قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 100
۞ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَنْ تَعْدِلُوا ۚ وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (135)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! دقيقاً به عدالت قيام کنيد و براى خدا شهادت دهيد، اگر چه به زيان خودتان يا پدر و مادر يا خويشان نزديکترتان باشد، اگر [خواهان شهادت ]بى نياز يا فقير باشد خدا [به رعايت حال ]آن دو سزاوارتر است; پس پيروى هوس نکنيد که منحرف شويد، و اگر به انحراف گراييد يا [از اظهار حق ]روى بگردانيد [بازخواست مى شويد زيرا ]قطعاً خدا از آنچه انجام مى دهيد آگاه است. (135)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ ۚ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا (136)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! به خدا و رسول او و کتابى که بر رسولش نازل کرده و کتاب هايى که از پيش نازل کرده است ايمان بياوريد. و هر کس به خدا و فرشتگان او و کتاب ها و رسولانش و روز واپسين کفر بورزد قطعاً به گمراهى دورى دچار شده است. (136)
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا (137)
همانا کسانى که ايمان آوردند سپس کافر شدند سپس ايمان آوردند باز کافر شدند سپس به کفرشان افزودند خدا هرگز آنان را نخواهد آمرزيد و به راهى هدايتشان نخواهد کرد. (137)
بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (138)
به منافقان بشارت ده که براى آنان عذابى دردآور خواهد بود. (138)
الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا (139)
همانان که کافران را بجاى مؤمنان دوستان خود مى گيرند، آيا عزّت را نزد کافران مى طلبند؟ [بايد بدانند که ]عزّ، همه نزد خداست. (139)
وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا (140)
و همانا در قرآن اين [دستور ]را بر شما نازل کرد که هر گاه شنيديد آيات خدا مورد انکار و استهزا اقرار مى گيرد با آنان ننشينيد تا در سخنى غير آن فرو روند و گرنه در آن صورت شما هم مانند آنان خواهيد بود، همانا خدا منافقان و کافران را همگى در جهنّم گرد خواهد آورد. (140)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
نکته تفسیری صفحه ۱۰۰:
شرکت در مجلس گناه، ممنوع!:
خداوند در آیه ی 68 سوره ی انعام به پیامبر و مسلمانان چنین دستور داد: «هرگاه کسانی را دیدی که آیات ما را به مسخره می گیرند، از آنان روی گردان تا سخن دیگری بگویند.» پس از این دستور، برخی از مسلمانان ظاهری که ایمان حقیقی نداشتند، در مجالس یهودیان مدینه شرکت می کردند و به یاوهگوییهای آنان در مورد قرآن و پیامبر(ص)گوش میکردند. خداوند در این آیه ـ که بعد از آیه ی 68 سوره ی انعام نازل شده ـ دوباره بر آن دستور تأکید کرده و چنین افرادی را سرزنش نموده است. بر اساس این آیات، حضور در مجالسی که آیات و دستورهای خدا مسخره می شود، ممنوع است و گناه شرکت در چنین مجالسی، مانند گناه کسانیست که آیات خدا را مسخره می کنند.
در همه ی زمانها، افراد لاابالی و بی ایمانی بوده و هستند که بدون ترس از خدا و مجازات هایش، سخنان و نشانه های او را به باد مسخره می گیرند و بدین وسیله سعی می کنند دین خدا را در چشمان مردم کوچک کنند. به فرموده ی قرآن، اگر ما نتوانیم با این افراد مقابله کنیم، وظیفه داریم که از کنار آنان برخیزیم و به سخنان کفرآمیزشان گوش نکنیم. امام صادق علیه السلام در این باره فرموده است: «برای انسان باایمان شایسته نیست که در مجلسی حاضر شود که نافرمانی خدا در آن صورت می گیرد و او نمی تواند آن را تغییر دهد.»[1] در روایت دیگری از همان امام می خوانیم: «منظور از این دستور این است که اگر شنیدی کسی حق را انکار می کند و آن را دروغ می شمرد و سخنان ناروا در مورد امامان می گوید، از کنار او برخیزی و با او ننشینی؛ هر که می خواهد باشد.»[2] همچنین پیشوایان معصوم، ما را از حضور در مجلسی که در آن از فرد باایمانی غیبت می شود، نهی کرده اند.[3] بر اساس فرمایش امامان، در چنین مجالسی، شیاطین حضور می یابند و لعنت خدا بر اهل آن مجلس نازل می شود. پس اگر کسی نمیتواند آن را ترک کند، وظیفه دارد دستکم در دل خود از سخنان پلید و آلودهای که در آن محفل گفته می شود، بیزاری بجوید و در قلب خود آن مطالب زشت را انکار کند[4]. ترک مجلس گناه، دو اثر مهم دارد: 1ـ انسان مؤمن را از آلودگی به گناهان دور می کند؛ 2ـ کسانی را که مشغول گناه هستند، متوجّه خطا و اشتباهشان می کند؛ چرا که حضور در مجلس گناهکاران، به معنای تأیید کارهای ایشان و تشویق آنان به ادامه ی گناه است، و ترک آن، نوعی اعلام نارضایتی از اعمال و گفتارشان است.
[1] - کنزالدقائق، ج 4، ص 352
[2] - تفسیر عیاشی، ج 1، ص 282
[3] - تفسیر قمی، ج 1، ص 204
[4] - کنزالدقائق، ج 4، ص 351
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🔴 دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
🔹 اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ.
🔺 خدایا ! مرا در اين روز از آنان كه بر تو توكل كنند و نزد تو فوز و سعادت يابند قرار ده و مرا از آنان كه مقربان درگاه تو باشند قرار ده به حق احسانت اى منتهاى آرزوى طالبان.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
📎#تربیت_فرزند.
🔻همیشه كودک نيست كه به مادر میچسبد
بلكه مادرانی هم هستند كه حاضر نيستند لحظهای از فرزندشان جدا شوند.
🔻مادر چسبنده هميشه نگران است كه اگر فرزندش در كنارش نباشد
خطری او را تهديد میكند.
💥مادر چسبنده به فرزندش اجازه رشد و پختگی نمیدهد ‼️
چون هميشه حضور مستقيم دارد و به جای فرزندش مشكلات او را حل میكند.
چسبندگی يک اختلال ارتباطی است‼️
و نه مهربانی.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
❤️#همسرداری
💢#درسی_از_ادابازی
💠 همهی ما با سرگرمی #ادابازی آشنا هستیم. یک نفر تلاش میکند با حرکات بدن و بدون تکلّم، منظور خود را به دیگران برساند و دیگران باید از حرکات اعضای بدن و ایما و اشارهی او مفهومی را که در ذهن اوست تشخیص دهند. و جالب این است که گاهی با یک ادای کوچک و #ساده، هم تیمیهای او به سرعت به یک مفهوم یا معنای #سخت و طولانی پی میبرند و با بازگو کردن آن برنده میشوند.
💠 زن و مرد باید بدانند در زندگی مشترک گاه رفتارها، عکسالعملها و حالات #ظاهری همسر، معنا و مفهومی عمیق دارند که باید با دقّت و توجّه، به مفاهیم و #معانی آنها پی برده و عکسالعمل متناسب و مطلوب را از خود نشان دهند. برایمان سوال شود چرا همسرم #اخم کرده، چرا ناراحت است، چرا بیحوصله است، چرا درشتگویی میکند، چرا گوشهگیر شده است، چرا به فکر فرو رفته و #چرا....؟
💠 مهم آن است از کوچکترین عکسالعملها، رفتارها، حالات، ایما و اشارهی همسر نباید به #سادگی گذشت چرا که در پشت آنها مقصود، معنا، نیّات و حرفهایی #پنهان است که عدم توجّه به آنها شما را از همسرتان دور کرده و باعث سردی روابط میشود.
💠 و البته باید به حال #خوش همسر و رفتارهای بانشاط او نیز دقّت کرد و ریشهی آن را جستجو کرد تا بدانیم چه عاملی سبب حال خوش او شده تا در آینده زمینه را برای تکرار و #تداوم آن مهیّا کنیم.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5949458487342794174.mp3
1.86M
🔸ترتیل صفحه 101 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 101
الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا (141)
همانان که نسبت به شما انتظار مى برند; پس اگر از جانب خدا براى شما فتحى حاصل شد مى گويند: آيا ما با شما نبوديم؟ و اگر براى کافران [از فتح ]نصيبى بود [به آنان] مى گويند: آيا ما بر شما تسلّط نداشتيم و شما را از گزند مؤمنان حفظ نکرديم؟ پس خدا روز قيامت ميان شما حکم خواهد کرد، و خدا هرگز براى کافران به زيان مؤمنان راهى قرار نداده است. (141)
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا (142)
همانا منافقان مى خواهند خدا را فريب دهند در حالى که او فريب دهنده آنان است، و چون به نماز برخيزند با ملالت برمى خيزند. براى مردم خودنمايى مى کنند و خدا را جز اندکى که ياد نمى کنند. (142)
مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَٰلِكَ لَا إِلَىٰ هَٰؤُلَاءِ وَلَا إِلَىٰ هَٰؤُلَاءِ ۚ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا (143)
در اين ميان دو دلند، نه به اين گروه [تمايل دارند ]و نه به آن گروه; و هر که را خدا گمراه کند هرگز براى او راهى نخواهى يافت. (143)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُبِينًا (144)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! کافران را بجاى مؤمنان دوستان خود نگيريد، آيا مى خواهيد در پيشگاه خدا حجتى آشکار بر ضدّ خود قرار دهيد؟ (144)
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا (145)
همانا منافقان در پايين ترين طبقه آتش خواهند بود، و هرگز براى آنان ياورى نخواهى يافت، (145)
إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًا عَظِيمًا (146)
مگر کسانى که توبه کنند و به صلاح آينده و به خدا تمسّک جويند و طاعت خود را براى خدا خالص کنند که اينان با مؤمنان خواهند بود، و به زودى خدا به مؤمنان اجرى بزرگ خواهد داد. (146)
مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ ۚ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا (147)
اگر شکر کنيد و ايمان بياوريد خدا را با عذاب شما چه کار؟ و خدا سپاسگزار و داناست. (147)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
نکته تفسیری صفحه ۱۰۱:
نیرنگ با خدا!:
این آیه و آیه ی بعد، در باره ی منافقان سخن می گوید و با بیان چند ویژگی از ویژگیهای زشت آنان، به مسلمانان کمک می کند که ایشان را بهتر و راحت تر بشناسند. منافقان، کسانی هستند که به ظاهر به خدا ایمان دارند؛ ولی در حقیقت کافرند و به ایمان تظاهر می کنند. البته این زنگ خطری برای همه ی افراد باایمان نیز هست که مبادا این ویژگی ها در آنان هم وجود داشته باشد. بر اساس این آیه، یکی از صفات منافقان، «ریا و خودنمایی» است. منافقان مانند مسلمانان دیگر، عبادتهایی انجام می دهند: نماز می گزارند، به حج میروند و حتّی شاید جهاد هم بکنند؛ امّا هیچیک از این کارهایشان برای فرمانبرداری از خدا و خشنود کردن او نیست؛ بلکه برای ادامهی زندگی در میان مسلمانان و بهره بردن از امکانات جامعه ی اسلامی است. حتّی ممکن است ظاهر عبادت هایشان زیبا و فریبنده باشد؛ ولی باطن آن، مانند میوه ای ست که از درون فاسد شده و از بیرون سالم به نظر میرسد. در روایتی از امام صادق علیه می خوانیم: «با کارها [وعبادت هایت] برای کسی[از مخلوقاتِ ناتوان خدا] که نه می تواند زنده کند و نه بمیراند و نه به تو سودی برساند، ریا، مکن. ریا درختیست که میوهی آن، فقط شرک مخفی است و ریشهاش نفاق است. در روز قیامت، [از سوی خدا] به ریاکار گفته میشود که پاداش کارهایت را از همان کسی بگیر که با من شریکش قرار دادی. بنابراین دقّت کن که چه کسی را عبادت می کنی و می خوانی، به چه کسی امید داری و از چه کسی می ترسی. و بدان که تو نمی توانی چیزی از باطنت را از خدا مخفی کنی؛ که اگر چنین فکری کنی، خودت را فریب داده ای [نه خدا را]. خدا [در آیهی 9 سورهی بقره] میفرماید: [منافقان] می خواهند خدا و افراد باایمان را بفریبند؛ در حالی که فقط خودشان را می فریبند و نمی فهمند.»[1]
یکی دیگر از نشانه های منافقان، کسالت و خستگی در خواندن نماز است. آنان در پیشگاه پروردگار جهان با بی حالی و کسالت می ایستند و در عباداتشان نشاط ندارند. از پیامبر گرامی ما نقل شده است: «نماز منافق اینگونه است که می نشیند و به خورشید چشم می دوزد تا ببیند کی غروب می کند. در آن موقع برمی خیزد و سر خود را مانند کلاغ چهار مرتبه به زمین میزند.»[2] در مقابل این شیوه ی ناپسند، مؤمنان حقیقی به عبادت عشق می ورزند و با نشاط کامل به آن مشغول می شوند و در هنگام نماز، سرزنده و سرحالاند. پیامبر خدا در این باره فرموده است: «برترین مردم، کسیست که به عبادت عشق بورزد و آن را [مانند دوستی عزیز] در آغوش کشد و با قلبش آن را دوست داشته و با بدنش بدان مشغول باشد.»[3]
[1] - مصباح الشریعة، ترجمة مصطفوی، ناشر: انجمن اسلامی حکمت و فلسفة ایران، سال 1360 ش
[2] - المیزان فی تفسیر القرآن، ج 5، ص121
[3] - الکافی، ج 2، ص 83
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
📣 دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین.
خدایا دوست گردان به من در این روز نیکى را و نـاپسند بدار در این روز فسق و نافرمانى را و حرام کن بر من در آن خشم و سوزندگى را به یاریت اى دادرس داد خواهان
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
💠بر خلاف تصور برخی از بزرگترها، #ماه_رمضان ، ماه غذا خوردن یا غذا نخوردن نیست! منظورم این است که نباید ماه رمضان را تنها از جنبه شکم و محرومیت کشیدن به کودکانمان معرفی کنیم. ماه رمضان برکات زیادی دارد و ما باید بتوانیم آن برکات را به فرزندانمان تفهیم کنیم.
✅ درک بیشتر حضور خدا در این ماه
⬅️ به فرزندانمان یاد بدهیم که نخوردن غذا و آب، دعا کردن و مناجات بیشتر، مراقب گفتار و رفتار بودن در ماه رمضان و برخی مهارها و کنترلهای دیگ، همه و همه برای این است که #توجه ما به خداوند بیشتر شود، بتوانیم به خداوند نزدیکتر شویم.
✅ راهی برای افزایش بردباری و #صبر
⬅️ به فرزندانمان یاد بدهیم که ماه رمضان و روزه داری تمرینی برای مهار بیشتر نیازها و افزایش صبر و بردباری است.
✅ ماه همذات پنداری با مردم فقیر و گرسنه
⬅️ به فرزندانمان یاد بدهیم هدف از گرسنه ماندن در ماه رمضان تنها این نیست که شکم ما خالی بماند. بلکه میخواهیم با گرسنه ماندن، گرسنگان دیگر را درک کنیم. این درک به ما کمک خواهد کرد که فقط به فکر خودمان نباشیم بلکه به فکر همهی انسانها باشیم. کمک میکند نسبت به اطرافیان و همنوعان خود بیتفاوت نباشیم و خودخواه یا خدای ناکرده ظالم بار نیاییم.
✅ ماه کمک و خیر رسانی به دیگران
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
⁉️چطور فرزندم را به #نماز_خواندن #ترغیب کنم؟
✅ پاسخ از #آیتالله_حائری_شیرازی:
💎 نمازتان را قشنگ بخوانید. سجادۀ پاکیزه و مرتب بیندازید. یک اتاق یا محل خاصی برای نمازتان داشته باشید. آنجا معطر باشد.
🔹شما نمازتان را بخوانید، بچه میآید کنارتان #نماز میخواند. وقتی نماز خواند، به او #جایزه بدهید. نمیخواهد وادارش کنید، خودش، خودش را وادار میکند.
💎 شما همین اندازه که نماز باحالِ شیرینِ خودتان را میخوانید، بچه از نمازتان خوشش میآید. همینطور که خدا خوشش میآید، بچهات هم خوشش میآید. اما تو وقتی نمازت را زود زود میخوانی، بچه هم خوشش نمیآید. خدا هم خوشش نمیآید. یک نماز بخوان که خدا خوشش بیاد تا بچهات هم خوشش بیاید. چون بچه، فطرت الهی دارد.
💎 اگر یک توهینی، یک حرف تندی، اشتباهی به بچهات زدی، صدایش کن و بگو من این رفتار را با شما کردم، الان متوجه شدم که اشتباه بود. من را حلال کن. طبیعتاً میگوید حلال کردم. شما بگویید نه. خدا هم باید من را حلال کند. دو رکعت نماز بخوان و از خدا بخواه که خدا من را ببخشد. من را بخاطر رفتار اشتباهم با تو، مجازات نکند.
🔹میدانی بچه چه میگوید؟ پیش خودش میگوید: «زنده باد نماز». اما اگر نکردی، شیطان میرود در ذهنش میگوید نگاه کن بابایت 50 سال نماز میخواند اما حق تو را ضایع کرده. حالا هم که فهمیده، به روی خودش نمیآورد! تو هم 50 سال نماز بخوانی بعدش میشوی مثل این بابا !!😒🙄
#تربیت_دینی
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرایط ایجاد فضای معنوی در خانواده
🎙حجتالاسلام والمسلمین #دکتر_قدوسی
#خانواده
#معنویت
#ماه_رمضان
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 جملاتی که برای کودکانتان #معجزه میکنند...
#تربیت_فرزند
#اعتمادبهنفس
#تصمیمگیری
#دروغگویی
#راستگویی
#والدین
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5951667320303650196.mp3
1.83M
🔸ترتیل صفحه 102 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌺🌸🌷🌺🌸🌷🌺🌸🌷🌺🌸🌷🌺🌸🌷
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 102
۞ لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا (148)
خدا بد گفتن آشکار را دوست نمى دارد مگر از کسى که به او ظلم شده باشد. و خدا شنوا و داناست. (148)
إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا (149)
اگر خيرى را آشکار کنيد يا پنهانش بداريد يا از بدى اى بگذريد [خدا از شما مى گذرد، زيرا ]خدا پر گذشت و تواناست. (149)
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا (150)
همانا کسانى که به خدا و رسولانش کفر مىورزند و مى خواهند ميان خدا و رسولانش جدايى بيندازند و مى گويند: به بعضى ايمان مى آوريم و بعضى را انکار مى کنيم و مى خواهند ميان اين، راهى اختيار کنند. (150)
أُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا (151)
اينان خود حقّاً کافرند و ما براى کافران عذابى خوار کننده آماده کرده ايم. (151)
وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولَٰئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (152)
و کسانى که به خدا و رسولانش ايمان آوردند و ميان هيچ يک از آنان فرق نگذاشتند به زودى اجرشان را به آنان خواهد داد، و خدا بسيار آمرزنده و رحيم است. (152)
يَسْأَلُكَ أَهْلُ الْكِتَابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتَابًا مِنَ السَّمَاءِ ۚ فَقَدْ سَأَلُوا مُوسَىٰ أَكْبَرَ مِنْ ذَٰلِكَ فَقَالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ۚ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ فَعَفَوْنَا عَنْ ذَٰلِكَ ۚ وَآتَيْنَا مُوسَىٰ سُلْطَانًا مُبِينًا (153)
اهل کتاب از تو مى خواهند که کتابى از آسمان بر آنان نازل کنى، البّته آنان از موسى بزرگ تر از اين را خواستند و گفتند: خدا را آشکارا به ما بنماى. پس به سبب ظلمشان صاعقه آنان را فرا گرفت; سپس بعد از آنکه دليل هاى روشن برايشان آمد آن گوساله را [معبود خود ]گرفتند و ما از آن در گذشتيم، و به موسى حجّتى روشن داديم. (153)
وَرَفَعْنَا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثَاقِهِمْ وَقُلْنَا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُلْنَا لَهُمْ لَا تَعْدُوا فِي السَّبْتِ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا (154)
و کوه طور را به خاطر پيمانشان بالاى سرشان قرار داديم و به آنان گفتيم: سجده کنان از اين دروازه وارد شويد و به آنان گفتيم: در مورد [حکم روز ]شنبه تعدّى نکنيد و از آنان پيمانى محکم گرفتيم. (154)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
نکته تفسیری صفحه ۱۰۲:
یا همه، یا هیچ:
از روزگاران گذشته تاکنون، مردم روی زمین، ادیان گوناگونی داشته اند. اکثر این ادیان، ساختگی، و برخی از آنها آسمانی بوده است. ادیانِ آسمانی، مانند حلقه های زنجیر، به هم متّصل بوده اند، و آخرین حلقه ی آن، راه و روش حضرت محمّدصلوات الله علیه است. به همین سبب، قرآن، ایمان به تمام پیامبران الهی و کتاب هایشان را لازم می داند و همه ی آن انسانهای بزرگ را دعوت کنندگان به یک هدف می شمارد. ولی مدعیان پیروی از حـضرت موسی علیهالسلام، پیامبران پس از او، و نیز مدعیان پیروی از حضرت عیسی مسیح، حضـرت محمّد (ص)را قبول ندارند.[1] از نظر قرآن، این اعتقاد، اعتقادی نادرست و کفرآمیز است و بخش درست ایمان آنان، بخش نادرست آن را جبران نمی کند؛ زیرا ایمان، مانند بدن انسان است که وجود تمام اعضای انسانی، به آن معنا و مفهوم می بخشد، و نقص برخی از آنها ـ به خصوص اعضای حیاتی مانند مغز و قلب ـ آن را به جسدی بی روح و مرداری متعفّن تبدیل می کند.
به طور کلّی، برخورد گزینشی با دستورهای خدا، اشتباهی هلاک کننده است و انسان باید به همه ی آنچه خدا نازل کرده و به آن فرمان داده است، بی کم وکاست ایمان داشته باشد؛ نه این که تا جایی ایمان داشته باشد که با امیال و خواسته هایش مطابقت دارد، و در صورت مخالفت دستورهای دین با منافعش، پی منافعش را بگیرد و دستورهای خدا را رها کند. شاید تاکنون دیده یا شنیده باشید که کسانی برای انجام برخی از اعمال مستحب، بسیار تلاش می کنند و بخش بزرگی از عمرشان به کارهای خوبی می گذرد که انجام ندادن آنها گناهی ندارد؛ ولی همین افراد، حقوق مردم را ضایع می کنند و بسیاری از وظایفشان را زیر پا می گذارند؛ به وظیفهی خود در قبال پدر و مادر و همسر و فرزندانشان عمل نمی کنند؛ یا در معاملاتشان با دیگران، به دستورهای دین بی توجّهی می کنند؛ یا حیا و حجاب و عفاف را رعایت نمی کنند و خدای ناکرده به گناه بسیار بزرگ رباخواری دست می زنند! بدیهی است که چنین اعمالی با ایمان حقیقی به خدا و پیامبر او سازگاری ندارد و چنین افرادی اگر به زبان هم نیاورند، با دلهایشان، هم زبان کسانی هستند که این آیه از قول آنها گفته است که «به بعضی ایمان می آوریم و بعضی را انکار می کنیم». به همین سبب لازم است ما مجموعهی دستورهای دین را به خوبی بشناسیم و به تمام آنها عمل کنیم.
[1] - با توجه به سخنان مفسران در ذیل آیه. برای اطلاع بیشتر ر.ک به: تفاسیرالمیزان، ج 5،ص120 و نمونه، ج 4، ص 189
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
💠 دعای روز دوازدهم ماه #رمضان
🔹 اللّهُمَّ زَینِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکفَافِ وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَی الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِک یا عِصْمَةَ الْخَائِفِینَ.
🔸 خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه میترسم ایمنی بخش، به نگهداریات ای نگهدارنده هراسندگان.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
#زناشویی
📌برای پیشگیری از رابطه یک طرفه، گاهی
ترمز کنید.
● دو نفری که عاشق همدیگه هستن، باید همدیگه رو به یک اندازه دوست داشته باشن، وقتی یکی اون یکی رو بیشتر دوست داره و تند تند در عشقش پیش میره مثل وقتیه که دو نفر دارن یه فرش رو لوله میکنن و یکی تند تند میپیچه و اون یکی عقب میفته، نتیجه میشه یک فرش که نافرم پیچیده شده.
● گاهی دوستداشتن همدیگه رو بررسی کنید. گاهی لازمه ترمز کنید تا او بهتون برسه.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
👶 #فرزندپروری
🎁 وقتی بچهتون هدیهای میگیره، در حضور دیگران بهش نگو: «تشکر کردی؟ گفتی خیلی ممنون؟» چون اینجوری فقط بچه رو خجالت زده میکنین!
🔸 کودک، قدرشناسی و تشکر رو، از والدین و در رویدادهای معمولی خانواده یاد میگیره، نه در مهمونیها! این عبارت رو تو خونه تکرار کن: «متشکرم!»
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🏡💞👨👩👦👦
🤝 #انگیزشی
افکار منفی در ذهن تمام ما در جریان هستند. شما نمی توانید جریان افکار را متوقف کنید.
اما نکته این جاست که شما نباید با آوردن این افکار بر زبان، به آن ها زندگی ببخشید.
با دوستان خود تماس نگیرید تا به آن ها بگویید که کارها درست پیش نمی روند.
مخصوصا در شرایط سخت باید بسیار مراقب باشید، زیرا در این شرایط بسیار وسوسه انگیز است که ناامید شوید و با اطرافیان تان در این رابطه صحبت کنید و بگویید که چقدر شرایط بد است،
🛎 اگر شما به صورت مستمر درباره مشکلات خود صحبت کنید، به مشکلات قدرت بیشتری می بخشید و حیات آن ها را طولانی تر می کنید.
♨️ باید نگرش خود را معکوس کنید. درباره مشکلات صحبت نکنید، بلکه در مورد وعده های الهی صحبت کنید و تمرکز خود را بر راه حل ها بگذارید .
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💰راه بـرکـت در زنـدگی و کسب و کار
#سبک_زندگی
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5956238947918021820.mp3
1.86M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹
روزمون رو شروع میکنیم با😍
🔸ترتیل صفحه 103 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام رست
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 103
فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِيثَاقَهُمْ وَكُفْرِهِمْ بِآيَاتِ اللَّهِ وَقَتْلِهِمُ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَيْهَا بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا (155)
پس به سبب پيمان شکنى شان و اينکه به آيات خدا کفر ورزيدند و پيامبران را به ناحق کشتند و گفتند: دلهاى ما [از درک حقّ ]در غلاف است، ـ [نه ]بلکه به سبب کفرشان خدا بر دلهايشان مهر زده است که جز اندکى ايمان نمى آورند ـ، (155)
وَبِكُفْرِهِمْ وَقَوْلِهِمْ عَلَىٰ مَرْيَمَ بُهْتَانًا عَظِيمًا (156)
و به سبب کفرشان و تهمت بزرگى که به مريم وارد کردند، [به خاطر همه اينها مستحقّ مجازات شدند]. (156)
وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ ۚ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ ۚ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ ۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا (157)
و [نيز براى ]اينکه گفتند: ما مسيح، عيسى بن مريم، پيامبر خدا را کشتيم. در حالى که او را نکشتند و به دارش نزدند ولى امر بر آنان مشتبه شد، و همانا کسانى که درباره اش اختلاف کردند در مورد او در شکّى [عميق ]هستند، هيچ گونه علمى به او ندارند و تنها از گمان پيروى مى کنند و قطعاً او را نکشتند. (157)
بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (158)
بلکه خدا او را به سوى خود بالا برد، و خدا عزّتمند و حکيم است. (158)
وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا (159)
و از اهل کتاب هيچ کس نيست مگر اينکه پيش از مرگ خود حتماً به عيسى ايمان مى آورد، و روز قيامت بر آنان گواه خواهد بود. (159)
فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيرًا (160)
پس به سبب ظلمى [بزرگ ]که از يهوديان سر زد و اينکه [مردم را ]بسيار از راه خدا باز داشتند، چيزهائى دلپسند را که برايشان حلال بود بر آنان حرام کرديم. (160)
وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (161)
و همچنين به سبب اين که ربا مى گرفتند، در حالى که از آن نهى شده بودند، و اينکه اموال مردم را به ناحق مى خوردند. و ما براى کافرانشان عذابى دردآور آماده کرده ايم. (161)
لَٰكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ ۚ وَالْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ ۚ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أُولَٰئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْرًا عَظِيمًا (162)
ليکن کسانى از آنان که در علم راسخند، و مؤمنان، به آنچه به سوى تو نازل شده و آنچه پيش از تو نازل شده است ايمان دارند، به ويژه برپا دارندگان نماز و دهندگان زکات و مؤمنان به خدا و روز واپسين. اينانند که به زودى اجرى بزرگ به آنان خواهيم داد. (162)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
نکته تفسیری صفحه ۱۰۳:
نزول مسیح:
افسانه ی به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی، یکی از پرجوش وخروش ترین سرگذشت ها نزد مسیحیان است و جزء مهم ترین اعتقادات آنان محسوب می شود؛ ولی خدای دانا در این آیات، این داستان را با قاطعیت تمام مردود می شمارد و بیان می کند که یهودیان، مسیح را نکشتند؛ بلکه امر بر آنان مشتبه شد؛ یعنی آنان شخصی را که به مسیح شباهت داشت، به دار آویختند و گمان کردند که عیسی را کشته اند؛ در حالی که طبق این آیات، در آن زمان، خدا حضرت مسیح را از میان مردم برداشته و به آسمان بالا برده بود. بر اساس آیات قرآن و روایات پیشوایان ما، حضرت مسیح علیه السلام از دنیا نرفته است. البته ما به درستی نمی دانیم که آن پیامبر الهی چگونه از زمین عروج کرد و در کجا و چگونه زندگی می¬کند.
بر اساس روایاتی که از امامان ما نقل شده، پس از ظهور حضرت مهدی عج، حضـرت عیسی از آسمان فرود می آید و پشت سر آن حضرت نماز می گزارد و یهودیان و مسیحیان او را می بینند و به او و حضـرت مهدی ایمان می آورند. این مطلب، نه تنها در کتب حدیثی شیعیان، که در کتب اهل سنّت نیز نقل شده است. در روایتی از رسول خدا می خوانیم: «چه وضعیتی خواهید داشت هنگامی که پسر مریم در میان شما نازل شود، و [در آن هنگام،] امام شما [یعنی حضرت مهدی ]، از شما [مسلمانان] باشد؟» در روایت دیگری از پیامبر گرامی می خوانیم: «عیسی بن مریم فرود می آید و فرمانروای مردم [حضرت مهدی] به او می فرماید: برای ما نماز بخوان. او می گوید: نه؛ برخی از شما بر بعضی دیگر امیر و فرمان روا هستید [یعنی شما امیر مردم هستید و از آنان برترید]، و این لطف خاص خدا بر این امّت است [که پیشوایانشان بر پیشوایان امّت های دیگر برتری دارند].»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
هدایت شده از جنبش فرهنگی رحیل
دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
🔸️بسم الله الرحمن الرحیم🔸️
💠 اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ و وَفّقْنی فیهِ للتّقى و صُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین.
🔰 خدایا پاکیزه ام کن در این روز از چرک وکثافت و شکیبایی ام ده در آن به آنچه مقدر است شدنى ها و توفیقم ده در آن براى تقوى و همنشینى با نیکان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان.
#دعا #خدا
#دعای_روز_سیزدهم
#ماه_مبارک_رمضان
#جنبش_فرهنگی_رحیل
[ @jonbeshrahil ]