eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
8.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آه از آن ساعتی که با تَن چاک چاک… نهادی ای تِشنه لب صورت خود روی خاک تنت به سوز و گداز تو گرم راز و نیاز سوی خیام حرم دو چشم تو مانده باز التماس دعا
8.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 شکوه عزت @a_javadiamoli_esra ▫️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) چون جهانی فكر می ‌كرد و جهان به حق زنده است و مصالح ساختمانی جهان، حق است و خود آن حضرت، مُحقِّق این نظر و متحقّق به این عمل بود، لذا جهان را به و دعوت كرد فرمود: «هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ»... . @rahighemakhtoom
📝معرفی اجمالی یاران امام حسین(ع) ۷ ✅اسلم ترک کیست؟! 📝گزارشی کوتاه؛مستند و خواندنی در باره شهیدان نهضت عاشورا... 🍀🍀🍀 🔹اسلم غلام سیدالشهدا علیه السلام و ترك زبان بود، تیرانداز و كماندار بود و كاتب امام حسین علیه السلام به شمار مى رفت. قارى قرآن و آشنا به عربى بود. برخى نام او را سلیمان و سلیم گفته اند. 🔹اسلم روز عاشورا كه اذن میدان گرفت، این گونه دلاوری خود را توصیف می کرد: دریا از ضربت نیزه و شمشیرم مى جوشد و آسمان از تیرم پر مى شود، آن گاه كه تیغ در كفم آشكار شود، قلب حسود متكبر را مى شكافد. 🔹اسلم دلاورانه جنگید و بر زمین افتاد. به سپاه كفر حمله كرد و عده زیادی را به جهنم فرستاد كه بعضی از مورخین تعداد كشتگان او را هفتاد نفر بحساب آورده اند. 🔹گفته اند امام حسین علیه السلام روز عاشورا بر بالین هفت نفر از دوستان و یارانش پس از آن که در خون پاکشان غلطیدند - حضور یافت، یکی از این افراد اسلم ترکی است. 🔹واضح یا اسلم ترکی پس از مبارزه ای شجاعانه و کشتن شماری از آن قوم تبهکار، سرانجام بر اثر فراوانی جراحات بر زمین افتاد و با اندک توانی که در بدن داشت، به سوی امام حسین (علیه السّلام) اشاره کرد. حضرت به بالین وی آمد، و دست در گردنش انداخت، و صورت بر صورت او گذاشت. غلام چشم گشوده، با دیدن امام (علیه السّلام) تبسّمی کرد و گفت: «مثل من -سعادتمند- کیست که فرزند رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) صورتش را بر صورتم نهاده است!» و آنگاه به دیدار پروردگار شتافت. 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare72-3.mp3
21.73M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۷۱) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
05.mp3
17.03M
🏞پرسش های اساسی زندگی (قسمت ۵) 🎤استاد:حجت الاسلام میثم 📋سلسله گفتارهای وِیژه دانش آموزان دبیرستان 📁قابل استفاده برای همه کسانی است که به نوعی با اهل پرسش و جوان رو برو هستند(والدین،دبیران دینی،مربیان پرورشی و اهل رسانه و تریبون) @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📃از وجود نازنین ‏امام سجاد علیه السلام‏ روایت شده است 🔘چون روز رستاخیز شود خدا تبارک و تعالی اولین و آخرین را در یک مکان گرد آورد، آنگاه منادی الهی فریاد برآورد: 🔰کجایند اهل فضیلت ؟ پس پیشاهنگان و سرآمدان مردمان برخیزند و فرشته‌ها آنان را دیدار می کنند و می گویند: «فضلیت و ارزش شما در دنیا چه بوده است؟ آنان در پاسخ گویند: 🔹ما با هر که از مومنان از ما بریده بود پیوند و ارتباط بر قرار می کردیم. 🔹بخشش می‌کردیم به هر کس از ما دریغ می‌کرد. 🔹و گذشت می‌کردیم از هر که به ما ستم می‌کرد. 🔹 فرمود: به آن‌ها گفته شود: «راست گفتید، به بهشت در آیید». 📘الکافی، ج ۲، ص: ۱۰۷ 🌱🌱🌱 📃پ ن: 📌در نظام ارزش های اخلاقی اسلام در اجتماع مومنان،حفظ و صیانت از روابط خویشاوندی و ایمانی، بخشندگی و سخاوت ،عفو و گذشت از ستم های شخصی سه اصل کلیدی برای مراقبت از اعتماد و سرمایه های جامعه است. 📌زود رنجی ها،کینه های شتری را سالها در دل داشتن،طلاق های سیاه و سپید، بی مهری به پدر و مادر و بزرگترها و صدها بیماری پیدا و پنهان موریانه های بنیان کن درخت وجود فرد،خانواده و اجتماع اند. 📌کاش یک هزارم هزینه ای که برای درمان بیماری کبد و روده و معده و کلیه می کنیم برای پیشگیری و درمان بیماری های اخلاقی می کردیم. 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، با ما همراه باشید @majaleezemdegi
🟢 طرح وارونه مسئله پوشش و حجاب؛ به نام زن و به کام مرد! 🔹 درست است که صورت ظاهر مسئله‌ این است که زن چه بکند؟ پوشیده بیرون بیاید یا عریان؟ یعنی آن کس که مسئله‌ به نام او عنوان می‌شود زن است و احیاناً مسئله‌ با لحن دلسوزانه‏ای طرح می‌شود که آیا بهتر است زن آزاد باشد یا محکوم و اسیر و در حجاب؟ 🔸اما روح مسئله‌ و باطن مطلب چیز دیگر است و آن اینکه آیا مرد باید در بهره‌کشی جنسی از زن، جز از جهت زنا، آزادی مطلق داشته باشد یا نه؟ یعنی آن که در این مسئله‌ ذی‌نفع است مرد است نه زن، و لااقل مرد از زن در این مسئله‌ ذی‌نفع‏تر است. به قول ویل دورانت: «دامن‌های کوتاه برای همه جهانیان به جز خیاطان نعمتی است». 🔹 پس روح مسئله‌، محدودیت کامیابی‌ها به محیط خانوادگی و همسران مشروع، یا آزاد بودن کامیابی‌ها و کشیده شدن آنها به محیط اجتماع است. 🔸 از نظر اسلام محدودیت کامیابی‌های جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع: از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می‌کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می‌گردد و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می‌گردد و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب می‌گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود. 📗 استاد مطهری، مسئله حجاب، ص۷۶-۷۵ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare73-1.mp3
25.12M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۷۲) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌قرآن و 🔰یأجوج و مأجوج نام قوم یا اقوامی که در قرآن و متون دینی یهودیان و مسیحیان از آنان یاد شده است. 🔹یأجوج و مأجوج در متون دینی به سبب آزار و غارت اموال دیگران، گروهی ظالم معرفی شده‌اند. 🔹 بر اساس آیات قرآن، ذوالقرنین به سفارش ساکنان مناطقی که مورد آزار و اذیت یأجوج و مأجوج قرار می‌گرفتند سدی را برای مقابله با نفوذ آنان احداث کرد که به سد ذوالقرنین یا سد یأجوج و مأجوج مشهور است. 🔹از بین رفتن سد و طغیان دوباره یأجوج و مأجوج از علائم آخرالزمان در قرآن و متون دینی مسیحیان و یهودیان آمده است. 🔹برخی احتمال می‌دهند این سد در شمال گرجستان واقع شده است. 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌درباره هویت و چند احتمال گفته شده است: 🔸نام فرد: در برخی منابع یأجوج و مأجوج نام فردی بوده است.در عهد عتیق مأجوج فرزند دوم یافث از پسران نوح است. 🔸منطقه‌‌ای جغرافیایی: بر اساس برخی منابع دینی یأجوج و مأجوج به منطقه‌ای جغرافیای گفته می‌شد. 🔸اقوام ساکن در شمال آسیا: در منابع اسلامی یأجوج و مأجوج اقوامی ساکن در شمال‌ آسیا بودند که به قتل و غارت اموال اقوام دیگر مشغول بودند. بر اساس این منابع محدوده سکونت آنان از شمال شرق آسیا یعنی تبّت‌ و چین تا اقیانوس‌ منجمد شمالی‌ بوده و از غرب تا سرزمین ترکستان‌ ادامه داشته است. از این رو عده‌ای از مفسران ریشه واژه یأجوج و مأجوج را از کلمه چینی مُ یا مُ دانسته‌اند که در زبان عبری و عربی به یأجوج و مأجوج تبدیل شده و در یونانی از آن به و تعبیر شده است. 🔸نام دیگر قوم مغول: برخی نیز احتمال داده‌اند یأجوج و مأجوج، قوم مغول بودند که از سرزمین خود در شمال شرقی دریای خزر به مناطق نزدیک خودنظیر ماوراءالنهر، ارمنستان و آذربایجان تا دورترین نقاط مانند چین و شبه قاره هند حمله می‌کردند و دیوار چین و سد ذوالقرنین برای مهار آنان احداث شده بود.  🔸بر این اساس خروج یأجوج و مأجوج در آخرالزمان که در قرآن آمده است بر هجوم مغولان در سال‌های قرن هفتم هجری منطبق شده است. منبع؛ویکی شیعه @rahighemakhtoom