eitaa logo
✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
735 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
Al-Tahrim02.mp3
6.03M
💢 تفسیرصوتی جلسه دوم تفسیر سوره تحریم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
💢نجوای با پدر امت امیر المومنین علیه السلام 🔘...در بعضی از ادعیه که نام مبارک حضرت رسول را می‌بریم، نام مبارک حضرت امیر را می‌بریم، می‌گوییم «یا محمد»، «یا علی»! «اکْفِیَانِی‏ فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ‏»،چون دعاها مستحضرید نظیر خود دستورات قرآن کریم، یک بخش مربوط به نیاز است، یک بخش هم مربوط به ناز. دین هم ما را به نیاز دعوت کرده: ﴿أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ﴾،هم ما را به ناز دعوت کرد؛ یعنی وقتی نزدیک شدیم به موالیمان، خود را جزء شیعیان واقعی آنها یافتیم، به ما اجازه دادند که با آنها بلکه با خدایمان ناز داشته باشیم نه نیاز. 🔘مناجات طرفینی هست، گاهی این بنده مناجات می‌کند، گاهی الله با او مناجات می‌کند. در چنین فاز و فضایی انسان با خدا ناز می‌کند، دیگر سخن از نیاز نیست. دیگر کمال محبت را احساس می‌کند. خدایا! اگر تو به من اعتراض بکنی بگویی چرا گناه کردی؟ من می‌گویم تو که بزرگ‌تر بودی و هستی چرا نبخشیدی آبروی مرا بردی؟! این جزء نکات برجسته آن مناجات است: «إِلَهِی إِنْ‏ أَخَذْتَنِی‏ بِجُرْمِی أَخَذْتُکَ بِعَفْوِکَ‏»؛گر مرا مؤاخذه بکنی بگویی چرا گناه کردی؟ من هم ـ معاذالله ـ مؤاخذه می‌کنم می‌گویم تو که بزرگ‌تر بودی چرا آبروی ما را بردی؟ چرا نبخشیدی؟ این برای کیست؟ برای یک آدم عادی است؟ یا برای کسی که به مناجات رسیده و دارد با خدا ناز می‌کند، نه نیاز؟ 🔘برای کسی است که آن مراحل مناجات را دارد با خدا می‌تواند آن چنان سخن بگوید با اولیای الهی هم می‌تواند درد دل کند، برای اینکه ما قبول کردیم اینها پدران ما هستند. حضرت فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»ما هم باور کردیم اینها پدران ما هستند. قبول کردیم برای خودمان شناسنامه گرفتیم گفتیم اینها پدران ما هستند. پسر با پدر این طور حرف می‌زند یا نمی‌زند؟ این راه را به ما نشان دادند؛ یعنی تا اینجا راه باز است که بگویید: «یا علی»! «اکْفِیَانِی‏ فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَان‏». 📋فرازی از سوره تحریم جلسه دوم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 طبیب می خواهیم 🔶 انسان عبث نیست جهان عبث نیست هدف داریم سرمشق می خواهیم راهبر می خواهیم طبیب میخواهیم حالا که طبیب میخواهیم بعد از پیغمبر اکرم ص کسی که برای ما قرآن را بیان کند کسی که به زبان پیغمبر آشنایی داشته باشد به فقه قرآن آگاهی داشته باشد شناسایی کار بوده باشد مشکلات را حل بنماید مسائل گوناگون همه جوره جز علی امیرالمومنین ع پیدا بفرمایید از شیعه بپرسید از سنی بپرسید از این بپرسید از اون بپرسید از هر که می خواهید بپرسید از دوست و دشمن از نصاری و یهود بپرسید بعد از خاتم أنبیا ص در میان اصحاب رسول الله چه کسی از همه برتر از همه بالاتر در تمام صفات کمالیه انسانی علما و عملا جز علی ع را پیدا بفرمایید «ما که غیر از او نداریم» جز او نداریم خلیفة الله بودن این ها این اسم های صوری و ظاهری و اینگونه چیزها نیست که حالا پدر رفته نمیدانم نوبت به پسر رسیده اینطور نیست آقا که این ها ورراثت ظاهری دنیوی اینجایی که نیست @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهل بیت 📌علمی که موجب دوری از حق می شود امام سجاد علیه السلام : مَكتوبٌ فِي الإِنجِيلِ : لا تَطلُبوا عِلمَ ما لا تَعلَمونَ ولَمّا تَعمَلوا بِما عَلِمتُم ؛ فَإِنَّ العِلمَ إِذا لَم يُعمَل بِهِ لَم يَزدَد صاحِبَه إِلّا كُفراً ، ولَم يَزدَد مِنَ اللَّهِ إِلّا بُعدَا . در انجيل نوشته است: تا زمانى كه به آنچه مى‌‏دانيد، عمل نكرده‌‏ايد، در جستجوى دانستن آنچه نمى‏‌دانيد، برنياييد؛ زيرا دانش هر گاه به كار بسته نشود، جز بر كفر دارنده خويش و دورىِ او از خدا نمى‌‏افزايد. 📘الكافي: ج 1 ص 44 ح 4 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برداشت از آیات ۴۰ – ۳۰ 📌حضرت علیه السلام رهپوی راه حق الی می تواند به مقام و جایگاهی دست یابد که مانند حضرت سلیمان آن چنان مورد لطف پروردگار قرار بگیرد که خدای تعالی بگوید او چه بنده خوبی بوده است و او به سوی خدا برگردد. و اگر متوجه و مادیات شد و گردید و در امتحان کوتاهی نمود از خدا طلب بخشش کند و خدا را آن قدر و عطوف بداند که از او هر حاجتی را که می خواهد بتواند طلب کند تا خدای تعالی به او همه چیز را عنایت فرماید، را مسخّر او گرداند، را برای بنایی و غوّاصی در اختیار او قرار دهد و شیاطین سرکش را در غل و زنجیر برای او ببندد و در نزد پروردگار مقرب و بخیر باشد. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
jalase50-2.mp3
23.91M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( صوت ١٠۲ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌کاش نمازگزار می دانست 🦋🦋 ◾️امام علی عليه السلام : لَو يَعلَمُ المُصَلِّي ما يَغشاهُ مِن جَلالِ اللّه ِ ما سَرَّهُ أن يَرفَعَ رَأسَهُ مِن سُجودِهِ . اگر نمازگزار بداند كه چه هاله اى از جلال خدا او را فرو مى پوشاند، هرگز دوست ندارد كه سر خود را از سجده اش بر دارد 🌸🌸 ◽️پ.ن : همه‌کس‌ کشیده محمل به جناب‌ کبریایت من و خجلت سجودی که نکرده ام برایت نه به خاک در بسودم نه به سنگش آزمودم به‌کجا برم سری راکه نکرده‌ام فدایت؟! پ.ن : بسودن : لمس و مسح کردن 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (1) شناخت کلی سوره معارج 🌱🌱🌱 ✅سوره مَعارِج هفتادمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء ۲۹ جای دارد. ✅نامگذاری این سوره به نام معارج (یعنی «درجات») به دلیل استفاده از این واژه در آیه سوم آن است. ✅سوره معارج با نقل داستان کسی آغاز می‌شود که از خدا برای خود عذاب خواست. سپس خصوصیات قیامت و برخی از اوصاف و احوال مؤمنان و وضعیت کافران را بیان می‌کند و در آخر به مشرکان و کافران بیم می‌دهد و از قیامت می‌گوید. ✅در شأن نزول آیات ۱ تا۳ سوره معارج آمده است، این آیات مربوط به واقعه غدیر و فردی است که ولایت امام علی(ع) را نپذیرفت. ✅در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده هر كس سوره معارج را قرائت كند، خداوند به او ثواب كسانی را می‌دهد كه رعایت امانت و عهدهای خود را می‌كنند و كسانی كه بر نمازهای خود مواظبت می‌كنند. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (9) آیه ی ۴۰ سوره مبارکه نمل در وصف یکی از یاران سلیمان نبی می فرماید: قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ ۚ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ ۖ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ یعنی:«و آن کس که به علم کتاب الهی دانا بود (یعنی آصف برخیا یا خضر یا سلیمان که دارای اسم اعظم و علم غیب بود) گفت که من پیش ازآنکه چشم به هم زنی تخت(ملکه سبا=بلقیس) را بدینجا آرم… » 📋کاربرد ادبی: در زبان و ادب دلاویز فارسی چشم بر هم زدن کنایه از زمان کوتاه و اندک است. مباش غرّه به ایام کامروایی و عیش که تا تو چشم زنی کارها دگریابی آن دل که بردند کمال از تو به صدسال افسوس که آن غمزه به یک چشم زدن برد 🔹شاعرمی گوید : می توان رفت به یک چشم پریدن تا مصر تو زکوته نظری راه صبا می بینی 🔹لسان الغیب حافظ شیرازی می گوید: یک چشم برهم زدن غافل از آن ماه نباشید شاید که نگاهی کند آگاه نباشید 🗓لازم به ذکراست که در زبان و ادب فارسی و عربی کلمه طرفه العین نیز در همین معنای کنایی به کار رفته است در کتاب فرهنگ معاصر نوشته دکتر آذرنوش آمده است: بطرفه عین و فی طرفه عین: در یک لحظه، درکوتاه ترین زمانی که تصور آن می رود. 🔖یادآوری: توضیح آیه در پست های پیش رو خواهد آمد. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما . آموزه زکات 1.mp3
11.09M
📌و اما باور ما-(قسمت 232) آموزه زکات در اسلام 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
پرسمان! توکل و سستی و تنبلی.mp3
20.78M
🌱🌱🌱 📌مرز توکل و کار و تلاش انسان 🔰سوال: آیا توکل بر خدا موجب تنبلی و سستی انسان در انجام امور نمی شود؟ 🔹پاسخ در فایل صوتی قرار دارد 📼ارائه: خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase50-3.mp3
23.06M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١٠۳ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙قرائت استاد قاری خوش صوت مشهدی 📖سوره الرحمن 🌷اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌷 التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره بینه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 فراز چهارم 🔸تعلیم و تعلم مستمر، راهکار پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره بینه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 فراز پنجم 🔸تعلیم و تعلم مستمر، راهکار پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
اسراء 22.mp3
12.63M
💢تفسیر سوره اسراء جلسه 22 ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (2) شناخت کلی سوره معارج(محتوی و فضلیت تلاوت) 🌱🌱🌱 🔰سوره معارج به لحاظ موضوعی، دارای چهار بخش است: ✅در بخش اول از عذاب سریع برای کسی سخن می‌گوید که بعضی از گفته‌های پیامبر(ص) را انکار کرد. ✅بخش دوم، بسیاری از خصوصیات قیامت و مقدمات آن و حالات کفار در آن روز آمده است. ✅بخش سوم، بیان‌گر قسمت‌هایی از صفات انسان‌های نیک و بد است که آنان را بهشتی یا دوزخی می‌کند. ✅بخش چهارم، شامل انذارها و بیم‌دادن‌هایی به مشرکان و منکران است و بار دیگر به مسئله رستاخیز برمی‌گردد و سوره را پایان می‌دهد. ✅در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام (ص) نقل است، هر كس سوره معارج را قرائت كند خداوند ثواب كسانی را كه رعایت امانت و عهدهای خود را می‌كنند و كسانی را كه بر نمازهای خود مواظبت می‌كنند، به او عطا می‌كند. ✅از امام باقر (ع) نیز روايت شده، هر كس قرائت اين سوره را ادامه دهد خداوند در روز قیامت از گناه او نمى‌پرسد و او را در بهشت با پیامبر و اهل بیت ساكن نمايد. ✅در تفسیر برهان برای خواندن این سوره خواصی چون گره گشایی برای اسیران و زندانیان و روا شدن حاجات ذکر شده است. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(266) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🌷🌷🌷 🔰بحث روايى 🔘2- اركان عبادت ⏺ب: انقطاع از خلق ▫️عن الباقر (عليه السلام): لا يكون العبد عابدالله حق عبادته حق ينقطع عن الخلق كلهم اليه فحينئذ يقول: هذا خالص لى يقبله بكرمه. [التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : 328/181 .] امام باقر عليه السلام : بنده، خدا را چنان كه سزاوار است عبادت نكند مگر آن گاه كه از همه خلايق بِبُرد و به او روى آورد؛ در اين هنگام است كه خداوند مى فرمايد: اين بنده براى من خالص شده است؛ پس او را با كَرَم خود مى پذيرد. ▫️عن الصادق (عليه السلام): ... فى التواره مكتوب يابن آدم تفرغ لعبادتى املاء قلبك غنى و لا اكلك الى طلبك و على ان اسد فاقتك و املا قلبك خوفا منى و ان لا تفرغ لعبادتى املا قلبك شغلا بالدنيا ثم لا اسد فاقتك واكلك الى طلبك [الكافي : 2/83/1.] امام صادق عليه السلام : در تورات نوشته شده است: اى پسر آدم! براى عبادت من زمان قرار ده تا دلت را از بى نيازى آكنده سازم و تو را به خواسته ات وا نگذارم؛ و بر من است كه دَرِ نيازمندى را به روى تو ببندم و دلت را از ترس خود لبريز سازم . اگر خود را وقف عبادت من نسازى، دلت را از گرفتارى به دنيا پُر كنم، سپس در نياز را به رويت نبندم و تو را به خواسته ات وا گذارم. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما .فراوانی زکات در قرآن 2.mp3
11.3M
📌و اما باور ما-(قسمت 233) فراوانی مفهوم عمومی زکات در قرآن 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🎊 🎊 🎊 برگزیدگان مسابقه 💫: 🌼 ضمن تشکر فراوان از تمامی شرکت کنندگان ، ۵ شرکت کننده زیر برگزیده شدند : 🌿زهرا شمسی از اصفهان 🌿خانواده فخری زاده 🌿یلدا پرخیده از اصفهان 🌿نساء گلشنی از همدان 🌿 محنا مشیری از تهران ۳ اثر هم در بخش سین زنی برگزیده شدند: 🌿فاطمه مروت 🌿 رضا کاظمی قربانکندی 🌿دینا غلامی برگزیدگان ۲۴ ساعت مهلت دارند جهت دریافت هدیه خود به آیدی @rasul_khalili94 مراجعه کنند. در مسابقه بعدی ما شرکت کنید ..🙃 🆔@rahighemakhtoom