هدایت شده از قرار بندگی
صلوات خاصه امام صادق علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ.
خدایا درود فرست بر جعفر بن محمد صادق، خزانهدار دانش، دعوتکننده به سوى تو بر پایه حق، آن نور آشکار! خدایا چنانکه او را قرار دادى معدن کلامت، و وحیات، و خزانهدار دانشت، و زبان توحیدت و سرپرست فرمانت، و نگهدارنده دینت، پس بر او درود فرست؛ بهترین درودى که بر یکى از برگزیدگانت، و حجّتهایت فرستادی که تو ستوده و بزرگوارى.
🇮🇷 کانال قرار بندگی👇
https://eitaa.com/ghararebandegi
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ یادداشتی از دکتر مومنی استاد دانشگاه تهران💐
بسم اللّٰه الرَّحمٰن الرَّحیٖم
🍀مجازات بی حجابی و بدحجابی
✍️حکم به جواز یا عدم جواز مجازات بی حجاب ها و بی حجابی و بدحجابی منوط به نوع نگاه به دین است که آیا دین موعظه است؟ یا شریعت؟ یا این که ذات دین شریعت است و موعظه مُقَدَّمَه شریعت است؟ البته تردیدی نیست که دین متضَمِّن معارف هم هست اما دین، معارف نیست بلکه یا باید موعظه باشد و یا شریعت که موعظه مُقَدَّمَه شریعت بوده باشد.
✅تردیدی نیست که دین متضَمِّن موعظه هست ولی ذات دین موعظه نیست زیرا اگر پیامبران صرفاً برای موعظه مردم مبعوث شده باشند چه نتیجهای از مبعوث شدن آنان به دست خواهد آمد؟ چه سودی برای مردم و جامعه خواهد داشت؟ براین اساس حضرت امام خمینی ره فرمودند: اگر حکومت اسلامی نباشد بعثت پیامبران عبث خواهد بود. به عبارت دیگر اگر دین فقط موعظه باشد چه تعداد از افراد موعظه پذیرند و با موعظه ملتزم به حقوق و اصول اجتماعی زندگی خواهند بود؟ ولی اگر موعظه مُقَدَّمَه شریعت باشد و دین را شریعت بدانیم که دارای دستورات مدنی، کیفری، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، و دیگر ابعاد مورد نیاز مردم باشند طبیعی است که الزام به اجرائی شدن دستورات هم وجود داشته باشد چنان که فقیهان همه مذاهب اسلامی وظیفه امام جامعه اسلامی را اجرای دستورات شرعی و إلهی دانستهاند. چنان که در مقاله ولایت فقیه که در مجله حبل المتین منتشر گردید گزارش مبسوطی از دیدگاه فقیهان مذاهب اسلامی در بیان وظیفه امام جامعه اسلامی در اجرای دستورات شرعی و دینی را بیان کردم. یعنی اجماع امت اسلامی بر موظف بودن امام جامعه به اجرای تکالیف شرعی وجود دارد.
✅ بر همین اساس در فقه شافعی، مالکی، حنبلی، و امامیه شرط گردید که امام جامعه اسلامی باید مجتهد باشند و در فقه حنفی مجتهد بودن را شرط ترجیحی امام جامعه اسلامی دانستهاند یعنی اولویت با مجتهد است(به مقاله ولایت فقیه در مجله فقه مقارن مراجعه شود). دلیل شرط اجتهاد را وجود تکلیف به اجرای شریعت دانستهاند.
✅با وجود اجماع امت اسلامی به وجود وظیفه شرعی امام به اجرای دستورات شرعی نوبت به بحث های مقاصدی نمی رسد چون بحث های مقاصدی برای کشف مقاصد شرعی احکام منصوص و مجمع علیه بابت استنباط غیر منصوص و غیر مجمع علیه است. با وجود اجماع امت اسلامی که تردید در حجیت آن وجود ندارد نیازی به استناد به مقاصد شریعت نیست زیرا رتبه مقاصد بعد از وجود شریعت است منظور از شریعت موجود ماقبل مقاصد احکام منصوص و مجمع علیه است.
✅بنابراین اجرای مجازات اسلامی نسبت به بی حجاب ها و بی حجابی و بدحجابی از مسلّمات غیر قابل تردید در فقه مذاهب اسلامی است کسانی که شبهه و تردید می کنند تردید و شبهه در قطعیات و مسلّمات شرع که اجماع امت اسلامی بر آن وجود دارد می کنند که اگر با علم و عمد چنین تردید هائی رخ دهد و انکار حکم مسلّم اسلامی باشد واجب التوبه در فقه مذاهب اسلامی خواهد بود.
عابدین مؤمنی استاد دانشگاه تهران ۱۴۰۳/۲/۱۵
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (1)💐
مقدمه:
استان عالم پرور مازندران سهم بسزایی در تاریخ اسلام از نظر نشر علوم مختلف عقلی و نقلی داشته و دانشمندان این سامان، آثار علمی فراوانی را به عنوان گنجینه پربهای دینی به یادگار گذاشتند.
در طول قرون گذشته، سالهایی مازندران مرکز علمی ایران بوده و تشنگان علم را بسوی خود فرا می خواند. همچنان که در برخی از قرون، مراکز دیگری در ایران اسلامی، کانون نشر علوم مختلف بوده و مشتاقان علم را بسوی خود جذب می نمود.
تاریخ گواه است که مورخان، مفسران، محدثان و فقهای بزرگی از این خطه برخاستند که شهرت عمومی در جهان اسلام یافتند که از میان آنها می توان به ابن شهرآشوب مازندرانی، ابن جریر طبری، شیخ طبرسی صاحب الاحتجاج و صاحب مجمع البیان، ملانصیرا مازندرانی، سعیدالعلماء مازندرانی، شیخ کبیر بارفروشی، شریف العلمای آملی، شیخ عبدالله مازندرانی، ملا محمد اشرفی، شیخ فضل الله نوری و.... از آن جمله اند.
در این میان، حکما، فیلسوفان و متکلمان نام آوری هم بودند که متأسفانه در گذر زمان مورد غفلت واقع گشته و کمتر نامی از آنها در میان مفاخر مازندران برده می شود. هر چند عده کمی از اینان، با برخی مقالات یا برگزاری همایشهایی، مورد تجلیل واقع گشته و به جامعه علمی معرفی شدند. امروز نیز جامعه علمی شیعه به دو شخصیت برجسته و حکیم فرزانه این استان یعنی علامه جوادی آملی و علامه حسن زاده آملی بالیده و از آثار گرانسنگ آنها از جمله در حوزه های تفسیری، فقهی، کلامی و فلسفی بهره مند بوده و معرفی هر کدام از آنها نیازمند چندین جلد کتاب و مقاله می باشد که سالهای نه چندان دور، افتخار نگارش شرح حال مختصری از علامه حسن زاده در کتاب «جمال سالکین» نصیب این قلم گشته بود.
یادداشت حاضر تحقیق ناقصی است جهت معرفی هر چند مختصر برخی از آن نام آوران تاریخ (به ترتیب تاریخ وفات)، که خدمات گسترده ای در نشر کلام و حکمت و فلسفه اسلامی داشته اند. بدیهی است آنچه در این مختصر می گنجد تنها دورنمایی از چهره تابناک آنها بوده و معرفی هر کدام از آنها نیازمند تألیف آثاری مستقل می باشد.
نکته حائز اهمیت اینکه کلام اسلامی تقریبا از قرن ششم به بعد با فلسفه، آمیختگی غیر قابل انفکاک پیدا نموده و کمتر متکلم مسلمانی را می توان یافت که از مشرب فلسفی برخوردار نبوده باشد. نیز باید توجه داشت که بسیاری از حکما و متکلمان مسلمان، در رشته هایی چون فقه، اصول، تفسیر و.... نیز در درجه بالایی قرار داشته و صاحب نظر بودند. لذا شخصیتهای مورد تحقیق این مقاله، علاوه بر آثاری در کلام و فلسفه، بعضا دارای آثار ارزنده ای در سایر حوزه ها نیز می باشند.
پیشینه تحقیق نشان می دهد هر چند تاکنون آثار مختلفی در شرح زندگانی دانشمندان مازندران به رشته تحریر در آمد ولی نگارنده به اثری مستقل که به شرح و معرفی حکمای مازندران بپردازد دست نیافت.
ضرورت این تحقیق و موارد مشابه از آنجا ناشی می شود که نسل تشنه حقیقتِ امروز، از طرفی به دنبال الگوهای علمی بالنده و سخنان و نگاه دقیق و حکیمانه آنها بوده و از طرف دیگر، نیازمند آن است تا با مفاخر علمی خود آشنا گشته و در این راستا، نگاهش به بیگانگان و یافتن گمشده خود در میان آنان نباشد. لذا معرفی مفاخر دینی و ملی در قالب این مقالات و ... به غنی سازی فرهنگ جامعه می انجامد.
در این فراز به معرفی دانشمندان مورد نظر به صورت مختصر خواهیم پرداخت:
🌸 ادامه دارد.....💐
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
هدایت شده از برداشت های نادرست اعتقادی
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨گشت ارشاد، آری یا نه...؟!
بعضی افراد ظاهربین تصور می کنند مسئله کشف حجاب، یک مسئله صرفاً فرهنگی است و بنابراین گشت ارشاد نباید در قضیه ورود پیدا کند؛ در حالی که از پشت پرده سیاست خصمانه دشمن در این ماجرا اطلاعی ندارند!
🎥 حتما ببینید 👆
#جهاد_تبیین
🔸کانال برداشت های نادرست اعتقادی
@eteghadz
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
هدایت شده از علامه عسکری
عضویت
#خاطرات
#شیعه_شدن_خطیب_رقه🚫
✅ علامه عسکری: در دمشق بودم كه خطيب رقّه (رقّه محله اى است در اطراف دمشق) با خانمش به ديدنم آمدند. آن دو برخى از كتابهاى مرا نظير معالم المدرستين و عبد اللّه بن سباء و نقش عايشه در تاريخ اسلام را خوانده بودند ولى در دو راهى گرفتار شده بودند. از طرفى با مطالعه كتبم، به حقانيّت شيعه پى برده بودند و از جهتى خليفه اوّل و دوم برايشان قداستى داشت، براى حلّ اين مشكل به نزدم آمدند، ابتدا خانم ايشان (كه دبير زبان فرانسه در دبيرستان دمشق بود) سؤال كرد كه ما در مورد عايشه روايت داريم فضل عايشه على سائر النساء كفضل الثريد على سائر الطعام؛ فضيلت عايشه بر ديگر زنان همانند فضيلت و برترى تريد [آبگوشت] است بر ساير غذاها (معلوم می شود آن روزى كه اين حديث را جعل كردند، در مدينه آبگوشت بهترين غذا بود).
💢 من در جواب گفتم: اين روايت ساختگى است آيا تا حالا كباب خوردى؟
گفت: آرى. گفتم: به نظر شما كباب بهتر است يا آبگوشت؟ گفت: كباب بهتر از آبگوشت است😂. و چند خوراك ديگر را نام بردم. و بعد گفتم آن زمانى كه اين حديث را ساختند آبگوشت بهترين غذا بود.
او مجاب شد بعد شوهرش (كه خطيب رقّه بود) گفت: روايت داريم كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: عليكم بسُنتى و سُنة الخلفاء الراشدين من بعدى! گفتم: سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله چه بود؟ آيا نماز و روزه و خمس و زكات و حج و ... بود؟ گفت: بله. گفتم: پيامبر صلى الله عليه و آله سنّت خود را از خودش می گفت يا به او وحى می شد؟ گفت: به پيامبر صلى الله عليه و آله وحى می شد.
گفتم: آيا بر ابوبكر و عمر هم وحى می شد؟ كه از سنت آنان پيروى كنيم؟
🔶 ساكت شد و جوابى نداشت كه بدهد (من احساس كردم با اين سخن آن قداستى كه براى خلفا قائل بود از بين رفت) و اين كلامم در او اثر گذاشت و با بحثهاى ديگرى كه در كتابم (معالم المدرستين) خوانده بود او را شيعه كرد.
✍🏻پ.ن: خلفاء راشدین در کلام پیامبر اکرم منظور همان ائمه معصومین علیهم السلام هستند: استاد ادیبی
🔻تفصیل مطلب بیان خواهد شد...
💯سفارش کتب و ارتباط با کانال👇🏻
@Aghayabnalhasan
🔷کانال علامه سید مرتضی عسکری 🔰
✅ مطالب درباره علامه عسکری🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (2) 💐
ابوعبدالله ناتلی
ابوعبدالله ناتلی (از علمای قرن چهارم) اهل ناتل از روستاهای فعلی شهرستان نور می باشد که ابوعلی سینا مدتی در بخارا در محضرش شاگردی نموده و منطق و ریاضیات را آموخته است. آن گونه که در تاریخ الحکما آمده است: او را در تحقيق وجود و شرح اين نام، رساله ايست به غايت لطيف، و از آنجا معلوم مىشود كه در الهيات مهارت تمام داشته، و رساله ديگر دارد در علم اكسير؛ و شيخ الرئيس آن رساله را در مصنفات خود ذكر نكرده است مگر در كتاب مقتضيات السبعة. (شهرزوری، شمس الدین، نزهه الارواح و روضه الافراح (تاریخ الحکما) ؛ ص 369)
به گفته استاد مطهری: ناتلى طبيب هم بوده است. ابن ابى اصيبعه در ضمن احوال ابو الفرج بن الطيب، او را در رديف طبيبان معاصر ابو الفرج شمرده است. (شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 14، ص 477.)
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
✍یاد و خاطره 16 آلاله خونین بال مازندران؛ شهدای گلگون کفن خان طومان سوریه گرامی؛ روحشان شاد و با سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام محشور باد. 🌹🌹🌹
بی تردید حماسه آن قهرمانان نام آور؛ در صفحه تاریخ مازندران درخشان و جاودان خواهد ماند.🌺
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مطالب جالب یک هم وطن مقیم آمریکا در خصوص دینداری
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (3) 💐
✅فخر رازی
✍️فخر الدين محمد بن عمرو بن الحسين الرازى، معروف به امام فخر رازى شافعی اشعری از دانشمندان نامدار جهان اسلام است که ریشه ای مازندرانی دارد. هر چند برخی مانند شهید مطهری او را متولد مازندران دانستند (شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 14، ص 408.) ولی غالبا او را دارای اصالتی مازندرانی و متولد ری می دانند. (ابن خلکان، وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، ج 4، 249؛ زرکلی دمشقی، الاعلام، ج 6، ص 313.) پدرش ضیاءالدین خطیب مازندرانی و مولف کتاب دو جلدی «غایه المرام فی علم الکلام» بود که به ری مهاجرت نموده و در آنجا اقامت داشت. لذا فرزندش به ابن خطیب الرّی شهرت یافت. (زرکلی، همان) وی علاقه مند به سفر علمی بود و به خوارزم و خراسان و هرات و ... سفرهایی در همین راستا داشت.
✍️استاد شهید مطهری وی را در طبقه یازدهم فلاسفه مسلمان قرار داده و می نویسد: وی هم فقيه بود و هم متكلم و هم مفسر و هم فيلسوف و هم پزشك و هم خطيب. ذهنى فوق العاده جوّال داشت و در تبحر در علوم مختلف كم نظير است. در عين اين كه در افكار فلاسفه وارد است و تأليفاتى گرانبها در فلسفه دارد، طرز تفكرش تفكر كلامى است نه فلسفى و سخت بر فلاسفه مى تازد و در مسلّمات فلسفه تشكيك مى نمايد. در تنظيم و تبويب و تقرير مسائل، حسن سليقه دارد. صدر المتألهين از اين نظر از او بسيار استفاده كرده است. مهمترين كتاب فلسفى او «المباحث المشرقية» است. شهرت بيشترش به واسطه «تفسير مفاتيح الغيب» است بر قرآن مجيد كه جاى شايسته اى در ميان تفاسير براى خود باز كرده است. براى وى در فلسفه، استادى جز مجد الدين جيلى... سراغ نداريم و شايد بيشتر با مطالعه، بر مسائل فلسفى دست يافته است، ولى شاگردان زيادى داشته است كه بعضى از آنها مبرز بوده اند. از قبيل شمس الدين خسروشاهى، قطب الدين مصرى، زين الدين كشى، شمس الدين خويى، شهاب الدين نيشابورى. فخر رازى در سال 534 (544) متولد شده و در سال 606 (در هرات) درگذشت. (شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 14، ص 493.)
✍️شرح اشارات و تنبیهات و شرح عیون الحکمه ابن سینا، لوامع البينات في شرح أسماء الله تعالى والصفات، معالم أصول الدين، الاربعین فی اصول الدین، القضاء و القدر و عصمه الانبیا و... از دیگر آثار او در حکمت و کلام است و همانطور که استاد مطهری اشاره داشتند استادش در فلسفه، عالم ذوالفنون مجدالدین جیلی در مراغه بوده است. (ابن خلکان، وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، ج 6، 269؛ ذهبی، محمد بن أحمد، تاريخ الإسلام و وفيات المشاهير والأعلام، ج 43، ص 213.)
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
🌺 سالروز ولادت با سعادت کریمه اهل بیت ، حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها) و روز دختر بر همه شیعیان خصوصا دختران عفیفه و مومنه مبارک باد.
🌹مقام والای کریمه اهل بیت ، حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
➖➖➖➖➖➖➖
✏️ آیت الله مستنبط صاحب کتاب گرانقدر القطره نقل فرمود : عده ای از شیعیان وارد شهر مـدینه شدند و پـرسش هایی داشتنـد که خواستند از امام کاظم (علیه السلام) بپرسند.
🟢 امام (علیه السلام) در سفر بود ، پرسش های خـود را نوشتنـد و بـه دودمان امامت تقدیم نمودند ، چون عزم سفر کردند برای پاسخ پرسشهای خود به منزل امام شرفیاب شدند.
🟢 امـام کاظم (علیه السلام) برنگشته بود و آن ها امکان تـوقف نداشتنـد ، از این رو حضرت معصومه (سـلام الله علیها) پاسخ آن پرسش ها را نوشتند و به آن ها دادند.
آن ها با مسـرت فراوان از مدینه خارج شدند ، در بیرون مدینه با امـام کاظم (علیه السلام) روبرو شـدند ، داستان را برای آن حضرت شرح دادند.
🟢 آقا پـرسش های آنان و پاسخ های حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) را مـلاحظه کردند و سه بار فرمـودند :
« فداها ابوها » پدرش به قربانش باد.
🌹 با توجه به این که حضرت معصـومه (سلام الله علیها) به هنگام دستگیری پدر خردسال بود ، این روایت از مقام والا و دانش بالای آن حضرت حکایت می کند.
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (4) 💐
✅حسين بن ابراهيم تنكابنى
✍️حسين بن ابراهيم تنكابني (م 1050 ق.) از اعلام فلسفه در قرن يازدهم هجرى و از بزرگان شاگردان ملا صدرا و فياض لاهيجي است که صاحب رياض العلماء او را چنين ستوده است: «حكيمى صوفى بر طريقه اشراق، عالمى فاضل از شاگردان ملا صدراى شيرازى است. حكمت و فلسفه او بر ديگر دانشهايش غلبه داشت بلكه جز از حكمت چيزى نمی دانست».
✍️از شرح حال او چيزى نمىدانيم جز اينكه به سفر حج رفت در آنجا او را به اتهامى ناروا مضروب ساختند كه در اثر آن بيمار شد و با همان بيمارى و رنج از مكه بيرون آمد و عازم مدينه منوره شد و در بين راه درگذشت و در محل ربذه در جوار قبر حضرت ابوذر غفارى به خاك سپرده شد.
چنانكه از عبارت صاحب رياض فهميده مى شود، از ديدگاه فلسفى ،او را بايد فيلسوفى اشراقى دانست، و به طور قطع اين تمايل به فلسفه اشراق از استادش صدر المتألهين به او رسيده است.
✍️از اين دانشمند آثارى در موضوعهاى مهم فلسفى به جاى مانده است، از آن جمله رسالهاى در اثبات حدوث عالم. در اين رساله حدوث عالم را پس از عدم حقيقى آن ثابت مىكند. اين رساله چاپ شده و سيد محسن امين صاحب اعيان الشيعة نسخه اى از آن را در تهران ديده است كه تاريخ كتابت آن سال 1069 هجرى بوده است. رساله اى در تحقيق وحدت وجود كه در اين رساله از مسلك و رويه استاد خود، صدر المتألهين پيروى كرده و در مقام جمع و تقريب ميان آراء متصوفه و اشراقيون و مشائيان برآمده است. سيد محسن امين نسخه اى از اين كتاب را در تهران به سال 1353 هجرى ديده است. ديگر از آثار اين دانشمند حاشيه بر كتاب شفاى ابن سينا و حاشيه بر حاشيه خفرى فيلسوف بر شرح تجريد و رساله ها و حواشى ديگرى است. (عبدالله نعمه، فلاسفه شیعه، ص 202. )
✍️استاد جلال الدین آشتیانی دو رساله فلسفی از ایشان، یکی همان رساله «وحدت وجود» و دیگری به نام «رسالة في صنوف الناس عند رجوعهم الی دار البقاء» را در کتاب «منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران» آورده است.
🌺 ادامه دارد.....💐
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳