eitaa logo
رهپویان
217 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
699 ویدیو
200 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 فنلاند به ناتو پیوست 💬 نخست‌وزیر لهستان: 🔻 از امروز، ناتو از ۳۱ کشور تشکیل شده است. شرکای قوی تضمینی برای امنیت لهستان، منطقه ما و کل جهان است. ------------- 💢 مسکو: پیوستن فنلاند به ناتو وضعیت در شمال اروپا را تغییر می‌دهد 💬 وزارت خارجه روسیه: 🔻 روسیه مجبور خواهد شد اقدامات تقابلی هم از نظر ماهیت فنی-نظامی و هم برای توقف تهدیدها علیه امنیت ملی خود که در ارتباط با ورود فنلاند به ناتو ایجاد می‌شود، انجام دهد. 🔻 به دلیل بیش از دو برابر شدن خط تماس مستقیم بین ناتو و مرزهای روسیه، تغییر اساسی در وضعیت منطقه شمال اروپا ایجاد شده که قبلاً یکی از باثبات‌ترین مناطق در جهان بود. @StrategicNews_ir
JQR_Volume 24_Issue 93_Pages 49-72.pdf
674.4K
💢مقایسه نگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری در تعددزوجات💢 لینک کانال @tanakahootanasaloo لینک گروه فرهنگ اجتماعی تعددزوجات https://eitaa.com/joinchat/1254752368Cc7b7ba16d6
📌 بیانات امام خامنه ای در باب تحول در علوم انسانی : 💢 اساسی‌ترین كار این است كه مبنای علمی و فلسفیِ تحوّل علوم انسانی باید تدوین بشود؛ ⭕️ این كار اساسی و كار اوّلی است كه بایستی انجام بگیرد. ⭕️ ۹۲/۹/۱۹ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢روش شناسی تولید فلسفه های مضاف💢 نویسنده: عبدالحمید واسطی چکیده : مسئله اصلی در این مقاله کشف یک روش قیاسی برای تولید فلسفه های مضاف است. مؤلف تعریف فلسفه های مضاف را چنین بیان کرده است: «فلسفه مضاف مجموعه تحلیل های عقلانیِ وجودشناسانه در مورد چیستی، چرایی و چگونگی یک پدیده است» (اعم از علوم و امور). روش لازم برای تولید فلسفه های مضاف مبتنی بر سه ابزار تحلیلی در وجودشناسی (علل اربع، مقولات عشر، مقومات سته حرکت) است که چگونگی استفاده از آنها برای تولید یک دستگاه معرفتی نسبت به یک علم یا یک موضوع (اعم از حقیقی و اعتباریِ غیرمحض) به تفصیل در مقاله ارائه گردیده است. همچنین چهار حلقه از «حلقه های ارتباطی میان فلسفه مطلق با فلسفه مضاف» در علوم انسانی که عبارت اند از حلقه تعیین الگو و روش، حلقه تعیین ملاک حق و صدق، حلقه تعیین مدل نیازها، حلقه تعیین ملاک عدالت، بررسی شده است که در مقام نظریات راهنما برای تولید مسائل علوم انسانی تلقی می شوند. فلسفه های مضاف برای کشف قواعد کلی حرکت و تغییر در فرد و جامعه هستند و علم فلسفه متکفل تبیین معادلات کلانِ این حرکت و تغییر است؛ لذا با ابتنا بر ابزارهای فلسفی می توان فلسفه های مضاف تولید کرد و رابطه میان علم فلسفه و فلسفه های مضاف صرفاً یک تشابه اسمی نیست. دانلود رایگان 👇 http://ensani.ir/fa/article/author/33840
بسمه تعالی پذیرش طلاب خارج فقه تخصصی برای سال تحصیلی 1402-1403 مرکزجامع ولی امر عجل الله
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ نامه حجت الاسلام علی کشوری به استاد علوی بروجردی/چالش های امروز جهان ریشه در علوم پوزیتویستی دارد! ❓علوم پوزیتویستی در تنظیم صحیح روابط انسانی و حفظ محیط زیست و حفظ سلامت جسمی و روحی افراد شکست خورده است! ❓الگوی استنباط شما - که دائماً تئوری های پوزیتویستی را امضاء و توصیه می کند- از حیث قواعد اصولی تکامل نایافته است. این الگو از حیث موضوع شناسی بسیار ضعیف است 🗞متن کامل نامه: https://nro-di.blog.ir/1402/01/15 https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از استاد مددی
💢 ادامه جلسات نقد متن حدیث 🏠 در کانال استاد مددی 🏠@ostadmadadi
رهپویان
💢 ادامه جلسات نقد متن حدیث 🏠 در کانال استاد مددی 🏠@ostadmadadi
(صوت ها در کانال) 👆 میلاد کریم اهل بیت علیهم السلام امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آشنایی با خانواده ی 9 نفره آقای اهل روستای 🔸یک زوج جوان در روستای بُزن آباد قاینات، شیرینی داشتن ۷ فرزند را تجربه می‌ کنند. خبرنگار: سمیرا گنجی 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 با ولایت تا شهادت: حجت‌الاسلام شیخ احمد هوشنگی روحانی روستای بزن آباد قاین
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴«حرام سیاسی» بودن «کشف حجاب» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــ رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مسؤولان نظام فرمودند: «کشف حجاب هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی». «حرام سیاسی» یعنی 1.نافرمانی نسبت به «ارزش‌های اجتماعی اسلام»؛ 2.همکاری عملی با دشمنان «نظام اسلامی»؛ 3.تضعیف بنیان‌های اجتماعی و فرهنگی «جامعه اسلامی»؛ 4.«تشبّه به کفار و دشمنان دین» در سبک زندگی؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «مَنْ‏ تَشَبَّهَ‏ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُم‏»؛ 5.«امیدوار کردن دشمنان اسلام» نسبت به تأثیرگذار بودن جنگ نرم و تهاجم فرهنگی علیه جامعه اسلامی؛ 6. «تعرب بعد الهجره»؛ و «رهاکردن ولایت حق» و پیوستن به ولایت باطل. بنابراین «حرام سیاسی» ترکیبی از چندین و چند حرام و گناه کبیره دیگر است. به همین دلیل عقاب و کیفر گناه سیاسی به مراتب سخت‌تر و شدیدتر از گناه فردی است. گناهان فردی را با توبه و پشیمانی می‌توان پاک کرد؛ اما گناهان سیاسی و اجتماعی، هم «تضییع حق الناس‌»اند و هم «تضییع شأن و اعتبار نظام اسلامی» و هم «تضییع حق الولایه و الولی» و تضییع این حقوق هرگز با توبه و پشیمانی شخصی بخشیده نخواهد شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
📘مهم ترین و بابرکت ترین اتفاق با توافق ایران و عربستان 🔷با شروع مذاکره و توافق ایران و عربستان باید یکی از شروط اصلی ایران با عربستان ساخت صحن و سرا و حرم برای ائمه ی بقیع مخصوصا امام حسن مجتبی علیهم السلام باشد. 🔷همچنین بعد از این اتفاق باید تمام مکان های زیارتی شیعی در عربستان مخصوصا در مکه و مدینه احیاء شود،وشیعیان به راحتی بتوانند با عقیده و آداب خود به تمام مکان های زیارتی بروند. 🔷در صورت این اتفاق مهم و بابرکت شیعه می‌تواند مکه و مدینه را پایگاه مهمی برای جهان اسلام و مذهب تشیع قرار دهد،و زودتر مقدمه ساز ظهور و تمدن اسلامی باشد 🔷 ان شاءالله در دولت آقای رئیسی این اتفاق بابرکت خواهد افتاد. ✍شیخ مهدی فولادی
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 ترفند همیشگی برای افزایش قیمت خودرو ⏪سالهاست با این ترفند که اگر قیمت کارخانه ای افزایش پیدا کند قیمت بازار و دلال پایین می آید ، رسما قیمت خودروها در کارخانه را افزایش می‌دهند و تورم سنگین ایجاد می‌کنند و کمترین کاهش قیمتی در بازار هم اتفاق نمی افتد بلکه قیمت بازار و دلال هم بالا می‌رود میدونید چرا؟ ▪️چون بزرگترین دلال خود خودروسازها هستند و بازار انحصارا در اختیار خودشان است. 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از استاد مددی
ج۲۳.mp3
18.39M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه بیست و سوم (نسخه کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
رهپویان
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه بیست و سوم (نسخه کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی جلسات آیة ا
خلاصه ج ۲۳ از جلسات نقد متن حدیث: نقش سنت در متون روایات : روایات باب سنت فعلی و قولی (رسول الله ) : گاهی یک مطلب حقیقیتش سنت است ، تصریح به سنت نبود ، نصی (قضی، قال، سن) در کار نبود. کار اساسی فقیه این بود . اینرا بیشتر فتوا میدانن. روایات ما تاثیر و تاثری به دو جو داره ، جو مدینه و جو کوفه عنوان اعانه بر اثم از زمان علامه یا محقق ثانی است. تعاون یعنی همیاری (و تعامل یعنی همکاری.) اعانه یعنی شما کمک کردی به کسی عاون زید عمرا: کمکی از من و کمکی تو از باب جزا تعاون : هر کدام در حال کمک به دیگری است آیه اشاره به این دارد که در جامعه اسلامی همه کمک به هم میکنن. شافعی ابویوسف : بنای سلف بر این بود که غیر از تحریم کتاب الله را حرام نگویند، یکره بگویند. علمای ما هم این مطلب را گفته اند در جایی که سنن استظهاری بود. اصلاح جدید : وقتی تمام روات ثقه باشند و جزء اعاظم/اجلاء باشند. سنت استظهاری (حکم در کتاب و سنت نبوده، فقیه آنرا استظهار کرده) مشهور شد به (تصویب اشعری)، قیاس هم همین است. نوعی فضاسازی است یعنی این حکم در کتاب و سنت نیامده، با مقایسه این حکم با باقی احکام ، این حکم مناسب است. تصویبی که ابتدائا به مجتهدین نسبت دارند همین بود (ابتدا به مجتهدین نسبت دادند و از ابوالحسن اشعری نیست ، در حقیقت در کتب اهل سنت به عامه فقها نسبت داده بودند ) در قرن اول و اوائل قرن دوم حتی اگر حدیث هم می آوردند ، به عنوان فقیه ، از زاویه فقاهت بود. اجتهاد برای قوه است. در قرن دوم کم کم شد . حکایت که تاثیری ندارد و مثل اجتهاد نیست. عده ای از اهل سنت اینجا هم قائل به تصویب شدند چون حکایت صرف نبود. حکایتی بود روی مبانی مختلف. نوعی اجتهاد در آن بود. لا ینبغی یک تعبیر فقهایی به معنای لایجوز است. ان لعمرة رجب فضله یک تعبیر فقهایی است و فقیه اهل سنت می فهمد. عمره رجب یک سنت است، حج اصغر نام داشت در جاهلیت، و لذا رجب از ماههای حرام نامیده شد. در دنیای اسلام بعد از قرن دوم است و آنرا شافعی مطرح کرده. در بین فقهای ما مثل شیخ طوسی متاسفانه قبول شد. تخصیص یعنی حکم را شامل همه افراد ندانیم. بله تعبیر امام در اینجا فقهایی است اما شان ائمه فراتر از فقه است. ( امام احکام واقعی را بیان میکند) بررسی چند روایت نیز در صوت انجام شد که بنده آنها را عرض نکردم هرچند برای فهم مباحث استاد لازم بنظر می آمد .
💠نصف مردم را با اجاره نشینی بیچاره کرده ایم/ ۱۸ میلیون نفر حاشیه نشین داریم 🔹️ احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام : وضعی که در بازار مسکن اتفاق افتاده افتضاح است، چون خانواده‌های محترمی را از خانه و زندگیشان آواره کرده است. ۱۱ میلیون حاشیه نشین داشتیم که حالا تعدادشان به ۱۸ میلیون نفر رسیده است. 🔹️در مجمع تشخیص مصلحت نظام به مسئولان گفتم که ما چندین میلیون خانواده اجاره نشین داریم که نصف مردم را شامل می‌شود. ما همه این افراد را با سو سیاست و با تقلید از سیاست‌های نادرست IMF بیچاره و زمین گیر کردیم. وقتی چشمان گریان زوج‌های جوان را بعد از خروج از بنگاه‌های مشاور املاک می‌بینیم می‌خواهیم بمیرم. قیمت لحظه ای ارز، طلا، خودرو👇👇 ✅ @nerkh_online_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چین در حال ساخت بزرگترین نیروگاه سبز جهان 🔻 چین در حال ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی و بادی جهان در هفتمین صحرای بزرگ این کشور در مساحتی حدود ۴۵۰ هکتار است. 🔻 هم اکنون صد‌ها بولدوزر درحال صاف کردن صد‌ها هکتار در محل ساخت این نیروگاه عظیم هستند. 🔻 این پروژه که مقامات ساخت آن را در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ آغاز کردند، در صحرای گبی و سایر مناطق بیابانی مانند منطقه خودمختار مغولستان داخلی در شمال چین واقع شده است. @StrategicNews_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 سفیر ایران در چین: به زودی سفارتخانه‌های ایران و عربستان بازگشایی می‌شود 🔻 محمد کشاورززاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان و بیانیه مشترک دو کشور گفت: این بیانیه در ادامه آن توافقی بود که انجام شد و توافقی که صورت گرفت به زودی سفارت خانه‌های دو کشور بازگشایی می‌شود و روابط به حالت عادی بازخواهد گشت. 🔻 وی در خصوص زمان بازگشایی نمایندگی‌ها گفت: زمان بندی مشخص شده اما امکان اعلام جزئیاتش وجود ندارد. @StrategicNews_ir
بسم الله ⛱ ۵٨ 💬 🔸 🔻 : «پاسخ به این👇شبهه رو بفرمایید» 🌐 eitaa.com/salehi786/1233 🌐 t.me/msalehi786/364 (شبهه از متن آقای امیر ترکاشوند، پیرامون حجاب کنیزان در صدر اسلام، که مدعی شده اند معاف از حجاب بودند و موهایشان باز بوده!! ) 🔸 ✅ پاسخ: ▫️١ 🔸اول، 🔻اینکه طبق آیه 59 سوره احزاب، حجاب بر زنان آزاده واجب شد، اما بر زنان کنیز واجب نشد، بلکه مستحب بوده، نه واجب. 🔻 در روایتی داریم که حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به خانه عایشه آمدند و وقتی کنیز عایشه را دیدند پرسیدند: آیا این کنیز به سن بلوغ و تکلیف رسیده؟ وقتی حضرت(ص) متوجه می‌‌شوند آن کنیز به سن بلوغ و تکلیف رسیده است، بخشی از عمامه خویش را پاره می‌ کنند و به عنوان پوشش به او می‌دهند و سفارش می‌ کنند به پوشاندن سر آن کنیز. ⚡حدثنا وکیع، قال: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ عَبْدِ الْكَرِيمِ، عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ، عَنْ عَائِشَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله) دَخَلَ عَلَيْهَا، فَاخْتَبَأَتْ مَوْلَاةٌ لَهُمْ، فَقَالَ النَّبِيُ (صلی الله علیه و آله) : «حَاضَتْ؟» فَقَالُوا: نَعَمْ، فَشَقَّ لَهَا مِنْ عِمَامَتِهِ، فَقَالَ: «اخْتَمِرِي بِهَذَا» (كتاب المصنف [ابن أبي شيبة]، ج٢ ص۴٠، حدیث۶٢١۶) shamela.ws/book/9944/6930 🔻همچنین مشهور فقهای شیعه نیز در حکم به استحباب حجاب و پوشش سر برای کنیزان -در نماز و غیر نماز- فتوا داده‌اند. (نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام فی ثوبه الجدید، ج 4، ص 487) 🔻اما این حکم استحبابی دلیل نمی‌شود که بگوییم هر زنی که کنیز بوده حجاب نداشته یا معاف از حجاب بوده و از آن بخواهیم پا را فراتر گذاشته و جسارت به شأن و منزلت و عفت و حجاب مادر امامان معصوم (ع) و مادر شاهچراغ بکنیم!! پناه بر خدا! 🔸 🔸 دوم، 🔻اینکه عفیف‌ترین دامن‌ها و برترین حجاب‌ها و قیام به امر به معروف و نهی از منکر ها متعلق به همین مادران از خاندان کرامت و طهارت است. آنها که در احادیث «سَیِّدَةِ الإِماء» (سرور کنیزان) لقب داشتند. 🔻ضمن اینکه حضرات معصومین (علیهم السلام) عمدتا کنیزی که بعنوان مخصوص تمتع و فرزندآوری (کنیزِ سریه) داشتند، مثل سنّت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) اول آن کنیز را آزاد میکردند و سپس با او ازدواج می‌کردند: 📌 [روایت صحيح السند و معتبر از امام باقر (علیه السلام) نقل از کلام پدرشان امام سجاد (علیه السلام)] : ⚡... قَدْ أَعْتَقَ رَسُولُ اللَّهِ أَمَتَهُ وَ تَزَوَّجَهَا، وَ عِنْدَهُ نِسَاءٌ مِنْ قُرَيْشٍ وَ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ. (دعائم الاسلام ج٢ ص١٩٨ / مستدرک الوسائل ج ۱۴، ص ۱۸۷، وسائل الشیعة ج٢٠ ص٧۵) hadith.inoor.ir/hadith/318975 🔻 حتی اگر انجام این سنت نبوی از جانب امامان معصوم (علیهم السلام)، برای شخصی شفاف نباشد و آن را نپذیرد، باید متوجه باشد که کنیز امّ ولد (که مادر فرزندان صاحب خویش شده) شرایطش با کنیزان دیگر متفاوت است. 🔸 🔸 سوم، 🔻اینکه مقایسه شرایط کنیزان، با شرایط زنان آزاده در آن زمان و امروز ما ، قیاسی باطل است، که بگوید چون کنیزان مثلا معاف بوده اند چرا امروز زنان آزاد معاف نباشند!! 😳 🤦 🔻 در حالی‌که اساسا طبق دستور قرآن و احادیث متواتر، اساسا حجاب اول بر زنان آزاده واجب شد و الزام اجتماعی یافت. و نویسنده در سرایت دادن حکم کنیزان به حکم زنان آزاده دچار مغالطه‌ی باطل شده است. 🔸 🔸چهارم، 🔻اینکه خود اهل البیت (علیهم السلام) مخالف بودند با آنچه که خلیفه دوم (علیه ما علیه) در مورد کنیزان رایج کرده بود، اما بخاطر تقیه ابراز نمیکردند و صرفا مخیر بودن کنیزان در پوشاندن سر هنگام نماز را بیان می‌نمودند، نه اینکه این کار برای آنها ممنوع باشد و بخاطرش تنبیه بشوند (آنطوری که خلیفه دوم رایج کرده بود). لذا حضرات این کار را به دیگران نسبت می‌دادند : ⚡ «عن ابی خالد القَمَّاط قال: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْأَمَةِ أَ تُقَنِّعُ رَأْسَهَا؟ - قَالَ إِنْ شَاءَتْ فَعَلَتْ وَ إِنْ شَاءَتْ لَمْ تَفْعَلْ. سَمِعْتُ أَبِی یَقُولُ کُنَّ یُضْرَبْنَ فَیُقَالُ لَهُنَّ لَا تَشَبَّهْنَ بِالْحَرَائِرِ»؛ 🔻ابی خالد قماط نقل می‌کند از امام صادق(ع) پرسید: آیا کنیز باید سر خودش را بپوشاند؟ آن‌حضرت فرمود: «اگر خواست می‌تواند بپوشاند و می‌تواند نپوشاند (مخیر است) شنیدم که پدرم می‌فرمود: این کنیزان زده می‌شدند و به آنان گفته می‌شد که خود را شبیه زنان آزاد نکنید». (وسائل الشیعة، ج 4، ص 412) hadith.inoor.ir/hadith/166175 🔻این‌که امام باقر (علیه السلام) در این روایت، سنت تنبیه کنیزان در صورت حجاب را به دیگران نسبت داده، شاید نشانگر آن باشد که اصرار بر نپوشیدن مقنعه و روسری برای کنیزان پیش از آن‌که سنت اسلام باشد، سنت خلیفه دوم بوده است. 👇👇
▫️٢ 🔻برخی از اندیشمندان اهل سنت نیز چنین تنبیهی را در دوره‌های بعدی روا ندانسته و در صدد توجیه رویکرد خلیفه دوم برآمدند: «جلوگیری از حجاب کنیزان در زمان عمر، یک سیاست شرعی (حکم دولتی و نه حکم شرعی) بوده است». (سایس، محمد علی، تفسیر آیات الاحکام، ص 668) 🔻 برخی نیز این سیاست را سیاستی موقّت خوانده‌اند که در زمان خلیفه دوم و احیاناً در زمانی محدود اجرا و سپس انکار شده است. (محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، ج 21، ص 329) 🔻نه فقط محققان اهل سنت بلکه حتی عبدالله بن عمر خودش برای کنیزانش خمار‌های قیمتی می‌ خریده از جنس خز که خمار‌ها خمار «صفاق» هم بوده یعنی نازک نبوده است، پس پسر خلیفه دوم درباره پوشش کنیزانش برخلاف آنچه که به خلیفه دوم نسبت داده می‌شود عمل می‌ کرده است. 🔸 🔸پنجم، 🔻اینکه اگر بخواهیم درباره حجاب کنیزان صحبت کنیم، ابتدا باید پوشش «صلاتی» را از پوشش «ناظری» جدا کنیم. پوشش صلاتی پوششی است که زن باید در حال نماز رعایت کند، یعنی از شرایط صحت نماز (یک حکم وضعی) است که مشهور این است کنیز در این مورد خاص مستثنی شده و با سر و گردن برهنه نیز نمازش صحیح است، ولی بنا بر نظر فقها «پوشش ناظری و اجتماعی» یک حکم تکلیفی است نه وضعی. برای مستثنی کردن کنیز از حکم وجوب تکلیفی پوشش ناظری، دلیل قانع کننده ‌ای نداریم. ما یک عمومات متعددی داریم که آن عمومات درباره وجوب تستّر زن عام هستند؛ یکی از این عمومات تعبیر «مومنات» در آیه قرآن: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ…» (نور، ٣١) شامل زن آزاد و کنیز هردو می‌ شود. 🔻ما در واقع یک حجاب تکلیفی ناظری داریم و یک حجاب وضعی و صلاتی برای نماز. هر آنچه در مورد کنیز داریم که مثلا فلان کنیز با سر برهنه نماز خوانده یا دعا کرده، باید گفت در خانه‌اش بوده است و ربطی به اصل حجاب ندارد. از طرفی نیز باید گفت «عمومات دلایل حجاب ناظری» همه‌ی زنان کنیز و غیر کنیز را در بر می‌‌گیرد. درباره زنان کنیز مخصّصاتی وجود دارد که قادر به تخصیص عمومات نیست. اگر درباره عدم رعایت حجاب کنیزان اجماع وجود داشته باشد، اجماع مدرکی است، نه اجماع محصل. اگر روایات وجود دارد با یکدیگر معارض هستند. اگر سیره وجود دارد حتی در مورد نقل سیره در بین فقها اختلاف وجود دارد و اگر هم گزارش‌های تاریخی وجود دارد که برخی کنیزان در مدینه حجاب نداشته ‌اند شاید آن کنیزان، کافر یا مسیحی بوده ‌اند وگرنه کنیزان مسلمان به ویژه کنیزان منتسب به اهل بیت (علیهم السلام) پوشش کامل اسلامی را رعایت می‌ کردند. 🔸 🔸ششم، 🔻اینکه دلیل دیگری که نویسنده مذکور در کتابش برای اثبات حجاب نداشتن کنیزان ارائه می‌ کند این‌ست که ادعا می‌ کند: " «سیره متشرعه» از زمان اهل بیت(ع) این بوده که کنیزان با سر برهنه ظاهر می‌ شده ‌اند و لباس کامل نداشته ‌اند." 🔻 درباره سیره، هم مشکلاتی وجود دارد؛ محقق کرکی در تبیین سیره می‌ گوید: که کنیزان با روی باز بیرون می ‌آمده ‌اند (نه با موی باز)، لذا اصل تحقق سیره مورد ادعای آنان مخدوش است اگر هم محقق بشود اصلا به تأیید اهل بیت نرسیده است. در حقیقت کنیزان منتسب به اهل بیت کاملا باحجاب و متستّر و خانه ‌نشین بوده ‌اند. 🔻 یکی از شواهدی که نشان می ‌دهد کنیزان منتسب به اهل بیت(ع) بسیار به تستّر و پوشش مقید بوده ‌اند، روایات مربوط به وصیت امام کاظم(ع) و اجرای وصیت آن حضرت بوده است؛ یکی از کنیزان منتسب به اهل بیت(ع)، جناب «ام احمد» مادر حضرت شاهچراغ و همسر امام کاظم(ع) که زنی بسیار بزرگوار و مقید به ولایت بوده ‌اند، وقتی در وصیت امام کاظم(ع) بر ولایت امام رضا(ع) تاکید می‌ شود، این بانوی با کرامت همه امانات و چیز‌هایی که مربوط به امام رضا(ع) بوده را به ایشان تقدیم می‌ کند، برخی پسرانِ امام کاظم(ع) به امام رضا(ع) حسادت می‌ کنند، به همین دلیل به قاضی مدینه شکایت می ‌برند. 🔻 وقتی حضرت رضا(ع) در دادگاه حاضر می‌شود، بانو «ام احمد» نیز به عنوان شاهد امام رضا (ع) حاضر می‌ شود؛ برادران ناتنی امام رضا(ع) در حضور قاضی اعتراض می‌ کنند که این بانو صورتش را پوشانده، از کجا بدانیم که او واقعا «ام احمد» است، باید کشف وجه کند و در آنجا بانو «ام احمد» نقاب و پوشیه‌اش را در حد صورت بالا می‌زند. پس از دادگاه این بانو با ناراحتی به فرزندانش می‌ گوید که امام کاظم(ع) از قبل به من خبر داده بودند روزی این فرزندان، شما را از خانه بیرون می‌ کشانند و مجبور می‌ شوی صورتت را آشکار کنی! https://noo.rs/H4JBY 🔸 وَالسَّلامُ عَلىٰ مَنِ اتَّبَعَ الهُدىٰ سلام بر کسی که از هدایت الهی تبعیت کند یاحق 🔸 ⛱ @Salehi786
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شبکه 13 رژیم صهیونیستی: 📍به بمباران اهداف ایرانی ادامه خواهیم داد همانطور که ایرانی ها به انتقال سلاحی که توازن را برهم میزند ادامه خواهند داد/به سوریه حمله میکنیم تا آتش جنگ، شمال اسرائیل را در برنگیرد/زمانی هدفمان اخراج ایرانی‌ها از سوریه بود، امروز فقط به دنبال آن هستیم که جلوی ایرانی‌ها را بگیریم... 🆔 @Kavoshmedia
استاندار قم: رعایت حجاب در تمام مراکز دولتی، عمومی، تجاری و معابر الزامی است بیانیه استاندار قم در خصوص مسأله عفاف و حجاب: 🔹در بخش الزامات قانونی و انتظامی، رعایت حجاب اسلامی همانند گذشته در همه اماکن دولتی و عمومی، معابر و محل فعالیت اصناف و بخش خصوصی که جنبه انظار عمومی دارند، الزامی است. 🔹در ماه‌های اخیر و پس از شکست دشمن در آشوب‌های خیابانی که یک جنگ تمام عیار شناختی و ترکیبی بود، تهاجم در بخش فرهنگی آن با هدف دوقطبی سازی‌ها شدت گرفته است. مصداق عینی و اجتماعی آن نیز در تحریک معدودی از دختران و بانوان به هنجارشکنی و نادیده گرفتن حجاب اسلامی به عنوان یک تکلیف شرعی و قانونی و حقوق شهروندی، نمود پیدا کرده است. 🔹موضوع پوشش و لباس و سبک زندگی چه در بُعد فردی و چه در بُعد اجتماعی، در گام نخست امری ایجابی، اقناعی و فرهنگی بوده و اولین و موثرترین اقدام در این موضوع نیز فعالیت نهادهای فرهنگی و تربیتی برای هدایت و اقناع افرادی است که دارای سوال در این زمینه هستند یا احیانا دچار آسیب شده‌اند. ‌•┈┈•••🌿🌺🇮🇷🌿•••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/870318239Ccbfbd1d549 🔹🔸💠🔸🔹
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
آیت‌الله مفیدی 3 اسفند 1401.mp3
6.4M
بیانات استاد مفیدی حفظه الله در جمع طلاب مقدمات میبد یزد 🕌قم مقدسه مسجد آیت الله بهجت رحمه الله ۱۴۰۱/۱۲/۳ 🔸دوگانه درس یا تهذیب؟! 🔸طلبه نباید درس بخواند برای خدمت به دین !!! 🔸اگر طلبه درست درس بخواند خداوند متولی معنویت او می شود 🔸به هیچ وجه پیش مطالعه ترک نشود ولو پنج دقیقه 🔸وظیفه هر طلبه است که طوری کتاب را بخواند که بتواند آن را تدریس کند 🔸در عالم طلبگی هیچ چیزی جایگزین تدریس نیست 🔸با دو شرط تدریس کنید: در بند تعداد شاگرد نباشید، تا ممکنه ترتیب کتب را بهم نزنید https://eitaa.com/mdianat
739.4K
آقای اوحدی: ♦️نماز شب 17ماه مبارک رمضان دورکعت : در رکعت اول بعد از حمد هر سوره ای که خواستید میخوانید در رکعت دوم بعد از حمد 100بار توحید میخوانید بعد از اتمام نماز 100بار لا اله الا الله ثواب نماز ‌% یک میلیون بار حج وهزار بار عمره و هزار بار جهاد از کتاب الاربعون شهید شهید اول ص 90 در این ویس می‌شنوید شب 17 ماه رمضان شب جنگ بدر است و شب تأسیس مسجد مقدس جمکران در قم به دستور مولا امام زمان ع و نماز مخصوص شب 17رمضان
هدایت شده از محتواهای جمعیتی
🚨 پخش زنده از کانال محتواهای جمعیتی 🔶 همایش با موضوع جریان شناسی و آینده پژوهی تحولات جمعیتی سخنران :حاج آقا محمد مسلم وافی 🗓جمعه ۱۸ فروردین ماه ⏰۹الی۱۲صبح 🕌شبستان مسجد جامع مدعوین : فرماندهان جانشینان واعضای شورای پایگاهها ━🍃❀💠❀🍃━═••• 🔷جهت دریافت بیش از ۲۰۰ محتوای جمعیتی به کانال زیر مراجعه فرمایید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3788177457C1c24ab6741 💠 معاونت رسانه موسسه اندیشه کوثر 📞 09104441412
رهپویان
🚨 پخش زنده از کانال محتواهای جمعیتی 🔶 همایش با موضوع جریان شناسی و آینده پژوهی تحولات جمعیتی سخنرا
استاد شماره رو دادن ۰۹۱۲۷۴۶۱۳۳۲ و گفتن اسم پایگاه بسیج تون رو بفرستین تا ما ۲۱۱ کلیپ ۳ دقیقه ای براتون بفرستیم.