eitaa logo
رهجو
964 دنبال‌کننده
230 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ابوالفرج اصفهانی(2) 🔸شیخ طوسى، منتجب الدین و ابن شهر آشوب او را در فهرست علماى شیعه ذکر کرده اند. غالب کسانى که او را شیعه دانسته اند، او را شیعه زیدى معرفى کرده اند نه شیعه اثنى عشرى. 🔹شیخ طوسی درباره مذهب او می نویسد: أبو الفرج الاصفهاني ، زيدي المذهب. 👈 ابن داود و علامه حلی نیز وی را در زمره شیعیان زیدی دانسته‌اند. @rahjoo_213
✅ ابوالفرج اصفهانی(3) 🔸محمدباقر خوانساری در کتاب روضات الجنات، گرچه در شیعه زیدی بودن ابوالفرج اصفهانی تردید نمی‌کند، اما او را اهل تظاهر به تشیع معرفی کرده و با استناد به اشعار ابوالفرج در کتاب الاغانی، معتقد است وی در مدح اهل بیت تصریحی در اشعارش ندارد و به هدف نزدیک شدن به پادشاهان عصر و بهرمند شدن صله از دربار سلاطین اشعار را سروده است؛ چنان‌که مروانی بودن وی را نیز دلیل دیگری بر غیر امامی بودن او قلمداد کرده است. ▪️و أمّا ما وجد فى كلماته من المديح،ففيه أوّلا أنّه غير صريح؛و لو سلّم،فهو محمول على قصد التّقرّب إلى أبواب ملوك ذلك العصر،المظهرين لولاية أهل البيت عليهم السلام غالبا،و الطّمع فى جوائزهم العظيمة بالنّسبة إلى مادحيهم كما هو شأن كثير من شعراء ذلك الزّمان،فانّ‌ الإنسان من عبيد الإحسان،مع إنّى تصفّحت كتاب اغانيه المذكور إجمالا،فلم ار فيه إلاّ هزلا أو ضلالا أو بقصص أصحاب الملاهى اشتغالا و عن علوم أهل بيت الرّسالة اعتزالا،و هو فيما ينيف على على ثمانين ألف بيت تقريبا مضافا إلى كون الرّجل من الشّجرة الملعونة فى القرآن و داخلا فى سلسلة بنى أميّة و آل مروان،فكيف يمكن وجود رجل من أهالى الإيمان فى قوم توجّه إلى قاطبتهم الالعان،على أىّ‌ لسان،و من أىّ‌ إنسان... 🔹او زیدی است، نه شیعی، سخنانی كه در مدح اهل بیت گفته است، هیچ‌یك صریح نیست؛ اگر هم‌چنین باشد، باید حمل بر آن كرد كه وی می‌خواسته است به بارگاه شاهان آن زمان كه غالباً به ولایت اهل بیت اعتقاد داشتند، تقرب جوید و مانند شاعران دیگر آن زمان، از صلات كلان ایشان بهره برد ... من اغانی را اجمالاً تصفح كرده‌ام و در بیش از ۰۰۰‘۸۰ بیتی كه نقل كرده است، چیزی جز هزل و گمراهی ... و دوری از علوم اهل بیت رسالت نیافتم. علاوه بر این، او از شجرۀ ملعونه [یعنی بنی‌امیه] بوده است 📚روضات الجنات، ج۵، ص۲۲۱. @rahjoo_213
✅ ابوالفرج اصفهانی(4) 🔻مرحوم مامقانی در تنقیح المقال درباره ابوالفرج اصفهانی می نوسید: و اقول لم اقف على تعرّض له فى فصل الأسماء و الرّجل و ان كان زيديّا الاّ انّه معتمد عند الأصحاب فيكون حديثه من الموثّق و اللّه العالم. 🔻علامه مجلسی در کتاب حق الیقین آورده است: ابن ابى الحديد از كتاب اغانى أبو الفرج اصفهانى كه معتبرترين كتابهاى مخالفين است روايت كرده... 🔻میرزا خلیل کمره‌ای در عنصر شجاعت نوشته است: مصنفات ابوالفرج هم همين طور است(شبيه‌تر است به كتب داستان سرايان)، همچون اغانى و قطعاتى از مقاتل الطالبين او. 🔻مرحوم افندی در تعلیقه امل الآمل چنین می نگارد: و يظهر من كلام ابن شهرآشوب في المناقب عند ذكر أسانيده إلى كتب العامة أنه جعل أبا الفرج الاصفهاني من علماء العامة و كتابه الأغاني من كتب العامة، على ما نقله الأستاد الاستناد في أوائل بحار الأنوار، قال: أسناد الأغاني عن الفصيحي عن عبد القاهر الجرجاني عن عبد الله بن حامد عن محمد بن محمد عن علي بن عبد العزيز اليماني عن ابى الفرج علي بن الحسين الاصفهاني. انتهى‏ و كلام المؤلف نفسه في فهرست كتاب [إثبات‏] الهداة يشعر أيضا بكونه من العامة حيث عده و كتابه منهم. و مرادهما من العامة غير الاثني عشرية، فلا منافاة. @rahjoo_213
✅ ابوالفرج اصفهانی(5) 🔸ابن جوزی در حق ابوالفرج گوید: او شیعی بود و چون اویی را اعتماد نشاید. در کتاب‌هایش به چیزهایی تصریح می‌کند که موجب فسق است. شرب خمر را آسان می‌گیرد و گاهی نیز روایاتی از این باب درباره خود نقل می‌کند... هر کس در اغانی او بنگرد، همه گونه زشتی می‌یابد. ...وكان يتشيع، ومثله لا يوثق بروايته، فإنه يصرح في كتبه بما يوجب عليه الفسق، ويهون شرب الخمر، وربما حكى ذلك عن نفسه...«المنتظم في تاريخ الملوك والأمم. (14/ 185) 🔹ذهبی در ميران الاعتدال درباره او نوشته است: والظاهر أنه صدوق. و در تاریخ اسلام از ابن تیمیه چنین نقل می کند: رأيت شيخنا تقي الدين ابن تيمية يضعفه، ويتهمه في نقله ويستهول ما يأتي به. 🔸ابن حجر در لسان المیزان از این که وی مروانی و متشیّع است، اظهار تعجب کرده و می‌نویسد: شیعی و هذا نادر فی أموی. 🔻خطیب بغدادی هم چنین نگاشته: حَدَّثَنِي أَبُو عَبْد اللَّه الحسين بْن مُحَمَّد بْن القاسم بْن طباطبا العلوي، قَالَ: سمعت أبا مُحَمَّد الحسن بْن الحسين النوبختي، يَقُولُ: كان أَبُو الفرج الأصبهاني أكذب الناس كان يدخل سوق الوراقين، وهي عامرة، والدكاكين مملوءة بالكتب، فيشتري شيئا كثيرا من الصحف، ويحملها إِلَى بيته، ثم تكون رواياته كلها منها. @rahjoo_213
✅ ابوالفرج اصفهانی(6) ✔️آیت الله مددی: 🔸بزرگترین قیام های زمان بنی عباس توسط زیدی ها انجام شد. مقاتل الطالبیین کتاب خوبی است در شرح حال این قیام ‏ها. خودش هم زیدی است ظاهراً البته نسباً از بنی امیه است ولی به خاطر حضور در اصفهان به شیعه معروف شده است؛ ‏الاموی و الشامی و الشیعی است که خیلی عجیب است، ظاهرا شیعه زیدی است. قسمت هایی از مطالبی که از اقدامات ‏علیه سادات حسنی نقل می کند، خیلی دلخراش است. @rahjoo_213
✅ ابوالفرج اصفهانی(7) 🔸اگر چه کتاب مقاتل الطالبیین از نظر تاریخی و قدمت جایگاه ارزشمندی دارد اما نباید همردیف کتب اصیل و مهم شیعی قرار بگیرد. در تعارض بین روایات کتبی مانند کافی، غیبت نعمانی و .... تقدم با روایات کتب شیعی اصیل است. بالخصوص با توجه به مذهب زیدی داشتن ابوالفرج که گفته‌اند هدف اصلی ابوالفرج در مقاتل الطالبیین، ذکر تاریخ بزرگان زیدیه است و گویا در راستای جانبداری از مذهبش این کتاب را تألیف نموده زیرا در تمجید بزرگان زیدیه مبالغه نموده است. ♦️متاسفانه برخی بزرگان در تحلیل‌ و بررسی‌های خود نقل ابوالفرج زیدی را مقدم کرده اند. و به زیدی بودن او و جهت‌دار بودن نقل هایش توجهی نکرده اند. 🔻استاد طبسی در درس مهدویت 93/01/23 در بازگو کردن متن تنقیح المقال بعد از بیان روایت ذیل که از مقاتل الطالبیین است: حدثنا علي بن العباس، قال: حدثنا الحسن بن محمد، عن أحمد بن كثير الذهبي، قال: حدثنا إبراهيم بن إسحاق القطان ،قال سمعت الحسين بن علي، و يحيى بن عبد اللّه يقولان: ما خرجنا حتى...شاورنا موسى بن جعفر فأمرنا بالخروج؛ ابراهیم بن اسحاق نقل می‌کند که صاحب فخ و یحیی بن عبدالله می‌گفتند: ما قیام نکردیم مگر اینکه با موسی بن جعفر مشورت نمودیم، پس آن حضرت امر به خروج کرد.(مقاتل الطالبیین، ص383) ⬇️بیان می کنند: این روایت هم، نقض روایاتی است که قیام قبل از ظهور را باطل می‌دانند. @rahjoo_213
✅ ابوالفرج اصفهانی(8) 🔻پیرو مطلب قبل، بزرگ دیگری با نقل روایت از مقاتل الطالبیین شرکت و تایید امام صادق و کاظم علیهما السلام در قیام محمد بن عبد الله را برداشت و بیان می کنند: 🔸این را مقاتل الطالبیین می گوید؛ کتاب معروف و معتبر پیش سنی و شیعه. امام اینها را کمک می‌کرد و تایید می‌کرد. @rahjoo_213
✅ ابوالفرج اصفهانی(9) 🔻 مرويات او غالبا با اماميت منافات دارد... ✔️مرحوم شیخ ابوالفضل تهرانی در شفاء الصدور می نویسد: 🔸و از اين قبيل اشتباهات از شيخ حر بسيار شده چنانچه أبو الفرج اصبهانى كه مروانى است هم از علماى اماميه شمرده چه او بالاتفاق امامى نبوده بلكه از علماء زيديه است و اشتباه او از لفظ شيعه مذكور در كلام بعضى شده و مرويات او غالبا با اماميت منافات دارد. 🔹چنانكه از استقصاى تتبع در اغانى ظاهر است و هرگز امامى متدين راضى نمى‌شود به عبد اللّه بن جعفر ذى الجناحين كه در عصر خود تالى حسنين و ثالث قمرين بود نسبت استماع غنا بدهد با اين كه حضرت زينب سلام اللّه عليها كه عقيله خدر رسالت و محجوبه ستر امامت و رضيعه ثدى زهد و عصمت ولويه و ربيبۀ حجر علم و حكمت نبويه است حليله او بود و در خانه او ماوى داشت و همچنين از قبيل اين ترهات و خزعبلات در كتاب اغانى بسيار است و نسبت ندم سيد الشهداء عليه السّلام از سفر كربلا در روز عاشورا به او معروف و كتاب مقاتل الطالبين او مشهور است. 📚شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشور، ص254 @rahjoo_213
✅ ابوالفرج اصفهانی(10) 🔻متناسب با فکر زیدی خود... ✔️استاد رسول جعفریان: 🔸مقاتل الطالبیین، اثری است که نویسنده کوشیده است تا هر آنچه را در این زمینه بوده(اخبار علویان و قیام های آنان)، البته و طبعا گزیده و متناسب با فکر زیدی خود، در این اثر فراهم آورد و در این کار موفق بوده است. @rahjoo_213
ابوالفرج اصفهانی(11) ♻️گزارشات ابوالفرج از زید بن علی گویای میزان ارادت او به زید است. 🔸از جمله کاستی‌ها و ضعف‌های کتاب مقاتل الطالبیین، رعايت نکردن انصاف در معرفى طالبییان است. ابوالفرج با نگاهی گزینشی به معرفی قهرمانان و رهبران قیام‌ها و شرح سرگذشت طالبییان پرداخته است. او در کسوت یک مورخ بایستی به ذکر حوادث و وقایع پیش آمده در مورد تمامی افرادی که از آنها نام برده بپردازد؛ اما این مسئله در مورد تمامی طالبییان صدق نمی‌کند. از بعضی به تفصیل سخن گفته و بسیار به جزئیات پرداخته و حاشیه پردازی کرده و حتی مکرر اخباری را ذکر کرده، ولی از کثیری از طالبییان بسیار موجز و در حد ذکر نام یاد کرده است. یک پنجم کتاب به سه تن از طالبییان و یک سوم آن به هشتاد تن اختصاص داده شده است. از این رو گفته شده هدف اصلی ابوالفرج در مقاتل الطالبیین، ذکر تاریخ ائمه و بزرگان زیدیه است و گویا در راستای جانبداری از مذهبش این کتاب را تألیف نموده زیرا در تمجید بزرگان زیدیه مبالغه نمودهاست. ⬅️ درباره زید بن علی گزارش‌ها و روایاتی را ذکر می‌کند که حاکی از فضایل و ویژگی‌های خاصی در او و گویای میزان ارادت ابوالفرج به ایشان است. این ارادت و علاقه به حدی است که در هر فرصتی گریزی زده و از زید می‌گوید و در بیان اوصاف و فضایل رهبران قیام‌های زیدی نیز چنین عمل کرده است. 🔹از سوی دیگر مثلا از خطبه امام سجاد(ع) در شام و فضایل حضرت علی(ع) به جهت رعایت اختصار سخن نگفته است. از فضایل امام حسن و امام حسین و امام رضا(ع) نیز سخنی نگفته و تنها دو فضیلت از امام کاظم(ع) برشمرده است. این کم گویی تنها مربوط به اخبار اهل بیت(ع) نیست. از 64 تن از طالبییان متعلق به ایام مستعین (آغاز خلافت 248ه) تا زمان مقتدر (تا سال 313ه) بسیار مختصر و گذرا نام برده و به شیوه سایر طالبییان در نقل نسب، فضایل و مقتل، عمل نکرده است. 📚برگرفته از مقاله تاریخ‌نگاری ابوالفرج اصفهانی در مَقاتِل‌ الطّالِبیّین: مقتل‌نگاری اهل‌بیت(ع) @rahjoo_213
✅ ابوالفرج اصفهانی(12) ✔️سید محمدعلی قاضی طباطبایی، اولین شهید محراب می نگارد: 🔸آيا به فرمايش سيدنا الامام المجتهد الاكبر استادنا السيد الحجة الكوه‌كمري (قدس سرّه) : ابو الفرج اصفهانى در كتابش مقاتل الطالبين مطالب و تواريخ را با سندهاى آن‌ها نقل كرده چون اغلب نام راويان را ذكر نموده و مسندا به نقل آن‌ها پرداخته مى‌توانيم بر حسب مذاق شيعى امامى خودمان به همۀ آن‌ها اعتماد نماييم‌؟ براى اين كه با سند نقل كرده‌؟ در صورتى كه اغلب از رجال زيديه نقل كرده و چون ابو الفرج تظاهر به زيدى بودن مى‌نموده و حال آن كه اموى مروانى است و از افسق ناس بوده و نزد شيعيان اظهار تشيع مى‌كرده چنان‌چه نظر به همان تظاهرش شيخ طوسى (ره) او را شيعى زيدى دانسته است. 📚تحقیق در باره اول اربعین حضرت سید الشهدا علیه السلام، ص153 @rahjoo_213
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دین‌داری خشکِ خشنِ بی‌مقصد... ✔️آیت الله علیدوست: ❓آیا حکم شرعی در هر شرایط و وضعیتی باید اجرا شود ولو پذیرشی از جانب مردم و جامعه نباشد؟! ❓آیا این جمله که «ما مأمور به تکلیف هستیم نه نتیجه» جمله‌ی صحیحی است؟ (6) @rahjoo_213
✅تفلسف در امامیه، آری یا خیر؟(57) 🔅فلسفه یک فلس در دین، نقش ندارد! آیت الله سید محمود دهسرخی، می‌فرمودند: 🔹«آقا شیخ صدرا بادکوبه‌ای، عقاید فلسفی نداشت و می‌فرمود: فلسفه، یک فلس در دین نقش ندارد!» 📚نقل خاطره از حسن طالبیان شریف @rahjoo_213
❇️ سيد بن طاووس(1) 🔸آل طاووس خاندانى مهم در حِلّه بودند كه در چند نسل عالمانى را تربيت كرده و مقام و موقعيت نقابت علويان را نيز يافتند. 👈مشهورترين فرد و پرتأليف‌ترين نگارنده اين خاندان،على بن موسى بن جعفر (664-589ه‍‌) است كه به سيد بن طاووس مشهور شده است. او نوادۀ دخترى شيخ وَرّام بن ابى‌فَراس حِلّى،مؤلف كتاب تنبيهُ‌ الخَواطر است. 🔹سيّد بن طاووس از پرورش يافتگان مكتب حلّه است ولى صبغه تأليفات او جنبه حديثى دارد در حالى كه بيشتر عالمان حلّه صبغه تأليفات آنها جنبه فقهى دارد. ⬇️مرحوم شيخ عبّاس قمّى (1359 ق) در الكنى والالقاب مى‌گويد: اين كلمه (ابن طاووس) غالبا به رضى الدين كه كنيه‌اش: ابو القاسم، نام و نسبش: على بن موسى بن جعفر بن طاوس حسنى حسينى بود گفته ميشود.... و گاهى كلمه (ابن طاووس) به برادر همين على بن طاوس كه كنيه‌اش: ابو الفضائل بود گفته ميشود. نام و نسب او: جمال الدين احمد بن موسى بن جعفر بود و در سنه (673) قمرى وفات يافت و در شهر حله دفن گرديد. 🔸علىّ بن طاووس حلّى در سال 664 هجرى در بغداد از دنيا رفت و در نجف اشرف مدفون گشت. @rahjoo_213
❇️ سيد بن طاووس(2) ✔️ استاد ربانی بیرجندی: 🔸هرگاه در كتاب‌هاى حديثى گفته مى‌شود «سيّد بن طاووس» مراد علىّ بن طاووس حلّى متوفّاى (664 ق) است، و هرگاه در كتاب‌هاى فقهى و رجالى گفته مى‌شود «سيّد بن طاووس» مراد احمد بن طاووس حلّى است. 📚جایگاه حدیث و علوم اسلامی، ص168 @rahjoo_213
❇️ سيد بن طاووس(3) 🔻پادشاه کافر عادل بهتر است یا‌ پادشاه‌ مسلمان جائر؟! 🔸وقتی‌ هولاکو در سال ۶۵۶ هجری بغداد را فتح کرد، علما را در‌ مستنصریه‌ گرد هم آورد تا به این سؤال پاسخ‌ دهند‌ که‌ آیا پادشاه کافر عادل بهتر است یا‌ پادشاه‌ مسلمان جائر. چون هنگام فتوا رسيد علما از پاسخ خوددارى كردند. رضى الدين على بن طاوس كه مردى محترم و مقدم بر ايشان بود در آن مجلس حضور داشت و چون خوددارى ايشان را از دادن فتوا مشاهده كرد قلم برگرفت و با خط‌ خود‌ نوشت: «الکافر العادل أفضل من المسلم الجائر»، سپس ديگران رأى خود را در اين باره نوشتند. 📚الفخری فی آداب السلطانیه، ص22 @rahjoo_213
❇️ سيد بن طاووس(4) ⬇️أفعالی به نام مباحات نداريم 🔸سید بن طاووس در فتح‌الأبواب گويد: آنچه كه شيوخ معتزله و كساني كه بدنبال آنها قائل شده‌اند كه بعضي از أفعال مكلّفين مباح است و براي آنها ادبي از ناحيۀ خدا و رسول وارد نشده است، كلامي غيرصحيح مي‌باشد. 🔻سپس دو جواب اجمالي و يك جواب تفصيلي ذكر كرده‌اند كه ما در اينجا چكيدۀ آنها را ذكر مي‌كنيم: 1️⃣هر انساني در درون خود اين را مي‌يابد كه هر بنده‌اي تا زماني كه مولايش او را مي‌بيند خود را در مقام ادب بندگي قرار مي‌دهد به خلاف وقتي كه مولا بنده را نمي‌بيند، و چون خداوند در تمام حالات، عالم و ناظر بر ماست پس بايد در تمام حركات و سكنات خود در مقام ادب بندگي باشيم. +++++ 2️⃣هرچه كه مباح ناميده مي‌شود ملك خداوند است كه با احسان خود در اختيار انسانها قرار داده و استمرار بخشيده و چگونه مي‌شود كه از ناحيۀ او نعمت و احسان، مستمراً جاري شود امّا از ناحيۀ بنده، ادب اعتراف به اين احسانها و شكر آنها مستمراً نباشد؟ به اين نكته در اخبار مرويّه از اميرالمؤمنين و صادقَين و امام سجاد عليهم‌السلام اشاره شده است. +++++ 3️⃣در جواب تفصيلي آورده‌اند كه من تمام مواردي كه جزء اعمال مباح شمرده‌اند، از قبيل خوردن و آشاميدن، لباس پوشيدن، خوابيدن، راه رفتن، سوار شدن، نشستن، تجارت، سفر و ازدواج را بررسي كرده‌ام و ديدم براي تمام اين موارد، عقل يا كتاب و سنّت آداب ذكر كرده‌اند و هيچ يك از آنها را خالي از ادب يا اِستحباب يا كراهت يا تحريم و يا تحليل از ناحيۀ سلطانِ عالَم نيافتم و فقط و فقط مباحاتِ خالي از آداب را مُختصّ غيرمكلَّفين و حيوانات و جنبندگان يافتم،سپس مي‌گويد: تو از من تقليد نكن، بلكه خود در آنچه گفتم نگاه كن، چرا كه مطلبي است حقّ و بدون شك . نگاه نكن به زيادي قائلين به مباحات، چرا كه تو در مثل اين اُمور مكلّف به تقليد نيستي بلكه مكلَّفي به آنچه كه عقلت بدان حكم كند. 🔰و در كتاب سعدالسّعود گويد: من در چند موضِع از تصانيفم بيان كرده‌ام كه اين قسم (مباح) را كه بسياري از مسلمين ذكر كرده‌اند، براي مكلَّفِ عاقل نيافته‌ام... بنده‌اي كه دائماً در پيش روي مولايش مي‌باشد محتاج به آداب مي‌باشد و چگونه معني دارد فرار از كسي كه مطّلع بر اسرار بندگان مي‌باشد و با اين حال چگونه بنده مانند درازگوشي باشد كه بدون لحاظ آداب عبوديّت، اعمال خود را انجام مي‌دهد؟! 📚فتح‌الابواب، ص۱۶۷ تا ص۱۷۳؛ سعدالسعود، ص۱۵۰. @rahjoo_213
❇️نکاتی درباره «زیدبن‌علی» و «زیدیه»(1) ✔️آیت الله شبیری زنجانی: زيدى‌ها اقسام مختلفى دارند. دو فرقه كه عمده زيديه را تشكيل مى‌دهند، يكى زيدى‌هاى سنى‌اند كه همان زيدى‌هاى بترى‌اند و ديگرى زيدى‌هاى شيعى‌اند كه آنها جارودى‌اند. هر دو گروهشان به خاطر اينكه فقه آنها شبيه عامه است از اصحابنا شمرده نمى‌شوند. @rahjoo_213
❇️نکاتی درباره «زیدبن‌علی» و «زیدیه»(2) 🌀حمایت ابوحنیفه از قیام زید بن على ✔️ابوالفرج اصفهانی به نقل از فضیل بن زبیر می نویسد: 🔸«ابو حنیفه به من گفت: از فقها چه کسانی با زید همراهی کرده اند؟ گفتم: سلیمة بن کھیل، یزید بن ابی زیاد، هارون بن سعد، هاشم بن برید، ابوهاشم رمانی، حجاج بن دینار و جز آنان. ابوحنیفه گفت: به زید بگو من برای تقویت تو در جهاد علیه دشمنانت، مؤونه و امکاناتی اختصاص داده‌ام و تو و اصحابت می توانی با آنها سلاح و ابزار آلات جنگی تهیه کنی. فضیل می گوید: سپس کمک مورد نظر را به من داد تا به زید بسپارم و زیاد آنها را از من گرفت». 📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص ۱۴۱ @rahjoo_213
❇️نکاتی درباره «زیدبن‌علی» و «زیدیه»(3) 🌀حمایت ابوحنیفه از قیام زید بن على 🔻ابوحنيفه در جريان قيام زيد اگرچه حضور فيزيكی نداشت، ولی با او بيعت كرد و با كمك مالی و حمايت معنوی از قيام، باعث گرويدن مردم به قيام زيد شد. 👈زمانی که زید بن علی زین العابدین(ع) بر هشام بن عبدالملک، در سال ۱۲۱ هجری قمری خروج نمود، ابوحنیفه گفت: «ضاهی خروجه خروج جده رسول الله(ص) یوم البدر؛ خروج او شبیه خروج جدش رسول خدا(ص) در روز جنگ بدر است». 📚ابن بزازی، مناقب ابی حنیفه، ج ۲، ص ۱۵ 📚محمد ابوزهره، ابوحنیفه، حیاته و عصره، آراؤه و فقهه، ص ۳۳ 🔸و قال أبو حنيفة: شاهدت زيد بن عليّ كما شاهدت أهله، فما رأيت في زمانه أفقه منه و لا أعلم، و لا أسرع جوابا و لا أبين قولا، لقد كان منقطع القرين؛ ابوحنیفه می‌گوید: زید را چون دودمانش دیدم (در عظمت و علم) ولی در عصر او کسی را داناتر و حاضرجواب تر و خوش بیان تر از او ندیدم، او در گفتگو با قاطعیت سخن می‌گفت. 📚الخطط المقریزی، ج 4 ص 828 / وقایع الایام تالیف خیابانی ص ۷۱ / زید الشهید ص ۱۴ @rahjoo_213
❇️نکاتی درباره «زیدبن‌علی» و «زیدیه»(4) ⬅️ ابوحنیفه از یاوران و تأمین کنندگان خروج‌کنندگان!! علامه محمد تقی مجلسی: ✍🏻و همیشه ابو حنیفه پنهان فتوی می‌داد که واجب است نصرت زید بن علی بن الحسین صلوات الله علیهما، و زید را امام می‌دانست!، و می‌گفت واجبست مال نزد او بردن و با او خروج نمودن. 🗄لوامع صاحبقرانى، ج۱، ص۴۶ @rahjoo_213
❇️نکاتی درباره «زیدبن‌علی» و «زیدیه»(5) ❓چرا ابوحنیفه قیام زید را همراهی نکرد؟ ابوحنيفه علت عدم مشــاركت خــود را در قيام زيد اين‌طــور بيان می‌كند: «اگر من می‌دانســتم كه مردم حضرت زيد را رها نخواهند كرد و اين مردم واقعا با صداقت در كنار حضرت زيد قيام خواهند كرد، پس من حتما هم‌ركابی و شركت عملی با حضرت زيد را انتخاب و با مخالفان ايشــان جهاد می‌كردم؛ چون كه ايشان امام و پيشــوای برحقی هستند. اما مرا بيم آن است كه اين مردم با وی آنطور جفا كنند كه با جدش «سيدنا حســين» نمودند. البته با وی مساعدت مالی خواهم كرد». 📚مناقب ابی‌حنيفه، ج1، ص2 @rahjoo_213
❇️نکاتی درباره «زیدبن‌علی» و «زیدیه»(6) ▫️خروج و قیام زيدبن‌علی بدون اذن امام شیخ علی نمازی شاهرودی ذیل ترجمه زید می‌نویسد: از این روایات معلوم می‌شود که زید هیچ اذنی از سوی امام علیه السلام نداشته، نه در ظاهر و نه در باطن، و قول به اینکه در باطن به او اذن داده‌اند قول بغیر از علم است و افترا بر معصوم علیه السلام است. 📚مستدركات علم رجال الحديث، ج۳، ص۴۷۹ @rahjoo_213