همراه خود آورده محدود مىباشد.
🔹 اين علوم در قرن اول هجرى به واسطه قدغنى كه مقام خلافت از كتابت و تأليفات حديث و غيره كرده بود به طور غير منظم در ميان صحابه و تابعين داير بود و جز عده بسيار كمى كه در #فقه و #تفسير و #حديث مختصراتى نوشتند اكثريت مردم بهطريق حفظ به تحصيل پرداخته از سينه به سينه منتقل مىنمودند.
🔹 از اوايل قرن دوم بهسبب برداشته شدن #قدغن «1» مردم اول به نوشتن حديث پس از آن به نوشتن بحثهاى مربوط به علوم ديگر و به قالب زدن تأليف و تصنيف علوم را مرتب و منظم نمودند و بدين ترتيب فن حديث و علم رجال و درايه و فن اصول فقه و علم فقه و علم كلام به وجود آمد.
✳ و حتى فلسفه نيز اگرچه در آغاز به عنوان نقل از يونانى به عربى وارد محيط اسلام شد و زمانى تقريباً به شكل يونانى خود در دست مردم بود ولى پس از چندى محكوم طرز تفكر محيط گرديده هم از جهت ماده و هم از جهت صورت تغييراتى پيدا كرده تحول يافت به گواهى اين كه در فلسفهاى كه امروز در ميان #مسلمان داير است در معارف الهيه مسئلهاى به چشم نمىخورد مگر اين كه متن آن را و براهين و ادلهاى را كه براى اثبات آن به كار برده شده مىتوان در #قرآن و حديث پيدا كرده و از لابهلاى آنها
به دست آورد.
🌿🌿🌿
(1). اين قدغن را- چنان كه در تاريخ مسلم است- عمربن عبدالعزيز (خليفه اموى 99- 101) برداشته است
.
🌿🌿🌿
✳ اين سخن را در علوم ادبيه عربى نيز مىتوان مطرح ساخت، زيرا امثال علم صرف و نحو و معانى و بيان و بديع و لغت و فن فقه لغت و اشتقاق اگرچه مورد بحث آنها مطلق كلام عربى است لكن بىترديد آنچه مردم را وادار به تتبع و ضبط و تنقيح اصول و قوانين اين علوم نمود همان #شاهكار خدايى بود كه مردم را مجذوب بيان شيرين و شيوا و اسلوب زيباى خود ساخته بود و مردم براى روشن شدن از بناى كلمات و تركيب جمل و معانى الفاظ و فصاحت و بلاغت بيانات و صنعتهاى لفظى ظريف آن نيازمند شدند كه قوانين كلى آنها را با اشتباه و نظايرى كه در لغت عرب داشتند به دست آوردند و به كمك آنها از كنجكاوى خود نتيجه گيرند و بدينترتيب علمهاى صرف و نحو و لغت و فنون سهگانه بلاغت تنقيح و تنظيم شد.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 3
📌 علومى كه #قرآن مجيد موجب پيدايش آنها شده است
🔅🔅🔅
✳ منقول است كه ابنعباس كه از مفسرين صحابه بود معانى آيات را از راه استشهاد به اشعار عرب بيان مىكرد و به جمعآورى و حفظ اشعار عرب توصيه مىنمود و مىگفت: «الشعر ديوانالعرب» و با چنين عنايتهايى نثر و شعر عرب ضبط شد
🔹 تا به جايى رسيد كه دانشمند شيعى معروف خليلبن احمد بصرى در لغت{كتاب العين} را نوشته و علم عروض را براى شناختن اوزان اشعار وضع نمود و ديگران نيز در اين دو فن تأليفاتى كردند
🔹 و فن تاريخ نيز در اسلام از فن حديث مشتق شده و در آغاز از قصص انبياء و امم و از سيرت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله شروع شده و پس از آن تاريخ صدر اسلام به آن اضافه شده بعد به صورت تاريخ عالم در آمد و مورخينى مانند طبرى و مسعودى و يعقوبى و واقدى كتابهايى نوشتند.
🔹 و به جرئت مىتوان گفت كه عامل اصلى اشتغال مسلمانان به علوم عقلى از طبيعيات و رياضيات و غير آنها به صورت نقل و ترجمه در آغاز كار و به نحو استقلال و ابتكار در سرانجام همان انگيزه فرهنگى بود كه قرآن مجيد در نفوس مسلمانان فراهم كرده بود.
🔹 در آغاز كار به دست مقام خلافت كه آن روزها ميان ملت عرب مستقر بود علوم مختلف عقلى از يونانى و سريانى و هندى به عربى ترجمه شد و پس از آن در دسترس همه مسلمانان جهان كه از ملل مختلف بودند قرار گرفت و روزبه روز، بر وسعت تحقيقات و دقت مطلوب و حسن انتقام خود افزود.
🔹 و معلوم است كه مدنيت وسيع اسلامى كه كمى بعد از هجرت و رحلت پیامبر قسمت معظم معموره را تحت تسلط خود گرفت و در آن حكومت نمود و بالأخره امروز در حدود ششصد ميليون از جمعيت كره را به نام اسلام نگه مىدارد، يكى از آثار بارز قرآن مجيد بود (اگرچه ما به نام شيعه به خلفا و ساير پادشاهان كارگردان اين مدنيت از جهت مسامحههايى كه در روشن ساختن حقايق دين و اجراى قوانين آن كردهاند اعتراض داريم در عين حال از پرتو اسلام هرچه به جهان تابيده بىترديد از قرآن مىباشد)
🔹 و بديهى است چنين تحولى كه يكى از حلقههاى بارز سلسله حوادث جهان مىباشد در حلقههاى بعدى تأثير به سزايى خواهد داشت و از اين روى يكى از علل و مقدمات تحول امروزى و بسط و پيشرفت فرهنگ جهان قرآن مجيد خواهد بود.
🔹 البته براى اين كه اين مسئله روشنتر شود و ارزش واقعى خودش را نشان دهد تجزيه و تحليل بيشترى لازم است ولى رويه اختصار كه در اين كتاب مراعات مى شود از اشتغال به آن مانع مىباشد.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
سوره البینه.JPG
81.8K
#سوره_بینه9
#تفسیر_المیزان
🔆🔆🔆
📌 بیان آیه 5 سوره بینه
و ما امروا الّا ليَعبدوا اللّه مخلِصين لَه الدين حُنفاء5
🔹 ضمیردر جمله (امروا) به همان (الّذين كفروا مِن اهل الكتاب و المشركين)بر مى گردد، مى فرمايد: #رسالت رسول اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و ( كتب قيمه ) كه در #صحف_وحى است اين #كفار از اهل كتاب و مشركين را #امر نمى كند مگر به #عبادت خداى تعالى، به #قيد اخلاص در دين، پس بايد كه چيزى را #شريك او نگيرند.
🔹 كلمه (حنفاء) #حال است از ضمير جمع در (ليعبدوا)، و اين كلمه جمع #حنيف است، كه از ماده حنف است كه به معناى #متمايل شدن و #انحراف از دو حالت #افراط و تفريط به سوى حالت #اعتدال است، و #خداى تعالى اسلام را بدين جهت دين #حنيف خوانده كه خلق را #دستور مى دهد به اينكه در #تمامى امور حد #وسط و حالت اعتدال را از دست ندهند، و از #انحراف به سوى افراط و تفريط بپرهيزند.
🔹 و #جمله (و يقيموا الصلوه و يوتوا الزكوه ) از باب ذكر #خاص بعد از عام، و يا ذكر #جزء بعد از كل است، كه در مواردى صورت مى گيرد، كه گوينده به آن فرد #خاص عنايت بيشترى دارد، در اينجا نيز خداى تعالى بعد از ذكر #كلى عبادت، نماز و زكات را ذكر كرد، چون اين دو عبادت از #اركان اسلامند، يكى توجه عبودى خاصى است به درگاه #خداى تعالى، و ديگرى #انفاق مال است در راه رضاى او.
🍁🍁🍁
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
سوره البینه.JPG
81.8K
#سوره_بینه9
#تفسیر_المیزان
🔆🔆🔆
📌 بیان آیه 5 سوره بینه
🔹 (و ذلِكَ دينُ القَيِّمَة ) - #يعنى اين است دين كتب قيمه - #مفسرين چنين معنا كرده اند. #مراد از (كتب قيمه ) اگر همه كتابهاى #آسمانى يعنى كتاب نوح و پايين تر از او از ساير #انبيا (عليهم السلم) باشد، #معناى جمله اين مى شود كه:
اين #دعوت_محمدى كه بشر به پذيرفتن آن #مأمور شده، دينى است كه در #همه كتابهاى قيم آسمانى #مكلف بدان بودند، و دين #نوظهورى نيست، چون دين خدا همواره #يكى بوده، پس بناچار بايد به آن بگروند، براى اينكه #قيم است.
🍁🍁🍁
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
سوره البینه.JPG
81.8K
#سوره_بینه9
#تفسیر_المیزان
🔆🔆🔆
📌 بیان آیه 5 سوره بینه
🔹 و اگر #مراد از كتب قيمه، #معارفى است كه #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) از #صحف مطهره براى آنان خوانده، #معناى آيه چنين مى شود كه: مردم در #دعوت اسلامى مأمور نشده اند مگر به #احكام و قضاهايى قيم، احكام و قضايايى كه #مصالح جامعه انسانى را تأمين مى كند، پس با در نظر گرفتن اين معنا بر مردم #واجب است به اين دعوت ايمان آورده، و به اين دين #متدين شوند.
✅ پس آيه شريفه به هر حال #اشاره دارد به اينكه #دين توحيد (كه قرآن كريم #متضمن آن است، قرآنى كه #مصدق كتب آسمانى #قبل از خويش و به حكم آيه 48 از سوره #مائده مهيمن و مافوق آنها است )، با #دستوراتى كه به مجتمع #بشرى مى دهد #قائم به امر آنان و حافظ #مصالح حياتشان است،
🔹 همچنان كه آيه زير اين #معنا را با وافى ترين بيان خاطرنشان ساخته، مى فرمايد: (فَاقِم وَجهَكَ لِلدّينِ حَنيفاً فِطرَتَ اللّهِ الّتى فَطرَ النّاسَ علَيها لا تَبديلَ لِخلقِ اللّهِ ذلِكَ الدّينُ القَیِّمُ ).سوره روم آیه ۳۰
🍁🍁🍁
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
سوره البینه.JPG
81.8K
#سوره_بینه9
#تفسیر_المیزان
🔆🔆🔆
📌 بیان آیه 5 سوره بینه
🔹 با اين آيه بيان #عموميت رسالت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و شمول و #فراگيرى دعوت اسلامى عموم بشر را، #تكميل مى شود، پس اينكه فرمود: (لم يكن الذين كفروا من اهل الكتاب و المشركين...)، اشاره مى كند به اينكه از نظر سنت #هدايت الهى، بر خداى تعالى است كه همه عالم را #قائم هدايت نموده، لازم است #حجتش را بر هر كسى كه #كافر شده و دعوت او را نپذيرفته تمام كند، چه كافر از اهل كتاب و چه از مشركين، گو اينكه در روز #نزول آيه كفار از اهل كتاب و از مشركين بعضى از كفار بودند نه همه آنان ولى اين معنا را به طور قطع مى دانيم كه در #تعلق_دعوت فرقى ميان بعضى با بعض ديگر نيست، اگر در عصر #نزول متعلق به بعضى شده، بايد كه متعلق به #كل كفار هم بشود.
🔹 و #جمله (رسول من الله ) اشاره دارد به اينكه آن بينه عبارت است از #محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و جمله (و ما تفرق...) اشاره دارد به اينكه #تفرقه و كفرى كه در #سابق نسبت به #حق داشتند نيز بعد از آمدن بينه #بوده.
🔹 و #جمله (و ما امروا الا ليعبدوا الله...) مى فهماند كه آنچه بدان #دعوت شده اند، و مأمور به آن گشته اند، دينى است #قيم، كه #مصالح اجتماع بشريشان را تأمين مى كند، پس بر همه آنان لازم است به آن دين #ايمان آورند و كفر نورزند.
🍁🍁🍁
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇