#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌 ایمنی بخش
🔹 مؤمن از اوصاف برجسته ذات اقدس الهي در سورهٴ مباركهٴ «حشر» است: ﴿الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبّارُ الْمُتَكَبِّرُ﴾[ سوره حشر، آيه23.
].
🔹 خدا مؤمن است يعني چه؟ يعنی ايمان آورد؟! ما هم كه مؤمن هستيم آيا يعني ايمان آورديم؟ اينكه معناي مؤمن نيست! يعني مؤمن مشترك لفظي است؟ اينكه نيست. اگر مشترك معنوي است، ما كه ميگوييم انسان مؤمن است آيا يعني ايمان آورد؟! اگر خدا مؤمن است آيا يعني ايمان آورد؟ اينكه نيست. پس نميشود گفت مؤمن مشترك لفظي است و دو تا مفهوم دارد و نميشود گفت مؤمن يعني ايمان آورنده؛ بلکه مؤمن يعني كسي كه وارد حيطه امن ميكند, نه ميشود؛ «آمِنَ» غير از مؤمن است, مؤمن يعني كسي كه موجود و شيئي را در قلعه اَمن, امنيت ميبخشد و ايمني عطا ميكند, مؤمن يعني امنيت بخش، خدا مؤمن است يعني اين.
🔹 ما هم كه مؤمن هستيم يعني بايد امنيت بخش و ايمني بخش باشيم و خودمان را در امان قرار بدهيم و امنيت خودمان را تأمين كنيم. ما چگونه امنيت خود را تأمين ميكنيم؟ به وسيله ايمان آوردن به ذات اقدس الهي, اعتقاد صحيح, عمل صالح و اخلاق صالح، وگرنه مؤمن كه به معناي ايمان آورنده نيست!
📚 درس خارج فقه ربا جلسه 22
تاريخ: 1393/02/10
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(6)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
✅ پنجم: خطوط اصيل هندسهي دين الاهي را عناصر حساس و مهمّي تشكيل مي دهد كه دربارهي مسايل حقوقي و اخلاقي «عدل و آزادي» را و دربارهي مطالب بهداشتي و سلامتي «پاكي و معطّر بودن» را مي توان نام برد. همان طوري كه قهر خدا به رهبري مهر او تنظيم مي شود؛ تسعي رحمته أمام غضبه[بحار الانوار، ج 95، ص 269. ] ، تمام برنامه هاي ديني در شئون مختلف حيات، به زعامت «عدل و آزادي» از يك سو و «طهارت و طيب» از سوي ديگر، تدوين و ارائه مي شود.
🔹 چون هدف اين پيام، تبيين فتواي دين درباره ي اصول زيست محيطي است و براي مراكز سياسي، حقوقي و اخلاقي پيام ديگري است، لذا دربارهي عدل و آزادي كه از مهم ترين ره توشه هاي مكتب آسماني است، مطلبي بازگو نمي شود؛ فقط دربارهي نظافت و معطّر بودن فضاي طبيعي و انساني اصولي ارائه مي شود.
1: پيامبر بزرگ و گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) چنين فرمود: انّ الله تعالي طيّب يحبّ الطيّب، نظيفٌ يحبّ النظافة، كريمٌ يحبّ الكرم، جوادٌ يحبّ الجود، فنظّفوا أفنيتكم[نهج الفصاحة، ج 2، ص 606] ؛ يعني خداوند پاك است و پاكي را دوست دارد. پاكيزه است و پاكيزگي را دوست دارد... پس فنا و آستان زندگي خود را پاكيزه نماييد. آن چه از اين حديث شريف استنباط مي شود:
1⃣ اولاً؛ اصول زيست محيطي از منظر رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) صبغهي ملكوتي دارد و رعايت طهارت و طيب در بدن و منزل و محل كار و ساحت خانه و دفتر و پيشگاه مراكز تحقيق و پژوهش و... براي آن است كه انسان خليفهي خداست و خليفه بايد سنّت و سيرت مستخلف عنه را سريرهي خود قرار داده، به پاكي و خوشبويي از آن جهت كه محبوب خداست، علاقمند باشد.
2⃣ ثانياً؛ بوي خوب و رعايت پاكيزگي، روح را تلطيف مي كند. زيرا جان آدمي مجاور بدن اوست و تأثير و تأثّر متقابل آن دو در يكديگر، معقول حكيم و مقبول طبيب است و در پرتوِ طيب و طهارتِ تن، روح ملكوتي تقويت شده، توان پرواز برتر پيدا مي كند.
ادامه دارد....
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(7)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
3⃣ ثالثاً؛ فرمان مزبور با تحليل عريق حديث شناسي، با سه اصلِ عموم، دوام و اطلاق همراه است؛ يعني همگاني، هميشگي و همه جانبه و فراگير است. به طوري كه تمام انسان ها، اعم از زن و مرد، پير و برنا، در تمام دوران زندگي و ايّام عمر و از هر جهت، بايد بدن، منزل و محل كار را نظيف و پاكيزه نمايند و آن را آلوده نكنند و اگر در اثر رخدادهاي پيش بيني نشده آلوده شد، به نظافت آن مبادرت كنند. رعايت اين اصول حقوق و وظايف متقابل تمام شهروندان نسبت به يكديگر و نيز دولت و ملت در برابر هم است.
4⃣ رابعاً؛ نسيمِ سبك پا كه از كوي و برزن طيّب و معطّر مي گذرد، نه تنها شامّهي شهروندان را به بوي خوش آشنا مي كند، بلكه پيك دوستي و صفا و وفا خواهد بود. زيرا چنين فضاي پاك و خوش بو، محبوب خداي جميل است كه جمال و طيب و عطر را دوست دارد. آري، دربارهي چنين سرزمين زنده و پويا مي توان سرود:
صبابه تهنيت پيرِ مِيْ فروش آمد
كه موسم طرب و عيش و ناز و نوش آمد
هوا، مسيح نَفَس گشت و باد، نافه گشاي
درخت، سبز شد و مرغ، در خروش آمد
ز فكر تفرقه باز آي تا شوي مجموع
به حكم آن كه چو شد اهرمن سروش آمد
📒 (ديوان حافظ، غزل 175. )
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
اگر كسي توحيد را نپذيرد خدايي را قبول نداشته باشد ناچار است به وثنيّت و صنميّت و خرافات بسنده كند اين مسئله شانس اين مسئله بخت اين مسئله صبر و جَخد اين مسئله عدد سيزده اينها همهشان خرافات است براي پر كردن آن خلأ فكري، انسان بالأخره احتياج دارد خودش را محتاج ميبيند و اين احتياج حق است محتاج بودن او حق است اما نميداند به چه كسي محتاج است به چه چيزي محتاج است اگر به آن حق تكيه نكند ناچار به خرافات مراجعه خواهد كرد اين گروه به خرافات به نام شانس به نام بخت به نام تَطيّر, تَشئُّم معتقد بودند ميگفتند فلان مرغ آمد خواند بد قدم است اين شُئومت, شئامت, زشتي را به خواندن اين مرغها اسناد ميدادند لذا از تشئّم به تطّير تعبير ميكردند چون اين شئامت را با طيور و پرندهها و پر كشيدن طيرها بر اساس آن آداب جاهلي تطبيق ميكردند لذا از تشئّم به تطيّر ياد ميشد و اينكه در حديث دارد طيره بر طرف شد هم ناظر به آن است خب اگر كسي موحّد نباشد ناچار است به بخت و شانس تكيه كند وجود مبارك صالح فرمود اين چه خرافاتي است كه دامنگير شما شده آنها ﴿قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَن مَّعَكَ﴾ شما باعث فقر و فلاكت و عقب افتادگي ما شديد ﴿قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَن مَّعَكَ﴾ فرمود: ﴿طَائِرُكُمْ عِندَ اللَّهِ﴾ در سورهٴ مباركهٴ «يس» هم خواهد آمد كه ﴿طَائِرُكُم مَعَكُمْ﴾ نحس خود شما هستيد يك آدم جاهل نحس است ديگر اينكه فرمود: ﴿وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾يا فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ﴾ يعني نحس است ديگر يعني پليد است اين انسان بدفكر انسان بدعقيده انسان بدباطن, نحس است فرمود نحس خودتان هستيد.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 1 متن و ترجمه سوره
بسْمِ الله الرَّحمٰن الرَّحِیم
وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ ﴿١﴾ وَطُورِ سِينِينَ ﴿٢﴾ وَهَـٰذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ﴿٣﴾ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿٤﴾ ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ﴿٥﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿٦﴾ فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ﴿٧﴾ أَلَيْسَ اللَّـهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ ﴿٨﴾
به نام خداوند رحمتگر مهربان
سوگند به [كوه] تين و زيتون، (۱) و طور سينا، (۲) و اين شهر امن [و امان]، (۳) [كه] براستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم. (۴) سپس او را به پستترين [مراتب] پستى بازگردانيديم؛ (۵) مگر كسانى را كه گرويده و كارهاى شايسته كردهاند، كه پاداشى بىمنّت خواهند داشت. (۶) پس چه چيز، تو را بعد [از اين] به تكذيب جزا وامىدارد؟ (۷) آيا خدا نيكوترين داوران نيست؟ (۸)
✅ یادآوری: سوره را تلاوت کنیم تا از ثواب قرائت آن بهرهمند شویم.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق به دوستان و همفکران خویش و انتشار مطالب آن، مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
تفسیر سوره تین را در پست های بعدی به صورت آیه به آیه دنبال کنید
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 2 معرفی و کلیات
📌 معرفی کلی:
✳ نامگذاری
این سوره را به این مناسبت «تین» مینامند که خداوند در آیه اول به آن سوگند خورده است. سوره تین را گاهی نیز «زیتون» یا «تین و زیتون» مینامند.[دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۲۶۵.] تین به معنای انجیر است.[دهخدا، لغتنامه، ذیل واژه تین.]
🔹 گفتنی است طبق نظر مفسران، درباره معنای کلمه «تین» و «زیتون» در این سوره، چند احتمال وجود دارد:
۱. انجیر و زیتون خوراکی مراد است.
۲. به مسجد دمشق اشاره دارد.
۳. مراد از زیتون مسجد بیت المقدس است.
۴. این دو کلمه به دو کوه در سرزمین شام و بیت المقدس اشاره دارند که به زبان سُریانی آنها را طور تینا و طور زیتا گویند.[دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۲۶۵]
۵. مراد از «والتین والزیتون» امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند.[بحرانی، البرهان، ۱۴۱۶ق، ج۵، ص۶۹۲]
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره تین را در پست های بعدی به صورت آیه به آیه دنبال کنید👇👇
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 3 معرفی و کلیات
✳ معرفی کلی سوره تین
🔹 سوره تین جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول بیست و هشتمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است،
🔹 این سوره در چینش کنونی مُصحَف نود و پنجمین سوره است[معرفت، آموزش علوم قرآن، ۱۳۷۱ش، ج۱، ص۱۶۶.]
🔹 و جزء سیام قرآن قرار دارد.[دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۲۶۵.]
🔹 سوره تین ۸ آیه، ۳۴ کلمه و ۱۶۲ حرف دارد.
🔹 این سوره جزو سورههای مفصلات (دارای آیههای کوتاه) و از سورههای کوچک قرآن است.
🔹 این سوره از جمله سورههایی است که با سوگند آغاز میشود و خداوند در همان ابتدا به چهار چیز سوگند یاد میکند.[همان.]
🔹 محور اصلی سوره تین، مسئله قیامت و پاداش اُخرَوی است.
🔹 خداوند این سوره را با چهار قسم آغاز میکند و خلقت انسان را شایستهترین و نیکوترین میخواند.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
تفسیر سوره تین را در پست های بعدی به صورت آیه به آیه دنبال کنید👇👇
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(8)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
✳ اصل دوم در فضای پاکی و معطر
20پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) چنين فرمود: إنّ الاسلام نظيف فتنظّفوا فإنّه لايدخل الجنّة إلّا نظيف(نهج الفصاحه، ج 2، ص 998. )
و تنظّفوا بكلّ ما استطعتم فإنّ الله تعالي بني الإسلام علي النظافة و لن يدخل الجنّة إلاّ كلّ نظيف[نهج الفصاحة، ج 2، ص 998. ]
🔹 ساختار نظام يافتهي اسلام، عقيدهي توحيدي است كه از لوثِ شرك، الحاد، كفر و زندقه طاهر است. خلق حسن است كه از رَوْثِ ظلم، كينه، حسد و هر رذيلت ديگر پاك است. فقه و احكام رفتاري است كه از فَرْثِ كژراهه رفتن و بيگانه وار عمر گذراندن و ديوانه وار مردن منزّه است.
🔹 شايستهي چنان دين الاهي اين است كه متديّنان به آن، از هر پليدي پاك و از هر پلشتي طاهر باشند. زيرا رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نظافت را همتاي تقوا وظيفهي همگاني و هميشگي و همه جانبه دانست و همان طور كه در قرآن كريم آمد: (فاتقوا الله ما استطعتم)[ سوره ي تغابن، آيه ي 16. ]
🔹 آن حضرت (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز دربارهي نظافت چنين توصيه فرمود: تنظّفوا بكلّ ما استطعتم؛[ نهج الفصاحه، ج 2، ص 606. ]
يعني با هر وسيلهي ممكن پرهيزكاري را حفظ كنيد و با هر ابزار ميسور، نظافت و پاكيزه گي را پاسداري نماييد تا بتوان دربارهي امت اسلام شناس دين مدار چنين سرود:
ز در درآ و شبستان ما منوّر كن
هواي مجلس روحانيان معطّر كن
بگو به خازن جنّت كه خاك اين مجلس
به تحفه بر، سوي فردوس و عود مجمر كن
📚 [ديوان حافظ، غزل 397. ]
🔹 و چون بوي خوش، محبوب خداست و حبيب خدا، يعني پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) دوستدار اوست؛ از اين جهت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: حبّب إلى من دنياكم... و الطّيب وجعل قرّة عيني فى الصلاة.[ بحار، ج 73، ص 141. ]
🔹 براي ترغيب به طيب و تحضيض به تحصيل بوي خوش و فضاي عطر آگين، چنين فرمود: «لو أذن الله تعالي فى التجارة لأهل الجنّة لاتّجروا فى البرّ والعطر [نهج الفصاحة، ج 2، ص 607]
؛ گرچه در بهشت تمام نيازهاي بدني و روحي، بدون رنج تجارت تأمين است، ولي اگر در آن جا مجال داد و ستد بود، بهشتيان گندم و عطر را كالاي تجاري قرار مي دانند. كنايه از اهتمام اسلام به نان جامعه است كه در پرتو اقتصاد سالم به دست مي آيد و اهتمام به محيط سالم و هواي پاك و معطر است كه در ظلّ اصول زيستْ محيطي فراهم مي شود.
🔹 بنابراين، امّتِ بهشتي منش و جامعهي جنّت خوي، مي كوشد داراي اقتصادي سالم، به دور از فاصلهي عميق طبقاتي بين توانگر و تهيدست بوده، نيز واجد محيطي سالم و دريا و صحرا و هوايي به دور از سِلاح تخريبيِ فاقدان صلاح باشد؛ ولي دولت مقتدر جهنّمي وَش، مي جوشد تا با تحريم اقتصادي كشورهاي عدالت خواه و آزاد منش و با صدور سلاح هاي ميكروبيِ ناپاكِ شركت هاي بي باك، منطقهي وسيعي را به كام ناكامي فرو برد تا خود، سر از كاميابي كاذب برآورد؛ غافل از آن كه تاريخ كهنِ دنيا كه پير منافق است، جوان موافق نخواهد شد و حكومت غاشمانه و جابرانهي آنان ديري نخواهد پاييد:
در هوا سود نيست، زان بر گرد
تا ز بودِ تو، برنيارد گرد
📚 [حكيم سنايي، حديقة الحقيقه، ص 474. ]
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌شناخت خدا و استجابت دعا
🔹 سؤالي از وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه) شد که چرا بعضي از دعاها مستجاب نميشود؟ فرمود: «لِأَنَّكُمْ تَدْعُونَ مَنْ لَا تَعْرِفُون»؛[فلاح السائل و نجاح المسائل، ص107.] کسي را که نميشناسيد از او ميخواهيد! خيال ميکنيم يک موجودي است در آسمانها به نام خدا که گاهي به کار ما ميرسد. اما اينکه ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ﴾؛[سوره حديد، آيه4.] ـ اين يکي از چيزهايي است که فهميدني نيست همين است ـ به ما از ما نزديکتر است، اين را ائمه فرمودند. در سوره «انفال» فرمود که بين شما و شما خدا فاصله است. حقيقت ما قلب ماست و قلب ما يعني همين هويت ماست؛ منظور از اين قلب اين نيست که در گوشه چپ سينه قرار دارد، اينکه فرمود: ﴿في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾،[سوره بقره، آيه10؛ سوره مائده، آيه52؛ سوره انفال، آيه49 و..]اين قلب را که نميگويد. فرمود: ﴿وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ﴾؛[سوره انفال، آيه24.] بين شما و شما خدا فاصله است.
🔹 مرحوم کليني(رضوان الله تعالي عليه) اين حديث را نقل کرد انسان که صمد نيست خدا صمد است؛ انسان «أَجْوَفُ مُعْتَمِل»;[الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص110.]انسان توخالي است، صمد نيست، صمد يعني توپُر. آن کسي که توپُر است خداست؛ يعني هستي او خلأيي ندارد؛ اما انسان مرتّب اينجا را نميداند يا اين را نميتواند! امام صادق(سلام الله عليه) در جواب آن سائل که چرا دعاي ما مستجاب نميشود فرمود: «لِأَنَّكُمْ تَدْعُونَ مَنْ لَا تَعْرِفُون».
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 374 تاريخ: 1397/08/23
🌿🌿🌿
◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#بررسی_علوم_قرآنی
📌 سری جدید
📋✏ نگاشت 1:وجوه و نظائر در قرآن
✳ تعريف وجوه و نظائر
«وجوه» درباره محتملات معانى به كار مى رود و «نظائر» درباره الفاظ و تعابير. اگر در لفظ يا عبارتى چند معنا احتمال رود، اين معانى را وجوه گويند؛ به اين معنا كه عبارت مذكور را بتوان بر چند وجه تعبير كرد و هر وجهى را تفسيرى شمرد.
نظائر در الفاظ يا تعابير مترادفه به كار مى رود و آن هنگامى است كه چند لفظ (كلمه يا جمله) يك معناى تقريبى واحد را افاده كنند. اين بيش تر در الفاظى يافت مى شود كه داراى معانى متقارب و مترادف باشند و جدا ساختن آنها گاه دشوار مى نمايد.
🔹 در قرآن ازهر دو نوع فراوان يافت مى شود لذا شناخت «وجوه و نظائر» در قرآن يك ضرورت تفسيرى به شمار مى رود.
🔅 وجوه لفظ مشتركى را گويند كه در چند معنا به كار مى رود، مانند لفظ امت كه به سه معنا آمده: ملت، طريقت و مدت:
امت به معناى ملت در آيه: «وكذلك جعلناكم امّةً وسطاً» (سوره بقره-143)، (اين چنين است كه ما شمار را ملتى ميانه قرار داديم).
امت به معناى طريقت نظير آيه: «انّا وجدنا آبائنا على امّة و انّا على آثارهم مقتدون» (سوره زخرف-23)، (ما پدرانمان را بر طريقتى [روشى] يافتيم و ما همان را دنبال مى كنيم).
امت به معناى مدت نظير آيه: «و قال الذي نجا منهما وادّكَر بعد امّةٍ» (سوره یوسف-45)، (و آن كس از آن دو (زندانى) كه نجات يافته و پس از مدتى (يوسف را) به خاطرآورده بود، گفت...).
🔅 نظائر الفاظى را گويند كه با يكديگر هم آهنگ و هم تا باشند. مانند الفاظ مترادفه كه معانى آنها يكسان يا نزديك به هم باشند.
وجوه محتمله در الفاظ و عبارات قرآن به ويژه در جمله هاى تركيبى، فراوان است و تا كسى اين وجوه محتمله را نداند، درست را از نادرست تشخيص نخواهد داد و بر حقيقت تفسير آيه آگاه نخواهند شد؛ زیرا پى بردن به حقيقت به ميزان تشخيص و توانايى جدايى صحيح از سقيم بستگى دارد.
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(9)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
✳ اصل سوم در فضای پاکی و معطر
✅ 3. پيامبر بزرگ و گرامي اسلام چنين فرمود: «ثلاث يجلين البصر، النظر الي الخضرة وإلي الماء الجارى وإلي الوجه الحسن[نهج الفصاحة، ج 1، ص 292. ]؛ سه چيز است كه مايهي روشني ديده اند: نگاه به سبزه و به آب روان و به روي نيكو. اگر جلوهي چشم در ديدن فضاي سبز و آب روان است، معلوم مي شود كه ايجاد و حفظ بوستان و گلستان و پارك سبز و روان ساختن جوي صاف، مطلوب اسلام است؛ نه در تحصيل آن كوتاهي رواست و نه در حراست آن قصور سزاست و نه در نگهداري منابع طبيعي و مراتع و مزارع گل و گياه، فتور به جاست.
🔹 اگر فضاي سبز با زرع يا غرس خوشه يا شاخهي ثمر بخش همراه است، خير مضاعف محسوب مي شود. رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) غرس درخت ميوه را صدقهي ثواب آور دانست و در تشويق آن، چنين فرمود: «من غرس غرساً، لم يأكل منه آدمىٌ و لا خلقٌ من خلق الله، إلاّ كان له صدقةً.[ همان، ج 2، ص 563]
🔹 گسترهي فيض خدا باعث شد كه ثواب صدقه دادن از راه زرع يا غرس درخت بارآور، اختصاصي به بهره برداري بشر نداشته باشد، بلكه هر مخلوقي اعم از حيوان يا انسان از آن استفاده كند، عنوان صدقه بر آن منطبق خواهد شد؛ چنان كه از آن حضرت (صلي الله عليه و آله و سلم) چنين مأثور است: «من زرع زرعاً فأكل منه طيرٌ، كان له صدقةً.[ همان، ج 1، ص 435]
🔹 لازم است به اين نكتهي فاخر عنايت شود كه ارزش فضاي سبز و تأمين آن با زرع يا غرس، اختصاصي به مورد اميدواري زارع يا غارس از بهره وري شخصي ندارد، بلكه در موردي هم كه كشاورز يا باغدار، اميدي به حيات خود ندارد و از بهره مندي شخصي نااميد است، دستور اسلام به تحصيل فضاي سبز، محفوظ است. لذا دو نمونه از احاديث مربوط به ترغيب به زرع و غرس ارائه مي شود كه در يكي اميد حاكم است و در ديگري، اميدمحكوم.
🔹 اول آن كه مورد اميد است:
از رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) رسيده است: «إنّما الأمل رحمةٌ من الله لأُمّتي، لولا الأمل ما أرضعت أمٌ ولداً ولاغرس غارسٌ شجراً»[ نهج الفصاحة، ج 2، ص 713. ]؛ يعني آرزوي معقول، رحمت خداست كه نصيب امّت اسلامي شده است و اگر آرزوي صحيح نمي بود، هيچ مادري فرزند را شير نمي داد (زيرا علم به بقا و دوام او نداشت و ندارد) و هيچ نهالْ كاري درخت نمي كاشت. چون علم به نموّ و بهره برداري از آن را ندارد.
🔹 دوم آن كه مورد نااميدي نيست: از رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) رسيده است: «إن قامت الساعة و فى يد أحدكم فسيلةٌ فإن استطاع أن لايقوم حتي يغرسها فليغرسها»[ همان. ] ؛ اگر نشايي در دست يكي از شماست و قيامت در آستانهي قيام است و مرگ شما قطعي است، اگر كم ترين مهلت براي غرس نهال و كاشتن آن در اختيار داريد، از آن فرصت كوتاه كمك بگيريد و آن را كشت كنيد.
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌قابليت
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
🔹 جامعه بشري تا انساني كامل و والا نداشته باشد به مقصد نميرسد. حرف همه در ديگران اثر نميكند، يك وقت است يك كسي قابليت تأثر را از دست داد، او گرفتار ﴿سَواءٌ عَلَيْهِمْ ءَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ﴾[سوره بقره, آيه6.] خواهد بود، يك وقت صلاحيتش همچنان محفوظ است، وقتي صلاحيت محفوظ بود اين شخص قابل بهرهبرداري از محضر وليّ خداست، منتها بهرهمندها متخلفند؛ بعضي از علوم حصولي آن حضرت استفاده ميكند، بعضي از «علوم شهودي» آن حضرت استفاده ميكنند، بعضي ها با «درس و بحث» خدمت حضرت شرفياب ميشوند و استفاده ميكنند، بعضي ها با «عبارت» بهره ميبرند و بعضي ها هم با «اشارت» بهره ميبرند.
🔹 كم نبودند كساني كه در مكه خدمت امام سجاد بودند، اما همه اين توفيق را نداشتند كه صحنه عرفات را با منظر ملكوت ببينند كه چه كسی انسان است و چه كسي حيوان، چه كسي گرفتار «مَا أَكْثَرَ الضَّجِيجَ وَ أَقَلَّ الْحَجِيجَ»[ التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري(عَلَيْهِ السَّلَام)، ص606 و 607.]است. همه آن لياقت را نداشتند كه امام سجاد چشم آنها را باز كند و باطن اين مردم را به آنها نشان بدهد، همه آن لياقت را نداشتند كه محضر امام باقر شرفياب بشوند و از اشهاد آن حضرت استفاده بكنند، قسمت مهم شاگردان آنها روي ﴿يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾[سوره بقره, آيه129.] كار ميكردند، اوحدي از شاگردان آنها روي ﴿يُزَكِّيهِمْ﴾ كار ميكردند. وجود مبارك ولي عصر(ارواحنا فداه) كه ظهور بكنند، با بخش وسيعي از شاگردانش بر اساس ﴿يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ كار ميكنند، اما با اوحدي اينها از راه اشهاد غيبي كار ميكنند.
📚 درس اخلاق تاريخ: 1381/07/30
🌿🌿🌿
◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(10)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
✳ اهتمام اسلام به فضاي سبز، به ويژه خوشه يا شاخهي مثمر، كاملاً از مطاوي رهنمودهاي رهبران الاهي در متون ديني مشهود است؛ به طوري كه گاهي كاشتن درخت، در رديف بهترين و مقدس ترين كارهاي خير قرار مي گيرد؛ چنان كه از رسول اكرم مأثور است: «سبعٌ يجرى اجرهنّ وهو فى قبره بعد موته: من علّم علماً أو أجري نهراً أو حفر بئرًا أوغرس نخلاً أو بني مسجداً أو ورّث مصحفاً أو ترك ولداً يستغفرله بعد موته»[ نهج الفصاحة، ج 1، ص 497]
🔹 در اين حديث شريف، درخت كاري در كنار تعليم دانش، ساختن مسجد، توريث قرآن يا كتاب علمي سودمند ديگر و... واقع شد كه اين مقارنه، كاشف از درجهي بالاي اهتمام اسلام به درخت كاري است. لذا هم دربارهي نگهداري درخت و آبياري آن دستور رسيده است و هم دربارهي پرهيز از قطع آن.
🔹 از حضرت رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) مأثور است: «من سقي طلحةً أو سدرةً فكأنّما سقي مؤمناً من ظمأ»[ وسائل الشيعه، ج 17، كتاب التجارة، باب 10، أبواب مقدمات التجارة. ]
؛ يعني هر كس درخت محتاج به آبياري را (درخت سدر و مانند آن خصوصيتي ندارد) سيراب نمايد، گويا انسانِ مؤمنِ تشنه را سيراب نمود.
🔹 همچنين از اميرالمؤمنين، علي بن ابي طالب (عليه السلام) نقل شده است: از بريدن درخت تر و سبز پرهيز شود، مگر براي ضرورت.[ بحار الانوار، ج 76، ص 319. ]
🔹 چنان كه از امام رضا (عليه السلام) و امام صادق (عليه السلام) در اين باره حديث هاي سودمندي نقل شده است و حفظ آن را براي مناطق كويري و كم درخت و بيابان، نافع تر معرفي كردند و قطع درخت را با تبديل و تعويض، بدون مانع اعلام فرمودند.[ وسائل الشيعه، ج 19، ص 39، كتاب الزراعة، باب 7. ]
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(11)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
🔹 هرگونه فايده اي كه از فضاي سبز بهرهي انسان، حيوان دونده، خزنده، رونده، پرنده و مانند آن باشد، مورد ترغيب دين مقدس اسلام است. زيرا رهبران الاهي به هر موجود زندهي بي آزار كه زيان او به چيزي يا كسي نمي رسد، احسان مي نمودند و چنين كاري را هم به ديگران توصيه مي فرمودند؛
🔹 چنان كه حضرت مسيح (عليه السلام) هنگام عبور از كرانهي دريا مقداري از غذاي شخصي خود را به دريا انداخت. برخي از حواريان گفتند: يا روح الله، چرا چنين كردي؟ فرمود: براي حيوانات دريا، تا از آن تغذيه كنند و ثواب اين كار نزد خداوند بزرگ است.[ وسائل الشيعة، كتاب الزكاة، باب 19، أبواب الصدقة. ]
🔹 امام محمد باقر (عليه السلام) فرمود: خنك كردن جگر گرم و تشنه، واجب است و هر كس جگر تشنهي حيوان يا غير آن را سيراب نمايد، خداوند او را در روزي كه هيچ سايه اي غير از ظلّ معنوي خدا نيست، در سايهي خود پناه مي دهد.[ بحار الانوار، ج 93، ص 170]
🔹 از اين گونه رهنمودهاي فعلي و قولي رهبران ديني، پيوند اخلاق و عبادت با فضاي سبز، رعايت حقوق حيوانات و مانند آن معلوم مي شود. زيرا صبغهي ملكوتي اين كارها كه توجه به ثواب الاهي و عنايت به قيامت و اهتمام به ذخيرهي پس از مرگ است، كاملاً ملحوظ شده است.
از حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام) مأثور است: «لايطيب السكني الاّ بثلاث، الهواء الطيّب و الماء الغزير العذب، و الأرض الخوارة»[ همان، ج 57، 234. ]
؛ زندگي بدون احراز سه عامل حياتي گوارا نيست: هواي پاك و تميز، آب فراوان و گوارا، زمين حاصلخيز و قابل كشت و زرع. خداوند تمام عناصر محوري مورد نياز زندگي بشر را تأمين فرمود و بهره برداري از آن ها را جزو حقوق بشر قرار داد وجامعه را به صيانت آن ها از آفت، انقراض، كمبودي و مانند آن مكلّف كرده است.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 4 :تفسیر آیات 1تا3
✅ نکته و پیام نگاشت
۱ - سوگند خداوند، به انجیر و زیتون (و التین و الزیتون)
۲ - انجیر و زیتون، دو نعمت شایسته براى انسان و داراى ارزشى درخور سوگند خداوند (و التین و الزیتون)
۳ - سوگند خداوند، به سرزمین انجیر و زیتون* (و التین و الزیتون)
🔹 از احتمالاتى که درباره مفاد آیه گفته شده، این است که مراد از «انجیر» و «زیتون» - به قرینه دو آیه بعد - دو منطقه است که یکى مانند «کوفه» سرزمین انجیرخیز و دیگرى مانند «بیت المقدس» سرزمین زیتون بوده است.
🔹 در این صورت سوگندهاى چهارگانه این سوره، سرزمین هاى نزول وحى را دربرگرفته است; زیرا «نوح»(ع) در کوفه، ابراهیم و عیسى(ع) در بیت المقدس، موسى(ع) در طور سینا و پیامبر اسلام(ص) در مکه به نشر آیین خویش پرداختند.
۴ - اهمیت غذایى انجیر، بیش از زیتون است.* (و التین و الزیتون) تقدم ذکرى، ممکن است نشانگر تقدم رتبى باشد.
5 - سوگند خداوند، به کوه طور در سرزمین سینا (و طور سینین) «سینین»، در اصل نام نوعى درخت است که به آن «سَیْناء» نیز گفته مى شود (صحاح). رویش فراوان آن درخت، در منطقه اى که بین مصر و فلسطین است، سبب شده که به آن منطقه، «سَیْناء» یا «سینین» گفته شود و کوه طور - که در آن سرزمین است - به «طور سینین» یا «طور سَیْناء» مشهور گردد.
6 - «طور»، کوهى با عظمت و داراى ارزشى درخور سوگند خداوند (و طور سینین)
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 5 :ادامه تفسیر آیات 1تا3
✅ نکته و پیام نگاشت:
7-«طُورِ سِینِینَ»: اسم کوهی است که در صحرای سیناء قرار دارد و موسی (ع) در بالای آن به مناجات با خدا میپرداخت. در کنار این کوه نور شریعت موسوی تابیدن گرفت.
8- سوگند خداوند، به شهر مکه (و هذا البلد الأمین)
9 - «مکه»، شهرى با عظمت و داراى ارزشى درخور سوگند خداوند (و هذا البلد الأمین)
🔹 عظمت مکه، از سوگند خداوند به آن و از اشاره با کلمه «هذا» دانسته مى شود; زیرا آوردن اشاره - به جاى ذکر نام - یا براى تحقیر است و یا تعظیم. سیاق آیه شریفه، حاکى از تعظیم است.
10 - مکه در عصر بعثت، شهرى امن بوده و ساکنان آن، باید همواره در امنیت باشند. (و هذا البلد الأمین)
🔹 توصیف مکه به «أمین»، یا به معناى «ذو الأمن» و یا به معناى مفعولى (مأمون فیه) است. این توصیف، علاوه بر بیان وجود امنیت در آن، نشانگر آن است که خداوند، خواهان تداوم یافتن امنیت آن در همه زمان ها است.
11 - امنیت مکه، مایه عظمت و شایستگى آن براى سوگند خداوند است. (و هذا البلد الأمین)
12«الْبَلَدِ الأمِینِ»: شهر امین. مراد مکّه است که چه رسد به انسانها، حیوانات و درختان و گیاهان و پرندگان آن در امن و امانند. نه جانداری در آنجا کشته میشود و نه گیاهی کنده میگردد، مگر انواعی از نباتات که مردم بدانها نیازمندند.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌 بصيرت
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
🔹 بصيرت اين است كه مردم را ما بيدار بكنيم. نشانه بصير بودن اين است كه ما اگر آن طرف دنيا را ديديم، معلوم ميشود بصيريم؛ خود دنيا و زرق و برق دنيا و اين طرفش را ديديم، معلوم ميشود أعمي هستيم. وجود مبارك حضرت امير فرمود كه «مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا» يعني «الي الدنيا» « أَعْمَتْهُ» «وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ»؛[نهج البلاغه، خ82.
] دنيا اين خصوصيات را هم دارد، از اين جهت يك عامل بسيار خوبي است. اگر كسي شعاع ديدش تا دنياست که دنيا را هدف قرار داد و دنيامدار شد، همين دنيا آن را كور ميكند، چشمش را خيره ميكند، محبت كاذب به او ميدهد و فريبش ميدهد، چون هم متاع غُرور است و خودش غَرور، ابزار بازي است. پس اگر كسي شعاع ديديش تا دنيا باشد اين دنيا او را نابينا ميكند، نميگذارد پشت دنيا را اين شخص ببيند، آن طرف دنيا چه خبر است و اما كسي نه دنيا را وسيله قرار داد نه هدف «أَبْصَرَ إِلَيْهَا» نبود، «أَبْصَرَ بِهَا» بود، عينك دنيا را به چشم خود گذاشت و دنيا را عينك قرار داد نه پرده آويخته، آن وقت خيلي از جاها را ميبيند.
🔹 دنيا چيز پربركتي است، يك عينك خوبي است، يك عينكي است که همه جا را نشان ميدهد، درون را نشان ميدهد، باطن را نشان ميدهد، ظاهر را نشان ميدهد، فراز و نشيب ها را نشان ميدهد، تا ما اين دنيا را چطور ببينيم. وجود مبارك حضرت امير ميفرمايد كه بدي دنيا چيست؟! اگر چهار جاي خوب و زرق و برق را نشان داد، بيمارستان را نشان داد، تيمارستان را نشان داد، گورستان را نشان داد، فقر و مسكنت را نشان داد، درد را نشان داد، همه چيز را نشان داد، چيزي را كتمان نكرد! اين متجر اولياست.[نهج البلاغه، ح127.
] حضرت ديد كسي دنيا را دارد مذمت ميكند، فرمود او كه تو را فريب نداد، تو فريب خوردي! اين چه كار بايد بكند كه نكرده؟! كجا را بايد نشان بده كه نداد؟! شما ببيند هر روز يك كسي بالا ميرود، يك كسي پايين ميرود، طشت كسي از پشت بام ميافتد يا سر از زندان درميآورد يا سر از بيمارستان درميآورد يا سر از گورستان درميآورد، بنابراين هر چه ميخواست بگويد گفت. بصيرت آن است كه دنيا را بگذارد در چشمش عينك قرار بدهد، نه اينکه دنيا را تابلو قرار بدهد، پرده قرار بدهد و دنيا را تماشا كند.
📚 سخنرانی در جمع دانشجويان
تاريخ: 1382/10/24
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(12)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
✳ خداوند تمام عناصر محوري مورد نياز زندگي بشر را تأمين فرمود و بهره برداري از آن ها را جزو حقوق بشر قرار داد وجامعه را به صيانت آن ها از آفت، انقراض، كمبودي و مانند آن مكلّف كرده است.
🔹 اگر فرد يا جامعه، دولت يا ملّت در شناخت اين عناصر اصلي فتور وَرزد، در تحصيل يا نگهداري آن ها قصور كند، وظيفهي ديني خود را انجام نداده است؛ يعني لازم است دربارهي اصل هوا، كيفيت بهره برداري از اين امانت الاهي و چيزهايي كه آن را آلوده و بيمار مي كند و چيزهايي كه در پالايش و درمان آن مؤثر است و نحوهي پالايش آن، كارشناسي دقيق شده و اجرا شود.
🔹 همچنين لازم است دربارهي اصل آب گوارا، كيفيّت انتفاع از اين ذخيرهي خدايي و اشيايي كه آن را آلوده و مريض مي كند و اموري كه در تطهير و تنظيف آن مؤثر است و نحوهي تصفيهي آن ابتكار فنّي معمول شود.
🔹 نيز لازم است دربارهي اصل زمين حاصلخيز، كيفيّت استفاده از اين سفرهي گستردهي الاهي و اموري كه آن را ويران و بيمار مي كند و چيزهايي كه در احيا، تسطيح، كوير زدايي و صيانت از رانش، تأثير بسزايي دارد، ماهرانه ارزيابي و اقدام شود؛ تا به دستور اسلام امتثال شده باشد.
🔹 در دين حنيف الاهي كه در طول تاريخ به منهج ها و شريعت هاي متنوّع براي انبياي الاهي تجلّي مي يافت، شناخت اصول زيستْ محيطي و تحصيل آن و پرهيز از تخريب آن و سعي براي سالم سازي آن، از بارزترين حقوق انساني و نيز از روشن ترين تكاليف بشري به شمار مي آيد؛ تا نشاط جامعه همراه با سلامت آن و خرّمي افرادْ همراه با صحّت آنان تضمين شود.
🔹 به همين منظور، هم از آلوده نمودن هوا، كوي و برزن و اماكن عمومي تحذير و نهي شده، هم اگر چنين رخداد تلخي مشاهده شد، براي برطرف كردن آن، ترغيب و امر شد؛ چنان كه امام جعفر صادق (عليه السلام) فرمود: «إنّ الله عزّوجلّ إذا أنعم علي عبدٍ نعمةً أحبّ أن يري عليه اثرها، قيل: وكيف ذلك قال: ينظّف ثوبه و يطيّب ريحه و يحسن داره و يكنس أفنيته...»[ بحار الانوار، ج 76، ص 175 ـ176. ]
؛ يعني خداوند دوست دارد نعمتي كه به بندهي خود داده، اثر آن را در او ببيند. پرسيده شد: چگونه؟ فرمود: هر فردي جامهي خود را نظيف، خود را خوشبو، خانهي خود را نيكو و پيشگاه منزل خود را رُفت و رو كند.
امور ياد شده، حقوق و وظايف متقابل تمام شهروندان است.
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
#قرآن_شناسی
#بررسی_علوم_قرآنی
📌 سری جدید
📋✏ نگاشت 2:احتمالات معنایی در واژه ها و ترکیبات قرآنی
✳ مولا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
القرآن حمّال ذو وجوه، قرآن محتملات گوناگونى را پذيرا است؛ هر يك از آيات كشش معانى مختلفى را دارد لذا بايد انديشيد تا راه درست را براى رسيدن به معانى صحيح يافت.
🔹 اين سخن را على علیه السلام هنگامى به ابن عباس فرمود كه خواست او را به احتجاج با خوارج روانه كند. آنگاه دستور فرمود: «لاتخاصمهم بالقرآن، فان القرآن حمال ذو وجوه تقول و يقولون ولكن حاججهم بالسنة، فانهم لن يجدوا عنها محيصاً»
با قرآن با آنان درگير نشو زيرا قرآن معانى گوناگونى را پذيرا است، مى گويى و مى گويند ولى با سنت با آنان از در گفتگو درآى زيرا راه چاره اى جز پذيرفتن و تسليم شدن نخواهند داشت.
🔹 پس درك صحيح قرآن در آن است كه يك مفسر دانا تمامى وجوه محتمله آيات را بداند و بتواند صحيح آن را از سقيم جدا سازد.
🔹 لذا پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرموده است: القرآن ذلول ذو وجوه، فاحملوه على احسن الوجوه؛ قرآن همچون شتر رام به هر طرف مى توان او را برد، ولى آن را بر بهترين وجه راه بريد.
نکته مهم:
💢 از هرکسی انتظار و درخواست تفسیر قران را نکنیم
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌 شمس و قمر جامعه
🔹 سالروز حادثهٴ جانگداز و تلخ و رقّتبار تخريب قبور پربركت ائمهٴ بقيع(عليهم الاف التحيّه و الثّناء) است كه به دست وهّابي ها انجام شد. هيچ فرقي از اين نظر بين جِيْشِ ابرهه و اين وهّابي ها نبود. آنها آمدند كعبه را خراب بكنند، اينها هم آمدند با امامت بجنگند ولي نشد! حالا چهارتا آجر را برداشتند امّا بالأخره امامت سر جايش محفوظ ماند. اينها گرفتار همان جِيْشِ ابرهه شدند(خذلهم الله تعالي) إنشاءالله با گسترش اسلامِ ناب و عاقلشدنِ مردم حجاز جريان توهّم سرد و خنك و يخبستهٴ وهابيّت هم رخت برميبندد، جريان توسل براي آنها حل ميشود، جريان شفاعت براي آنها حل ميشود.
🔹 ما مگر متوسل بر شمس و قمر نيستيم؟ هزارها فايده را ما از آفتاب ميگيريم هر وقت نور خواستيم آفتاب، هر وقت حرارت خواستيم آفتاب، هر وقت انرژي خواستيم آفتاب، مگر ما ـ معاذ الله ـ آفتابپرستيم؟ علي و اولاد علي كه به مراتب از اين شمس و قمر بالاترند! ما اگر از اينها كمك خواستيم اينها را كه كسي نميپرستد كه اينها هم مثل ما بنده خدايند. مگر ما از آفتاب نور نميگيريم، مگر ما متوسل به آفتاب نيستيم، مگر ما درِ خانهٴ آفتاب نميرويم، مگر ما ـ معاذ الله ـ آفتابپرستيم، آفتاب را مستقل ميدانيم؟! يا خداي سبحان اين را وسيله قرار داده براي نورانيكردن جامعه؟ يك عده به عنوان انسانهاي كامل اينها شمس جامعهاند، اينها قمر جامعهاند، اينها به جامعه نور ميدهند همين. خدا اينها را آفريده، خدا به اينها اين سمت را داده، راهي هم غير از اين نيست.
🔹 وجود مبارك حضرت امير فرمود: شما ميخواهيد يك علم حلال داشته باشيد يا علم حرام؟ ممكن است شما از غير راه ولايت بخواهيد چهارتا كلمه ياد بگيريد و امّا اين علم حلال نيست وقتي علمِ حلال نبود گلوگير است. فرمود: ما جزء ابواب اين مدينهايم، و اگر كسي بخواهد وارد بيت بشود از غير در، وارد مدينه بشود از غير در، از هر راهي كه در روايت آمده، «سُمِّيَ سَارِقاً»،[نهجالبلاغه، خطبهٴ 154.
] اين بيان نورانی حضرت امير است.
📚 خطبه های نماز جمعه
تاريخ: 1384/08/21
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(13)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
✳ رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) چنين فرمود: «من أماط عن طريق المسلمين ما يؤذيهم، كتب الله له أجر قراءَة أربعماة آية، كلّ حرفٍ بعشر حسنات»[ همان، ج 75، ص 50. ]
؛ هر كس از راه مسلمانان، چيزي را كه باعث آزار رهگذر است برطرف كند، خداوند اجر خواندن چهارصد آيهي قرآن را در ديوان عمل او ثبت مي كند كه ثواب قرائت هر حرفْ 10 حسنه است.
🔹 منظور از راه، خصوص مسير زميني نيست، بلكه شامل معبر دريايي و پل ارتباطي هوايي نيز مي شود. مقصود از چيزي كه آزار مي كند، خصوص موانع عبوري نيست، بلكه هرچه مايهي اذيت عابران باشد و يكي از مزاياي سلامت يا نشاط را از بين مي برد؛ مانند بوي زباله و دود كارخانه، مشمول سخن نغز آن حضرت است و قداست رعايت اصول زيست محيطي همسان حرمت تلاوت متن مقدس ديني است.
🔹 از اين جا به قذارت مقابل آن پي برده، معلوم مي شود كه اگر دولت يا ملّتي عمداً به فضاي سبز و سالم و نشاط آور نينديشند و از آلايش آن دريغ نكنند و منطقهي زرّين خدا داد طبيعت را آلوده نمايند يا در قبال آلوده كردن صاحبان كارگاه هاي سودجو، مُهر بي مِهري بر لب زنند و خاموش شوند، مشمول قهر خداي قاهر شده، قعر دوزخ جايگاه آنان خواهد بود. البته چنان قهري، چنين قعري را به دنبال دارد.
🔹 لذا رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «ثلاث ملعونٌ من فعلهنّ؛ المتغوّط فى ظلّ النّزال، و المانع الماء المنتاب و سادّ الطريق المسلوك»[ وسائل الشيعة، ج 1، ص 325، باب 15، أبواب أحكام الخلوة]
✳ سه گروهند كه در اثر سه كار ناروا مورد لعنت خداوند سبحان هستند:
✅ 1. كسي كه مكان عمومي، سايه بان ها، پارك ها، محل نزول مسافران... را آلوده كند.
✅ 2. كسي كه آب نوبه اي را به غصب ببرد، يعني رعايت نوبت نكند.
✅ 3. كسي كه سدّ مَعْبر كند و مانع عبور عابران شود.
🔹 رفتار رهبران الاهي همتاي گفتار آنان، براي ترغيب دولت و ملت به رعايت اصول زيستْ محيطي انجام مي شد. لذا حضرت امام سجاد (عليه السلام) اگر كلوخي را در معبر مي ديدند، از مركب پياده مي شدند و آن را از راه، دور مي كردند كه مزاحم رهگذر نشود.[ بحار الانوار، ج 74، ص 50.]
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(14)
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان
🔅پیام زیست محیطی قرآن
🔅🔅🔅
✳ حضرت مسيح (عليه السلام) از كنار گوري مي گذشت كه صاحب آن قبر را معذّب ديد. سال بعد، هنگام عبور از كنار آن گور، صاحب آن را در عذاب نديد. پرسيد: خدايا! عامل رفع عذاب او چه بود؟ فرمود: فرزند او بزرگ شد و راهي را اصلاح كرد و يتيمي را پناه داد. لذا از گناه او صرف نظر شد.[ همان، ص 49. ]
🔹 گرچه فرهنگ دين هماره، حامي مبادي زيست محيطي است و تدوين فهرست آن در اين رساله كه رسالت آن ارائهي اجمالي از ره توشهي اسلامي است، ميسور نيست، ليكن واسطة العِقد و بيت الغزل اين پيام به سمينار بين المللي محيط زيست، دين و فرهنگ، اين است كه فن شريف زيست محيطي، گرچه از لحاظي به علوم طبيعي و تجربي بر مي گردد، ليكن كارآمدي آن، نحوهي حيات بشر و تأمين سلامت و شادابي و... صبغهي علوم انساني دارد و در تمام رشته هاي علوم انساني قبل از هر چيز، انسان شناسي لازم است.
🔹 انسان كريم را جز قرآن كريم، چيزي تفسير نمي كند و همان طوري كه بهترين روش تفسيري قرآن، گذشته از استعانت به برهان عقلي و استمداد از حديث صحيح، همان تفسير قرآن به قرآن است: «قرآن ز قرآن پرس و بس»، بهترين شيوهي انسان شناسي، تفسير انسان به انسان است؛ يعني بايد متشابهات حسّ و خيال و وهم را از بخش انديشه، به محكمات عقل نظري ارجاع داد و متشابهات شهوت و غضب را در بخش انگيزه، به محكمات عقل عملي احاله كرد و سرانجام فطرت يا فطنت و فكرتِ نهادينه شدهي الاهي را مرجع علم و عمل قرار داد؛ تا صبغهي ملكوتي اصول زيست محيطي محفوظ بماند.
🔹 لذا رسول گرامي (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «إنّ أفواهكم طرق القرآن فطيّبوها بالسّواك»[ نهج الفصاحة، ج 2، ص 896. ] ؛ دهن شما معبر قرآن است و هنگام تلاوت و نماز، قرآن از آن عبور مي كند، آن را با مسواك نيكو نگه داريد. چنان كه فرمود: «أطيب الطيب المسك»[ بحار الانوار، ج 73، ص 143. ]
الحمد لله رب العالمین
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#بررسی_علوم_قرآنی
📌 سری جدید
📋✏ نگاشت 3 :احتمالات معنایی در واژه ها و ترکیبات قرآنی
📌
نمونه هایی از «وجوه» و «نظایر» موجود در قرآن کریم
◀ در قسمت تعریف در باره واژه "امت" در قرآن که به سه معنی آمده بود اشاره کردیم .در این بخش به بررسی یکی دیگر از این واژها می پردازیم.
⏪ لفظ «برهان»
در آيه «ولقد همّت به و همّ بها لولا ان رَاى برهان ربّه» (سوره یوسف-24)
"زن قصد او کرد و او نیز اگر برهان رب را نمی دید قصد او می کرد"
در معنی برهان معانی و وجوهی را احتمال داده اند، از جمله:
✅ حكم قطعى الهى در تحريم زنا كه عقوبت دنيوى و اخروى دارد.
آنچه را كه خداوند به انبيا داده از مكارم اخلاق و صفات عاليه كه از هرگونه آلودگى بپرهيزند.
✅ مقام نبوت كه مانع ارتكاب فحشا و منكر است كه از مقام حكمت انبيا سرچشمه گرفته.
✅ زليخا در آن هنگام پارچه اى بر چهره بتى كه در كنار اتاق بود افكند تا جلوى او مرتكب فحشا نگردد و اين عمل هشدارى بود براى يوسف تا خود را از ديد خداوند دور نبيند.
✅ در سقف خانه نوشته اى پديدار گشت و زشتى و پليدى عمل زنا را براى يوسف روشن تر ساخت.
✅ جناب یوسف؛ حضرت يعقوب را در گوشه اتاق، مجسم ديد كه انگشت به دندان گرفته به يوسف يادآور مى شود تا دامن نبوت را لكه دار نكند.
✅ ايمان راسخ و مقام عصمت حضرت يوسف از پيش مانع هر گونه دست يازيدن به آلودگى ها بوده است.
◾نکته مهم:
🔹 در اين وجوه محتمله تنها وجه اخير با مقام شامخ عصمت سازگار است و برخى از اين وجوه با مقام منيع نبوت سازش ندارد.
👈ادامه دارد....
📚 منابع:
محمدهادی معرفت، علوم قرآنی.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌 انقلاب فرهنگی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🔹 فرمود انبیا آمدند که انقلاب فرهنگی ایجاد کنند، «ثوره» یعنی انقلاب، «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»؛[1] آن دفینهها را با ثوره و شیار کردن و زیر و رو کردن شکوفا میکنند. این بیان نورانی حضرت امیر است که در خطبه اوّل نهج البلاغه راجع به سلسله انبیا بیان فرمود. بنابراین ما باید این دلها را مزرعه بکنیم؛ منتها به ما گفتند که هر مزرعهای یک آبی لازم دارد، تنها آبی که میتواند مزرعه دل را شکوفا کند، آن اشک چشم است.
🔹 مستحضرید که این را بارها به ما فرمودند که اگر کسی با دشمن بیرون بخواهد بجنگد، آهن لازم است و مانند آن. با دشمن درون بخواهد بجنگد آهن مشکل را حلّ نمیکند، «آه» مشکل را حلّ میکند که «سِلَاحُهُ الْبُكَاء».[2] این اشک چشم آن مزرعه را آماده میکند تا «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ» آدم علمی پیدا کند که هم به لحاظ معلوم نافع باشد، بداند چه درسی بخواند و چه درسی نخواند، علمی که کارآیی ندارد آن را فرا نگیرد، صِرف اطلاعات باشد به درد نمیخورد و بر فرض وقتی علمی فراهم کرد این علم نافذ باشد. اینکه ما میبینیم بعضی از ما علم داریم و عمل نمیکنیم، این حاکمِ معزول بودن برای اینکه جهل دارد حکومت میکند؛ لذا وجود مبارک پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده با جاهلیت مبارزه کرده؛ چه جاهلیت درون، چه جاهلیت بیرون.
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه 1.
[2] . مصباح المتهجد و سلاح المتهجد، ج2، ص850.
🌿🌿🌿
📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/09/25
@rahighemakhtoom
📌 عرضه بر قرآن
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🔹 علامه طباطبایی(رِضْوَانِ اللَّهِ تَعَالَی عَلَیه)، ایشان از رخدادهایی که در عالَم اتفاق میافتاد در خدمت قرآن بهره برد. آنچه به نام مشروطه و جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم اینها را تلخیص کرد، تنقیح کرد، به صورت چند تا سؤال درآورد، بعد آورد خدمت قرآن، از آنها پاسخ گرفت شده المیزان. مشروطه را تشریح کرد، خواستههای مشروطه را شناسایی کرد، جنگ جهانی اول را شناسایی کرد، جنگ جهانی دوم را شناسایی کرد، سؤالهای اینها را فهرست کرد و فیشبرداری کرد و وارد تفسیر شد. شما نمونههایی از تفسیر المیزان را در مجمع البیان و مانند آن نمیبینید.
🔹 آنچه که الآن وظیفه شما بزرگواران است، این است که انقلاب را رصد کنید که انقلاب چه آورد؟ چه میخواهد؟ و چگونه باید نگهداشت؟ این سنگینتر از مشروطه است، این سنگینتر از جنگ جهانی است، آن فقط سلاح بود و کشتار، این إحیاست! فرق جنگ جهانی اول و دوم با انقلاب این است که او برای مرگ آمده، این برای حیات آمده است! سؤالات فرق میکند، چگونه انقلاب به ثمر رسید؟ چگونه انقلاب را حفظ بکنیم؟ چگونه انقلاب را به صاحب اصلیاش تحویل بدهیم؟ این یک جان کندنِ علمی میخواهد؛ حواس شما جمع باشد! شما همه نیازهای انقلاب را رصد کنید، همه علل و عوامل تولید انقلاب را در صدد باشید، همه نیازهای او را رصد کنید، بعد بر قرآن عرضه کنید، پاسخ بگیرید، او جواب میدهد، این برای جواب دادن آمده است.
🔹 بارها به عرضتان رسید قرآن را خدا نازل نکرد، آن طوری که باران را نازل کرد. باران را به زمین انداخت؛ ولی قرآن را به زمین آویخت فرمود یک طرفش به دست من است: «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»؛[1] شما نگویید ما لفظ کم داریم، شما نگویید ما کلمه کم داریم، مگر همه قرآن کلمه است؟ تا آنجا که سخن از عبری و عربی و تازی و فارسی است، لفظ است؛ اما یک قدری بالاتر که میروید، نه عبری است نه عربی، ﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾؛[2] اگر بخواهید علم لدنّی نصیب شما بشود که ممکن است، با «علی حکیم» کار دارید، اگر بخواهید رابطه حوزوی را تنظیم کنید با «عربی مبین» کار دارید. فرمود یک بخش والایش اصلاً نه عبری است نه عربی، اما﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾؛[3] نه عبری نه عربی، «علی حکیم» است، پس هر چه بخواهید در آن هست.
[1]. غرر الاخبار، ص62.
[2]. سوره زخرف، آیه4.
[3]. سوره زخرف، آیه3 و4.
📚 سخنرانی در سی و ششمین سالگرد علامه طباطبایی تاریخ: 1395/08/19
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom