6348206e0672922d7a88d53d_1935139795367480055.mp3
11.39M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح و تفسیر دعای سوم #صحیفه_سجادیه
🔈جلسه :اول
🔰دعای هفتم صحیفه سجادیه از دعاهای امام سجاد(ع)
☑️ موضوع اصلی دعای هفتم صحیفه سجادیه
🔹از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) که هنگام سختیها و نزول بلاها و در زمان اندوه خوانده میشود و به آسان شدن دشواریها به دست خدا و فراهم آمدن اسباب حیات بهواسطه رحمت الهی اشاره دارد.
🔹بهترین زمان برای این نیایش بعد از نماز صبح تا طلوع خورشید است.
.
🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد #مجاهدي
#مدرسه_تعالي
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 175.mp3
9.34M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۷۵)خیر و شر
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 179 نهج البلاغه.mp3
1.6M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۷۹(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
حکمت ۲۸۵تا ۲۸۷ استاد صادقی.mp3
7.11M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
#مسابقه
📚شرح و تفسیر حکمت۲۸۵تا ۲۸۷(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 11.mp3
8.47M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۱۱)
🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#کار #تلاش #جامعه #خانواده #بیکاری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
بانوی کرامت.mp3
2.16M
💠 بانوی کرامت
🔸 چند امام در فضیلت این بی بی سخن گفتند، بعضی ها دستور زیارت دادند بعضی ها مثل وجود مبارك نهم فرمود عمه ما آنجاست و با جلال و شكوه از او یاد كرده است.
عظمت #كریمه_اهل_بیت آن است كه این مُتزمّن، این زمان را و این مُتمكّن، این مكان را شرف بخشید. اگر در روایات ما آمده است كه قم حرم اهل بیت است یعنی این بی بی كه اینجا نزول اجلال فرمود این منطقه را با بركت كرد.
🔸 وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) وقتی وارد مكه شدند آن سرزمین را مشرّف كردند فرمود: ﴿لاَ أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ ٭ وَأَنتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾؛ جدّ بزرگوارش مكّه را نه «بلد الأمین»، بلكه ﴿الْبَلَدِ الْأَمِینِ﴾ كرد ایشان هم قم را #حرم_اهل_بیت كردند. خب اگر كسی در حرم اهل بیت باشد و نتواند بالنده بشود معلوم می شود ضرر كرده است؛ اینجا #جای_بالندگی و شكوفایی است. این كرامت برای این بی بی و این خاندان است.
🔸 ذات اقدس الهی به عنوان معلّم اكرم ظهور كرده است، اگر گفتند خدای اكرم درس می دهد یعنی #درس_كرامت می دهد: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾؛ اینها شاگردان خدای اكرم اند و این حضرت می شود #كریمه_اهل_بیت، آن وقت اینجا می شود جای كَرَم! كَرَم هم از آن واژه هایی است كه شاید معادل فارسی نداشته باشد مگر اینكه چند كلمه را كنار هم بگذاریم.
اگر كسی كریم شد می شود مصداق ﴿لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ﴾ و اگر كسی #كریم شد می شود #خلیفة_الله و اگر كسی نه كرامت داشت نه خلافت داشت، ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾.
@rahighemakhtoom
📌شیوه ها ومراحل جذب بندگان توسط ابلیس
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جمعه_های_امام_زمانی
📌ویژگی های امام زمان سلام الله علیه
@rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
"مَن أقَرَّ بالذُّلِّ طائعاً فَلَيسَ مِنّا أهلَ البيتِ"
آن کس که آزادانه، خوارى و زبونى را بپذيرد از ما خاندان نيست.
📘تحف العقول : ۵۸
@rahighemakhtoom
to ay eshgh.mp3
4.66M
#جمعه_های_امام_زمانی
تو ای عشق و ای تمام وجودم تو بود و نبودم
فدای رخ تو همه عالم بیا بنگر بر دل غمدیده
که جز تو ندیده
@rahighemakhtoom
4_432139448747033105.mp3
2.56M
#جهانبینی_موحدانه
#علامه_جوادی_آملی
🔘ما اگر وارد بهشت شدیم در و دیوار جهنم را می بوسیدیم...
🆔 @rahighemakhtoom
🔅صفحه قرآنی رحیق
baghare-17-2.mp3
6.56M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت)
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره
📼 جلسه : سی و هشتم
📜 ویژگی های درسگفتار:
بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🍀🍀🍀
♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید.
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌یک #آیه یک #نکته
ﻟﺎ ﻳَﺴْﺘَﻮِﻯ ﺃَﺻْﺤﺎﺏُ ﺍﻟﻨَّﺎﺭِ ﻭَ ﺃَﺻْﺤﺎﺏُ ﺍﻟْﺠَﻨَّﺔِ ﺃَﺻْﺤﺎﺏُ ﺍﻟْﺠَﻨَّﺔِ ﻫُﻢُ ﺍﻟْﻔﺎﺋِﺰُﻭﻥَ (سوره #حشر آیه٢٠)
ﺍﻫﻞ دوزخ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﺴﺎﻭﻱ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﻓﻘﻂ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻛﺎﻣﻴﺎﺏ ﺍﻧﺪ.
🌷🌷🌷
🔹ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ، ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﻣﺎم ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺭﺍ ﺷﻜﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻭ ﭘﻴﻜﺎﺭ ﻛﺮﺩﻧﺪ.
🔹ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻣﺼﺪﺍﻕ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﻳﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ.
📘منبع: تفسیر مهر استاد رضایی اصفهانی
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره مبارکه #تفسیر #سوره_مزمل #مزمل #المزمل #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مزمل
📝نگاشت: (16) تفسیر آیه19 سوره مزمل
إِنَّ هَذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِیلا ﴿١٩﴾
🌷🌷🌷
🔹 اشارهاى به تمام هشدارها و انذارهاى گذشته كرده ، مىفرمايد : آنچه گفته شد تذكر و يادآورى است ( ان هذه تذكرة).
🔸 شما در انتخاب راه آزاد هستيد ، و هر كس بخواهد هدايت شود و طالب سعادت ابدى باشد راهى به سوى پروردگارش بر مىگزيند ( فمن شاء اتخذ الى ربه سبيلا).
🔸 اگر پيمودن اين راه از طريق اجبار و اكراه صورت گيرد ، نه افتخارى است ، نه فضيلتى ، فضيلت آن است كه انسان با اراده و اختيار خود اين راه را انتخاب كرده ، و بپويد .
🔹خلاصه اينكه خداوند راه و چاه را نشان داده ، و ديده بينا ، و آفتاب روشنى بخش را در اختيار گذارده ، و مردم را مخير ساخته تا در اطاعت فرمانش با اراده و تصميم وارد عمل شوند.
🔹در اينكه جمله ان هذه تذكرة ( اينها تذكر و يادآورى است اشاره به چيست ؟ احتمالات متعددى از سوى مفسران داده شده است : گاه گفتهاند اشاره به مواعظى است كه در آيات قبل آمد ، و گاه گفته شده اشاره به تمام سوره است ، و يا اشاره به تمام قرآن مجيد .
🔹 ویا اشاره به دستور نماز و عبادت شبانه باشد كه در آيات نخستين سوره آمده بود و مخاطب در آن پيامبر (ص) بود ، اين جمله مىخواهد آن را تعميم و گسترش به ساير مسلمانان دهد ، بنابر اين منظور از سبيل ( راه ) در جمله بعد نيز نماز شب است كه از جمله راههاى مهم به سوى پروردگار است همانگونه كه در آيه 26 سوره دهر بعد از دستور عبادت شبانه ( و من الليل فاسجد له و سبحه ليلا طويلا ) با فاصله مختصرى مىفرمايد ان هذه تذكرة فمن شاء اتخذ الى ربه سبيلا كه عينا همان آيه مورد بحث است البته اين تفسير مناسبى است ولى مناسبتر اين است كه مفهوم آيه گسترده باشد و تمام برنامههاى انسانساز اين سوره در بر گيرد چنانكه در بالا اشاره كرديم.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
#تفسیر_نمونه
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Qalam 05- ss1. mp3.mp3
6M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_قلم#سوره_قلم #قلم
💢 تفسیرصوتی سوره قلم
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #قلم #درسگفتار
📌نهی از خود ستایی ولی...
🔻يک بيان نوراني از حضرت امير(سلام الله عليه) است در آن نامهاي که به عنوان پاسخ دربار اموي نوشت، فرمود وجود مبارک پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) ما را از تزکيه و خودستايي نفي کرد، فرمود اين کار را نکنيد: «تَزْكِيَةِ الْمَرْءِ نَفْسَه»، و اگر نهي نبي نبود، من بعضي از مفاخر خانوادگي خود را شرح ميدادم که ما از چه خانداني هستيم.
🔺اما براي اينکه پاسخ تو را بدهم، تو رفتي به من اهانت کني که مرا با دست بسته بردند سقيفه را امضا کردم، اين فخر من است من اگر دستم بسته نبود که سقيفه را امضا نميکردم. علل آن را هم ذکر فرمود.
🔻فرمود ما از خانداني هستيم که اگر از ما کسي شهيد بشود ميشود سيد شهدا، مثل حمزه. از ما اگر کسي جانباز بشود مثل برادرم جعفر ـ اين در بعضي از تعبيرات آمده است اين گوشه در نهج نيست، اين مقدار در نهج هست ـ که ذات اقدس الهي به او دو بال ميدهد که ميشود جعفر طيار....
📼فرازی از #درسگفتار سوره قلم جلسه پنجم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌷السلام علیک یا ثامن الائمه علیه السلام 🌷
به توفیق الهی و لطف حضرت رضا علیه السلام در واپسين ساعات آخرين روز مهرماه پابوسی ایشان روزی ام شد و شما برادران و خواهران ایمانی خودم را یاد کردم و برای تان دعا کردم.🙏
به امید آن که قبول مان کنند و همواره همراه شان باشیم.
ارادتمند دوستان: سید محمد عبداللهی۱۴۰۱.۷.۳۰
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
قلب تو حریم الهی است
مراقب باش هرکسی به آن سرک نکشد
دل مومن بزمگاه ملکوتیان است نه نا اهلان و نا محرمان!
🌷🌷🌷
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی
@majalezendegi
به به ! چه هدیه نفیسی
هیچ جایگزینی برای آن نیست.
🔅افزونی توفیق الهی با هدیه تلاوت قرآن🌷
#آیت_الله_مرعشی_نجفی
#مرعشی_نجفی
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برگزیدگان مسابقه🌼
از بین ۱۷۵ پاسخ صحیح ، سه کد به قید قرعه برگزیده شدند.
🎁 برندگان ۲۴ ساعت فرصت دارند جهت دریافت هدیه کوچک خود به آیدی @rasul_khalili94 مراجعه کنند.
منتظر مسابقه بعدی ما باشید 🙃
🆔@rahighemakhtoom
📌یک #آیه یک #نکته
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ(سوره آل عمران آیه ۱۳۹)
ﺍﺯ ﺷﻜﺴﺖﺧﻮﺭﺩﻥ ﺩﺭ ﺍُﺣﺪ،* ﺿﻌﻒ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﻧﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺭﻭﺣﻴﻪﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺒﺎﺯﻳﺪ؛ ﭼﻮﻥ ﺷﻤﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﺑﺮﺗﺮﻳﺪ، ﺑﻪﺷﺮﻃﻲ ﻛﻪ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ!
🌷🌷🌷
ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﺍﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻭ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻱ ﻛﻠﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻭ ﻋﺰّﺕ ﻭ ﺳﺮﺑﻠﻨﺪﻱ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻭﺍﻟﺎﺗﺮﻳﺪ، ﭘﺲ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﻣﺴﻴﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺛﺎﺑﺖ ﻗﺪم ﺑﻤﺎﻧﻴﺪ، ﺳﺴﺖ ﻭ ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﻳﺪ.
📘منبع:تفسیر مهر استاد رضایی اصفهانی
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مقاله 47
#استعاره #قرآن_شناسی #بلاغت
🔅🔅🔅
📌نگاهی به استعاره های قرآن 8
⚪️مثال نوع سوم (استعاره محسوس براى معقول) قول خداوند است كه مى فرمايد: «بل نقذف بالحق على الباطل فيدمغه فاذا هو زاهق- بلکه ما همیشه حق را بر باطل غالب و فیروز میگردانیم تا باطل را محو و نابود سازد و باطل بیدرنگ نابود میشود، و وای بر شما که خدا را به وصف کار باطل و بازیچه متّصف میگردانید.-(سوره انبیاء آیه 18)» در اين آيه «قذف = افكندن» و «دمغ = شكستن» كه دو امر محسوس اند، براى حق و باطل كه دو امر عقلى هستند استعاره آورده شده اند.
⚪️مثال ديگر اين نوع استعاره آيه «فاصدع بما تؤمر-پس تو آشکارا آنچه مأموری (به خلق) برسان و از مشرکان روی بگردان.(سوره حجر آیه 98)» است. «صدع» در لغت به معناى شكستن چيز سخت است و در اينجا آشكار شدن نبوت پيامبر اسلام (ص) به آن تشبيه شده است؛ گويى پيامبر با آشكار كردن دعوت خود، جوّى را كه در آن زندگى مى كند مى شكند. اين استعاره يك امر محسوس براى امرى عقلى است.
🔘مثال نوع چهارم (استعاره معقول براى معقول) اين آيه است: «وَلَمَّا سَكَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْوَاحَ وَفِي نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَةٌ لِلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ-و چون خشم موسى فرو نشست الواح را برگرفت و در رونويس آن براى كسانى كه از پروردگارشان بيمناك بودند هدايت و رحمتى بود(سوره اعراف آیه 154)» سكوت براى فرونشستن خشم موسى استعاره آورده شده است كه هر دو عقلى هستند.
🔘مثال نوع پنجم (استعاره معقول براى محسوس) قول خداوند است كه مى فرمايد: «انّا لمّاطغى الماء حملناكم فى الجارية-(شما مردم فرزندان نوحید که) ما چون طوفان دریا طغیان کرد شما را به کشتی نشاندیم (و نجاتتان دادیم).(سوره حاقه آیه 11)» در اينجا طغيان كه امرى عقلى است، براى زياد شدن آب كه امرى حسى است استعاره آورده شده است.
...ادامه دارد
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس سيزدهم: نسخ در قرآن
🔹هر حركت اصلاحى و روبهجلو وجود مراحل پىدرپى، تغيير شرايط، لزوم بازنگرى در برنامهها و نسخ برخى آيينها را ضرورى مىسازد. اين بازنگرى و نسخ، در شرايع آسمانى- كه ارائه كننده برنامه جامع زندگى بشر هستند- نيز وجود دارد. (البته اين بازنگرى و دگرگونى تا هنگامى است كه حركت به رشد نهايى و كمال مطلوب نرسيده باشد؛ لذا نسخ در يك شريعت تا موقعى است كه پيامبر مشغول انجام رسالت خويش باشد ولى با اتمام رسالت و فوت پيامبر- كه بيانگر اكمال شريعت است- ديگر جايى براى نسخ در شريعت باقى نمىماند).
🔸نسخ پياپى در يك شريعتِ نوبنياد، همانند نسخههاى پزشكى است كه با شرايط و احوال بيمار تغيير پيدا مىكند. نسخه ديروز در جاى خود مفيد و نسخه امروز نيز در جاى خود مفيد است. لذا خداوند مىفرمايد: «ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها ...»( بقره، 106.)؛ بنابراين هر نسخى كه صورت مىگيرد، در جاى خود درستبوده ونسبت به شرايط، رعايت اصلح شده است.
با توجه به بيان گذشته، تعريف نسخ تا حدودى روشن شد. نسخ در اصطلاح عبارت است از: «برداشته شدن حكم سابق- كه بر حسب ظاهر دائمى بوده- با تشريع حكم جديد (لاحق)، بهگونهاى كه: حكم جديد جايگزين حكم سابق گردد و امكان جمع ميان هر دو نباشد».
◾️در اينجا ممكن است اين شبهه مطرح شود كه وجود آيات منسوخ در قرآن- جز تلاوت الفاظ بدون محتوا- فايدهاى دارد؟
🔘در پاسخ به اين شبهه بايد گفت كه: اولًا وجود آيات ناسخه و منسوخه در قرآن، سير تدريجى تشريع احكام را نشان مىدهد. اين خود يك ارزش تاريخى- دينى است كه مراحل تكامل شريعت را مىرساند. ثانياً بايد توجه داشت كه يكى از جنبههاى مهم قرآن، «اعجاز بيانى» آن است و بايد هميشه ثابت و استوار باقى بماند. ثالثاً اكثر آيات منسوخه با توجه به شرايطى نسخ شدهاند و اگر دوباره شرايط آنها بوجود آيد، دوباره زنده خواهند شد و به اجرا درخواهند آمد.[ به اين نوع نسخ، نسخ مشروط مىگويند كه در جاى خود به توضيح آن مىپردازيم.]
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom