eitaa logo
✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
735 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه 2 سوره کوثر ✅ *عبادت و نماز تنها برای انجام فرمان خدا (اقامه نماز خالی از ریا و خودنمایی)-لام در لِرَبِّک برای اختصاص است- ✅ *اقامه نماز،از تکالیف الهی برای پیامبر ✅ *اخلاص در نماز و انجام دادن آن تنها به جهت فرمان خدا وظیفه ای بر عهده پیامبر ✅ *توجه به ربوبیت خداوند از آداب نماز ✅ * مدبریت و مالکیت خداوند دلیل بر شایستگی او برای پرستش و عبادت خالصانه به درگاه او ✅ *سپاسگذاری در برابر نعمت "کوثر"انگیزه برای انجام نماز خالصانه ✅ *جلوه گری مقام ربوبی در اعظای فاطمه سلام الله علیها به پیامبر ✅ *نماز شکر نعمت های خداوند @rahighemakhtoom
اگر کسي به دين اهانت بکند، ممکن است چند روزي خدا به او مهلت بدهد؛ ولي کسي که در کنار سفره دين نشسته، حرمتش را از دين گرفته، بخواهد با دين بازي کند، خدا به او مهلت نمي‌دهد. @rahighemakhtoom
در روايات ما هست «إِيَّاكُمْ وَ الْإِيْكَالَ بِالْمُنَی فَإِنَّهَا مِنْ بَضَائِعِ الْعَجَزَة»،فرمود اينها آرزوها برای زنان سالمند کم‌خرَد است، کار با آرزو پيش نمي‌رود: ﴿لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ﴾، البته رجاء چيز خوبي است، اميد چيز خوبي است؛ اما آرزو چيز بدي است. بين آرزو و اميد هم خيلي فرق است. يک وقت است که کسي مزرعه‌اي ندارد، هيچ کاري هم نکرده، يک انتظاري دارد که يک برنج خوبي، گندم خوبي، ميوه خوبي نصيبش بشود، اين آرزوست. يک وقت است که تمام تلاش‌ها و کوشش خود را کرده منتظر باران رحمت است. اين رجاء است. رجاء چيز خوبي است؛ اما آرزو چيز بدي است. آرزو يعني بدون مقدمات انسان توقع نتيجه داشته باشد، رجاء اين است که با حفظ مقدمات توقع نتيجه داشته باشد. @rahighemakhtoom
وحیانی بودن قرآن-14 آیا وحی و نبوت نداى وجدان به دعوت‌است! برخی گفته اند، معناى نبوت و رسالت همان برانگيخته شدن و گردن‌گير شدن است از ندايى كه وجدان انسانى به اصلاحات عمومى مى‌نمايد ولى از قرآن مجيد خلاف اين معنا فهميده مى‌شود، زيرا خداى متعال مى‌فرمايد: وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها* فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» « شمس، آيه 8 » سوگند به نفس و كسى كه او را درست كرد پس الهام نمود به او- به دلش انداخت- بزه‌كارى و پرهيزكارى او را. به دلالت آيه هر فرد از انسان با وجدان و نهاد خدادادى خود نيك و بد و زشت و زيباى اعمال خود را درك مى‌كند و نداى اصلاحات در درون هر انسان نهفته است جز اين كه برخى گوش داده رستگار مى‌شوند و برخى اعتنا نكرده به سوى بدبختى قدم برمى‌دارند. چنانكه بعد مى‌فرمايد: {«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها* وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها» « شمس، آيه 10 » رستگار شد كسى كه نفس را نمو خوب داد (پرورانيد) و زيان‌كار شد آن كه آن را از نمو به آن بازداشت. @rahighemakhtoom
وحیانی بودن قرآن-15 اگر نبوت و رسالت اثر همين نداى وجدان بود كه عموميت دارد، همه افراد نبوت و رسالت را داشتند و حال آن كه خداى متعال اين منصب را به برخى از افراد تخصيص مى‌دهد چنان كه مى‌فرمايد: وَ إِذا جاءَتْهُمْ آيَةٌ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى‌ مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ «انعام،آیه 124» زمانى كه آيه‌اى براى ايشان مى‌آيد مى‌گويند ايمان نخواهيم آورد تا وقتى كه آنچه به پيغمبران خدا داده شد به شما نيز داده شود. خدا بهتر مى‌داند كجا رسالت خود را قرار دهد. آيه دلالت دارد بر اين كه كفار براى ايمان خود شرط مى‌كردند كه رسالت عمومى شود و ايشان نيز بهره‌اى از آن داشته باشند ولى خداى متعال پاسخ رد به ايشان داده‌ اختصاصى بودن رسالت را تثبيت مى‌كند. @rahighemakhtoom
وحیانی بودن قرآن-16 توجيه دوم نيز به بيانات قرآنى وفق نمى‌دهد زيرا: طبق دیدگاه گروهی اصول اعتقادى كه پيغمبران به مردم تلقين كرده‌اند يك رشته اعتقادات خرافى است كه از باب سياست دينى به مردم آن زمان كه از علم و فرهنگ عارى بودند تحميل شده، البته از راه خيرخواهى بوده كه مردم از ترس خدايى كه به سرپيچى از قوانين دينى كيفر سخت مى‌دهد و ترس روز قيامت كه كيفر در آن روز داده مى‌شود و هم چنين از طمع در بهشتى كه به فرمانبرداران نويد داده شده و به روز قيامت موكول گرديده از قوانين دينى پيروى كنند. تاريخ زندگى ساير پيغمبران زياد روشن نيست ولى تاريخ حيات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله بسيار روشن است و كسى كه به تاريخ حيات و سيرت آن حضرت دقيقانه مراجعه كند كمترين ترديد نخواهد داشت كه آن حضرت به دعوت خود صد درصد ايمان و كاملًا اعتماد و اطمينان داشته است، در اين صورت اگر داستان اعتقادات دينى داستانى خرافى بود اين همه براهين و ادله كه در قرآن كريم به اعتقادات اسلامى اقامه شده و احتجاجاتى كه براى اثبات صانع عالم و توحيد و ساير صفات وى و ساير اعتقادات راجع به نبوت و معاد شده هرگز معنا نداشت. @rahighemakhtoom
موظفیم زندگی را با محبت الهی و احسان به خلق خدا به سر ببریم به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء:پروفسور ونسان فرولدی مدیر روابط اسلام و مسیحیت شورای کاردینال فرانسه به همراه پروفسور هانری دولهوگ رئیس دانشکده الهیات کاتولیک پاریس و مدیر مرکز تعالیم علوم دینی مسیحیت با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. در این دیدار آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به سوال ونسان فرولدی درباره سبک زندگی دینی بیان داشتند: رها کردن دنیا و ترک دنیا روا نیست چون ما تا زنده هستیم مسئولیم، ما موظفیم زندگی را با محبت الهی و احسان به خلق خدا به سر ببریم اما هم آن محبت و هم این احسان، کار است برای یک نتیجه ای که آن نتیجه به دو بخش تقسیم می شود، تامین عدل اجتماعی در دنیا و سعادت ابدی در آخرت! ایشان خاطرنشان کردند: عمده مساله معاد است! اعتقاد به معاد بهترین مکتب آموزنده است، زیرا در قیامت همه، عقاید، خاطرات و رفتار خود را یکجا می بینیم و چنین عالمی برای ابد می ماند، حتی عشق به خدا و علاقه و خدمت به جامعه وسیله رسیدن به ندای الهی است، این یک اصل کلی است که به همه شئون ما احاطه دارد، چه دیگران ما را تشویق کنند و چه نکنند باید اینچنین باشیم، زیرا ما همیشه در مشهد و مرئای پروردگاریم و این کار و عقاید در درون ما و همسفر ابدی ما هستند. @rahighemakhtoom
معظم له ادامه دادند: انسان نتایج اعمال بد خود را به صورت مار و عقرب در قیامت خواهد دید، همه ما اوصاف جهنم را شنیده ایم اما هیزم جهنم را از جنگل نمی آورند، در قرآن کریم آمده است که هیزم جهنم خود ظالمان هستند و این آتش از درون می جوشد که از خدا مسالت می کنیم به برکت انبیاء الهی هیچ آتشی را روشن نکنیم و هیچ کسی را نسوزانیم و خود نیز نسوزیم! به امید عدل اجتماعی در دنیا و سعادت ابد در آخرت برای همه انسان های جهان. @rahighemakhtoom
☀☀☀ 📚 تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 3 إِنَ‌ شَانِئَکَ‌ هُوَ الْأَبْتَرُ (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده‌نسل و بی‌عقب است! بدون شکّ، دشمن کینه‌توز تو بی‌خیر و برکت و بی‌نام و نشان خواهد بود. ✏ واژه نگاشت: شانِیء:از شَنِءَ ،دشمن،کینه توز- شَنَآن،کینه توزی،دشمنی الابتر:هرچیزی که بریده و ناقص باشد،دم بریده،مار کوتاه و خطرناک،بی خیر و برکت،آنکه فرزندی ندارد.-بتراء،مونث ابتر –بُتر،جمع آن است. @rahighemakhtoom
☀☀☀ ✳ شان و سبب نزول: ابن عباس گوید: درباره عاص بن وائل السهمى نازل شد زیرا روزى پیامبر را در مسجدالحرام دید، وقتى بود که پیامبر از مسجد بیرون مى آمد در باب بنى سهم به او برخورد و با یکدیگر صحبت کردند. عده اى از صنادید(بزرگان و سرشناسان) قریش نیز در مسجد بودند بعد از اتمام صحبت از عاص پرسیدند با چه کسى صحبت می‌کردى؟ در جواب گفت: با ابن ابتر سخن مى گفتم و موقعى بود که طفلى به نام عبدالله که از خدیجه علیهاالسلام متولد شده بود، وفات یافته بود و عرب جاهلیت به کسى که فرزند ذکور او می‌مرد ابتر مى گفتند سپس این سوره نازل گردید.[ تفاسیر روض الجنان و کشف الاسرار] شمر بن عطیه گوید: عقبة بن ابى معیط مى گفت: فرزند پسر از براى محمد باقى نمانده روى همین اصل او ابتر است سپس این سوره نازل شد.[ طبرى صاحب جامع البیان.] @rahighemakhtoom
📿 هر روز با قرآن 💠 سوره مبارکه الْأَنْبِيَآء آیه ۱۰۵ 🔸 وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ 🔹 در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!» @rahighemakhtoom
سوره انبیا (آیه ۱۰۵) وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ (١٠٥) ترجمه آیت الله مکارم شیرازی در «زبور» بعد از ذكر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حكومت) زمین خواهند شد!»(۱۰۵) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: كلمه‌ی «زبور» در لغت عرب به معنای هر نوع نوشته و كتاب است. «وَ كُلُّ شَیْ‌ءٍ فَعَلُوهُ فِی الزُّبُرِ» ‌ قمر، 52. ولی به قرینه‌ی آیه‌ «وَ آتَیْنا داوُدَ زَبُوراً» ‌ نساء، 63 و اسراء، 55.* به نظر می‌رسد كه مراد، كتاب اختصاصی حضرت داود علیه السلام باشد كه در برگیرنده مجموعه‌ی مناجات‌ها، نیایش‌ها واندرزهای آن حضرت است. این كتاب بعد از تورات نازل شده ومراد از «ذكر» در این آیه نیز همان تورات است، چنانكه در آیه 48 همین سوره هم گذشت كه تورات، ذكر است. «وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسی‌ وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِیاءً وَ ذِكْراً لِلْمُتَّقِینَ» بعضی گفته‌اند كه منظور از «زبور» در این آیه، تمام كتب آسمانی و مراد از «ذكر»، قرآن‌ مجید است و كلمه‌ی‌ «مِنْ بَعْدِ» نیز بمعنای «علاوه بر» می‌آید، كه در این صورت معنای آیه چنین می‌شود: ما علاوه بر قرآن، در تمام كتب آسمانی نوشتیم كه وارثان زمین هر آینه بندگان صالح من خواهند بود. از امام صادق علیه السلام درباره‌ی زبور و ذكر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذكر در نزد خداوند است و زبور كتاب نازل شده بر داود است و همه‌ی كتاب‌های نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهل‌بیت) هستیم. ‌كافی، ج 1، ص 225. در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود كه امروزه جزء كتب عهد قدیم بشمار می‌رود، شبیه این تعابیر آمده است كه: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد. ‌ تفسیر نمونه. در روایات متعدّد آمده است كه آن بندگان صالحی كه وارث زمین خواهند شد، یاران حضرت مهدی علیه السلام هستند. تفسیر نورالثقلین. در بعضی روایات می‌خوانیم كه اهل‌بیت پیامبر اسلام علیهم السلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد. ‌ تفسیر قمی، ج 2، ص 297. پیام‌ها: 1- سنّت الهی آن است كه بندگان صالح، حاكم و وارث جهان باشند. «كَتَبْنا» 2- پیشگوئی‌های قرآن قطعی است. لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ ... 3- قرآن، از آینده‌ی تاریخ خبر می‌دهد. یَرِثُها ... 4- آینده از آن صالحان است. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 5- دین از سیاست جدا نیست. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 6- عبادت تنها كافی نیست، صلاحیّت و عمل صالح نیز لازم است. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 7- وراثت زمین و حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگی خداوند و انجام اعمال صالح. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» @rahighemakhtoom
سوره بقره (آیه ۲۵۰) وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَآ أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (٢٥٠) ترجمه آیت الله مکارم شیرازی و هنگامی كه در برابر (*جالوت*) و سپاهیان او قرارگرفتند گفتند: «پروردگارا! پیمانه شكیبایی و استقامت را بر ما بریز! و قدمهای ما را ثابت بدار! و ما را بر جمعیّت كافران، پیروز بگردان!(۲۵۰) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی پیام‌ها: 1- همیشه و به خصوص در جبهه‌ها، دعا همراه با حركت لازم است، نه دعا به جای حركت. «بَرَزُوا لِجالُوتَ ... رَبَّنا أَفْرِغْ ...» 2- صبر و پیروزی، ملازم یكدیگرند. در اثر صبر، ظفر آید. «صَبْراً ... وَ انْصُرْنا» 3- دعاهای خود را با «ربّنا» آغاز كنیم. «رَبَّنا أَفْرِغْ ...» 4- در شداید، انسان به صبرِ بسیار محتاج است. «افرغ» به معنای نزول فراوان است. كلمه «صبراً» نیز در قالب نكره آمده است كه نشانه‌ی صبر بزرگ است. 5- پشت سر گذاشتن امتحانات و موفقیّت در آنها شما را مغرور نكند، باز هم از خداوند استمداد نمائید. «ثَبِّتْ أَقْدامَنا» 6- وظیفه‌ی انسان، حركت و تلاش است، امّا پیروزی به دست خداست. «رَبَّنا ... وَ انْصُرْنا» 7- پیروزی در جنگ، زمانی با ارزش است كه هدف رزمندگان برتری حقّ بر باطل باشد، نه برتری یكی بر دیگری. «وَ انْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْكافِرِینَ» @rahighemakhtoom
📌 11 اي آنکه در نگاهت حجمي زنور داري کي از مسير کوچه قصد عبور داري؟ چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابي اي آنکه در حجابت درياي نور داري من غرق در گناهم، کي مي کني نگاهم؟ برعکس چشمهايم چشمي صبور داري از پرده ها برون شد، سوز نهاني ما کوک است ساز دلها، کي ميل شور داري؟ در خواب ديده بودم، يک شب فروغ رويت کي در سراي چشمم، قصد ظهور داري؟ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
آیت_الله_جوادی_آملی.jpg
96.6K
از صدرالدين قونوي نقل شده است كه هيچ كس معصيت نمي‌كند الاّ در حال شرك اين هم كه در آيه فرمود: ﴿وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ﴾ تنها مصداقش آن نيست كه در نورالثقلين و ساير تفاسير روايي آمده است كه به حضرت عرض كردند چگونه اكثر مؤمنين مشرك‌اند چون ظاهر اين آيه اين است كه اكثر مردمِ با ايمان اهل شرك‌اند ﴿وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم﴾ يعني اكثر اين مؤمنين مشرك‌اند فرمود همين كه مي‌گويند «لولا فلان لهلكتُ» اگر فلان كس نبود ما شفا پيدا نمي‌كرديم مشكل ما حل نمي‌شد خب اين شرك است ديگر يا تعبيرات ديگري كه مي‌گويند اول خدا دوم فلان كس, خدا اوّلي نيست كه دومي داشته باشد كه ﴿هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ﴾ اين يك شركِ مرموز و مستوري است كه متأسفانه در خيليها هست. درس خارج تفسیر.تفسیرسوره انبیاء @rahighemakhtoom
إِنَ‌ شَانِئَکَ‌ هُوَ الْأَبْتَرُ (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده‌نسل و بی‌عقب است! بدون شکّ، دشمن کینه‌توز تو بی‌خیر و برکت و بی‌نام و نشان خواهد بود. نکته ها و پیام ها: * تاکیدهای مکرر در آیه"اِنَّ"،"کَ"،"هو"نشان دلداری و اطمینان بخشی یقین آور به پیامبر است که مبادا از سخنان او ناراحت شوی ،دشمن تو خود بی نام و نشان است. * یکی از دشمنان پیامبر صلی الله علیه و آله آن حضرت را نسل بریده و آینده اورا خالی از نام و نشان خواند. * تداوم نسل پیامبر اسلام از طریق فاطمه سلام الله علیها پوچی پندار دشمنان آن حضرت را در مورد قطع نسل ایشان بر ملا ساخت. * خداوند،کسی که با زخم زبان به پیامبر صلی الله علیه و آله ایشان را ابتر خواند دارای آینده ای خالی و عاری از هرگونه خیر و برکت و یاد نیک معرفی کرد.(هو الابتر-بیانگر حصر اضافی که هو تاکید مطلب را می رساند یعنی همان سرزنش کننده خودش بی خیر و برکت و بی نام و نشان است.) نکته مهم: قطع ذکر و نام نیک لزوما به معنای نداشتن فرزند نیست زیرا چه بسا فرزندانی که مایه نام نیک پدر نشوند و او همچنان ابتر بماند. @rahighemakhtoom
☀☀☀ * عاص بن وائل دشمن پیامبر و فاقد نیکنامی بود * گسترش آوازه پیامبر و بقای نام نیک او و مهجور ماندن نام دشمنان دین در تاریخ بشارت خداوند به آن حضرت و از خبرهای غیبی قرآن است. * دشمنان پیامبر اسلام محروم از خوش نامی و نام ماندگار . یادآوری: شان نزول مخصص آیه نیست و آن را محدود نمی کند. @rahighemakhtoom
خود ائمه فرمودند كه اين طور نگوييد عرض كردند چطور بگوييم, فرمود بگوييد خداي سبحان خواست از اين راه مشكل را حل كند خدا به وسيلهٴ فلان شخص خواست حل بكند , خدا به وسيلهٴ دعا و نماز و توسّل به اهل بيت خواست حل بكند اين مي‌شود توحيد آن‌كه بيده الأمر است خداي سبحان است دستور داد خودش فرمود: ﴿وَاسْتَعِينُوْا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ﴾ , خودش فرمود: ﴿وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ﴾ اين دعاهايي هم كه به ما گفتند اقرار به گناه وسيله است, اعتقاد به توحيدِ خدا وسيله است «وجعلتُ الإقرار بالذنب إليك وَسيلتي», «وجعلتُ ربوبيّتك وسيلتي» اين در مناجات شعبانيه هست در ادعيه‌هاي ديگر هست خداي سبحان فرمود نماز را وسيله قرار بدهيد ﴿اسْتَعِينُوْا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ﴾ روزه را وسيله قرار بدهيد, ولايت اهل بيت را وسيله قرار بدهيد, توبه را وسيله قرار بدهيد, اقرار را وسيله قرار بدهيد اينها را به طور كلي ذات اقدس الهي در قرآن فرمود, مصاديقش هم در روايات اهل بيت فرمودند آ‌ نوقت آن وهّابي خيال مي‌كند كه ـ معاذ الله ـ كسي غير خدا را مستقلّ بالذّات مي‌داند خب اين فرق حق و باطل است, @rahighemakhtoom
انسان بدون بال به مقصد نمي‌رسد. فرمود شفيع هر کسي بال اوست؛ منتها اين بال را مشخص کردند. فرمود: «لَا شَفِيعَ أَنْجَحُ مِنَ التَّوْبَة»؛[1] ما که معصوم نيستيم لغزش داريم اشتباه علمي داريم اشتباه عملي داريم مي‌لغزيم، يک شفيع مي‌خواهيم يک بال مي‌خواهيم که وقتي افتاديم با آن بال پرواز کنيم. ائمه فرمودند توبه بال انسان است: «لَا شَفِيعَ أَنْجَحُ مِنَ التَّوْبَة»، اگر کسي لغزيد و بعد توبه کرد، مي‌تواند پرواز کند؛ اما اگر همچنان به لغزش خود ادامه داد يا بي‌تفاوت بود و بالي تهيه نکرد، اين در بين راه مي‌ماند. در اين مسافرت قدرت پرواز ندارد، «لَا شَفِيعَ أَنْجَحُ مِنَ التَّوْبَة». اگر کسي اين راه‌ها را طي کرد، لغزش‌هاي او زياد بود و نتوانست بال بزند و به مقصد برسد، آن‌گاه ائمه(عليهم السلام) و شفعاي ديگر، قرآن بهترين شفيع است، اهل بيت بهترين شفيع هستند، تا برسد به بيان نوراني ائمه(عليهم السلام) که فرمود: «و آخر من يشفع ارحم الراحمين». آن آخرين بالي که به انسان مي‌دهند گذشت خداست. آخرين شفيع «ارحم الراحمين» است. @rahighemakhtoom
📚 وحی و نبوت در قرآن-17 📓 د- قرآن خود در معناى وحى و نبوت چه مى‌گويد؟ آنچه كه از قرآن مجيد به دست مى‌آيد اين است كه اين كتاب آسمانى از راه وحيى كه به پيغمبراكرم صلى الله عليه و آله شده به دست آمده است و وحى يك نوع تكليم آسمانى‌ (غيرمادى) است كه از راه حس و تفكر عقلى درك نمى‌شود بلكه با درك و شعور ديگرى است كه گاهى در برخى از افراد- به حسب خواست خدايى- پيدا مى‌شود و دستورات غيبى يعنى نهان از حس و عقل را از وحى و تعليم خدايى دريافت مى‌كند، عهده‌دارى اين امر نيز نبوت ناميده مى‌شود. @rahighemakhtoom
📚 وحی و نبوت در قرآن-18 براى روشن ساختن اين مطلب (مطلب فوق)از تذكر و بيان مقدمات زيرين ناگزيريم: ✅ 1- نوع‌هاى گوناگون زندگى‌ نوع‌هاى گوناگونى كه در اين جهان مشهود مى‌باشند هريك از آنها اعم از جاندار و غيرجاندار در وجود و پيدايش خود غايت و هدفى دارد كه از آغاز پيدايش به سوى آن متوجه و روان مى‌باشد و به تناسب هدفى كه دارد در ساختمان وجودى خود با قوا و ابزارى مجهز است كه مبدأ و منشاء فعاليت‌هاى ويژه آن نوع است. فعاليت‌هايى كه آن را به هدف خود نزديك و بالأخره پيروز مى‌كند چنان كه خداى متعال مى‌فرمايد: رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى‌ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى‌ « طه، آيه 50 » خداى ما كسى است كه به هر چيز آفرينش ويژه آن را داد سپس (به سوى منافعش) راهنمايى كرد. باز مى‌فرمايد: الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى* وَ الَّذِي قَدَّرَ فَهَدى‌« سوره اعلى، آيه 2 و 3» كسى كه آفريد پس درست كرد و كسى كه اندازه داد پس راهنمايى كرد. @rahighemakhtoom
📚 وحی و نبوت در قرآن-18 و نيز نوع انسان از اين كليت- 🔹 قانون هدايت عمومى- 🔹 مستثنا نيست و در زندگى خود هدفى دارد كه به سوى آن متوجه و با تجهيزاتى مجهز است كه با آن متناسب است و پيروزى او دريافتن هدف خود كمال و سعادت اوست و شكست و نوميدى او از وصول آن نقض و شقاوت و بدبختى اوست و با راهنمايى آفرينش به سوى هدف و غايت خود هدايت مى‌شود، خداى متعال در هدايت‌ خصوص انسان مى‌فرمايد: إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً* إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً» «انسان آیات 2و3» به درستى ما انسان را از نطفه امشاجى كه پيوسته زير ابتلا و آزمايش بود آفريديم پس او را شنوا و بينا كرديم ما او را به راه راست راهنمايى كرديم سپاس‌گزار باشد يا ناسپاس. و باز مى‌فرمايد: مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ* ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ «عبس آیه 20» انسان را از نطفه آفريده اندازه‌گيرى كرد- يا برايش اندازه قرار داد- پس از آن راه را برايش آسان كرد- هموار نمود. @rahighemakhtoom
سوره حج (آیات ۱۰-۱۱) ذَٰلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ يَدَاكَ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ (١٠)وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ (١١) (و به آنان می‌گوییم:) این در برابر چیزی است كه دستهایتان از پیش برای شما فرستاده؛ و خداوند هرگز به بندگان ظلم نمی‌كند!(۱۰) بعضی از مردم خدا را تنها با زبان می‌پرستند (و ایمان قلبیشان بسیار ضعیف است)؛ همین كه (دنیا به آنها رو كند و نفع و) خیری به آنان برسد، حالت اطمینان پیدا می‌كنند؛ اما اگر مصیبتی برای امتحان به آنها برسد، دگرگون می‌شوند (و به كفر رومی‌آورند)! (به این ترتیب) هم دنیا را از دست داده‌اند، و هم آخرت را؛ و این همان خسران و زیان آشكار است!(۱۱) واژه ها: «حَرْفٍ»: لبه. کناره. «یَعْبُدُ اللهَ عَلی حَرْفٍ»: مراد متزلزل و مذبذب بودن در پذیرش فرمان یزدان و ایمان به اسلام است. انگار چنین فردی بر لبه چیزی قرار گرفته است و با تکان مختصری از مسیر خارج می‌شود، و یا این که در جنگی که درگرفته است خویشتن را به کناری می‌کشد و در اطراف و جوانب میدان می‌جنگد، تا اگر پیروزی نصیب لشکریان شد، با ایشان بماند، و اگر ترس شکست و احتمال بلائی در میان بود، فرار بکند. «إِطْمأَنَّ بِهِ»: ثابت و استوار می‌ماند بر باور و عقیده‌ای که ظاهراً پذیرفته است. ماندگار می‌ماند به سبب آن. «فِتْنَةٌ»: بلا و مصیبت. امتحان و آزمایش. @rahighemakhtoom
«إِنقَلَبَ عَلی وَجْهِهِ»: بازگشت می‌کند. از ایمان برمی‌گردد و به کفر می‌گراید نكته‌ها: شاید به خاطر آن كه ظلمِ كم نیز از خداوندِ عادل، ظلمِ بسیار محسوب می‌شود، در آیه‌ی شریفه، كلمه‌ی «ظلام» آمده است. پیام‌ها: 1- خداوند عادل است و قهر یا مهر او نتیجه‌ی عملكرد ماست. «ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ» 2- دیگران را عامل گناه و خلاف خودمان ندانیم، كه هرچه هست از خودماست. «قَدَّمَتْ یَداكَ» 3- ایمان بعضی‌ها موسمی و سطحی است و حوادث تلخ و شیرین آن را تغییر می‌دهد. وَ مِنَ النَّاسِ‌ ... 4- حساب عقیده و عملی كه بر اساس منطق است، از حساب فراز و نشیب‌های مادّی جداست. (دین را برای نان نخواهیم) فَإِنْ أَصابَهُ خَیْرٌ ... 5- انسان در معرض هجوم حوادث تلخ و شیرین است. أَصابَهُ‌ ... أَصابَتْهُ‌ 6- فقر و ناملایمات وسائل آزمایشند. «أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ» 7- ارتداد و بازگشت از راه خداوند، قهر شدید الهی و عذاب دوزخ را به دنبال دارد. «انْقَلَبَ عَلی‌ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةَ» @rahighemakhtoom
قسمت ۱ 🍁 ترجمه آيات سوره عادیات 🍁 ✳️ تفسیر المیزان 💠بنام خداوند بخشنده بخشايشگر💠 قسم به اسبانى كه (سواران در جهاد كفار تاختند تا جايى كه) نفسشان به شماره افتاد1⃣ و در تاختن از سم ستوران بر سنگ آتش افروختند2⃣ و (بر دشمن شبيخون زدند تا ) صبحگاهان آنها را به غارت گرفتند3⃣ و گرد و غبار ( از ديار كفار ) برانگيختند4⃣ و سپاه دشمن را همه در ميان گرفتند5⃣ كه انسان نسبت به پروردگارش كافر نعمت و ناسپاس است6⃣ و خود او نيز بر اين ناسپاسى البته گواهى خواهد داد7⃣ و هم او بر حب مال دنيا سخت فريفته و بخيل است8⃣ آيا نمیداند كه روزى (براى جزاى نيك و بد اعمال) از قبرها برانگيخته میشود؟9⃣ و آنچه در دلها (از نيك و بد پنهان است همه را پديدار مى سازد0⃣1⃣ محققا آن روز پروردگار بر (نيك و بد) كردارشان كاملا آگاه هست (و به ثواب و عقابشان مى رساند)1⃣1⃣ @al_mizan @rahighemakhtoom