هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شبکه 13 رژیم صهیونیستی:
📍به بمباران اهداف ایرانی ادامه خواهیم داد همانطور که ایرانی ها به انتقال سلاحی که توازن را برهم میزند ادامه خواهند داد/به سوریه حمله میکنیم تا آتش جنگ، شمال اسرائیل را در برنگیرد/زمانی هدفمان اخراج ایرانیها از سوریه بود، امروز فقط به دنبال آن هستیم که جلوی ایرانیها را بگیریم...
#عبری
🆔 @Kavoshmedia
هدایت شده از قرارگاه فرهنگی اجتماعی ۱۹ دی استان قم
☑ استاندار قم: رعایت حجاب در تمام مراکز دولتی، عمومی، تجاری و معابر الزامی است
بیانیه استاندار قم در خصوص مسأله عفاف و حجاب:
🔹در بخش الزامات قانونی و انتظامی، رعایت حجاب اسلامی همانند گذشته در همه اماکن دولتی و عمومی، معابر و محل فعالیت اصناف و بخش خصوصی که جنبه انظار عمومی دارند، الزامی است.
🔹در ماههای اخیر و پس از شکست دشمن در آشوبهای خیابانی که یک جنگ تمام عیار شناختی و ترکیبی بود، تهاجم در بخش فرهنگی آن با هدف دوقطبی سازیها شدت گرفته است. مصداق عینی و اجتماعی آن نیز در تحریک معدودی از دختران و بانوان به هنجارشکنی و نادیده گرفتن حجاب اسلامی به عنوان یک تکلیف شرعی و قانونی و حقوق شهروندی، نمود پیدا کرده است.
🔹موضوع پوشش و لباس و سبک زندگی چه در بُعد فردی و چه در بُعد اجتماعی، در گام نخست امری ایجابی، اقناعی و فرهنگی بوده و اولین و موثرترین اقدام در این موضوع نیز فعالیت نهادهای فرهنگی و تربیتی برای هدایت و اقناع افرادی است که دارای سوال در این زمینه هستند یا احیانا دچار آسیب شدهاند.
•┈┈•••🌿🌺🇮🇷🌿•••┈┈•
#آینده_روشن_است
#قرارگاه_فرهنگی_اجتماعی_نوزده_دی
https://eitaa.com/joinchat/870318239Ccbfbd1d549
🔹🔸💠🔸🔹
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
آیتالله مفیدی 3 اسفند 1401.mp3
6.4M
بیانات استاد مفیدی حفظه الله
در جمع طلاب مقدمات میبد یزد
🕌قم مقدسه مسجد آیت الله بهجت رحمه الله
۱۴۰۱/۱۲/۳
🔸دوگانه درس یا تهذیب؟!
🔸طلبه نباید درس بخواند برای خدمت به دین !!!
🔸اگر طلبه درست درس بخواند خداوند متولی معنویت او می شود
🔸به هیچ وجه پیش مطالعه ترک نشود ولو پنج دقیقه
🔸وظیفه هر طلبه است که طوری کتاب را بخواند که بتواند آن را تدریس کند
🔸در عالم طلبگی هیچ چیزی جایگزین تدریس نیست
🔸با دو شرط تدریس کنید: در بند تعداد شاگرد نباشید، تا ممکنه ترتیب کتب را بهم نزنید
https://eitaa.com/mdianat
739.4K
آقای اوحدی:
♦️نماز شب 17ماه مبارک رمضان
دورکعت :
در رکعت اول بعد از حمد هر سوره ای که خواستید میخوانید در رکعت دوم بعد از حمد 100بار توحید میخوانید
بعد از اتمام نماز 100بار لا اله الا الله
ثواب نماز %
یک میلیون بار حج
وهزار بار عمره
و هزار بار جهاد
از کتاب الاربعون شهید شهید اول ص 90
در این ویس میشنوید
شب 17 ماه رمضان شب جنگ بدر است
و شب تأسیس مسجد مقدس جمکران در قم به دستور مولا امام زمان ع
و نماز مخصوص شب 17رمضان
هدایت شده از محتواهای جمعیتی
🚨 پخش زنده از کانال محتواهای جمعیتی
🔶 همایش با موضوع جریان شناسی و آینده پژوهی تحولات جمعیتی
سخنران :حاج آقا محمد مسلم وافی
🗓جمعه ۱۸ فروردین ماه
⏰۹الی۱۲صبح
🕌شبستان مسجد جامع
مدعوین :
فرماندهان
جانشینان
واعضای شورای پایگاهها
#حوزه_بنت_الرسول
#حوزه_حضرت_رقیه
#کارگروه_فرهنگی_سپاه_ناحیه_گرمسار
#بسیج_جامعه_زنان
#افزایش_جمعیت
#وافی
━🍃❀💠❀🍃━═•••
🔷جهت دریافت بیش از ۲۰۰ محتوای جمعیتی به کانال زیر مراجعه فرمایید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3788177457C1c24ab6741
💠 معاونت رسانه موسسه اندیشه کوثر
📞 09104441412
رهپویان
🚨 پخش زنده از کانال محتواهای جمعیتی 🔶 همایش با موضوع جریان شناسی و آینده پژوهی تحولات جمعیتی سخنرا
استاد شماره رو دادن ۰۹۱۲۷۴۶۱۳۳۲ و گفتن اسم پایگاه بسیج تون رو بفرستین تا ما ۲۱۱ کلیپ ۳ دقیقه ای براتون بفرستیم.
#افزایش_نسل_پاک
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ فلسفههای مضاف مقدمه علوم انسانی اسلامی هستند نه کل تحول در علوم انسانی و نه بخشی از علوم انسانی اسلامی
🔻 حجت الاسلام علی مصباح یزدی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره):
🔹 ما فلسفههای مضاف را مقدمه اسلامی سازی علوم انسانی میدانیم نه خود اسلامی سازی اگر کسی ادعا بکند که صرفاً فلسفههای مضاف کافی هستند و اگر کسی فلسفههای مضاف را حل کرد اسلامی سازی علوم انسانی انجام شده و تمام شده این اشکال وارد بود که نه چنین چیزی نیست و مثلاً بخش نقلی آن هنوز مانده که بخش عمده کار هست، درحالیکه ما چنین ادعایی نداریم ما حتی خود حل مسائل فلسفههای مضاف را هم بخشی از اسلامیسازی نمیدانیم، این را مقدمه اسلامیسازی میدانیم آن هم مقدمه لازم نه مقدمه کافی.
🔹 بنابراین ما به فلسفههای مضاف به عنوان یک کار مقدماتی که چاره از آن نیست در کنار بقیه مقدماتی که لازم هست برای اینکه بعد از آن اسلامی سازی را انجام بدهیم نگاه میکنیم و این اشکال وارد نیست. به عنوان نکته پایانی باید بگویم که فلسفههای مضاف مقدمه علوم انسانی اسلامی هستند نه کل تحول در علوم انسانی و نه بخشی از علوم انسانی اسلامی لذا اکتفاء به روش عقلی در فلسفههای مضاف مستلزم محرومیت از پرداختن به نقل در خود علوم انسانی نخواهد بود.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32201
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از 🌷محمدحسین صالحی
1667959110636b094678c7b.ogg
1.65M
🌸اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شد
🌹علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ اگر خانمی دارای شرایط باشد و توانست رأی بیاورد میتواند عضو خبرگان شود
🔻 آیت الله اراکی در برنامه تلویزیونی صف اول:
🔹 هیچ منعی از لحاظ قانونی وجود ندارد اگر خانمی دارای شرایط باشد می تواند کاندید شود اگر توانست رای بیاورد می تواند عضو مجلس خبرگان شود همچنین مسئله محدود به کسانی که با لباس روحانیت حضور دارند نیست، ما داشتیم علما و دانشمندانی که بدون لباس بودند اما از لحاظ علمی بسیار مقام بالایی داشتند دکتر اسماعیلی از فضلا و علمای شایسته ای در مسائل مذهبی هستند که حضورشان فعال و خوب است.
🔹 حتی برای رهبری هم منع قانونی نداریم در قانون ماده ای وجود ندارد که رهبر باید مرد باشد، منتهی یک مسئله ای که وجود دارد این است که فتواهای فقها در این مسئله متفاوت است بعضی از فقها نسبت به جایگاه تصمیم گیری در کل مسائل جامعه اینجا شرط مردی را قائل هستند، به دلیل اینکه بعضی از روایات را داریم که تشکیک می کنند ولی به هر حال چنین نظری است، در مسئله رهبری و جایگاهی مانند ایشان باید طوری عمل کنیم که مورد توافق فقها و مجتهدین باشد.
🔹 در مجلس خبرگان حقوق در آن نیست، هیچ مزایایی برای اعضای مجلس خبرگان داده نمی شود تنها چیزی که به آنها داده می شود سالانه یک مبلغ مختصری برای هزینه رفت و آمدها چون بسیاری از خبرگان باید از شهرستان ها بیایند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32287
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مجلس_خبرگان
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از سایت دینی هدانا
🔻حجت الاسلام و المسلمین عالی:
🔰 میزان زاد و ولد در اسرائیل هفت برابر ایران است!
◻️ پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: خانهای که در آن بچه نمیباشد در آن برکت نیست.
◻️ فردی از حضرت سؤال کرد من ثروت دارم اما فرزندی ندارم، امام باقر(ع) فرمود تا یک سال هر شب ۱۰۰ بار استغفار کن و اگر در شب فراموش کردی در روز قضای آن را به جای آور؛ این دستورالعمل را امام(ع) از قرآن گرفتهاند که علاوه بر فرزندآوری، برای برکت در مال نیز میباشد.
◻️ جامعهای که پیر میشود علاوه بر اینکه مولفه ثروت را از دست میدهد، قدرت را نیز از دست میدهد، لذا آسیب پذیر خواهد شد.
◻️ ازدواج سفید، بیفرزندی و سگفرزندی از تبلیغات دشمنان و دستگاه شیطان در کشورهای اسلامی میباشد.
◻️ یکی از اموری که رهبر معظم انقلاب درباره آن فرمودند که خواب را از چشم ایشان میگیرد، همین مسئله جمعیت و پیر شدن جامعه است
◻️ در کشور امیرالمومنین(ع) سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار سقط جنین انجام میشود، این در حالی است که در تمام طول هشت سال جنگ تحمیلی، ۲۳۰ هزار شهید دادیم.
◻️ به بهانه تربیت و معیشت که بهانههای قابل قبول نمیباشند، از فرزندآوری جلوگیری میکنند، در حالی که به تجربه دیده شده که خانههایی که فرزند بیشتر دارند، خداوند برکت آن خانه را بیشتر کرده است.
👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/542179330C5fb7b8f5d7
🖥 https://hadana.ir
هدایت شده از بینش راهبردی
این خط ریلی باید سالها و بلکه دهه های قبل آماده می شد تا یکی از اصلی ترین خطوط ارتباطی دنیا در انتقال کالا از شرق به غرب و بالعکس، ایجاد شود.
اما ناامنی و بی ثبات سازی ساختاری آمریکایی ها و قبل از آنها انگلیسی ها در این منطقه و البته وجود حاکمان نالایق و نخبگان غافل و نائم بلکه خائن چه در حوزه و دانشگاه، عامل این عقب ماندگی های تاریخی است.
اینها را مطالبه کنیم!
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
مبانی اجتهادی.pdf
325.8K
هدایت شده از بیداری مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابهت پوشالی غرب کاملا از بین رفته !
عکاس چینی خطاب به مکرون:
دستتون و از جیبتون درارید
🎬 #بیداری_مدیا برای بیداری وجدانها👇
https://eitaa.com/joinchat/1631191141C17e47ba89c
هدایت شده از پیمان رکن الدینی
🔰دیدگاه متفاوت آیت الله سیستانی در امر به معروف و نهی از منکر
🔻فقهای معاصر رأی به کفائیت وجوب امربه معروف و نهی از منکر دارند، لیکن آیت الله سیستانی، فتوای خاصی دارد که دیدگاه ایشان را متمایز از سایر آراء می نماید. ایشان، دو تکلیف را متوجه به مکلف می داند؛ امر و نهی، اظهار کراهت.
امر و نهی، واجب است به وجوب کفائی، اما اظهار کراهت وجوب عینی دارد؛ یعنی اظهار کراهت به صورت قولی یا فعلی، از هیچ کسی برداشته نمی شود و همه باید اظهار نمایند:
«وجوبه عندئذ كفائي يسقط بقيام البعض به، نعم وجوب إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا من ترك الواجب أو فعل الحرام عيني لا يسقط بفعل البعض، قال أمير المؤمنين (ع) (أمرنا رسول اللّٰه (ص) ان نلقي أهل المعاصي بوجوه مكفهرة)» المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷
🔻به نظر آقای سیستانی، اگر احتمال تأثیر در فرد مورد امر و نهی هم نبود، احتیاط واجب است که نسبت به ترک معروف و ارتکاب منکر، اظهار کراهت نماید
«احتمال ائتمار المأمور بالمعروف بالأمر، و انتهاء المنهي عن المنكر بالنهي، فلو علم انه لا يبالي و لا يكترث بهما فالمشهور بين الفقهاء (رض) انه لا يجب شيء تجاهه و لكن لا يترك الاحتياط بإبداء الانزعاج و الكراهة لتركه المعروف أو ارتكابه المنكر و إن علم عدم تأثيره فيه.»
المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷
هدایت شده از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
ostad vakili 15-9-00.mp3
29.25M
#صوت
🏢 موضوع: آپارتمانسازی و مرتفعسازی از منظر اسلام
🎙استاد محترم: حجة الاسلام والمسلمین #وکیلی
┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
رهپویان
#صوت 🏢 موضوع: آپارتمانسازی و مرتفعسازی از منظر اسلام 🎙استاد محترم: حجة الاسلام والمسلمین #وکیلی
خلاصه بیانات استاد وکیلی
آپارتمان سازی
💠از دسته روایاتی که می فرمایند "شیاطین جنی در ارتفاع بالاتر از ۳.۵ / ۴ متر زندگی می کنند" فهمیده میشود که برای این ارتفاع حرز بندی کنیم با نصب امثال آیت الکرسی با کیفیتی که در روایات آمده.
از دسته روایاتی که می فرمایند "ائمه هنگام عبور از خانه های بلند اظهار نارضایتی کردند" استفاده میشود که امثال فخر فروشی و تجمل گرایی و تمایز فرهنگی نکوهش شده.
از دسته روایاتی که می فرمایند "در اوصاف آخرالزمان ساختن ساختمان های بلند به قصد تفاخر است " استفاده میشود به قصد تفاخر ساختن ناپسند است. ساختمان ها یکدست باشند اشکال ندارد.
از دسته روایاتی که می فرمایند "مساجد را با مناره های بلند نسازید" (که این از زمان بنی امیه متاسفانه رعایت نشد و تبدیل به نماد اسلامی شد و تا الان ادامه پیدا کرده است و بعضی فقها معتقدند الان دیگر نماد یهود نیست و نماد اسلامی است) استفاده میشود اشراف بر منازل و آزار و سلب آرامش همسایگان منع شده است+ این سبک عبادت گاههای یهود بوده است.
حقیقت امر این است که روایتی که مستقیما بگوید ساختمان بلند سازی اشکال دارد پیدا نکردیم (در بین حدود #شش_هزار_روایتی که دوستان در این باب بررسی کردند) و #حکم_اولی در همین حدی است که گفته شد: موجب فخر فروشی و تمایز فرهنگی و... نشود.
💠از مجموعه دستورات دینی استفاده میشود که ساختمان بلند ساختن به عناوین دیگری ( #عنوان_ثانوی ) ناپسند است که باید جداگانه بررسی کنیم :
- یکی از مسائلی که در روایات آمده : "در مکه مکرمه کسی خانه بلندتر از کعبه نسازد". حکمت مساله اجمالا برای حفظ جایگاه و عظمت کعبه است. برخی گفته اند اختصاص به کعبه ندارد.
- تا دقیقه ۱۶ خلاصه نویسی شده است.
استماع تمام صوت 👇
https://eitaa.com/isin_ir/2813
#شهرسازی_اسلامی
#معماری_اسلامی
هدایت شده از نیوز خودرو🔹️ روی عضویت کلیک کنید✅️
🔺یک فریم از مافیای خودرو!
🔹ایشون«محسن بهرامی ارض اقدس» هستن یکی از اعضای شورای رقابت که رفته سر قبرِ شاه مخلوع و با پرچم شیر و خورشید عکس یادگاری میگیره!
بعد شما میخوای ازش چی در بیاد!؟
اجرای فرامین رهبری؟!
مصوباتی به نفع مردم؟/
صابرین نیوز
🔷️@news_khodro
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 هیئت سیاسی سعودی وارد تهران شد
🔻 تیم فنی عربستان برای بررسی افتتاح نمایندگی های دیپلماتیک عربستان در ایران وارد تهران شد.
🔻 به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، این سفر در راستای توافق اخیر عربستان و ایران در چین برای ازسرگیری روابط دوجانبه انجام شده است.
🔻 ناصر بن عوض آل غنوم، رئیس تیم فنی عربستان به محض ورود و در مقر وزارت خارجه ایران در تهران با هنردوست، رئیس تشریفات وزارت خارجه ایران دیدار کرد.
🔻 روز پنجشنبه بود که وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن دیدار کردند؛ دیداری که طی آن درباره مقدمات افتتاح سفارتخانهها و کنسولگریها در دو کشور توافق شد.
@StrategicNews_ir
❇️ روش اصولیین در ۱۲ قرن اخیر در کتب عامه و خاصه و اخباریین
یا زوایای اصولی موجود
یا فضاهای اصولی موجود
۱. تفسیر کنیم اراده تشریعی را به اراده تکوینی
۲.بحث لغوی : تحلیل لغوی و استظهار لغوی
۳.عرف
۴.رابطه ی عبد و مولایی را معیار قرار دادن
۵.کلامی
۶.فلسفی
۷.مقاصد
۸. قانونی / روح قانونی
در دوره ی جدید خارج اصول آیت الله حاج سید احمد مددی از جلسه ۵۱ (۱۳/۱۰/۱۴۰۱) الی جلسه ۲۷/۱۰/۱۴۰۱ بصورت گذرا به این مبحث پرداختند . در سال ۹۴ به ۸ فضا پرداخته بودند.
جهت استماع صوت ها 👇
@mahadalemamalmahdi
#نگاه_جامع در #اصول_فقه
هدایت شده از مقدمات اجتهاد
17- گفتمان معرفت 6 - مذاق شریعت و گستره آن در فقه؛ - استاد سید محسن حسینی فقیه.mp3
51.21M
💠 مذاق شریعت و گستره آن در فقه؛
🔹استاد سید محسن حسینی فقیه
🔳طبق فرموده حضرت استاد جهت تکمیل مباحث و تحقیق بیشتر، علاقهمندان میتوانند به مقالات زیر مراجعه فرمایند:
▫️استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته نقد؛
▪️حجیت و کارآمدی مذاق شریعت در اجتهاد؛
▫️حجیت مذاق شریعت و چالشهای پیش روی آن؛
▪️از مناسبت تا مذاق فقه راه یابی به مقاصد شریعت؛
▫️مذاق شریعت و کارکردهای آن با تاکید بر فقه جزائی امامیه.
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
📽 لینک پخش زنده
🔸 تلگرام 🔸 ایتا
🌐 وب سایت
👤 (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا)
https://eitaa.com/Moghaddemat
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠
حیات پریشان🔸 آنهایی كه خواب های آشفته می بینند، مثل بیداری آنهاست. كسانی كه اهل تحقیق و پژوهش نیستند و آدم های عادی هستند، پنج شش نفراز اینها وقتی یك جا می نشینند، اول كه وارد می شوند در یك موضوع سخن میگویند، یك ساعت كه نشستند و ختم جلسه اعلام شده و دارند می روند، درباره چیزهایی بحث كردند كه هیچ رابطه ای بین آن حرف های آخر اینها با حرف های اول اینها نیست! بر اساس تداعی معانی, تداعی الفاظ, تداعی اذهان سخنانی گفتند و پراكنده گویی، عصاره كار جلسه آنهاست. اینها را می گویند #اضغاث؛ اگر اینها در بیداری باشد «اضغاث یقظه» است و اگر در خواب باشد «اضغاث احلام» است. 🔸 شما ببینید این باغ هایی كه علف هرز زیاد دارد _ وجین یعنی علف هرز را گرفتن _ اگر باغبانی نداشته باشد تا علف هرز را وجین كند، وقتی یك دسته سبزی از آن باغ بگیرید، این دسته سبزی را كه مثلاً یك كیلو وزن آن است، باید بگردید تا یك برگ قابل خوردن پیدا كنید. در میان علف های هرز یا همه اش هرز است یا اگر هم سبزی خوراكی پیدا شود بسیار كم است. 🔸 خواب های آشفته مثل بیداری است، چون انسانی كه در بیداری، پراكنده زندگی می كند، خوابش هم همین طور است. مگر #خواب_خوب نصیب هر كسی می شود؟! كسی که هر حرفی را می زند، توقع دارد رؤیای صالحه و صادقه نصیبش شود؟! كسی كه با قصه زندگی می كند، خواب تحقیقی نصیبش نمی شود؛ كسی كه با بنای عقلا و فهم عرف زندگی می كند، رؤیاهای عقلی نصیبش نمی شود؛ بالأخره رؤیا #محصول_یقظه است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 21 تاریخ: 1392/12/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠آیت الله مددی در مبحث فضاهای اصولی وقتی رسیدند به فضای عبد و مولایی، اشاره ای به این روایت کردند که در حوزه ی ما مشهور شده است هرچند در روایات ما نیامده است و در روایت ابن عباس آمده است. اما این فرع آمده که آیا #مولی میتواند طلاق دهد.
💢بازپژوهی و اعتبارسنجی روایت «الطَّلَاقُ بِیدِ مَنْ أَخَذَ بِالسَّاق»💢
نویسنده مریم السادات محقق
چکیده :
روایت «الطَّلَاقُ بِیدِ مَنْ أَخَذَ بِالسَّاق»، که در پژوهشهای حقوق اسلامی، از آن بهعنوان «حدیث نبوی»، «ضابط فقهی» و « #قاعده_فقهی » بحث شده است، یکی از مهمترین مستندات مدعیان حق انحصاری مردان در انحلال نکاح به شمار میآید. همچنین رویۀ قضایی ایران که متأثر از فقه اسلامی و اندیشۀ فقهای امامیه است، نیز از آن متأثر بوده و در آرای محاکم تالی و عالی ایران، فراوان بدان استناد میشود. ازاینرو، پرسش اصلی ما این است که آیا روایت مذکور از مبانی و پیشتوانۀ محکم سندی و محتوایی برخوردار است؟ بررسی به روش تاریخی نشان میدهد که نزد فقهای متقدم شیعه نزدیک به عصر تشریع (ابنبابویه، شیخصدوق و سیّدمرتضی)، انحلال نکاح حق انحصاری مردان نبوده است. همچنین از بازپژوهی روایت الطلاق با استفاده از روشهای حدیثشناسی، معناشناسی، اصولی و فقهی این نتیجه حاصل میشود که روایت «الطَّلَاقُ بِیدِ مَنْ أَخَذَ بِالسَّاق»، از اعتبار لازم سندی برخوردار نبوده و محتوای آن نیز نمیتواند بهعنوان حق انحصاری مردان در انحلال نکاح مورد استناد محاکم قضایی ایران و کشورهای اسلامی قرار بگیرد، مگر آنکه مدعای انحصاریون از طریق ادلۀ دیگر ثابت باشد.
#فضای_عبدومولایی
#بررسی_سندی_روایت پرکاربرد
💠آیت الله مددی : آقای بروجردی فرمودن اگر روایتی در عامه مشهور شده باشد و اهل بیت آنرا رد نکرده باشند ، مقبول است.
💠 آیتالله شبیری زنجانی و تبیین نظر آیتالله بروجردی درباره فقه عامه :
در «کتاب حج»: «اصل دیگر عبارت از این است که آقاى بروجردى مىفرمود: #احادیث_شیعه_به_منزله_تعلیقه_برفقه_عامّه است و هر جایى که نقدى نشد، علامت امضاء است. ایشان روى دو جهت مى فرمودند که ما باید از فقه عامه اطلاع داشته باشیم و مراجعه کنیم؛ یکى از این جهت که احادیث شیعه بمنزله حاشیه است بر فقه عامّه، بنابراین در موردى که متن تعلیقهاى نخورده باشد، علامت امضاء آن است. و یکى هم از جهت فهم متن و روایات خودمان؛ چرا که فهم حاشیه متوقف است بر اینکه که انسان متن را ملاحظه کند، چون ناظر به کلمات عامه است آنها را مىخواهد رد کند و باید بفهمد که عامه چه مىگویند و این به کجا ناظر است؛
http://dpajoohan.ir/1399/01/31/
💠نقش احادیث و آراء اهل سنت در فهم روایات فقهی اهلبیت (ع) با تأکید بر دیدگاه آیتالله بروجردی نویسنده : آقای سیدمحمد حسن حکیم
واژه «حاشیه» رهزن بحثها و نظرات بسیاری از فقیهان پس از آیتﷲ بروجردی شده اگرچه خود آقایانی که این واژه را استخدام کردهاند، مراد و مقصود را توضیح دادهاند اما معمولاً به همین نقل این واژه اکتفا شده است و متأسفانه برخی هم بدون دقت و مراجعه به آن دامن زدهاند.
... این نشان میدهد که برخی حرفهای ناروا از #نسبت_فقه_امامیه_با_فقه_اهل_سنت که گاه از آن تلقی عدم استقلال فقه امامیه هم شده ناشی از خطای در فهم و عدم مراجعه است و مطلب آیتﷲ بروجردی ابای از چنین برداشتهایی دارد. در مقام تطبیق هم نمودهای استناد به احادیث و آراء اهل سنت در تقریرات فقه آیتﷲ بروجردی مؤید همین نگاه به احادیث و آراء اهل سنت یعنی تلقی آن به عنوان قرینه منفصله لازم الفحص قبل از تمسک به عام است، افزون بر آن ایشان در ضمن مباحث فقهی به تشریح مقصود و جهت آن نیز پرداختهاند که در تقریرات انعکاس یافته است.
منبع : سایت شبکه اجتهاد
#معرفی_رساله #حدیث
#روایات_عامه #فقه_عامه
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 چرا باید آثار شهید سیدمحمدباقر صدر را بخوانیم؟
📍مردی که اصول اسلامی را با نیازهای واقعی جامعه گره زد...
◼ ۱۹ فروردین| چهل و سومین سالگرد شهادت آیت الله سیدمحمدباقر صدر و شهیده بنتالهدی صدر
🔰 صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در شبکههای اجتماعی دنبال و به دوستان خود معرفی کنید.
🆔️ @shahidsadr
رهپویان
💠 مذاق شریعت و گستره آن در فقه؛ 🔹استاد سید محسن حسینی فقیه 🔳طبق فرموده حضرت استاد جهت تکمیل مباحث
💠استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته نقد
نویسنده: آیت الله ابوالقاسم علیدوست ، آقای محمد عشایری منفرد
تعداد بازدید : ۲۰۷۳
مذاق شریعت از نهادهایی است که به صورت گسترده، ولی پراکنده در دو سده اخیر در متون فقهی و استدلال های فقیهان به کار گرفته شده است. با وجود گستردگی استناد به مذاق شریعت، این نهاد به صورت مستقل کمتر مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. نوشتار حاضر در صدد است موارد و چگونگی به کارگیری مذاق شریعت را اعم از استقلالی (مبین اراده شارع) و ابزاری (مانند تفسیر مقصود شارع) در نوشته های فقهی بررسی کند. افزون بر این،مقاله حاضرمی کوشد ضمن پرداختن به چیستی مذاق شریعت و تحلیل آن، مولفه های این نهاد را واکاوی کند و آن را با مقاصد شریعت بسنجد. نقد و ارزیابی نهاد مذاق شریعت در استدلال های فقیهان و پیشنهاد نهادهای جایگزین، موضوع دیگری است که نوشتار حاضر به آن می پردازد.
💠حجیت و کارآمدی مذاق شریعت در اجتهاد (۱)
آقای مهدی کرمی ۳ اسفند ۱۴۰۰
شبکه اجتهاد: با نگاه به روش استنادهای فقهائی همچون صاحب جواهر که در مواردی حکم مستفاد از مذاق شریعت را از ضروریات و قطعیات شرع میشمارد[۱]، و یا مرحوم آیتالله خوئی[۲]، که در به دست آوردن فتوا، آن را برآیند مذاق شرعی میدانند که یقینی و یا نزدیک به یقین است و این یقینی بودن را در آنها لحاظ نمودهاند، میتوان به اعتبار مذاق شریعت فیالجمله پی برد تا جایی که مرحوم امام خمینی مستند حجیت بناء عقلاء را نیز همین کشف از مذاق شرع میداند[۳] و حتی بعد از پذیرش حجیت میتوان تقدم آن بر اماراتی مانند خبر ثقه نیز ادعاء نمود کما اینکه میبینیم مرحوم خوئی در بحث جواز و عدم جواز نظر به نامحرم مذاق شریعت را بر سایر ادله مقدم فرموده است[۴].
https://www.m-feqhi.ir/index.php/2015-08-03-12-56-32/
💠 حجیت و کارآمدی مذاق شریعت در اجتهاد (2)
نویسنده : آقای مهدی کرمی
در بخش اول مقاله، حجیت مذاق شریعت در اجتهاد مورد بررسی قرار گرفت و به تبیین یکی از کاربردهای آن تحت عنوان کاشفیت از علت حکم پرداخته شد. در ادامه شش مورد دیگر از کاربردهای مذاق تبیین میگردد.
http://m-feqhi.ir/index.php/2015-08-03-12-56-32/
💠 حجیت مذاق شریعت و چالش های پیش روی آن
نویسنده : آقای ابوالفضل علیشاهی، نورمگز
💠از مناسبت تا مذاق فقه، راه هایی به مقاصد شریعت
نویسنده: حسین صابری
پرتال جامع علوم انسانی
💠 مذاق شریعت و کارکردهای آن با تأکید بر فقه جزایی امامیه
نویسندگان : آقایان عادل ساریخانی1؛ مسعود نیک پرور* 2
چکیده فقیه گاه در مقام استنباط احکام به نصوص و ادلّه شرعی به صورت منفرد و تکگزارهای استناد مینماید و گاه در اثر ممارست و انس با نصوص شرعی، روش و سیرهی شارع در جعل احکام و روح کلی شریعت را در می یابد و با این بینش مجموعه نگر، ادله شرعی را ارزیابی میکند. بدین سان مذاق شریعت نه تنها مبین اراده ی تشریعی شارع است بلکه در مقام تفسیر ارادهی شارع نیز دستمایهی فقها قرار میگیرد. در عرصه فقه جزایی امامیه در حوزههای مختلف به مذاق شریعت استناد شده است؛ فقیهان نسبت به کاربست این مفهوم در زمینه موضوعات فاقد سابقه تنصیصی، شیوه تحلیل موضوع حکم، رفع تزاحم احکام و تفسیر ادلّه شرعی مبادرت نمودهاند. در نوشتار حاضر نیز ضمن پرداختن به مفهوم مذاق شریعت و اعتبارسنجی آن، کارکردهای آن در عرصه تشریع جزایی (جرمانگاری)، شیوهی تفسیر موضوعات کیفری و رفع تزاحماتی که ممکن است در این عرصه عارض شود تبیین شده است.
https://journals.iau.ir/article_544665.html
#مذاق_شریعت #مذاق_شارع #روح_شریعت
#معرفی_مقاله #اصول_فقه