483 تفسیر المیزان.mp3
15.23M
حضرت فرمودند «لو أجبتُک فیه لکَفرتَ ».
معارف سنگین را برای چه کسانی تفصیلی بگوئیم و برای چه کسانی مجمل؟
در جلسه ۴۸۳ تفسیر المیزان، از دقیقه ۳۵ تا ۴۶ ، آیت الله یزدان پناه به این مهم پرداختند:
خلاصه ی مضمونی:
برخی خلاصه ای بدانند کافیه ، تشر میزنن که خواهشا تو وارد نشو.
چراکه برخی لازمه ی منطقی کلام خود را متوجه نمیشوند(:استقامت فکری ندارد).
برخی اعوجاج روحی دارند: دگرگون میشوند و به هم میریزن
برخی مشوب هستند
اما برخی با فطرت پاک خود می فهمند باوجود اینکه درس نخوانده اند.
میگویند عرفا و فلاسفه در ذات بحث کردند
اگر تفکر در ذات برای همه حرامه ، وحدت حقه ی حقیقیه قرآن و روایات را چه می کنید؟ موارد بسیار دیگر را چه می کنید؟
برخی آقایون فرمودن تمام قرآن را باید در ذات جمع کرد. اما برای چه کسی گفتن؟
این جلسه در ادامه ی مباحث روایی جبر و تفویض المیزان می باشد که ذیل آیات ۲۶ تا ۲۷ سوره بقره علامه مطرح فرموده بودند .
https://eitaa.com/nasimehekmat_tafsir/782
#نکات_معارفی
#عرفان اسلامی
#تفکر_در_ذات
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه
🌀مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی :
🔸آیت الله بروجردی بر #اقوال_عامه فوق العاده مسلط بود. نه تنها بر فتاوی و اقوال ائمه اربعه آنان تسلط داشت که بر #نظریات_صحابه و دیگر فقهای آنان چون اوزاعی، ثوری، لیث و ... محیط بود. اختلاف نظرهایی که در یک مسأله داشتند میدانست این تسلط به طوری بود که برخی از فقهای اهل سنت در ملاقات با ایشان آن مرحوم را از خودشان بر اقوال نظریات علمای عامه مسلط تر می دیدند.
❓ آگاهی به اقوال فقهای عامه چه تأثیری بر استنباط احکام دارد؟
🔹وقتی یک روایت را بدون اطلاع از فضا و محیط صدور روایت بررسی کنیم به معنای ظاهری که از لفظ استفاده میشود آگاه می شویم ولی وقتی محیط #صدور_روایت و نظریات علمی مطرح شده در آن فضا را بدانیم چه بسا قرینه حالیه ای، فهم ما را از روایت عوض کند یا توسعه دهد؛ مثلاً من در این مجلس با توجه به یک جریانی که در این جا پیش آمده است حرفی میزنم شما که در مجلس هستید، می دانید حرف من، ناظر بر چه جریانی است؛ ولی وقتی همین حرف را مجرد از جریان در بیرون بگویید چه بسا افراد معنای دیگری از آن بفهمند؛ بنابراین #مجتهد نباید غافل از اقوال و انظار محیط صدور روایت باشد .
📚
چشم و چراغ مرجعیت(مصاحبه ویژه مجله حوزه با شاگردان آیت الله بروجردی)،ص127🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد مددی (حفظهالله تعالی):
🔸 «كتاب البيان» كه همان تفسير آقای خويی است تا انتهاي سوره حمد را دارد، اما گويا ايشان مقداري از سوره بقره را هم تفسير كرده بودند.
❓چرا ايشان ادامه ندادند؟ آيا از ابتدا قصد تفسير همه قرآن را نداشتند يا به دلايل ديگري تعطيلكردند؟
✔️ آیت الله سید احمد مددی (حفظهالله تعالی):
🔹 بله، غير از مقدمات تفسير و سوره حمد، مقداري از سوره بقره را هم گفته بودند. علت تعطيلي درس تفسير ايشان، مخالفتهايي بود كه در نجف با اين درس شد. گروهي گفته بودند كه درس تفسير در شأن آقاي خويی نيست!
https://eitaa.com/Nardebane_feghahat/3367
------------------------------
تذییل : بله ناراحت کننده است
بنظر شما آن گروه در این زمان نیستند؟
فعلا بقیه به کنار، اگر الان درس خارج تفسیری باشد(که هست)، در نظر ما در شان دروس خارج فقه و اصول هست انصافا؟
#تفسیر_قرآن کریم
بسیج دانشجویی قم در هماهنگی با برخی مدارس برنامه ای دارند و پیام دادند:
برای انتخابات از ما مبلغینی میخوان که هفتگی یکی دو شب در حد چند ساعت برن خوابگاه های دانشجویی؛ از ۱۵ بهمن تا ۱۲ اسفند. طرح هست.
دوستان پخته اهل کار و فعالیت لطفا به بنده در خصوصی پیام بدهند.
@sfgh13661366
ضرورت کاربست زبانشناسی شناختی.pdf
1M
مقالة «ضرورت کاربست زبانشناسی شناختی در فهم قرآن و دستاوردهای آن» در پاسخ به برخی انتقادات به کاربست زبانشناسی شناختی در حوزة مطالعات قرآنی به رشته تحریر درآمده است.
🔹مهمترین نقدهای وارد بر دکتر سعیدی روشن که در این مقاله آمده عبارتند از:
1. خلط تجربهگرایی منبعی با تجربهگرایی تعبیری
2. عدم توجه به تقریرهای مختلف از بدنمندی
3. عدم توجه به دیدگاههای مختلف در فلسفة ذهن و امکان قرائت غیرفیزیکالیستی از بدنمندی
4. خلط استعاره مفهومی با استعاره ادبی و مجاز عقلی
5. یکی دانستن زبانشناسی شناختی با نظریة استعاره مفهومی و با نظریة بدنمندی
6. برخورد کلیشهای و غیرعلمی با مسألة معنا
7. عدم دقت در دستاوردهای تحلیل شناختی
🔸مقاله مغالطات متعددی را در بردارد که نگارنده به تناسب آنها را بیان کرده است. نگارنده امید دارد که مراکز علمی در ایران با پرهیز از هر گونه شتابزدگی و با روحیة علمی نقدها را عیاری گیرد.
.
مجله ذهن پاييز ١٣٩٧ / شمارة ٧٥ / عليرضا قائمينيا
@hekmatebaleghe
#معرفی_مقاله
#زبان_شناسی شناختی
میز علوم شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی برگزار میکند:
سلسلهنشستهای شناختپژوهی
دوره اوّل: استعاره
📚 بازخوانی کتاب «مقدّمهای بر شناختپژوهی استعاره؛ قطره در نهانخانه صدف»
🔹نشست ششم
استعاره و ادبیّات
🎤 ارائهدهنده
محمّدرضا شادمانی
(دکتری علوم شناختی، زبانشناسی)
🗓 سهشنبه ۳ بهمنماه ۱۴٠۲
🕗 ساعت ۱۶ إلی ۱۸
🔸شرکت در این رویداد برای عموم علاقهمندان، به هر دو صورت حضوری و آنلاین و پس از هماهنگی با ادمین، آزاد و رایگان است. جهت ثبت نام و اطّلاعات بیشتر، به ادمین پیام دهید:
@shokoofaCog
https://eitaa.com/cognitiveScience/909
#معرفی_دوره
#زبان_شناسی شتاختی
نظریات شیءانگارانه معنا در فلسفه تحلیلی و علم اصول
دکتر محمود مروارید
هیئت علمی پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانش های بنیادی (IPM)
(ایشان دانش آموخته حوزه علمیه قم هستند)
#معرفی_مقاله
#معرفی_محقق
#فلسفه_تحلیلی و #اصول_فقه
#معرفی_دوره
درس استاد رنجبر با عنوان اسلام و روابط بین الملل در مدرسه علمیه مشکات برای سطح چهار حوزه آغاز شده است. ان شاالله طلاب درس خارج که علاقه دارند در این درس شرکت کنند به این شماره پیام دهند
۰۹۳۵۶۰۱۲۱۲۱
علیرضا فرشچی
@Binesh_Rahbordi
---------------------------
راهبرد را ایران طراحی کرد
کد را سید مقاومت صادر کرد
آنجا که گفت
فرصت برای اخراج آمریکا از منطقه برای جبهه مقاومت فراهم آمده است
از همان اول مشخص بود
نبرد اصلی نبرد طوفان الاقصی نبود
نبرد اصلی جنگ سرد ایران و آمریکاست
و در این جنگ سرد، مسیر همانی است که عرصه را بر آمریکا تنگ تر و بر اسراییل آوار می کند.
آنوقت آمریکا اخراج شده است و رژیم غاصب نابود!
به کمتر از این قانع نیستیم
هر وقت دیدید آمریکا اخراج و رژیم غاصب نابود شده است، آنوقت می توان جشن گرفت
تا آنروز بالا و پایین شدن و زد و خورد و کشتن و کشته شدن، طبیعی است
https://eitaa.com/Binesh_Rahbordi/5921
#اجتماعی
حقیقت شرعیه حیض و سن حیض_01.mp3
4.8M
🎙اشاره ای به موضوع شناسی فقهی حیض و رحم بانوان/ علت اینکه در برخی از روایات، سن بلوغ بانوان، «سیزده» سالگی معرفی شده است
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب. جلد ششم. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1402
#فقه #موضوع_شناسی #حیض
https://eitaa.com/almorsalaat/7053
فقاهت تمدنی_01_01.mp3
1.67M
🔊#فقه| فقاهت تمدنی با قصر نظر بر «حجیت تعذیری» ممکن نیست!
🎙استاد علی فرحانی
📌توضیح بیشتر این مطلب را در اینجا ببینید👇
https://eitaa.com/almorsalaat/6864
📚تدریس مکاسب (فقه 6). موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1401
https://eitaa.com/almorsalaat/7058
#ظرفیت_فقه
#علوم_انسانی_اسلامی