هدایت شده از mousavi
مقاله مرزشناسی تربیت انقلابی.pdf
519.7K
#مقاله_جدید
مفهومکاوی و مرزشناسی «تربیت انقلابی»
سید نقی موسوی
چکیده
در میان جمعیتهای وفادار به انقلاب اسلامی ایران سبکهای تربیتی متعددی دیده میشود که وجه اشتراک آنها در الگویی از تربیت مبتنی بر انقلاب اسلامی است که به «تربیت انقلابی» موسوم است. نوشتار حاضر درصدد است با روش تحلیل مفهومی به مفهومشناسی و مرزشناسی این نوع تربیت بپردازد. برای این منظور ابتدا گونهها و معانی تربیت انقلابی صورتبندی شد و درادامه باهدف ارائه تعریفی هنجاری از «تربیت انقلابی» و «انسان انقلابی»، عناصر معنایی «انقلابیگری» مورد تحلیل قرار گرفت. سپس مرز مفهومی تربیت انقلابی با مفاهیم مشابه در گفتمان خودی یعنی تربیت مهدوی، تربیت جهادی، تربیت بسیجی و نیز گفتمانهای رقیب مرزشناسی شد. پس از بررسیها و تحلیل معانی و اقسام تربیت انقلابی و نیز بررسی عناصر معنایی آن در گفتمان انقلاب اسلامی، در تعریف تربیت انقلابی، بر فرایند یاریرسانی به متربی برای مبارزه عدالتخواهانه و عقلانی با حاکمیت غیرالهی و پذیرش و التزام به ربوبیت تشریعی الهی همراه با تأیید، مشارکت، نظارت و انتقاد در حکومت اسلامی تأکید شد. همچنین مفهوم تربیت انقلابی در گفتمانهای دیگر مانند پستمدرن، نومارکسیستی و رویکردهای انتقادی با این مفهوم در گفتمان انقلاب اسلامی، بهلحاظ زیربنایی و روبنایی تمایز دارد.
کلیدواژهها
#تربیت_اسلامی #تربیت_مهدوی #تربیت_سیاسی #تربیت_جهادی #تربیت_بسیجی #تربیت_انقلابی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢فناوریهای نرم و فرهنگی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مهمترین اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری «سند ملی فناوریهای نرم و فرهنگی» است. البته از امور عجیب مدیریتی در کشور این است که این سند ابتدا در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۶ در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصویب میشود و سپس بعد از یک سال در جلسه ۸۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۷ تصویب شد. اما ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری وقت یعنی جناب دکتر حسن روحانی، حدود سه سال طول کشید! یعنی این سند در تاریخ ۹ تیر ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شد!
🔹علی ای حال، به همه علاقمندان به علم و فناوری و پژوهش و به همه مدیران علمی کشور توصیه می کنم این سند را، که حاصل خرد جمعی بسیاری از متخصصان کشور است، به دقت مطالعه کنند و در برنامهریزیهای خود به کار گیرند.
🔻یکی از نکات ارزنده و بسیار مهم این سند آن است که «فناوریهای نرم و فرهنگی» را در کنار هفت نوع فناوری دیگر یعنی «فناوری هوافضا»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «فناوری هستهای»، «فناوری نانو و میکرو»، «فناوریهای نفت و گاز»، «فناوریهای زیستی» و «فناوریهای زیست محیطی» در زمره اولویتهای الف بخش فناوری قرار داده است.
🔸منظور از فناوریهای نرم عبارت است از «مجموعهاى از هنجارها، رویهها، مقررات، نهادها و سامانههاى دانشى که رفتار انسان و نیازهاى روحى، فرهنگى و اجتماعى او را هدف قرار داده و موجبات کارایى و اثربخشى مطلوبتر فناورىهاى سـخت را فراهم مىسـازد.» مصادیق فناوریهای نرم عبارتند از اموری مثل «تولید محتوا و نشر مکتوب و رقومى (دیجیتالی)، «طراحى»، «اسباببازى»، «نوشتافزار»، «ظواهر و سبک پوشــش»، «صنایع دستى و گردشــگرى»، «فناورىهاى اجتماعى»، «نوآورىهاى اجتماعى»، «بازىهــاى ویدئویى»، «پویانمایى و پىنمایى»، «ســینما»، «هنرهاى تجســمى»، «هنرهاى نمایشى»، «تبلیغات»، «فناورىهاى مهندســى انگیزه»، «ســاز و کارهاى مدیریت بهرهورى و حکمرانى در حوزه فرهنگى و اجتماعى»، «بازىوارســازى»، «ارتباطى و رسانهاى»، «آموزشى» و «یادگیری». «فناوریهای تجاری مثل فناوریهای بازاریابی، تبلیغات، توزیع، انبارداری، حسابداری و امثال آن.»، «فناوریهای اجتماعی»، که به دنبال کاربردیسازی ایدههای علوم اجتماعی در جهت حل مسائل و مشکلات مردم و در نتیجه بهبود و بهینهسازی زندگی اجتماعیاند. فناوریهایی مثل تأمین اجتماعی، فناورریهای دادرسی، فناوریهای بهداشتی و درمانی، فناوریهای ارتباطی و تعاملاتی و ...
🔹و منظور از «فناوریهای فرهنگی» عبارتند از «مجموعهاى از روشها، ابزارها و فرآیندهاى تبدیل دانش و منابع فرهنگى به کالاها و خدمات فرهنگى»
♦️نکته قابل توجه این است که صنایع خلاق و محصولات فرهنگى و فناورى هاى نرم (در حال حاضر) با قابلیت تولید دو هزار و دویست و پنجاه میلیارد دلار ارزش اقتصادى و ایجاد حدود سى میلیون شغل در دنیا، روز به روز مورد توجه کشورهاى بیشترى قرار گرفته است.
🔸از مهمترین آثار و برکات توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. گسترش نفوذ فرهنگى و تقویت جایگاه کشور در عرصههاى بینالمللى؛
۲. حراست از هویت ملى و متمایزسازى فرهنگ ملى در برابر فرهنگهاى بیگانه؛
۳. حفاظت از ارزشهای ایرانی اسلامی در برابر فرآیند جهانىسازى؛
۴. توسـعه اجتماعى و احیا و ترویج سـبک زندگى اسلامى ایرانى؛
۵. ارتقـاى کیفیت حکمرانى، در عصر متاورس و دنیای مجازی؛
۶. افزایش سـطح دسترسـى عموم شهروندان به خدمات و محصولات فرهنگى بومى؛
۷. توسعه اقتصاد مقاومتى از طریق کمک به گذار از اقتصاد منبع پایـه تـک محصولى به اقتصـاد خلاق و دانشبنیان.
#علوم_انسانی
#فناوری_فرهنگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔰نقدی بر روش تحصیل فلسفه در حوزه
استاد حسن رمضانی:
🔸متأسفانه روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر به این صورت استقرار یافته است که ابتدا بدایه و بعد نهایه و بعد منظومه را میخوانند و در نهایت سر سفره اسفار مینشینند. این روش بویژه در سالهای نخست تحصیل #فلسفه برای محصلین رشته فلسفه مشکلاتی به بار آورده و میآورد. زیرا بدایه و نهایه و منظومه تقریباً چکیده اسفارند و اسفار هم – همانطور که واضح است – #حکمت_متعالیه است و کسی که میخواهد فلسفه بخواند، نباید آن را با حکمت متعالی که عالیترین و نابترین و دقیقترین افکار فلسفی را در خود جای داده است، شروع کند؛ زیرا آن طور که لازم است، قدرت تلقی ندارد و نیز کسی که میخواهد به عنوان استاد آن را تفهیم کند، نمیتواند آن را برای یک مبتدی آنطور که باید القا کند.
👈مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در #عرفان دارد و صحیح نیست که آنها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقهای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد.
پیامدهای منفی رویه موجود:
https://eitaa.com/hekmateislami/4664
#برنامه_فلسفه
#برنامه_حکمت
https://eitaa.com/hekmateislami/4589
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
جماعت تجدیدنظر طلب حوزوی و قائلان به نظریه علمای ابرار که ائمه را صرفا در حد اندیشمندان و عالمانی سترگ می پذیرند، هیچ گاه با ولایت اهل بیت کنار نیامدند. قبلا مرحوم دکتر مهدی حائری یزدی هم در مکاتباتی که با آیت الله جوادی در مورد ولایت فقیه داشتند، اصل مقوله ولایت امامان را هم زیر سوال بردند. ( ر.ک نشریه حکومت اسلامی)
https://virasty.com/MJafari_ir
رهپویان
🔰نقدی بر روش تحصیل فلسفه در حوزه استاد حسن رمضانی: 🔸متأسفانه روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر
🔹یکی از سروران در پاسخ به نظر استاد رمضانی (حفظه الله)فرمودن ظاهرا مرادشان این است که قبل از حکمت متعالیه، فلسفه ی مشاء و اشراق خوانده شود اما کتابهایی که برای مشاء و اشراق هست،نوعا آموزشی نیستند و راه طولانی میشود فلذا این پیشنهاد برای همه ی طلاب مفید نیست.
🔸در ذیل فرمایش دوست عزیزمون : البته با کتب موجود، راه طولانی میشود (و فعلا چاره ای نیست) اما به نظرتون برای رسیدن به روشی بهتر، آیا نباید راه جدید (و البته میانبر) ایجاد کرد؟ مباحث حکمت متعالیه از سطح بالایی برخوردار است و واقعا راه سنگینی است که بعضا خوب فهم نمیشود و چه بسا موجب سوءبرداشت میشود.
در پیام بعدی کانال مجمع عالی حکمت، پیامدهای منفی رویه موجود را از زبان معظم له بیان کرده اند.
https://eitaa.com/hekmateislami/4664
#نقد_روش
#برنامه_فلسفه
#تربیت_عقلانی
🟡دوست عزیز و دانشمندم جناب حجتالاسلام استاد احمد اولیائی، مطلب بسیار ارزشمندی تحت عنوان «اشتباهی که باید جبران شود» منتشر کرده است که مطالعه و دقت در آن و مطالبه بیشتر آن از اولیای تبلیغ دینی میتواند فصل جدیدی از فعالیتهای تبلیغی را شکل دهد: (متن ایشان را با برخی تغییرات تقدیم میکنم)
🔹ما یک خطای راهبردی در تبلیغ داشتیم؛ « #تبلیغ_خطابی» به جای « #زیست_مشترک ».
یعنی گزارههای دینی را دائماً و غالباً از شبکههای تلویزیون و منبر و ... مستقیماً و مکرراً بیان کردیم؛ اما بسیاری از ما «زیست مشترک» یعنی همزیستی اخلاقی بلند مدت در زندگی روزمره در کنار مردم را فراموش کرده یا اهمیت آن را نادیده گرفتهایم.
شما الان تلویزیون را ببین ...
سمت خدا، محفل، معلی، عموروحانی، سخنرانیهای صبحگاهی، شبکه قرآن
در کنار اعزام مبلغ
رادیو معارف
تریبونهای نماز جمعه
و... (همه بیان دین به صورت لخت و مستقیم)
همه اینها خوب، مفید و لازمند اما هرگز کافی نیستند،
قدم زدن روزمره یک روحانی در محله و سلام کردن به کسبه و ...، اثر دیگری دارد.
🔸سفری که به روسیه داشتم، یک امام جماعت در بزرگترین مسجد سن پترزبورگ توجه ما را به خود جلب کرد. اصالتا تاجیکی بود.
دو ساعت با او بودیم. یک گزاره دینی بیان نکرد! فقط ادب و متانت و تواضع و پذیرائی و ...
نهایتاً او را به حرف آوردیم. گفت ایران با این شکل و شیوه تبلیغی به سمت سکولاریسم میرود!
گفتیم: چرا؟
گفت: «شما گزارههای دینی را دائماً به مردم میگویید. در حالی که پیامبر فقط روز جمعه خطبهای داشت؛ اما در طول هفته با مردم زندگی میکرد.»
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2788
—————————————————
اگر سروران نظری دارند، استفاده میکنم
#نکات_تبلیغی
#معرفی_کتاب راه رشد
#معرفی_محقق
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تاسف و تأثر خبر درگذشت عالِم متفکر حضرت حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محییالدین حائری شیرازی رحمةالله علیه را دریافت کردم. ایشان از جملهی عالمان دینی برجسته و موفقی بودند که عمر با برکت را یکسره در خدمت #تربیت نفوس و تعالی بخشیدن به روح و دل و فکر و عمل مخاطبان خود قرار دادند. چه پیش از انقلاب در شیراز و قم و چه پس از پیروزی انقلاب در جایگاه امامت جمعه و پایگاههای برجستهی دیگر، ذهن و اندیشهی فعال و کارآمد این روحانی با اخلاص و اهل معرفت و سلوک، همواره نقشی اثرگذار در ترویج معارف اسلامی و قرآنی و انقلابی داشته و به پرورش نفوس پرداخته است. اینجانب فقدان تاثرانگیز این عالم ربانی را به بازماندگان مکرّم و شاگردان و ارادتمندان ایشان و به حوزهی علمیه و عموم مردم عزیز و روحانیون محترم استان فارس تسلیت عرض میکنم و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۳۰ آذرماه ۱۳۹۶
————————————-
"راه رشد، الگوی دینی تربیت کودک و نوجوان"
یکی از آثار تربیتی مرحوم آیت الله حائری شیرازی این دوره چند جلدی است.
🟢دو نقد ساختاری به سازمان روحانیت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸به عنوان یک طلبه دغدغهمند، گمان میکنم دو اشتباه مهلک ساختاری در حوزه علمیه، موجب شده است که کارآمدی و کارویژه تبلیغی و تعلیمی این مرکز علمی و تبلیغی بینظیر آنگونه که شایسته است نمایان نشود:
🔻یک. تجمیع همه سرمایههای علمی و معنوی در قم
تجمیع همه یا اغلب قریب به اتفاق عالمان و فقیهان و فیلسوفان و متکلمان و اخلاقیان برجسته در شهر مقدس قم و خالی شدن اغلب شهرها از عالمان و صاحبنظران برجسته دینی! این در حالی است که در دوران قبل از انقلاب، هرگز شاهد چنین تجمیع ناکارآمد و بیفایدهای از علما در یک شهر نبودیم! آیتالله العظمی بروجردی از شاگردان برجسته آخوند خراسانی و از بزرگترین فقیهان و حدیثشناسان دوران، بعد از اتمام تحصیلات در شهر بروجرد ساکن بود و چند سال پس از رحلت آیتالله العظمی عبدالکریم حائری یزدی، به دعوت بزرگان قم، و به هدف عهدهداری مدیریت علمی و اداری حوزه علمیه قم و مرجعیت دینی جامعه شیعیان، از بروجرد مهاجرت کرد و در قم ساکن شد. یعنی شخصیتی مثل آیتالله العظمی بروجردی که همگان به فضل و علم او اذعان داشتند و او را برترین دوران میدانستند، در بروجرد ساکن بود و نه در قم! اما اکنون وضعیت حضور عالمان برجستهای در این طراز در شهرستانها به چه صورتی است؟!
🔻دو. جداسازی فیزیکی زیست اجتماعی طلاب از عامه مردم
اشتباه مهلک دوم که یکی از بزرگترین اشتباهات ساختاری در شهر قم به شمار میآید، «جداسازی زیست طلاب علوم دینی با مردم» بوده است. [ان شاءالله که هیچ تعمدی در این کار نبوده باشد، که البته جای تأمل و بررسی دارد] اما محصور و محبوس کردن محل زیست اغلب طلاب علوم دینی و خانوادهها و فرزندان آنان را در مکانهای اختصاصی و بریده از مردم عادی و حتی دور از مرکز شهر، [یعنی «شهرک مهدیه» (با حصارهای دیواری و نگهبانهای ورودی و کاملاً جدای از بقیه شهر!) و «هزارههای پردیسان» (به گونهای که حتی هیچ کس نمیتواند و نمیباید منزل خود را به غیر طلبه اجاره دهد!) و ...] یکی از اشتباهات مهلک ساختاری در تاریخ روحانیت میدانم!
به اعتقاد این بنده، یکی از مهمترین عوامل دینداری و زیست دینی مردم قم از عصر ائمه اطهار سلام علیهم تا دوران معاصر، این بود که زیست دینی طلاب علوم دینی و خانوادههای آنان در کوچه و بازار، در مرآی و منظر یکایک مردم بود. روابط خانوادگی صمیمی با هم داشتند. بیش از آنکه از گفتار و سخنان و موعظههای مستقیم طلاب، دین و دینداری را بیاموزند، از رفتار و #سبک_زندگی آنان، اخلاق اسلامی و سبک زندگی اسلامی را میآموختند. همسایهداری و خیرخواهی و اخلاق خانوادگی و اجتماعی طلاب را روزانه و به صورت مرتب میدیدند. اما الان حتی شهر قم نیز از مشاهده زیست عمومی طلاب علوم دینی بیبهره شده است! و نتیجه آن را به وضوح میتوان در تغییرات سبک زندگی مردم قم دید.
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2795
#آسیب_شناسی #اجتماعی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📜 پُست | رهبر انقلاب، صبح امروز در مراسم #تنفیذ_چهاردهم: انتخابات اخیر، آزمون مهمّی برای کشور بود که بحمداللّه این آزمون با موفّقیّت انجام گرفت و نتیجهی شیرین آن را انشاءاللّه ملّت عزیزمان خواهند چشید.
📲 سایر پستها را از اینجا ببینید
01 تاریخ منطق در اسلام.mp3
25.45M
🔰 #تاریخ_منطق در اسلام
توسط استاد یزدانپناه (حفظه الله) در دومین مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی
اهم مباحث جلسه_اول :
🔸جایگاه سوفسطائیان در جهتدهی منطقی جامعه
🔸دیدگاههای سقراط و افلاطون و ریشههای شکلگیری منطق
🔸حکمت در منظر افلاطون و تفاوت میان قیاس و #برهان در منظر ارسطو
🔸موضع ارسطو در منطق و نبوغ ذهنی وی در تنظیم و تبویب مباحث آن
🔸تلاشهای ارسطو در ساختار و مسائل منطق و امتداد آن در مباحث عملی
🔸اشارهای به ارزش بحثهای #حکمت_عملی در نظر فلاسفۀ یونان
🔸تلاش شارحان و شاگردان ارسطو در تنظیم ابواب منطق
🔸انتقال منطق از یونان باستان به شامات اسلامی
اهم مباحث جلسه_دوم :
🔹دورۀ نخست| دوران ترجمه و آشنائی با منطق
اشاره به فعالیت مترجمینی مانند اسحاق بن حنین، أبوبشر متّی بن یونس، یحیی بن عدیّ، یعقوب بن اسحاق کندی.
🔹دوره دوم|دوران تثبیت و تحکیم منطق به نحو اجتهادی
اشاره به زحمات فارابی در نظم بخشیدن به ترجمههای آثار ارسطو و...
🔹دوره سوم|دوران پیشرفت، بسط و تنظیم دانش منطق
اشاره به جایگاه فوق العادۀ ابن سینا در منطق و تلاشهای دیگر مناطقه تا قرن هشتم
🔹دورۀ چهارم|دوران تنظیم و رکود منطق
اشاره به مناطقۀ قرن نهم تا ملاصدرا و کتب این دوران مانند میرسیدشریف
🔹دورۀ پنجم| دوران تحقیقات و تدقیقات ویژه
اشاره به فعالیتهای منطقی ملاصدرا و تأثیرات وی در پیشبرد مباحث منطقی و استمرار آن توسّط دیگر معتقدان به وی
🔹دورۀ ششم|دوران مقارنه با #منطق_ریاضی
اشاره به خلأهای منطق مانند بحث نقد مجموعهها و مبحث جزء و کل و لزوم پرداختن به مباحث منطق ریاضی
https://eitaa.com/nafahat_eri/2858
01 روششناسی اجتهاد آموزههای معرفتی از متون دینی.mp3
20.51M
🔰 روششناسی اجتهاد آموزههای معرفتی از متون دینی
توسط استاد یزدانپناه(حفظه الله) در دومین مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی
اهم مباحث جلسه_اول :
🔹واقع نمایی متون معارفی:
محتوای این متون، نوعی هستی شناسی دینی است. خاصیت هستی شناسی دینی، قدسی بودن آن است.
🔹ظهورگیری در حیطه ادراک واقع و معارف ناظر به آن
معمولا ظهورگیری از راه بنا عقلا برای ابراز ما فی الضمیر تصحیح می شود.
🔹شیوه #ظهور_گیری از متون معارفی:
مباحث معارفی برخلاف مباحث فقهی، دستوری نیستند بلکه عمدتا ناظر به توصیف امور ماورائی هستند.
🔹گاهی ظهورگیری از متن دینی ناظر به انضباط در آیه است. به طور مثال: در آیه و لله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه الله. فاء در آیه ظهور در تفریع دارد. این تفریع باید معنا شود.
🔹یکی دیگر از موارد ظهورگیری، لوازم بیّن یک واقعه توصیف شده در متن دینی هستند.
اهم مباحث مطرح شده در جلسه_دوم :
#نقش_عقل بر اساس رویکرد میانه:
🔸(مقدمه1) عقل بر جدلی و برهانی تقسیم میشود.
عقل جدلی یا مشهوری، عقلی است که مطلب را برای خود یا مخاطب سامان می دهد و باعث اقناع وی میشود. چنین عقلی لزوما به دنبال کشف واقع نیست بلکه هدف نهایی آن، اقناع است.
عقل برهانی، ناظر به واقع و کشف حقیقت است.
🔸(مقدمه2) محتوای متون دینی، واقع قدسی است.
(نتیجه:) از این روی، در فهم این متون نیز باید از عقل برهانی بهره برد.
🔸#عقل_برهانی در فهم متون دینی سه کارکرد دارد:
🔸عقل فاهم : ...
🔸عقل پایهای: ...
🔸عقل نظام یاب: ....
https://eitaa.com/nafahat_eri/2860
#روش_شناسی_اجتهاد آموزه های معرفتی
#اجتهاد_در_معارف
#نکات_معارفی
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
❇️ در نشست آیت الله اعرافی با جمعی از ایرانشناسان روس در مسکو چه گذشت؟
🔹آیتالله اعرافی در ادامه برنامههای سفر خود به روسیه در جمع گروهی از صاحبنظران این کشور در حوزه مسائل ایران و اسلام به میزبانی رایزنی فرهنگی کشورمان در روسیه حضور یافت.
◻️ شرقشناسی، اسلامشناسی و ایرانشناسی در روسیه از کشورهای اروپایی، پیشرفتهتر و قابل اعتماد بیشتری هستند.
◻️ آنچه که در دهههای اخیر در حوزه علمیه قم رقم خورده است، پیشرفت خوب در مرزهای علوم اسلامی است. این توسعه به دلیل پرسشهای جدید در دنیای معاصر از اسلام وتوسعه روشها و منابع تحقیق در علوم انسانی می باشد.
◻️ یکی از طرحهای مهم در سالهای اخیر، تدوین عنوان منظومه رشتهها و درختواره رشتههای علوم اسلامی در حوزه علمیه است. نتیجه این طرحهای راهبردی و پژوهشی آن شد که در ۲۰ حوزه دانشی، ۴۰۰ رشته و گرایش تعریف شده که در حال طراحی و سرفصلنویسی هستند.
◻️ مکتب فکری اسلام با مکاتب حقوقی جهان هماوردی میکند.
◻️ در دانشگاههای ایران نیز بیش از نیمی از دانشجویان از بانوان هستند و بیش از ۸۰ هزار تن از زنان در حوزه های علمیه تحصیل میکنند.
📎 متن کامل نشست
┄┅•═༅𖣔✾🌺✾𖣔༅═•┅┄
لینک کانال ما در ایتا:👈🏼
@adinehmeybod
🖤 قلب فرهنگی شهر جهانی زیلو 🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درود بر دکتر ایزدی عزیز
بسیار ساده و جالب و دقیق #عناصر_روایت_سازی اصلاح طلبان (و عدم توجه اصولگرایان به این موارد ساده را) باز کردند...
#اجتماعی
#انتخابات 1403
﷽
📜حکما اشاره می کنند که غایت مطلوب بنده عبارت از تشبه به «اِلاه» است، و صوفیه گویند:تخلق به اسماء است، عبارات با هم اختلاف دارد ولی معنی یکی است.
📘حکی عن فتوحات مکیه، باب73:معرفت آنچه از اسرار که برای مشاهده گر حاصل گردد_معارف_بخش91
#نکات_معارفی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اشاره رهبر انقلاب به رئیس جمهور برای ایستادن در کنار ایشان هنگام خواندن نماز بر پیکر شهید اسماعیل هنیه مورد توجه قرار گرفته است.👆
———————————-
📸 تیتریک سایت پزشکیان پس از مراسم تشییع شهید اسماعیل هنیه:
از عزت، حثییت و منافع ایران پاسداری میکنم
نمیتوان در برابر جنایت رژیم صهیونیستی سکوت کرد.
————————————
🎥بغض رئیس جمهور سؤال خبرنگار را بیپاسخ گذاشت…👇
https://eitaa.com/drpezeshkian/710
#اجتماعی
🔴 گرفتاری بشر در ظلمت مادّیّت
بشر مادّى در بیداء ظلمت مادّیّت زندگى مىکند، و در دریاى بیکران شهوات و کثرات غوطه مىزند، هر آن، موجى از علائق و وابستگىهاى مادّى او را به طرفى پرتاب مىکند، هنوز از لطمات و صدمات آن موج به حال نیامده موجى سهمگینتر و دهشتانگیزتر که از علاقه به مال و ثروت و زن و فرزند سرچشمه مىگیرد سیلیهاى متوالى به صورت او نواخته و او را در قعر امواج خروشان این بحر ژرف و دریاى هولناک فرو مىبرد، به طورى که ناله و فریادش در میان نهیب امواج ناپدید مىگردد. به هر جانب که مىنگرد مىبیند که حرمان و حسرت که از آثار و لوازم لاینفکّ مادّهٔ فسادپذیر است، او را تهدید و ترعیب مىنماید. در این میان فقط گاهگاهى یک نسیم جانبخش و روحافزایى به نام جذبه او را نوازش مىدهد و چنین مىیابد که این نسیم مهرانگیز او را به جانبى مىکشد، و به مقصدى سوق مىدهد، این نسیم متمادى نبوده گاه و بىگاه مىوزد. وَ إنَّ لِرَبِّکُمْ فِى أیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ ألَا فتَعَرَّضُوا لَهَا وَ لاتُعْرِضُوا عَنْهَا؛ بدانيد و آگاه باشيد كه پروردگارتان را در ايّام روزگار شما نسيمهائى است، هان بكوشيد كه خود را در معرض آنها قرار دهيد و از آنها روى نگردانيد.
✍️ علامه حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (ره)
📚 رسالهٔ لبّاللّباب، ص24
🆔 https://eitaa.com/allame_tehrani/3983
#نکات_معارفی
#معرفی_کانال
یک پیام خود_تحقیری فجیع در گروه اهل فضلی مشاهده کردم که فقط پاسخی که به او داده شده را میفرستم (حرفهای ایشون هم مشخص خواهد شد) :
💠درسته نباید اسرائیل (و کلا دشمن رو) دست کم بگیریم
اما نباید دست بالا هم بگیریم
مگر اف 35 رو اسرائیل ساخته؟
بعدشم مگر چندتا اف 35 دستشه؟
بله اونها پیشگام هستن اما هر پیشگامی نشانه ی برتری نیست
+ قدرت مقاومت فراتر از موشک و هواپیماست
شاهدش هم وضعیت کنونی اسرائیله (: نتیجه نگرفتن بعد از قتل عام بیشمار باوجود حمایتهای آمریکا + افتضاحات جدید : https://eitaa.com/Binesh_Rahbordi/7324 )
💠 آره ربع ملت مهاجرت کردن و الان جمعیت ایران 60 میلیون شده!
برادر اینکه در #جنگ_روانی نتونستیم ماها خوب عمل کنیم و بعداز سالها سعود چهل ساله نوشتیم، طبیعیه یه عده دلشون اونطرف رو میخواد
تازه همین سعود چهل ساله رو هم نمیدونیم خیلی هامون
چه برسه به اینکه به مردم منتقل کنیم
💠 بله توی #جنگ_مستقیم شکست خواهیم خورد اگه رمز موفقیت جنگ 33 روزه رو از دست بدیم.
#اجتماعی
#خونخواهی_هنیه_عزیز
1_8179558620.mp3
3.3M
🔺فکرمان جهانی است یا جمکرانی؟
🎙 حضرت آیة الله جوادی آملی
▫️کسی که "حداکثر فکرش" پیاده روی حرم تا جمکران باشد ظهور حضرت را نمی خواهد!
🔹کسی که نمی داند دکارت چه گفته، هایدگر چه گفته، کانت چه گفته، این چگونه می تواند شاگرد حضرت (عج) باشد؟!
#ضرورت_فلسفه غرب . البته به وقتش
﷽
🔷تقریر قاعده بسیط الحقیقه بر مبنای وحدت تشکیکی و وحدت شخصی وجود :
📜طرح قاعدهٔ بسیط الحقیقه به دو صورت می تواند باشد:اول بسیط الحقیقه همهٔ کمالات دیگر موجودات را داراست و از نقائص آنها مبرّی است و این گونه طرح با تشکیک در وجود سازگار است.
دوم:بسیط الحقیقه و واجب تعالی، همهٔ کمالات را واجد است، به این معنا که خارج از واجب چیزی نیست و هر چه کمال است متعلق به اوست و نه به این معنا که هر چه خوبان دارند او نیز دارد و طرح بسیط الحقیقه در پایان مباحث علیّت و معلولیّت با تقریر دوم آن یعنی وحدت شخصی وجودْ سازگار است.
📘حکی عن رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه، ج10، ص336
#نکات_معارفی
برای اونها که میخوان متخصص در یک رشته ی علوم انسانی شوند ، تجربه ای که در گروهی گفته شده ، منتقل میشود👇
"این ایامی که ذهنم درگیر پایان نامه بود ، چون بخشی از موضوعم مرتبط با علوم_تربیتی بود ناچار شدم سرکی به کتب و مقالات مختلف بزنم و در نهایت به چندنکته کلی رسیدم. خلاصه و به زبون خودمونی عرض کنم :
1: زبان و ادبیات دانشگاهی ها با ما حوزیان متفاوته. از طرفی اونها مثل مستشرقها طالب حرف ما نیستن. پس ما باید به سمت زبان آنها ( یعنی کتب و مقالات شون) بریم و با اصطلاحات شون آشنا شیم.
2: در فضای علمی حرف تکراری ممنوعه و برای حرفهای نو، گاهی نیاز به خواندن حرفهای جدید (مقالات جدید اونطرفی ها) داریم. یعنی نیاز به زبان انگلبسی
3: برای اینکه مبنایی و عالمانه پیش بریم، نیاز به شناخت نظرات و مبانی غربی ها داریم (نیاز به فلسفه غرب و...)
این نیازها درصورتی است که قراره در زمینه علوم انسانی دانشگاهها کاری کنیم که منجر به تبادل اطلاعات بشه. والا من به سویی و معشوق به سویی، تاکی رسیم به همدیگر..."
اگه نقدی بود استفاده میکنم.
#برنامه #علوم_انسانی_اسلامی #وحدت_حوزه_و_دانشگاه
هدایت شده از مهدی عبداللهی
✅ کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی
💠 گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، نشست علمی «کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی؛ با نگرشی انتقادی به دیدگاههای سلبی» به صورت حضوری و مجازی برگزار میکند.
🔸 ارائهدهندگان:
▫️حجتالاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی (دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
▪️حجتالاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد)
🔹 دبیر علمی: دکتر مهدی خیاطزاده
🔸 زمان: دوشنبه ۱۵ مرداد ، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱
🔹 مکان: مشهد مقدس، امام خمینی ۱۴، بازارچه سراب، جنب مسجد حمزه، پلاک ۳۶، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🔸 لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی:
🌐 http://irip.ac.ir/u/136
📝 متن خبر:
🌐 https://www.irip.ac.ir/u/14U
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#نشست_علمی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
💢مدرسه تابستانه: فقه تربیتی و روشهای تربیت
🔸مدرسه مجازی موسسه اشراق و عرفان و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)، فصل چهارم مدارس فقه تربیتی را برگزار میکنند.
✅ویژه طلاب سطح 3 و 4، اساتید و پژوهشگران عرصه تربیت (دکتری مرتبط)
🗓تاریخ برگزاری دوره: شنبه 20 مردادماه تا سهشنبه 23 مردادماه 1403
⏰ساعت برگزاری: 8 تا 11:30 (هرروز دو جلسه)
💻به صورت حضوری و مجازی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_تربیتی
#دوره_آموزشی
♨️مهلت ثبتنام: 14تا 20 مردادماه 1403
✳️برای ثبت نام در ایتا به این آیدی پیام دهید:@hadiajami
مدرسه مجازی فقه تربیتی وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان
🔹www.eshragh-erfan.com
🔹@feqhe_tarbiati
2024-08-05_19_48_30.mp3
14.26M
🗣 کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی (فقط کلام)؛ با نگرشی انتقادی به دیدگاههای سلبی
🔸 حجتالاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی (دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
https://eitaa.com/Mabdullahi/1445
#روششناسی #کلام
#عقل #شهود
——————————————-
چنانچه بیاناتی که استاد وکیلی (حفظه الله) در این نشست ایراد فرمودند در دسترس تان بود، استفاده میکنم.
●➼┅═❧═┅┅───┄
پالان گريی به غايتِ خود بهتر ز کلاه دوزي بد
از لیلی و مجنون نظامی_گنجوی
#پند_بزرگان