eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
سه دقیقه در قیامت 69.mp3
26.75M
📚شرح و بررسی کتاب 🔁تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه شصت و نهم * مصادیق آزار رساندن زن و یا شوهر به یکدیگر * تعهد در زندگی مشترک * آیا تحمل آزار و اذیت در خانه ممکن است؟ * آثار ملکوتی زنی که باعث اذیت شوهرش می‌شود * اولویت جهنم رفتن با چه کسانی است؟ * گفتگوی حورالعین با زنان * طلاق اخروی زوجین در دنیا * زنانی که مورد اکرام و لعن قرار گرفتند! * توضیح دو واژه قرآنی "ویل" و "طوبی" * معنای شاکر بودن زن از شوهرش * از مصادیق کفران نعمت در کلام پیامبر اکرم ص * دسته‌ای از کسانی که مورد غضب خدا واقع می‌شوند! * مقصود از محروم شدن از بوی بهشت چیست؟ * طلاق بدون جهت چه اثری دارد؟ 📅99/06/15 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 48.mp3
9.51M
69 📼 قسمت: چهل و هشتم 📌واکاوی دعای 23 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی 💢 ارزش همه چیز در گرو سلامت دین قَالَ ابو عبدالله جعفربن محمد الصادق علیه السلام: فَقَالَ عِيسَى (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) لِأَصْحَابِهِ: اَلنَّوْمُ عَلَى اَلْمَزَابِلِ،(خاکروبه) وَ أَكْلُ خُبْزِ اَلشَّعِيرِ، خَيْرٌ مَعَ سَلاَمَةِ اَلدِّينِ».( بحار الأنوار ج۷۰ ص۱۰۱) 💢 شاخصه سلامت دین ▫ الف- از منبع درست گرفته باشیم نخستین مسئله در سلامت دین، مراجعه به منبع اصلی است و کسی که دین خود را از دو منبع قرآن و روایات بگیرد دینش سالم است. هرکه منبع دین و برنامه زندگی خود را از قرآن و سنت معصومین علیهم السلام گرفته و عالم دینی آنها را توضیح می‌دهد دارای دین سالم بوده و می‌توان به آن اعتماد کرد و اگر کسی منبع دین خود را از طریق سحر، خواب و جادو دریافت کند دارای دین سالمی نیست. 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کوکب تابناک امامت مرحوم در از (صلوات الله و سلامه علیه) نقل می کند که: (اَلامام واحِدُ دَهرِهِ لا یُدانیه اَحَد وَ هُوَ بِحَیثُ النَّجم مِن اَیدیِ المُتَناولین اَینَ العُقُولُ مِن هذا اَینَ الاختیارُ مِن هذا)؛ کوکب تابناک آسمان است، دست کسی به امام نمی رسد؛ بیانات از اول تا آخر، از آخر تا اول شفاف و روشن و ضروری است که علم غیب دارند و حرفی در آن نیست. شاهدش هم این است که خدا اینها را قرار داد. به ما فرمود به اینکه: هر کاری اینها می کنند، شما بکنید؛ اینها پیشوای شما هستند، به اینها کنید. 🔷️ ر.ک الکافی / جلد ۱ / صفحه ۲۰۱ ✅ سخنرانی به مناسبت تاسوعای حسینی _ دماوند ؛ ۱۳۹۹/۰۶/۰۶ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۴۳ ـ ۱۴۲ 📌شناختن الی بايد را بشناسد. آنها می خواهند به خدعه کنند، وقتی می خوانند دل به نمی دهند و با می خوانند، می کنند و جز اندکی به ياد خدا نيستند، گاهی با مردم مسلمانند و گاهی با و همنشينند؛ اينها هم چون دارای و ثباتی نيستند به راهی پيدا نمی کنند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - صفحه ۲۴]  📌۱۳ ایمان به قیامت عامل محافظت بر نماز ▫️خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: کسانی که معتقد به قیامت هستند به قرآن نیز ایمان دارند، علاوه بر آن نسبت به نماز محافظت دارند؛ «و هذا کتاب أنزلناه مبارک... و الّذین یؤمنون بالاخرة یؤمنون به و هم علی صلاتهم یحافظون». [۱] ▫️ با توجه به این که اصولاً ایمان به قیامت انسان را وادار به تمام کارهای خیر می‌کند (از نماز و روزه و خمس و... )، لیکن موضوع نماز را به دلیل شرافتش بر سایر عبادات بیان کرده است. [۲] ---------- [۱]: ۱. انعام / ۹۲. [۲]: ۲. تفسیر کبیر / ج ۱۳ / ص ۸۷. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 صفحه قرآنی رحیق(گنجینه آموزه ها و معارف وحیانی ؛تفسیر و قرآن پژوهی) 🎹عصر جمعه ای با هم زمزمه کنیم و همدیگر را دعا کنیم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (57) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 لطايف و اشارات ☑ 2- راه حل دو معضل سر خدا كه عارف سالك به كس نگفت در حيرتم كه باده فروش از كجا شنيد آنچه حيرت زدايى كرده، راز همين راز نگفته را فاش مى كند آن است كه: * ساقى بيا كه عشق ندا مى كند بلند كان كس كه گفت قصه ما هم ز ما شنيد ▫ يعنى، بيگانه اى دخالت نكرده و نامحرمى رازدان و رازگو نشده، بلكه خود صاحب سر دست به افشاگرى ويژه زده است. بنابراين، فتواى عقل حازم و خرد جازم بعد از ديدن نمونه تنزل ام الكتاب و كتاب مبين كه موجود عينى و تكوينى است در كسوت آيات و سور عربى مبين كه موجود عينى و تكوينى است در كسوت آيات و سور عربى مبين كه موجود وضعى و اعتبارى است، اين است كه از اظهار برخى از پرده داران اسرار، ابراز شگفتى نشود و استبعاد به جاى استحاله قرار نگيرد و عدم الادراك جايگاه ادراك العدم را اشغال نكند و قول لا ادرى در مطالب معرفتى كه فوق مسائل دارج و رايج است، ترك نگردد وگرنه در محكمه عرفان ناب به حكم اصيبت مقاتله محكوم خواهد شد كه اين چنين محكوميت عقل در دادگاه عشق خسران عظيمى است. ▫ اكنون كه سورت استبعاد راى اهل معرفت شكست و صولت انكار خردورزان و انديشه پيشگان در ساحت محترمان شهود و مدعيان صعود قله عرفان تعديل شد، به نقل برخى از كلمات پيش كسوتان اين حرفه و پيش گامان اين كوى در اشارت بعد اكتفا مى شود تا پيام اصحاب بصر همراه با سخن ارباب نظر در يك صحيفه صف آرايى شود و متغذيان مائده قرآنى و مغتذيان مادبه آسمانى هر كدام برابر سعه وادى خود از سراب برهند و سر آب آيين و سيراب گردند و سائلان مسائل غيبى به وسعت هندسه وعاء خويش ساء شوند:... فسالت اوديه بقدرها... و آن اشارت اين است: 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت27 :تفسیر آیه10 سوره مطففین ✳ وَيْلٌ‌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِينَ‌ ☑ ۱ - تکذیب کنندگان قیامت در آن روز، گرفتار جهنم و عذاب الهى خواهند بود. (ویل یومئذ للمکذّبین) «ویل» به معناى عذاب و هلاکت است (لسان العرب). برخى آن را نام یکى از درب ها، یا درّه اى از جهنم مى دانند. ☑۲ - گرفتارى به جهنم و عذاب الهى، سرنوشت تکذیب کنندگان آیات الهى است. (ویل یومئذ للمکذّبین) ☑۳ - کم فروشى و خیانت در معامله، تکذیب عملى روز قیامت است. (ویل للمطفّفین ... ویل یومئذ للمکذّبین) آیات مورد بحث درباره «مطفّفین» است و آنان را با عناوین «فجّار» و «مکذّبین» تهدید به عذاب الهى مى کند. مراد از «یومئذ» همان «یوم یقوم الناس...» است که در آیات پیشین گذشت. تکذیب مى تواند، شامل تکذیب عملى و قولى باشد; بنابراین آیه اختصاص به کافران ندارد. ☑۴ - گناه، تکذیب عملىِ قیامت است. (إنّ کتب الفجّار ... ویل یومئذ للمکذّبین) ☑۵ - کسانى که عذاب کم فروشان را تکذیب کنند، در قیامت به عذاب جهنم گرفتار خواهند شد. (ویل للمطفّفین ... ویل یومئذ للمکذّبین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت28 :تفسیر آیه11 سوره مطففین ✳ الَّذِينَ‌ يُکَذِّبُونَ‌ بِيَوْمِ‌ الدِّينِ‌ ☑ ۱ - تکذیب روز جزا (الذین یکذّبون بیوم الدین) «دین» در معانى «طاعت» و «جزاء» استعمال مى شود و معناى مجازى آن «شریعت» است (مفردات راغب). ☑ ۲ - تکذیب قیامت و کیفر و پاداش الهى، مایه گرفتارى به عذاب جهنم است. (ویل یومئذ للمکذّبین . الذین یکذّبون بیوم الدین) ☑ ۳ - کم فروشى و گناه پیشگى، تکذیب عملى کیفرهاى اخروى است. (ویل للمطفّفین ... کلاّإنّ کتب الفجّار ... الذین یکذّبون بیوم الدین) ☑ ۴ - کم فروشى، زمینه ساز آلودگى به گناه و گناه زمینه ساز تکذیب قیامت است. (ویل للمطفّفین ... کلاّإنّ کتب الفجّار ... الذین یکذّبون بیوم الدین) ☑ ۵ - تکذیب قیامت، در نامه عمل تکذیب کنندگان ثبت شده و براساس آن کیفر خواهند دید. (کتب مرقوم . ویل یومئذ للمکذّبین . الذین یکذّبون بیوم الدین) ☑ ۶ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (بیوم الدین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت29 :تفسیر آیه12 سوره مطففین ✳ وَ مَا يُکَذِّبُ‌ بِهِ‌ إِلاَّ کُلُ‌ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ‌ ☑ ۱ - تنها تجاوزگران و فرورفتگان در گناه، به انکار قیامت کشانده مى شوند. (و ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم) مراد از «اعتداء» (تجاوزگرى) نادیده گرفتن حدود الهى است. «أثیم» مبالغه در «آثم» است (مصباح); یعنى، کسى که در گناه زیاده روى مى کند. ☑ ۲ - آلودگى به گناه و شکستن حریم قوانین و وظایف الهى، زمینه ساز انکار روز جزا است. (و ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم) ☑ ۳ - رفتار انسان، باورهاى او را تحت تأثیر قرار مى دهد. (و ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم) ☑ ۴ - طغیان گران و گناه کاران، در قیامت به جهنم و عذاب الهى گرفتار خواهند شد. (ویل یومئذ للمکذّبین ... و ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ostad_maleki 💢 آیا در بهشت خورشید وجود دارد که سایه داشته باشد؟ 📼 استاد کارشناس قرآنی حجت الاسلام والمسلمین ملکی 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انعام 21.mp3
8.94M
21 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
شهرت و جاه طلبی 30.mp3
4.05M
(30) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:33دقیقه 🌿🌿🌿 📼شهرت و جاه طلبی ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۴۶ ـ ۱۴۵ 📌 الی بايد بکوشد که و دورويی را از خود دور کند. زيرا بدترين مردم کسانی هستند که و در پايين ترين طبقه زندگی می کنند و هيچگاه ياور و واقعی پيدا نمی کنند مگر آنکه به سوی برگردند، خود را کنند، در صفايی به وجود آورند و مراحل تقوی را بگذرانند، به مرحله برسند و دينشان را برای کنند؛ اينها طبعاً با اهل بيت و طهارت عليهم السلام خواهند بود و خدای تعالی به آنها بزرگی خواهد داد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 سلوک رضوی ▪️ وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) فرمود شما دشمن‌‌ های فراوانی دارید و بدترین دشمن در درون شما ذخیره شده است؛ دوستان فراوانی دارید و بهترین دوستان را شما در درون شما ذخیره شده است. این جمله را وقتی بخواهید به یك ادیب بدهید تركیب كند، طبق بیان نورانی امام رضا که فرمود «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ»،[1] این خبر مقدم و آن «عقل» مبتدای مؤخّر است، این برای افادهٴ حصر است. نفرمود عقل هر كسی دوست اوست، فرمود دوست هر كسی عقل اوست؛ این تقدیم خبر كه مفید حصر است، یعنی انسان بیش از ندارد و آن عقلش است، بیش از ندارد و آن هوسش است. ▪️ بدترین دشمن ما است، یك؛ است دو؛ اینها دشمنان ما هستند. آنچه را که ما دوست داریم اینها بَدلی‌ آن را جعل می ‌كنند و همان را زیبا نشان می‌ دهند که در مراحل اول به نام «تَسویل» است، وقتی ما را به دام كشیدند، از آن به بعد انسان عالماً و عامداً گناه می ‌كند؛ می‌ گوید نمی‌ توانم خودم را كنترل كنم. این بیچاره كه می ‌گوید من نمی ‌توانم زبانم را كنترل كنم و چشمم را كنترل كنم، راست می‌ گوید چون به دام افتاده! این بَدلی كردن، اصیل را پشت سر گذاشتن و بَدلی را جلو انداختن كار نفس است و اگر انسان در این محاسبات در مراقبات، «رقیب» و «حسیب» خودش نباشد، گاهی ممكن است بَدلی را به جای اصلی تلقّی كند و آن وقت به دام بیفتد. كار امام رضا، یعنی عالم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) همین بود، فرمود شما درونتان را مواظب باشید. قبل از اینكه بخوابید چند لحظه ‌ای برنامه ‌های روزتان را كنترل كنید که چه چیزی گفتید، چه چیزی شنیدید، چه چیزی نوشتید، چه چیزی خواندید، چه غذایی را فراهم كردید، چه كار می‌ خواهید بكنید؟! ▪️ هر كسی به عهده خود اوست! به ما گفتند این مرزها را حفظ كنید! تنها مرزهای جامعه نیست كه گفتند عالمان دین، مرزداران عقیده و افكار مردم هستند،[2] هر كدام از ماها باید مرزهایمان را حفظ كنیم! این مرزداری را وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) به ما آموخت كه شما هر شب كه می‌ خواهید بخوابید چند لحظه بررسی كنید و ببینید چه كار كردید،[3] چون ماییم و ابدیت ما! بنابراین اینكه فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ»، به ما نشان داد كه دوستی و دشمنی چیست و روح قوی است که می ‌تواند اینها را كنترل كند، از آن به بعد این ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ﴾[4] به اسارت گرفته می‌ شود، «انّ العقل لامّارٌ بالحُسن» آن وقت چنین چیزی می‌شود که به ما فرمان كار خوب می‌دهد. بعضی ‌ها به آسانی كار خوب را انجام می‌ دهند و خیلی برایشان سهل است؛ به آسانی راست می ‌گویند، به آسانی چشم و گوش خود را مواظب‌ هستند، به آسانی غذایشان را مواظب‌ می باشند، خیلی برایشان آسان است! به آسانی راه حلال و تقوا را طی می‌ كنند، چون دیگران اگر گرفتار ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ﴾ بودند، اینها «انّ العقل لامّارٌ بالحسن» هستند که یك دارند و این امیر دستور كارهای خوب می ‌دهد و اینها هم به آسانی انجام می ‌دهند. [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص11. [2]. بحارالانوار، ج2، ص5؛ «قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ(علیه السلام) عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِی یلِی إِبْلِیسُ وَ عَفَارِیتُهُ یمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَی ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ یتَسَلَّطَ عَلَیهِمْ إِبْلِیسُ وَ شِیعَتُهُ النَّوَاصِبُ أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِیعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ یدْفَعُ عَنْ أَدْیانِ مُحِبِّینَا وَ ذَلِكَ یدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِم‏». [3]. العدد القویة لدفع المخاوف الیومیة، ص292؛ بحارالانوار، ج75، ص352؛ «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِر...‏». [4]. سوره یوسف، آیه53. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/05/29 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom