🌷نکته تفسیری صفحه ۱۶۴🌷
👈سِحر چیست؟:
بررسی های تاریخی نشان می دهد که پدیده ی «سِحر و جادو» از دوران بسیار کهن در میان مردم رواج داشته است و دقیقاً مشخّص نیست که چه کسی برای نخستین بار جادوگری کرده است. قرآن کریم بارها به جادو و جادوگران اشاره کرده است، و توجّه به آیات قرآن، شکّی باقی نمی گذارد که این مطلب حقیقت دارد؛ ولی از قرآن فهمیده میشود که سحر دو گونه است:
گونه ی یکم سِحر، مواردی ست که واقعیت ندارد؛ بلکه صرفاً تأثیری است که جادوگر بر خیال بیننده می گذارد و به او وانمود می کند که جادوی او حقیقت دارد؛ مانند جادوی ساحران فرعون که بر اساس این آیات، آنان چشمان مردم را سحر کردند و در دلهایشان ترس افکندند، و به فرموده ی آیه ی 66 سوره ی طه، حتّی حضـرت موسی هم چنین انگاشت که طناب ها و عصاهای ساحران حرکت می کند. البته دقیقاً روشن نیست که شیوه ی کار ساحران فرعون چه بوده است؛ ولی روشن است؛ که آنها در خیال مردم دخل و تصـرّف می کردند و واقعاً طناب ها و عصاها را به اشیای متحرک تبدیل نمی کردند. شاید بتوان چشم بندی و شعبده بازی های زمان حاضر را نیز جزء این بخش دانست.
گونه ی دوّم سِحر امّا جادوهایی ست که واقعیت دارد.
همانطور که در تاریخ آمده است، در زمان پیامبر، مردی یهودی با جادوی خویش، آن حضـرت را در بستر بیماری انداخت، و خداوند با فرو فرستادن سوره های فلق و ناس و سپس خواندن آن ها توسّط حضرت علی، سِحر آن جادوگر را باطل کرد. به هر حال، سحر و جادو از نظر اسلام حرام و جزء گناهان محسوب می شود، و به فرموده ی امیر مؤمنان علی، گناه آن در حدّ کفر به خداست. نکته ی دیگری که از این آیات استفاده می شود، تفاوت معجزه و سحر است. جادوگری، کاری آموختنی و یاددادنی است؛ ولی معجزه از عهده ی انسان های معمول خارج است و فرستادگان خدا به لطف و یاری او، آن را برای مردم انجام می دهند. اعجاز، فراگرفتنی و یاددادنی نیست و کاری منحصر به فرد است. از همین رو، ساحران زبردست فرعون که در جادوگری، سرآمد زمان خود محسوب می شدند، با دیدن معجزه ی حضرت موسی یعنی تبدیل عصای چوبین به ماری عظیم الجثه بروشنی فهمیدند که کار موسی، سِحر و جادو نیست و او جادو نکرده است. پس بلافاصله در برابر آن حضرت تسلیم شدند و به او ایمان آوردند و تا پای جان بر سر ایمانشان ایستادند .
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
#همسران
نشانههای طلاق عاطفی
❤️🩹 طلاق عاطفی وقتی به وجود میاد که زن و شوهر در کنار هم به سردی زندگی میکنند ولی به دلایل مختلف تقاضای طلاق قانونی نمیکنند.
👆🏼محتوای این اینفوگرافی برگرفته از آیات و روایات هست.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سرزنش_کردن
#فرزندپروری
حرف گوش نمیده!
به هیچ صراطی مستقیم نیست!
هیچ تنبیه و تشویقی روش اثر نداره!
#استاد_شجاعی
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرزندپروری
♦️این قسمت: باید تربیت تبدیل به یک جریان فراگیر اجتماعی بشود!
#استاد_تراشیون
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5852829127706412424.mp3
2.04M
🔸ترتیل صفحه 165 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام رست
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 7
سوره مبارکه الاعراف
صفحه 165
قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ (121)
گفتند: ما به پروردگار جهانيان ايمان آورديم; (121)
رَبِّ مُوسَىٰ وَهَارُونَ (122)
پروردگار موسى و هارون. (122)
قَالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ۖ إِنَّ هَٰذَا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ فِي الْمَدِينَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْهَا أَهْلَهَا ۖ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ (123)
فرعون گفت: پيش از آن که من به شما اجازه دهم به او ايمان آورديد! بى شک اين نيرنگى است که در شهر به کار برده ايد تا اهلش را از آن بيرون کنيد، پس به زودى خواهيد دانست. (123)
لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلَافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ (124)
حتماً دست و پاى شما را برخلاف يکديگر قطع مى کنم، سپس همه شما را به دار مى کشم. (124)
قَالُوا إِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا مُنْقَلِبُونَ (125)
گفتند: [باکى نيست ]بى ترديد ما به سوى پروردگار خود باز مى گرديم. (125)
وَمَا تَنْقِمُ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِآيَاتِ رَبِّنَا لَمَّا جَاءَتْنَا ۚ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ (126)
و تو چيزى را جز اين بر ما عيب نمى گيرى که ما به آيات پروردگار خود وقتى براى ما آمد ايمان آورديم. پروردگارا! صبرى [پايدار ]بر ما فرو ريز و ما را در حال تسليم بميران. (126)
وَقَالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَىٰ وَقَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَيَذَرَكَ وَآلِهَتَكَ ۚ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَاءَهُمْ وَنَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ وَإِنَّا فَوْقَهُمْ قَاهِرُونَ (127)
و سران قوم فرعون [به او ]گفتند: آيا موسى و قومش را وا مى گذارى تا در اين سرزمين فساد کنند و او تو و معبودانت را واگذارد؟ گفت: به زودى کشتار پسرانشان را آغاز مى کنيم و دخترانشان را زنده مى گذاريم و قطعاً ما بر آنان مسلّطيم. (127)
قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا ۖ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ (128)
موسى به قومش گفت: از خدا کمک بخواهيد و صبر پيشه کنيد، همانا زمين ملک خداست، آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد واگذار مى کند، و عاقبت [نيک ]براى تقوا پيشگان است. (128)
قَالُوا أُوذِينَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا وَمِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا ۚ قَالَ عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَيَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (129)
[به موسى ]گفتند: پيش از آن که تو به سوى ما بيايى و بعد از اينکه به سوى ما آمدى آزار ديديم! گفت: اميد است پروردگار شما دشمنانتان را هلاک کند و شما را در اين سرزمين جانشين [آنان ]سازد و بنگرد که شما چگونه عمل خواهيد کرد. (129)
وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (130)
و همانا ما فرعونيان را به خشکسالى و کم شدن محصولات مبتلا کرديم، باشد که متذکّر شوند. (130)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۶۵🌷
👈 محافظ ایمان:
هیجان و اضطراب، به آخرین حد خود رسیده بود. بزرگ ترین ساحران مصـر، با غرور و تکبّر تمام به میدان رقابت با موسی آمده بودند و هر آنچه را که در توان داشتند، به میان آوردند و به عزّت فرعون سوگند خوردند که موسی را شکست خواهند داد؛ ولی در یک آن، تمام اسباب و وسایل جادوگری شان را عصای موسی که به ماری ترسناک تبدیل شده بود، بلعید و چیزی برایشان باقی نگذاشت. ساحران که سحر و جادو را به خوبی می شناختند یقین کردند که موسی از سنخ آنان نیست و از سوی نیرویی برتر از انسان ها حمایت می شود. به همین سبب، بی درنگ بر خاک افتادند و به خدای موسی ایمان آوردند و بر آستانش سجده کردند. فرعونِ کوردل که هیچ روزنه ای برای تابش حقیقت در وجودش باقی نمانده بود و خود را مالکِ جسم و روح مردم میدانست، فریاد بر آورد که شما با اجازه ی چه کسی به موسی ایمان آوردید؛ اصلاً شما و موسی از قبل با هم تبانی کرده اید که مرا رسوا کنید و خودتان حکومت مصر را به دست گیرید! برای همین، شما را به اشدّ مجازات محکوم می کنم و دست ها و پاهایتان را به طور مخالف(دست راست و پای چپ یا به عکس) قطع می کنم و دستور می دهم که با همین حال بر درختان خرما آویزانتان کنند تا جان دهید و آنگاه بفهمید كه عذاب و شکنجه ی کدام یک از ما سخت تر است؛ من یا خدای موسی! آری، فرعون تمام خشم خود را به رخ ساحران کشید تا شاید آنان بترسند و از او عذرخواهی کنند و دیگر کسی جرأت نکند در مقابل او بایستد؛ ولی ایشان مانند افراد کوری که به تازگی بینایی شان را به دست آورده اند، آرام و مطمئن در برابر او ایستادند و گفتند:
«تو خود می دانی که همه ی تهمت هایت دروغ است و ما را فقط برای ایمان آوردن به نشانه های خدا مجازات می کنی.»
آنگاه به درگاه خدا روی کردند و گفتند: «پروردگارا، وجود ما را از صبر و استقامت پر کن و جان ما را در حالی بگیر که تسلیم فرمان تو هستیم.»
آن مردان بزرگ، در آن لحظه ی حساس، از خدا «صبر» خواستند؛ زیرا می دانستند که گوهر ایمانشان، تنها با صبر و شکیبایی حفظ می شود، و اگر صبرشان تمام شود، شاید دست از ایمانشان بکشند. آری، صبر، مهم ترین عامل در حفظ ایمان افراد است؛ زیرا انسان تا زمانی بر سر ایمانش می ایستد که در برابر مشکلات تسلیم نشود، و اگر زمانی، سختی ها او را در هم شکند، دیگر ایمانی برایش نخواهد ماند. شاید کسانی را در اطراف خود دیده باشیم یا حال و روزشان را شنیده باشیم که مشکلات و سختی های مالی یا بیماری و فوت عزیزانشان، باعث دست برداشتن آنان از مقدّسات و پشت کردن به دین شده است. باید بدانیم که همه ی این سختی ها، امتحان خداست که در پس آن، سعادت جاودان نهفته است. پیشوای پنجم ما شیعیان چه زیبا فرموده است:
«بهشت را سختی ها پوشانده است؛ به همین سبب، هر کس در برابر مشکلات دنیا صبر کند، وارد بهشت می شود. و دوزخ را لذّت ها و شهوت رانی های حرام پوشانده است؛ به همین علّت، هر کس به خودش طعم لذّت و شهوترانی حرام را بچشاند، وارد آتش خواهد شد.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
راهکار درمان کودک خجالتی.mp3
2.12M
#خجالت_کشیدن_کودکان
🔻 راهکار درمان کودک خجالتی
#استاد_عزیزی_معین
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت
🔴 یه کم شرافت ببینیم 😍
👈 اگر انتهای تربیت منجر به این نشود، گویی کاری انجام نشده ...
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی از رفتارهای زن که نقش اقتدارشکنانه برای مرد دارد!
🔴 #دکتر_حبشی
《"زنان،بهترین معماران خانواده هستند"》
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
هدایت شده از جنبش فرهنگی رحیل
﷽
📣 #اطلاع_رسانی
🏳 جلسه هیئت هفتگی
🌷 یادبود روحانی مدافع حرم شهید احمد مکیان
🎙سخنران :
🔹️حجت الاسلام مسعود یوسفی
مداح :
🔹️کربلایی مصطفی ایمانی
🕗 زمان :
پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ساعت ۲۰:۳۰
📍مکان :
واقع در خواجه ربیع - بهمن ۹
مسجد و حسینیه محمد رسول الله
🔹خواهران - برادران🔹
#هییت_هفتگی
#روضه_هفتگی
#بهشت_هفتگی
#جنبش_فرهنگی_رحیل
[@jonbeshrahil]
4_5857332727333783208.mp3
1.79M
🔸ترتیل صفحه 166 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه - صبا
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 7
سوره مبارکه الاعراف
صفحه 166
فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَمَنْ مَعَهُ ۗ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (131)
[ولى به متذکّر نشدند ]پس هنگامى که خوشى و رفاه به سراغشان مى آمد مى گفتند: اين از [خوبى ]ماست و چون گزندى به آنان مى رسيد به موسى و کسانى که با او بودند فال بد مى زدند. آگاه باشيد که شومى [و بدبختى ]آنان تنها نزد خداست [که گناه را مايه بدبختى آنان ساخته است ]ولى بيشترشان [اين را ]نمى دانستند. (131)
وَقَالُوا مَهْمَا تَأْتِنَا بِهِ مِنْ آيَةٍ لِتَسْحَرَنَا بِهَا فَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ (132)
و [به موسى ]گفتند: هر گونه آيتى براى ما بياورى که ما را با آن افسون کنى، ما هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد. (132)
فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ (133)
پس توفان و ملخ و شپش و قورباغه و خون را که معجزاتى جدا جدا بودند بر آنان فرستاديم ولى تکبر ورزيدند و مردمى مجرم بودند. (133)
وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ ۖ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرَائِيلَ (134)
و هنگامى که عذاب بر آنان واقع شد گفتند: اى موسى! به خاطر ما، پروردگارت را به آن عهدى که نزد تو دارد بخوان، اگر اين عذاب را از ما بردارى حتماً سخن تو را باور مى کنيم و بنى اسرائيل را [آزاد مى سازيم و ]با تو مى فرستيم. (134)
فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلَىٰ أَجَلٍ هُمْ بَالِغُوهُ إِذَا هُمْ يَنْكُثُونَ (135)
پس هنگامى که آن عذاب را تا سرآمدى که بايد بدان مى رسيدند از آنان برداشتيم ناگهان پيمان شکنى کردند. (135)
فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ (136)
پس از آنان انتقام گرفتيم و در دريا غرقشان کرديم، چرا که آيات ما را تکذيب کردند و از آنها غافل بودند. (136)
وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا ۖ وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَىٰ عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا ۖ وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا كَانُوا يَعْرِشُونَ (137)
و آن قومى را که همواره به زبونى کشانده مى شدند وارث شرق و غرب آن سرزمينى ساختيم که در آن برکت نهاده بوديم، و آن سخن نيکوى پروردگارت درباره بنى اسرائيل [مبنّى بر حاکميّت آنان]، به سبب صبرى که کردند تحقّق يافت و آنچه را فرعون و قوم او [از قصرهاى پرشکوه ]مى ساختند و آن باغهاى داربست دار را که فراهم مى کردند ويران کرديم. (137)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۶۶🌷
👈تضرّع و زاری در سختی ها، غفلت و پیمان شکنی در آسودگی ها:
در میان پیامبرانی که سرگذشت آنان در قرآن آمده، حضرت موسی و قوم او، بیشترین حجم از داستان انبیا را به خود اختصاص داده اند. داستان پیامبران، به ویژه سرگذشت موسی و فرعون، سراسر عبرت و پند و موعظه است، و حال و روزشان، با افرادی که در زمان پیامبر و پس از آن حضرت تاکنون می زیسته اند، شباهت های زیادی دارد.
در روایتی از پیامبر اسلام می خوانیم: «بی شک شما راه و روش گذشتگان را قدم به قدم طی می کنید و پا جای پای آنان می گذارید.»
این پیش گویی تهدیدآمیز، به همه ی ما هشدار می دهد که از اشتباهات گذشتگانمان پند بگیریم و در راه خوبانشان قدم بگذاریم.
این آیات، به یکی از ویژگی های بد فرعونیان اشاره می کند که با کمی دقّت معلوم می شود که نه تنها ویژگی آنان، بلکه صفت بسیاری از مردم گذشته و حال است. پس از آن که حضرت موسی ، فرعون و فوعونیان را به ایمان به خدا و آزاد کردن بنی اسرائیل دعوت کرد، آنان او را دروغگو شمردند و دعوتش را رد کردند. خداوند نیز آن ها را به مشکلاتی دچار کرد تا مگر از خواب غفلت بیدار شوند و به سوی او باز گردند؛ مشکلاتی مانند قحط و خشکسالی، توفان، هجوم ملخ و شپش و قورباغه به خانه و زندگی و مزارع و باغ های آنان، و تبدیل شدن آب به خون. آنان پس از بروز هر یک از این مشکلات، نزد موسی می رفتند و با فروتنی و تواضع از او تقاضا می کردند که از خدا بخواهد تا آن مشکل رفع شود، و به او قول می دادند که پس از برطرف شدن آن، به او ایمان آورند و بنی اسرائیل را آزاد کنند؛ امّا پس از این که مشکل شان با دعای موسی رفع میشد، پیمانشان را می شکستند و همه چیز را فراموش می کردند. قرآن کریم بارها به این ویژگی بد انسان اشاره کرده و آن را نکوهیده است. خداوند در آیه ی 51 سوره ی فصّلت می فرماید:
«هرگاه به انسانهای غافل و بی خبر نعمتی می دهیم، روی برمی گردانند و با غرور و تکبّر، به حق و حقیقت پشت می کنند؛ ولی هنگامی که ناراحتی مختصری به آنان می رسد، پیوسته تقاضا می کنند که آن ناراحتی برطرف شود.»
چه بسیار افرادی که در هنگام بیماریِ خود یا خانواده شان یا مشکلات مالی و ...، صبح و شب در مسجد به نماز و دعا مشغول می شوند و به درگاه معصومین توسّل می کنند؛ ولی با برطرف شدن مشکلاتشان، راز و نیاز و توجه به خدا را فراموش می کنند و حتّی واجبات خدا مانند نماز، روزه، حجاب، خمس و ... را زیر پا می گذارند. امیر مؤمنان علی در توصیف پرهیزکاران راستین می فرماید:
«آنان در راحت و آسایش همان طورند که در سختی ها و مشکلات هستند.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_خمینی ره
🔸 اشاره کوچک به سبک زندگی امام خمینی (ره) و میزان محبّت ایشان به همسرش
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرزندآوری
🎧 معایب تک فرزندی
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ازدواج
رفتار عجیب آیت الله خویے با خواستگار دخترش
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5859327980160943417.mp3
1.84M
🔸ترتیل صفحه 167 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه - عراق
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 7
سوره مبارکه الاعراف
صفحه 167
وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَهُمْ ۚ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ (138)
و بنى اسرائيل را از دريا عبور داديم; پس بر قومى گذشتند که بر پرستش بتهايى که داشتند مداومت مى کردند. گفتند: اى موسى! همانگونه که اينها معبودانى دارند براى ما نيز معبودانى قرار ده. گفت: بى شک شما قومى هستيد که نادانى مى کنيد. (138)
إِنَّ هَٰؤُلَاءِ مُتَبَّرٌ مَا هُمْ فِيهِ وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (139)
قطعاً آنچه اينان در آن هستند تباه و آنچه انجام مى دهند باطل است. (139)
قَالَ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ إِلَٰهًا وَهُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ (140)
[سپس ]گفت: آيا غير خدا معبودى براى شما طلب کنم، در حالى که او شما را بر جهانيان برترى داده است؟ (140)
وَإِذْ أَنْجَيْنَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ ۖ يُقَتِّلُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ وَفِي ذَٰلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ (141)
و [ياد کنيد ]وقتى را که شما را از فرعونيان نجات داديم که آن عذاب سخت را بر شما تحميل مى کردند: پسرانتان را مى کشتند و زنانتان را زنده مى گذاشتند، و در اين [براى شما] از جانب پروردگارتان امتحانى بزرگ بود. (141)
۞ وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ (142)
و با موسى، سى شب وعده گذاشتيم و آن را با ده شب کامل کرديم، پس ميعاد پروردگارش چهل شب تمام شد. و موسى به برادرش هارون گفت: در ميان قوم من جانشينم باش و به اصلاح بپرداز و از راه مفسدان پيروى مکن. (142)
وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَٰكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ (143)
و هنگامى که موسى براى ميعاد ما آمد و پروردگارش با او تکلّم کرد گفت: پروردگارا، خود را به من بنما تا به تو نظر کنم. گفت هرگز مرا نخواهى ديد، ولى به اين کوه نظر کن، پس اگر در جاى خود ثابت ماند مرا خواهى ديد. پس چون پروردگارش بر آن کوه تجلّى کرد آن را درهم کوبيد و متلاشى ساخت و موسى به هوش افتاد، پس چون به هوش آمد گفت: تو منزّهى، به درگاهت توبه کردم و من نخستين مؤمنم. (143)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۶۷🌷
👈آیا خدا را می توان دید؟:
بر اساس آیات قرآن، خدای بزرگ با پیامبر خود موسی قرار گذاشت که آن حضـرت چهل شبانه روز را در کوه طور به عبادت و راز و نیاز با او سپری کند و پس از آن، کتاب آسمانی تورات را از خدا تحویل بگیرد. در این مدّت، اتّفاقات مهمی رخ داد که این آیه به یکی از آن ها اشاره می کند.
بر اساس این آیه، خداوند در کوه طور با حضرت موسی سخن گفت. البته این نخستین باری نبود که خدا با حضرت موسی سخن می گفت؛ بلکه در ابتدای رسالت آن حضرت نیز در سرزمین مقدس «طُوی» با او سخن گفته بود. به همین علت، در میان پیامبران خدا، حضـرت موسی به «کلیم الله»، یعنی شخصی که خدا با او سخن گفته، معروف است.
البته روشن است که خداوند، مانند ما سخن نمی گوید؛ بلکه صدایی را در فضا پدید آورده و بدینوسیله پیام خویش را به گوش حضرت موسی رسانده است. به هر حال، پس از سخن گفتن خدا با حضـرت موسی، او تقاضا کرد که خداوند خود را به او نشان دهد. البته به درستی روشن نیست که آن پیامبر الهی برای چه منظوری چنین تقاضایی کرد؛ آیا او از طرف قوم خود چنین درخواستی را از خدا کرد یا این واقعاً خواسته ی خودش بود؟ به هر حال، پاسخ خدا به این درخواست این بود که او به هیچ وجه دیده نمی شود. می دانیم که فقط اشیای مادّی به چشم می آیند و خدا جسم نیست که بتوان او را با چشم دید. خدا امّا برای نشان دادن قدرت و بزرگی خود به حضرت موسی، به او فرمود که به کوهی که در برابرش بود، نگاه کند. در همان لحظه، آن کوه عظیم تکه تکه شد، و خدا بدین روش به پیامبر خود فهماند که بسیار بزرگ تر از آن است که بتوان او را با چشم دید؛ بلکه هر آنچه دیده می شود، مخلوق اوست و در دستان قدرت او قرار دارد. پس از آن اتفاق هولناک، موسی بیهوش بر زمین افتاد، و پس از به هوش آمدن، خدا را ستود و از اینکه دیده شود، پاک و منزّه شمرد. آری، خدای بزرگ، نه در دنیا و نه در آخرت دیده نمی شود و کسانی که خیال می کنند او را می توان دید، خدای جهان آفرین را مانند مخلوقاتش فرض کرده اند. در روایتی می خوانیم که شخصی از امام صادق پرسید:
«آیا خدا در قیامت دیده میشود؟»
امام فرمود: «خدا از چنین چیزی بسیار پاک و منزه است. چشم ها فقط چیزهایی را می بینند که رنگ و حالت داشته باشند؛ در حالی که خدا، آفریننده ی رنگ و حالت است [و خودش جسم نیست که رنگ و حالت داشته باشد].» آری، خداوند دیدنی نیست؛ امّا درک شدنی است. دلهای باایمانِ بندگان صالح خدا او را چنان درک می کنند که گویا همواره او را می بینند؛ چرا که نشانه های وجود خداوند در ذرّه ذرّه ی این عالم و در تمام لحظات حیات انسان مشاهده می شود.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
👶#فرزند_پروری
❓چطور بچه کتابخون تربیت کنیم؟
📚 تا سه سالگی تو اتاق بچهها کتاب بذارین
📚 سه تا ۶ سالگی هر روز برای بچهها کتاب بخونین.
📚 در دوران دبستان با بچهها کتاب بخرین.
📚 در سن نوجوونی هم علاقهمندیهاش رو درک کنید.
📕 یادتون باشه خودتون الگو باشید🌹
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
29.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فضای_مجازی
تهدیدها و آسیبهای اینترنت و فضای مجازی برای خانواده
#استاد_مهکام
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خانواده
❓اصلی ترین عوامل بی اعتمادی در خانواده چیست؟
⁉️مقصر این بی اعتمادی ها در خانواده کیست؟
#محسن_عباسی_ولدی
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
﷽
📣 #اطلاع_رسانی
💐《 خانواده بهشتی 》💐
🔶️ موضوع تربیت فرزند
🎙با ارائه :
🔹️ حجت الاسلام نظری
🕗 زمان :
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ساعت ۱۷
📍مکان :
خواجه ربیع، بلوار بهمن - بین
بهمن ۲۲ و ۲۴ ، مسجد مهدیه
⬅️ ورود به جلسه برای عموم آزاد می باشد .
شماره تماس راهنما:
09156170062
09152453853
#خانواده_بهشتی
#تربیت_فرزند
#ارتباط_موثر
#جنبش_فرهنگی_رحیل
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5861899450095503009.mp3
1.7M
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
روزمون رو شروع میکنیم با😍
🔸ترتیل صفحه 168قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام صبا
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 7
سوره مبارکه الاعراف
صفحه 168
قَالَ يَا مُوسَىٰ إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَاتِي وَبِكَلَامِي فَخُذْ مَا آتَيْتُكَ وَكُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ (144)
[خدا ]گفت: اى موسى! همانا من تو را با پيام ها و با کلام خودم بر مردم برگزيدم، پس آنچه را به تو دادم بگير و از شاکران باش. (144)
وَكَتَبْنَا لَهُ فِي الْأَلْوَاحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا ۚ سَأُرِيكُمْ دَارَ الْفَاسِقِينَ (145)
و براى موسى در الواح [تورات ]از هر چيزى نوشتيم تا موعظه اى باشد و توضيحى براى هر چيزى. پس [به او گفتيم: ]آنها را با قوّت بگير و قوم خود را امر کن تا به بهترين آنها عمل کنند. به زودى سراى فاسقان را به شما نشان خواهم داد. (145)
سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ (146)
به زودى کسانى را که به ناحق در زمين تکبّر مىورزند از آيات خود رويگران مى کنم و اگر آنان هر آيتى را ببينند به آن ايمان نمى آورند، و اگر راه هدايت را ببينند آن را راه خود انتخاب نمى کنند، و اگر راه ضلالت را ببينند آن را راه خود انتخاب مى کنند. اين بدان سبب است که آنان آيات ما را تکذيب کردند و آنها غافل بودند. (146)
وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَلِقَاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ ۚ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (147)
و کسانى که آيات ما و لقاى آخرت را تکذيب کردند اعمالشان تباه است. آيا جز در برابر آنچه عمل مى کردند جزا داده مى شوند؟ (147)
وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَىٰ مِنْ بَعْدِهِ مِنْ حُلِيِّهِمْ عِجْلًا جَسَدًا لَهُ خُوَارٌ ۚ أَلَمْ يَرَوْا أَنَّهُ لَا يُكَلِّمُهُمْ وَلَا يَهْدِيهِمْ سَبِيلًا ۘ اتَّخَذُوهُ وَكَانُوا ظَالِمِينَ (148)
و قوم موسى بعد از [رفتن ]او، از زيورهاى خود گوساله ى را که جسدى بود و صداى گاو داشت [به پرستش ]گرفتند. آيا نمى ديدند که آن [گوساله ]با آنان سخن نمى گويد و به راهى هدايتشان نمى کند؟ آن را [معبود خود ]گرفتند در حالى که ظالم بودند. (148)
وَلَمَّا سُقِطَ فِي أَيْدِيهِمْ وَرَأَوْا أَنَّهُمْ قَدْ ضَلُّوا قَالُوا لَئِنْ لَمْ يَرْحَمْنَا رَبُّنَا وَيَغْفِرْ لَنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (149)
و چون پشيمان شدند و ديدند که واقعاً گمراه شده اند گفتند: اگر پروردگار ما به ما رحم نکند و ما را نيامرزد قطعاً از زيانکاران خواهيم بود. (149)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۶۸🌷
👈 آتش در خرمن:
همه ی ما با معنای «مالکیّت» آشنا هستیم و بر اساس آن، اشیای زیادی را «برای خودمان» می دانیم. البته قانون مالکیت، از نظر دین و قانون محترم است و هیچ کس حق ندارد به مال دیگری دست درازی کند؛ ولی واقعیت این است که اشیای متعلق به ما فقط تا پایان عمر به ما تعلق دارند و پس از آن دیگر برای ما نیستند؛ جز یک چیز که آن هم «اعمال» ماست. آری، از نظر قرآن، تنها چیزی که حقیقتاً برای انسان است و تا ابد برایش باقی میماند، کارهای اوست. این کارها در جهانِ پس از مرگ، به پاداش یا کیفر تبدیل می شود و انسان برای همیشه با آن زندگی می کند. به همین سبب، در روایات معصومین، دنیا به مزرعه ای تشبیه شده که بذرِ اعمالِ انسان در آن پاشیده می شود، و آخرت، زمان چیدن محصول این مزرعه خواهد بود.
بر اساس آیات قرآن اما در وضع خاصی، تمام اعمال خوب انسان نابود می شود و آتش سوزانی، مزرعه ی آخرتش را فرا می گیرد و هیچ کار خوبی برایش باقی نمی گذارد، و در حقیقت، تنها داشته ی واقعی او را نابود می کند. این نوع نابودی عمل، «حَبط» نام دارد. واژه ی حبط، 16 بار در قرآن به کار رفته است. بررسی آنها نشان می دهد که بزرگ ترین عامل حبط اعمال، شرک و کفر به خداست. از نظر قرآن، کسانی که از حقیقت آگاه هستند و از سر لجاجت ایمان نمی آورند، اگر کار خوبی هم داشته باشند، از آن کارها سودی نخواهند برد؛ زیرا درختِ اعمالِ نیک باید بر زمین محکم و استوار روییده باشد، و نه بر آب! آیه ی 26 سوره ی ابراهیم چنین می گوید که «وضعیت کافران، مانند درخت هرزه و آفت زده ای ست که از زمین کنده شده و هیچ آرام و قراری ندارد.» آیا میتوان تصور کرد که چنین درختی، میوه ی گوارایی بدهد؟! در آیه ی 18 سوره ی ابراهیم نیز می خوانیم که «وضعیت کارهای کافران، مانند خاکستری است که در روزی توفانی، باد شدیدی به آن بوزد و آن را پراکنده کند و هیچ چیز باقی نگذارد.» البته باید توجه کنیم که کفر و شرک، صورت های متفاوتی دارد؛ مثلاً از نظر قرآن، افراد منافق و دورو، کافر هستند و اعمالشان نابود خواهد شد؛ یا بلند کردن صدا نزد پیامبر و توهین به آن حضرت، موجب کفر و حبط اعمال می شود. همچنین بر اساس روایات، نپذیرفتن ولایت امامان معصوم و مخالفت با آنان، اعمال انسان را بی فایده می کند. نیز در روایات پیشوایان دین می خوانیم که کسانی که برای خوشآمد دیگران عبادت می کنند و نه برای خشنودی خدا، عباداتشان بی فایده است. آشکارترین نمونه ی حبط عمل، شیطان است که خداوند عبادت هزارساله ی او را به سبب تکبّرش نابود کرد. البتّه ذکر این نکته لازم است که در مقابل، خداوند برخی از اعمال بد انسان ها را به سبب اعمال نیک آنان از بین می برد. در آیه ی 114 سوره ی هود بیان شده که اعمال نیک، بدی ها و آثار سوء اعمال بد را از بین می برد.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
1_1272928443.pdf
632.7K
📚 #معرفی_کتاب
🔷 تربیت کودک
مؤلف: استاد علی صفایی حائری
نقش معلم مربی، روش تربیت، عوامل تربیت
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرزندپروری
ذکر عاقبتبخیری فرزندانتون🙏
#استاد_حسینی_قمی
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil