eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسير سوره اعلی جلسه 2.docx
31.5K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 27:تفسیر متنی سوره اعلی 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 درنگ 1- آیا اینکه سبزه زار خشک می شود دلیل ایراد در خلقت آن است و یا ظرفیت آن است که بیش از این قابلیت ندارد؟ 2- آیا ممکن است که چنین خدایی در هدایت تشریعی انسان‌ها کم بگذارد و اشتباه کند؟ تلنگر : بی نقصِ بی نقصِ بی نقص بی‌نقصِ بی‌نقصِ بی‌نقص! سبزه‌زار را نگاه کن؛ چقدر زیبا و به‌سامان است! یعنی چه خوب خلق شده و چه خوب نظام یافته است! عجب خدای بزرگ و حکیمی بوده که چنین کرده است! اما انگار یک جای کار اشکال دارد؛ چرا این سبزه‌زارِ زیبا، خشک و سیاه شده؟ نکند خدا کار بیهوده می‌کند؟ این چه خلقت و سامانی بود که فرجامش به نابودی کشید؟ سبحان‌الله! تسبیح کن خدا را که او بی‌نقص و عیب است. مگر می‌شود خدا اشتباه کند؟ نه، خلقت و تقدیر سبزه‌زار ایراد ندارد، بلکه این ظرفیت آن است که بیش از این قابلیت ندارد و لاجرم باید به سیاهی برود. پس باز هم بگو «عجب خدای بزرگ و حکیم و بی‌نقصی»! اوست که خوب خلق می‌کند و خوب سامان می‌بخشد و خوب تقدیر و هدایت می‌کند. آری، او در هدایت تکوینی‌اش بی‌نقص است، سبحان‌الله! راستی، آیا ممکن است که چنین خدایی در هدایت تشریعی انسان‌ها کم بگذارد و اشتباه کند؟ سبحان‌الله! پس اشکال کار کجاست که برخی هدایت نمی‌شوند؟ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
hamed_147978.mp3
10.64M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد حامد شاکر نژاد 🕑 زمان:30دقیقه 📈آیاتی از سوره ق و ذاریات 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 205 🔅🔅🔅 📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره) ⏪ آنچه در حكمت و كلام به مقدار سعه وجودي هر كسي قابل شناخت است، تعيّني از تعيّناتِ هُويّت مطلق و بي تعيّن الهي است؛ حكيم يا متكلم برابر فنّاوري خويش مُجاز است كه بگويد: «گرچه اكتناه خداوند مقدور اَحَدي نيست، ولي هر سالكي طبق هندسه خلقت خود، توان معرفت خدا را دارد» و اگر قدرت توزين آب دريا را ندارد، توان چشيدن از آن، به مقدار تشنگي را دارد و آنچه در عرفان مطرح است، اين است كه ذات اقدس خداوند، نه معقول صاحب نظر است و نه مشهود صاحب بصر، نه به طور اكتناه و نه به مقدار سعه هستي عاقل يا شاهد، زيرا خداي سبحان بسيطالحقيقة است، به نحوي كه هيچ تركيبي در او راه ندارد، نه تركيب از ماده و صورت و جنس و فصل، و نه از موضوع و عَرَض، و نه از عَناصرِ شيميايي يا اجزاي صناعي و نه از آحاد اعتباري و نه از وجود و ماهيت و نه از وحدت و كثرت به هم آميخته تشكيكي، و بالاخره نه از وجود و عدم كه هر وجود محدودي به آن مبتلا است و اين صنف از تركيب بدترين انحاي تركيب محسوب مي گردد. 📜 بنابراين، تمام اوصاف ذاتي او(خداوند) عين هم ديگراند، مصداقاً و صدقاً؛ گرچه غير يك ديگراند مفهوماً، و همگي عين ذات موصوف اند؛ يعني اول بودن خدا عين آخر بودن او است و ظاهر بودن او عين باطن بودن او است، و اگر سالكي بخواهد به بعض آن حقيقت راه يابد، چون آن بعضِ متوهّم عين ابعاض ديگر است، بدون كمتر تمايز عيني يا ذهني و تحليلي و ادراك ابعاض ديگر محال است، تعقّل يا شهود اين بعض متوهّم نيز ممتنع خواهد بود؛ در همان مثال دريا، اگر ساحل آن عين سطح آن بود و سطح آن عين عمق آن بود، بدون كمترين تمايز،حتماً سطح و ساحل متوهم آن،حكم عمق آن را داشته و ممتنع الادراك خواهد بود، و چون مثال غير از ممثّل است؛ يعني دريا مركب است و سطح آن غير از عمق آن است و خداي سبحان بسيط محض است و ظاهر او عين باطن است، اگر ظاهر او قابل ادراك باشد، حتماً باطن او ادراك پذير است و چون ادراك باطن خداوند مستحيل و باطن او بدون كمترين تمايز عين ظاهر او است، پس ادراك ظاهر او مستحيل خواهد بود و همچنين نسبت به اسماي حسناي ديگر، لذا هيچ راهي براي ادراك ذات اقدس خداي سبحان نيست؛ «امّا الذات الإلهية فحارتِ الأنبياء والأولياء فيها».[ شرح فصوص قيصري، ص 346.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 205 #آیت_الله_جوادی_آملی #سروش_هدایت #اسلام_شناسی #آموزه_
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 206 🔅🔅🔅 📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره) ⏪ امام راحل(قدس‌سرّه) كه فاتح ميدان هاي سه گانه جهاد اصغر و اوسط و اكبر بود، در اين باره چنين مرقوم فرمود: «فإنّ الحقّ بمقامه الغيبي غيرمعبودٍ فإنّه غيرُ مشهودٍ ولامَعْروفٍ والمعبود لابدّ واَنْ يكونَ مشهوداً او معروفاً... »؛[ تعليقات علي شرح فصوص الحكم، ص116، مصباح الهدايه، ص13، مصباح1.] 📜 يعني ذات غيبِ محضِ خداي سبحان مورد عبادت احدي نيست، زيرا معبود بايد مورد ادراك حضوري يا حصولي قرار گيرد و مقام غيبي ذات اقدس خداوند نه مشهود حضوري است و نه معروف حصولي؛ به همين مضمون را مي توان از منبع اصيل فنّ عرفانِ ناب و حكمتِ سَرَه، يعني نهج البلاغه اميرمؤمنان(عليه‌السلام) استنباط كرد؛ «...لايُدْرِكُه بُعد الْهِمَم ولايَنالُه غَوْصُ الْفِطَن».[ نهج البلاغه، خطبه 1.]آنچه در سوق ارباب معرفت رواج دارد كه «عجز از شناخت خداوند شناخت او است»؛ «ما عرفناك حقّ معرفتك» [بحارالانوار، ج68، ص23.] از همين قبيل است؛ گفتار نغز و عميق فريدالدين عطّار: در دو عالم نيست كس را زَهْره‌اي كو تواند يافت از وي بهره‌اي دائماً او پادشاه مطلق است در كمال عزّ خود مستغرق است او به سر نايد زخود آنجا كه اوست كي رسد عقلِ وجودِ آنجا كه اوست [منطق الطير، ص 40.] 📜 كه عارفِ والِهْ سيّد احمد حائري(قدس‌سرّه) و حكيم متألّه شيخ محمد حسين غروي اصفهاني(قدس‌سرّه) را به تضارب آرا فرا خواند و وارث نام آور حضرت سيّد علي قاضي(قدس‌سرّه)، استاد علامه طباطبايي(قدس‌سرّه) را به داوري بين عَلَمين وادار نمود و تَذييلاتِ سودمندي از اين حَكَم عدل و داورِ اَمين نصيب جامعه معرفت دوست كرد، همگي از فروع اصل امتناع صيد عنقاي مُغرِب است. ◀ تمام مفاهيم ذهني كه عناصر محوري براهين اثبات ذات واجب را تشكيل مي دهند، مولود ذهن اند و خداوند منزّه از والد و مولود بودن است: (لَمْ يَلِد ولم يُوْلَد) [سوره توحيد، آيه 3.]؛ گر توهّم مي كند او عشق ذات ذاتْ نبود، وَهم اسماء و صفات وَهم مخلوق است و مولود آمده است حق نزاييده است و او «لم يُوْلَد» است [مثنوي معنوي، دفتر اول، ابيات 2757 ـ 2758.] ◀ و خلاصه آنكه وصفِ جميع واصفان مرحضرت ذات را چون ستايش آن چوپان است حق سبحانه را.[ لب لباب مثنوي، ص395.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 13 #مثال #مثل #تمثیلات #آیت_الله_مکارم_شیرازی #منافقان #تمثیلات_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مثال
14 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 5 ⏪ 3- نشانه‌های نفاق‌ در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به بعضی از نشانه‌های نفاق اشاره شده است. حضرت در این روایت می‌فرماید: «ثلاث من کن فیه کان منافقا و ان صام و صلی و زعم انه مسلم: من اذا ائتمن خان، و اذا حدث کذب و اذا وعد اخلف ...» 📒 ترجمه و توضیح: این سه صفت در هر کسی باشد منافق است، اگر چه روزه بگیرد و نماز بگذارد و تصور مسلمانی داشته باشد: ▪ اول- خیانتکاری. انسان خیانتکار منافق است؛ زیرا در ظاهر خود را امین نشان می‌دهد، ولی در باطن خائن است. بنابراین، نمی‌توان اموال و بیت المال را بدو سپرد، گرچه بعضی در برابر اموال کم و اندک امین هستند؛ ولی در مقابل امانتهای گرانبها و اموال فراوان درون خیانتکارانه خود را آشکار می‌کنند. ▪ دوم- دروغگویی. انسان دروغگو منافق است؛ زیرا که با چرب زبانی کلامی، نیتی پلید و خلاف حق و حقیقت دارد؛ هر چند نماز بخواند و دعای ندبه و توسل و ... بر زبان جاری سازد. ▪ سوم- خلف وعده. کسی که به وعده و گفته خود عمل نمی‌کند، منافق است؛ زیرا عمل به وعده و پایبندی به گفته از نظر اخلاقی پسندیده و ضروری است و حتی از نظر فقهی نیز گاهی واجب است. «1» کوتاه سخن آن که هر گونه دوگانگی ظاهر و باطن در شخص، نفاق شمرده می‌شود. (1)- میزان الحکمه، باب 3931؛ حدیث 20577. البته روایات دیگری نیز در این باب نقل شده است که در بعضی از آنها، نشانه‌های دیگری نیز برای نفاق ذکر شده است. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 14 #مثال #مثل #تمثیلات #آیت_الله_مکارم_شیرازی #منافقان #تمثیلات_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مثال
15 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 6 ⏪ 4- تاریخچه منافقان‌ 👈 اشاره ▪ در هیچ عصر و زمانی، جوامع انسانی از وجود منافقان خالی نبوده است و می‌توان گفت از پیدایش انسان بر روی زمین، نفاق و منافقان نیز پیدا شده و دشمنی آنان با بشریت آشکار شده است. ▪ این که منافقان را خطرناک‌ترین دشمنان در جوامع انسانی نامیده‌اند، از آن جاست که منافق به لباس دوست درمی‌آید و در خفا دشمنی می‌ورزد. ▪ دشمن ستیزی که یکی از صفات مشترک انسانهاست، درباره منافق کارایی خود را از دست می‌دهد؛ زیرا که منافق به ظاهر خود را دوست نشان می‌دهد و بدین خاطر است که از هر دشمنی، دشمن‌تر است و شاید به علت همین امر باشد که در قرآن، از منافق با شدیدترین تعبیرات یاد و اشاره شده است. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نساء 52.mp3
17.75M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @rahighemakhtoom