محفل علمی رهپویان
🔰 بروشور معرفی تفصیلی مدرسه بهاره درآمدی بر فلسفه تحلیلی؛ 🔹مقدمه 🔹ضرورت تشکیل مدرسه 🔹اهداف برگزار
جلسه مقدماتی این دوره که بیان کلیات بود، امروز با کیفیت خوبی برگزار شد:
🔹مولفه های #فلسفه_تحلیلی
🔸 ادوار آن
▪️شاخه های آن
🔹سوءتفاهم های رایج در کشور درباره آن
▫️نسبت آن با علوم عقلی اسلامی
🔹 مسائل مشترک آن با #فلسفه_اسلامی
🔸 مسائل مشترک آن با #اصول_فقه
توسط دکتر مروارید(فرزند آیت الله مروارید مشهد) تبیین گردید.
۱۲ جلسه دیگر باقی مانده است که ان شاءالله پنجشنبه های هرهفته( تا اول تیر ماه) تدریس خواهد شد. کلاسهای تسهیل گری چهارشنبه ها عصر خواهد بود.
شاید هنوز امکان ثبت نام یا شرکت غیر رسمی وجود داشته باشد.
چنانچه قصد دیدن خلاصه ی جلسه اول را داشتید، در خدمتم.
#معرفی_دوره
هدایت شده از بینش راهبردی
گزارشی خواندنی
عزیزان بدانید دنیای آینده دنیایی هیبریدی است.
دنیایی متشکل از انسان واقعی و انسان سایبر که حکمرانی سایبری را می طلبد
باید برای انقلاب صنعتی هفتم که عمر فناوری سه روز خواهد بود خودمان را آماده کنیم و سوار بر حرکت باشیم نه اینکه بخواهیم واکنشی عمل کنیم
اگر راجع به اینها فکر نکنیم و چاره اندیشی نداشته باشیم آنوقت باید همچنان واکنشی عمل کنیم
هدایت شده از بدایة الحکمة استاد رحیقی (ره)
آسیب های طلبگی- استاد رحیقی.mp3
386K
آسیب های طلبگی ( مدرک گرایی، اخلاص در طلبگی )
قسمتی از صوت جلسه ۵۸ بدایة الحکمة مرحوم استاد حسنعلی رحیقی (ره)
@rahiqi
هدایت شده از استاد مددی
معرفی و ابهامات نظریه تحلیل فهرستی.jpeg
6.6M
نظریه تحلیل فهرستی
🏠@ostadmadadi
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
روح الشريعة.mp3
6.42M
✅ روح شریعت از منظر روششناسی اجتهاد
🔹استاد #مبلغی
▫️ضرورت ادراج روح شریعت به عنوان یک عنصر روشی در استنباط
▫️نيازمندى كشف روح شريعت در هر مجموعه احكام به اجتهاد
▫️روش تشخیص روح شریعت در حوزه حکمی
▫️نقش روح شریعت در ایجاد هماهنگی بین فتاوا
@manhajah
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
هدایت شده از اطلاع رسانی ایتا
کاربران گرامی
🔹 در روزهای اخیر، پیامهایی مبنی بر مشاهده یا دریافت «سود سهام عدالت» و نظایر آن در گروهها و کانالها منتشر شده است
🔸 اغلب این پیامها با هدف #کلاهبرداری صادر شده و در آنها یک لینک وب قرار دارد که با کلیک بر روی آن، اطلاعات شخصی شما به سرقت رفته یا یک برنامه مخرب برای نصب به شما معرفی میشود
⚠️ برای حفظ امنیت اطلاعات خود:
❌ هرگز بر روی لینکهای وب که در گروهها و کانالها منتشر شده کلیک نکنید
❌ هیچ برنامهای را از سایتها، صفحات وب، گروهها و کانالها دانلود یا نصب نکنید
❌ هرگز اطلاعات شخصی، شماره تماس و اطلاعات کارت بانکی خود را در صفحاتی که نسبت به اصالت آنها یقین ندارید وارد نکنید
✅ در صورت مواجه شدن با پیامهای فریبنده و مشکوک، آنها را با فوروارد عادی(با نقل قول) به سامانه گزارش ایتا به نشانی @report فوروارد کنید
«لطفا این پیام را در گروهها و کانالهای خود بازنشر کنید»
•┈••✾••┈•
🔰کانال رسمی اطلاعرسانی ایتا:
https://eitaa.com/eitaa
7.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم | اسلام رفت، نشستهاند در پی تقیّه!
💬 استاد حسن رحیمپور ازغدی
هدایت شده از فلسفه و عرفان
ختم بسم الله الرحمن الرحیم_۲۰۲۲_۰۶_۰۱_۲۳_۰۴_۴۲_۷۳۵.mp3
1.6M
♦️ #استاد شیخ عبدالقایم شوشتری حفظه الله:
♦️ #ختم بسم الله الرحمن الرحیم
(۷۸۶مرتبه)
در مشکلات مادی و معنوی
♦️شروط ختم : با وضو ، رو به قبله ،حرف نزدن ، چیزی نخوردن ، گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم قبل از شروع و اینکه باید در حالت اضطرار بود و این ختم را به جا آورد.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
@havadaraneyar
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از استاد محمدی قائینی
#کرسی_ترویجی
🔰گروه اصول فقه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام برگزار میکند؛
📚موضوع:«نقد حجیت خبر واحد در امور مهمه»
🔹 ارائه دهنده:«استاد نجفی یزدی (استاد درس خارج حوزه علمیه)»
🔸 ناقد:
🔺:«استاد #محمدی_قائینی (استاد درس خارج حوزه علمیه)»
▪️دبیر علمی: «حجت الاسلام و المسلمین محمد فائزی (استاد سطوح عالی)»
📋 زمان: دوشنبه 25 اردیبهشت ماه ساعت 10:30
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی
📡 لینک وبینار:
Www.markazfeqhi.com/live
@pajuheshmarkazfeqhi
🆔https://eitaa.com/ghaeeni
هدایت شده از استاد محمدی قائینی
#مکتب_شناسی_فقهی
#استاد_محمدی_قائینی
#بخش_ششم
#مکتب_نجف1
🔻🔻 شکل گیری #مکتب_نجف
🔹🔸 با افول تفکر #اخباری_گری و حاکمیت فکر اصولی در زمان مرحوم #وحید_بهبهانی، علم اصول جلوه ای خاص به خود گرفت و با کمک شاگردان ایشان، چون کاشف الغطاء، نراقی، میرزای قمی، بحرالعلوم، صاحب ریاض و... مباحث اصولی به جایگاه بلندی رسیدند و اوج آن به پایه ریزی علم اصول جدید توسط #شیخ_انصاری (ره) که با واسطه تربیت شده مدرسه وحید بهبهانی (ره) بود، منجر شد. البته اصول شیخ أعظم (ره) نسبت به علامه بهبهانی (ره) انتزاعی تر و عقلی تر است.
🔹🔸 از بعد #شیخ انصاری میتوان مکتب خاصی را در حوزه #نجف معرفی کرد. دوره ای که با شیخ اصول وارد مرحله جدیدی شد و از جایگاه ویژه ای در حوزههای علمیه و در استنباطات فقهی برخوردار شد. پس از شیخ، شاگرد بزرگوار ایشان جناب #آخوند خراسانی راه استاد را ادامه داد و با دقتهای بیشتر اصول را پیش برد.
🔹🔸 سپس شاگردان ایشان یعنی صاحبان مکاتب ثلاثه (مرحوم #نائینی، مرحوم #اصفهانی و مرحوم #آقاضیاء) بحثهای آخوند را توسعه دادند و زاویههای جدید و دقیق و عمیق دیگری را در اصول گشودند.
🔹🔸 اما میرزای شیرازی بزرگ دارای سبک مستقلی از شیخ و شبیه به وحید بهبهانی داشت که توسط مرحوم فشارکی و تا حدودی هم بوسیله مرحوم حائری یزدی ادامه مییابد و از همین جا دو مکتب نجف و سامرا (با چهره ای جدید) شکل می گیرد.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از 🌷محمدحسین صالحی
✅ خلاصهای از بیانات #استاد_عابدینی :
🔸در ارتباط با بحث اثر شیاطین اجنه، و مباحث سحر و طلسم و امور مربوط به دفع اینها،
⚠️ در ملاک و مذاق دین دقت شود که:
🔻 قدرت اراده انسان نباید تخطئه شود، بلکه باید تقویت ارادهی انسان بشود.
🔻نباید نظام هدایتگری و نظام جزاء اعمال زیر سوال برود. (که بگوید این کارها تحت اختیار من نبوده که جزایش به من برسد! بلکه تصرف و نفوذ موجودات دیگر بوده است!)
🔻نباید انسان و زندگیش مرعوب و مقهور این جریانات شود که زندگیش را در برابر اینها ببازد و مضطر شود!
🔻کوتاهیهای اختیاری انسانها نادیده گرفته نشود! درحالیکه شیاطین تمثلات خود و اثر جنگنده و فریبهای خود را پشت کارها و کوتاهیهای انسانها پنهان میکنند.
و الا اگر انسان بصیرت عقلی و معرفت دینی خوبی داشته باشد و خودش در علم و عمل الهی قوی باشد (و خطا نکند) اِفک و فریبهای شیاطین رسوا و نابود شده، و دیگر نمیتوانند در خیال و واهمهی انسان القاء نافذ و تمثل مخرب بیابند.
🔻چنانکه برخی جریانات ضاله، انسانها را مسخ حیوانات میکنند و حیوانها را اکرم و اعظم از انسان (و حتی معبود انسان) میبینند، در این جریان هم اجنه را که وجودی ضعیفتر از انسان دارند را اکرم و اعظم از انسان (و حتی معبود انسان) میبینند (بَلْ كانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ -سبأ،۴١-)، در حالی که جنس وجودی انسان، اکرم و اعظم و قویتر است.
🔻آنها قدرت دخالت در روح انسان ندارند، بلکه انسان آنها را به دخالت وا میدارد. انسانی که خودش عالمانه و آگاهانه و عامدانه خودش را تسلیم آنها کرده و تحت تولّی آنها قرار بدهد، روح و اختیار و زندگیش را اختیاراً تحت نفوذ آنها میگذارد.
فلذا قرآن کریم در سوره نحل میفرماید:
⚡فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ (٩٨) إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (٩٩)
⚡ *«إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ»* وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ (١٠٠)
🔻 انسانسازی در الگو قرار گرفتن انسانهای الهی است که زندگیشان خیلی بظاهر عادی است و با اعمال صالح و اخلاق الهی و باور توحیدی بین مردماند.
🔻 دو طرف انحراف:
1. توقف در نظام ظاهر؛ (نگاه استقلالی به اسباب مادی)
2. تخطئهی نظام ظاهر؛ (تعطیلی اسباب مادی)
💥اما مسیر صحیح، نه توقف است نه تخطئه است، بلکه:
🔸آغاز از نظام ظاهر و عبور از نظام ظاهر بسوی نظام باطن غیبی توحیدی است.
🔻نگاه عین ربط توحیدی و اسمائی به همین اسباب مادی ظاهری است، که سبب واحد قاهر الهی را موثر حقیقی و مستقل در تمام اسباب و وسایط کثیر ظاهری ببینیم.
🔻فلذا همهی اسباب، مقهور در برابر سبب قاهر الهی هستند و سببیتشان ظهوری از شئون و اسماء اوست، که هم قرآن میفرماید:
⚡«كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ» (الرحمن، ٢٩) ،
و هم امام صادق (علیه السلام) میفرمایند:
⚡«أَبَى اَللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ اَلْأَشْيَاءَ إِلاَّ بِالْأَسْبَابِ، فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباً»
(بصائرالدرجات ج١ ص۶، کافی ج١ ص١٨٣)
hadith.inoor.ir/hadith/299480
hadith.inoor.ir/hadith/104373
🔸
هدایت شده از استاد مددی
💠 «ولایت فقیه»، نقطه عطفی در تاریخ اسلام
از زمان امام صادق (ع) نقطه عطفی در تاریخ اسلام پیدا شد. ایشان شأن فقیه را از حد افتاء به حد ولایت بالا برد و فرمود: «انی قد جعلته علیکم حاکماً» (الکافی، ج1، ص67). در چنان اوضاع و احوالی که امام صادق(ع) میزیست، قیامهای متعدد و فشارهای فراوانی بود، لذا حضرت که دارای فقه ولایی بود، خواه ناخواه باید طرحی ارائه میکرد و آن «طرح خودگردانی شیعه» بود که امام فقیهان را محور مراجعه شیعیان قرار میداد که فقه ولایی را پیاده کنند. امام در اینجا تصدی مباشر ندارد، زیرا تجربه تاریخی این اجازه را نمیدهد. ولایت فقیه از اینجا به وجود آمد و روایات عمربنحنظله کاملاً گویای چنین وضعیتی است. البته روایت ابوخدیجه در خصوص قضاوت است، با در نظر گرفتن ملازمات عرفیاش که جنبههایی از مقام ولایی را دارا است می توان از آن ولایت فقیه را استفاده کرد.
در مقابل، اهل سنت فقه ولایی نداشتند. ابوحنیفه در ولادت و وفات با امام صادق (ع) تقریباً مصادف است، یعنی هر دو متولد 83 هستند و امام در سال 148 شهید شدند و او 150 فوت کرد. ابوحنیفه، ولیّ امر را حاکم می داند و تعیین آن را تابع بیعت عمومی می داند و لذا عامه که اصول فقه را نوشتند مبانی فقه استنباطی را نوشتند نه فقه ولایی، چون فقیه را صاحب ولایت نمی دانستند. شیعه با عامه اختلاف دارد و امام صادق (ع) را علاوه بر بیان حقایق صاحب ولایت هم می داند.
💠 اخذ خمس، یک حرکت سیاسی اجتماعی
اولین حرکت سیاسی اجتماعی ائمه (ع) در زمان امام صادق (ع) است و به نظر می رسد عملکرد امام زین العابدین (ع) و امام باقر (ع) تمهیدی برای حرکت امام صادق (ع) بوده است. در این برهه، تغییرات مهمی واقع می شود از آن جمله این است که ایشان مباشرتاً خمس گرفتند. در روایتی حضرت به این مضمون می فرمایند که من از اغنیاء اهل مدینه هستم ولی خمس را ولو درهم واحدی باشد اخذ می کنم.
📚 جزوه تاریخ سیاسی ائمه علیهم السلام
🏠@ostadmadadi