eitaa logo
واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد)
131 دنبال‌کننده
951 عکس
1.2هزار ویدیو
38 فایل
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil ارتباط با مدیر : @m_parvareshi2 09156170062 09152453853
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۴:🌺 اِنّا لِلهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعون: لباس من، کفش من، خانه­ ی من، اتومبیل من، دست من، قلب من، چشم من، فرزند من و ...، عباراتی­ است که ما از زمانی که معنای مالکیت را فهمیده­ ایم، صدها و هزاران بار به زبان آورده­ ایم. همه­ ی ما خود را صاحب چیزهایی می­ دانیم و اجازه نمی­ دهیم کسی آن­ها را از ما بگیرد؛ ولی در طول زندگی کم­کم متوجّه می­ شویم که برخی از آن چیزها از دست ما می­ روند و ما نمی­ توانیم آن​ها را برای همیشه نزد خود نگه داریم؛ گویی قانونی بر جهان حاکم است که دارایی­ های افراد، کم­ کم یا یک جا از آن​ها گرفته می­ شود. در حادثه­ ای، محصولات کشاورزی یک نفر از بین می­ رود. پس از تصادفی، فرزند یک نفر کشته می­ شود. در زلزله­ ای، هزاران نفر از بین می­ روند؛ و این قانونی​است که هر یک از ما به نحوی با آن مواجه شده­ ایم یا خواهیم شد. امّا داستان چیست؟ آیا جهان، مرکب افسارگسیخته و بی­ صاحبی​ است که روزی به انسان سواری می­ دهد و روز دیگر او را به زمین می‏ زند؟ یا این​که قدرتی بزرگ آن را آفریده و همو خوشی و ناخوشی آن را رقم زده است؟ پیامبران خدا، پاسخ این پرسش را بیان کرده و راه و روش روبه­ رو شدن با مشکلات را به بشر آموخته­ اند. آری، مشکلات و ناکامی­ ها، از دست ­دادن عزیزان، از بین رفتن دست​رنج سال­ها کار و تلاش، جزئی از برنامه­ ی خدا در زندگی ماست؛ ولی نه برای آزار و اذیت ما، بلکه برای آزمایش و معلوم شدن ایمانمان به خدا. در حقیقت، این مشکلات، مانند راه‏ های ناهموار و صعب­ العبوری هستند که گذر موفقیت­ آمیز از آن، انسان را به گنجی بزرگ می­ رساند. اگرچه سختی­ ها ظاهری تلخ و ناخوشایند دارند، در باطن، شیرین و گوارا هستند. آری، هدف خدا از گرفتن نعمت­ها، آزار و رنج بندگانش نیست؛ بلکه او می­ خواهد بدین وسیله، نعمت­ های بهتری را جایگزین آن نعمت­ ها کند، و این مطلب، تنها با صبر و شکیبایی بندگان در برابر سختی­ها به ­دست می­ آید. به ­همین سبب، امام صادق علیه السلام فرموده است: «اگر خدا بنده­ ای را دوست داشته باشد، او را در مشکلات غوطه­ ور می­کند.»[1] این صبر و شکیبایی امّا با توجّه به این حقیقت مهم به دست می­ آید که تمام چیزهایی که ما برای خودمان می­ دانیم، برای ما نیستند، و در واقع، مالک حقیقی همه چیز، خداست. مال و ثروت، همسر و فرزند، سلامت و تندرستی، همه و همه، امانت­ های خدا هستند و او روزی آن­ها را از ما می­ گیرد. آیا اگر شما چیزی را که به دوستتان امانت داده­ اید، از او بگیرید، کار بدی کرده­ اید؟ این قانون قطعی خداست که همه­ ی ما را با گرفتن امانت­ هایش آزمایش می‏ کند؟ ولی ما چگونه می­ توانیم از این آزمایش سربلند بیرون آییم؟ این آیه، پاسخ این پرسش را به ما می­ دهد. خدا می­ فرماید: کسانی از این آزمایش سربلند بیرون می­ آیند که هر گاه گرفتاری و مصیبتی به آنان برسد، صبر می­ کنند و می­ گویند: «اِنّا لِله وَ اِنّا اِلَیهِ رّْاجِعونَ»؛ یعنی ما و دارایی ما، برای خداست و خدا امانتش را از ما گرفته است  و ما دیر یا زود به ​سوی خدا باز می­ گردیم. البته طبیعی­ است که انسان به سبب از دست­ دادن عزیزی اندوهگین شود و گریه کند؛ ولی نباید سخنانی بگوید که نزد خدای بزرگ، بی­ ادبی محسوب شود. در تاریخ نقل شده که حضرت محمّد صلوات الله علیه پسری به نام ابراهیم داشت. او در دو سالگی به سبب بیماری از دنیا رفت. پیامبر صلوات الله علیه بر ابراهیم بسیار گریست؛ تا حدی که برخی از مردم تعجب کردند. پیامبر صلوات الله علیه در برابر تعجب آنان فرمود: «چشم، گریان است و دل، اندوهگین؛ ولی چیزی نمی­ گویم که خدا را به خشم آورد.» [2] [1] . اقتباس از المیزان فی تفسیر القرآن ، ج 1 ، ص 324 [2] . مسکن الفؤاد ، ص 101 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جامعه خراب است که بچه ها خراب میشوند! 🔻آنهایی که اراده خود را آکبند گذاشته‌اند و نمی‌خواهند از آن استفاده کنند می‌گویند وراثت، محیط و آموزش عوامل اصلی تربیت هستند و همه گناهان را گردن این سه عامل می‌گذارند. می‌گویند: جامعه و مدرسه و پدر مادر ما خراب بودند که ما خراب شدیم و آنهایی که خوب شدند پدر و مادر و مربی خوبی داشتند. اما کسانی که از اراده‌شان خوب استفاده می‌کنند، سه عامل را عامل فرعی می‌دانند. خداوند در آیه ۱۱ و ۱۲ سوره تحریم، ضرب المثل کفار را همسر جناب نوح و لوط و ضرب المثل ایمان را همسر فرعون معرفی می‌کن.د یعنی در خانه دو پیغمبر ضرب المثل کفر و در خانه فرعون ضرب المثل ایمان رشد می‌کند. این دو آیه بیان می‌کند، زور اراده از محیط بیشتر است. یعنی آسیه در محیط کفر است اما اراده اش بر توحید است، با اراده‌اش توحیدی زندگی می‌کند، حتی نهی از منکر می‌کند و شهید می‌شود. یعنی در کاخ فرعون که بدترین محیط است می‌توانیم موحد باشیم به شرط اینکه بخواهیم! از آن طرف در محیط توحیدی خانه لوط و نوح با اراده خودشان کافر شدند. بنابراین اراده می‌تواند نقش وراثت، محیط و مربی را تقویت و یا خنثی کند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نقش سواد رسانه ای کودکان در زندگی واقعی 🔻به عنوان افرادی که مدام در حال استفاده از رسانه ها هستیم باید قدرت تفکیک بین واقعیت واقعی و واقعیت رسانه‌ای را بیاموزیم و بیاموزانیم و بدانیم واقعیت رسانه‌ای، برساخته و برنامه ریزی شده است. در این راستا یکی از راهکارهای ایجاد قدرت تفکیک بین این دو واقعیت در بچه‌ها، انجام کار رسانه‌ای مانند اجرای نمایش توسط آنهاست. از این طریق بچه‌ها لمس می‌کنند که زمانی در نقش رسانه‌ای خود و زمانی در نقش واقعی خود هستند. بنابراین وقتی در مقابل رسانه دیگر قرار می‌گیرند، برساخت و بسته بندی بودن پیام را حس می‌کنند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6014900418700641401.mp3
1.86M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 25 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند - عشاق مصری 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 25 إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (164) همانا در خلقت آسمان ها و زمين و آمد و رفت شب و روز و کشتى هائى که در درياها به نفع مردم در حرکتند و آبى که خدا از آسمان نازل کرده و زمين را بعد از مردگيش به وسيله آن زنده ساخته و در آن از هر نوع جنبده اى پراکنده کرده و در تغيير دادن بادها و ابرهاى مسخّر شده ميان آسمان و زمين براى مردمى که عقل خود را به کار مى گيرند نشانه هائى ]عظيم از قدرت خدا [است. (164) وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ۗ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ (165) و از مردم کسانى هستند که در برابر خدا همتايانى ]براى او [بر مى گيرند که آنها را همچون دوست داشتن خدا دوست مى دارند ولى آنان که ايمان آورده اند محبّتشان به خدا شديدتر است. و اگر آنان که ظلم کرده اند (مشرکان) وقتى عذاب را مشاهده مى کنند ببينند که همه اقتدار از خداست و خدا سخت عقوبت است ]دچار حسرتى وصف ناپذير خواهند شد[. (165) إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ (166) همان وقت که پيشوانان از پيروان بيزارى مى جويند در حالى که عذاب را ديده اند و رابطه هايشان قطع شده است. (166) وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّءُوا مِنَّا ۗ كَذَٰلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ ۖ وَمَا هُمْ بِخَارِجِينَ مِنَ النَّارِ (167) و پيروان مى گويند: اى کاش براى ما بازگشتى ]به دنيا [بود تا همانطور که آنان از ما بيزارى جستند ما نيز از آنان بيزارى مى جستيم، اينگونه خدا اعمالشان را ـ که بر آنها مايه حسرتهاست ـ به ايشان مى نماياند و آنان هرگز از آتش بيرون آمدنى نيستند. (167) يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (168) اى مردم! از آنچه در زمين است بهره مند شويد حلال و دلپذير و از گامهاى شيطان پيروى نکنيد همانا او دشمنى آشکار براى شماست. (168) إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (169) او شما را فقط به بدى و کارهاى بسيار قبيح فرمان مى دهد و ]وا مى دارد [تا آنچه را نمى دانيد بر خدا ببنديد. (169) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۵:🌺 عاشقان خدا: مطالعه­ ی تاریخ و آثار گذشتگان، حقایق زیادی را به ما می­ آموزد. یکی از موضوعاتی که در تمام آثار گذشته و در هر جامعه­ ای، با هر آداب و رسومی، مورد توجه نویسندگان قرار گرفته، داستان کهن «عشق» است. شاید بتوان گفت در باره­ ی هیچ موضوعی به این اندازه داستان و شعر نوشته و سروده نشده است. ماجرای عشق و محبّت، با زندگی انسان­ها گره خورده و از آن​ها جدا نمی­ شود. هر انسانی از زمانی که خود را می­ شناسد، دنبال محبوبی می‏ گردد تا بدو عشق ورزد و از او محبت ببیند. کودک خردسال، بهترین لحظات خود را در دامان مادر خود می‏ گذراند و با تمام وجود او را دوست دارد، و مادرش صدچندان بیشتر، به او عشق می­ ورزد. هر چه انسان بزرگ­تر می­ شود، علاقه­ هایش بیشتر و متنوع­ تر می­ شود؛ علاقه به شهرت و ثروت، همسر، فرزند و .... . در واقع نحوه­ ی زندگی هر کس، بر اساس علاقه­ هایش شکل می­ گیرد. کسی­ که عاشق شهرت است، همیشه به آن فکر می­ کند و فعالیت‏ هایش را برای رسیدن به آن شکل می­ دهد. تاریخ، پر از داستان­ های عاشقانه از کسانی​ است که برای رسیدن به محبوب خود، تمام دارایی و حتّی جان خود را فدا کرده­ اند. آری، دل بستن، جزء جدانشدنی انسان است، و کسی که توانایی دوست داشتن را ندارد، انسان نیست؛ امّا این عشق و علاقه، گاهی ممکن است سکّوی پرواز انسان به آسمان سعادت و خوشبختی شود و گاهی هم لغزشگاه او برای سقوط به درّه­ ی شقاوت و نابودی. اگر انسان جهان اطرافش را با چشم­ های باز بنگرد، به خوبی می­ فهمد که در پشت پرده­ ی این جهان، کارگردانی نیرومند و دانا و در عین حال مهربان و دوست​ داشتنی وجود دارد که تمام زیبایی­ های دل فریب جهان، ساخته و پرداخته­ ی اوست. زیبایی گل​های رنگارنگ، عظمت فضای بیکران، جمال معشوقه­ های دل­ربا، جذابیت شهرت و مقام، همه و همه، محصول آفرینش استادانه­ ی اوست. با این نگاه، دل انسان اوج می­ گیرد و اسیر عشق محبوبی می­ شود که پیری و زشتی و فنا در او راه ندارد. اینجاست که تمام تلاش انسان، صرف خشنود کردن آن زیباترین محبوب می­ شود و علاقه­ هایش دور محور عشق به او می­ گردد. چنین انسانی، کسانی را دوست دارد که او دوستشان دارد و به چیزهایی دل می­بندد که او از آن­ها خشنود است؛ کارهایی می­ کند که او می­ پسندد و از رفتارهایی دور می­ شود که او را ناراحت می­ کند. در واقع ایمان هر کس، همان علاقه­ ی او به خداست که باعث می­ شود دستورهای او را اطاعت کند.  در روایتی آمده است که شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: «آیا دوست داشتن و دشمن داشتن، از ایمان است؟» امام در پاسخ فرمود: «آیا ایمان، چیزی جز دوست داشتن و دشمن داشتن است؟»[1] اگر اما دل بستن انسان، از مسیر صحیح منحرف شود، آنگاه به جای خدا، چیزهایی قرار می­ گیرند که انسان را به نابودی می­ کشانند. یکی از نمونه­ های عبرت­ آموز تاریخ در مورد علاقه­ های باطل، داستان کربلاست. گفته­ اند که پیش از حادثه­ ی عاشورا، بین امام حسین علیه السلام و عمر سعد گفت­ وگویی پیش آمد. امام به او فرمود: «از خدا بترس و با من همراه شو.» او گفت: «می­ ترسم که خانه­ ام را خراب کنند.» امام فرمود: «من خانه­ ات را می­ سازم.» او گفت: «می­ ترسم که مال و اموالم را از من بگیرند.» امام فرمود: «من بهتر از آن را از ثروت خودم به تو می­ دهم.» او گفت: «من عیال​ وارم و برای آن​ها می­ ترسم.» در این زمان، امام حسین علیه السلام از او رو برگرداندند و سرنوشت سختی را برای او پیش­ بینی کردند. [2] [1] . کافی، ج2، ص 125 [2] . بحارالانوار ، ج44 ، ص388 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روش ویژه آموزش هدفمند بودن به نوجوان 🔻برای یک نوجوان آینده مبهم است. نقش مربی این است که هدفمندی را به نوجوان بیاموزد تا بتواند هدفی بلند مدت را برای خود ترسیم کند و برای رسیدن به آن نقشه و برنامه داشته باشد. یک راه برای هدفمندی این است که از نوجوان بخواهیم یک برنامه سه روزه، یک برنامه شش ماهه، یک برنامه سه ساله و یک برنامه برای نهایت زندگی خود بنویسد. بعد از او بخواهیم این چهار برنامه را با هم مقایسه و بررسی کند که آیا این برنامه‌ها در راستای هم هستند؟ اگر در راستای هم باشند معلوم است که هدفمندی وجود دارد و در غیر این صورت هدفمندی وجود ندارد. مثلا اگر در برنامه سه روزه آخر هفته خود، فقط گردش و تفریح و روزمرگی را گنجانده و برنامه بلند مدت او رسیدن به تعالی انسانی است، معلوم می‌شود که یک انسان بلند پرواز است. چرا که اگر در برنامه بلند مدت به تعالی خود فکر می‌کند، لازم است در همین برنامه سه روزه خود نیز رد پایی از آن وجود داشته باشد، مثلا در کنار استراحت و تفریح باید اموری مانند مطالعه بخشی از یک کتاب، کمک به خانواده، برنامه ریزی برای نماز اول وقت، یا خواندن یک دعای خاص گنجانده شود. پس برای هدفمند شدن بچه‌ها ابتدا باید از آنها بخواهیم که برنامه‌های مختلف برای خود بنویسند و آنها را کمک کنیم تا آنها را هم راستا نمایند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سیستم جایزه دادن، ظلم پنهان به بچه ها 🔻سیستم جایزه دادن به بچه‌ها در مدارس و خانه ظلم پنهان است. ما فکر می‌کنیم با این کار به بچه‌ها انگیزه می‌دهیم، اما این کار باعث کشتن انگیزه‌ها می‌شود. یک بار معلمی بازنشسته، با عذاب وجدان به من می‌گفت، فکر می‌کنم که ما با جایزه دادن‌هایمان رشوه و زیرمیزی گرفتن و اختلاس را به بچه‌ها یاد داده‌ایم. یعنی دانش‌آموزی که به صورت طبیعی درسش را می‌خواند و کارش را انجام می‌دهد، ما به او جایزه می‌دهیم! همین آدم وقتی بزرگ می‌شود به حق خود قانع نیست و درخواست رشوه و زیرمیزی می‌کند. یعنی ما با تشویق‌های مدام، بچه‌ها را به جایی می‌رسانیم که در مقابل انجام وظیفه خود انتظار پاداش دارند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6016978242274067655.mp3
1.94M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 26 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام رست - حجازکار 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 26 وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ (170) و چون به آنان گفته شود: از آنچه خدا نازل کرده است پيروى کنيد، مى گويند ]نه [بلکه از آئينى که پدرانمان را بر آن يافته ايم پيروى مى کنيم; آيا ]در هر حال از پدرانشان پيروى مى کنند [هر چند پدرانشان چيزى را درک نمى کردند و هدايت نيافته بودند؟ (170) وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لَا يَسْمَعُ إِلَّا دُعَاءً وَنِدَاءً ۚ صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ (171) و مثل کسانى که کفر ورزيدند ]در عدم درک حقايق [مانند اين است که کسى به حيوانى بانک بزند که چيزى جز صدا و ندائى نمى شنود ]آنان [کر و لال و کورند از اين رو عقل خود را به کار نمى گيرند. (171) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ (172) اى کسانى که ايمان آورده ايد! از خوردنى هاى دلپذير که به شما عطا کرده ايم بخوريد و خدا را سپاسگزارى کنيد اگر تنها او را مى پرستيد. (172) إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ ۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (173) او فقط مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که ]هنگام ذبح يا نحر آن [نام غير خدا بر آن برده شود بر شما حرام کرده است. ولى هر کس که ]به خوردن اينها [ناچار شود در حالى که طالب ]لذّت [نباشد و ]از حدّ ضرورت [تجاوز نکند بر او گناهى نيست; بى شکّ خدا بسيار آمرزنده و رحيم است. (173) إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۙ أُولَٰئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (174) همانا کسانى که آنچه را خداوند از کتاب نازل کرده است کتمان مى کنند و در برابر آن بهائى اندک دريافت مى دارند اينان در شکم هايشان چيزى جز آتش جاى نمى دهند، و روز قيامت خدا با آنان سخن نمى گويد و ]از آلودگى ها [پاکيزه شان نمى کند و برايشان عذابى دردآور خواهد بود. (174) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ ۚ فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ (175) اينانند کسانى که گمراهى را به بهاى هدايت و عذاب را به بهاى مغفرت خريده اند، پس چه قدر بر آتش ]جهنّم [صبر دارند! (175) ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ ۗ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتَابِ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ (176) اين بدان سبب است که خدا کتاب (تورات) را به حق نازل کرده است و بى گمان کسانى که در اين کتاب اختلاف کردند در ستيزى دور ]از حقّ [قرار دارند. (176) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۶:🌺 .تقلید کورکورانه: «آداب و رسوم» ملّت­ ها، یکی از مباحث بسیار جذاب و خواندنی​ است؛ تا آنجا که دانش بسیار گسترده­ ای در این­ باره به نام «مردم­ شناسی» به ­وجود آمده است. در هر کشوری، صدها قوم و طایفه وجود دارند و هر یک از آنان، بر اساس آداب و رسوم خاص خود زندگی می­ کنند. از یک نگاه می­ توان این رسوم و عادات را به دو گروه تقسیم کرد: یکم، آداب و رسومی که به نفع مردم است و آن​ها را در زندگی دنیا و آخرتشان یاری می­ کند؛ و  دین نیز آن­ها را تأیید کرده است. برای نمونه، در روایتی آمده است که برای امیر مؤمنان علی علیه السلام قدری شیرینی آوردند. ایشان، علّت آن را پرسید. به ایشان عرض کردند به سبب نوروز است که رسم دیرینه­ ی ایرانیان است. امام فرمود: «اگر می­ توانید هر روز را برای ما نوروز بدارید، چنین کنید (یعنی به یکدیگر هدیه بدهید و به خاطر خشنودی خدا با یکدیگر رفت و آمد داشته باشید).»[1] دسته­ ی دوم، آداب و رسوم جاهلانه است که مانع پیشرفت مادّی و معنوی  انسان­ ها می­ شود، و بسا مردم یک جامعه که نسل اندر نسل به آن­ها عمل می​ کنند و اگر از انگیزه­ ی آنان بپرسیم، یک پاسخ می­ شنویم: «این​ها آداب و رسوم آباء و اجداد ماست و ما نیز باید مانند آن​ها عمل کنیم.» تاریخ، حکایت گر فجایع و جنایاتی­ است که برخی ملل به بهانه­ ی عمل به آداب و رسوم کهن­شان مرتکب می­ شدند. غرق کردن دختران جوان برای اهدای قربانی به الهه­ ی نیل، سر بریدن نوزادان در مقابل بت­ ها و زنده به گور کردن دختران، نمونه­ هایی از تقلید­های کورکورانه­ ی ملّت­ های گذشته از آداب و رسوم پدرانشان است. یکی از بزرگ­ترین مشکلات پیامبران نیز همین رفتار بوده است. آنان با مردم صحبت می­ کردند، برایشان دلیل می­ آورند، به آن​ها معجزه نشان می­ دادند و از آن​ها می­ خواستند عقل خود را قاضی کنند و پیرو حق و حقیقت باشند؛ ولی بسیاری از مردم، پاسخی در برابر آنان نداشتند و فقط از روی تعصّب بر آداب و رسوم گذشتگانشان، با پیامبران لجاجت می­ کردند. قرآن بارها و بارها از مردمی گله می­ کند که تنها دلیلشان برای شرک و بت­ پرستی و کارهای بد، رفتار نیاکانشان بوده است. ما نیز اگر بی­ طرفانه به اطراف خود نگاه کنیم، شاید متوجه رسوم و عادات نادرستی شویم که با دستورهای خدا سازگار نیست. برخی از رسومی که در مجالس عروسی و میهمانی­ ها برگزار می­ شود، نمونه­ های روشنی از این امور است. اگر تصمیم داریم آداب و رسوم گذشتگانمان را حفظ کنیم، سخن پیشوای نخست­مان علی علیه السلام را به یاد داشته باشیم که فرمود: «اگر می­ خواهید بر آداب گذشتگانتان تعصب ورزید، بر اخلاق خوب و رفتار شایسته­ ی آنان تعصّب داشته باشید؛ همان اخلاق و رفتاری که افراد باشخصیت و بزرگان شما داشته­ اند.»[2]  [1] . دعائم الاسلام ، ج2 ، ص 326 [2] . نهج البلاغه ، خطبه192 (معروف به قاصعه) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
💞 تفاهم به معنای درک کردن نیست تفاهم یعنی توانایی تحمل تفاوت‌ها 💕 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🥰 آسیب‌های جـدی آرایـش کـردن کـودکـان.‼️ 🥰 آکـنه و نـاراحـتی‌های پـوسـتی 🥰 آسـم 🥰 بـلـوغ زودرس 🥰 سـلب اعـتماد به نـفس 🥰 خـود بـزرگ بـینی و غـرور کـاذب 👈 🥰 هـیچ‌وقت حـتی برای بـازی نـذارید بچـه‌هاتون آرایـش کـنن.‼️ ‌‌ 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔑 کلید کمک به تغییر رفتار فرزندان 💕 بچه‌ها همیشه کارهایی که از آنها می‌خواهیم ، انجام نمی دهند ، بلکه به طور تدریجی کارهایی انجام می‌دهند که ما انجام می‌دهیم. 🔥 اگر در ابراز خشم زیاده روی کنیم ، بچه‌ها نیز همان کار را خواهند کرد. 🌹 اما اگر بتوانیم آرامش را حفظ کنیم ، متوجه خواهند شد که راه ابراز ناراحتی، الزاماً خشمگین شدن نیست ، به همین دلیل یاد می‌گیرند که در مواقع ناراحتی ، خود را آرام کنند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔥 تربیت همراه غضب ، اصلاً تربیت نیست. 👈 چون آن‌چه که در باب تربیت نقش زیربنایی دارد و برای تأدیب و تربیت می‌خواهیم از او استفاده کنیم ، حیا و حرمت است. 👈 اگر بخواهی در آن حال که خشمگین هستی 🔥 فرزندت را تربیت کنی ، ممکن است حرکتی از تو سربزند که این موجب پرده‌دری و بی‌حیایی شود. 🔥 چون عصبانی شده‌ای ، ممکن است یک دفعه یک حرکتی از تو سر بزند – اعم از گفتار و کردار- که جبران پذیر نباشد. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🙏فرهنگ عذرخواهی در خانواده 👨‍👩‍👦‍👦 💔 جراحت‌های خانوادگی ، تنها زمانی خوب میشن که زن و شوهر به اتفاق هم در فرایند التیام شرکت کنند. 💖 بخشش ، ارزش عشق رو بیشتر می‌کنه. 💖 بدون بخشیدن ، قادر نخواهید بود در عشق و با عشق رشد کنید و به بالندگی برسید. 💞 در حقیقت بخشش ، عشقتون رو محکم‌تر می‌‌کنه و به شما قدرت می‌بخشه.💪 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6019152397668975858.mp3
1.96M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 27 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 27 ۞ لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (177) نيکى آن نيست که روى خود را به جانب مشرق و مغرب بگردانيد، بلکه نيکىِ ]مجسّم [کسى است که به خدا و روز بازپسين و فرشتگان و کتاب ]هاى آسمانى [و پيامبران ايمان آورده و مال خود را با اينکه آن را دوست مى دارد به خويشاوندان و يتيمان و مسکينان و در راه ماندگان و سائلان و در ]راه آزادى [بردگان مى دهد و نماز را بر پا مى دارد و زکات مى پردازد، و کسانى که وقتى عهد مى بندند به عهدشان وفا مى کنند، و بويژه کسانى که در تنگدستى و سختى و هنگام جنگ شکيبا هستند. اينانند که ]در ادعاى نيک بودن [راست مى گويند و اينانند همان تقواپيشگان. (177) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَىٰ بِالْأُنْثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ (178) اى کسانى که ايمان آورده ايد! در مورد کشتگان بر شما قصاص نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن، پس کسى که از طرف برادرش (ولّى مقتول) چيزى ]از حقّ قصاص [به او بخشيده شود بايد ]پرداخت ديه را [به طور شايسته دنبال کند و آن را با خوشرفتارى به او بپردازد، اين تخفيف و رحمتى است از جانب پرودرگارتان، پس هر کس بعد از اين تعدّى کرد براى او عذابى دردآور خواهد بود. (178) وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (179) و براى شما ـ اى خردمندان ـ در قصاص حياتى ]عظيم [است ]اين حکم را مقرّر کرديم [باشد که ]از قتل [پرهيز کنيد. (179) كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ (180) بر شما نوشته شده است که وقتى يکى از شما را مرگ در مى رسد اگر مالى بر جاى مى گذارد براى پدر و مادر و خويشاوندان نزديک ترش به طور پسنديده وصيّت کند; ]اين [حقّى است بر تقواپيشگان. (180) فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَمَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (181) پس هر کس آن را بعد از آنکه شنيده است تغيير دهد گناهش فقط بر کسانى است که آن را تغيير مى دهند; همانا خدا شنوا و داناست. (181) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۷:🌺 نیکی چیست و نیکوکار کیست؟: پس از آن​که خدا قبله­ ی مسلمانان را از بیت­ المقدّس به سوی کعبه تغییر داد، اهل کتاب، یعنی یهودیان و مسیحیانی که پیش از مسلمانان کتاب آسمانی داشتند و حاضر نبودند حق را بپذیرند، شروع به جار و جنجال کردند تا از آب گل­ آلود ماهی بگیرند! یهودیان گفتند که نیکوکاری، راه و روش ماست که به سمت مغرب عبادت می­ کنیم، و مسیحیان ادعا کردند که نیکوکاران واقعی ما هستیم که قبله­ ی ما به سمت مشرق است. خداوند دانا، این سخنان کودکانه را رد کرد و توضیح داد که جهت قبله را خود تعیین می­ کند. او برای هر امّتی، بنا بر مصلحتشان، قبله­ ای قرار داده است، و پرداختن به این امور ظاهری و کنار گذاشتن موضوعات اصلی، نشانه­ ی ایمان و نیکوکاری نیست. به راستی انسانیت یک انسان به چیست، و خوبی و بدی یک فرد را چگونه می­ توان تشخیص داد؟ با چه معیاری افراد نیکوکار را بشناسیم و چگونه بفهمیم که خود ما از آن​ها هستیم؟ این آیه به این پرسش­ها پاسخ می­ دهد. خداوند، در این آیه، نشانه­ های اصلی ایمان را توضیح داده تا مردم بدانند نیکی چیست و نیکوکار واقعی کیست. از نظر قرآن، نیکوکاران واقعی، این ویژگی­ ها را دارند: 1ـ به خدای یگانه ایمان دارند و تنها او را می­ پرستند. 2ـ باور دارند که خدا بندگانش را پس از مرگ زنده کرده، در دادگاه قیامت به اعمالشان رسیدگی می­ کند. 3ـ قبول دارند که در جهان، مخلوقاتی به نام فرشتگان وجود دارند و خدا به وسیله­ ی آنان، امور جهان را اداره می­ کند. 4ـ به کتاب­های آسمانی که بر پیامبران نازل شده، ایمان دارند و به همه­ ی آن​ها احترام می­ گزارند. 5ـ دعوت پیامبران خدا را می­ پذیرند و در برابر آنان تسلیم می­ شوند. 6ـ نسبت به خویشاوندان فقیرشان بی­ تفاوت نیستند و به آنان کمک مالی می­ کنند. 7ـ به امور کودکان یتیم و بی­ سرپرست رسیدگی می­ کنند. 8ـ به افرادی که از آن​ها صدقه می­ خواهند، انفاق می­ کنند. 9ـ برای آزاد کردن بردگان، از مال خود خرج می­ کنند. 10ـ در برابر خدای بزرگ و نعمت­ بخش سر خم می­ کنند و به نماز می­ ایستند. 11ـ حقوق واجب مالی خود را ادا می­ کنند. 12ـ به عهد و پیمانشان با خدا و خلق خدا وفادارند. 13ـ بر فقر و تنگ­دستی صبر می­ کنند. 14ـ بر بیماری و رنج شکیبایی می­ ورزند. 15ـ در جنگ با دشمنان خدا استقامت دارند. آری، ایمان به خدا، مشتی خرافات و خیالات باطل نیست؛ بلکه مجموعه­ ای از اعتقادات راست است؛ عقایدی که بر اساس حقایق جهان هستی، در جان و دل می­ نشیند و انسان را به موجودی دانا تبدیل می­ کند. این باورهای درست، باعث می­ شود که ما با آفریدگارمان ارتباط درستی برقرار کنیم، بندگان او را دوست داشته باشیم و در برابر سختی­ های روزگار تسلیم نشویم. اگر اندکی در باره­ ی اعتقادات باطل و آداب و رسوم خرافی مردم غیر مسلمان مطالعه کنیم، متوجّه می‌شویم که قرآن چه حق بزرگی بر گردن ما دارد. قرآن، جهان را چنان که هست، به انسان­ها نشان داده و به آنان آموخته است که چگونه زندگی کنند تا نام انسان، برازنده­ ی آنان باشد. بار دیگر این آیه را بخوانیم و به یاد داشته باشیم که پیامبر گرامی ما در باره­ری آن فرمود: «هر کس به این آیه عمل کند، ایمان خود را کامل کرده است.»[1] [1] . المیزان فی تفسیر القرآن ، ج1 ، ص431    🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بچه هاتون رو انقلابی تربیت کنید! 🔻اگر می‌خواهیم نوجوان خود را انقلابی تربیت کنیم باید او را به سمت تولید ببریم. تولید هر چیزی که موثر و مشروع برای انقلاب اسلامی است. تولید را از هر چیزی که می‌تواند شروع کند. مثلا جامدادی خود را تولید کند. خرید جامدادی، برای کسی که می‌تواند جامدادی خود را تولید کند، سم است و او را ضد انقلاب بار خواهد آورد. یا حتی اگر دفترهایی دارد که برگه‌هایی انتهای آن‌ها باقی مانده که از روی هم قرار دادن آنها ‌می‌تواند، دفتر جدید تهیه کند، خرید دفتر جدید اشتباه است. انقلابی یعنی اثر گذار و تولید کننده بودن، و مصرف‌کننده یعنی متاثر بودن. ما اگر بلد نباشم لباس خود را بدوزیم، مجبوریم هر چیزی که بازار و تولید کننده روز تولید می‌کند را استفاده کنیم. زمانی افراد می‌توانند علیه تولید کننده موجود شورش کنند که خودشان تولید کننده باشند. یعنی زمانی که همه کیف بن تن استفاده می‌کنند، او می‌تواند کیف دیگری داشته باشند. روایتی که می‌گوید: لا تستوحشوا فی طریق الهدی لِقِلَّة اهله همین است. یعنی در زمانی که همه کار دیگری می‌کنند، انسان بتواند وارد راه حق شود. کسی می‌تواند در طریق هدایت بماند که خودش هویت تولید کننده داشته باشد و از درون بجوشد. خانم دکتر رقیه فاضل. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روش کلیدی رفتار با نوجوان 🔻اگر پدر و مادر به کودک بگویند چیزی اشتباه است، می‌گوید چون مامان و بابا گفته‌اند درست است و می‌پذیرد اما نوجوان قبول نمی‌کند، کتاب می‌خواند، فیلم می‌بیند، از رسانه‌ها جستجو می‌کند.به دلیل اینکه در نوجوان قدرت تفکر انتزاعی ایجاد می‌شود و احساسش این است که به هر چیزی برسد درست است. حتی به اصطلاح به یک تفکر ممکناتی می‌رسد، به این معنا که هر چیزی ممکن است درست باشد و خیلی چیزها را زیر سوال می‌برد. مثلا اینکه استفاده از مشروب یا مواد مخدر نیز ممکن است درست باشد. راه برخورد با نوجوان در این بازه سنی این است که بر خلاف دوران کودکی که بیشتر با او صحبت می‌کردیم، باید بیشتر شنونده باشیم و اجازه دهیم با ما صحبت کند. استدلال‌هایش را بگوید و ما نیز برای او استدلال کنیم. از صحبت‌هایش برآشفته نشویم که چرا خدا و پیغمبر و همه چیز را زیر سوال می‌برد. بلکه ابتدا شنونده خوبی باشیم و بعد با زبانی مهربان با او استدلال کنیم. دکتر فرحبخش. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6021404197482660979.mp3
1.68M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 28 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 28 فَمَنْ خَافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفًا أَوْ إِثْمًا فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (182) اما هر کس در مورد وصيّت کننده اى از انحراف يا گناهى هم بيم داشته باشد و ميان آنان را اصلاح کند گناهى بر او نيست، همانا خدا بسيار آمرزنده و رحيم است. (182) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (183) اى کسانى که ايمان آورده ايد! روزه بر شما نوشته شده است چنانکه بر کسانى که پيش از شما بودند نوشته شده بود، باشد که تقوا پيشه شويد. (183) أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (184) در روزهائى معدود، پس هر کس از شما مريض يا در سفر باشد شمارى از روزهائى ديگر ]روزه بگيرد[. و بر کسانى که روزه براى آنان طاقت فرساست فديه اى واجب است که ]آن [طعام يک مسکين است ولى هر کس از روى ميل خيرى انجام دهد ]و بيش از طعام يک مسکين بدهد [براى او بهتر است; و روزه گرفتن براى شما بهتر است اگر بدانيد. (184) شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (185) ]آن روزهاى معدود[ ماه رمضان است، ماهى که قرآن در آن نازل شده است ]کتابى[ که راهنماى مردم و ]دربردارنده [دليل هاى روشن هدايت و جدائى حق از باطل است، پس هر کس از شما اين ماه را دريابد بايد در آن روزه بگيرد و هر کس مريض يا در سفر باشد شمارى از روزهائى ديگر ]روزه بگيرد[. خدا براى شما آسانى مى خواهد و دشوارى نمى خواهد و ]قضاى روزه [براى اين است که شما روزه ها را کامل کنيد و خدا را به پاس آن که شما را ]به قضاى روزه [راهنمائى کرد بزرگ بداريد و باشد که ]بخاطر رخصت افطار [سپاس بگزاريد. (185) وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (186) و هر گاه بندگانم از تو درباره من بپرسند ]که نزديکم يا دور؟ بگو: [بى گمان من نزديکم و دعاى دعا کننده را وقتى که مرا بخواند اجابت مى کنم، پس بايد مرا اجابت کنند و به من ايمان آورند باشد که به رشد خود برسند. (186) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۸:🌺  من نزدیک​م: به آسمان نگاه می­ کنیم و فضایی بی­کران با میلیاردها ستاره و سیاره که نمی­ توانیم بزرگی­ اش را تصور کنیم. به زمین می­ نگریم و میلیاردها موجود بی­ جان و جاندارش که هر یک پر از هزار راز و رمز هستند. صدایی می­ شنویم؛ صدایی از همه­ ی هستی که با تمام وجود می­ گوید «خدا». جست­ وجوکنان دنبال او می­ رویم. نشانه­ هایش را می­ بینیم؛ ولی خودش را نه. آن قدرت بی­نهایت، مهربان و هستی­ بخش کجاست؟ نزد پیامبرش می­ رویم و از «او» می­ پرسیم، و از زبان او می­ شنویم که خدا می­ گوید:«من نزدیک­ام؛ نزدیک­تر از رگ­ هایتان به شما؛ نزدیک­تر از خودتان به خودتان.» به خودمان فکر می­ کنیم: قلبمان می­ تپد، خون در رگ­هایمان جریان دارد، نفس می­ کشیم، می­ خوابیم و بیدار می­ شویم و رشد می­ کنیم و خودمان هیچ اختیاری در این کارها نداریم. کیست که چنین می­ کند؟ آیا خدایی که دور است، لحظه به لحظه می­ تواند وجود ما را اداره کند؟ نه، امکان ندارد. بلکه او نزدیک است، دوستمان دارد، صدایمان را می­ شنود و از ما خواسته است که با او سخن بگوییم. این آیه، یکی از لطیف­ترین و زیباترین پیام​های خدا به ما ان سان­هاست. یک​ بار دیگر آیه را می­ خوانیم و در عبارات آن بیشتر دقّت می­ کنیم: «بندگان من»، «در باره­ ی من»، «من نزدیک­ ام»، «هنگامی ­که مرا بخوانند»، «اجابت می­کنم»، «به من ایمان آورند». چقدر مهربان است! با این­که ذره­ ای به ما نیاز ندارد، مرتّب خودنمایی می­کند تا دل ما را به خود جذب کند. آفریدگار جهان به ما پیغام داده که چون دوست مهربانی در کنار ماست، دعای ما را می­ شنود و مستجاب می­ کند و از ما خواسته که به دعوتش پاسخ مثبت دهیم. دعوت او، پیام قرآن و ندای پیامبرش است، و پذیرفتن دعوتش، برای رشد خود ماست و به او سودی نمی­ رساند. «دعا»، یکی از اسرار جهان است؛ زیرا انسان به وسیله­ ی آن، با قدرت بی­ پایان هستی ارتباط برقرار می­ کند و از او نیرو و انرژی می­ گیرد. خدا به وسیله­ ی قرآن و پیامبر صلوات الله علیه ، بارها ما را به دعا دعوت کرده است. ما کار و تلاش می­کنیم تا در دنیا و آخرت، زندگی خوبی داشته باشیم؛ ولی کار و تلاش ما که لازم است، فقط یک روی سکّه است، و روی دیگر آن، هزاران هزار اسباب و علّت دیگر است که از دست ما خارج است. حتّی کار و تلاش ما، به وجود عوامل دیگری مانند سلامت جسم و روان، مشروط است. اینجاست که معنای دعا روشن­ تر می­ شود. ما به وسیله­ ی دعا با خدای جهان که تمام موجودات و همه­ ی اسباب و علل در اختیار او هستند، رابطه برقرار می­ کنیم و از او می­ خواهیم که در رسیدن به اهدافمان، به ما کمک کند. طبق وعده­ ی خداوند در قرآن، او دعای بندگانش را مستجاب می­ کند؛ یعنی هیچ دعایی را بی­ پاسخ نمی­ گذارد. گاهی از اوقات امّا آنچه ما از خدا می­ خواهیم، برآورده نمی­ شود؛ زیرا او می­ داند که اجابت  خواسته­ ی ما به صلاحمان نیست. در این صورت، چیزی بهتر از آن را در دنیا یا آخرت به ما می­ دهد. یا این​که ما خدا را به زبان خوانده­ ایم؛ ولی در دل به افراد و سبب­ های دیگر دل بسته­ ایم. در حقیقت، خدا را از دل نخوانده­ ایم. شاید هم گناهی کرده­ ایم و باید اوّل آن را جبران کنیم و از خدا پوزش طلبیم. پیشوای اوّل ما شیعیان به فرزند خود امام­ حسن مجتبی علیه السلام می­ فرماید: «خداوند، کلید گنج​هایش را در دستان تو قرار داد؛ بدین​صورت که به تو اجازه داد از او درخواست کنی. پس هر گاه بخواهی، می­ توانی به وسیله­ ی دعا، درهای نعمتش را باز کنی و باران رحمتش را بر خود فرود آوری. پس مبادا تأخیر در استجابت دعا، تو را نومید کند؛ که چه بسا خداوند دعایت را دیرتر مستجاب می­ کند تا پاداش بیشتری به تو بدهد.»[1] [1] . نهج البلاغه ، نامه31 ، (ص: 399) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌نوجوان من، ناسازگاره، اصلاً حرف گوش نمیده! همسر من لجبازه، همش ساز خودشو میزنه! ممکنه ایراد کار....! 🎙استاد شجاعی 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔴 💠 یک نکته‌ی مهم اینکه اگر از سمت همسرتان دریافت می‌کنید هیچ وقت از همان اول شروع به انتقاد نکنید: ⁉️ چرا رنگ قرمزش را نگرفتی؟ ⁉️چرا کوتاه ترش را نگرفتی؟ ⁉️ چرا فلان مدل را نگرفتی؟ ⁉️ چرا .... 💠 اخلاق اسلامی حکم می‌کند که با کمال میل هدیه‌ی همسرتان را بپذیرید. سعی کنید حتی اگر خوشتان نیامد از آن استفاده کنید تا نتایج آن را ببینید! 💠 هیچ وقت هدیه‌ی همسرتان را به کسی نبخشید؛ فکر اینکه بخواهید بروید مغازه و آن را تعویض بکنید را از سرتان بیرون کنید. 💠 با کمال میل و با هیجان، هدیه‌ی همسرتان را قبول کنید. این رفتار، شما را به شدّت می‌کند. 💠 حتی اگر روزی همسرتان فهمید که برخی خصوصیات این هدیه، مورد پسند شما نبوده به او بگویید بخاطر علاقه‌ام به تو از آن استفاده کردم و چون انتخاب تو بود برایم شیرین و لذت‌بخش بود.👌 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔴 💠 مردی از خانه‌اش راضی نبود، نزد دوستش در بنگاه املاک رفت و از او خواست کمکش کند تا خانه را بفروشد. دوستش برای بازدید به خانه‌اش آمد و بر اساس مشاهداتش، یک آگهی فروش نوشت و آنرا برای صاحبخانه خواند. متن آگهی این بود: 👇 💠 خانه‌ای زیبا که در باغی بزرگ و آرام قرار دارد، تراس بزرگ مشرف به کوهستان دارد، دارای اتاق‌های دلباز و پذیرایی و ناهار خوری وسیع، کاملاً دلخواه برای خانواده‌های پرجمعیت، دارای نور کافی، نزدیک به بازار و ... 💠 صاحب‌خانه به دوستش گفت: دوباره بخوان! دوستش متن آگهی را دوباره خواند. صاحب‌خانه گفت: آقا این خانه دیگر‌ فروشی نیست!!! دوستش علت را پرسید، آن مرد گفت: در تمام مدت عمرم می‌خواستم جایی مثل این خانه که تعریف کردی داشته باشم، ولی تا وقتی که تو آگهی را نخوانده بودی نمی‌دانستم که چنین جایی دارم. 💠 خیلی وقت‌ها نعمت‌هایی را که در اختیار داریم نمی‌بینیم چون به بودن با آنها عادت کرده‌ایم، مثل سلامتی، مثل نفس کشیدن، مثل محبّت دیدن، مثل پدر، مادر، خواهر و برادر، فرزند، دوستان و همسر خوب و خیلی چیزهای دیگر که به آنها عادت کرده‌ایم و چشمانمان برای دیدنشان توقّف نمی‌کند. قدر داشته‌های خود را بدانیم. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نتایج مقایسه کردن همسر با دیگری 🔴 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6026140257919960057.mp3
1.67M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 29 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 29 أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ ۚ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (187) در شب هاى روزه دارى آميزش با زنانتان براى شما حلال شد، آنان لباس شما هستند و شما لباس آنانيد، خدا مى دانست که ]اگر آميزش را حرام مى ساخت [شما به خود خيانت مى کرديد از اين رو بر شما رحمت آورد و از ]تحريم آميزش بر [شما در گذشت، پس اکنون ]که اين را دانستيد [با آنان آميزش کنيد و آنچه را خدا برايتان نوشته است طلب نمائيد; و بخوريد و بياشاميد تا وقتى که رشته سفيد فجر از سياهى شب براى شما آشکار شود، سپس روزه را تا ]فرا رسيدن [شب تمام کنيد; و در حاليکه در مساجد معتکفيد با آنان آميزش نکنيد. اينها حدود خداست، پس به آنها نزديک نشويد. اينگونه خدا آيات خود را براى مردم بيان مى کند باشد که آنان تقوا پيشه شوند. (187) وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (188) و مالتان را ميان خوتان به باطل تصرّف نکنيد و آن را ]به عنوان رشوه [براى قُضات نفرستيد تا بخشى از اموال مردم را به گناه تصرف کنيد در حالى که مى دانيد ]ناحق است[. (188) ۞ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (189) از تو درباره هلال هاى مى پرسند، بگو: آنها وقت نماهائى براى مردم و براى حجّ اند. و نيکى آن نيست که به خانه ها از پشت آنها در آئيد وليکن نيکى ]مجسّم [کسى است که تقوا پيشه باشد، و به خانه ها از درهايشان درآييد، و از خدا پروا بداريد، باشد که ظفرمند گرديد. (189) وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (190) و در راه خدا با کسانى که با شما مى جنگند بجنگيد و ]از مرز عدالت [تجاوز نکنيد، همانا خدا تجاوزگران را دوست نمى دارد. (190) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil