eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
به به ! چه هدیه نفیسی هیچ جایگزینی برای آن نیست. 🔅افزونی توفیق الهی با هدیه تلاوت قرآن🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برگزیدگان مسابقه🌼 از بین ۱۷۵ پاسخ صحیح ، سه کد به قید قرعه برگزیده شدند. 🎁 برندگان ۲۴ ساعت فرصت دارند جهت دریافت هدیه کوچک خود به آیدی @rasul_khalili94 مراجعه کنند. منتظر مسابقه بعدی ما باشید 🙃 🆔@rahighemakhtoom
📌یک یک وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ(سوره آل عمران آیه ۱۳۹) ﺍﺯ ﺷﻜﺴﺖ‌‌ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺩﺭ ﺍُﺣﺪ،* ﺿﻌﻒ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﻧﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺭﻭﺣﻴﻪ‌ﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺒﺎﺯﻳﺪ؛ ﭼﻮﻥ ﺷﻤﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﺑﺮﺗﺮﻳﺪ، ﺑﻪ‌ﺷﺮﻃﻲ ﻛﻪ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ! 🌷🌷🌷 ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﺍﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻭ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻱ ﻛﻠﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻭ ﻋﺰّﺕ ﻭ ﺳﺮﺑﻠﻨﺪﻱ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻭﺍﻟﺎﺗﺮﻳﺪ، ﭘﺲ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﻣﺴﻴﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺛﺎﺑﺖ ﻗﺪم ﺑﻤﺎﻧﻴﺪ، ﺳﺴﺖ ﻭ ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﻳﺪ. 📘منبع:تفسیر مهر استاد رضایی اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
47 🔅🔅🔅 📌نگاهی به استعاره های قرآن 8 ⚪️مثال نوع سوم (استعاره محسوس براى معقول) قول خداوند است كه مى ‏فرمايد: «بل نقذف بالحق على الباطل فيدمغه فاذا هو زاهق- بلکه ما همیشه حق را بر باطل غالب و فیروز می‌گردانیم تا باطل را محو و نابود سازد و باطل بی‌درنگ نابود می‌شود، و وای بر شما که خدا را به وصف کار باطل و بازیچه متّصف می‌گردانید.-(سوره انبیاء آیه 18)» در اين آيه «قذف = افكندن» و «دمغ = شكستن» كه دو امر محسوس‏ اند، براى حق و باطل كه دو امر عقلى هستند استعاره آورده شده ‏اند. ⚪️مثال ديگر اين نوع استعاره آيه «فاصدع بما تؤمر-پس تو آشکارا آنچه مأموری (به خلق) برسان و از مشرکان روی بگردان.(سوره حجر آیه 98)» است. «صدع» در لغت به معناى شكستن چيز سخت است و در اينجا آشكار شدن نبوت پيامبر اسلام (ص) به آن تشبيه شده است؛ گويى پيامبر با آشكار كردن دعوت خود، جوّى را كه در آن زندگى مى‏ كند مى ‏شكند. اين استعاره يك امر محسوس براى امرى عقلى است. 🔘مثال نوع چهارم (استعاره معقول براى معقول) اين آيه است: «وَلَمَّا سَكَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْوَاحَ وَفِي نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَةٌ لِلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ-و چون خشم موسى فرو نشست الواح را برگرفت و در رونويس آن براى كسانى كه از پروردگارشان بيمناك بودند هدايت و رحمتى بود(سوره اعراف آیه 154)» سكوت براى فرونشستن خشم موسى استعاره آورده شده است كه هر دو عقلى هستند. 🔘مثال نوع پنجم (استعاره معقول براى محسوس) قول خداوند است كه مى‏ فرمايد: «انّا لمّاطغى الماء حملناكم فى الجارية-(شما مردم فرزندان نوحید که) ما چون طوفان دریا طغیان کرد شما را به کشتی نشاندیم (و نجاتتان دادیم).(سوره حاقه آیه 11)» در اينجا طغيان كه امرى عقلى است، براى زياد شدن آب كه امرى حسى است استعاره آورده شده است. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سيزدهم: نسخ در قرآن‌ 🔹هر حركت اصلاحى و روبه‌جلو وجود مراحل پى‌درپى، تغيير شرايط، لزوم بازنگرى در برنامه‌ها و نسخ برخى آيين‌ها را ضرورى مى‌سازد. اين بازنگرى و نسخ، در شرايع آسمانى- كه ارائه كننده برنامه جامع زندگى بشر هستند- نيز وجود دارد. (البته اين بازنگرى و دگرگونى تا هنگامى است كه حركت به رشد نهايى و كمال مطلوب نرسيده باشد؛ لذا نسخ در يك شريعت تا موقعى است كه پيامبر مشغول انجام رسالت خويش باشد ولى با اتمام رسالت و فوت پيامبر- كه بيانگر اكمال شريعت است- ديگر جايى براى نسخ در شريعت باقى نمى‌ماند). 🔸نسخ پياپى در يك شريعتِ نوبنياد، همانند نسخه‌هاى پزشكى است كه با شرايط و احوال بيمار تغيير پيدا مى‌كند. نسخه ديروز در جاى خود مفيد و نسخه امروز نيز در جاى خود مفيد است. لذا خداوند مى‌فرمايد: «ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها ...»( بقره، 106.)؛ بنابراين هر نسخى كه صورت مى‌گيرد، در جاى خود درست‌بوده ونسبت به شرايط، رعايت اصلح شده است. با توجه به بيان گذشته، تعريف نسخ تا حدودى روشن شد. نسخ در اصطلاح عبارت است از: «برداشته شدن حكم سابق- كه بر حسب ظاهر دائمى بوده- با تشريع حكم جديد (لاحق)، به‌گونه‌اى كه: حكم جديد جايگزين حكم سابق گردد و امكان جمع ميان هر دو نباشد». ◾️در اينجا ممكن است اين شبهه مطرح شود كه وجود آيات منسوخ در قرآن- جز تلاوت الفاظ بدون محتوا- فايده‌اى دارد؟ 🔘در پاسخ به اين شبهه بايد گفت كه: اولًا وجود آيات ناسخه و منسوخه در قرآن، سير تدريجى تشريع احكام را نشان مى‌دهد. اين خود يك ارزش تاريخى- دينى است كه مراحل تكامل شريعت را مى‌رساند. ثانياً بايد توجه داشت كه يكى از جنبه‌هاى مهم قرآن، «اعجاز بيانى» آن است و بايد هميشه ثابت و استوار باقى بماند. ثالثاً اكثر آيات منسوخه با توجه به شرايطى نسخ شده‌اند و اگر دوباره شرايط آنها بوجود آيد، دوباره زنده خواهند شد و به اجرا درخواهند آمد.[ به اين نوع نسخ، نسخ مشروط مى‌گويند كه در جاى خود به توضيح آن مى‌پردازيم.] 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 94) نماز منافقانه 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی_سرآمد خردورزی قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: "رَاْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الاْيمانِ بِاللّه ِ مُداراةُ النّاسِ فى غَيْرِ تَرْكِ حَقٍّ" كمال عقل پس از ايمان به خدا، مدارا كردن با مردم است به شرط آن كه حق، ترك نشود. 📘تحف العقول، ص ۴۲ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : سی و نهم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره اسراء ج 4 ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر معصومین علیهم السلام. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش ما،توفیق از خداوند_(نشر حقایق)التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قارعه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 قسمت اول 🔘اهداف و آموزه ها: محور اساسى سوره قارعه معاد و هشدار در مورد آن است. 🔘محتوا و موضوعات: سوره قارعه به طور كلى از معاد و مقدمات آن، با تعبيراتى كوبنده و بيانى تكان‌دهنده، و انذار و هشدارى صريح و روشن سخن مى گويد، و سرانجام انسانها را به دو گروه تقسيم مى كند! گروهى كه اعمالشان در ميزان عدل الهى سنگين است، و پاداششان زندگانى سراسر رضايتبخش در جوار رحمت حق و گروهى كه اعمالشان سبك و كم وزن است و سرنوشتشان آتش داغ و سوزان جهنم. 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (16) نكته مهم در آیات 17تا 19 سوره مزمل فَکَیْفَ تَتَّقُونَ إِنْ کَفَرْتُمْ یَوْمًا یَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِیبًا ﴿١٧﴾ السَّمَاءُ مُنْفَطِرٌ بِهِ کَانَ وَعْدُهُ مَفْعُولا ﴿١٨﴾ إِنَّ هَذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِیلا ﴿١٩﴾ 🌷🌷🌷 ⏪مراحل چهار گانه عذاب الهى در آيات فوق تكذيب كنندگان مغرور و مست نعمت را به چهار عذاب دردناك تهديد مى‏كند : غل و زنجيرها ( انكال ) آتش سوزان جهنم ( جحيم ) غذاهاى خشن و گلوگير و مرگبار ( و طعاما ذا غصة ) و انواع مجازاتهاى دردناك ديگر كه به فكر انسان نمى‏گنجد ( و عذابا اليما ) اين مجازاتها در حقيقت نقطه مقابل وضع آنهادر اين زندگى دنيا است از يكسو داشتن آزادى بى حد و مرز و از سوى ديگر زندگى مرفه ، و از سوى سوم غذاهاى گوارا و از سوى چهارم انواع آسايشها و چون همه اينها را به قيمت ظلم و تجاوز به حقوق ديگران و كبر و غرور و غفلت از خدا پيدا كرده‏اند در قيامت به چنان سرنوشتى گرفتار خواهند شد. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌یک یک يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ (سوره انفطارآیه 6) ای انسان! چه چیزی تو را به پروردگار بزرگوارت مغرور کرده است؟ 🔹ﺭﻳﺸﻪ ﻱ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺍﺳﺖ.ﺁﺭﻱ؛ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺴﺖ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭ، ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﺮﻛﺎﺭ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ ﻭﻟﻲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﻓﺮﻭﺗﻦ ﻭ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﭘﺬﻳﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚪️چگونگی مقاوم سازی خود در برابر قلقلک های ابلیس ⁉️ 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 95) نماز ما را مدیریت می کند! 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌یک یک ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفسهم (سوره انفال آیه۵۳) خداوند هر نعمت و موهبتى را به قوم و ملتى ببخشد هیچگاه آن را دگرگون نمى ‏سازد مگر اینکه خود آن جمعیت دگرگون شوند و تغییر یابند. 🌷🌷🌷 📘در این جا سه قانون الهى وجود دارد: 🔹اول آن که خدا نعمت‏ هاى مادى و معنوى خویش را به همه‏ى ملت ‏ها مى‏دهد؛ زیرا رحمت او عام است و شامل همه افراد مى ‏شود. 🔹دوم آن که، اگر ملتى از این نعمت ‏ها براى تکامل خویش استفاده کردند و سپاس‏گزار بودند، نعمتش را پایدار مى‏کند و افزون مى ‏سازد. 🔹سوم آن که، اگر این نعمت‏ها وسیله‏ سرکشى و ستمکارى مردم شد، آنها را باز پس مى‏ گیرد و یا به بلا تبدیل مى‏کند. 📘تفسیر قرآن مهر، ج ‏8، ص 104 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۰ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع : 🗓بررسی اخلاق در قرآن (10)پایان 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. @rahighemakhtoom
47 🔅🔅🔅 📌نگاهی به استعاره های قرآن 9 ☑️یکی ديگر از استعاره كه در قرآن در موارد متعددى به كار رفته استعاره تخييليه است. 🔘در اين نوع استعاره براى بيان و توضيح مطلب، چيزى را به استعاره مى‏ گیرند كه شنونده در عالم خيال، آن چيز را با مطلب مورد نظر تطبيق دهد و آن را همچون موضوع مستعار تصور كند، در حالى كه مى‏ داند كه چنين نيست و اين يك امر خيالى است. بيشتر آياتى كه فرقه «مشبّهه=آنانی که خدا را به انسان و دیگر موجودات تشبیه می کنند» به آن تمسك مى‏ جويند، از نوع است. 🔰مثال برای استعاره تخییلیه: 🔘 جمله آيه معروف: «ثم استوى على العرش». در اين آيه، لفظ مستعار «استواى بر عرش»، مستعارٌمنه هر جسم مستوى، و مستعارٌله ذات حق تعالى است. اين استعاره از آن جهت آمده است تا شنونده هنگام شنيدن آن پادشاهى را در نظر آورد كه از نظر قلمرو حكومت و تحكيم آن و نيازهاى رعايا و سپاهش مانند نوسازى سرزمين‏ها و تدبير شئون بندگان فراغت يافته و شكوهمندانه بر تخت سلطنت تكيه زده است. 🔘شنونده هنگام شنيدن اين سخن، آنچه را كه درباره شئون الهى از وى پوشيده است، با آنچه درباره ملك دنيوى شنيده است مى‏سنجد، و به همين جهت در قرآن كريم جز پس از بيان فراغت از خلقت آسمانها زمين و آنچه ميان آنهاست، سخن از جلوس بر عرش به ميان نمى‏ آيد؛ هرچند آنجا تخت و جلوس و استيلاى محسوسى به آن صورت كه از ظاهر آيه برمى‏آيد وجود ندارد. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 🌷🌷🌷 قسمت بیست و پنجم 🔰 فصل پنجم 🔰 محافظت عبادت از تصرفات شیطان 🔴 در قسمت قبل بیان شد که به تمام معنا در انسان کامل، محقق می‌شود 🔵 ولى سالك نبايد مأيوس از الطاف باطنی حق باشد كه يأس از روح اللّه، سر آمد همه سردي‌ها و سستي‌ها است و از بزرگترین گناهان كبیره است. ✔️و آنچه براى رعايا نيز ممكن است، نور دیده اهل معرفت است. ⬅️ پس، بر سالك طريق آخرت لازم است که: 1️⃣با هر جدّيّتى، معارف و مناسك خود را از تصرّف شيطان و نفس امّاره خالص كند. 2️⃣ و با كمال دقّت و تفتيش در حركات و سكنات و طلب و مطلوب خود غور كند. 3️⃣ و غايت سير و تحصيل و مبادى حركات باطني و تغذّيات روحي را به دست آورد. 4️⃣ و از حيله‌هاى نفس و شيطان غفلت نكند. 5️⃣ و از دام‌هاى نفس امّاره و ابليس غافل نشود. 6️⃣ و در جميع حركات و افعال، سوء ظنّ كامل به داشته باشد و هيچ گاه نفس خود را سر خود و رها نكند، چه بسا باشد كه با اندك مسامحه‌اى انسان را مغلوب كند و به زمين زند و سوق به هلاكت و فنا دهد. 🍃 چرا که اگر غذاهاى روحانى از تصرّف شيطان خالص نباشد و دست او در فراهم آمدن آن‌ها دخيل باشد: ⏬علاوه بر آنكه روح و قلب با آن غذاها تربيت نمی‌شوند و به كمال لايق خود نمی‌رسند، ⏬نقصان فاحشی براى روح و قلب است و شايد صاحب خود را در سلك شياطين يا بهائم و سباع منسلك نمايد‌. ⏬و آنچه كه مايه سعادت و رأس المال كمال انسانيّت و وصول به مدارج عاليه است، نتيجه معکوس بدهد و انسان را به آتش سوزان و تاریک‌خانه «شقاوت» سوق دهد. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سيزدهم: نسخ در قرآن‌ ⏺شرايط نسخ‌ 📋نسخ داراى شرايطى است كه عبارتنداز: 1. در محدوده احكام شرعى باشد؛ يعنى هرگونه تغيير و تبديلى كه خارج از محدوده احكام شرعى انجام گيرد، از موضوع بحث خارج است. 2. موضوع در نسخ تبديل نشود؛ مانند: تبديل حالت اختيار به اضطرار يا حاضر به مسافر، كه هرگونه تغيير حكم در اين‌گونه موارد از حيطه مسأله نسخ بيرون است؛ زيرا هر موضوعى حكمى خاص خود دارد و با تبديل موضوع، حكم آن نيز تغيير مى‌كند. 3. وجود تنافى و تضاد ميان ناسخ و منسوخ، به‌گونه‌اى كه جمع ميان آنها ممكن نباشد؛ ولى اگر دو حكم به‌گونه‌اى باشند كه وجود همزمان آن دو ممكن باشد، در اين صورت نسخ صورت نگرفته است. 4. منسوخ، محدود به زمان معينى نشده باشد؛ چه، اگر حكم سابق از اول مقيد به زمانى باشد، با سرآمدن آن زمان، حكم، خودبه‌خود از بين مى‌رود و نيازى به نسخ نيست. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 وسعت دعا 🎙 با هم (آیت الله الهی قمشه ای) رفتیم خدمت حضرت آیت الله شیخ محمدتقی آملی ایشان قلبشان به قدری ناراحت بود که حضرت آقای قمشه ای وارد شدند نمی توانست پا بشود این طور بعد نشستیم ما دهان باز کردیم یک طلبه ی خام به حضرت آیت الله شیخ محمد تقی عزیز دعا کردم دهان خام دعا کردم گفتم جناب آقا خداوند متعال وجود مبارک شما را به سلامت بدارد ایشان از این شما رای من ناراحت شده که چرا دعا را اختصاصا شما [تعبیر کردید] بعد این ایشان رو کرد به بنده و فرمود خداوند وجود مرا به سلامت بدارد وجود آقای قمشه ای را به سلامت بدارد وجود شما را به سلامت بدارد بعد آمده همه ی علما و محصلین و طلاب و مردم و مسلمان ها خدا را گواه می گیرم رفته تا به سراغ حیوانات جنگل و دریا که خدا آن ها را به سلامت بدارد و این عبارت جناب شیخ الرئیس را در آخر نمط هشتم اشارات آورده گفت شیخ الرئیس چه خوب گفته است استوسع رحمت الله شما سر سفره خدا چرا بخل می ورزید 📻 رادیو توحید 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom