🌹 به نام خداوند #رحمان 🌹
🌹من هیچگاه برای جلب #محبت کسی تلاش نمی کنم.
🆔@rahighemakhtoom
🌺 وظیفه من نیست محبت خودم را در #قلب انسان ها قرار دهم.
🕋من همواره با #ایمان هستم و رفتار درست انجام می دهم و #خداوند محبت من را در قلب انسان ها قرار می دهد.
🌹اصلا نگران محبت نباش، نگران ایمانت به #خدا و رفتارهای خودت باش.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 259
پيام به #دانشجويان زائر و مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها سال 1384
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
💢فرشته مظلوم علم
▫️دانش هر چند بناي استوار است؛ ليكن تندباد حوادث، هر لحظه او را به صَوبي سوق مي دهد و از سوئي باز مي دارد تا چنين كالاي گرانبهايي را به خدمت گيرد. استبداد انديشوران خودخواه از يك جهت، استثمار متكاثران سودجو از جهت ديگر، استعباد سياست بازان مستكبر از جهت سوم و استحمار متحجّران راكد از جهت چهارم، همگي در صددمُثْله نمودن فرشته مظلوم علم اند.
▫️مهم ترين عاملي كه اصل حيات، سلامت، استقلال و آزادي دانش را تضمين مي نمايد، همانا ايمان راسخ خود عالم است. گفتار گهربار اميرمؤمنان(عليهالسلام) در اين باره چنين است: «...و بالإيمان يُعمر العلم و بالعلم يُرهَبُ الموتُ و بالموت تُختم الدّنيا و بالدّنيا تُحرزُ الاخرة... » [1]؛ يعني معمور و آباد شدن دانش به وسيله مهندسي دين و معماري ايمان و كارگري آيين است، وگرنه سقف خانه علم با لرزه ها و پس لرزه هاي ياد شده فرو مي ريزد و صاحبخانه، يعني دانشمند غير متعهد را از بين خواهد برد: «ربّ عالم قد قَتَلَه جَهْلُه و عِلْمُه مَعه لايَنْفَعه».[2]
===============
1]ـ نهج البلاغه، خطبه 156.
[2]ـ همان، حكمت 107.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
☘️☘️☘️
اعراف 14.mp3
15.8M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 14
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
آرزوی دراز 42.mp3
4.79M
#سیر_و_سلوک (42)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:39 دقیقه
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
📼آرزوی دراز 2
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
خطر غفلت.mp3
1.29M
#خضوع_و_خشوع
#تبدیل_ایمان_به_كفر
#میل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12
🆔 @a_javadiamoli_doross
🌿🌿🌿
🆔@rahighemakhtoom
💢خطر غفلت
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#خضوع_و_خشوع #تبدیل_ایمان_به_كفر #میل #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه
#خضوع_و_خشوع
#تبدیل_ایمان_به_كفر
#میل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12
🆔 @a_javadiamoli_doross
🌿🌿🌿
🆔@rahighemakhtoom
💢خطر غفلت
🔸 فرمود ایمان مادامی كه آثارش بر او بار نباشد سودی ندارد؛ اگر كسی مؤمن بود ولی غفلت كرد، این غفلت تدریجاً آن ایمان را از بین می برد و به كفر تبدیل می كند. خطر #غفلت_تدریجی تبدیل ایمان به كفر است. اول ارتكاب مكروهات است، بعد معاصی صغیره، بعد معاصی كبیره، بعد ابتلاء به اكبر كبائر كه كفر وشرك است. هر لحظه ای كه انسان غافل شد فوراً باید آن غفلت را جبران كند؛ ﴿وَ إِمّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾.[1] اگر شیطان به انسان آسیبی رساند، برای محفوظ ماندن از این آسیب باید به خدا پناه ببرد؛ لذا فرمود شما بكوشید که این غفلت را به #تذكر تبدیل كنید، اگر چند لحظه غافل ماندید الآن فرصت جبران اوست.
🔸 ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾؛[2] یعنی هنوز وقت آن نرسید كه مؤمن خاشع بشود؟! هنوز فرصت آن نیامد كه اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب شود؟! اگر الآن اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب نشد و این غفلت ادامه پیدا كرد، این غفلت مستمر قلب را قَسی می كند. قلب قاسی قلبی مرده است. پس مؤمن اگر خاشع نشد خطر #تبدیل_ایمان_به_كفر است. ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾، هم در برابر یاد حق و هم در برابر احكام الهی قلب او خاشع باشد، به این فكر نباشد كه احكام الهی ر ا به #میل خود توجیه كند، به این فكر نباشد كه اگر میل او نپسندید نپذیرد، ﴿بِما لا تَهْوی أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ﴾ نباشد، در برابر یاد خدا و احكام خدا #خاضع و #خاشع باشد، چرا؟ برای اینكه ﴿وَ لا یكُونُوا كَالَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیهِمُ اْلأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾.
[1] . سوره اعراف، آیه22؛ سوره فصلت، آیه36.
[2] . سوره حدید، آیه16.
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
خودکشی و اذن و اراده خداوند!.استاد ملکی.Mp3
550K
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
آیا کسی که خودکشی می کند، با اذن و اراده خدا بوده است؟
قرآن می گوید هیچ مرگی بدون اذن و اجازه خدا نیست. کسی که خودکشی می کند، آیا با اذن و اراده خدا بوده است؟
📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (1)
#نماز_مومنانه
https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a
🔅🔅🔅
و أقمتم الصلوة؛
و نماز را به پا داشتيد.
⏹أقمتم: «اَقمتم» صيغه نهم ماضي باب افعال از ريشه «قوم» است كه اصل آن به معناي «ايستادن» (مقابل نشستن) مي آيد.
ابن فارس براي اين واژه دو ريشه ذكر كرده است: جماعتي از مردم و ايستادن ؛ ليكن به نظر مي رسد (همان گونه كه فيومي نيز نقل كرده است) معناي اصلي آن همان ايستادن باشد و از آن جهت بر گروهي از مردم اطلاق شده است كه با هم براي انجام دادن كارهاي بزرگ و مهم قيام مي كنند.
⏺به ستون و ركن هر چيز كه مايه ايستادگي و انتظام آن مي گردد قِوام يا قِيام آن چيز مي گويند، چنان كه به غذا و ساير نيازمندي هايي كه انسان را سر پا نگه مي دارد و تحرك مي بخشد، قِوام گفته مي شود.
⏹بر اين اساس، استعمال اين واژه در باب اِفعال كه با تعديه همراه است به معناي برپا داشتن ديگري مي آيد، در نتيجه آشكار كردن، استمرار بخشيدن و براي كسي يا چيزي فرياد برآوردن كه فيومي براي اين باب بيان كرده از لوازم معناي تعديه است.
⏺الصلوة: دو ريشه براي اين واژه ذكر شده است ؛ ولي به نظر برخي از واژه شناسان، اين دو ريشه قدر جامعي دارد و آن نرم شدن است. نرم شدن گاهي به وسيله آتش است كه چوب، آهن و... را نرم مي كند و گاهي به وسيله نماز است كه قلب را نرم مي كند.
⏺كساني كه اين واژه را به معناي دعا گرفته و (صَلِ عَلَيهِم) را دليل آن دانسته اند، معتقدند كه چون افعال مخصوص و مشهور (نماز) مشتمل بر دعاست، آن را «صلات» ناميده اند.
👈🏾ادامه دارد👈🏾
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (2)
#نماز_مومنانه
https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a
🔅🔅🔅
💢برپا دارندگان نماز
◽️نماز چهره دين و معرّف آيين الهي:لكلّ شي ء وجهٌ و وجه دينكم الصلاة[1]،
◽️مرز ميان ايمان و كفر: ما بين الكفر و الإيمان إلاّ ترك الصلاة[2]،
◽️پناهگاه محكم در برابروسوسه ها و سلطه طلبي هاي شيطان: الصلاة حصنٌ من سطوات الشيطان [3]،
◽️مركب كوچ به سوي خداي سبحان و ايستادن در پيشگاه او: حق الصلاة أن تعلم أنّها وفادةٌ إلي الله عزّ وجلّ و أنّك فيها قائمٌ بين يدي الله عزّ وجلّ [4]،
◽️فرود آورنده رحمت رحمان: الصلاة تستنزل [تنزل ] الرحمة[5]،
◽️ آخرين سفارش پيامبران و برترين اعمال: أحبّ الأعمال إلي الله عزّ وجلّ الصلاة و هي آخر وصايا الأنبياء[6]،
◽️ ستون دين، اولين پرسش صحنه قيامت و معيار قبول يا عدم قبول ساير اعمال است. [7]
⏪از اين رو اولين اقدام صالحان صادق پس از مكنت يافتن در زمين اقامه نماز است: (اَلَّذينَ اِن مَكَّنّهُم فِي الاَرضِ اَقامُوا الصَّلوة... )[8]،
⏪ چنان كه طالحان سقرنشين نخستين دليل جهنمي شدن خود را ترك نماز مي دانند: (ما سَلَكَكُم في سَقَر قالوا لَم نَكُ مِنَ المُصَلّين).[9]
⏪خانه اخلاصي است كه انسان را از صفت شيطاني كبر دور مي كند: الصلاة بيت الإخلاص و تنزيهٌ عن الكبر[10]
===================
[1]ـ از رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم؛ الكافي، ج 3، ص 270؛ بحار الانوار، ج 79، ص 310.
[2]ـ از رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم؛ ثواب الاعمال، ص 532؛ بحار الانوار، ج 79، ص 217.
[3]ـ غرر الحكم، ص 175.
[4]ـ از امام سجاد(عليهالسلام)؛ الامالي، صدوق، ص 302؛ بحار الانوار، ج 81، ص 248؛ ج 71، ص 4.
[5]ـ غرر الحكم، ص 175.
[6]ـ از امام صادق (عليهالسلام)؛ الكافي، ج 3، ص 264، كتاب الصلاة، باب فضل الصلاة، ح 2. در آخرين وصيت اميرمؤمنان (عليهالسلام) نيز آمده است: الله الله في الصلاة فإنّها عمود دينكم (نهج البلاغه، نامه 47). چنان كه امام صادق (عليهالسلام) در آخرين لحظات با فراخواندن نزديكان خود و سفارش آن ها به نماز، فرمود: شفاعت ما به سبك شمارندگان نماز نمي رسد: عن أبي بصير قال: دخلتُ علي أُمّ حميدة اُعزّيها بأبي عبدالله الصادق (عليهالسلام) فبكت و بكيتُ لبكائها، ثمّ قالت: يا أبامحمد لو رأيتَ أباعبدالله (عليهالسلام) عند الموت لرأيتَ عجباً فتح عينيه ثم قال: أجمعوا إليّ كلّ مَن بيني و بينه قرابةٌ. قالت: فلم نترك أحداً إلاّ جمعناه قالت: فنظر إليهم ثمّ قال: إنّ شفاعتنا لاتنال مستخفّاً بالصلاة (الامالي، صدوق، ص 391؛ بحار الانوار، ج 81، ص 234، ح 10).
[7]ـ رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمود: إنّ عمود الدين الصلاة و هي أول ما ينظر فيه من عمل ابن آدم فإن صحّت نظر في عمله و إن لم تصحّ لم ينظر في بقيّة عمله (تهذيب الاحكام، ج 2، ص 237؛ بحار الانوار، ج 82، ص 227).
[8]ـ سوره حج، آيه 41.
[9]ـ سوره مدثّر، آيات 42 ـ 43.
[10]ـ بحار الانوار، ج 75، ص 183.
👈🏾ادامه دارد👈🏾
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
هدایت شده از کتابیتا
علامه.apk
42.72M
🔰#معرفی_نرم_افزار 🔰
📚عنوان : نرم افزار مجموعه آثار علامه طباطبایی (ره)
📖موضوع نرم افزار : مجموعه آثار
📌#کپی فقط با ذکر منبع مجاز است
#نرم_افزار
#مجموعه_آثار
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید :
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
برداشت از آيات ۱۲۴ ـ ۱۲۳ #سوره_انعام
📌#ايمان به آيات الهی
کسانی که #تزکيه نفس می کنند بايد بدانند که کار #بد از هر کسی بد است ولی از آنها بدتر است و اگر بزرگان و آنهايی که به عنوان #علماء و پاکان معرفی شده اند #غرور خود را کنار بگذارند و به آيات الهی #ايمان کامل بياورند از #عذاب شديد پروردگار محفوظ خواهند بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌فرائض خدا، رحمت خدا
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_حسن_عسکری
#امام_عسکری
#ابا_المهدی
#فرائض
#فرایض
#فریضه
#رحمت
☘☘☘
@rahighemakhtoom
💢 کمک خواستن از #نماز
یکی از موضوعاتی که در باره ی نماز در قرآن کریم مطرح شده #استعانت جستن و کمک خواستن از خداوند به وسیله ی #نماز است که در دو مورد این مطلب بیان شده است:
«استعینوا بالصبر و الصّلوة و انّها لکبیرة الاّ علی الخاشعین» [۱]
و «استعینوا بالصّبر و الصّلوة انّ اللّه مع الصّابرین». [۲]
هر انسانی به تنهایی نمی تواند #مشکلات و دشواریهای زندگی مادی و معنوی خود را حل کند مگر این که به او کمک شود و بهترین یاری دهنده #خداوند متعال است، از این رو در #نماز به خداوند عرضه میداریم: پروردگارا! هم تو را عبادت میکنیم و هم از تو مدد میجوییم؛ «ایاک نعبد و ایّاک نستعین»،
از این رو حضرت موسی علیه السلام به قومش میگوید: برای پیروزی در مشکلات از خداوند کمک بخواهید و در برابر دشواریها #صبر کنید؛ «قال موسی لقومه استعینوا بالله و اصبروا». [۳]
▫️بر طبق این دو آیه برای پیروزی بر مشکلات، دو #رکن اساسی لازم است:
یکی موضوع صبر و شکیبایی و استقامت در برابر ناگواریها و دیگری مسئله ی #نماز و پیوند درونی و قلبی با خداوند متعال است.
◽️مرحوم طبرسی میفرماید: صبر به معنای خودداری از خواستهها و خویشتن داری در برابر هوا و #هوس است و #صبر بر مصیبت به همین معناست که #مصیبت زده خود را از بی تابی و از جزع و فزع و فریاد زدن نگه میدارد. و به همین مناسبت ماه رمضان که #روزه دار خودداری از خوردن و آشامیدن میکند ماه صبر نامیده شده است، از این رو در حدیث داریم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هرگاه با مشکلی مواجه میشد که او را ناراحت میکرد، از نماز و#روزه کمک میگرفت.
◽️در حدیث دیگری وارد شده که: «کان علی علیه السلام اذا اهاله امر فزع قام الی الصلاة ثم تلا هذه الآیة» [4] ؛ هنگامی که مشکلی برای حضرت علی علیه السلام پیش میآمد از نماز کمک میگرفت.
◽️حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر گاه با غمی از غمهای دنیا رو به رو میشوید، وضو بگیرید و به مسجد بروید و نماز بخوانید و دعا کنید؛ زیرا خداوند میفرماید: «استعینوا بالصّبر و الصلوة». [5]
◽️ گرچه قرآن کریم میفرماید: از صبر و نماز کمک بگیرید، اما ضمیر «انها» به نماز بر میگردد. علامه طباطبایی رضی الله عنه میفرماید: زیرا استعانت جستن به صبر با خشوع چندان تناسب ندارد در حالی که با نماز تناسب کامل دارد.
---------
[۱]: ۱. بقره / ۴۵.
[۲]: ۲. بقره / ۱۵۳.
[۳]: ۳. اعراف / ۱۲۸.
[4]: 4. نور الثقلین / ج ۱ / ص ۷۶.
[5]: 5. تفسیر عیاشی / ج ۱ / ص ۴۳.
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢قرآن درمان دردها
امام علی علیه السّلام فرمودند:
الا ان فيه علم مايأتي و الحديث عن الماضي و دواء دائكم و نظم ما بينكم؛
آگاه باشید که #دانش آینده، اخبار گذشته و #درمان دردهایتان و #نظم میان شما در #قرآن است.
📚نهج البلاغه خطبه 157
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (70)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
⏺اشارت: ذكر چند نكته درباره روايات تفسيرى حروف مقطعه سودمند است
☑️ششم: از رواياتى كه ذيل حرف مقطع ص ذكر شده و مى گويد: ص نام چشمه اى است كه از عرش الهى مى جوشد و رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) در معراج از آن وضو گرفت و نماز گزارد، (215) نكاتى استفاده مى شود:
◽️الف. بهشت هم اكنون موجود است.
◽️ب: بهشت به عرش الهى مرتبط است.
◽️ج: آب آن نهر بهشتى باعث عروج است.
◽️د: در بهشت، شب نيز روز است ؛ زيرا آن حضرت در شب معراج وارد بهشت شد و در عين حال نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را خواند و همان شب نيز از معراج بازگشت.
🔹اين معارف ارزشمند كه از اين گونه روايات استفاده مى شود، مصداقى است از آنچه حضرت امام رضا (عليه السلام) فرموده اند: علينا القاء الاصول اليكم و عليكم التفرع ؛ (216) زيرا القاى اصول و تفريع فروع اختصاص به فقه اصغر (فقه متعارف) ندارد، بلكه شامل فقه اكبر (معارف قرآنى، فلسفى و عرفانى) نيز مى شود و اجتهاد و تفريع و رد فرع به اصل در همه احكام و حكم جارى است.
☑️هفتم: ذيل حرف مقطع ن روايتى نقل شده كه مى گويد: ن نام نهرى است در بهشت كه خداوند آن را مركب قرار داد و به قلم فرمان داد تا با آن مركب بر روى لوح بنويسد، راوى (سفيان ثورى) از امام صادق (عليه السلام) خواست تا درباره لوح، قلم و مداد توضيح بيشترى بدهد. آن حضرت فرمودند: اى پسر سعيد اگر تو اهل جواب نبودى به تو پاسخ نمى دادم. ن و قلم دو فرشته از فرشتگان هستند. آنگاه به سفيان فرمودند: اى سفيان برخيز كه از تو ايمن نيستم. (217)
◽️از سخن امام (عليه السلام) برمى آيد كه سفيان استعداد شنيدن بيش از آن را نداشت وگرنه امامان (عليه السلام) كه ديگران را به فراگيرى معارف عميق دينى ترغيب مى كردند، اگر انسانهاى مستعد و صاحبدلى مى يافتند معارف برتر را به طور مبسوط براى آنها تبيين مى كردند؛ چنانكه در تفسير آيه شريفه (ثم ليقضوا تفثهم وليوفوا نذورهم) (218) دو بيان، در دو سطح متفاوت از آنان نقل شده است و حضرت درباره ذريح محاربى كه تفسير دقيقتر را از آن حضرت فرا گرفته بود به عبدالله بن سنان فرمودند: و من يحتمل ما يحتمل ذريح ؟ (219) و همچنين كنيه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله)، ابوالقاسم، بر اساس فهمهاى گوناگون و مخاطبان متفاوت چند گونه تفسير شده است. (220)
راويانى مانند ابن سنان يا ابن مسكان تنها روايات بخشهاى فقه متعارف را نقل كرده اند و روايت عميق معارف را نقل نكرده اند و متخصصان ديگرى عهده دار ضبط و نقل آنها بوده اند.
=============
215- ر.ك بحث روايى ، طايفه پنجم ، حديث يكم ، دوم و سوم ، ص 119 - 120.
216- بحار، ج 2، ص 245
217- ر.ك بحث روايى ، طايفه دوم حديث يكم ، ص 112
218- سوره حج ، آيه 29.
219- بحار، ج 89، ص 84
220- معانى الاخبار، ص 52
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
#کارگزاران_فرهنگی (18)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
@rahighemakhtoom
❇️اصول کار #فرهنگی:
⏪ 7- اصل هفتم نفی سلطه فرهنگی بیگانگان
الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِن كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِّنَ اللّهِ قَالُواْ أَلَمْ نَكُن مَّعَكُمْ وَإِن كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُواْ أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُم مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً(نساء/141)
منافقان همانها هستند که پيوسته انتظار مىکشند و مراقب شما هستند؛ اگر فتح و پيروزى نصيب شما گردد، مىگويند: مگر ما با شما نبوديم؟ (پس ما نيز در افتخارات و غنايم شريکيم!) «و اگر بهرهاى نصيب کافران گردد، به آنان مىگويند: مگر ما شما را به مبارزه و عدم تسليم در برابر مؤمنان، تشويق نمىکرديم؟ (پس با شما شريک خواهيم بود!)» خداوند در روز رستاخيز، ميان شما داورى مىکند؛ و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است.
☑ مؤمنان، حقِ پذيرفتن سلطه ى كافران را ندارند، و سلطه پذيرى نشانه نداشتن ايمان واقعى است.
☑ بايد كارى كرد كه كفّار از سلطه بر مؤمنان براى هميشه مأيوس باشند.
☑ هر طرح، عهد نامه، رفت و آمد و قراردادى كه راه نفوذ كفّار بر مسلمانان را باز كند حرام است. پس مسلمانان بايد در تمام جهات سياسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى از استقلال كامل برخوردار باشند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
ژن ها و قرآن.docx
32.3K
#مقاله 13
#قرآن
#ژن
#ژنتیک
#علم
#قرآن_علم
🔅🔅🔅
📌 خلاصه ای از متن
به مصداق آيههايي همچون و لقد ضربنا للناس في هذاالقرآن من كل مثل همهچيز در قرآن يافتميشود، و ما بايد چشم بصيرت قرآني داشتهباشيم تا موارد مورد نظرمان را در آن بيابيم. اولين چيزي كه اين چشم بصيرت را به ما ميدهد، آن است كه پيش از هرچيز باورداشتهباشيم همهچيز در قرآن يافتميشود، تا آيات قرآن نيز خود را به ما بنمايانند. در اين راستا، و با توجه به آنچه که در پژوهش چهارپایان ویژه قرآنی آمده است ‹انعام› ديگري نيز در قرآن یافتم که باتوجه به اينكه يك واژه نيز بر انعام اضافهشده(آذانالانعام)، بهنظرميرسد منظور خداوند از اين واژه آميخته، همان ‹#ژنها› باشند. اما چگونه؟
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام حسن عسکری علیه السلام
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انفطار 1تا5 قرائتی.mp3
845.5K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
نگاشت9: تفسیر صوتی آیات 1تا6 سوره انفطار
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام حسن عسکری علیه السلام
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
نگاشت10:نکات تفسیری آیه 6 سوره انفطار
✳ يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِيمِ
⏪ این آیه درباره اسود بن کلدة الجمحى نازل گردیده که خیال سوء قصد نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله داشته است ولى نتوانست منظور خویش را عملى سازد و خداوند هم او را در این خیال سوء مورد مؤاخذه قرار نداد و درباره او این آیة نازل گردید و نیز گویند: درباره ولید بن مغیرة نازل شده و همچنین گویند: آیه مزبور براى جمیع کفار عمومیت خواهد داشت
☑ ۱ - انسان، هرگز نباید خود را از جانب خداوند در امان کامل بپندارد و از عواقب کارهاى خود هراسى نداشته باشد. (یأیّها الإنسن ما غرّک بربّک الکریم)
☑۲ - دستاویزهایى که انسان را به نافرمانى خداوند و انکار ربوبیت او بکشاند، تنها توجیهاتى فریبنده و تهى از حقیقت است. (یأیّها الإنسن ما غرّک بربّک الکریم)
«غرّ»; یعنى، خدعه کرد و نیرنگ زد و به حق او را به طمع افکند
«باء» در «بربّک» باء ملابست است; یعنى، در رابطه با پروردگارت. هر گاه «باء» ملابست بر اسم ذات درآید، مراد امور و شؤون آن ذات خواهد بود که در آیه شریفه - به قرینه آیات بعد - مقصود انکار و عصیان او است. بنابراین مفاد آیه این است که: چه چیز تو را درباره پروردگارت فریب داد که ربوبیت او را نپذیرفته، به نافرمانى او کشانده شدى؟!
☑۳ - خداوند، با پرخاش به کافران و گنه کاران، آنان را به خاطر دلگرمى به دستاویزهاى پوچ و بى باکى شگفت آورشان در برابر کفر و گناه، سرزنش کرده است. (یأیّها الإنسن ما غرّک) استفهام در «ما غرّک»، بر توبیخ همراه با تعجب دلالت دارد.
☑۴ - طبیعت انسان، با ایستادگى در برابر خداوند و مخالفت با او، ناسازگار است. (یأیّها الإنسن ما غرّک) توبیخ گنه کاران، همراه با به رخ کشیدن انسان بودن آنان، بیانگر نکته یاد شده است.
☑۵ - مخالفتِ انسان با احسان کنندگان و پرورش دهندگانش، خلاف طبیعت او و شگفت آور است. (یأیّها الإنسن ما غرّک بربّک الکریم)
☑۶ - خداوند، مربى و مدبر انسان ها است. (یأیّها الإنسن ... بربّک) آیه شریفه، خطاب به جنس انسان است.
☑۷ - خداوند، بخشنده و بخشایشگر و جامع هرگونه شرافت و فضیلت است. (بربّک الکریم) کریم (در اوصاف خداوند); یعنى، داراى جود و عطاى بى پایان و جامع انواع خیر و شرف و فضل (نهایه ابن اثیر). برخى آن را به معناى «صفوح» (کسى که از خطاى دیگران بسیار چشم پوشى مى کند) مى دانند. (مقاییس اللغة)
☑۸ - خداوند، به دلیل رفتار مدبرانه و کریمانه با انسان، سزاوار اطاعت و ترک گستاخى و بى پروایى در برابر او است. (ما غرّک بربّک الکریم)
☑۹ - توجّه انسان به وابستگى اش در رشد، تربیت و نعمت ها به خداوند، مانع کفر او و زمینه ساز فریفته نشدن به آنچه مایه بى پروایى، در برابر گناه مى گردد. (ما غرّک بربّک الکریم)
☑۱۰ - بخشودن خطاها و بخشیدن عطاها، شیوه خداوند براى رشد و تربیت انسان ها است. (بربّک الکریم) «الکریم» وصفى است که «ربّک» را توضیح داده و گوشه اى از ربوبیت خداوند را برجسته کرده است.
☑۱۱ - «کریم»، از اسماى خداوند (بربّک الکریم)
☑۱۲ - کفران نعمت، از کسى که از کرم (جود و عفو) خداوند برخوردار است، دور از انتظار و سرزنش بار است. (یأیّها الإنسن ما غرّک بربّک الکریم)
🌿🌿🌿
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
﷽
#درمحضرقرآن
🕋أفَلَا يَتَدَبَّرُونَ ٱلْقُرْءَانَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَآ.
آیا به آیات قرآن نمیاندیشید؟!
یا بر قلبهای🧡 شما قفل 🔒 زده شده است؟🍃
📖سوره_محمد_آیه24
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
ثبات قدم مجاهدان راه خدا.Mp3
411.7K
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
💢 ثبات قدم مجاهدان راه خدا
⏪ با توجه به آیات ۱۴۶ و ۱۴۷ سوره آل عمران«إِسْرافَنا فی أَمْرِنا» را توضیح بفرمایید.
📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
تقوای در خلوت.mp3
988.8K
🔸 تقوای در خلوت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🔸 تقوای در خلوت #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هو_الشاهد
#جنود_الهی
#حرب_با_خدا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه انعام ـ جلسه 44
@rahighemakhtoom
💢 تقوای در خلوت
🔸 در بیان نورانی امیرالمؤمین (سلام الله علیه) آمده است كه «اِتَّقُوا مَعَاصِی اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»؛[1] فرمود از گناه در #خلوت مانند گناه در #جلوت بترسید، برای اینكه او كه امروز شاهد است، فردا قاضی هم اوست! اگر همان شاهد قاضی باشد و عین عدل باشد، دیگر راه برای انكار نیست. فرمود آن كه امروز شاهد است فردا مسند قضا هم در اختیار اوست «اِتَّقُوا مَعَاصِی اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ».
🔸 یك وقتی می فرماید: ﴿فَاتَّقُوا النّارَ الَّتی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَة﴾،[2] این تعلیق حكم بر وصف است. یك وقتی می فرماید: ﴿یخافُونَ أَنْ یحْشَرُوا إِلی رَبِّهِمْ﴾؛ یعنی حشرتان به طرف كسی است كه به همه كارهای شما احاطه دارد، شما را پروراند، شما مربوب او بودید «من البدء الی الختم»، بنابراین جا برای انكار نیست. پس اگر سخن از حشر «الی رب» است خودش خوف آور است! یك وقت میفرماید: ﴿فَاتَّقُوا النّارَ الَّتی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَة﴾ یا ﴿وَ أَنْذِرْهُمْ یوْمَ الْحَسْرَةِ﴾ یك وقتی می فرماید: ﴿وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذینَ یخافُونَ أَنْ یحْشَرُوا إِلی رَبِّهِمْ﴾ که هیچ راه برای انكار نیست.
🔸 در همان بیان نورانی امیرالمؤمین (سلام الله علیه) در بخش دیگر فرمود: «وَ جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ وَ ضَمَائِرُكُمْ عُیونُهُ وَ خَلَوَاتُكُمْ عِیانُهُ»؛[3] فرمود از خدایی بپرهیزید كه آنچه شما #خلوت پنداشتید #جلوت اوست، خلوات شما عیون اوست، مشهد اوست، معین اوست! اعضاء و جوارح شما هم سربازان او هستند، آن وقت شما دارید با سرباز خدا در مقابل خدا به جنگ خدا می افتید. اینكه در مورد #ربا فرمود ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾[4] اینكه اختصاصی به ربا ندارد، منتها ربا یك گناه كبیره است، حرب او هم حرب كبیر است، وگرنه هر گناهی و هر معصیتی حرب با خداست؛ آن وقت اگر كسی با #سربازان_خدا بخواهد به جنگ خدا برود اینكه غیر معقول است! «مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ»،[5] «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَهُ».[6]
[1]. نهج البلاغه، حكمت 324.
[2]. سوره بقره، آیه 24.
[3]. نهج البلاغه، خطبهٴ 189.
[4]. سوره بقره، آیه 279.
[5]. نهج البلاغه، حكمت188.
. [6] نهج البلاغه، حكمت 408.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی