eitaa logo
ترنم قلم 🖋عبدالرحمان باقرزاده
355 دنبال‌کننده
230 عکس
89 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی عبدالرحمان باقرزاده عضو هیئت علمی و دانشیار کلام اسلامی دانشگاه مازندران و مدرس حوزه علمیه
مشاهده در ایتا
دانلود
قیام امام حسین علیه السلام عاقلانه بود یا عاشقانه؟ برخی بر این باورند که قیام امام حسین علیه السلام عاقلانه نبود بلکه عاشقانه بود. زیرا: در تاریخ اظهار نظراتی از اشخاص وجود دارد که می‌دانستند قیام امام با این عده قلیل و با این جو سیاسی منجر به شکست است و به امام حسین علیه السلام سفارش می‌کردند که دست به قیام نزند و به جای بیعت، فرار کرده و به مکانی دیگر رود و در موقعیت مناسب و آماده کردن لشکر، قیام را آغاز کند مثل سفارش محمد بن حنفیه به امام علیه السلام. کدام عقلی قبول می‌کند انسان دست به قیامی زند که احتمال شکست آن زیاد است؟! کدام عقل قبول می کند خانواده خود را در جنگی داخل کنیم که می‌دانیم نتیجه آن شکست است و گفتگوی محمد بن حنفیه با امام نیز این دیدگاه را تقویت می‌کند.  محمد بن حنفیه به امام گفت: «چه شد که در حرکت عجله می‌کنی؟» حضرت فرمود: پیامبر (ص) را در خواب دیدم که فرمود: «یا حُسَینُ اُخْرُجْ فَاِنَّ اللَّهَ قَدْ شاءَ اَنْ یراک قَتِیلاً؛ ای حسین! بیرون برو که خداوند خواسته تو را کشته ببیند.» محمد کلمه استرجاع را بر زبان آورد و گفت: «اکنون که عازم هستی، پس چرا زنان را با خودت می‌بری؟» فرمود: «اِنَّ اللَّهَ قَدْ شاءَ اَنْ یراهُنَّ سَبایا؛ خدا خواسته که آن‌ها را اسیر ببیند.» اما دیدگاه فوق (نفی عقلانیت و صرفا عاشقانه بودن قیام) صحیح نیست. زیرا اگر قیام اباعبدالله را به دقت مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که تمامی کارهای امام و قدم ‌به‌ قدم آن از عقلانیت برخوردار است. دلایلی که دلالت بر عاقلانه بود قیام دارد بسیار است که به طور کلی به سه مورد از آن اشاره می‌شود: ۱. درست است که جان انسان به خصوص جان امام مهم است، اما این حکم عقل است که مهم را فدای مهمتر کن. از نگاه امام، احیای اسلام مهم‌تر از جان مبارک اوست و اگر اصل اسلام در خطر باشد انسان باید جان خودش را تقدیم کند‌. اگر یزید حاکم شود باید فاتحه اسلام را خواند و از آن جز اسم چیزی باقی نمی‌ماند. زمانی که امام حسین (ع) در راه مکه با مروان بن حکم ملاقات کرد. مروان گفت: بیا با یزید بیعت کن که این بیعت به نفع دین و دنیای شما است. امام با ناراحتی فرمود: «اِنَاّ لِلَّهِ وَاِنَّا اِلَیهِ راجِعُون ... عَلَی الْاِسْلامِ السَّلامُ اِذْ بُلِیتِ الْاُمَّه بِراعٍ مِثْلَ یزِیدَ» فاتحه اسلام را باید خواند آن زمانی که امت گرفتار امیری چون یزید گردد. بنابراین این حکم عقل است که مهم را باید فدای مهمتر نمود. ممکن است گفته شود، به هر حال حکومت به دست یزید افتاد و اسلام هم همچنان باقیست. در پاسخ باید گفت که اگر امام با یزید بیعت می‌کرد تمام اشتباهات یزید به پای اسلام نوشته می‌شد و تا ابد باقی می ماند و امام با شهادت خود مشروعیت نظام سیاسی حاکم بر جامعه را به چالش کشیده و سبب بیداری جامعه گشته. ۲. قیام امام سبب بیداری ملت گشته و بعد از قیام امام، قیام‌های متعددی بر علیه حکومت فاسق رخ داده که مهمترین آنها قیام توابین و قیام مختار بود. ۳. امام با قیام خود بزرگترین الگوی عملی برای جامعه شد و به همه آموخت که نباید در مقابل ظلم و فساد سکوت کرد بلکه باید قیام نمود. همه این دلایل نشانه عقلانیت در قیام اباعبدالله الحسین است. عقل راه صحیح را به انسان نشان می‌دهد، اما آنچه به انسان شور حرکت و قدرت رفتن می‌دهد عشق است. عشق است که حرکت را مضاعف می‌کند و به دل و پای انسان قدرت رفتن می‌دهد. بنابراین قیام امام هم عاقلانه بود و هم عاشقانه https://eitaa.com/Dr_S_Miri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ خودداری از خدمات دهی به "بی حجاب" و "بد حجاب" از باب نهی از منکر لازم است... ⛔️ بر همه ما واجب عینی است که از "بد حجاب ها" منزجر باشیم... 🎙 آیت الله العظمی جوادی آملی مد ظله العالی
علیرغم همه انتقادات و دیدگاههای سلبی درباره رییس‌جمهور محترم ؛ صادقانه از نطق قابل قبول ایشان در مراسم تحلیف خصوصا در ارتباط با سیاستهای خارجی و حمایت از جبهه مقاومت و حمله به سیاستهای مستکبران حامی رژیم صهیونسیتی تشکر و تمجید می کنیم. امید است بر همین عهد و پیمان و سیاستهای اعلان شده پایدار بمانند... https://eitaa.com/rahman675675/574
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 جانم امام سجاد_ع ▪هرگز نگذاشت ▪تا ابد شب باشد ▪او ماند که در ▪کنار زینب(س)باشد ▪سجّاد(ع) که سجّاده ▪به او دل می‌بست ▪تدبیرخدا بود که ▪کربلا در تب باشد ▪شهادت حضرت سید الساجدین، امام زین العابدین علیه السلام تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روحت شاد دلاورمرد مبارزه با دولت کودک کش و تروریست صهیونیست
🔹پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای 10 مرداد 1403 مصادف با 25 محرم 1446
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ شبهه: ما در سراسر جهان افرادى را مى‏شناسيم كه مسلمان يا شيعه نيستند، اما انسانهاى خوبى هستند و درست كردارند. بسيارى از اختراعات توسط دانشمندان غير مسلمان انجام شده است. آيا درست است كه همگى آنها را به اين دليل كه مسلمان نيستند، مستحق جهنم و عذاب الهى بدانيم؟ پاسخ مختصر: این شبهه از شبهات معروف و پرتکرار است. در پاسخ آن به اختصار باید گفت: اسلام دين حقى است، كه مورد پذيرش و تأييد عقل سليم بوده و دينى آسان و در دسترس است كه دست يافتن به حقيقت آن امرى ممكن و آسان است و براى دست يافتن به اين حقيقت، دو حجت »ظاهر و باطن« يعنى »پيامبران و اولياى الهى و عقل« به انسان داده شده است. 🌲اسلام با پلوراليزم دينى در تضاد كلى قرار دارد، زيرا پلوراليزم بدین معناست: «عقايد گوناگون مساوى هستند و مسلمان و هندو و مسيحى و يهودى و... از شأن و منزلت مساوى برخوردارند و دليلى بر بطلان هيچ عقيده‏اى وجود ندارد. زيرا حقيقت، دست نيافتنى است و دين هم امرى نسبى است كه كاملاً مضمونى شخصى دارد و نه تنها حقيقت و محتواى آن دست نيافتنى است و فقط هر كس برداشت خود را از دين دارد، بلكه حقايق متعدد و راه‏هاى فراوان و درست براى وصول به نجات و رستگارى وجود دارد». چنين نظرى با دين اسلام كه مجموعه‏ى اصول اعتقادات و فروع عملى و شرعى و اخلاقى است، كاملاً ناسازگار است. ✍با اين وجود، اسلام از نوعى تكثر سخن گفته و آن تكثر در مقام عمل يعنى روادارى و مدارا با كسانى است كه از حقيقت اسلام دور هستند. به عبارت ديگر مردمى كه به دين اسلام، ايمان نياورده‏اند دو گروه مى‏باشند: 1⃣ گروهى كه اصطلاحاً به جاهل مقصر و كافر معاند معروفند. يعنى اسلام به آنها رسيده و آنان به حقانيت آن پى برده‏اند اما با لجاجت و سركشى حاضر به پذيرش حق نيستند. اين گونه افراد كافر، معاندند و مستحق عذاب دوزخ مى‏باشند، زيرا حق و حقيقت را شناخته‏اند و به سوء اختيار خود و با علم و عمد با آن مخالفت مى‏كنند. چنين گروهى كه مى‏توانستند اهل نجات باشند هر چند هم در ظاهر رفتار خوبى داشته باشد، چون حق را پوشانده و با حقيقت، عناد و لجاجت ورزيده‏اند راه نجات را بر خود بسته، در نتيجه جايگاه خويش را انتخاب كرده‏اند. 2⃣ گروهى كه اصطلاحاً به جاهل قاصر معروفند. يعنى يا اسلام و پيام آن به آنها نرسيده و يا بسيار ناقص و غير واقعى به آنها عرضه شده است به قسمى كه اسلام را در رديف اديان هند و چين و حداكثر يهوديت و مسيحيت مى‏پندارند. ✍روشن است كه اين گروه چه در مناطق دور افتاده زمين زندگى كنند و چه در قاره اروپا و امريكا و مهد تمدن زندگانى بگذارنند. چون در عدم ايمان خود مقصر نيستند، به عذاب جهنم گرفتار نمى‏شوند. زيرا عذاب، گرفتارى گناهكاران تقصير كار است و كسانى كه پيام اسلام و حقانيت آن به آنها نرسيده يا غير واقعى رسيده است، علم به حقانيت دين اسلام ندارند و در عدم پذيرش، خود مقصر نيستند تا گناهكار محسوب شوند. ✍متأسفانه چنان تبليغات خلاف عليه اسلام زياد است كه هر گونه آزادانديشى و حقيقت بينى را از بسيارى از مردم گرفته است به گونه‏اى كه نمى‏توانند حق را از باطل تشخيص دهند. واقعيت اين است كه على رغم پيشرفت‏هاى سريع مادى، انسان معاصر از نظر معنويت پس رفته و عامل آن نيز استكبار جهانى و رسانه‏هاى تبليغى و هنرى آن است كه با تمام قوا در صدد تغيير و تحريف حقيقت‏اند. بنابراين مردم بسيارى حتى در مهد تمدن، از اسلام و مكتب حيات بخش اهل بيت (سلام اللَّه عليهم) بى خبر مانده‏اند و از آن بدتر، اطلاعات نادرست و غير واقعى از اسلام به آنها داده شده، به گونه‏اى كه دين رحمت و محبت و عدالت، دين خشونت و ظلم و ناعدالتى معرفى گرديده است. ✍بنابر نظر اسلام چنين افرادى اگر در دين و آيين خود - آنچه مبتنى بر فطرت است - صادق باشند، مثلاً از دروغ بپرهيزند و به كارهاى خلاف انسانيت تن در ندهند، اهل نجات مى‏باشند و به رحمت الهى اميدوارند. ✍اين بحث درباره دانشمندان موحد و خداشناس كه اسلام به آنان درست معرفى نشده و اهل سنت كه حقيقت تشيّع براى آنها تبيين نشده است، نيز صادق است. ✍به طور خلاصه هر كسى كه حقيقت به او نرسيده باشد و او نيز دراين حقيقت مقصر نباشد، مستحق دوزخ نيست، زيرا دوزخ جايگاه گنهكاران است، نه كسانى كه به حقيقت نادان هستند. ✅ پیشنهاد می گردد بخش نهم یعنی آخرین بخش کتاب عدل الهی استاد شهید مرتضی مطهری با نام « عمل خیر از غیر مسلمان» مورد مطالعه قرار گیرد.
یک مسأله شرعی مهم...🌺💐
هدایت شده از خبر فوری سراسری
♨️سوال ایجاد شده که چرا اسماعیل هنیه و رهبران اصلی حماس خودشون توی غزه حضور نداشتن؟ تنها راه ممکن برای ورود و خروج هنیه و سایر رهبران حماس به خارج از غزه و برگشتنشون به غزه، از طریق گذرگاه رفح و مصر بود. بنابراین باید برای هر سفر خارجی ، دولت مصر رو در جریان میگذاشتن و اجازه تردد ازشون میگرفتن! آخرین بار بعد از ۵ ماه انتظار، مصر به شهید هنیه و بعضی رهبران حماس اجازه سفر داد اما شرط گذاشت که به ایران سفر نکنه! اما شهیدهنیه در سال ۹۸ برای شرکت در مراسم شهید حاج قاسم به ایران اومد و حتی دفتر سیاسی حماس رو هم در تهران افتتاح کرد. دولت مصر هم به همین دلیل دیگه به ایشون اجازه برگشتن به غزه رو نداد و مجبور شد تا قبل از شهادت در قطر مستقر بمونه. این شهید بزرگوار، ۱۴ نفر از اعضای خانوادش رو در نبرد طوفان الاقصی از دست داده بود. شادی روح و علو درجات این شهید عزیز صلوات میفرستیم اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
📢 آقای پزشکیان! با رفع فیلترینگ آزادی اجتماعی را بیشتر کنید تا تحمل جامعه بالا رود 📝 روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: اگر دولت بتواند در ماه‌های آتی از فشارهای اجتماعی در زمینه فیلترینگ بکاهد و تا حدی آزادی‌های اجتماعی بیشتری را میسر کند، شاید این سیاست تا حد زیادی بتواند از التهاب‌های موجود بکاهد و ظرفیت پذیرش هزینه کوتاه‌مدت اصلاحات اقتصادی را فراهم سازد. https://eslahatnews.com/?p=32235 _ اصلاحات نیوز ✅ @Eslahatnews 🔗 Eslahatnews.com
✍چند نکته درباره پیشنهاد فوق ✅ تردیدی در کارکردها و منافع گسترده نرم افزارها و شبکه‌های اجتماعی از جهت تسهیل ارتباطات بین افراد و تعامل سازنده اجتماعی؛ توسعه کسب و کار و رونق تولید و توزیع خرد و کلان محصولات مربوطه وجود ندارد. ✅ خوشبختانه توسعه پلتفرم ها و نرم افزارهای داخلی بسیاری از نیازهای کاربران را تامین نمودند. ضمن آنکه دائما در حال بروزرسانی بوده و نواقص خود را نیز برطرف می نمایند... ✅ پلتفرم های خارجی که غالبا ضوابط و شرایط حضور در سایر کشورها را پذیرفتند؛ از طرفی تاکنون حاضر به پذیرش شرایط قانونی و منطقی حضور در ایران نشده و به همین دلیل؛ زمینه هرگونه سوءاستفاده مالی و اخلاقی در شبکه های مربوطه را فراهم می نمایند و از طرف دیگر ؛ احتمال هرگونه سوءاستفاده از داده ها و اطلاعات کاربران ایرانی از جمله جاسوسی و هر گونه اقدامات ضد امنیتی را برای خود و دولتهای خود فراهم می نمایند. چنانچه امروزه رصد تمام حرکات و سخنان و رفت و آمد چهره های مهم سیاسی و امنیتی و حتی ترور شخصیت های برجسته مانند شهید مقاومت دکتر اسماعیل هنیه رهبر شجاع حماس با سوءاستفاده از پلتفرم های ارتباطی مانند تلگرام و واتساپ به عنوان یک گزینه جدی مطرح می باشد. لذا آثار مخرب فرهنگی اجتماعی شبکه هایی چون اینستاگرام قابل کتمان نبوده تا جایی که برخی سناتورهای آمریکایی نیز به این امر معترض شدند: https://eitaa.com/razmandegan_babol/2245 ✅ وابستگی کامل بسیاری از پلتفرم‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتساپ به سیاستهای دولتهای مستکبر و دستگاههای امنیتی دولتهای متخاصم بسیار روشن و بدیهی و شفاف شده است. بطوری که انتشار هرگونه مطلب یا تصویر در راستای منافع نظام سلطه و ترویج هرگونه اثر ضد اخلاقی و نشر محتواهای ضد دینی و اشاعه فسادهای اجتماعی در بستر همین پلتفرم‌ها کاملا آزاد است. در حالی که انتشار تصاویر دلاور مردان و قهرمانان مبارزه با صهیونیسم و مردان بزرگ مقاومت مانند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید اسماعیل هنیه در اینستاگرام ممنوع بوده و با سانسور شدید مواجه می گردد. ✅ به دلیل منافع گسترده این شبکه‌ها ؛ قاعدتا کسی با فیلترینگ کامل آنها موافق نیست. ولی با توجه به موارد فوق الذکر؛ رفع فیلترینگ تنها و تنها با تامین شرایط جمهوری اسلامی و مدیریت دقیق بر شبکه‌های مزبور؛ معقول و منطقی و منطبق با منافع ملی بوده و در راستای حفظ سلامت اخلاقی و فرهنگی و حفظ ثبات خانواده قابل توجیه خواهد بود. در غیر این صورت و رفع فیلتر و رهاسازی فضای مجازی؛ باید علاوه بر تسلیم شدن در برابر قانون گریزی صاحبان پلتفرم‌های مزبور؛ شاهد تداوم افسارگسیختگی و افزایش جرم و جنایت بر بستر همین شبکه ها و دهها مشکل ضد اخلاقی ؛ ضد امنیتی و.... باشیم. ✅ متاسفانه برخی جریانات سیاسی در کشور ما نشان دادند که شبکه‌های اجتماعی را نه بخاطر منافع معقول آن؛ بلکه به جهت نقش تخدیری آن پسندیده و موضوع رفع فیلترینگ را به عنوان ابزاری جهت سرگرم کردن جامعه و تحمیل و تعمیق غفلتها تعقیب می نمایند. اینان با علم به وابستگی برخی از پلتفرم‌های فیلتر شده به اردوگاه صهیونیستی و همکاری مدیران آنها با سرویسهای امنیتی بیگانگان ؛ بر رفع فیلتر حتی بدون تامین شرایط منطقی جمهوری اسلامی اصرار می ورزند تا با سرگرم شدن مردم خصوصا نسل جوان؛ موانع احتمالی در مسیر اجرای اهداف سیاسی اقتصادی شان برطرف گردد. چنانچه در انتخابات اخیر؛ رفع فیلترینگ بعنوان یک وعده انتخاباتی از سوی جریان پیروز بدون تأکید بر تامین شرایط ؛ مکرراً مطرح و تا حدودی در رای آوری نیز موثر بود! ✅ یادداشت فوق از روزنامه «دنیای اقتصاد» در همین راستا قابل ارزیابی است. چرا که با نگاهی سیاسی اقتصادی؛ از رئیس جمهور می خواهد تا با رفع فیلترینگ و در نتیجه استفاده گسترده تر از شبکه‌های اجتماعی؛ آستانه تحمل جامعه افزایش یافته!! و زمینه پذیرش هزینه کوتاه مدت اصلاحات اقتصادی!! که احتمالا با فشارهای مضاعف بر مردم همراه خواهد بود فراهم شود. این یعنی استفاده ابزاری از شبکه‌های اجتماعی صرفاً در جهت تخدیر جامعه....
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
▪️به مناسبت ٢۵ محرم و شهادت امام زین‌العابدین(ع) 🔸۴۰ کتاب در موضوع صحیفه سجادیه 🔻 متن اصلی صحیفه سجادیه ۱. الصحیفة مع الدليل الموضوعي 👈 دانلود ۲. الصحیفة السجادية الجامعة 👈 دانلود ۳. الصحيفة السجادية الكاملة 👈 دانلود 🔻 معروف‌ترین نُسَخ خطی صحیفه سجادیه ۳. شمس الدین جباعی (أقدم النُّسَخ) 👈 دانلود ۴. میرزا احمد نیریزی 👈 دانلود ۴. اشرف الکُتّاب 👈 دانلود ۵. روایت حسین بن اشکیب 👈 دانلود 🔻 ترجمه‌های صحیفه سجادیه ۶. ترجمه فارسی (انصاریان) 👈 دانلود ۷. ترجمه فارسی (الهی قمشه ای) 👈 دانلود ۸. ترجمه فارسی (ممدوحی) 👈 دانلود ۹. ترجمه فارسی (آیتی) 👈 دانلود ۱۰. ترجمه انگلیسی (ویلیام چیتیک)👈 دانلود ۱۱. ترجمه اردو (مفتی جعفرحسین) 👈 دانلود 🔻 شرح‌های صحیفه سجادیه 🔹 فارسی ۱۲. عرفان اسلامی (مکارم شیرازی) 👈 دانلود ۱۳. شرح صحیفه (انصاریان) 👈 دانلود ۱۴. ریاض العابدین (قهپایی) 👈 دانلود ۱۵. شرح صحیفه (علامه شعرانی) 👈 دانلود ۱۶. نسیم بهشت (دوجلدی) 👈 دانلود ۱۷. شرح صحیفه (فهری زنجانی) 👈 دانلود ۱۸. ریاض المؤمنین (مجلسی اول)👈 دانلود ۱۹. تحفه رضویه 👈 دانلود 🔸 عربی ۲۰. ریاض السالکین (هفت جلدی)👈 دانلود ۲۱. التحفة الرضوية 👈 دانلود ۲۲. نورالانوار (محدث جزایری) 👈 دانلود ۲۳. تعلیقات فیض کاشانی 👈 دانلود ۲۴. حاشیه ابن ادریس حلی 👈 دانلود ۲۵. شرح الصحیفه (حسینی جلالی) 👈 دانلود ۲۶. لوامع الانوار العرشیة (۶جلدی) 👈 دانلود ۲۷‌. شرح میرداماد بر صحیفه سجادیه👈 دانلود ۲۸. شرح الصحیفة (مجلسی اول) 👈 دانلود ۲۹. شرح الصحیفه (شیرازی) 👈 دانلود ۳۰. الحدیقة الهلالية 👈 دانلود 🔻 درباره صحیفه سجادیه ۳۱. معجم إعراب الفاظ الصحيفة (۳جلد) 👈 دانلود ۳۲. حل لغات الصحيفة السجادية 👈 دانلود ۳۳. اعتبارسنجی الصحیفه السجادیه 👈 دانلود ۳۴. زبور آل محمد در گذر تاریخ 👈 دانلود ۳۵. زبان دعا در صحیفه سجادیه 👈 دانلود ۳۶. الدلیل الی موضوعات الصحیفه 👈 دانلود ۳۷. فی ظلال الصحیفه السجادیه 👈 دانلود ۳۸. معارف الصحيفة السجادية 👈 دانلود ۳۹. حقیقة الصحيفة السجادية 👈 دانلود ۴۰. دراسة حول الصحيفة السجادية 👈 دانلود 📚 @tasnim_pdf
چرایی برخورد با مرتد در اسلام ✍ ✅آیین اسلام، آیین حریت و آزادی است «لا اکراه فی الدین؛ بقره ۲۵۶» پس چرا برای جان مرتد احترامی قائل نیست و او را مستحق مجازات می داند؟ ✍ پاسخ: اولاً: آیه "لا اکراه فی الدین"، اشاره به این حقیقت دارد که در قبول دین، اکراه و اجبار وجود ندارد؛ زیرا اساس و شالوده دین بر ایمان و اعتقاد قلبی استوار است. اجبار فقط در اعمال و حرکات جسمانی مؤثر است و افکار و اعتقادات راهی جز منطق و استدلال نمی‏تواند داشته باشد. ✍از روایاتی که در شأن نزول این آیه نقل شده استفاده می‏شود: بعضی از ناآگاهان از پیامبراکرم (ص) انتظار داشتند که همچون حکام جبار، با زور و فشار اقدام به تغییر عقیده مردم (هر چند در ظاهر) کند، آیه فوق نازل شد و صریحا به آنها پاسخ داد که دین و آیین چیزی نیست که با اکراه و اجبار تبلیغ گردد. علاوه بر آن همان‏گونه که خود آیه فرموده: "قد تبیّن الرشد من الغی" راه حق از باطل با دلایل و معجزات آشکار، روشن شده و نیازی به این امور نیست. کسانی متوسل به زور و تحمیل می‏شوند که فاقد منطق باشند نه دین اسلام که دارای دلایل روشن و استدلالهای نیرومند است. ✍ثانیا: از آیات قرآن کریم استفاده می‏شود که مجازات مرتد به خاطر ماهیت مجرمانه عمل مرتد و جلوگیری از پیامد ارتداد است. پذیرش اسلام باید طبق منطق باشد؛ کسی که آیینی همچون اسلام را بعد از تحقیق و پذیرش رها کند و به سوی آیین‏های دیگر برود، معمولاً انگیزه صحیح و موجهی ندارد، بنابراین عدول و بازگشت او به تخطئه و خیانت شبیه‏تر است تا به اشتباه و عدم درک حقیقت؛ چنان‏که قرآن کریم می‏فرماید: "إنّ الّذین ارتدّوا علی أدبارهم مِّن بعد ما تبیّن لهم الهدی الشّیطان سوّل لهم و أملی لهم؛ (محمّد، ۲۵) کسانی که بعد از روشن شدن هدایت برای آنها، پشت به حق کردند، شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهای طولانی فریفته است". و در آیه ۱۰۷ سوره نحل می‏فرماید: "این به خاطر آن است که زندگی دنیا (و پست) را بر آخرت ترجیح دادند...". تعبیراتی که قرآن درباره مرتد به کار برده: "شهدوا أنّ الرّسول حقّ و جآءهم البیّنات" (آل‏عمران، ۸۶) "مِّن بعد ما تبیّن لهم الهدی" (محمّد، ۲۵)، نشان دهنده این است که این گونه افراد از روی عناد، لجاجت، هتک مقدسات و مقابله با اسلام دست از دین برداشته‏اند و مؤید آن حوادث صدراسلام (اهل ردّه) است که وقتی عدد مرتدین زیاد شد، آنان به قصد نابودی اسلام به مدینه حمله کرده و با مسلمانان وارد جنگ شدند.۲ علاوه بر آن اگر به افراد اجازه داده شود هر روز مایل باشند خود را مسلمان معرفی و هر روز مایل نباشند انکار نمایند، به زودی جبهه داخلی کشور اسلام از هم متلاشی خواهد شد و راه نفوذ دشمنان و عوامل و ایادی آن‏ها باز خواهد گردید و هرج و مرج در جامعه اسلامی پدید خواهد آمد؛ چنان‏که قرآن کریم می‏فرماید: "جمعی از اهل کتاب (از یهود) گفتند: (بروید در ظاهر) به آن‏چه بر مؤمنان نازل شده، در آغاز روز ایمان بیاورید و در پایان روز کافر شوید؛ شاید آن‏ها (از آیین خود) باز گردند." (آل‏عمران، ۷۲). ✍البته ممکن است گاهی ارتداد فردی، از حدود زبان تجاوز نکند و نه از روی قصد خیانت به مسلمانان، بلکه بر اثر گرفتار شدن در دام شبهات از اسلام خارج شود؛ امّا بحث ما جنبه کلی دارد و احکام تابع یک فرد و دو فرد نمی‏شود، بلکه مجموع افراد را به طور کلی باید در نظر گرفت؛ از این جهت می‏توان گفت: بازگشت یک فرد مؤمن به انکار و اعتراض (ارتداد) غالبا خالی از واکنش و تحریکات بر ضد نظام اسلام نخواهد بود؛ آن هم نه تحریک بر ضد مسائل سطحی و فرعی، بلکه تحریک علیه نظامی که به قیمت خون میلیون‏ها انسان فداکار و جانباز تمام شده است. ✅ در این هنگام، ارتداد یک فرد، به صورت هسته فتنه در آمده و تحریکات و واکنش‏های او مایه جذب دشمنان و مغرضان و ماجراجویان و افراد ضعیف‏الایمان گردیده و به ایجاد شورش منجر می‏شود. 🌺 ادامه دارد....👇🌺
💐 ادامه از قبل: ✅آیین مقدس اسلام جهت پیش‏گیری و ریشه‏کن ساختن چنین فتنه‏ها و فسادها دستور داده است که مرتد کشته شود تا نظام دین و حکومت اسلام و آیین و کتاب او دستخوش چنین حوادث شوم نگردد و مغرضان با مکتب خدا بازی نکنند. ✅بنابراین، اسلام به خاطر جرمی که مرتد مرتکب شده و برای حفظ حقوق دیگران که در سایه بقای دین و حکومت اسلامی و مبارزه با ایادی و عوامل بیگانه حاصل می‏شود، چنین کیفری (اعدام یا حبس و...) را برای مرتد در نظر گرفته است و این حکم (مجازات مرتد) هیچ منافاتی با آیه "لا إکراه فی الدین" و آزادی عقیده ندارد. ✅در پایان لازم است یادآوری کنیم که اسلام میان مرتد فطری (کسی که از والدین مسلمان متولد و پس از قبول اسلام از اسلام برگشته) و مرتد ملّی (کسی که والدین او به هنگام انعقاد نطفه‏اش مسلمان نبوده‏اند و او بعدا اسلام را پذیرفته، سپس از آن برگشته) و همچنین بین مرد مرتد و زن مرتد فرق گذاشته است. مرد اگر مرتد فطری باشد، بدون قید و شرط اعدام می‏شود؛ ولی اگر مرتد ملّی باشد، در صورت عدم بازگشت به اسلام(توبه) کشته می‏شود. این تفاوت شاید به خاطر این باشد که ضرر ارتداد فردی که اصالتا مسلمان بوده است (مرتد فطری) به مراتب بالاتر از فرد بیگانه است که غیر مسلمان بوده، سپس مسلمان شده است. ✅فرد اول به خاطر داشتن ارتباطات قوی و نیرومند، روی فکر و ذهن خانواده‏های اسلامی و ضعیف الایمان بیشتر می‏تواند اثر منفی بگذارد و بهتر می‏تواند بر ضد حکومت اسلام قیام و فعالیت کند؛ در حالی که اثر منفی فرد دوم از آن کمتر است. ✅امّا زن مرتد (چه فطری و چه ملّی) در اسلام کشته نمی‏شود و آن هم شاید به این جهت باشد که زن هر چند یک انسان کامل است، امّا بر اثر داشتن عواطف سرشار، زودتر تحت تأثیر قرار می‏گیرد و اگر چه زودتر به انحراف فکری کشیده می‏شود، زودتر هم به سوی حق باز می‏گردد. ✅همچنین برخی از محققان از فقها نیز فرموده‏اند: فردی که بر اثر تماس و ارتباط با گروه باطل، شبهاتی در دل او پیدا شده کم‏کم صورت انکار به خود گرفته و باعث شده تا برخی از احکام ضروری دین را انکار کند، ولی به گونه‏ای است که اگر شبهه او زایل شود، فورا به آغوش حق باز می‏گردد، این طور فردی نیز کشته نمی‏شود.۳ +==============+ 🌹۱. ر.ک: مجمع‏البیان، طبرسی، ج ۲، ص ۱۶۲/ تفسیر نمونه، آیت‏اللّه‏ مکارم شیرازی، ذیل آیه ۲۵۶ بقره. 🌹۲. ر.ک: تاریخ اسلام، دکتر حسن ابراهیم حسن، ج ۱، ص ۳۴۴ ـ ۳۵۳، 🌹۳. ر.ک: پرسشها و پاسخها، استاد جعفر سبحانی، ص ۲۵۵ ـ ۲۶۰/ مستمسک العروة، آیت‏اللّه‏ سیدمحسن طباطبایی حکیم، ج ۱، ص ۳۷۸ ـ ۳۸۴،/ تفسیر نمونه، آیت‏اللّه‏ مکارم شیرازی، ج ۲، ص ۲۷۸ ـ ۲۸۱ و ج ۱۱، ص ۴۱۸ ـ ۴۲۱ و ص ۴۲۶ ـ ۴۲۷،/ المیزان، علامه طباطبایی، ج ۲، ص ۳۴۲ ـ ۳۴۷/ قاموس قرآن، سیدعلی‏اکبر قرشی، ج ۶، ص ۱۰۷ ـ ۱۰۸. 🌺نرم افزار پرسمانهای قرآنی
گفت: اطلاعاتِ ما به چه دردشون می‌خوره⁉️ ما که آدم مهمی نیستیم‼️‼️ سال‌هاست با کوتاهی مسئولین و برخی از مردم در مدیریت فضای ، زمینۀ تسلط دشمن بر افکار و منابع مهم اطلاعاتی را فراهم کرده‌ایم. ❌☝️ تصویر بالا: ایلان ماسک (مدیر تسلا، ایکس یا توییتر سابق، اسپیس ایکس) با نتانیاهو ❌👇 تصویر پایین: زاکربرگ (مالک متا شامل فیس‌بوک، و واتس‌اپ) با نتانیاهو #⃣
🖌 بداء در اندیشه شیعی💐 ✅مفهوم صحیح بداء در نزد شیعه با عقیده انتسابی مخالفین تفاوت دارد: مخالفین شیعه، معنی لغوی بداء (ظهور بعد از خفا، رای تازه پیدا کردن و پشیمانی) را برای خداوند، به شیعه نسبت داده و اصرار دارند که شیعه را در این نظریه، پیرو یهود قلمداد نمایند. در حالی که چنین درک و اعتقادی درباره بَداء در میان شیعیان وجود ندارد و آنچه شیعیان به آن معتقد هستند، چیزی دیگر است. ✍️بداء در نزد شیعه به معنی ظهور امری برای خدا بعد از خفا و یا پشیمانی او از اراده قبلی نیست؛ بلکه به معنی «تغییر سرنوشت و مقدّرات انسان توسط ذات اقدس الهی و با دخالت اعمال صالح یا ناصالح خود انسان» است. چنانکه در دهها آیه از آیات الهی و صدها روایت، اشاره یا تصریح شده است که اعمالی چون: دعا، صدقات و خیرات یا بخل، صله رحم یا قطع رحم، عدالت و ستمگری و... باعث تغییر وضعیت انسان از خیر به شر یا برعکس خواهد شد... ⏪در این «تغییر تقدیر»، ظهور برای انسان رخ می دهد، نه برای خدا و آنچه ظاهر می شود، «تقدیر اصلی و پوشیده خدا» برای انسان است. بداء در عقیده شیعه نه تنها باعث نقص در علم و ذات الهی نمی شود؛ بلکه حکایت از «قدرت و اراده مطلقه» خداوند دارد که بر اساس آن و در پرتو رفتار اختیاری انسان، سر نوشت آدمی تغییر می یابد. ✍️بداء با مفهوم شیعی آن بر خلاف اعتقاد یهود می باشد که می گفتند، دستان خداوند بعد از آفرینش بسته شده و نمی تواند آن را از صورت کنونی و ظاهری اش تغییر دهد. قرآن کریم در آیه۶۴ سوره مائده از زبان یهود به آن عقیده چنین تصریح می کند: «وَقَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَهٌ غُلَّتْ اَیْدِیهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنفِقُ کَیْفَ یَشَاء»؛ (و یهود گفتند که دست خداوند بسته است؛ دست های خودشان بسته باد؛ و به [سزای] آنچه گفتند از رحمت خداوند دور شدند؛ بلکه هر دو دست او گشاده است؛ هرگونه بخواهد می بخشد). نسبت دادن بداء به شیعه با آن معنای انحرافی و نادرست که بر اساس آن ـ نعوذ بالله ـ خداوند به حوادث آینده جهل دارد و به مرور زمان نظرش عوض می شود، درست نیست. اهل بیت (ع) و به تبعیت از انان، همه بزرگان شیعه، با صراحت از چنین اعتقاد و معتقدان به آن اعلان برائت نمودند. بلکه شیعه معتقد است که خداوند از ازل به همه حوادث و مقدّرات، حتی آنچه طبق برخی عوامل تغییر می کند، علم دارد؛ و همه مقدّرات در «اُمّ الکتاب» و علم الهى موجود است. آنچه تغییر می کند علم بندگان است نسبت به آنچه در مورد آن «بداء» حاصل شده است. 🌺 ادامه دارد🌺
🌺 ادامه از قبل🌺 ✍️بداء به معنی حقیقی آن که توضیح داده شد سابقه دیرینه و ریشه در قرآن و سنت دارد و در آیات قرآن و روایات نیز بیان شده است و مفسران اهل سنت و منابع روایی آنها نیز آن را تایید کرده است. به عنوان مثال در آیه ۳۹ سوره رعد قدرت خداوند بر قدرت مطلق خداوند در امکان نابودسازی یا اثبات پدیده های جهانی تأکید شده است: «یَمْحُو اللّه‌ُ ما یَشاءُ وَ یُثْبتُ وَ عِنْدَهُ اُمُّ الْکِتابِ»؛ (خداوند هر چه را بخواهد محو و نابود می‌سازد و هر چه را بخواهد اثبات می‌کند و لوحِ محفوظ نزد اوست). مفسرانِ اهل سنت مانند طبری(جامع البیان فى تفسیر القرآن، ‏ج 13، ص 113)، قرطبی(الجامع لأحکام القرآن‏، ج ۱۰، ص ۳۳۰) و ابن کثیر (تفسیر القرآن العظیم، ج ۴، ص ۴۰۳.) ذیل این آیه کلامی را به این مضمون نقل کرده‌ اند که خلیفه دوم عمر بن خطّاب اطراف خانه خدا طواف می‌کرد و می‌گفت: «اللهم ان کنت کتبتنی فی اهل السّعادة فأثبتنی فیها و ان کنت کتبتنی فی اهل الشّقاوة و الذّنب فامحنی و اَثبتنی فی اهل السّعادة و المغفرة، فانّک تمحو ما تشاء و تثبت و عندک امّ الکتاب»؛ (خدایا اگر مرا در زمره سعادتمندان قرار داده‌ ای استوارم بدار؛ و اگر از شقاوتمندان و گنهکارانم مقرر فرموده‌ ای، از آن میان نام مرا محو کن، و در زمره سعادتمندان ثبت گردان؛ زیرا تو هر چه را بخواهی محو و اثبات می‌کنی!). از نظر شیعه محو شدن نام شخص از سیاهه شقاوتمندان و افزودنش به گروه سعادتمندان، همان ظاهر شدن اراده مخفی الهی بر اثر اسبابی مانند دعا و به عبارتی «بداء» است. ✍️در روایات معتبر اهل سنت نیز بداء به همان معنای مد نظر شیعه بیان شده است؛ برای مثال، یک نمونه از این احادیث را ذکر می کنیم. ⏪یکی از روایات دال بر بداء از منابع اهل سنت، روایتی است که «ابوهریره» آن را از حضرت رسول(صلّی الله علیه و آله) نقل کرده و «بخاری» نیز آن را در کتاب «صحیح» خود آورده است. بخاری از ابوهریره و او از رسول خدا(صلوات الله علیه) روایت می کند که آن حضرت فرمود: «إِنَّ ثَلاَثَةً فِى بَنِى إِسْرَائِیلَ أَبْرَصَ وَأَقْرَعَ وَأَعْمَى بَدَا لِلَّهِ أَنْ یبْتَلِیهُمْ، فَبَعَثَ إِلَیهِمْ مَلَکًا...»(صحیح بخاری، ص ۱۲۷۷. )؛ (در قوم بنی اسرائیل سه نفر گرفتار سه بیماری مشخص یعنی پیسی و ناشنوایی و نابینایی شده بودند، برای خداوند بداء حاصل شد که ایشان را مورد امتحان قرار دهد؛ فرشته ای را نزد آنان فرستاد و ...). با مراجعه به کتاب هایی که در شرح کتاب «صحیح بخاری» نوشته شده است، ⏪مشاهده می کنیم که اهل سنت نیز «بداء» را در این روایت به همان معنایی تفسیر کرده اند که شیعه معتقد است. از جمله این سخن «ابن حجر عسقلانی» که می گوید: «قولُه بَدا لِله... أی سَبَقَ فی عِلمِ الله فَأرادَ إظهارَهُ، وَ لَیسَ المرادُ أنه ظَهَرَ لَه بَعدَ أن کانَ خافیاً لأنَ ذلِکَ مُحالٌ فی حَقِ الله تَعالى»(فتح الباری فی شرح صحیح البخاری، ج ۶، ص ۳۶۴)؛ (این که در روایت آمده است «بَدا لِله» معنایش این است که خداوند از اوّل می دانست، سپس آن را اظهار نموده است؛ نه آن که چیزی بر خداوند مخفی بوده سپس آن را آشکار نموده باشد؛ زیرا چنین چیزی در حقّ خداوند محال است).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله مکارم شیرازی: 🔸در اربعین پابرهنه می شدیم گاهی خار هم به پایمان می رفت... 🔸ای کاش ماهم میتوانستیم در این سن و سال بریم.... 📌کانال رسمی حسین تقی پور 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/hosein_taghipour
🌺 یک مسأله شرعی 💐
💢 حکم زیارت اربعین چند روز قبل یا بعد از آن 💠 سؤال: با توجه به ازدحام عزاداران حسینی در ایام اربعین که موجب به وجود آمدن سختی های فراوانی برای زائرین می شود، آیا زیارت اربعین چند روز قبل یا بعد از روز اربعین هم مورد قبول و مأجور است؟ ✅جواب: انجام زیارت سید الشهداء (علیه السلام) در هر زمان مستحب و دارای ثواب عظیم است، ولی ثواب زیارت زمان خاص، مختص به انجام زیارت در همان زمان خاص است؛ البته انجام زیارت قبل یا بعد از آن موقع به امید آن ثواب مخصوص، مانعی ندارد. 📚منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای. 🏷️ پاسخگوی آنلاین سؤالات دینی شما هستیم: 📩@pasokhgoo1803 🌐کانال ایتا: 🆔https://eitaa.com/joinchat/1638596711C029af3b025