eitaa logo
رهجو
937 دنبال‌کننده
231 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ابن شهر آشوب(4) ✔️علامه مجلسی: 🔸و كتابا المناقب و المعالم من الكتب المعتبرة قد ذكرهما أصحاب الإجازات و مؤلفهما أشهر في الفضل و الثقة و الجلالة من أن يخفى حاله على أحد. 📚بحار الانوار، ج1، ص29 @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(5) ✔️آیت الله مددی: 🔸مرحوم ابن شهر آشوب یک مقداری تساهل دارند نه به معنای بی دقتی بلکه به معنای اعتماد به آنچه نمی شود به آن اعتماد کرد. @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(6) ✔️علامه شوشتری: 🔸قلت: لكنّ الغثّ في مناقب ابن شهرآشوب كثير.(قاموس الرجال، ج1، ص172) 🔹و ابن شهرآشوب يخلط الغثّ و السمين.(قاموس الرجال، ج1، ص654) 🔸 لكن كتابه غير خال عن التخليط.(قاموس الرجال، ج3، ص66) @rahjoo_213
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ابن شهر آشوب(7) ✔️استاد غیب غلامی: 🔸کسی که یاغی و یله باشد می گوید مناقب ابن شهر آشوب، آشوب است. @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(8) ✔️علامه طهرانی: 🔸ابن شهرآشوب گرچه مطالب كتابش را با سند ذكر نكرده است ، وليكن رواياتى را كه نقل ميكند، از بسيارى كتابها كه با سند ذكر مى‌كنند معتبرتر است . 🔹«مناقب » ابن شهرآشوب كتابى است بسيار نفيس ، بسيار معتبر، و از نفائس و ذخائر كتب شيعه است . ابن شهرآشوب مرد علم ، مرد درايت ، مرد فهم بوده است ؛ و بنده بسيارى از «مناقب » را كه مطالعه نمودم و بعد با تواريخ أهل تسنّن و رواياتى كه از طريق آنها وارد شده است تطبيق كردم ، ديدم لُبّ‌ و حقيقت آن معانى را كه آنها تصديق دارند، اين مرد بزرگ در اين كتاب جمع كرده است . و خلاصه ، بسيارى از مطالبى كه مُجمعٌ‌ عليه بين شيعه است و أهل سنّت هم نمى‌توانند آنرا إنكار كنند در اين كتاب موجود است ؛ و عين آن روايت يا مشابهش را ابن شهرآشوب در مناقب دوازده إمام آورده است . 🔸الحقّ‌ كتاب نفيسى است و سزاوار است با بهترين طبع و تعليقه‌هاى مفيد در دسترس علماء قرار گيرد. اين كتاب از جهت اعتبار از بسيارى از ديگر كتبى كه مسندند قوى‌تر و استوارتر است ؛ زيرا بعضى از كتابهاى مسند كه روايت را با سلسلۀ سند نقل مى‌كند، يا در سندش ضعف مشاهده مى‌شود و يا بواسطۀ جهالت راوى از درجۀ اعتبار ساقط‍‌ ميشود. و أمّا اين شخص از نظر إتقان و ثبت و ضبط‍‌ بدرجه‌اى است كه نقل نمى‌كند مگر چيزى را كه به آن اطمينان داشته باشد، و از جهت درايت موجب اطمينان و سكون خاطر شود. 📚ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج4، ص73 @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(9) 🔸نکاتی از مقدمه ی کتاب مناقب آل ابی طالب: 1️⃣ كتبت على نفسي أن أميز الشبهة من الحجة و البدعة من السنة و أفرق بين الصحيح و السقيم و الحديث و القديم و أعرف الحق من الباطل... 2️⃣ فاستصوبت من عيون كتب العامة و الخاصة معا لأنه إذا اتفق المتضادان في النقل على خبر فالخبر حاكم عليهما و شاهد للمحق في اعتقاده منهما... 3️⃣ أذن لي جماعة من أهل العلم و الديانة بالسماع و القراءة و المناولة و المكاتبة و الإجازة فصح لي الرواية عنهم بأن أقول حدثني و أخبرني و أنبأني و سمعت و اعترف لي بأنه سمعه و رواه كما قرأته و ناولني من طرق الخاصة. 4️⃣ و قد قصدت في هذا الكتاب من الاختصار على متون الأخبار و عدلت‏ عن الإطالة و الإكثار و الاحتجاج من الظواهر و الاستدلال على فحواها و معناها و حذفت أسانيدها لشهرتها و لإشارتي إلى رواتها و طرقها و الكتب المنتزعة منها لتخرج بذلك عن حد المراسيل و تلحق بباب المسندات‏... @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(10) ✔️علامه آقا بزرگ تهرانی: 🔸و يظهر من الشيخ زين الدين البياضي في الصراط المستقيم أن أصل المناقب مفقود و هو كتاب كبير، وزن جزء منه فكان تسعة أرطال، بل الموجود هو منتخبه الموسوم ب النخب. 🔹لكن يأتي أن النخب غير هذا الموجود المطبوع و هو أيضا موجود و لا بعد في أن يكتب بقلم جلي على ورق غليظ جدا في جلد ثقيل يكون بالوزن المذكور، مع أن المناقب الموجود ناقص قطعا حيث إنه ليس فيه أحوال الإمام الثاني عشر، و قد أحال ابن شهرآشوب إلى مناقبه وجه تلقيب الشيخ المفيد به و ليس ذلك فيه فهو مذكور في باب أحوال الحجة الذي لقبه به‏. ♦️نكته: مرحوم ابن طاووس در الملاحم و الفتن بخش هايي از کتاب احوال حضرت حجت مناقب را نقل کرده است. (فيما ذكره ابن شهرآشوب عن إيوان كسرى. فروى محمد بن شهرآشوب في المجلّد الثاني من المناقب- من النسخة التي جعلها مجلّدين، و إذا كانت ثمان مجلّدات، فيكون في المجلّد الثامن في باب إمامة القائم عليه السلام- ما هذا لفظه...) 📚الذریعه، ج22، ص319 @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(11) ✔️محدث نوری: 🔸نقل کرده اند که هزار جلد کتاب مناقب نزد ابن شهر آشوب موجود بوده است. 📚لولو و مرجان ص250 @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(12) ✔️صلاح‌ الدّین‌ صفدی که از دانشمندان مشهور اهل تسنّن است، در کتاب «الوافی بالوفیات» می نویسد: 🔸محمد بن شهر آشوب، أبو جعفر السروي المازندراني، رشيد الدين الشيعي، أحد شيوخ الشيعة، حفظ أكثر القرآن، و له ثمان سنين، و بلغ النهاية في أصول الشيعة، كان يرحل إليه من البلاد ثمّ‌ تقدّم في علم القرآن و الغريب و النحو، و وعظ على المنبر أيام المقتفي ببغداد فأعجبه و خلع عليه، و كان بهي المنظر، حسن الوجه و الشيبة، صدوق اللهجة، مليح المحاورة، واسع العلم، كثير الخشوع و العبادة و التهجد، لا يكون إلاّ على وضوء، أثنى عليه ابن أبي طي في «تاريخه» ثناء كثيرا، توفي سنة ثمان و ثمانين و خمسمائة. @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(13) ✔️علامه شعرانی: 🔸ابن شهر آشوب از بزرگان علما و مفاخر شيعه است و كتاب مناقب او بى‌نظير است و هر كس در آن به دقت نگرد داند كه وى بايد صدها برابر بحار خوانده باشد تا آن اندازه مناقب برگزيده و گرد آورده باشد. و تأليف چنان كتاب جز به تأييد خداوندى براى بشر عاجز ميسّر نيست. اما وضع اينگونه كتب با وضع كتاب تاريخ مخالفت دارد، مثلا مسلّمات دشمن را و لو ضعيف در مقام احتجاج بر او ذكر بايد كرد بر خلاف تواريخ و سير كه نظر به واقعه است نه بر حجّت تمام كردن لذا منقولات آن كتاب را نبايد در سياق تواريخ آورد. @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(14) 🔸مقدمه ی کتاب معالم العلماء: 🔹هذا كتاب معالم العلماء في فهرست كتب الشيعة و أسماء المصنفين منهم قديما، و حديثا، و إن كان قد جمع شيخنا أبو جعفر الطوسي رضي الله عنه في ذلك العصر ما لا نظير له الا أن هذا المختصر فيه زوائد و فوائد... ♦️نکته ی قابل تامل در این مقدمه، نام نبردن از کتاب فهرست أسماء مُصنّفی الشیعة نجاشی است. با توجه به قرب زمانی حدود 100 ساله و جایگاه علمی متصور از نجاشی و کتابش، انتظار می رفت در اثر ابن شهرآشوب نام و ارجاعاتی به نجاشی باشد اما هیچ اشاره ای به نجاشی و کتابش نیست. @rahjoo_213
✅هرخبر ضعیفی، مجعول و موهون نیست ✔️محدث نوری: 🔸فرقي است ظاهر ميان اخبار موهونه بي پا و اخبار ضعيفه به اصطلاح متأخرين از علما. 🔹چه بسيار اخبار ضعيفه به اين اصطلاح كه موهون نباشد بلكه به ملاحظه بعضي قراين در نهايت اعتبار است، مثل قريب به نصف اخبار كتاب شريف كافي و بسياري از اخبار من لا يحضره الفقيه و اخبار كتاب نهايه شيخ طوسي كه بي سند است و در اصطلاح آن را مُرسَل گويند و در عداد ضعيف مندرج است.و هكذا اخبار كتب بسياري از معتمدين مثل ابن شهر آشوب و قطب راوندي و ابن طاووس و امثال ايشان كه از قسم ضعاف است ولكن موهون نيست و نقل از آنها در آن ابواب گذشته جايز و مورد اذن علما است. 📚لولو و مرجان، ص251 @rahjoo_213