eitaa logo
واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد)
131 دنبال‌کننده
947 عکس
1.2هزار ویدیو
38 فایل
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil ارتباط با مدیر : @m_parvareshi2 09156170062 09152453853
مشاهده در ایتا
دانلود
🔑 کلید کمک به تغییر رفتار فرزندان 💕 بچه‌ها همیشه کارهایی که از آنها می‌خواهیم ، انجام نمی دهند ، بلکه به طور تدریجی کارهایی انجام می‌دهند که ما انجام می‌دهیم. 🔥 اگر در ابراز خشم زیاده روی کنیم ، بچه‌ها نیز همان کار را خواهند کرد. 🌹 اما اگر بتوانیم آرامش را حفظ کنیم ، متوجه خواهند شد که راه ابراز ناراحتی، الزاماً خشمگین شدن نیست ، به همین دلیل یاد می‌گیرند که در مواقع ناراحتی ، خود را آرام کنند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔥 تربیت همراه غضب ، اصلاً تربیت نیست. 👈 چون آن‌چه که در باب تربیت نقش زیربنایی دارد و برای تأدیب و تربیت می‌خواهیم از او استفاده کنیم ، حیا و حرمت است. 👈 اگر بخواهی در آن حال که خشمگین هستی 🔥 فرزندت را تربیت کنی ، ممکن است حرکتی از تو سربزند که این موجب پرده‌دری و بی‌حیایی شود. 🔥 چون عصبانی شده‌ای ، ممکن است یک دفعه یک حرکتی از تو سر بزند – اعم از گفتار و کردار- که جبران پذیر نباشد. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🙏فرهنگ عذرخواهی در خانواده 👨‍👩‍👦‍👦 💔 جراحت‌های خانوادگی ، تنها زمانی خوب میشن که زن و شوهر به اتفاق هم در فرایند التیام شرکت کنند. 💖 بخشش ، ارزش عشق رو بیشتر می‌کنه. 💖 بدون بخشیدن ، قادر نخواهید بود در عشق و با عشق رشد کنید و به بالندگی برسید. 💞 در حقیقت بخشش ، عشقتون رو محکم‌تر می‌‌کنه و به شما قدرت می‌بخشه.💪 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6019152397668975858.mp3
1.96M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 27 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 27 ۞ لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (177) نيکى آن نيست که روى خود را به جانب مشرق و مغرب بگردانيد، بلکه نيکىِ ]مجسّم [کسى است که به خدا و روز بازپسين و فرشتگان و کتاب ]هاى آسمانى [و پيامبران ايمان آورده و مال خود را با اينکه آن را دوست مى دارد به خويشاوندان و يتيمان و مسکينان و در راه ماندگان و سائلان و در ]راه آزادى [بردگان مى دهد و نماز را بر پا مى دارد و زکات مى پردازد، و کسانى که وقتى عهد مى بندند به عهدشان وفا مى کنند، و بويژه کسانى که در تنگدستى و سختى و هنگام جنگ شکيبا هستند. اينانند که ]در ادعاى نيک بودن [راست مى گويند و اينانند همان تقواپيشگان. (177) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَىٰ بِالْأُنْثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ (178) اى کسانى که ايمان آورده ايد! در مورد کشتگان بر شما قصاص نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن، پس کسى که از طرف برادرش (ولّى مقتول) چيزى ]از حقّ قصاص [به او بخشيده شود بايد ]پرداخت ديه را [به طور شايسته دنبال کند و آن را با خوشرفتارى به او بپردازد، اين تخفيف و رحمتى است از جانب پرودرگارتان، پس هر کس بعد از اين تعدّى کرد براى او عذابى دردآور خواهد بود. (178) وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (179) و براى شما ـ اى خردمندان ـ در قصاص حياتى ]عظيم [است ]اين حکم را مقرّر کرديم [باشد که ]از قتل [پرهيز کنيد. (179) كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ (180) بر شما نوشته شده است که وقتى يکى از شما را مرگ در مى رسد اگر مالى بر جاى مى گذارد براى پدر و مادر و خويشاوندان نزديک ترش به طور پسنديده وصيّت کند; ]اين [حقّى است بر تقواپيشگان. (180) فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَمَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (181) پس هر کس آن را بعد از آنکه شنيده است تغيير دهد گناهش فقط بر کسانى است که آن را تغيير مى دهند; همانا خدا شنوا و داناست. (181) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۷:🌺 نیکی چیست و نیکوکار کیست؟: پس از آن​که خدا قبله­ ی مسلمانان را از بیت­ المقدّس به سوی کعبه تغییر داد، اهل کتاب، یعنی یهودیان و مسیحیانی که پیش از مسلمانان کتاب آسمانی داشتند و حاضر نبودند حق را بپذیرند، شروع به جار و جنجال کردند تا از آب گل­ آلود ماهی بگیرند! یهودیان گفتند که نیکوکاری، راه و روش ماست که به سمت مغرب عبادت می­ کنیم، و مسیحیان ادعا کردند که نیکوکاران واقعی ما هستیم که قبله­ ی ما به سمت مشرق است. خداوند دانا، این سخنان کودکانه را رد کرد و توضیح داد که جهت قبله را خود تعیین می­ کند. او برای هر امّتی، بنا بر مصلحتشان، قبله­ ای قرار داده است، و پرداختن به این امور ظاهری و کنار گذاشتن موضوعات اصلی، نشانه­ ی ایمان و نیکوکاری نیست. به راستی انسانیت یک انسان به چیست، و خوبی و بدی یک فرد را چگونه می­ توان تشخیص داد؟ با چه معیاری افراد نیکوکار را بشناسیم و چگونه بفهمیم که خود ما از آن​ها هستیم؟ این آیه به این پرسش­ها پاسخ می­ دهد. خداوند، در این آیه، نشانه­ های اصلی ایمان را توضیح داده تا مردم بدانند نیکی چیست و نیکوکار واقعی کیست. از نظر قرآن، نیکوکاران واقعی، این ویژگی­ ها را دارند: 1ـ به خدای یگانه ایمان دارند و تنها او را می­ پرستند. 2ـ باور دارند که خدا بندگانش را پس از مرگ زنده کرده، در دادگاه قیامت به اعمالشان رسیدگی می­ کند. 3ـ قبول دارند که در جهان، مخلوقاتی به نام فرشتگان وجود دارند و خدا به وسیله­ ی آنان، امور جهان را اداره می­ کند. 4ـ به کتاب­های آسمانی که بر پیامبران نازل شده، ایمان دارند و به همه­ ی آن​ها احترام می­ گزارند. 5ـ دعوت پیامبران خدا را می­ پذیرند و در برابر آنان تسلیم می­ شوند. 6ـ نسبت به خویشاوندان فقیرشان بی­ تفاوت نیستند و به آنان کمک مالی می­ کنند. 7ـ به امور کودکان یتیم و بی­ سرپرست رسیدگی می­ کنند. 8ـ به افرادی که از آن​ها صدقه می­ خواهند، انفاق می­ کنند. 9ـ برای آزاد کردن بردگان، از مال خود خرج می­ کنند. 10ـ در برابر خدای بزرگ و نعمت­ بخش سر خم می­ کنند و به نماز می­ ایستند. 11ـ حقوق واجب مالی خود را ادا می­ کنند. 12ـ به عهد و پیمانشان با خدا و خلق خدا وفادارند. 13ـ بر فقر و تنگ­دستی صبر می­ کنند. 14ـ بر بیماری و رنج شکیبایی می­ ورزند. 15ـ در جنگ با دشمنان خدا استقامت دارند. آری، ایمان به خدا، مشتی خرافات و خیالات باطل نیست؛ بلکه مجموعه­ ای از اعتقادات راست است؛ عقایدی که بر اساس حقایق جهان هستی، در جان و دل می­ نشیند و انسان را به موجودی دانا تبدیل می­ کند. این باورهای درست، باعث می­ شود که ما با آفریدگارمان ارتباط درستی برقرار کنیم، بندگان او را دوست داشته باشیم و در برابر سختی­ های روزگار تسلیم نشویم. اگر اندکی در باره­ ی اعتقادات باطل و آداب و رسوم خرافی مردم غیر مسلمان مطالعه کنیم، متوجّه می‌شویم که قرآن چه حق بزرگی بر گردن ما دارد. قرآن، جهان را چنان که هست، به انسان­ها نشان داده و به آنان آموخته است که چگونه زندگی کنند تا نام انسان، برازنده­ ی آنان باشد. بار دیگر این آیه را بخوانیم و به یاد داشته باشیم که پیامبر گرامی ما در باره­ری آن فرمود: «هر کس به این آیه عمل کند، ایمان خود را کامل کرده است.»[1] [1] . المیزان فی تفسیر القرآن ، ج1 ، ص431    🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بچه هاتون رو انقلابی تربیت کنید! 🔻اگر می‌خواهیم نوجوان خود را انقلابی تربیت کنیم باید او را به سمت تولید ببریم. تولید هر چیزی که موثر و مشروع برای انقلاب اسلامی است. تولید را از هر چیزی که می‌تواند شروع کند. مثلا جامدادی خود را تولید کند. خرید جامدادی، برای کسی که می‌تواند جامدادی خود را تولید کند، سم است و او را ضد انقلاب بار خواهد آورد. یا حتی اگر دفترهایی دارد که برگه‌هایی انتهای آن‌ها باقی مانده که از روی هم قرار دادن آنها ‌می‌تواند، دفتر جدید تهیه کند، خرید دفتر جدید اشتباه است. انقلابی یعنی اثر گذار و تولید کننده بودن، و مصرف‌کننده یعنی متاثر بودن. ما اگر بلد نباشم لباس خود را بدوزیم، مجبوریم هر چیزی که بازار و تولید کننده روز تولید می‌کند را استفاده کنیم. زمانی افراد می‌توانند علیه تولید کننده موجود شورش کنند که خودشان تولید کننده باشند. یعنی زمانی که همه کیف بن تن استفاده می‌کنند، او می‌تواند کیف دیگری داشته باشند. روایتی که می‌گوید: لا تستوحشوا فی طریق الهدی لِقِلَّة اهله همین است. یعنی در زمانی که همه کار دیگری می‌کنند، انسان بتواند وارد راه حق شود. کسی می‌تواند در طریق هدایت بماند که خودش هویت تولید کننده داشته باشد و از درون بجوشد. خانم دکتر رقیه فاضل. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روش کلیدی رفتار با نوجوان 🔻اگر پدر و مادر به کودک بگویند چیزی اشتباه است، می‌گوید چون مامان و بابا گفته‌اند درست است و می‌پذیرد اما نوجوان قبول نمی‌کند، کتاب می‌خواند، فیلم می‌بیند، از رسانه‌ها جستجو می‌کند.به دلیل اینکه در نوجوان قدرت تفکر انتزاعی ایجاد می‌شود و احساسش این است که به هر چیزی برسد درست است. حتی به اصطلاح به یک تفکر ممکناتی می‌رسد، به این معنا که هر چیزی ممکن است درست باشد و خیلی چیزها را زیر سوال می‌برد. مثلا اینکه استفاده از مشروب یا مواد مخدر نیز ممکن است درست باشد. راه برخورد با نوجوان در این بازه سنی این است که بر خلاف دوران کودکی که بیشتر با او صحبت می‌کردیم، باید بیشتر شنونده باشیم و اجازه دهیم با ما صحبت کند. استدلال‌هایش را بگوید و ما نیز برای او استدلال کنیم. از صحبت‌هایش برآشفته نشویم که چرا خدا و پیغمبر و همه چیز را زیر سوال می‌برد. بلکه ابتدا شنونده خوبی باشیم و بعد با زبانی مهربان با او استدلال کنیم. دکتر فرحبخش. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6021404197482660979.mp3
1.68M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 28 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 28 فَمَنْ خَافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفًا أَوْ إِثْمًا فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (182) اما هر کس در مورد وصيّت کننده اى از انحراف يا گناهى هم بيم داشته باشد و ميان آنان را اصلاح کند گناهى بر او نيست، همانا خدا بسيار آمرزنده و رحيم است. (182) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (183) اى کسانى که ايمان آورده ايد! روزه بر شما نوشته شده است چنانکه بر کسانى که پيش از شما بودند نوشته شده بود، باشد که تقوا پيشه شويد. (183) أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (184) در روزهائى معدود، پس هر کس از شما مريض يا در سفر باشد شمارى از روزهائى ديگر ]روزه بگيرد[. و بر کسانى که روزه براى آنان طاقت فرساست فديه اى واجب است که ]آن [طعام يک مسکين است ولى هر کس از روى ميل خيرى انجام دهد ]و بيش از طعام يک مسکين بدهد [براى او بهتر است; و روزه گرفتن براى شما بهتر است اگر بدانيد. (184) شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (185) ]آن روزهاى معدود[ ماه رمضان است، ماهى که قرآن در آن نازل شده است ]کتابى[ که راهنماى مردم و ]دربردارنده [دليل هاى روشن هدايت و جدائى حق از باطل است، پس هر کس از شما اين ماه را دريابد بايد در آن روزه بگيرد و هر کس مريض يا در سفر باشد شمارى از روزهائى ديگر ]روزه بگيرد[. خدا براى شما آسانى مى خواهد و دشوارى نمى خواهد و ]قضاى روزه [براى اين است که شما روزه ها را کامل کنيد و خدا را به پاس آن که شما را ]به قضاى روزه [راهنمائى کرد بزرگ بداريد و باشد که ]بخاطر رخصت افطار [سپاس بگزاريد. (185) وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (186) و هر گاه بندگانم از تو درباره من بپرسند ]که نزديکم يا دور؟ بگو: [بى گمان من نزديکم و دعاى دعا کننده را وقتى که مرا بخواند اجابت مى کنم، پس بايد مرا اجابت کنند و به من ايمان آورند باشد که به رشد خود برسند. (186) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۸:🌺  من نزدیک​م: به آسمان نگاه می­ کنیم و فضایی بی­کران با میلیاردها ستاره و سیاره که نمی­ توانیم بزرگی­ اش را تصور کنیم. به زمین می­ نگریم و میلیاردها موجود بی­ جان و جاندارش که هر یک پر از هزار راز و رمز هستند. صدایی می­ شنویم؛ صدایی از همه­ ی هستی که با تمام وجود می­ گوید «خدا». جست­ وجوکنان دنبال او می­ رویم. نشانه­ هایش را می­ بینیم؛ ولی خودش را نه. آن قدرت بی­نهایت، مهربان و هستی­ بخش کجاست؟ نزد پیامبرش می­ رویم و از «او» می­ پرسیم، و از زبان او می­ شنویم که خدا می­ گوید:«من نزدیک­ام؛ نزدیک­تر از رگ­ هایتان به شما؛ نزدیک­تر از خودتان به خودتان.» به خودمان فکر می­ کنیم: قلبمان می­ تپد، خون در رگ­هایمان جریان دارد، نفس می­ کشیم، می­ خوابیم و بیدار می­ شویم و رشد می­ کنیم و خودمان هیچ اختیاری در این کارها نداریم. کیست که چنین می­ کند؟ آیا خدایی که دور است، لحظه به لحظه می­ تواند وجود ما را اداره کند؟ نه، امکان ندارد. بلکه او نزدیک است، دوستمان دارد، صدایمان را می­ شنود و از ما خواسته است که با او سخن بگوییم. این آیه، یکی از لطیف­ترین و زیباترین پیام​های خدا به ما ان سان­هاست. یک​ بار دیگر آیه را می­ خوانیم و در عبارات آن بیشتر دقّت می­ کنیم: «بندگان من»، «در باره­ ی من»، «من نزدیک­ ام»، «هنگامی ­که مرا بخوانند»، «اجابت می­کنم»، «به من ایمان آورند». چقدر مهربان است! با این­که ذره­ ای به ما نیاز ندارد، مرتّب خودنمایی می­کند تا دل ما را به خود جذب کند. آفریدگار جهان به ما پیغام داده که چون دوست مهربانی در کنار ماست، دعای ما را می­ شنود و مستجاب می­ کند و از ما خواسته که به دعوتش پاسخ مثبت دهیم. دعوت او، پیام قرآن و ندای پیامبرش است، و پذیرفتن دعوتش، برای رشد خود ماست و به او سودی نمی­ رساند. «دعا»، یکی از اسرار جهان است؛ زیرا انسان به وسیله­ ی آن، با قدرت بی­ پایان هستی ارتباط برقرار می­ کند و از او نیرو و انرژی می­ گیرد. خدا به وسیله­ ی قرآن و پیامبر صلوات الله علیه ، بارها ما را به دعا دعوت کرده است. ما کار و تلاش می­کنیم تا در دنیا و آخرت، زندگی خوبی داشته باشیم؛ ولی کار و تلاش ما که لازم است، فقط یک روی سکّه است، و روی دیگر آن، هزاران هزار اسباب و علّت دیگر است که از دست ما خارج است. حتّی کار و تلاش ما، به وجود عوامل دیگری مانند سلامت جسم و روان، مشروط است. اینجاست که معنای دعا روشن­ تر می­ شود. ما به وسیله­ ی دعا با خدای جهان که تمام موجودات و همه­ ی اسباب و علل در اختیار او هستند، رابطه برقرار می­ کنیم و از او می­ خواهیم که در رسیدن به اهدافمان، به ما کمک کند. طبق وعده­ ی خداوند در قرآن، او دعای بندگانش را مستجاب می­ کند؛ یعنی هیچ دعایی را بی­ پاسخ نمی­ گذارد. گاهی از اوقات امّا آنچه ما از خدا می­ خواهیم، برآورده نمی­ شود؛ زیرا او می­ داند که اجابت  خواسته­ ی ما به صلاحمان نیست. در این صورت، چیزی بهتر از آن را در دنیا یا آخرت به ما می­ دهد. یا این​که ما خدا را به زبان خوانده­ ایم؛ ولی در دل به افراد و سبب­ های دیگر دل بسته­ ایم. در حقیقت، خدا را از دل نخوانده­ ایم. شاید هم گناهی کرده­ ایم و باید اوّل آن را جبران کنیم و از خدا پوزش طلبیم. پیشوای اوّل ما شیعیان به فرزند خود امام­ حسن مجتبی علیه السلام می­ فرماید: «خداوند، کلید گنج​هایش را در دستان تو قرار داد؛ بدین​صورت که به تو اجازه داد از او درخواست کنی. پس هر گاه بخواهی، می­ توانی به وسیله­ ی دعا، درهای نعمتش را باز کنی و باران رحمتش را بر خود فرود آوری. پس مبادا تأخیر در استجابت دعا، تو را نومید کند؛ که چه بسا خداوند دعایت را دیرتر مستجاب می­ کند تا پاداش بیشتری به تو بدهد.»[1] [1] . نهج البلاغه ، نامه31 ، (ص: 399) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌نوجوان من، ناسازگاره، اصلاً حرف گوش نمیده! همسر من لجبازه، همش ساز خودشو میزنه! ممکنه ایراد کار....! 🎙استاد شجاعی 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔴 💠 یک نکته‌ی مهم اینکه اگر از سمت همسرتان دریافت می‌کنید هیچ وقت از همان اول شروع به انتقاد نکنید: ⁉️ چرا رنگ قرمزش را نگرفتی؟ ⁉️چرا کوتاه ترش را نگرفتی؟ ⁉️ چرا فلان مدل را نگرفتی؟ ⁉️ چرا .... 💠 اخلاق اسلامی حکم می‌کند که با کمال میل هدیه‌ی همسرتان را بپذیرید. سعی کنید حتی اگر خوشتان نیامد از آن استفاده کنید تا نتایج آن را ببینید! 💠 هیچ وقت هدیه‌ی همسرتان را به کسی نبخشید؛ فکر اینکه بخواهید بروید مغازه و آن را تعویض بکنید را از سرتان بیرون کنید. 💠 با کمال میل و با هیجان، هدیه‌ی همسرتان را قبول کنید. این رفتار، شما را به شدّت می‌کند. 💠 حتی اگر روزی همسرتان فهمید که برخی خصوصیات این هدیه، مورد پسند شما نبوده به او بگویید بخاطر علاقه‌ام به تو از آن استفاده کردم و چون انتخاب تو بود برایم شیرین و لذت‌بخش بود.👌 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔴 💠 مردی از خانه‌اش راضی نبود، نزد دوستش در بنگاه املاک رفت و از او خواست کمکش کند تا خانه را بفروشد. دوستش برای بازدید به خانه‌اش آمد و بر اساس مشاهداتش، یک آگهی فروش نوشت و آنرا برای صاحبخانه خواند. متن آگهی این بود: 👇 💠 خانه‌ای زیبا که در باغی بزرگ و آرام قرار دارد، تراس بزرگ مشرف به کوهستان دارد، دارای اتاق‌های دلباز و پذیرایی و ناهار خوری وسیع، کاملاً دلخواه برای خانواده‌های پرجمعیت، دارای نور کافی، نزدیک به بازار و ... 💠 صاحب‌خانه به دوستش گفت: دوباره بخوان! دوستش متن آگهی را دوباره خواند. صاحب‌خانه گفت: آقا این خانه دیگر‌ فروشی نیست!!! دوستش علت را پرسید، آن مرد گفت: در تمام مدت عمرم می‌خواستم جایی مثل این خانه که تعریف کردی داشته باشم، ولی تا وقتی که تو آگهی را نخوانده بودی نمی‌دانستم که چنین جایی دارم. 💠 خیلی وقت‌ها نعمت‌هایی را که در اختیار داریم نمی‌بینیم چون به بودن با آنها عادت کرده‌ایم، مثل سلامتی، مثل نفس کشیدن، مثل محبّت دیدن، مثل پدر، مادر، خواهر و برادر، فرزند، دوستان و همسر خوب و خیلی چیزهای دیگر که به آنها عادت کرده‌ایم و چشمانمان برای دیدنشان توقّف نمی‌کند. قدر داشته‌های خود را بدانیم. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نتایج مقایسه کردن همسر با دیگری 🔴 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6026140257919960057.mp3
1.67M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 29 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 29 أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ ۚ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (187) در شب هاى روزه دارى آميزش با زنانتان براى شما حلال شد، آنان لباس شما هستند و شما لباس آنانيد، خدا مى دانست که ]اگر آميزش را حرام مى ساخت [شما به خود خيانت مى کرديد از اين رو بر شما رحمت آورد و از ]تحريم آميزش بر [شما در گذشت، پس اکنون ]که اين را دانستيد [با آنان آميزش کنيد و آنچه را خدا برايتان نوشته است طلب نمائيد; و بخوريد و بياشاميد تا وقتى که رشته سفيد فجر از سياهى شب براى شما آشکار شود، سپس روزه را تا ]فرا رسيدن [شب تمام کنيد; و در حاليکه در مساجد معتکفيد با آنان آميزش نکنيد. اينها حدود خداست، پس به آنها نزديک نشويد. اينگونه خدا آيات خود را براى مردم بيان مى کند باشد که آنان تقوا پيشه شوند. (187) وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (188) و مالتان را ميان خوتان به باطل تصرّف نکنيد و آن را ]به عنوان رشوه [براى قُضات نفرستيد تا بخشى از اموال مردم را به گناه تصرف کنيد در حالى که مى دانيد ]ناحق است[. (188) ۞ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (189) از تو درباره هلال هاى مى پرسند، بگو: آنها وقت نماهائى براى مردم و براى حجّ اند. و نيکى آن نيست که به خانه ها از پشت آنها در آئيد وليکن نيکى ]مجسّم [کسى است که تقوا پيشه باشد، و به خانه ها از درهايشان درآييد، و از خدا پروا بداريد، باشد که ظفرمند گرديد. (189) وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (190) و در راه خدا با کسانى که با شما مى جنگند بجنگيد و ]از مرز عدالت [تجاوز نکنيد، همانا خدا تجاوزگران را دوست نمى دارد. (190) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۹:🌺 از در خانه­ وارد آن شوید: مراسم حج که از زمان حضرت ابراهیم علیه السلام سابقه دارد، پس از او مانند بسیاری دیگر از دستورهای خدا، از راه صحیح خود خارج شد و با خرافات و مفاهیم شیطانی در هم آمیخت. کعبه، نماد پرستش خدای یکتا، به بت­ خانه تبدیل شد و آن مراسم توحیدی، به نمایش شرک و بت­ پرستی تغییر کرد. یکی از رسوم خرافی این بود که مردم در زمان حج، وارد شدن از در خانه را برای شخص مُحرِم ممنوع می­ دانستند. به همین سبب، در پشت خانه­ هایشان تونلی حفر می­ کردند و از آن وارد خانه­ هایشان می­ شدند و می­ پنداشتند که بدین وسیله عمل نیکی انجام داده­ اند! امّا خدای دانا که دستورهایش، حکیمانه و برای سعادت بشر است، آن رسم جاهلانه را رد کرد و فرمود: «از در خانه­ ها وارد آن شوید.» بدین ترتیب، به همه فهماند که برای ورود به هر جایی باید از راه درست آن وارد شد. آری، هر مقصدی، راهی، و هر کاری، روش خاصی دارد. راه ورزیده شدن بدن، ورزش، و راه ورزیده شدن فکر، مطالعه و تحقیق است. این قانون عمومی خداست، و اگر کسی که در پی رسیدن به هدفی​ست، راه و روش خاصّ آن را طی نکند، بی­ شک به آن هدف نمی­ رسد. امام محمّد باقر علیه السلام فرمود: «منظور آیه این است که در هر کاری باید از راه خودش وارد شد.»[1] رسیدن به سعادت ابدی، بزرگ­ترین هدف انسان است. این هدف نیز راه و روش خودش را دارد. پیامبر صلوات الله علیه برنامه­ ی سعادت را برای انسان­ ها آورد؛ ولی دسترسی به آن فقط یک راه دارد، و آن مراجعه به سخنان امامان است. آیا کسی جز علی علیه السلام و فرزندان پاک او می­ تواند ادعا کند که از راه و روش پیامبر صلوات الله علیه کاملاً آگاه است و آن را به­ خوبی می‏ شناسد؟ به این ترتیب روشن می­ شود که چرا پیامبر صلوات الله علیه به امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: «ای علی، من شهر علم هستم و تو دروازه​ی آن هستی، و کسی­ که از دروازه​ی شهر وارد شود، به آن می­ رسد. ای علی، تو راه ورود به پیشگاه من هستی، و من راه ورود به پیشگاه خدا هستم؛ بنابراین هر کس بخواهد به وسیله​ی راهی غیر از تو به پیشگاه من برسد، به من نخواهد رسید، و هر کس بخواهد از راهی به جز من به پیشگاه خدا برسد، به او نخواهد رسید.»[2] آری، راه رسیدن به خشنودی خدا و بهشت جاوید، پیروی از امامان معصوم و به کار بستن راه و روش آنان است، و کسانی​ که برای رسیدن به سعادت، راه و روشی غیر از این انتخاب کرده­ اند، هرگز به منزلگاه سعادت نخواهند رسید. امام باقر علیه السلام فرموده است: «خاندان پاک پیامبر تا روز قیامت، راه­های رسیدن به خشنودی خدا و دعوت​کنندگان به بهشت و راهنمایان به سوی آن هستند.»[3] [1] . تفسیر عیاشی ؛ ج1 ، ص87 [2] . وسایل الشیعه، ج27، ص76 [3] . مجمع البیان ، ج2 ، ص509 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
📣 قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری روزی طلبه جوانی که در زمان شاه‌عباس در اصفهان درس می‌خواند نزد شیخ بهایی آمد و گفت: من دیگر از درس‌خواندن خسته شده‌ام و می‌خواهم دنبال تجارت و کار و کاسبی بروم، چون درس‌خواندن برای آدم، آب و نان نمی‌شود و کسی از طلبگی به جایی نمی‌رسد و به‌جز بی‌پولی و حسرت، عایدی ندارد. شیخ گفت: بسیار خب! حالا که می‌روی حرفی نیست. فعلا این قطعه سنگ را بگیر و به نانوایی برو چند عدد نان بیاور با هم غذایی بخوریم و بعد هر کجا می‌خواهی برو، من مانع کسب‌وکار و تجارتت نمی‌شوم. جوان با حیرت و تردید، سنگ را گرفت و به نانوایی رفت و سنگ را به نانوا داد تا نان بگیرد ولی نانوا او را مسخره نمود و از مغازه بیرون کرد. پسر جوان با ناراحتی پیش شیخ بهایی برگشت و گفت: مرا مسخره کرده‌ای؟ نانوا نان را نداد هیچ، جلوی مردم مرا مسخره کرد و به ریش من هم خندید. شیخ گفت: اشکالی ندارد. پس به بازار علوفه‌فروشان برو و بگو این سنگ خیلی باارزش است، سعی کن با آن قدری علوفه و کاه و جو برای اسب‌هایمان بخری. او دوباره به بازار رفت تا علوفه بخرد ولی آن‌ها نیز چیزی به او ندادند و به او خندیدند. جوان که دیگر خیلی ناراحت شده بود، نزد شیخ آمد و ماجرا را تعریف کرد. شیخ بهایی گفت: خیلی ناراحت نباش. حالا این سنگ را بردار و به بازار صرافان و زرگران ببر و به فلان دکان برو و بگو این سنگ را گرو بردار و در ازای آن، صد سکه به من قرض بده که اکنون نیاز دارم. طلبه جوان گفت: با این سنگ، نان و علوفه ندادند، چگونه زرگران بابت آن پول می‌دهند؟ شیخ گفت: امتحان آن که ضرر ندارد. طلبه جوان با اینکه ناراحت بود، ولی با بی‌میلی و به احترام شیخ به بازار صرافان و جواهرفروشان رفت و به همان دکانی که شیخ گفته بود، رفت و گفت: این سنگ را در مقابل صد سکه به امانت نزد تو می‌سپارم. مرد زرگر نگاهی به سنگ کرد و با تعجب، نگاهی به پسر جوان انداخت و به او گفت: قدری بنشین تا پولت را حاضر کنم. سپس شاگرد خود را صدا زد و در گوش او چیزی گفت و شاگرد از مغازه بیرون رفت. پس از مدت کمی شاگرد با دو مامور به دکان بازگشت. ماموران پسرجوان را گرفتند و می‌خواستند او را با خود ببرند. او با تعجب گفت: مگر من چه کرده‌ام؟ مرد زرگر گفت: می‌دانی این سنگ چیست و چقدر می‌ارزد؟ پسر گفت: نه، مگر چقدر می‌ارزد؟ زرگر گفت: ارزش این گوهر، بیش از ۱۰هزار سکه است. راستش را بگو، تو در تمام عمر خود حتی هزار سکه را یک‌جا ندیده‌ای، چنین سنگ گران‌قیمتی را از کجا آورده‌ای؟ پسر جوان که از تعجب زبانش بند آمده بود و فکر نمی‌کرد سنگی که نانوا با آن نان هم نداده بود، این مقدار ارزش داشته باشد، با لکنت‌زبان گفت: به خدا من دزدی نکرده‌ام. من با شیخ بهایی نشسته بودم که او این سنگ را به من داد تا برای وام‌گرفتن به اینجا بیاورم. اگر باور نمی‌کنید با من به مدرسه بیایید تا به نزد شیخ برویم. ماموران پسر جوان را با ناباوری گرفتند و نزد شیخ بهایی آوردند. ماموران پس از ادای احترام به شیخ بهایی، قضیه مرد جوان را به او گفتند. او ماموران را مرخص کرد و گفت: آری این مرد راست می‌گوید. من این سنگ قیمتی را به او داده بودم تا گرو گذاشته، برایم قدری پول نقد بگیرد. پس از رفتن ماموران، طلبه جوان با شگفتی و خنده گفت: ای شیخ! قضیه چیست؟ امروز با این سنگ، عجب بلاهایی سر من آورده‌ای! مگر این سنگ چیست که با آن کاه و جو ندادند ولی مرد صراف بابت آن ۱۰هزار سکه می‌پردازد. شیخ بهایی گفت: مرد جوان! این سنگ قیمتی که می‌بینی، گوهر شب‌چراغ است و این گوهر کمیاب، در شب تاریک چون چراغ می‌درخشد و نور می‌دهد. همان طور که دیدی، قدر زر را زرگر می‌شناسد و قدر گوهر را گوهری می‌داند. نانوا و قصاب، تفاوت بین سنگ و گوهر را تشخیص نمی‌دهند و همگان ارزش آن را نمی‌دانند. وضع ما هم همین طور است. ارزش علم و عالم را انسان‌های عاقل و فرزانه می‌دانند و هر بقال و عطاری نمی‌داند ارزش طلب علم و گوهر دانش چقدر است و فایده آن چیست. حال خود دانی، خواهی پی تجارت برو و خواهی به تحصیل علم بپرداز. پسر جوان از اینکه می خواست از طلب علم دست بکشد، پشیمان شد و به آموزش علم ادامه داد تا به مقام استادی بزرگ رسید. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
❣ کودکان مانند دستگاه فشارسنجی هستند که دائما در حال اندازه‌گیری حالات و رفتارهای ما هستند. 💢 اگر درگیر مسئله حل نشده‌ای باشیم، آن‌ها به طور ناخودآگاه خیلی سریع متوجه می‌شوند و عکس‌العمل نشان می‌دهند. ⭕️ اگر درگیر مسائل شخصی خودمان باشیم ، متوجه تغییر رفتار کودک می‌شویم ، با وجودی‌که هرگز به طور مستقیم به آن اشاره نکرده‌ایم. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
💞 چکار کنم زنم دوستم داشته باشه.⁉️ 💞 1️⃣ در خوشي‌ھا و شرايط سخت نشان دھيد كه به او اھميت مي‌دھيد؛ 👈 يكي از كليدھاي قفل قلب خانم‌ھا اين است كه وقتي كه به شما نياز دارند در كنار آنھا باشيد. 👈 وقتي ھمسر شما در شرايط سختي است او را درك كنيد. 👈 فراموش نكنيد براي شما ھم شرايط بد پيش خواھد آمد و در آن ھنگام ھيچ‌كس مانند ھمسر شما غمخوارتان نيست. 💞 2️⃣ در كارھاي روزانه به زن زندگي خود كمك كنيد. 👈خود را براي چرخيدن مداوم در داخل خانه و جابجا كردن و مرتب كردن آماده كنيد. 👈 بچه‌ھا را از دست و بال همسرتان دور كنيد تا كمي استراحت كند. 👈 در كارھاي خانه به ھمسر خود كمك كنيد و نتايج آن را ببينيد.‼️ 💞 3️⃣ گوش فرا دھيد.‼️ 👈 خدا مي‌داند چه تعداد از ازدواج‌ھا فقط به‌خاطر ارتباط ضعيف به طلاق ختم مي‌شود. 👈 زن‌ھا دوست دارند حرف بزنند و مردھا از گوش دادن متنفرند. 👈 اگر زندگی‌تان را دوست دارید، زماني كه ھمسرتان صحبت مي‌كند با تمركز بيشتري به حرف‌ھايش گوش دھيد. 👈 شايد در انجام كارھاي روزانه و خريد خيلي اذيت شده است. 👈 در مورد آنھا از او بپرسيد و فقط گوش دھيد ببينيد چه مي‌گويد احتياجي نيست براي او راه حلي تعيين كنيد. 👈 فقط يك ھمدردي ساده مي‌تواند فضای خانه را آرام كند.👉 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🎥 دوربین خدا ✨ سه روز ، روزه گرفت. از او پرسیدم: چی شده؟ چرا غذا نمی‌خوری؟ گفت: دارم خودم را تنبیه می‌کنم. گفتم: مگه چکار کردی که خودت رو تنبیه می‌کنی؟ گفت: یادت است اون روزی که بچه‌های تبلیغات لشکر، با دوربین، به گردان ما اومده بودند. گفتم: خوب. گفت: وقتی دوربین سمت من اومد، مرتب نشستم و موهام رو مرتب کردم. گفتم: خب، اشکالی دارد؟ آهی کشید و گفت: بعد از مصاحبه فکر کردم، با خودم گفتم: ابراهیم! این مصاحبه‌ها را مگر چه کسی می‌بیند؟ آدم‌هایی مثل خودت. ولی با این حال، تو خودت را مرتب کردی و درست نشستی و مواظب رفتارت بودی، اما می‌دانی که سال‌هاست در مقابل دوربین خدا قرار داری و هرطور که می‌خواهی زندگی می‌کنی و هیچ‌وقت هم خودت را جمع و جور نکرده‌ای؟ این فکر مرا اذیت می‌کند که چرا بنده‌های خدا را به خدا ترجیح دادم؟ حالا خودم رو دارم تنبیه می‌کنم. ✍ به نقل از همرزم شهید ابراهیم محبوب شهید واحد اطلاعات 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6026185037248988698.mp3
2.15M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 30 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجازکار - نهاوند 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 30 وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ۚ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّىٰ يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ ۖ فَإِنْ قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ ۗ كَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ (191) و آنان را هر جا يافتيد بکشيد و از آنجا (مکّه) که شما را بيرون کردند بيرونشان کنيد، و فتنه از قتل بدتر است، و کنار مسجدالحرام با آنان بجنگيد مگر اينکه آنها در آنجا با شما بجنگند، پس اگر با شما جنگيدند آنان را بکشيد که سزاى کافران چنين است. (191) فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (192) پس اگر دست برداشتند ]شما نيز دست بداريد که [بى شک خدا آمرزگار و رحيم است. (192) وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ (193) و با آنان بجنگيد تا فتنه اى نباشد و طاعت خاصّ خدا گردد، پس اگر دست برداشتند ]با آنان نجنگيد زيرا [عقوبت جز بر ظالمان نيست. (193) الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ (194) ماه حرام در برابر ماه حرام است، و حرمت ها قصاص دارند، پس هر کس به شما تعدّى کرد همانگونه که به شما تعدى کرده است او را عقوبت کنيد، و از خدا پروا داشته باشيد، و بدانيد که خدا با تقوا پيشگان است. (194) وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (195) و در راه خدا انفاق کنيد و ]با ترک انفاق[ خود را به هلاکت نيندازيد و نيکى کنيد، بى گمان خدا نيکوکاران را دوست مى دارد. (195) وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ ۚ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۖ وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ ۚ فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۚ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ ۗ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ۗ ذَٰلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (196) و حجّ و عمره را براى خدا تمام کنيد. پس اگر ممنوع شديد، آنچه از قربانى ميسّر است [تقديم داريد ]و سر خود را نتراشيد تا اينکه قربانى به محلّش برسد. پس هر کس از شما مريض باشد يا از ناحيه سرش آزارى داشته باشد [و ناچار شود که سر بتراشد ]بايد فديه اى بدهد که عبارت است از روزه يا صدقه يا قربانى. پس وقتى که ايمن شديد، هر کس تا [وقت ]حجّ به وسيله عمره بهره بر گرفت آنچه از قربانى ميسّر است [تقديم کند ]و هر کس [قربانى ]نيافت روزه سه روز در حجّ و هفت روز وقتى که برگشتيد [برعهده او است]. اين ده روز کامل است. اين براى کسى است که خانواده اش اهل مسجدالحرام (مکّه و اطراف آن) نباشد; و از خدا پروا داشته باشيد و بدانيد که خدا سخت عقوبت است. (196) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۳۰:🌺 با دست خودتان، خودتان را نابود نکنید: مال و ثروت، یکی از نعمت­ های بزرگ خداست و نمی­ توان تأثیر آن را در زندگی انکار کرد. گاهی لازم می­ شود که ما از ثروت خویش دل بکنیم و آن را در راه خدا خرج یا ـ به تعبیر قرآن ـ «انفاق» کنیم. کمک به نیازمندان، یکی از نمونه­ های روشن انفاق است. در قرآن کریم و سخنان معصومین، پاداش فراوانی برای این نمونه از انفاق مال یافت می­ شود. پیامبر اسلام فرموده است: «کسی که یک درهم در راه خدا بدهد، خدا در کارنامه­ ی اعمالش، هفتصد کار خوب ثبت می­ کند.» [1] یکی دیگر از نمونه­ های انفاق، کمک مالی به لشکر اسلام برای جنگ با کافران و تجاوزگران است. هزینه­ ی سلاح­ های جنگی، خوراک و پوشاک سربازان و اداره­ ی زندگی خانواده­ های آنان، رقم زیادی​ست که تأمین آن­ها به پشتیبانی و کمک مسلمانان نیاز دارد. این نوع از انفاق نیز در آیات فراوانی مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت، انفاق، یکی از راه​ های رشد انسان­ هاست که بیشتر از کسی که به او انفاق می­شود، انفاق​ کننده از آن سود می­ برد؛ زیرا روحیه​ ی از خود گذشتگی و دل کندن از چیزهای دوست​داشتنی برای خشنودی خدا را در انسان­ ها تقویت می­ کند. این کار خیر امّا مانند یک درخت سرسبز و پرمیوه، در معرض آفت­هایی قرار دارد. یکی از آفت­ های انفاق، افراط و تفریط در آن است. افراط و زیاده­ روی در انفاق، به صورتی که زندگی عادی انسان را دچار مشکل کند، کار اشتباه و نادرستی​ است. اصولاً تمام اعمال خوب، تا وقتی خوب و مفید هستند که به زندگی عادی انسان ضربه نزنند. در بخشی از یک روایت آمده است که شخصی به​ نام ولید بن صَبیح می­ گوید: «خدمت امام صادق علیه السلام بودم و نزد ایشان ظرف بزرگی از خرما قرار داشت. گدایی آمد و از ایشان صدقه خواست. امام به او قدری خرما داد. گدایی دیگر آمد و امام به او نیز خرما داد، و گدایی دیگر نیز همین​طور؛ امّا چهارمین نفر که آمد، امام چیزی به او نداد و به او فرمود: خدا روزی​ ات را زیاد کند. آنگاه امام فرمود: اگر کسی ثروتی داشته باشد که به سی ـ چهل هزار درهم و دینار هم برسد و همه را انفاق کند و هیچ چیزی برایش نماند و سپس از خدا طلب روزی کند، از کسانی​ست که خدا دعای او را مستجاب نمی­ کند[2] [زیرا خدا به اندازه­ ی نیازش به او ثروت داده ولی او همه­ ی آن را بدون برنامه‏ ریزی انفاق کرده است.].» در مقابل، تفریط و کم گذاشتن از انفاق نیز خصلتی ناپسند است که علّت اصلی آن، بخل و پول​ دوستی​ست. افراد ظاهربین، انفاق را مساوی با از بین رفتن مال و اموالشان می­ دانند؛ غافل از این​که انفاق، مایه­ ی افزایش مال در دنیا و گرفتن پاداش از خدا در آخرت است. خدای مهربان که از ما و انفاق­ های ما بی­ نیاز است، در آیات 10 و 11 سوره­ ی منافقون فرموده است: «از آنچه به شما روزی داده­ ایم، انفاق کنید؛ پیش از آن​که مرگ سراغ یکی از شما بیاید و آنگاه بگوید: پروردگارا، چرا مرگ مرا تا مدت اندکی به تأخیر نینداختی تا صدقه دهم و از افراد شایسته شوم؟ (ولی بدانید) هنگامی که مرگ کسی فرا رسد، خدا آن را به تأخیر نخواهد انداخت، و خدا از کارهایتان آگاه است.» [1] . بحارالانوار، ج93، ص122 [2] . همان، ص166 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
💎کلیدهای تربیت و رفتار همسرداری(۱۲۲۸) ❤️ 🔘 🔹️وقتی همسرت پای حرفات میشینه و تو یه دل سیر باهاش حرف میزنی بعدش تموم شدن حرف هات حتماً ازش تشکر کن🌹 بگو 👇🏻 💙ممنونم كه گوش دادی 💙حالم خيلی بهتر شد 💙ممنونم كمك كردی حرفمو بزنم. ♻️اینجوری مشتاق تر میشه تا دفعات بعد با ذوق بیشتر بشینه پای حرفات😊 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
💎کلیدهای تربیت و رفتار فرزند(۱۲۲۹) 🍂 🔘وقتی می‌خواید بچه رو نصیحت کنید، سرزنشش نکنید. ✅ جمله‌هایی مثل: «تو کی آدم می‌شی» وسط نصیحت پدر و مادر، اثر اون رو روی بچه از بین می‌بره! 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6030688636876358707.mp3
1.63M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 31 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند - عشاق مصری 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 31 الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ ۚ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ (197) [ماههاى] حج ماه هاى معيّنى هستند، پس هر کس در آنها به حجّ پرداخت، در حجّ هيچ گونه آميزش و گناه و جدالى نيست و هر کار خيرى انجام دهيد خدا آن را مى داند; و توشه برگيريد که قطعاً بهترين توشه ها تقواست، و از من اى خردمندان پروا داشته باشيد. (197) لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ ۚ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ ۖ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ (198) گناهى بر شما نيست که [در سفر حجّ] از فضل پروردگارتان [منافع اقتصادى] بجوئيد. پس وقتى به صورت دسته جمعى از عرفات حرکت کرديد خدا را کنار مشعرالحرام ياد کنيد. او را ياد کنيد چنانکه شما را هدايت کرده است و بى شک شما پيش از آن از گمراهان بوديد. (198) ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (199) سپس از همانجا که مردم کوچ مى کنند کوچ کنيد و از خدا آمرزش بخواهيد، همانا خدا آمرزگار و رحيم است. (199) فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا ۗ فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ (200) پس وقتى که مناسک خود را انجام داديد همانگونه که پدرانتان راياد مى کنيد يا بيشتر خدا را ياد کنيد. پس از جمله مردم کسى است که مى گويد: پروردگارا! در دنيا به ما عطا کن و در آخرت هيچ نصيبى براى او نيست. (200) وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (201) و از جمله آنان کسى است که مى گويد: پروردگارا! در دنيا به ما بهره نيکو و در آخرت نيز بهره نيکو عطا کن و ما را از عذاب آتش محفوظ بدار. (201) أُولَٰئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا ۚ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ (202) اينانند که از آنچه کسب کرده اند نصيبى خواهند داشت، و خدا حسابش سريع است. (202) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۳۱:🌺  هم دنیا، هم آخرت: آفتاب طاقت­ فرسای مدینه، مردم را به استراحت در سایه­ ها فرا خوانده بود؛ ولی امام باقر علیه السلام بدون توجه به آن هوای سوزان، دنبال كاری كه به گذران زندگی مربوط می­ شد، در حركت بود و به سبب سنّ زیاد و حال جسمی خود، با كمك دو خدمت­كار حركت می­ كرد. محمّد بن مُنكَدِر كه خیال می­ كرد شخص بزرگی​است، این صحنه را از دور دید و با تعجّب در دل گفت: عجب! پیرمردی از پیرمردهای قریش، در این هنگام روز، با این وضع در پی مال دنیاست! باید جلو بروم و او را نصیحت كنم. محمد جلو رفت و در حالی كه امام در كنار نهری ایستاده بود و عرق از سر و رویش می­ ریخت، به ایشان سلام كرد و جواب سلامش را از امام گرفت. سپس گفت: «خدا كمكت كند؛ چگونه ممكن است شما كه پیرمردی از پیرمردهای قریش هستید، در این هنگام روز و با این وضع در پی مال دنیا باشید؟! آیا فكر نمی­ كنید اگر مرگ شما در این حالت فرا رسد، چه خواهید كرد؟» امام باقر علیه السلام در پاسخ او فرمود: «اگر مرگ من در این حالت فرا رسد، من در حال اطاعت و عبادت خدای بزرگ مرده­ ام؛ زیرا با كار و تلاش، خود و خانواده­ ام را از تو و مردم دیگر بی­ نیاز می­ كنم. من فقط از این می­ ترسم كه در حالی مرگم فرا رسد كه در حال گناه باشم.» محمّد با شنیدن این پاسخ، سرش را به پایین انداخت و با خجالت گفت: «حق با شماست؛ رحمت خدا بر شما باد! می­ خواستم شما را نصیحت كنم؛ ولی شما مرا نصیحت كردید.»[1] برخی از افراد كه دین اسلام را به­ درستی نشناخته­ اند، تصور می­ كنند كه دین‌داری فقط نماز خواندن و روزه گرفتن و حجّ رفتن و دیگر عبادت­ هاست، و انسان دین­دار فقط باید مشغول این كارها باشد و دنبال درآمد و فراهم كردن زندگی مناسبی برای خود و خانواده­ اش نرود؛ در حالی كه قرآن كریم و پیشوایان معصوم ما هرگز چنین مطلبی را نفرموده­ اند. از نظر قرآن، انسان مسلمان باید با تلاش و كوشش، در پی در‌آمد حلال باشد و زندگی خوبی را برای خود و خانواده­ اش فراهم كند. دین اسلام با مناسب­ ترین برنامه­ ریزی، بهترین زندگی را در دنیا و پس از مرگ برای مسلمانان طراحی کرده است. اگرچه نماز، روزه و عبادت­ های دیگر اهمیت فراوانی دارند و دین­داری بدون این​ها معنا ندارد، یك مسلمان در كنار این عبادت­ها، دنبال تندرستی، نشاط، درآمد و رفاه خود و خانواده­ اش نیز باید باشد. پیشوایان معصوم ما، علاوه بر عبادت، ما را به ورزش كردن، تلاش برای كسب علم و درآمد، تجارتِ حلال، و خلاصه، زندگی خوب توصیه كرده­ اند و خود نیز به این امور اهتمام می­ کردند. ما در آیه​ ی 201 سوره​ ی بقره از خدای مهربان می­ خواهیم، هم در دنیا و هم در آخرت، زندگی خوب و مناسبی برایمان فراهم كند؛ به­ طوری كه او از ما خشنود باشد و ما نیز با استفاده از امكانات زندگی­مان، راه رشد و ترقّی را بپیماییم. چه خوب است این فرمایش امام صادق علیه السلام را در این ­باره به خاطر بسپاریم: «از ما نیست كسی كه دنیایش را برای آخرتش رها كند [و آن​قدر سرگرم عبادت شود كه كار و درآمد و سلامت خود را فراموش کند] و همچنین كسی كه آخرتش را برای دنیایش رها کند [و آن​قدر سرگرم كار و تفریح شود كه عبادت و آخرت را از یاد ببرد].»[2] همچنین در روایتی از امام حسن مجتبی علیه السلام می­ خوانیم: «برای دنیای خود چنان تلاش کن که گویا در دنیا زندگی ابدی خواهی داشت و برای آخرتت نیز چنان کار کن که گویا فردا، روز مرگ توست.»[3] پس مناسب است این عبارت قرآنی (رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةً وَ... ) را حفظ ‌كنیم و این دعای پرمعنا را در قنوت نمازهایمان بخوانیم. [1] . الکافی، ج5، ص73 [2] . من لایحضره الفقیه، ج3، ص156 [3] . مستدرک الوسایل، ج1، ص146 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil