eitaa logo
رهجو
937 دنبال‌کننده
231 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ابن شهر آشوب(1) ✔️ استاد سیدجواد شبیری: 🔸ابن شهر آشوب به هیچ عنوان یک عالم رجالی برجسته نیست. ایشان باوجود برجستگی شخصیتشان اصلاً انسان دقیقی در نقل نیست. به حافظه اتکاء می‌کرده و از حفظ می نوشته لذا اشتباهاتش در نقل بسیار است. 📚درس رجال، جلسه 13 @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(2) ✔️آیت الله خامنه ای: 🔸یك كار لازمی وجود دارد كه در مورد ابن شهرآشوب علی الظّاهر تا حالا انجام نگرفته و آن مستند كردن یا مُسند كردن روایات او است. ایشان مثلاً فرض كنید در مناقب این همه روایت نقل كرده؛ هیچ كدام اینها سند ندارد، در حالی كه این شخصِ بزگوار از شیخ طوسی گاهی به یك واسطه و گاهی به دو واسطه نقل میكند؛ یعنی گاهی نقل میكند از پدرش و او از استادش [و او] از شیخ طوسی، گاهی هم نقل میكند از جدّش یعنی شهرآشوب و او از شیخ طوسی؛ یعنی اینقدر سند او به شیخ طوسی نزدیك است. 🔹افرادی بنشینند، تنقیح كنند طُرُق ابن شهرآشوب را؛ یعنی اگر بتوانند بنشینند طرق ابن شهرآشوب را- كه خود او البتّه در معالم العلماء مبالغی از اینها را ذكر كرده- به مشایخ روایتی مثل شیخ طوسی، كه حالا طرق شیخ طوسی به ائمّه كاملاً معلوم و روشن است، معلوم كنند و تصحیح كنند، همه‌ی این روایاتی كه در كتاب مناقب هست یا بسیاری از این روایات، مستند خواهد شد؛ همه‌ی این روایاتی كه الان مُرسلات است، مُسندات خواهد شد؛ این كار بسیار مهمّی است. 📚بیانات در دیدار دست اندرکاران برگزاری کنگره‌ی بین‌المللی ابن شهر آشوب ۱۳۹۲/۰۷/۰۱ @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(3) ✔️مرحوم محدث نوری: 🔸فخر الشيعة، و تاج الشريعة، أفضل الأوائل، و البحر المتلاطم الزخار الذي ليس له ساحل، محيي آثار المناقب و الفضائل، رشيد الملّة و الدين، شمس الإسلام و المسلمين، أبو عبد اللّه محمّد بن علي بن شهرآشوب ابن أبي نصر بن أبي الجيش السروي المازندراني، الفقيه المحدث، المفسر المحقق، الأديب البارع، الجامع لفنون الفضائل، صاحب كتاب المناقب الذي هو من نفائس كتب الإماميّة. 📚خاتمه مستدرک @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(4) ✔️علامه مجلسی: 🔸و كتابا المناقب و المعالم من الكتب المعتبرة قد ذكرهما أصحاب الإجازات و مؤلفهما أشهر في الفضل و الثقة و الجلالة من أن يخفى حاله على أحد. 📚بحار الانوار، ج1، ص29 @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(5) ✔️آیت الله مددی: 🔸مرحوم ابن شهر آشوب یک مقداری تساهل دارند نه به معنای بی دقتی بلکه به معنای اعتماد به آنچه نمی شود به آن اعتماد کرد. @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(6) ✔️علامه شوشتری: 🔸قلت: لكنّ الغثّ في مناقب ابن شهرآشوب كثير.(قاموس الرجال، ج1، ص172) 🔹و ابن شهرآشوب يخلط الغثّ و السمين.(قاموس الرجال، ج1، ص654) 🔸 لكن كتابه غير خال عن التخليط.(قاموس الرجال، ج3، ص66) @rahjoo_213
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ابن شهر آشوب(7) ✔️استاد غیب غلامی: 🔸کسی که یاغی و یله باشد می گوید مناقب ابن شهر آشوب، آشوب است. @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(8) ✔️علامه طهرانی: 🔸ابن شهرآشوب گرچه مطالب كتابش را با سند ذكر نكرده است ، وليكن رواياتى را كه نقل ميكند، از بسيارى كتابها كه با سند ذكر مى‌كنند معتبرتر است . 🔹«مناقب » ابن شهرآشوب كتابى است بسيار نفيس ، بسيار معتبر، و از نفائس و ذخائر كتب شيعه است . ابن شهرآشوب مرد علم ، مرد درايت ، مرد فهم بوده است ؛ و بنده بسيارى از «مناقب » را كه مطالعه نمودم و بعد با تواريخ أهل تسنّن و رواياتى كه از طريق آنها وارد شده است تطبيق كردم ، ديدم لُبّ‌ و حقيقت آن معانى را كه آنها تصديق دارند، اين مرد بزرگ در اين كتاب جمع كرده است . و خلاصه ، بسيارى از مطالبى كه مُجمعٌ‌ عليه بين شيعه است و أهل سنّت هم نمى‌توانند آنرا إنكار كنند در اين كتاب موجود است ؛ و عين آن روايت يا مشابهش را ابن شهرآشوب در مناقب دوازده إمام آورده است . 🔸الحقّ‌ كتاب نفيسى است و سزاوار است با بهترين طبع و تعليقه‌هاى مفيد در دسترس علماء قرار گيرد. اين كتاب از جهت اعتبار از بسيارى از ديگر كتبى كه مسندند قوى‌تر و استوارتر است ؛ زيرا بعضى از كتابهاى مسند كه روايت را با سلسلۀ سند نقل مى‌كند، يا در سندش ضعف مشاهده مى‌شود و يا بواسطۀ جهالت راوى از درجۀ اعتبار ساقط‍‌ ميشود. و أمّا اين شخص از نظر إتقان و ثبت و ضبط‍‌ بدرجه‌اى است كه نقل نمى‌كند مگر چيزى را كه به آن اطمينان داشته باشد، و از جهت درايت موجب اطمينان و سكون خاطر شود. 📚ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج4، ص73 @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(9) 🔸نکاتی از مقدمه ی کتاب مناقب آل ابی طالب: 1️⃣ كتبت على نفسي أن أميز الشبهة من الحجة و البدعة من السنة و أفرق بين الصحيح و السقيم و الحديث و القديم و أعرف الحق من الباطل... 2️⃣ فاستصوبت من عيون كتب العامة و الخاصة معا لأنه إذا اتفق المتضادان في النقل على خبر فالخبر حاكم عليهما و شاهد للمحق في اعتقاده منهما... 3️⃣ أذن لي جماعة من أهل العلم و الديانة بالسماع و القراءة و المناولة و المكاتبة و الإجازة فصح لي الرواية عنهم بأن أقول حدثني و أخبرني و أنبأني و سمعت و اعترف لي بأنه سمعه و رواه كما قرأته و ناولني من طرق الخاصة. 4️⃣ و قد قصدت في هذا الكتاب من الاختصار على متون الأخبار و عدلت‏ عن الإطالة و الإكثار و الاحتجاج من الظواهر و الاستدلال على فحواها و معناها و حذفت أسانيدها لشهرتها و لإشارتي إلى رواتها و طرقها و الكتب المنتزعة منها لتخرج بذلك عن حد المراسيل و تلحق بباب المسندات‏... @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(10) ✔️علامه آقا بزرگ تهرانی: 🔸و يظهر من الشيخ زين الدين البياضي في الصراط المستقيم أن أصل المناقب مفقود و هو كتاب كبير، وزن جزء منه فكان تسعة أرطال، بل الموجود هو منتخبه الموسوم ب النخب. 🔹لكن يأتي أن النخب غير هذا الموجود المطبوع و هو أيضا موجود و لا بعد في أن يكتب بقلم جلي على ورق غليظ جدا في جلد ثقيل يكون بالوزن المذكور، مع أن المناقب الموجود ناقص قطعا حيث إنه ليس فيه أحوال الإمام الثاني عشر، و قد أحال ابن شهرآشوب إلى مناقبه وجه تلقيب الشيخ المفيد به و ليس ذلك فيه فهو مذكور في باب أحوال الحجة الذي لقبه به‏. ♦️نكته: مرحوم ابن طاووس در الملاحم و الفتن بخش هايي از کتاب احوال حضرت حجت مناقب را نقل کرده است. (فيما ذكره ابن شهرآشوب عن إيوان كسرى. فروى محمد بن شهرآشوب في المجلّد الثاني من المناقب- من النسخة التي جعلها مجلّدين، و إذا كانت ثمان مجلّدات، فيكون في المجلّد الثامن في باب إمامة القائم عليه السلام- ما هذا لفظه...) 📚الذریعه، ج22، ص319 @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(11) ✔️محدث نوری: 🔸نقل کرده اند که هزار جلد کتاب مناقب نزد ابن شهر آشوب موجود بوده است. 📚لولو و مرجان ص250 @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(12) ✔️صلاح‌ الدّین‌ صفدی که از دانشمندان مشهور اهل تسنّن است، در کتاب «الوافی بالوفیات» می نویسد: 🔸محمد بن شهر آشوب، أبو جعفر السروي المازندراني، رشيد الدين الشيعي، أحد شيوخ الشيعة، حفظ أكثر القرآن، و له ثمان سنين، و بلغ النهاية في أصول الشيعة، كان يرحل إليه من البلاد ثمّ‌ تقدّم في علم القرآن و الغريب و النحو، و وعظ على المنبر أيام المقتفي ببغداد فأعجبه و خلع عليه، و كان بهي المنظر، حسن الوجه و الشيبة، صدوق اللهجة، مليح المحاورة، واسع العلم، كثير الخشوع و العبادة و التهجد، لا يكون إلاّ على وضوء، أثنى عليه ابن أبي طي في «تاريخه» ثناء كثيرا، توفي سنة ثمان و ثمانين و خمسمائة. @rahjoo_213