خوشتر آن باشد که #سردلبران
گفته آید در حدیث دیگران
⏺سازگاری قرآن با علم
📝يكى از وجوه اعجاز كتاب آسمانى اسلام اعجاز علمى آن شناخته شده تا آن جا كه در اين زمينه دانشمندان مسلمان و غير مسلمان صدها كتاب در باب رهاوردهاى علمى قرآن به نگارش درآوردهاند.
از جهت سازگارى با علم و دانش بشرى نيز اسلام كارنامۀ درخشانى دارد.
✳️موريس بوكاى دانشمند فرانسوى به دو امتياز اساسى در اين رابطه اشاره مىكند:
✅غناى فراوان قرآن در حوزۀ مسائل علمى؛ در حالى كه عهد قديم (تورات) و عهد جديد (انجيل) نسبت به بسيارى از آنها ساكت و فاقد اطلاعات و دادههاى مشخصى هستند.
✅استوارى و توافق دادههاى قرآن با دستاوردهاى متقن و معتبر علوم روز؛ در حالى كه عهد عتيق و اناجيل به تعارضات آشتى ناپذيرى در اين زمينه مبتلا هستند.
🖊بوكاى مىنويسد: «من بدون سبق ذهن و با عينيت كامل، ابتدا به قرآن توجه كردم و خواستم درجۀ سازگارى اين متن را با معلومات علمى امروز بسنجم... در پايان كار بر من مسلّم شد كه قرآن، به ايجاب و اثبات هيچ مطلبى نمىپردازد كه در اين دورۀ معاصر، بتوان آن را از نظر گاه علمى محل انتقاد و ترديد قرار داد.
🖊براساس همين روش عينى، عهد عتيق و اناجيل را نيز مطالعه كردم. در مورد عهد عتيق به هيچ وجه نيازى نبود كه پا را از كتاب نخست آن؛ يعنى، سفر تكوين (پيدايش) فراتر بگذارم، تا به تأكيداتى آشتىناپذير، با معلومات متقن علمى اين روزگار برخورد كنم! در همان صفحۀ اول انجيل نيز، شجره و نسب عيسى عليه السلام ما را دچار اشكال مىكند؛ زيرا در اين باب متن انجيل متى با متن انجيل لوقا آشكارا در تناقض است. دربارۀ تاريخ ظهور بشر بر روى زمين نيز مطالب انجيل لوقا با معارف امروزى كاملاً ناسازگار است».
📖اديان و مذاهب، صفحه 40
🌱🌱🌱
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌ارزش عمل عبادی با اختیار و اراده است
3️⃣5️⃣قسمت پنجاه و سوم
🌴راه آخرت راهى است كه
🌿جز با قدم اختيار نمى توان آن را پيمود،🌿
⛔️سعادت با زور حاصل نشود،
❌فضيلت و عمل صالح بدون اختيار فضيلت نيست و عمل صالح نمى باشد،
✨ و شايد معنى آيه شريفه لا اكْراهَ فِى الدّين نيز همين باشد.
✅بلى، آنچه در آن، اعمال اكراه و اجبار مى توان نمود
❇️صورت دين الهى است نه حقيقت آن.
✳️ انبياء عليهم السلام مأمور بودند
🔸كه صورت را با هر طور ممكن است تحميل مردم كنند
🔸 تا صورت عالم صورت عدل الهى شود
🔸 و مردم را ارشاد به باطن نمايند تا مردم به قدم خود آن را بپيمايند
و به سعادت برسند.
🔴بالجمله، اين نيز از غرور شيطان است
كه دست انسان را با طمع رحمت از رحمت كوتاه كند.
🌱🌱🌱
#اسرار_عبادات #اسرار_نماز #آداب_الصلاة #حضرت_امام_خمینی_ره
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پدرومادر ۷.mp3
7.38M
📌و اما باور ما-(قسمت 285)
☑️#روابط انسانی- فرزندان و والدین (جلسه هفتم)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق
🌱🌱🌱
#باور_ما
#باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌وجود نازنین حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند:
"هیچ مصیبت و درد و بلایی برای آدمی همچون سبک و کوچک شمردن گناه و خرسند بودن به حالتی که در آنی نیست."
📚بحار الانوار، ج ۷۵، ص: ۱۶۵
🌱🌱🌱
📃پ ن:
☑️هرکسی بسته به نوع نگاهی که به زندگی داره چیزهایی که برای زندگی خطرناک و آسیب زا باشه و راحتی و آسایش و آرامشش را از بین ببره رنج و مصيبت و ناخوشی می دونه!
☑️در نگاه انسان کامل و محبوب خدا رنج و درد و مصيبت اندیشه و رفتار و عملی هست که رابطه او و خدا رو بهم بزنه و ایجاد فاصله کنه.
☑️کار خطرناک و آسیب زا برای سلامتی جسم و روح آدمی سرپیچی و نافرمانی از آفریدگار هستی است.نمک خوردن و نمکدون شکستن اون خطری هست که برای آدمی درد و رنج و مصيبت درست می کنه و برابر قانون عکس العمل گریبان آدم رو به سختی می گیره.
☑️در نگاه انسان رشد یافته سکون و درجا زدن "بهمن پوده همان که بوده" هم یکی دیگر از درد و مصيبت هاي آدم های خوش خیال و تنبل است.
آدم هایی که بی برنامه و بدون آینده نگری بر اساس تخیل ذهنی "هرچه پیش آید خوش آید"
روز رو شب و شب رو روز می کنند.
🔰بر اساس سخن انسان کامل الهی بدبختی و درد و رنج آدمی محصول دو چیز است:
🔘گناه و سکون🔘
🌱🌱🌱
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زیست مومنانه را حمایت کنید.
@majaleezendegi
4_5929268159616911957.mp3
18.55M
💢تفسیر سوره کهف جلسه هشتم
☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
#استاد_رنجبر #رنجبر #سوره_کهف #کهف
🌱🌱🌱
🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
📙#برشی از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(300)
✳️اتحاد انسان با عقيده، خُلق و عمل
🔹قرآن كريم همان طور كه در مورد جهنم مى فرمايد: (وقودها الناس)، درباره بهشتيان نيز مى فرمايد خود بهشتى روح و ريحان بهشت است: (فاما ان كان المقربين فروح و ريحان و جنه نعيم) (سوره واقعه) و نيازى به تقدير و مجاز در كلمه نيست و البته اين معناى مويد به برهان عقلى است، زيرا جنت از آن صاحب جنت و مقام از آن صاحب مقام است. روح و ريحان شدن وصفى است كه در اختيار صاحب وصف است. همان طور كه عقيده در اختيار صاحب عقيده است، عمل و خلق نيز در اختيار صاحب عمل و خلق است.
🔹بنابراين، همان طور كه كه انسان با عقيده متحد است با خلق و عمل نيز متحد است، زيرا موضوع و محمول، در محور محمول نه در خصوص مقام ذات موضوع با هم اتحاد دارد، مثلا، وقتى گفته مى شود: زيد مومن است ، زيد عادل است و زيد نمازگزار است ، هر سه محمول با زيد كه موضوع است اتحاد مصداقى دارد؛ گرچه در اولى با مرحله عقيده و در دومى با مرحله خلق و در سومى با مرحله عمل او متحد است و در همه آنها پيوند حقيقى موجود است و اين اسناد و پيوند برخلاف پيوند حقيقى موجود است و اين اسناد و پيوند بر خلاف پيوندهاى اعتبارى است و تعيين مدار اتحاد همان طور كه اشاره شد بر عهده محمول است، نه موضوع كه ميان موضوع و محمول به اعتبار ارتباط برقرار است.
🔹البته انسان اگر محجوب و مشغول نباشد، لذت و يا درد همه آنچه را كه در دنيا به آنها معتقد يا متخلق است و يا آنها را انجام مى دهد، ادراك مى كند.
🔹ائمه (عليهم السلام) و شاگردان خاص آنها چنان از عبادت لذت مى بردند كه هرگز نمى خواستند عبادتشان پايان پذيرد و مى گفتند: اگر همه عمر دنيا يك شب بود همه را به سجده يا ركوع سپرى مى كرديم .و اين رفع حجاب براى كافران در دنيا ميسر نيست، مگر هنگام قبض روح ؛ ولى براى مومنان رفع حجاب در دنيا ممكن است و اگر عده اى لذت اعتقادات صحيح، اخلاق خوب و اعمال صالح را ادراك نمى كنند بر اثر اشتغال فراوان آنان به امورى دنيوى است. امام سجاد (عليه السلام) مى فرمايد: * ان الراحل اليك قريب المسافه وانك لا تحتجب عن خلقك الا ان تحجبهم الاعمال دونك (دعای ابو حمزه)
🌱🌱🌱
آیت الله #جوادی_آملی #تسنیم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
@rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پدرومادر ۸.mp3
21.18M
📌و اما باور ما-(قسمت 286)
☑️#روابط انسانی- فرزندان و والدین (جلسه هفتم)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق
🌱🌱🌱
#باور_ما
#باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
✨ امام صادق علیهالسلام:
«لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِياً في حالَينِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً؛ دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.»
📖(امالی طوسی، ص۳۰۳)
@rahighemakhtoom
MNSH001.mp3
12.2M
📃تلاوت آیاتی از سوره شعراء
🎤قاری :استاد محمد صدیق منشاوی
🔘قرائت مجلسی بسیار زیبا و محزون
#قاریان #تلاوت #قرآن
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
● مسئله، مسئله گریه نیست. مسئله، مسئله تباکی نیست. این روضه و این گریه آدم ساز است؛ انسان درست میکند.
#امام_حسین #امام_خمینی
#رادیو_توحید
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
1907. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
10.27M
📖دین شناسی فطری (جلسه نوزده-شش)
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #عظیمی
🔅پاسخ به پرسش های اساسی زندگی 🔅
#دین_شناسی #فطرت #دین_فطری
#استادعظیمی
🌱🌱🌱
🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱
🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
📌فرار از رنج وجدان!
وَإِذَا قِيلَ لَهُمۡ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ ٱللَّهُ قَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ لِلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَنُطۡعِمُ مَن لَّوۡ يَشَآءُ ٱللَّهُ أَطۡعَمَهُۥٓ إِنۡ أَنتُمۡ إِلَّا فِي ضَلَٰلٖ مُّبِينٖ (سوره یس،آیه٤٧)
🌱🌱🌱
وقتی از آنها میخواهند: «از چیزهایی که خدا روزیتان کرده، در راه خدا خرج کنید»، بیدینها به مؤمنان میگویند: «بدهیم کسی بخورد که اگر خدا میخواست، خودش سیرش میکرد؟! معلوم است که خیلی از واقع دورید!»*
🔅🔅🔅
در جواب این ثروتمندان خودخواه باید گفت: اگر خدا میخواست، همۀ مردم را ثروتمند و سالم و بیمشکل میآفرید؛ ولی خدا با فقیرکردن یکی و ثروتمندکردن دیگری میخواهد هر دو را امتحان کند: اوّلی را به صبر و قناعت و دومی را به بخشش و گشادهدستی. انسانها با مشکلات و نعمتها آزمایش میشوند: بیمار با بیماریاش، سالم با سلامتیاش، مسئول با مسئولیتش، دانشمند با دانشش و... .
#آیه
#نکته
@rahighemakhtoom
در اسلام شيطان وجود دارد و در آيين زرتشت اهريمن، پس هر دو به يكجا مىرسند و فرقى بين آنها نيست؟
🔰شيطان در اسلام غير از اهريمن در زرتشتى است و بين آن دو تفاوتهايى چند وجود دارد از جمله:
🔹١. اهريمن در آيين زرتشتى آفرينشگر است؛ اما شيطان در اسلام آفريننده چيزى نيست و وجود آن منافى توحيد در خالقيت نمىباشد. در اسلام همه چيز آفريدۀ خداست و او همه چيز را خوب و به بهترين صورت آفريده است:
«اَلَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِينٍ»
🔹٢. گسترۀ عملكرد اهريمن عمدتا از نظام تكوين و شرور طبيعى آغاز مىشود.
او پديدآورندۀ حشرات موذى، سوسكها، مورچهها، گزندگان و... است، اما شيطان در اسلام در عرصۀ شرور اخلاقى فعاليت مىكند و در اين عرصه هم تنها دعوت كننده و وسوسهگر است و بر هيچ كس سلطه و قدرت عملى ندارد، و تنها كسانى تحت تأثير او قرار مىگيرند كه به سوء اختيار خويش راه او را برگزينند و او را بر خود مستولى سازند:
«وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي»
🔹٣. وجود شيطان در انديشۀ اسلامى كاملاً حكيمانه و در چارچوب ربوبيت مطلقه الهى است و در عرض خدا يا فرشتگان و هيچ يك از عوامل و مأموران الهى قرار نمىگيرد. بلكه وسوسههاى او شرط اختيار و انتخاب و انسانيت انسان است.
📃به قول مولوى:
در جهان دو بانگ مىآيد به ضد
تا كدامين را تو باشى مستعد
آن يكى بانگش نشور اتقيا
و آن دگر بانگش نفور اشقيا
📘اديان و مذاهب، صفحه 88
#پرسش #پرسمان #قرآنی #اهریمن #ابلیس
#اسلام #زردشتی #شیطان
@rahighemakhtoom
baghare73-3.mp3
25.7M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۷۴)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
📃انتشار روزهای زوج هفته
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
🌷🌷🌷
🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📃تلاوت سوره #تکویر
🎤قاری استاد #عبدالباسط
🔰تلاوت مجلسی بسیار زیبا و دلنشین و کوتاه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
📌نتایج ناخواسته عمل
فَٱصۡبِرۡ إِنَّ وَعۡدَ ٱللَّهِ حَقّٞ وَٱسۡتَغۡفِرۡ لِذَنۢبِكَ وَسَبِّحۡ بِحَمۡدِ رَبِّكَ بِٱلۡعَشِيِّ وَٱلۡإِبۡكَٰرِ(سوره غافرآیه٥٥)
بنابراین صبوری کن که وعدۀ خدا حق است و از او بخواه که پیامدهای منفی کارهایت را بپوشاند*و هر صبح و شب خدا را به پاکی یاد کن.
🌱🌱🌱
هر کاری «نتایج ناخواسته» دارد. حتی کارهای خوبی که انسان انجام میدهد، ممکن است #منافع نامشروع عدهای را بهخطر بیندازد یا #حسادت عدهای دیگر را برانگیزد. در نتیجه، آنها موضعگیری میکنند و #تبلیغات منفی بهراه میاندازند. برای خنثیکردن این #توطئهها و برای درامانماندن از پیامدهای منفیاش، باید به خدا #پناه برد. اوایل سورۀ فتح و سورۀ فلق را هم ببینید.
یک #آیه چند #نکته
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا
این دل که دارم پر میزنه
سمت حریم غرق نورت
کامل شکسته قابل نداره
باشه تقدیم حضورت
#استوری
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
🔅مشابهت حماسه حسینی با محتوای سوره فجر🔅
🔰معرفي سوره #فجر به عنوان سوره امام حسين (ع) به خاطر اين است كه مصداق بارز نفس مطمئنه اي است كه در آخرين آيات سوره آمده است.
🔹امام صادق (ع) به اصحاب خود فرمود: سوره فجر را در نمازهاي واجب و مستحب خود قرائت كنيد كه اين سوره به حضرت امام حسين (ع) اختصاص دارد. مقصود از نفس مطمئنه آن حضرت و شيعيان او است ". (1)
🔰در توجيه و تحليل تطبيق سوره مذكور بر امام(ع) گفته شده است: "ائمه معصومين عليهم السلام از اين جهت اين سوره را سوره حسين (ع) ناميده اند كه قيام و شهادت آن حضرت در تاريكي طغيان مانند طلوع فجر، منشأ حيات و حركت گرديد. خون پاك او و يارانش به زمين ريخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان "ارجعي" و با خشنودي به سوي پروردگار شتافت تا از اين الهام و جوشش، نور حق در ميان تاريكيها بدرخشد و راه حيات با عزت باز شود و پايه هاي ظلم و طغيان بي پايه گردد و طاغيان را دچار خشم و نفرين كند. "(2)
🔹البته در اين سوره آيه "و ليال عشر" است كه باز به آن حضرت مرتبط است.
حضرت صادق فرمود: "الفجر هو القائم و ليال عشر الائمه من الحسن الي الحسن و الشفع اميرالمؤمنين و فاطمه ( ع ) و الوتر هو الله وحده لاشريك له / مراد از فجر وجود مقدس حضرت قائم(ع) و "ليالي عشر" امامان از امام حسن مجتبي(ع) تا امام عسكري(ع)اند و شفع اميرمؤمنان و حضرت فاطمه(ع) ميباشد و مراد از وتر خداوند يكتا است". (3)
📃پينوشتها:
1. بحارالانوار، ج24، ص 93.
2. پرتوي از قرآن، سيد محمود طالقاني، ج4، ص 67، با تلخيص.
3. البرهان في تفسير القرآن، سيد هاشم بحراني، ج4، ص 461
#تاویل
#تطبیق
@rahighemakhtoom