eitaa logo
واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد)
129 دنبال‌کننده
978 عکس
1.2هزار ویدیو
38 فایل
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil ارتباط با مدیر : @m_parvareshi2 09156170062 09152453853
مشاهده در ایتا
دانلود
13.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️به نظر اسلام : دختر بهتره یا پسر ؟ ‼️ببینید چه چیزایی امامان در مورد دختران و زنان گفتن😳 ❤️ دختران در اسلام اصلا ارزش دارند یا نه ؟❓ (پاسخ: مرتضی‌ کهرمی ) 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 روزمون رو شروع میکنیم با😍
4_5904635220799260491.mp3
2.25M
🔸ترتیل صفحه 457 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام بیات - رست 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان سوره 38 سوره مبارکه ص صفحه 457 وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَىٰ رِجَالًا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرَارِ (62) و مى گويند: ما را چه شده است که مردانى را که آنان را از اشرار مى شمرديم نمى بينيم؟ (62) أَتَّخَذْنَاهُمْ سِخْرِيًّا أَمْ زَاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصَارُ (63) آيا [به ناحق] مسخره شان مى کرديم [و اهل بهشت اند] يا [در جهنّم اند و] چشمان ما به آنان نمى افتد؟ (63) إِنَّ ذَٰلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ (64) همانا اين مجادله اهل آتش حقّ است. (64) قُلْ إِنَّمَا أَنَا مُنْذِرٌ ۖ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ (65) بگو: من فقط اخطارکننده ام و هيچ معبودى جز خداى يگانه قهّار نيست. (65) رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ (66) خداوندگار آسمان ها و زمين و آنچه ميان آن دو هست که عزّتمند و بسيار آمرزنده است. (66) قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ (67) بگو: اين [پيام من] خبرى بزرگ است. (67) أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ (68) که شما از آن روى گردانيد. (68) مَا كَانَ لِيَ مِنْ عِلْمٍ بِالْمَلَإِ الْأَعْلَىٰ إِذْ يَخْتَصِمُونَ (69) من از <ملأ اعلى> آن وقت که مجادله مى کردند هيچ اطّلاعى نداشتم. (69) إِنْ يُوحَىٰ إِلَيَّ إِلَّا أَنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ (70) به من وحى نمى شود مگر براى اين که من اخطارکننده اى روشنگرم. (70) إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ (71) [ياد کن] وقتى را که پروردگارت به فرشتگان گفت: همانا من بشرى را از گِلى خواهم آفريد. (71) فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ (72) پس وقتى که اندام او را بپرداختم و از روح خود در او دميدم برايش به سجده بيفتيد. (72) فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ (73) پس فرشتگان همه با هم سجده کردند. (73) إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ (74) مگر ابليس که تکبّر کرد و از کفرپيشگان شد. (74) قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ ۖ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ (75) [خداوند] گفت: اى ابليس! چه چيزى تو را بازداشت از اين که براى آنچه با دستان خود آفريدم سجده کنى؟ آيا تکبّر کردى يا از بلندمرتبگانى؟ (75) قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ ۖ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ (76) گفت: من [از بلندمرتبگانم و] از او بهترم; زيرا مرا از آتشى آفريدى و او را از گِلى آفريدى. (76) قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ (77) گفت: پس از اين جا بيرون برو که بى شک تو رانده شده اى. (77) وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَىٰ يَوْمِ الدِّينِ (78) و قطعاً لعنت من تا روز جزا بر تو خواهد بود. (78) قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (79) گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزى که [خلايق ]برانگيخته مى شوند مهلت بده. (79) قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ (80) گفت: همانا تو از مهلت يافتگانى; (80) إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ (81) تا آن گاه که وقت معلوم برسد. (81) قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ (82) گفت: پس قسم به عزّت تو که همگى آنان را گمراه خواهم کرد. (82) إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ (83) مگر آن گروه از بندگانت را که خالص شده باشند. (83) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۵۷🌷 قیاس، ممنوع: دین اسلام شامل احکام و دستورهای فراوانی است که مسلمانان باید آن ها را به‏ کار گیرند تا به خشنودی خدا و سعادت دنیا و آخرت دست پیدا کنند؛ احکامی که از ابتدا تا انتهای عمر انسان را پوشش می دهد و در زمینه های گوناگون فردی و اجتماعی او، برنامه هایی را از سوی خدا ارایه می کند. این احکام را پیامبر اسلام از سوی خدا برای مردم آورد و پس از او، امامان معصوم، مسئولیّت بیان آن ها برای مردم را ایفا کردند. اسف انگیز این که پس از پیامبر، بسیاری از مسلمانان از اهل بیت فاصله گرفتند و به سبب جدایی از چشمه‏ ی زلال معارف اسلامی مجبور شدند برای درک احکام و دستورهای خدا، به روش های نادرست و باطلی روی کنند. یکی از آن روش ها، «قیاس» بود. منظور از قیاس این است که موضوعی را با موضوعی دیگر که از بعضی جهات با آن شباهت دارد، مقایسه کنیم و بدون این که از علّت حکم یکم به‏ درستی آگاه باشیم، همان را در باره‏ ی موضوع دوّم اجرا کنیم. مثلاً عرق انسان را با بول او مقایسه کنیم که نجس است و باید از آن پرهیز کرد و بگوییم چون از برخی جهات و از جمله اجزای ترکیبی، مانند هم هستند، پس هر دو نجس اند و عرق هم حکم بول را دارد و باید از آن نیز پرهیز کرد؛ در حالی‏ که این دو اگرچه در پاره ای از جهات با هم شباهت دارند، از جهاتی متفاوت اند: یکی رقیق تر و دیگری غلیظ تر است؛ پرهیز از یکی، کار ساده ای است، و پرهیز از دیگری، بسیار مشکل و طاقت‏ فرساست. علاوه بر این، علّت حکم نخست به‏ طور کامل برای ما روشن نیست و این فقط یک مقایسه ی تخمینی است. این کار مانند این است که یک فردِ عادّی و ناآگاه از علوم پزشکی، نسخه‏ ی یک بیمار را به ‏سبب شباهتِ مریضی او با بیمار دیگر، به او نیز تجویز کند؛ در حالی ‏که در کنار این شباهت ممکن است آن دو ده ها تفاوت با هم داشته باشند و مثلاً از نظر میزان تحمّل نسبت به دارو، گروه خونی، میزان اوره، قند و چربی و ... مانند یکدیگر نباشند. از این رو پیشوایان معصوم ما قیاس را بسیار محکوم کرده و باطل شمرده اند و پیروان خود را به پیروی از دستورهای خود در همه‏ ی زمینه ها دعوت کرده اند. در حدیثی نقل شده که روزی ابوحنیفه(یکی از پیشوایان مذاهب چهارگانه‏ ی اهل سنّت) نزد امام صادق آمد. امام به او فرمود: به من خبر داده اند که تو در احکام خدا قیاس می کنی. ابوحنیفه گفت: آری، چنین است؛ من قیاس می کنم. امام فرمود: این کار را دیگر تکرار نکن؛ زیرا نخستین کسی که قیاس کرد، ابلیس بود؛ آنجا که گفت: «خَلَقتَنی مِن نارٍ وَ خَلَقتَه{ مِن طین»(مرا از آتش آفریدی و او را از گِل خلق کردی). او آتش و گِل را با هم مقایسه کرد؛ در حالی ‏که اگر نورانیّت و روحانیّت آدم را با نورانیّت آتش مقایسه می کرد، تفاوت میان آن دو را درمی یافت و برتری یکی را بر دیگری تشخیص می داد . 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
تربیت فرزند ⭕️ به بچه ها دروغ نگوييد! اگر شما برای آنکه فرزندتان بی تابی و گریه کمتری بکند به دروغ به او بگوییدکه «دکتر آمپول ننوشته» یا «من قول می دم که دکتر آمپول نده» یا هنگام زدن آمپول به او بگویید «آمپول که درد نداره»، کودک لحظاتی بعد با واقعیت مسئله رو به رو شده و متوجه می شود که نزدیک ترین و مهم ترین اشخاص زندگی اش به او دروغ گفته اند… در این حالت او ضمن اینکه مجددا بی تابی و گریه خواهد کرد، اعتماد و تکیه ای هم که به شما به عنوان والدین داشته را از دست می دهد. در رابطه با آمپول هم به جای اینکه بگویید آمپول درد نداره» بگویید: «آمپول کمی درد داره اما من مطمئنم که تو خیلی شجاعی و می تونی این درد کوچیک رو تحمل کنی.» 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
عدم تمرکز در نوجوانان محیط بی‌نظم و شلوغ از مهم‌ترین عوامل عدم تمرکز است و سبک زندگی نیز تاثیر بسیار زیادی در عدم تمرکز فرد دارد. سبک زندگی شامل میزان خواب، ورزش و نوع تغذیه است که هر کدام از این عوامل تاثیر زیادی در عدم تمرکز فرد دارد. اگر بخواهیم عدم تمرکز نوجوانان را مورد بررسی قرار دهیم باید این راهکارها را به‌دقت اجرایی کنیم. اولین درمان عدم تمرکز نوجوانان، کاهش عوامل حواس‌پرتی و دوری از تلویزیون، کامپیوتر و موبایل در حین انجام کار یا مطالعه است. دومین راهکار تقسیم کارهای بزرگ به کارهای کوچک‌تر و داشتن زمان‌بندی و اولویت‌بندی است. انجام دادن یک کار بزرگ موجب خستگی فرد نوجوان عدم تمرکز نوجوانان می‌شود. وقتی کار یا مطالعه برای یک نوجوانان به قسمت‌های کوچک‌تری تبدیل شود و او بتواند آن‌ها را اولویت‌بندی کند و در زمان خود به انجام رساند، کمتر با مشکل عدم تمرکز روبه‌رو می‌شود. باید در نظر داشت که تبدیل تکلیف به یک عادت برای نوجوانان می‌تواند کاهش عدم تمرکز هنگام مطالعه و خیال‌پردازی را به همراه داشته باشد. فعالیت بدنی در کنار تغذیه سالم می‌تواند یکی از راه‌های درمان حواس‌پرتی و عدم تمرکز باشد؛ زیرا فعالیت بدنی به همراه تغذیه سالم به‌صورت مداوم سبب کاهش استرس و اضطراب می‌شود و کاهش استرس و اضطراب خود دلیلی بر کاهش عدم تمرکز است. استراحت کافی نیز یکی از راه‌های کاهش عدم تمرکز است. استراحت کافی خستگی نوجوان را کاهش می‌دهد و خستگی کمتر تمرکز بیشتر را به همراه دارد. استراحت در میان کارها یا مطالعه نیز از عواملی است که هم سبب می‌شود مغز استراحت کند و آماده انجام فعالیت جدید شود و هم سبب می‌شود خستگی فرد یا نوجوان کمتر شده و تمرکز روی کار یا مطالعه بیشتر شود. یکی دیگر از درمان‌های عدم تمرکز نوجوانان این است که عادت کنند تا در برابر حرکات و صداهای کوچک حساس نباشند و تمرکز خود را حفظ کنند. این تمرین و عادت سبب می‌شود تا در ادامه زندگی خود از تمرکز بالایی بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که انجام بازی‌های فکری تاثیر بسیار مثبتی در افزایش تمرکز جوانان دارد و می‌تواند میزان حواس‌پرتی را در آن‌ها کاهش دهد 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
هرگاه فرزندتان از شما پرسید چرا؟! به او جواب دهید : خودت چی فکر می‌کنی؟ این روش چهار مزیت دارد: - پرسیدن اتوماتیک‌وار چرا را از سر کودکتان می‌اندازد. - به شما و کودکتان نشان می‌دهد بیشتر از هر چیزی که فکر می‌کنید می‌داند. - باعث می‌شود که کودکتان به جای اینکه برای جواب به شما وابسته باشد، از مغز خودش استفاده کند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 روزمون رو شروع میکنیم با😍
4_5909158353937893016.mp3
2.08M
🔸ترتیل صفحه 458 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام رست - بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان سوره 38 سوره مبارکه ص صفحه 458 قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ (84) گفت: به حقّ سوگند و حق را مى گويم; (84) لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَمِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ (85) که حتماً جهنّم را از تو و کسانى از آنان که پيروى تو کنند همگى پُر خواهم کرد. (85) قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ (86) بگو: من بر اين [رسالتم] هيچ مزدى از شما نمى طلبم و من از متکلّفان نيستم [که قرآن را از پيش خود ساخته باشم]. (86) إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ (87) اين [قرآن] جز تذکارى براى جهانيان نيست. (87) وَلَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ (88) و حتماً خبر آن را بعد از مدّتى خواهيد دانست. (88) سوره 39 سوره مبارکه الزمر بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند بخشنده مهربان تَنْزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ (1) نازل کردن اين کتاب از جانب خداى عزّتمند حکيم است. (1) إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ (2) همانا ما اين کتاب را به حق به سوى تو نازل کرديم، پس خدا را پرستش کن در حالى که عبادت را براى او خالص کرده باشى. (2) أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ ۚ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ (3) آگاه باشيد که عبادت خالص فقط براى خدا است و کسانى که غير او معبودهايى گرفته اند [مى گويند: ]آنها را پرستش نمى کنيم مگر براى اين که ما را چنان که بايد به خدا نزديک سازند; حتماً خدا ميان آنها در باره آنچه در آن اختلاف دارند حکم مى کند، همانا خداوند کسى را که دروغگو و بسيار ناسپاس است هدايت نمى کند. (3) لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا لَاصْطَفَىٰ مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ سُبْحَانَهُ ۖ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ (4) اگر خدا مى خواست فرزندى برگيرد از ميان آنچه خلق مى کند هرچه را مى خواست برمى گزيد، منّزه است او، او است خداى يگانه قهّار. (4) خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ ۖ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى ۗ أَلَا هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ (5) آسمان ها و زمين را به حق آفريده است، شب را بر روز مى پيچاند و روز را بر شب مى پيچاند و خورشيد و ماه را مسخّر کرده است که هر يک تا وقتى معيّن سير مى کنند، آگاه باشيد که او است عزّتمند بسيار آمرزنده. (5) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۵۸🌷 گوهر اخلاص: هر یک از اعمال و عبادت های ما، مانند خودمان دارای ظاهر و باطن است. ظاهر اعمال ما، همان شکلی است که همه می توانیم ببینیم، و باطن آن، نیّت و هدف ما از انجام آن است. مثلاً هر یک از نمازهای پنجگانه، شکلی ظاهری دارند که لازم است نماز را مطابق آن به ‏جای آورد. خم شدن در هنگام رکوع، به خاک افتادن در هنگام سجده، نشستن در هنگام تشهّد و ...، شکل ظاهری نماز است؛ امّا باطن نماز، نیّت نمازگزار است که باید «قُربَةً اِلَی اللهِ» باشد؛ یعنی برای نزدیک شدن به خدا. هرچند که ظاهر یک عمل باید درست باشد، و در غیر این ‏صورت، باطل خواهد بود، بدون داشتن باطن پاک و خالص نیز عملی مقبول خدا قرار نمی گیرد و در زندگی دنیا و آخرت انسان، اثر مثبتی نخواهد داشت. از این ‏رو قرآن کریم و پیشوایان دین، بر «اخلاص و پاک کردن عمل از هر گونه ریا و خودنمایی» تأکید فراوانی کرده اند. در روایتی نقل شده که شخصی از پیامبر اسلام پرسید: ای رسول خدا، ما اموالمان را [به فقرا] می دهیم تا نام نیکی به ‏دست آوریم. آیا پاداشی هم داریم؟ پیامبر فرمود: نه. او گفت: ای رسول خدا، اگر اموالمان را، هم برای به ‏دست آوردن نام نیک [به فقرا] بدهیم و هم برای پاداش الهی، آیا اجری خواهیم داشت؟ پیامبر فرمود: خدا فقط از کسی می پذیرد که کار خودش را برای او خالص کند؛ سپس آیه‏ ی مورد بحث را تلاوت فرمود: (اَلا لِله الدّینُ الخالِصُ) (آگاه باشید که تنها عبادت خالصانه برای خداست و نه عبادت های شرک آلود و ریاکارانه) . در حدیث دیگری از امام صادق می خوانیم که خدای بی همتا فرموده است: «هر کس در کارش شخص دیگری را با من شریک کند، از او نمی پذیرم، و تنها کاری را می پذیرم که برای من خالص شده باشد.» پس همه‏ ی ما باید دقّت کنیم که مبادا در عبادت هایمان، به‏ دست آوردنِ خشنودیِ انسان های ضعیفی همچون خود را مورد توجّه قرار داده، توجّه پروردگار مهربان هستی را از دست بدهیم. 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil