🔔قابل توجه دوستان ادمین کانال و گروه
🔁کانال قرآنی رحیق آمادگی دارد از ساعت 10 شب تا 10 صبح روز بعدبنر یا لوگوی کانال ها و گروههای مذهبی و انقلابی را بارگزاری کند.
📠تبلیغ و انتشار آموزه های دینی وظیفه افسران و سربازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است...
با هم همراه باشیم
💢دوستان علاقه مند به تبادل به پی وی پیام دهند09218305249
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فهم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بهار ملکوتی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
شهامت مثال زدنی زینب کبری سلام الله علیها
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حضرت_زینب
#زینب_کبری
#زینب
#عقیله_بنی_هاشم
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🏴 ظهور فیض الهی
▪️ روزی كه یك انسان كامل برای حفظ دین قیام می كند، نهضتی را آغاز می كند، از بذل نفس و نفیس دریغی ندارد، به استقبال شهادت می رود و همه چیز را فدای دین می كند تا آن دین انسان ها را تأمین كند، این هم تجلّی ذات اقدس الهی است كه از چنین روزی و روزگاری به عنوان «یوم الله» یاد می شود.
▪️ توجه به ظهور خاص و ایام مخصوص در قرآن كریم كاملاً مطرح است ذات اقدس الهی به رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مكرر دستور می دهد؛ جریان نوح را، جریان ابراهیم را، جریان عیسیٰ و موسیٰ را، یونس و یوسف را، سایر انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) را یادآوری كن، اینها نامآورانی اند كه یاد اینها یاد یوم و تجلّی و ظهور خداست ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْراهیمَ﴾[1] و مانند آن، در كنار مردان الهی زنان الهی هم هستند كه در قرآن كریم از مریم (سلام الله علیها) به عنوان ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مَرْیمَ﴾[2] یاد شده است. جریان كربلای سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیهما) از این قبیل است؛ یعنی نهضت آن حضرت ظهور فیض خاص خداست و تذكره آن جریان شهادت تذكره «یوم الله» است، نام آوری چون زینب (سلام الله علیها) چونان مریم (سلام الله علیها) نام او كه مطرح بشود تذكره «یوم الله» است، زنده نگاه داشتن عاشورا به منزله «وَ اُذْكُرْ فِی قَلْبِكَ یوْمُ عَاشُور اَلْحُسَینِ (عَلَیهِ اَلسَّلاَم) وَ زَینَب (سَلاَمُ اَللَّهِ عَلَیهَا)» و مانند آن است. اگر در قرآن تدوینی خدا به ما فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْراهیمَ﴾، ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مُوسی﴾ در كتاب تكوینی نفس ما هم این چنین به ما دستور دادند كه «وَ اُذْكُرْ فِی قَلْبِكَ حُسَیناً وَ اُذْكُرْ فِی قَلْبِكَ زَینَباً». این نام آوران زمینه ظهور فیض خدا را در جامعه زنده نگاه می دارند و مطرح می كنند، باید دید حسین بن علی بن ابی طالب (سلام الله علیهما) چه كرد و زینب كبری (سلام الله علیها) چه كرد كه تذكره این نام ها به منزله تذكره انبیا و اولیای الهی است.
[1]. سوره مریم، آیه41.
[2]. سوره مریم، آیه16.
#زینب_کبری
📚 پیام به همایش حضرت زینب سلام الله علیها
🆔 @rahighemakhtoom
💢حضرت #آيت_الله_جوادی_آملی مدظله العالی
⭕️پاسخ کوبنده حضرت زینب علیهاالسلام به سخنان یزید:
🔸#علامه_طباطبايي ميفرمايد اشتباهي كه براي بنياميّه در فهم آيه شريفه (قُلِ اللّهُمَّ مَالِكَ المُلكِ... )[1] رخ داده است(همچون ملك #نمرود و #فرعون ) پيش آمده است، چنانكه وقتي سرهاي مقدس #شهداي_كربلا را كه سر مبارك امام حسين(عليهالسلام) نيز در ميانشان بود، نزد #يزيد پليد گذاشتند، اين بيت را سرود:
♦️نفلّق هاماً من رجال أعزة علينا وهم كانوا أعقّ و أظلما[2]
🔺يعني از مرداني كه بر ما سروري داشتند، فرقها شكافتيم و آنان نسبت به ما (برفرض عقوق و ستم ما) عاقتر و ستمگرتر بودند.
♦️پس به اهل مجلس خود رو كرد و گفت كه اين مرد بر من #فخر ميفروخت و ميگفت كه #پدر من از پدر يزيد بهتر و #مادرم از مادر او بهتر و #جدّم از جدّ او بهتر و #خودم از وي بهترم و همين سخنان بود كه او را به كشتن داد؛
🔸 امّا اينكه ميگفت كه پدرم از پدر يزيد بهتر بود، پاسخش اين است كه پدر من با پدر او بر سر #خلافت به منازعه برخاست و خدا به سود پدرم و به ضرر پدر وي حكم كرد؛
🔸و اما اينكه ميگفت كه مادرم از مادر يزيد بهتر بود، به جانم سوگند اين را راست گفت، چون #فاطمه(عليهاالسلام) دختر رسولخدا(صلي الله عليه و آله و سلم)بهتر از مادر من بود؛
🔸 و امّا اينكه ميگفت كه جدّم از جدّ او بهتر بود؛ اين سخن نيز درست بود، زيرا كسي كه به خدا و روز جزا ايمان دارد، هرگز به خود چنين جرأتي نميدهد كه بگويد ابوسفيان از محمّد(صلي الله عليه و آله و سلم)بهتر بود؛
🔸 و امّا اين سخن او كه ميگفت: من از يزيد بهترم؛ گويا اين آيه را نخوانده است كه (قُلِ اللّهُمَّ مَالِكَ المُلكِ... ).[3]
♦️در اين هنگام، ـ طبق نقل #سيد_بن_طاووس و ديگران[4] ـ #زينب_كبرا(عليهاالسلام) در پاسخي كوبنده، مانند سخن امام صادق(عليهالسلام) در روايت پيشين، به يزيد فرمود:
🏴 آيا چنين پنداشتي از اينكه اقطار زمين و آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتي و كار ما بدين جا كشيد كه به #اسيريمان ببرند، آنگونه كه ساير اسيران را ميبرند، ما نزد خدا #خوارگشتهايم و تو در درگاه او محترم و آبرومند بودهاي و خدا به سبب عظمت مقامي كه تو نزد او داشتهاي ما را چنين و تو را چنان كرده، پس باد به دماغ افكنده و اظهار شادماني ميكني؟!
♦️ اين براي آن است كه دنيا و همه اسباب ظاهري را اكنون رام خود ميبيني و گردش امور به كام توست و مُلك و سلطنت ما بدون دردسر در دست توست؛ لحظهاي سكوت كن و آرام بگير.
♦️ آيا فراموش كردي اين سخن خدا را كه فرمود:
(ولايَحسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أنَّما نُملي لَهُم خَيرٌ لأنفُسِهِم إنَّما نُملي لَهُم لِيَزدادُوا إثماً ولَهُم عَذابٌ مُهِين)[5]؛
#كافران مپندارند در اينكه به ايشان مهلت ميدهيم، براي آنها نيكوست، بلكه به آنان #مهلت ميدهيم تا بيشتر بر #گناهانشان بيفزايند، پس عذابي خواركننده و خفتآور خواهند داشت و....[6]
📝[1] ـ سوره بقره، آيه 258.
📝[2] ـ الميزان، ج3، ص165.
📝[3] ـ ر.ك: الارشاد، ج1، ص119.
📝[4] ـ ر.ك: اللهوف، ص191، «خطبه حضرت زينب(عليهاالسلام) در مجلس يزيد».
📝[5] ـ سوره آل عمران، آيه 178.
📝[6] ـ ر.ك: الميزان، ج3، ص164 ـ 165.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_ترتیبی_قرآن_کریم
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
💢تسنيم، جلد 13 - صفحه 587
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(142)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#مقام_زن
#پیام_ها_و_نکته_ها
#پيام_به_كنگره_فاطمه_شناسي
🔅🔅🔅
📌 کلام فاطمی
▪ آن حضرت[زهرا سلام الله علیها] درباره اِخلاص در عمل و آثار گرانبهاي آن چنين فرمود: «مَنْ اَصْعَدَ اِلي اللهِ خالصَ عبادَتِهِ، اَهْبَطَ اللهُ عزّوجلّ اليه اَفْضَلَ مصلحته» [بحار الانوار، ج 67، ص 249.]؛ هر كس عبادت خالصانه خود را به سوي خداوند صاعد نموده و بالا ببرد، خداوند بهترين مصلحت وي را به سوي او گُسيل داشته و نازل مي فرمايد.
▪ اين كلام فاطمي مأخوذ از وحي نَبَوي صلي الله عليه و آله و سلم است: (اليه يَصْعَدُ الكلم الطيّبُ وَالْعملُ الصالحُ يَرْفَعُه)[ سوره فاطر، آيه 10.]. البته اعتقاد طيّب، خُلق طيّب و عمل صالح هرگز از انسانِ طاهر جدا نيست تا به تنهايي صعود كند و صاحب خود را كه متقوّم به او است، رها نمايد، بلكه در صحابت انسانِ طاهرِ معتقد و متخلق و عامل بالا مي رود و بالا رفتن به سوي خداي سبحان با بالندگي و برازندگي همراه است. حتماً چنين انسانِ مهاجري كه هجرت او به لقاي الهي منتهي مي شود، اسوه اي چونان حضرت فاطمهٍّ دارد و ره توشه اي معقول و مقبول خواهد داشت كه نيازهاي سفر طولاني معاد وي را تأمين مي نمايد.
▪ هم چنين آن حضرتٍّ در كيفيّتِ بهره مندي از دنيا رهنمودي دارد كه چنين كنگره اي مسئول نشر آن و اعتماد بر آن و استناد به آن و گرايش به سوي آن است؛ «اِنّي اُحِبُّ من دُنياكُم ثلاثاً، الانفاقُ في سبيل اللهِ، وتلاوةُ كتابِ الله، والنظرُ الي وجه ابي رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم» [مسند فاطمةالزهراء، ص161.]؛ هر نعمتي زكاتي دارد كه تأديه آن انفاق در راه خداوند محسوب مي شود، بخشي از آن واجب و برخي از آن مستحب. زكات شجاعت جهاد براي حفظ دين و ميهن اسلامي است.
▪ زكات جمال عفاف و صيانت از آلودگي است. منبع همه اين مآثر الهي قرآن كريم است كه تلاوت، تدبّر و تفسير آن توصيه شده است. نگاه به شخصيّت حقيقي و حقوقي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم جاذبه دلپذيري دارد كه انديشه هاي علمي را به انگيزه هاي عملي مي رساند. اگر جامعه كنوني از نظر به شخص عنصري پيامبر گرامي اسلام محروم است، از نظريّه پردازي محقّقانه در مكتب حيات بخش آن حضرت ممنوع نيست.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#مباحث_قرآنى
برشی از کتاب
#مهر_تابان(چاپ جديد)
#علامه_طباطبایی
🔅🔅🔅
📌 برش11
تفسير آيه: مَتعًا لَّكُمْ وَ لِانْعَمِكُمْ
▪ {تلميذ:} در سوره عَبَسَ وارد است كه:{وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا* مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ. « آيه 31 و 32، از سوره 80: عَبَسَ»«خداوند از زمين براى شما ميوه و أبّ را رويانيد كه آنها براى بهرمند شدن شما و بهرمند شدن چهارپايانتان مىباشد.»
🔹 در روايت از حضرت أمير المؤمنين عليه السّلام است كه: جمله{مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ} جمله تفسيريّه براى جمله سابقه:{وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا} مىباشد؛ و بنابراين، معنى أبّ روشن خواهد بود كه چون غذا براى چهارپايان است مراد از آن، همان علوفه ايست كه مورد استفاده آنها قرار مىگيرد. «1»
▪ نظير اين جمله{مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ} در سوره نازعات آمده است:
{أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها* وَ الْجِبالَ أَرْساها* مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ. « آيات 31 تا 33، از سوره 79: النّازعات»
«خداوند از زمين، آب و گياهش را بيرون آورد، و كوهها را ثابت و استوار كرد، در حاليكه براى بهرمند شدن شما و چهارپايانتان مىباشد.»
با آنكه معلومست كه در اين آيه صحيح نيست جمله{مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ} را تفسير براى جمله{وَ الْجِبالَ أَرْساها} بگيريم؛ آيا عدم امكان جمله تفسيريّه گرفتن در اينجا، ضررى بجمله تفسيريّه گرفتن در جمله واقعه در سوره عَبَسَ وارد نمىآورد
.
🔅 {علّامه:} راجع به آيه وارده در سوره عَبَسَ در روايت وارد است كه از أبو بكر پرسيدند: معناى أبّ چيست؟ نتوانست پاسخ گويد. و اين را از جمله اعتراضات به أبو بكر بحساب آوردهاند، كه با آنكه{عَرَبِ عَرْبَاء} بود چگونه معنى ابّ را نفهميد؟!
ابّ عبارت است از علوفهاى كه بحيوانات ميدهند مثل يونجه و أمثاله كه غالباً حيوانات با آن دمسازند. و يا شايد مقدارى وسيعتر گرفته شود، و به معنى غذاى انسان و غذاى حيوانات كه غالباً علوفه است استعمال شود.
و در سوره عَبَسَ خيلى روشن است كه جمله{مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ}
تفسير براى جمله{وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا} است، بنا بر لفّ و نشر مرتّب؛ چون معنى فاكهه واضح است، و از طرفى مىدانيم كه فاكهه متاع براى چهارپايان نيست بلكه متاع از براى خصوص انسان است، بنابراين{مَتاعاً لَكُمْ*} تفسير براى{وَ فاكِهَةً*} واقع مىشود، و طبعاً جمله{وَ لِأَنْعامِكُمْ*} تفسير براى{وَ أَبًّا} خواهد شد؛ پس معلوم مىشود كه ابّ علوفه حيوانات است.
🔹 و امّا در سوره نازعات جمله{مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ} تفسير براى جمله{أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها} است نه بنحو لفّ و نشر مرتّب و يا مشوّش، بلكه اجمالًا تفسير آنستكه از آب و گياهى كه از زمين مىرويد، خداوند متاع شما و متاع چهارپايان را معيّن و مقدّر فرموده است.
🔹 چون مرعى در لغت به معنى رِعْى بالكسر است كه به معنى گياه است؛ و اختصاص به گياه حيوانات ندارد. و يا مصدر ميمى است، و آنهم بهمين معنى است. و امّا جمله وَ{الْجِبالَ أَرْساها} جمله استطراديّه است كه بين جمله مفسِّر و مفسَّر واقع شده و براى بيان استحكام زمين كه از تمايل و مَيَدان باز ايستد و بهم نپاشد آمده است؛ كه با كوههاى استوار و ثابت، اين زمين را حفظ فرمود، تا بتواند گياه دهد و آب از خود خارج كند؛ تا خوراك شما و چهارپايان فراهم آيد. اينست آنچه بنظر مىرسد، و الله أعلم
📝
پی نوشت:
(1) در تفسير «الميزان» ج 20، ص 319 وارد است كه: در «إرشاد مفيد» چنين وارد است كه: از أبا بكر درباره اين آيه شريفه:{وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا} سؤال كردند؛ معناى أبّ را از قرآن نمىشناخت و گفت: كدام آسمان بر من سايه مىافكند؟ يا كدام زمين مرا حمل مىكند؟ يا آنكه من چه كنم اگر در كتاب خدا چيزى را بگويم كه نمىدانم؟ امّا فاكهه، معنايش را مىدانيم؛ و امّا ابّ را خدا داناتر است. اين جريان به أمير المؤمنين عليه السّلام رسيد، حضرت فرمود: سبحان الله! آيا ندانست كه مراد از ابّ، گياه و علفى است كه حيوانات بر آن مىچرند؟ و اينكه گفتار خداى تعالى، اعتناء و توجّه خداوند است بر مخلوقاتش در آنچه به آنها غذا مىرساند؛ و در آنچه براى چهارپايانشان آفريده است كه موجب حيات نفوس و قوّت اجساد مخلوقات است
.
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom