برشی از کتاب #سروش_هدایت(3)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
✅سوم: زيبايي انسان گذشته از سازمان نظاموارهي هستي او كه در هر موجود ديگري هر چند ضعيف يافت مي شود، در گرو كرامت اوست. متون مقدس آسماني، به ويژه قرآن كريم، هستي بشر را تكريم كرده و او را موجودي گرامي شمرده و دربارهي كرامت وي، چنين فرموده است: (ولقد كرّمنا بني ادم وحملناهم في البرّ والبحر و رزقناهم من الطيّبات وفضّلناهم علي كثيرٍ ممّن خلقنا تفضيلاً) سوره ي اِسراء، آيه ي 70.
🔹كرامت انسان مرهون خلافت اوست. زيرا جانشينِ موجود كريم از كرامت برخوردار است و چنين كرامتي كه از ناحيهي خلافت الاهي باشد، بهرهي غير انسان نيست. لذا تعبيري كه دربارهي انسان شده است، دربارهي هيچ موجود ديگر نشده است و آن تعبير ممتاز، همين حديث معروف من عرف نفسه فقد عرف ربه(شرح غررالحكم، ج 5، ص 194.)است. زيرا شناخت جان آدمي از آن جهت كه خليفهي خداست و اين خلافت نيز تكويني است نه قراردادي، حتماً منتهي به شناخت خدا خواهد شد و اگر به شناخت خداوند منتهي نگشت، معلوم مي شود كه انسان به خوبي شناخته نشد. اما موجودهاي ديگر، شناخت آن ها از جهت امكان ماهوي يا امكان فقري و نيز از لحاظ حدوث، حركت، نظم و مانند آن، موجب معرفت وجود خدا يا شناخت وصفي از اوصاف كمالي خداست.
بنابراين، كرامت انسان در پرتو خلافت اوست و «خليفه» آن است كه در تمام شئون علمي و عملي خود، تابع «مستخلف عنه» باشد و برابر علم او انديشه پيدا كند و مطابق ارادهي او صاحب انگيزه شود. اگر موجودي دعواي خلافت كند، ولي مطابق «مستخلف عنه» نينديشد و انگيزه پيدا نكند، ادعاي او مشفوع به بيّنه نيست و او در دعوا صادق نيست، بلكه غاصبانه بر كرسي خلافت تكيه زده است؛ (أفرأيت من اتّخذ إلهه هواه). (سوره ي جاثيه، آيه ي) چنين بشر هوا مدار و هوس محور به مقام منيع خلافت خدا بار نمي يابد و در نتيجه از كرامت خلافت سهمي ندارد.
🔹 خداي سبحان كه خلعت خلافت را با كريمه ي: (إنّي جاعل في الأرض خليفةً) سوره ي بقره، آيه ي 30. -بر اندام موزون انسان وارسته پوشانيد، تاروپود استبرق جانشيني را، معرفت اسماي حسناي الاهي و مرمّت قلمرو خلافت، و آباد و آزاد سازي منطقهي جانشيني از نفوذ تخريبي اهريمنان قرار داد و از جهت علمي چنين فرمود: (وعلّم ادم الأسماء) سوره ي بقره، آيه ي 31. -و از لحاظ عملي چنين فرمود: (هو أنشأكم من الأرض واستعمركم فيها فاستغفروه ثمّ توبوا إليه إنّ ربّي قريبٌ مجيبٌ). سوره ي هود، آيه ي 61.
🔹 مهم ترين عنصر خلافت الاهي بعد از فراگيري معارف ديني، آباد ساختن زمين و نجات آن از هر گونه تباهي و تيرگي است. مقصود از زمين، گسترهي زيست بشر است. چنين پهنهي پهناوري، از عمق دريا تا اوج سپهر وقلّهي آسمان را در برمي گيرد.
🔹 بنابراين، فرهنگ زيست محيطي با مقام برين جانشيني خدا آميخته است. آن كس كه به جاي پالايش هوا، آن را مي آلايد و عوض مرمّت زمين، آن را ويران مي كند و به جاي غرس نهال، به قطع درخت مي پردازد و به جاي سالم سازي دريا و صحرا، از آلوده كردن آن ها اِبايي ندارد، چنين فارغ بي فروغي، بي دريغ دروغ مي گويد و خويشتن را خليفهي خدا مي شمرد.
🔹 منظور از عمارت زمين، تأمين اصول زيست محيطي براي حيات انساني است، نه خصوص زندگي گياهي كه برخي دارند و نه مخصوص حيات حيواني كه عده اي به آن بسنده نمودند؛ بلكه زندگي انساني كه جامع تمام مراحل نباتي و حيواني هم خواهد بود؛ يعني هم زمين از خطر تباهي برهد و هم زمينه از ضرر اخلاقي مصون بماند، تا هم بدن از مزاياي طبّ طبيعي طرفي بندد، هم روح از مواهب ويژهي نَفَس رحماني، به رَوْح و ريحان نايل شود.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌 طلب کرامت
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
🔹 مکتب الهي از اين زيباتر و هنرمندانهتر که مهمانان را در پايان به عيد برساند؟! اعياد ديگر ما در اسلام, اگر سخن از غدير است، براي آن که عصاره همين عيد سعيد فطر و عيد قربان است و اگر جمعه عيد است، براي اينکه عصاره همين عيدَيْن است. ما با داشتنِ چنين مکتبي، چرا به دنبال حيوانيت برويم؟ تمام تلاش و کوشش ميزبان اين است که ما را فرشته کند. در اين دعاي نُهگانه در دو قنوت, کرامت خواستيم. کرامت از برترين واژههايي است که ذات اقدس الهي به ملائکه داده، ما در اين دو قنوت, در اين نُه مرتبه، کم چيزی از خدا نخواستيم! هم خواستيم برجستگي علي و اولاد علي(عَلَيْهِمُ السَّلام) را به ما بدهد، هم صفات برجسته فرشته را به ما بدهد, به ما کرامت بدهد.
🔹 کرامت در فرهنگ قرآن وصف فرشتگان است که در سوره «انبيا» ميخوانيم: ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ ٭ لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُون﴾؛[سوره انبياء، آيات26و27.
] ما کم چيزي از خدا در نُه مرتبه نخواستيم! گفتند اين نماز عيد که تشکيل ميشود، چه در عيد قربان و چه در عيد سعيد فطر، بگوييد خدايا آن اوصاف فرشتگان را به ما عطا بکن! آن اوصاف امام حسن, امام حسين, امام زين العابدين, امام باقر و امام صادق(عَلَيْهِمُ السَّلام) را به ما بده! ما کم چيزي از خدا نخواستيم! عيدي که خدا به ما ميدهد، اين است. نبايد کشوري که عيد سعيد قربان دارد, عيد سعيد فطر دارد, زندان داشته باشد، دعوا داشته باشد، شکايت داشته باشد، گناه داشته باشد. دين آمده، براي اينکه ما مثل ملائکه راحت زندگي کنيم، نه بيراهه برويم و نه راه کسي را ببنديم.
📚 خطبه نماز عيد فطر
تاريخ: 1396/04/05
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌 راه شناخت آدم #کودن
آیت الله #جوادی_آملی:
اگر کسی مطالبی که مطرح می شود را فورا قبول می کند قبل از آنکه مسئله بر او حل یا برهانی شود و این کودنی و چیز بسیار بدی است.
اگر خواستید عقل کسی را آزمایش کنید در یک مجلسی که نشسته است، سخنان غیر معمول بگویید اگر او باور کرد بدانید کودن است و کمبود عقلی دارد.
فَطِن، زیرک و خردورز بودن سبب می شود تا چیزی بر او برهانی نشود، نپذیرد.
اشکال نعمت خوبی است که موجب می شود انسان به دنبال مطالعه رود و این ذهن را تیز و ظریف می کند.
حضرت امیر(ع) فرمودند: همان طور که آهنگر شمشیر را تیز می کند تا دشمن را از پا در آورد، یک خردمند هم ذهن را تیز می کند تا اشکال و شبهه را جواب دهد و نقد را برطرف کند.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌رضای الهی
🔅🔅🔅
🔹 در قرآن كريم ذات اقدس الهي، خود را وليّ مؤمنان معرفي كرده است كه فرمود: ﴿اللّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا﴾[سوره بقره, آيه257.]و عدهاي هم تحت ولايت الهي اند، اولياي الهياند، آثاري هم بر اين ولايت بار كرده است. انسان كامل مثل وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اهل بيت(عليهم السلام) اينها هم تحت ولايت اللهاند و خدا وليّ اينها است. درباره وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: ﴿إِنَّ وَلِيِّيَ اللّهُ الَّذي نَزَّلَ الْكِتابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصّالِحينَ﴾[سوره اعراف, آيه196] خدا وليّ من است كه قرآن را نازل كرده؛ يعني از راه انزال قرآن ولايت من تأمين هست و او متولي صالحان هم هست. پس مطلب اول اين است كه ذات اقدس الهي هم وليّ مؤمنين است هم وليّ انبيا.
🔹 مطلب دوم آن است كه در همين قرآن كريم، صلوات ذات اقدس الهي بر هر دو گروه نازل ميشود؛ يعني هم بر پيامبر صلوات ميفرستد هم بر مؤمنين. بر پيامبر صلوات ميفرستد همان آيه معروف سورهٴ مباركهٴ «احزاب» است كه فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليمًا﴾[سوره احزاب, آيه56.] اين راجع بر صلوات بر پيامبراست. باز در همان سورهٴ مباركهٴ «احزاب» فرمود: خدا بر مؤمنين هم صلوات ميفرستد كه فرمود: ﴿هُوَ الَّذي يُصَلّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ﴾.[سوره احزاب, آيه43.]اين آيه دوم قبل از آن آيهاي است كه قرائت شده؛ يعني قبل از اينكه جريان ﴿إِنَّ اللّهَ وَ مَلائِكَتَه﴾ را نازل كند اين ﴿هُوَ الَّذي يُصَلّي عَلَيْكُمْ﴾ را فرمود؛ يعني خداي سبحان بر مؤمنين صلوات ميفرستد. تفاوت جوهري اين دوتا صلوات اين است كه در آنجا نفرمود ما بر پيامبر صلوات ميفرستيم تا او را از ظلمت خارج كنيم به نور بياوريم؛ فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ﴾ «بالقول المطلق»؛ اما درباره مؤمنان فرمود: ﴿هُوَ الَّذي يُصَلّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ﴾. پس خدا بر مؤمنان صلوات ميفرستد تا آنها را نوراني كند.
🔹 چه گروهي بالأخره اين سعادت را دارند كه از ظلمت به نور خارج بشوند؟ فرمود: ﴿يَهْدي بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ﴾[سوره مائده, آيه16.] اگر كسي پيرو رضاي الهي باشد ببيند رضاي خدا در چيست، خدا از چه راضي و از چه ناراضي، اگر كسي به اين صورت شد اين را هدايت ميكند به آن هدايت پاداشي و ﴿وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ﴾.
📚 درس خارج فقه خيارات .تاريخ: 1392/02/18
🌿🌿🌿
◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(4)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅🔅🔅
✅چهارم: زيبايي حقيقي نه اعتباري، از سنخ هستي است و هستي، حقيقت تشكيكي است. لذا زيبايي مراتبي دارد كه در طول يكديگرند. چون زيبايي انسان در جانشيني او از خدا نهفته است و اين خلافت در حاكمان، بيش از ديگران است. لذا رسالت دولت مردان در تأمين محيط سالم بيشتر از تودهي مردم است. زيرا برنامه ريزي كلان فضا و دريا و ساخت سلاح هاي شيميايي و تخريبي و آزمايش هاي فرسايشي اتمي و مانند آن، در اختيار حكمرانان مقتدر است. آن چه هم اكنون سلامت محيط زيست را تحديد مي نمايد و جوامع بشري را به مرگ يا بيماري تهديد مي كند، اقتدار تعديل نشدهي صاحبان صنايع اتمي است كه هرگونه نعمتِ خدادادي را به سود خود و زيان ملّت هاي ديگر، مصادره مي نمايند، گويا مدير عامل لگام گسيختهي دهكدهي دنياي كنوني اند.
🔹پيام قرآن كريم كه عصارهي متون مقدس آسماني است، چنين است: (إنّ الملوك إذا دخلوا قرية أفسدوها وجعلوا أعزّة أهلها أذلّة) سوره ي نمل، آيه ي 34. سلاطين ستم، حكمرانان قلدر، دولت مردان جور و طغيان هنگام ورود به منطقهي ديگران و زمان اقتدار بر آن و وقت نفوذ در آن، به تباهي آن اقدام مي كنند. اگر در گذشتهي تاريخ، دخول شخصي و ورود فيزيكي لازم بود، هم اكنون با سرعت سرسام آور صنعت، كنترل از دور براي افساد كافي است. اينان كه رسالت اصلي آن ها غمخواري تودهي محروم است، سفارت خويش را چونان دد، خونخواري مي دانند:
هر كه را رنجه داشتن دين است
تن او نيست تن كه تنّين است (سنايي، حديقة الحقيقه، ص 550. )
🔹كسي كه از قدرت برتر برخوردار است ،وظيفه اي سنگين تر متوجه اوست. اگر اميري مكلّف باشد كه حوزهي امارت خود را سالم نمايد، امير اميران كه از وي به ميرميران ياد مي شود، تكليف مهم تري دارد. زيرا قلمرو امارت او فسيح تر و وسيع تر از منطقهي امارت اميري است كه خود مأمور اوست.
🔹نظام اسلامي وظيفهي رسمي والي را چنين ترسيم نموده است: أيّما إمري ءٍ ولى من أمر المسلمين شيئاً لم يحطهم بما يحوط نفسه لم ير رائحة الجنّة(نهج الفصاحة، چاپ انصاريان، ج 2، ص 692. )؛ هر كس سمتي را در دولت اسلامي به عهده بگيرد و مسئول بخشي از بخش هاي حكومت ديني گردد، موظّف است هر آن چه را كه براي حفظ حيات، سلامت، حيثيت اجتماعي و مانند آن، نسبت به خود به كار مي برد، براي تودهي مردم نيز تأمين كند. اگر خود از بهداشت و محيط سالم برخوردار است، موظف است آن را براي تمام شهروندان فراهم نمايد.
🔹اين دستور رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) در برنامهي حكومتي جانشين آن حضرت، اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (عليه السلام) تجلّي خاص يافت. زيرا امام علي (عليه السلام) چنين فرمود: وليكن نظرك فى عمارة الأرض أبلغ من نظرك فى استجلاب الخراج لأنّ ذلك لايدرك إلاّ بالعمارة(نهج البلاغة، نامه 53، بند 79. )؛ اهتمام تو به آباد نمودن زمين، بيش از همت گماردن تو، به جمع درآمد باشد. معلوم است كه با آلوده بودن محيطزيست، هم نيروي انساني در معرض آسيب است، هم امكانات طبيعي.
🌿🌿🌿
◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌مقام محمود
🔹 ﴿فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَي أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاماً مَحْمُوداً﴾،[سوره إسراء، آيه79.] اگر بخواهي به مقام محمود برسي نماز شب را بايد اقامه کني. مقام محمود مقامي است که حمدِ هر کسي ناظر به اوست؛ البته مقام محمود به معناي اينکه منزلت خوب و مقام شايسته باشد شامل همه کمالات ميشود و همه مقامها؛ ولي مقام محمود اين است که انسان به جايي ميرسد که همه شکرگذار اويند، کدام مقام است که بالقول المطلق همه شکرگذار اويند؟ انسان اگر به جايي برسد به قلهاي برسد که مظهر «هو المُنعِم» باشد که هر فيضي از ذات اقدس الهي از آن بالا ميريزد، از قلّه وجود او بريزد تا پايين، چه علمي و چه عملي، هر کمالي در جهان بخواهد بريزد از آن قلّه ميريزد، هر کس حمد کند او را حمد ميکند تا برسد به آن بالاتر از قلّه. اگر يک مقامي محمودِ «بالقول المطلق» شد؛ يعني همه کمالات از آنجاست، همه نعمتها از آنجاست.
🔹 انسان چه چيزي را حمد ميکند؟ چه چيزي را شکر ميکند؟ نعمت الهي را شکر ميکند، اين نعمت از اين راه ميرسد، بنابراين يک مقامي نيست که مثلاً در دست هر کسي باشد. ﴿وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَي أَنْ يَبْعَثَكَ﴾ که همه او را حمد ميکنند؛ البته آن مقام، يکي از مراحل فيض ذات اقدس الهي است، چون فعل حق است و شما در آنجا حضور داريد، همين! اين که ـ معاذ الله ـ مربوط به مقام ذات يا وصف ذات نيست، اين در منطقه سوم است منطقه فراق است خارج از ذات است، به هر حال يک موجود امکاني بايد آنجا حضور داشته باشد و آن شما هستيد. ﴿فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَي أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاماً مَحْمُوداً﴾.
#نماز_شب
#سوره_اسرا
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 38 تاريخ: 1394/10/12
🌿🌿🌿
◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(5)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅🔅🔅
اسلام در تمام شئون حيات، به دو عنصر محوري اهميت مي دهد و همگان، به ويژه دولتمردان را مسئول تأمين آن دو ركن اساسي مي داند:
1️⃣يكي استحكام عمل و ديگري هنرمندي و زيبايي آن؛ يعني كاري كه مطابق اصول علمي نباشد، چون متقن و استوار نيست، مقبول نيست و كاري كه در عين اتقان و استواري، هنرمندانه و زيبا نيست، مطبوع و مطلوب نخواهد بود.
رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) دربارهي عنصر محوري اول چنين فرمود:
إنّ الله يحبّ اذا عمل أحدكم عملاً أن يتقنه[نهج الفصاحة، ج 2، ص 683. ] ؛ يعني آن چه محبوب خداست، كار محكم وعمل مُتْقن است
2️⃣و دربارهي عنصر محوري دوم، چنين فرمود: يحبّ الله العامل اذا عمل أن يحسن[همان، ص 691] ؛ يعني آن چه محبوب خداست، كار هنرمندانه، اديبانه و زيباست.
خداوند نيز جهان را با دو اصل استحكام و زيبايي آفريد و دوست دارد كه جانشين او در زمين، انسانِ وارسته اي باشد كه معماري كارهاي او فنّي و زيباسازي هاي عمل او نيز هنرمندانه باشد. رعايت دو اصل ياد شده، حافظ تمام اصول معياري زيست محيطي است. زيرا استحكام و زيبايي، مايهي پالايش فضاي زندگي است و فضاي پالوده، پايدار خواهد بود؛ همان طوري كه محيط آلوده، زدودني و از بين رفتني است.
ادامه دارد....
🌿🌿🌿
◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
گفتند شكر دو خصيصه دارد يكي قيد موجود است يكي صيد مفقود, اگر كسي نعمتي دارد شاكر باشد اين شكر دو كار ميكند يكي اين موجود را به بند ميكشد حفظ ميكند دوم آنچه ندارد را صيد ميكند اينكه در سورهٴ مباركهٴ «ابراهيم» گذشت ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ﴾ معنايش همين است يعني قيد الموجود و صيد المفقود اينكه فرمود من اضافه ميكنم يعني آنكه داريد حفظ ميكنم آنچه هم نداريد به شما ميدهم اين خصيصهٴ شكر است.
كفران نعمت هم در معرض تهديد است غالباً تهديد الهي به صورت ضمني و تلويحي است ولي وعده الهي و تحبيب الهي صريح است اين مسئله ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ﴾
📚 -تفسیر سوره نمل جلسه سیزدهم-
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌 ایمنی بخش
🔹 مؤمن از اوصاف برجسته ذات اقدس الهي در سورهٴ مباركهٴ «حشر» است: ﴿الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبّارُ الْمُتَكَبِّرُ﴾[ سوره حشر، آيه23.
].
🔹 خدا مؤمن است يعني چه؟ يعنی ايمان آورد؟! ما هم كه مؤمن هستيم آيا يعني ايمان آورديم؟ اينكه معناي مؤمن نيست! يعني مؤمن مشترك لفظي است؟ اينكه نيست. اگر مشترك معنوي است، ما كه ميگوييم انسان مؤمن است آيا يعني ايمان آورد؟! اگر خدا مؤمن است آيا يعني ايمان آورد؟ اينكه نيست. پس نميشود گفت مؤمن مشترك لفظي است و دو تا مفهوم دارد و نميشود گفت مؤمن يعني ايمان آورنده؛ بلکه مؤمن يعني كسي كه وارد حيطه امن ميكند, نه ميشود؛ «آمِنَ» غير از مؤمن است, مؤمن يعني كسي كه موجود و شيئي را در قلعه اَمن, امنيت ميبخشد و ايمني عطا ميكند, مؤمن يعني امنيت بخش، خدا مؤمن است يعني اين.
🔹 ما هم كه مؤمن هستيم يعني بايد امنيت بخش و ايمني بخش باشيم و خودمان را در امان قرار بدهيم و امنيت خودمان را تأمين كنيم. ما چگونه امنيت خود را تأمين ميكنيم؟ به وسيله ايمان آوردن به ذات اقدس الهي, اعتقاد صحيح, عمل صالح و اخلاق صالح، وگرنه مؤمن كه به معناي ايمان آورنده نيست!
📚 درس خارج فقه ربا جلسه 22
تاريخ: 1393/02/10
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(6)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
✅ پنجم: خطوط اصيل هندسهي دين الاهي را عناصر حساس و مهمّي تشكيل مي دهد كه دربارهي مسايل حقوقي و اخلاقي «عدل و آزادي» را و دربارهي مطالب بهداشتي و سلامتي «پاكي و معطّر بودن» را مي توان نام برد. همان طوري كه قهر خدا به رهبري مهر او تنظيم مي شود؛ تسعي رحمته أمام غضبه[بحار الانوار، ج 95، ص 269. ] ، تمام برنامه هاي ديني در شئون مختلف حيات، به زعامت «عدل و آزادي» از يك سو و «طهارت و طيب» از سوي ديگر، تدوين و ارائه مي شود.
🔹 چون هدف اين پيام، تبيين فتواي دين درباره ي اصول زيست محيطي است و براي مراكز سياسي، حقوقي و اخلاقي پيام ديگري است، لذا دربارهي عدل و آزادي كه از مهم ترين ره توشه هاي مكتب آسماني است، مطلبي بازگو نمي شود؛ فقط دربارهي نظافت و معطّر بودن فضاي طبيعي و انساني اصولي ارائه مي شود.
1: پيامبر بزرگ و گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) چنين فرمود: انّ الله تعالي طيّب يحبّ الطيّب، نظيفٌ يحبّ النظافة، كريمٌ يحبّ الكرم، جوادٌ يحبّ الجود، فنظّفوا أفنيتكم[نهج الفصاحة، ج 2، ص 606] ؛ يعني خداوند پاك است و پاكي را دوست دارد. پاكيزه است و پاكيزگي را دوست دارد... پس فنا و آستان زندگي خود را پاكيزه نماييد. آن چه از اين حديث شريف استنباط مي شود:
1⃣ اولاً؛ اصول زيست محيطي از منظر رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) صبغهي ملكوتي دارد و رعايت طهارت و طيب در بدن و منزل و محل كار و ساحت خانه و دفتر و پيشگاه مراكز تحقيق و پژوهش و... براي آن است كه انسان خليفهي خداست و خليفه بايد سنّت و سيرت مستخلف عنه را سريرهي خود قرار داده، به پاكي و خوشبويي از آن جهت كه محبوب خداست، علاقمند باشد.
2⃣ ثانياً؛ بوي خوب و رعايت پاكيزگي، روح را تلطيف مي كند. زيرا جان آدمي مجاور بدن اوست و تأثير و تأثّر متقابل آن دو در يكديگر، معقول حكيم و مقبول طبيب است و در پرتوِ طيب و طهارتِ تن، روح ملكوتي تقويت شده، توان پرواز برتر پيدا مي كند.
ادامه دارد....
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(7)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
3⃣ ثالثاً؛ فرمان مزبور با تحليل عريق حديث شناسي، با سه اصلِ عموم، دوام و اطلاق همراه است؛ يعني همگاني، هميشگي و همه جانبه و فراگير است. به طوري كه تمام انسان ها، اعم از زن و مرد، پير و برنا، در تمام دوران زندگي و ايّام عمر و از هر جهت، بايد بدن، منزل و محل كار را نظيف و پاكيزه نمايند و آن را آلوده نكنند و اگر در اثر رخدادهاي پيش بيني نشده آلوده شد، به نظافت آن مبادرت كنند. رعايت اين اصول حقوق و وظايف متقابل تمام شهروندان نسبت به يكديگر و نيز دولت و ملت در برابر هم است.
4⃣ رابعاً؛ نسيمِ سبك پا كه از كوي و برزن طيّب و معطّر مي گذرد، نه تنها شامّهي شهروندان را به بوي خوش آشنا مي كند، بلكه پيك دوستي و صفا و وفا خواهد بود. زيرا چنين فضاي پاك و خوش بو، محبوب خداي جميل است كه جمال و طيب و عطر را دوست دارد. آري، دربارهي چنين سرزمين زنده و پويا مي توان سرود:
صبابه تهنيت پيرِ مِيْ فروش آمد
كه موسم طرب و عيش و ناز و نوش آمد
هوا، مسيح نَفَس گشت و باد، نافه گشاي
درخت، سبز شد و مرغ، در خروش آمد
ز فكر تفرقه باز آي تا شوي مجموع
به حكم آن كه چو شد اهرمن سروش آمد
📒 (ديوان حافظ، غزل 175. )
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
اگر كسي توحيد را نپذيرد خدايي را قبول نداشته باشد ناچار است به وثنيّت و صنميّت و خرافات بسنده كند اين مسئله شانس اين مسئله بخت اين مسئله صبر و جَخد اين مسئله عدد سيزده اينها همهشان خرافات است براي پر كردن آن خلأ فكري، انسان بالأخره احتياج دارد خودش را محتاج ميبيند و اين احتياج حق است محتاج بودن او حق است اما نميداند به چه كسي محتاج است به چه چيزي محتاج است اگر به آن حق تكيه نكند ناچار به خرافات مراجعه خواهد كرد اين گروه به خرافات به نام شانس به نام بخت به نام تَطيّر, تَشئُّم معتقد بودند ميگفتند فلان مرغ آمد خواند بد قدم است اين شُئومت, شئامت, زشتي را به خواندن اين مرغها اسناد ميدادند لذا از تشئّم به تطّير تعبير ميكردند چون اين شئامت را با طيور و پرندهها و پر كشيدن طيرها بر اساس آن آداب جاهلي تطبيق ميكردند لذا از تشئّم به تطيّر ياد ميشد و اينكه در حديث دارد طيره بر طرف شد هم ناظر به آن است خب اگر كسي موحّد نباشد ناچار است به بخت و شانس تكيه كند وجود مبارك صالح فرمود اين چه خرافاتي است كه دامنگير شما شده آنها ﴿قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَن مَّعَكَ﴾ شما باعث فقر و فلاكت و عقب افتادگي ما شديد ﴿قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَن مَّعَكَ﴾ فرمود: ﴿طَائِرُكُمْ عِندَ اللَّهِ﴾ در سورهٴ مباركهٴ «يس» هم خواهد آمد كه ﴿طَائِرُكُم مَعَكُمْ﴾ نحس خود شما هستيد يك آدم جاهل نحس است ديگر اينكه فرمود: ﴿وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾يا فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ﴾ يعني نحس است ديگر يعني پليد است اين انسان بدفكر انسان بدعقيده انسان بدباطن, نحس است فرمود نحس خودتان هستيد.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 1 متن و ترجمه سوره
بسْمِ الله الرَّحمٰن الرَّحِیم
وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ ﴿١﴾ وَطُورِ سِينِينَ ﴿٢﴾ وَهَـٰذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ﴿٣﴾ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿٤﴾ ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ﴿٥﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿٦﴾ فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ﴿٧﴾ أَلَيْسَ اللَّـهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ ﴿٨﴾
به نام خداوند رحمتگر مهربان
سوگند به [كوه] تين و زيتون، (۱) و طور سينا، (۲) و اين شهر امن [و امان]، (۳) [كه] براستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم. (۴) سپس او را به پستترين [مراتب] پستى بازگردانيديم؛ (۵) مگر كسانى را كه گرويده و كارهاى شايسته كردهاند، كه پاداشى بىمنّت خواهند داشت. (۶) پس چه چيز، تو را بعد [از اين] به تكذيب جزا وامىدارد؟ (۷) آيا خدا نيكوترين داوران نيست؟ (۸)
✅ یادآوری: سوره را تلاوت کنیم تا از ثواب قرائت آن بهرهمند شویم.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق به دوستان و همفکران خویش و انتشار مطالب آن، مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
تفسیر سوره تین را در پست های بعدی به صورت آیه به آیه دنبال کنید
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 2 معرفی و کلیات
📌 معرفی کلی:
✳ نامگذاری
این سوره را به این مناسبت «تین» مینامند که خداوند در آیه اول به آن سوگند خورده است. سوره تین را گاهی نیز «زیتون» یا «تین و زیتون» مینامند.[دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۲۶۵.] تین به معنای انجیر است.[دهخدا، لغتنامه، ذیل واژه تین.]
🔹 گفتنی است طبق نظر مفسران، درباره معنای کلمه «تین» و «زیتون» در این سوره، چند احتمال وجود دارد:
۱. انجیر و زیتون خوراکی مراد است.
۲. به مسجد دمشق اشاره دارد.
۳. مراد از زیتون مسجد بیت المقدس است.
۴. این دو کلمه به دو کوه در سرزمین شام و بیت المقدس اشاره دارند که به زبان سُریانی آنها را طور تینا و طور زیتا گویند.[دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۲۶۵]
۵. مراد از «والتین والزیتون» امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند.[بحرانی، البرهان، ۱۴۱۶ق، ج۵، ص۶۹۲]
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره تین را در پست های بعدی به صورت آیه به آیه دنبال کنید👇👇
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 3 معرفی و کلیات
✳ معرفی کلی سوره تین
🔹 سوره تین جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول بیست و هشتمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است،
🔹 این سوره در چینش کنونی مُصحَف نود و پنجمین سوره است[معرفت، آموزش علوم قرآن، ۱۳۷۱ش، ج۱، ص۱۶۶.]
🔹 و جزء سیام قرآن قرار دارد.[دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۲۶۵.]
🔹 سوره تین ۸ آیه، ۳۴ کلمه و ۱۶۲ حرف دارد.
🔹 این سوره جزو سورههای مفصلات (دارای آیههای کوتاه) و از سورههای کوچک قرآن است.
🔹 این سوره از جمله سورههایی است که با سوگند آغاز میشود و خداوند در همان ابتدا به چهار چیز سوگند یاد میکند.[همان.]
🔹 محور اصلی سوره تین، مسئله قیامت و پاداش اُخرَوی است.
🔹 خداوند این سوره را با چهار قسم آغاز میکند و خلقت انسان را شایستهترین و نیکوترین میخواند.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
تفسیر سوره تین را در پست های بعدی به صورت آیه به آیه دنبال کنید👇👇
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(8)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
✳ اصل دوم در فضای پاکی و معطر
20پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) چنين فرمود: إنّ الاسلام نظيف فتنظّفوا فإنّه لايدخل الجنّة إلّا نظيف(نهج الفصاحه، ج 2، ص 998. )
و تنظّفوا بكلّ ما استطعتم فإنّ الله تعالي بني الإسلام علي النظافة و لن يدخل الجنّة إلاّ كلّ نظيف[نهج الفصاحة، ج 2، ص 998. ]
🔹 ساختار نظام يافتهي اسلام، عقيدهي توحيدي است كه از لوثِ شرك، الحاد، كفر و زندقه طاهر است. خلق حسن است كه از رَوْثِ ظلم، كينه، حسد و هر رذيلت ديگر پاك است. فقه و احكام رفتاري است كه از فَرْثِ كژراهه رفتن و بيگانه وار عمر گذراندن و ديوانه وار مردن منزّه است.
🔹 شايستهي چنان دين الاهي اين است كه متديّنان به آن، از هر پليدي پاك و از هر پلشتي طاهر باشند. زيرا رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نظافت را همتاي تقوا وظيفهي همگاني و هميشگي و همه جانبه دانست و همان طور كه در قرآن كريم آمد: (فاتقوا الله ما استطعتم)[ سوره ي تغابن، آيه ي 16. ]
🔹 آن حضرت (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز دربارهي نظافت چنين توصيه فرمود: تنظّفوا بكلّ ما استطعتم؛[ نهج الفصاحه، ج 2، ص 606. ]
يعني با هر وسيلهي ممكن پرهيزكاري را حفظ كنيد و با هر ابزار ميسور، نظافت و پاكيزه گي را پاسداري نماييد تا بتوان دربارهي امت اسلام شناس دين مدار چنين سرود:
ز در درآ و شبستان ما منوّر كن
هواي مجلس روحانيان معطّر كن
بگو به خازن جنّت كه خاك اين مجلس
به تحفه بر، سوي فردوس و عود مجمر كن
📚 [ديوان حافظ، غزل 397. ]
🔹 و چون بوي خوش، محبوب خداست و حبيب خدا، يعني پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) دوستدار اوست؛ از اين جهت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: حبّب إلى من دنياكم... و الطّيب وجعل قرّة عيني فى الصلاة.[ بحار، ج 73، ص 141. ]
🔹 براي ترغيب به طيب و تحضيض به تحصيل بوي خوش و فضاي عطر آگين، چنين فرمود: «لو أذن الله تعالي فى التجارة لأهل الجنّة لاتّجروا فى البرّ والعطر [نهج الفصاحة، ج 2، ص 607]
؛ گرچه در بهشت تمام نيازهاي بدني و روحي، بدون رنج تجارت تأمين است، ولي اگر در آن جا مجال داد و ستد بود، بهشتيان گندم و عطر را كالاي تجاري قرار مي دانند. كنايه از اهتمام اسلام به نان جامعه است كه در پرتو اقتصاد سالم به دست مي آيد و اهتمام به محيط سالم و هواي پاك و معطر است كه در ظلّ اصول زيستْ محيطي فراهم مي شود.
🔹 بنابراين، امّتِ بهشتي منش و جامعهي جنّت خوي، مي كوشد داراي اقتصادي سالم، به دور از فاصلهي عميق طبقاتي بين توانگر و تهيدست بوده، نيز واجد محيطي سالم و دريا و صحرا و هوايي به دور از سِلاح تخريبيِ فاقدان صلاح باشد؛ ولي دولت مقتدر جهنّمي وَش، مي جوشد تا با تحريم اقتصادي كشورهاي عدالت خواه و آزاد منش و با صدور سلاح هاي ميكروبيِ ناپاكِ شركت هاي بي باك، منطقهي وسيعي را به كام ناكامي فرو برد تا خود، سر از كاميابي كاذب برآورد؛ غافل از آن كه تاريخ كهنِ دنيا كه پير منافق است، جوان موافق نخواهد شد و حكومت غاشمانه و جابرانهي آنان ديري نخواهد پاييد:
در هوا سود نيست، زان بر گرد
تا ز بودِ تو، برنيارد گرد
📚 [حكيم سنايي، حديقة الحقيقه، ص 474. ]
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌شناخت خدا و استجابت دعا
🔹 سؤالي از وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه) شد که چرا بعضي از دعاها مستجاب نميشود؟ فرمود: «لِأَنَّكُمْ تَدْعُونَ مَنْ لَا تَعْرِفُون»؛[فلاح السائل و نجاح المسائل، ص107.] کسي را که نميشناسيد از او ميخواهيد! خيال ميکنيم يک موجودي است در آسمانها به نام خدا که گاهي به کار ما ميرسد. اما اينکه ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ﴾؛[سوره حديد، آيه4.] ـ اين يکي از چيزهايي است که فهميدني نيست همين است ـ به ما از ما نزديکتر است، اين را ائمه فرمودند. در سوره «انفال» فرمود که بين شما و شما خدا فاصله است. حقيقت ما قلب ماست و قلب ما يعني همين هويت ماست؛ منظور از اين قلب اين نيست که در گوشه چپ سينه قرار دارد، اينکه فرمود: ﴿في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾،[سوره بقره، آيه10؛ سوره مائده، آيه52؛ سوره انفال، آيه49 و..]اين قلب را که نميگويد. فرمود: ﴿وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ﴾؛[سوره انفال، آيه24.] بين شما و شما خدا فاصله است.
🔹 مرحوم کليني(رضوان الله تعالي عليه) اين حديث را نقل کرد انسان که صمد نيست خدا صمد است؛ انسان «أَجْوَفُ مُعْتَمِل»;[الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص110.]انسان توخالي است، صمد نيست، صمد يعني توپُر. آن کسي که توپُر است خداست؛ يعني هستي او خلأيي ندارد؛ اما انسان مرتّب اينجا را نميداند يا اين را نميتواند! امام صادق(سلام الله عليه) در جواب آن سائل که چرا دعاي ما مستجاب نميشود فرمود: «لِأَنَّكُمْ تَدْعُونَ مَنْ لَا تَعْرِفُون».
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 374 تاريخ: 1397/08/23
🌿🌿🌿
◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#بررسی_علوم_قرآنی
📌 سری جدید
📋✏ نگاشت 1:وجوه و نظائر در قرآن
✳ تعريف وجوه و نظائر
«وجوه» درباره محتملات معانى به كار مى رود و «نظائر» درباره الفاظ و تعابير. اگر در لفظ يا عبارتى چند معنا احتمال رود، اين معانى را وجوه گويند؛ به اين معنا كه عبارت مذكور را بتوان بر چند وجه تعبير كرد و هر وجهى را تفسيرى شمرد.
نظائر در الفاظ يا تعابير مترادفه به كار مى رود و آن هنگامى است كه چند لفظ (كلمه يا جمله) يك معناى تقريبى واحد را افاده كنند. اين بيش تر در الفاظى يافت مى شود كه داراى معانى متقارب و مترادف باشند و جدا ساختن آنها گاه دشوار مى نمايد.
🔹 در قرآن ازهر دو نوع فراوان يافت مى شود لذا شناخت «وجوه و نظائر» در قرآن يك ضرورت تفسيرى به شمار مى رود.
🔅 وجوه لفظ مشتركى را گويند كه در چند معنا به كار مى رود، مانند لفظ امت كه به سه معنا آمده: ملت، طريقت و مدت:
امت به معناى ملت در آيه: «وكذلك جعلناكم امّةً وسطاً» (سوره بقره-143)، (اين چنين است كه ما شمار را ملتى ميانه قرار داديم).
امت به معناى طريقت نظير آيه: «انّا وجدنا آبائنا على امّة و انّا على آثارهم مقتدون» (سوره زخرف-23)، (ما پدرانمان را بر طريقتى [روشى] يافتيم و ما همان را دنبال مى كنيم).
امت به معناى مدت نظير آيه: «و قال الذي نجا منهما وادّكَر بعد امّةٍ» (سوره یوسف-45)، (و آن كس از آن دو (زندانى) كه نجات يافته و پس از مدتى (يوسف را) به خاطرآورده بود، گفت...).
🔅 نظائر الفاظى را گويند كه با يكديگر هم آهنگ و هم تا باشند. مانند الفاظ مترادفه كه معانى آنها يكسان يا نزديك به هم باشند.
وجوه محتمله در الفاظ و عبارات قرآن به ويژه در جمله هاى تركيبى، فراوان است و تا كسى اين وجوه محتمله را نداند، درست را از نادرست تشخيص نخواهد داد و بر حقيقت تفسير آيه آگاه نخواهند شد؛ زیرا پى بردن به حقيقت به ميزان تشخيص و توانايى جدايى صحيح از سقيم بستگى دارد.
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(9)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
✳ اصل سوم در فضای پاکی و معطر
✅ 3. پيامبر بزرگ و گرامي اسلام چنين فرمود: «ثلاث يجلين البصر، النظر الي الخضرة وإلي الماء الجارى وإلي الوجه الحسن[نهج الفصاحة، ج 1، ص 292. ]؛ سه چيز است كه مايهي روشني ديده اند: نگاه به سبزه و به آب روان و به روي نيكو. اگر جلوهي چشم در ديدن فضاي سبز و آب روان است، معلوم مي شود كه ايجاد و حفظ بوستان و گلستان و پارك سبز و روان ساختن جوي صاف، مطلوب اسلام است؛ نه در تحصيل آن كوتاهي رواست و نه در حراست آن قصور سزاست و نه در نگهداري منابع طبيعي و مراتع و مزارع گل و گياه، فتور به جاست.
🔹 اگر فضاي سبز با زرع يا غرس خوشه يا شاخهي ثمر بخش همراه است، خير مضاعف محسوب مي شود. رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) غرس درخت ميوه را صدقهي ثواب آور دانست و در تشويق آن، چنين فرمود: «من غرس غرساً، لم يأكل منه آدمىٌ و لا خلقٌ من خلق الله، إلاّ كان له صدقةً.[ همان، ج 2، ص 563]
🔹 گسترهي فيض خدا باعث شد كه ثواب صدقه دادن از راه زرع يا غرس درخت بارآور، اختصاصي به بهره برداري بشر نداشته باشد، بلكه هر مخلوقي اعم از حيوان يا انسان از آن استفاده كند، عنوان صدقه بر آن منطبق خواهد شد؛ چنان كه از آن حضرت (صلي الله عليه و آله و سلم) چنين مأثور است: «من زرع زرعاً فأكل منه طيرٌ، كان له صدقةً.[ همان، ج 1، ص 435]
🔹 لازم است به اين نكتهي فاخر عنايت شود كه ارزش فضاي سبز و تأمين آن با زرع يا غرس، اختصاصي به مورد اميدواري زارع يا غارس از بهره وري شخصي ندارد، بلكه در موردي هم كه كشاورز يا باغدار، اميدي به حيات خود ندارد و از بهره مندي شخصي نااميد است، دستور اسلام به تحصيل فضاي سبز، محفوظ است. لذا دو نمونه از احاديث مربوط به ترغيب به زرع و غرس ارائه مي شود كه در يكي اميد حاكم است و در ديگري، اميدمحكوم.
🔹 اول آن كه مورد اميد است:
از رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) رسيده است: «إنّما الأمل رحمةٌ من الله لأُمّتي، لولا الأمل ما أرضعت أمٌ ولداً ولاغرس غارسٌ شجراً»[ نهج الفصاحة، ج 2، ص 713. ]؛ يعني آرزوي معقول، رحمت خداست كه نصيب امّت اسلامي شده است و اگر آرزوي صحيح نمي بود، هيچ مادري فرزند را شير نمي داد (زيرا علم به بقا و دوام او نداشت و ندارد) و هيچ نهالْ كاري درخت نمي كاشت. چون علم به نموّ و بهره برداري از آن را ندارد.
🔹 دوم آن كه مورد نااميدي نيست: از رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) رسيده است: «إن قامت الساعة و فى يد أحدكم فسيلةٌ فإن استطاع أن لايقوم حتي يغرسها فليغرسها»[ همان. ] ؛ اگر نشايي در دست يكي از شماست و قيامت در آستانهي قيام است و مرگ شما قطعي است، اگر كم ترين مهلت براي غرس نهال و كاشتن آن در اختيار داريد، از آن فرصت كوتاه كمك بگيريد و آن را كشت كنيد.
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌قابليت
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
🔹 جامعه بشري تا انساني كامل و والا نداشته باشد به مقصد نميرسد. حرف همه در ديگران اثر نميكند، يك وقت است يك كسي قابليت تأثر را از دست داد، او گرفتار ﴿سَواءٌ عَلَيْهِمْ ءَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ﴾[سوره بقره, آيه6.] خواهد بود، يك وقت صلاحيتش همچنان محفوظ است، وقتي صلاحيت محفوظ بود اين شخص قابل بهرهبرداري از محضر وليّ خداست، منتها بهرهمندها متخلفند؛ بعضي از علوم حصولي آن حضرت استفاده ميكند، بعضي از «علوم شهودي» آن حضرت استفاده ميكنند، بعضي ها با «درس و بحث» خدمت حضرت شرفياب ميشوند و استفاده ميكنند، بعضي ها با «عبارت» بهره ميبرند و بعضي ها هم با «اشارت» بهره ميبرند.
🔹 كم نبودند كساني كه در مكه خدمت امام سجاد بودند، اما همه اين توفيق را نداشتند كه صحنه عرفات را با منظر ملكوت ببينند كه چه كسی انسان است و چه كسي حيوان، چه كسي گرفتار «مَا أَكْثَرَ الضَّجِيجَ وَ أَقَلَّ الْحَجِيجَ»[ التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري(عَلَيْهِ السَّلَام)، ص606 و 607.]است. همه آن لياقت را نداشتند كه امام سجاد چشم آنها را باز كند و باطن اين مردم را به آنها نشان بدهد، همه آن لياقت را نداشتند كه محضر امام باقر شرفياب بشوند و از اشهاد آن حضرت استفاده بكنند، قسمت مهم شاگردان آنها روي ﴿يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾[سوره بقره, آيه129.] كار ميكردند، اوحدي از شاگردان آنها روي ﴿يُزَكِّيهِمْ﴾ كار ميكردند. وجود مبارك ولي عصر(ارواحنا فداه) كه ظهور بكنند، با بخش وسيعي از شاگردانش بر اساس ﴿يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ كار ميكنند، اما با اوحدي اينها از راه اشهاد غيبي كار ميكنند.
📚 درس اخلاق تاريخ: 1381/07/30
🌿🌿🌿
◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(10)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
✳ اهتمام اسلام به فضاي سبز، به ويژه خوشه يا شاخهي مثمر، كاملاً از مطاوي رهنمودهاي رهبران الاهي در متون ديني مشهود است؛ به طوري كه گاهي كاشتن درخت، در رديف بهترين و مقدس ترين كارهاي خير قرار مي گيرد؛ چنان كه از رسول اكرم مأثور است: «سبعٌ يجرى اجرهنّ وهو فى قبره بعد موته: من علّم علماً أو أجري نهراً أو حفر بئرًا أوغرس نخلاً أو بني مسجداً أو ورّث مصحفاً أو ترك ولداً يستغفرله بعد موته»[ نهج الفصاحة، ج 1، ص 497]
🔹 در اين حديث شريف، درخت كاري در كنار تعليم دانش، ساختن مسجد، توريث قرآن يا كتاب علمي سودمند ديگر و... واقع شد كه اين مقارنه، كاشف از درجهي بالاي اهتمام اسلام به درخت كاري است. لذا هم دربارهي نگهداري درخت و آبياري آن دستور رسيده است و هم دربارهي پرهيز از قطع آن.
🔹 از حضرت رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) مأثور است: «من سقي طلحةً أو سدرةً فكأنّما سقي مؤمناً من ظمأ»[ وسائل الشيعه، ج 17، كتاب التجارة، باب 10، أبواب مقدمات التجارة. ]
؛ يعني هر كس درخت محتاج به آبياري را (درخت سدر و مانند آن خصوصيتي ندارد) سيراب نمايد، گويا انسانِ مؤمنِ تشنه را سيراب نمود.
🔹 همچنين از اميرالمؤمنين، علي بن ابي طالب (عليه السلام) نقل شده است: از بريدن درخت تر و سبز پرهيز شود، مگر براي ضرورت.[ بحار الانوار، ج 76، ص 319. ]
🔹 چنان كه از امام رضا (عليه السلام) و امام صادق (عليه السلام) در اين باره حديث هاي سودمندي نقل شده است و حفظ آن را براي مناطق كويري و كم درخت و بيابان، نافع تر معرفي كردند و قطع درخت را با تبديل و تعويض، بدون مانع اعلام فرمودند.[ وسائل الشيعه، ج 19، ص 39، كتاب الزراعة، باب 7. ]
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(11)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
🔹 هرگونه فايده اي كه از فضاي سبز بهرهي انسان، حيوان دونده، خزنده، رونده، پرنده و مانند آن باشد، مورد ترغيب دين مقدس اسلام است. زيرا رهبران الاهي به هر موجود زندهي بي آزار كه زيان او به چيزي يا كسي نمي رسد، احسان مي نمودند و چنين كاري را هم به ديگران توصيه مي فرمودند؛
🔹 چنان كه حضرت مسيح (عليه السلام) هنگام عبور از كرانهي دريا مقداري از غذاي شخصي خود را به دريا انداخت. برخي از حواريان گفتند: يا روح الله، چرا چنين كردي؟ فرمود: براي حيوانات دريا، تا از آن تغذيه كنند و ثواب اين كار نزد خداوند بزرگ است.[ وسائل الشيعة، كتاب الزكاة، باب 19، أبواب الصدقة. ]
🔹 امام محمد باقر (عليه السلام) فرمود: خنك كردن جگر گرم و تشنه، واجب است و هر كس جگر تشنهي حيوان يا غير آن را سيراب نمايد، خداوند او را در روزي كه هيچ سايه اي غير از ظلّ معنوي خدا نيست، در سايهي خود پناه مي دهد.[ بحار الانوار، ج 93، ص 170]
🔹 از اين گونه رهنمودهاي فعلي و قولي رهبران ديني، پيوند اخلاق و عبادت با فضاي سبز، رعايت حقوق حيوانات و مانند آن معلوم مي شود. زيرا صبغهي ملكوتي اين كارها كه توجه به ثواب الاهي و عنايت به قيامت و اهتمام به ذخيرهي پس از مرگ است، كاملاً ملحوظ شده است.
از حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام) مأثور است: «لايطيب السكني الاّ بثلاث، الهواء الطيّب و الماء الغزير العذب، و الأرض الخوارة»[ همان، ج 57، 234. ]
؛ زندگي بدون احراز سه عامل حياتي گوارا نيست: هواي پاك و تميز، آب فراوان و گوارا، زمين حاصلخيز و قابل كشت و زرع. خداوند تمام عناصر محوري مورد نياز زندگي بشر را تأمين فرمود و بهره برداري از آن ها را جزو حقوق بشر قرار داد وجامعه را به صيانت آن ها از آفت، انقراض، كمبودي و مانند آن مكلّف كرده است.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 4 :تفسیر آیات 1تا3
✅ نکته و پیام نگاشت
۱ - سوگند خداوند، به انجیر و زیتون (و التین و الزیتون)
۲ - انجیر و زیتون، دو نعمت شایسته براى انسان و داراى ارزشى درخور سوگند خداوند (و التین و الزیتون)
۳ - سوگند خداوند، به سرزمین انجیر و زیتون* (و التین و الزیتون)
🔹 از احتمالاتى که درباره مفاد آیه گفته شده، این است که مراد از «انجیر» و «زیتون» - به قرینه دو آیه بعد - دو منطقه است که یکى مانند «کوفه» سرزمین انجیرخیز و دیگرى مانند «بیت المقدس» سرزمین زیتون بوده است.
🔹 در این صورت سوگندهاى چهارگانه این سوره، سرزمین هاى نزول وحى را دربرگرفته است; زیرا «نوح»(ع) در کوفه، ابراهیم و عیسى(ع) در بیت المقدس، موسى(ع) در طور سینا و پیامبر اسلام(ص) در مکه به نشر آیین خویش پرداختند.
۴ - اهمیت غذایى انجیر، بیش از زیتون است.* (و التین و الزیتون) تقدم ذکرى، ممکن است نشانگر تقدم رتبى باشد.
5 - سوگند خداوند، به کوه طور در سرزمین سینا (و طور سینین) «سینین»، در اصل نام نوعى درخت است که به آن «سَیْناء» نیز گفته مى شود (صحاح). رویش فراوان آن درخت، در منطقه اى که بین مصر و فلسطین است، سبب شده که به آن منطقه، «سَیْناء» یا «سینین» گفته شود و کوه طور - که در آن سرزمین است - به «طور سینین» یا «طور سَیْناء» مشهور گردد.
6 - «طور»، کوهى با عظمت و داراى ارزشى درخور سوگند خداوند (و طور سینین)
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 5 :ادامه تفسیر آیات 1تا3
✅ نکته و پیام نگاشت:
7-«طُورِ سِینِینَ»: اسم کوهی است که در صحرای سیناء قرار دارد و موسی (ع) در بالای آن به مناجات با خدا میپرداخت. در کنار این کوه نور شریعت موسوی تابیدن گرفت.
8- سوگند خداوند، به شهر مکه (و هذا البلد الأمین)
9 - «مکه»، شهرى با عظمت و داراى ارزشى درخور سوگند خداوند (و هذا البلد الأمین)
🔹 عظمت مکه، از سوگند خداوند به آن و از اشاره با کلمه «هذا» دانسته مى شود; زیرا آوردن اشاره - به جاى ذکر نام - یا براى تحقیر است و یا تعظیم. سیاق آیه شریفه، حاکى از تعظیم است.
10 - مکه در عصر بعثت، شهرى امن بوده و ساکنان آن، باید همواره در امنیت باشند. (و هذا البلد الأمین)
🔹 توصیف مکه به «أمین»، یا به معناى «ذو الأمن» و یا به معناى مفعولى (مأمون فیه) است. این توصیف، علاوه بر بیان وجود امنیت در آن، نشانگر آن است که خداوند، خواهان تداوم یافتن امنیت آن در همه زمان ها است.
11 - امنیت مکه، مایه عظمت و شایستگى آن براى سوگند خداوند است. (و هذا البلد الأمین)
12«الْبَلَدِ الأمِینِ»: شهر امین. مراد مکّه است که چه رسد به انسانها، حیوانات و درختان و گیاهان و پرندگان آن در امن و امانند. نه جانداری در آنجا کشته میشود و نه گیاهی کنده میگردد، مگر انواعی از نباتات که مردم بدانها نیازمندند.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌 بصيرت
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
🔹 بصيرت اين است كه مردم را ما بيدار بكنيم. نشانه بصير بودن اين است كه ما اگر آن طرف دنيا را ديديم، معلوم ميشود بصيريم؛ خود دنيا و زرق و برق دنيا و اين طرفش را ديديم، معلوم ميشود أعمي هستيم. وجود مبارك حضرت امير فرمود كه «مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا» يعني «الي الدنيا» « أَعْمَتْهُ» «وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ»؛[نهج البلاغه، خ82.
] دنيا اين خصوصيات را هم دارد، از اين جهت يك عامل بسيار خوبي است. اگر كسي شعاع ديدش تا دنياست که دنيا را هدف قرار داد و دنيامدار شد، همين دنيا آن را كور ميكند، چشمش را خيره ميكند، محبت كاذب به او ميدهد و فريبش ميدهد، چون هم متاع غُرور است و خودش غَرور، ابزار بازي است. پس اگر كسي شعاع ديديش تا دنيا باشد اين دنيا او را نابينا ميكند، نميگذارد پشت دنيا را اين شخص ببيند، آن طرف دنيا چه خبر است و اما كسي نه دنيا را وسيله قرار داد نه هدف «أَبْصَرَ إِلَيْهَا» نبود، «أَبْصَرَ بِهَا» بود، عينك دنيا را به چشم خود گذاشت و دنيا را عينك قرار داد نه پرده آويخته، آن وقت خيلي از جاها را ميبيند.
🔹 دنيا چيز پربركتي است، يك عينك خوبي است، يك عينكي است که همه جا را نشان ميدهد، درون را نشان ميدهد، باطن را نشان ميدهد، ظاهر را نشان ميدهد، فراز و نشيب ها را نشان ميدهد، تا ما اين دنيا را چطور ببينيم. وجود مبارك حضرت امير ميفرمايد كه بدي دنيا چيست؟! اگر چهار جاي خوب و زرق و برق را نشان داد، بيمارستان را نشان داد، تيمارستان را نشان داد، گورستان را نشان داد، فقر و مسكنت را نشان داد، درد را نشان داد، همه چيز را نشان داد، چيزي را كتمان نكرد! اين متجر اولياست.[نهج البلاغه، ح127.
] حضرت ديد كسي دنيا را دارد مذمت ميكند، فرمود او كه تو را فريب نداد، تو فريب خوردي! اين چه كار بايد بكند كه نكرده؟! كجا را بايد نشان بده كه نداد؟! شما ببيند هر روز يك كسي بالا ميرود، يك كسي پايين ميرود، طشت كسي از پشت بام ميافتد يا سر از زندان درميآورد يا سر از بيمارستان درميآورد يا سر از گورستان درميآورد، بنابراين هر چه ميخواست بگويد گفت. بصيرت آن است كه دنيا را بگذارد در چشمش عينك قرار بدهد، نه اينکه دنيا را تابلو قرار بدهد، پرده قرار بدهد و دنيا را تماشا كند.
📚 سخنرانی در جمع دانشجويان
تاريخ: 1382/10/24
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom