eitaa logo
حقجو
494 دنبال‌کننده
127 عکس
28 ویدیو
3 فایل
☫ ◾️طلبه حوزه علمیه قمـ می نویسد...:⇣⇣⇣ ☜تفکر • ☜تعقل • ☜تدبر • ☜حق پذیری ـــ ـ ـ ـــ ـ 📝یکبار برای همیشه با دلیل و برهان سخن بگو✓ ـــ ـ ـ ـــ ـ ● با همین آدرس در تلگرام هم هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
حقجو
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۲) 🔺️نظر دین مبین اسلام(قسمت ۱) 🔸️نظر اسلام درباره حكومت از همه اينها اساسى تر ا
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۳) 🔺️نظر دین مبین اسلام(قسمت۲) 🔹️دوماً: لزوم مؤسسات اجرايى 🔸️قوانين و دستورالعمل‌ها هر چند تمام راه هاى نيل به سعادت مادى و معنوى را نشان داده باشد، بدون عمل نتيجه اى نخواهد داشت، و بديهى است كه بدون قوه مجريه، عمل به قانون امكان پذير نيست به خصوص قوانينى كه هدف آنها سعادت حقيقى عقلى است و طبعا مخالف با آزادى فردى در شهوت رانى و خوش گذرانى است. 🔹️سوما: روش حكومت پيامبر (صلى الله عليه وآله) 🔸️[تشکیل حکومت] سنت و روش پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) است، زيرا آن حضرت اولا خود تشكيل حكومت داد و به اجراى قوانين اسلامى مى پرداخت و به كارهاى حكومت اسلامى شخصا رسيدگى مى نمود. پيامبر (صلى الله عليه وآله) مى توانست در طول اقامت ده ساله خود در مدينه، فقط به بيان احكام و معارف الهى مشغول شود تا دانشمندان بى شمارى به جامعه تحويل مى داد، ولى تشكيل حكومت و اجراى وظايف دولت را طبق دستور الهى بر همه چيز مقدم داشت و به فرمان پروردگار براى بعد از خود نيز جانشينى معين فرمود. 👈و از آنجا كه احكام الهى منحصر و محدود به زمان پيغمبر (صلى الله عليه وآله) و حضور امام نيست، پس همان ضرورت كه ايجاب مى كند پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) و وصى آن حضرت تشكيل حكومت بدهند در زمان غيبت نيز تشكيل حكومت را لازم مى دارد. 🆔@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
🔻مرحوم علامه امینی: خمینی ذخیره خدا برای شیعه است. 🔸️مرحوم علامه حکیمی در دو کتاب «حماسه غدیر» و «فریاد روزها (آوای روزها)» به این تجلیل علامه امینی از امام خمینی اشاره می‌کند: 👈و من نظریه «..... ذخيرة الله للشيعة» وی [علامه امینی] را، که در تیر ماه ۱۳۴۲، در اخلومد [اخلمد]، اظهار کرده بود، در «آوای روزها» آورده‌ام. اجمالا او هم معتقد به تایید «روح خدا» بود. اخیرا نیز در تهران، چند روز پیش از آنکه به بیمارستان منتقل شود، شبی، بیش از یک ساعت، در این باره‌ها با وی سخن گفتم. و باز نگریستم که همان نظر را تایید کرد، و سخن از تاییداتی به میان آورد که کرده بود. و از اینکه در این اواخر، به تاییدی جدی برنخواسته بود، اظهار تاسف عمیق می‌کرد. 📚حماسه غدیر، محمد رضا حکیمی، ص ۲۸۹ 🔹️وهو [الإمام الخميني] الذي قال في حقه العلامة المجاهد الأميني: «الخميني ذخيرة الله للشيعة». وليس وراء نظرية الأميني نظر. 📚فریاد روزها، محمد رضا حکیمی، ص ۱۲۲ ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
حقجو
🔻مرحوم علامه امینی: خمینی ذخیره خدا برای شیعه است. 🔸️مرحوم علامه حکیمی در دو کتاب «حماسه غدیر» و «ف
📌پ.ن: این سخنان از شهید مطهری یا علامه مصباح رضوان الله تعالی علیهما صادر نشده تا عده ای کج فهم برچسبِ علمای درباری به آنها بزنند. بلکه از علامه امینی رضوان الله تعالی علیه، صادر شده که متاسفانه اخیرا عده ای برای مخالفت، پشت امثال علامه امینی و علمای سلف دیگر مخفی می شوند و علما را مصادره به مطلوب می کنند... . ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
حقجو
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۳) 🔺️نظر دین مبین اسلام(قسمت۲) 🔹️دوماً: لزوم مؤسسات اجرايى 🔸️قوانين و دستورالعم
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۴) 🔺️نظر دین مبین اسلام(قسمت۳) 🔹️چهارما: كيفيت قوانين اسلام 🔸️دليل چهارم بر لزوم تشكيل حكومت، كيفيت قوانين اسلام و احكام شرعى است كه مى رساند براى اداره نظام اجتماعى و سياسى و نظامى و اقتصادى و فرهنگى جامعه تشريع شده است و اينک نمونه هايى را از اين احكام ذيلا مى آوريم كه به طور مسلم عمل به آنها مستلزم تشكيل حكومت است: الف: احكام دفاع ملى مراد از اين احكام، احكام راجع به حفظ نظام اجتماعى اسلام و دفاع از تماميت ارضى و استقلال كشور اسلام و حفظ مرزها و سرحدات آن از رخنه و هجوم كفار و دشمنان دين است. با مراجعه به آيات و اخبار روشن مى شود كه اسلام تا چه حد به اين احكام اهميت داده است: 👈وجود مقدس امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه در عهدنامه به جناب مالک اشتر سپاه را موجب عزت دين و حافظ رعيت و زينت فرماندهان شمرده است و فرمود كه: «و ليس تقوم الرعية الا بهم». 📚 نهج البلاغة،ص۴۳۲ 👈امام سجاد صلوات‌الله‌علیه در صحيفه كامله سجاديه، دعاى شماره ۲۷، در ضمن دعا به مرزبانان مملكت اسلامى (با آنكه حاكم آن زمان از بنى اميه بوده) وظيفه مسلمين و حكام را بيان فرموده است. 📚دعای۲۷ صحیفه سجادیه 🔹در قرآن نيز آيه اى به پيامبر دستور آمده كه: «وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة»، و اين مى رساند كه اسلام چه اندازه به اين مسئله اهميت داده كه به ملت اسلام دستور مى دهد كه به هر اندازه كه ممكن باشد اسلحه و قواى دفاعى تهيه كنند و در هر عصرى حتى در دوره صلح مراقب باشند تا دشمن نتواند آنها را غافلگير كند و به بلاد اسلامى حمله نمايد و دستور داده است كه در صورت حمله دشمن بر همه مسلمين واجب است از تماميت ارضى و استقلال كشور اسلامى دفاع نمايند. 🔹علت اساسى آن سير سريع مسلمانان نخستين به سوى ترقى و توسعه قلمرو اسلام و پيشرفت حيرت انگيز اين آيين در جهان و تفوق و سيادت قابل ستايش آن در صدر اسلام اين بود كه در آن زمان به اين احكام عمل مى شد، ولى در دوران هاى بعدى كه مردم به پيروى از سران حكومت‌ها از احكام الهى روگردان شدند و به اين احكام عمل نكردند دوران تنزل و انحطاط مسلمانان آغاز شد و كار به جايى رسيد كه يک مشت يهودى سرگردان اين چنين بر بلاد اسلامى سيطره يافته و مسجدالاقصى اولين قبله مسلمان را آتش زدند و كشور اسلامى فلسطين را غصب نموده و مسلمانان را از خانه و كاشانه خود آواره نمودند. ♦️امروز اگر مسلمانان طالب عزت و سعادت دنيوى و اخروى هستند بايد به احكام خدا روى آورند و دستورهاى قرآن را به كار ببندند كه در اين صورت بى شک عزت از دست رفته را باز خواهند يافت. 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
حقجو
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۴) 🔺️نظر دین مبین اسلام(قسمت۳) 🔹️چهارما: كيفيت قوانين اسلام 🔸️دليل چهارم بر لز
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۵) 🔺️نظر دین مبین اسلام (قسمت۴) ب: احكام جزايى اسلام احكام جزايى اسلام از قبيل ديات و قصاص و حدود و امثال آنها كه بايد طبق دستور و نظارت حاكم اجراء شود، براى جلوگيرى مفاسد در ميان ملت وضع شده است و اجراى اين قوانين به يک سازمان دولتى نيازمند است و بدون قدرت حكومت كسى از عهده انجام آنها برنمى آيد. ج: احكام مالى احكام مالى مانند خمس، زكات، جزيه، خراج، و بالاخره ماليات هايى كه در اين آيين مقدس تعيين شده و قطعا به عنوان نفقه و مخارج فقرا نيست بلكه براى تأمين مخارج ضرورى يک دولت بزرگ و رفع نيازمندى هاى يک حكومت است. 👈هدف از جمع آورى اين بودجه هنگفت اداره تشكيلات ادارى و سياسى و فرهنگى مجتمع اسلامى است. آيا تعيين چنين بودجه وسيع و دامنه دار دليل بر اين نيست كه اسلام تشكيل حكومت اسلامى را لازم مى داند و براى اين منظور راه هاى دريافت بودجه آن را نيز تعيين كرده است؟ 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
حقجو
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۵) 🔺️نظر دین مبین اسلام (قسمت۴) ب: احكام جزايى اسلام احكام جزايى اسلام از قبيل
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۶) 🔺️نظر دین مبین اسلام (قسمت۵) د: احكام احقاق حقوق اسلام در مقابل ظلم ستمگران و ستم غارت گران نسبت به مردم ساكت نمانده بلكه علما را موظّف نموده است كه براى احقاق حقوق ملت ستم ديده قيام نمايند و با انحصارطلبى و سودجويى ستمگران مبارزه كنند و از صرف بودجه ملى در عياشى و خوش گذرانى افراد خودخواه و خودكامه جلوگيرى كنند، زيرا اين بودجه بايد در توسعه فرهنگ و تأمين بهداشت و رفاه مردم صرف شود و انجام اين دستور بدون تشكيل حكومت امكان پذير نيست. 🔻حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات‌الله‌علیه در خطبه شقشقيه در مقام بيان علت پذيرفتن حكومت خود مى فرمايد: «لولا... و ما أخذ الله على الْعلماء ألاّ يُقارّوا على كِظّةِ ظالم و لاسغب مظلوم... ». يكى از علل قبول حكومت اين است كه خداوند از علما، پيمان گرفته است كه در برابر پُرخورى و غارت گرى ستمگران و گرسنگى و محروميت ستمديدگان خاموش نمانند. [۱] 🔹همان طور كه آن حضرت فرموده است انجام اين وظيفه تنها به وسيله قوه مجريه و دستگاه حاكم امكان پذير است. 🔹جلوگيرى از اين قبيل توطئه هاى مفسده آميز بدون تشكيل حكومت ذى صلاحيت ممكن نيست. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ [۱] . أَمَا وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَو لَا ... وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا سوگند به خدایى که دانه را شکافت و جان را آفرید، اگر خداوند از علماء عهد و پیمان نگرفته بود که برابر شکم بارگى ستمگران، و گرسنگى مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهایش مى ساختم. 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
حقجو
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۶) 🔺️نظر دین مبین اسلام (قسمت۵) د: احكام احقاق حقوق اسلام در مقابل ظلم ستمگران
🔸️چرا تشکیل حکومت؟! (۷) 🔹️نظر دین مبین اسلام (قسمت۶) پنجما: لزوم حكومت از نظر اخبار اخبار و روايات معتبرى است كه بر لزوم تشكيل حكومت اسلامى تصريح مى كند. ▪️اينک به عنوان نمونه به چند روايت زير توجه فرمائيد: 1. فضل بن شاذان از حضرت رضا عليه السلام نقل مى كند كه آن حضرت در بيان علت وجوب اطاعت اولى الامر امورى را ذكر فرموده... از جمله اينكه: ➖️و منها انّا لانجد فرقة من الْفِرق و لاملّة من الْمِلَل بَقَوا و عاشوا الاّ بِقَيّم و رئيس لما لابد لهم منه فى أمر الدين والدنيا فلم يجز فى حِكْمة الحكيم أن يَتْرك الخلق لمايعلم انّه لابدّ لهم منه و لا قوام لهم الاّ به، فيقاتلون به عدوّهم و يقسمون به فِيئهم و يقيمون به جمعهم و جماعتهم و يمنع ظالمهم من مَظْلومهم. ➖️امام مى فرمايد: از جمله آن علت‌ها اين است كه ما هيچ يک از فرقه‌ها و ملت‌ها را نمى بينيم كه جز به وجود يک سرپرست و يك رئيس به حيات خود ادامه داده و باقى مانده است، زيرا براى امر دين و دنيا ناگزير بايد چنين شخصى باشد، بنابراين از حكمت خداوند حكيم به دور است كه مخلوقات خود را بى سرپرست بگذارد با اينكه مى داند وجود چنين شخصى براى آنها ضرورى است و بدون آن زندگى شان تباه مى شود، زيرا تحت رهبرى او با دشمنانشان مى جنگند و درآمد ملى و عمومى شان را عادلانه تقسيم مى كنند و به وسيله او نماز جمعه و جماعت برپا مى دارند و دست ستمگران را از حريم حقوق مظلومين كوتاه مى كنند. 2. بخشی از خطبه شقشقیه که در پست قبل به آن اشاره کردیم. (اینجا کلیک کنید) 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
حقجو
🔸️چرا تشکیل حکومت؟! (۷) 🔹️نظر دین مبین اسلام (قسمت۶) پنجما: لزوم حكومت از نظر اخبار اخبار و روايات
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۸) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت كه مورد بحث ما است، اين مقام بر علما و فقهاى امّت اسلام كه واجد شرايط باشند قرارداده شده است، و بر اين معنى روايات زيادى دلالت دارد و در اينجا ما به چند نمونه از آنها اشاره مى نماييم: 🔻جملاتى از نهج البلاغه 1.حضرت امير (عليه السلام) در خطبه شقشقيه كه پس از اندى حكومت ايراد فرمود چنين مى فرمايند: أما والذى فلق الْحبّة و برء النسمه لولا حضور الْحاضر و قيام الْحجة بوجود الناصر و ما أخذ الله على الْعلماء أن لايقارّوا على كِظّة ظالم و لاسَغَب مظلوم لالْقَيت حبلها على غاربها و لسقيت آخرها بكأس أولها و لالقيتم دنياكم هذه أزهد عندى من عفطة عنز; سوگند به آن كسى كه بذر را بشكافت و جان را آفريد، اگر حضور يافتن بيعت كنندگان نبود و حجت بر لزوم تصدّى من به وجود نيروى مددكار تمام نشده بود و اگر نبود كه خداى تعالى از علما، تعهد و پيمان گرفته كه بر پُرخورى و غارت گرى ستمگران و گرسنگى جانكاه و محروميت ستمديدگان خاموش نمانند زمام حكومت را رها مى ساختم و از پى آن نمى گشتم و مى ديديد كه دنيا و مقامات دنيوى و رياست آن در نظر من از آب عطسه بُزى ناچيزتر است.(اینجا) 🔹مورد استشهاد ما جمله دوم است كه امام مى فرمايد، علت قبول زعامت پيمانى است كه خدا از علما گرفته كه در مقابل ظلم ستمكاران ساكت ننشينند، همان نحوى كه خود امام (عليه السلام) بدون تصدى مقام حكومت عمل به اين۸ واجب را غيرممكن مى داند و لذا براى عمل به آن قبول زعامت نموده است. در زمان غيبت هم چون اين واجب همچنان در وجوب خود باقى است و ما نمى توانيم ساكت بنشينيم و ببينيم عده اى ستمكار مزدور و عامل بيگانه به كمک اربابان خود و با زور سرنيزه اموال ملت و دسترنج مليون‌ها مسلمان و ثروت عمومى را به يغما مى برند و صرف عياشى و هرزگى خود و نزديكانشان مى نمايند و نمى گذارند ملت از حداقل نعمت‌ها استفاده كنند، بلكه بر ما فرض است كه به اين وضع ظالمانه خاتمه دهيم و در راه سعادت انسان‌ها هر نوع حكومت ظالمانه اى را سرنگون كنيم. و معلوم است اين عمل بدون تشكيل حكومت حق و عدالت امكان ندارد، پس مسلماً شخص يا صنفى را خداى تعالى براى تصدّى اين كار تعيين نموده و از روايات بسيارى استفاده مى شود آنها علما و فقهاى اسلامند. 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۸) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت كه مورد بحث ما ا
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۹) 🔅حاکم از نظر اسلام۲ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت 🔻علما ورثه انبياءند 2.خبر قدّاح از امام صادق (عليه السلام): قال رسول الله (صلى الله عليه وآله) فى حديث: إنّ الْعلماء ورثة الانبياء، إنّ الانبياء لم يورثوا ديناراً و لادرهماً ولكن ورثوا العلم، فمن أخذ بشىء منه، فقد أخذ حظّا وافِرا; 📚الکافی، ج۱، ص۳۴ رجال اين حديث همه از ثقات و مورد اعتمادند و لذا در اصطلاح علما از اين روايت به روايت صحيحه تعبير مى كنند. و روايات ديگرى هم به اين مضمون هست. البته مراد از علم احكام و قوانينى است كه پيامبران از جانب خدا براى مردم آورده اند. استدلال به اين روايات براى اثبات منصب حكومت بر علما از دو راه ممكن است: 1️⃣راه اول آنكه چون پيغمبران داراى منصب حكومت و زعامت دنيوى هستند همان نحوى كه بيان شد پس علما هم كه ميراث بر آنها مى باشند، بايد داراى اين منصب باشند، به عبارت ديگر اگر كسى را وارث كس ديگر به قول مطلق قرار دادند به حسب فهم عرفى ظاهرش اين است كه آنچه از نظر گوينده اين كلام از مناصب اعتبارى بر ارث گذارنده ثابت است بر ارث برنده نيز ثابت خواهد شد و چون منصب حكومت منصب جعلى و اعتبارى است و آن كسى كه اعتبار اين امر بر پيغمبران نموده فرموده است علما وارث پيامبرانند هيچ يک از افراد به حسب مفاهيم عرفى در اين شک نمى كند كه اين منصب بر علما نيز ثابت است. 2️⃣راه دوم، همان گونه كه پيغمبر موظّف به نشر احكام و اجراى آنها بوده است و مأمور بوده كه نظام اجتماعى عادلانه اى بر اساس قوانين و احكام الهى برقرار نمايد، علما هم موظفند به نشر احكام و اجراى آن، قبلا نيز اشاره نموديم كه اجراى جميع احكام الهى حتى احكام جزايى و سياسى و اقتصادى و فرهنگى و قضايى بدون قدرت و نيروى حكومتى و زعامت دنيوى ممكن نيست، بنابراين اين روايات به دلالت التزامى دلالت دارد بر اينكه منصب حكومت و زعامت بر علما قرار داده شده است. 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۰) 🔅حاکم از نظر اسلام ۳ ❌️شبهه: اشكالاتى به دلالت اين روايات بر ثبوت زعامت دنيوى در فقها شده است. 🔴 يكى آنكه ممكن است مراد از علما، اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین باشد. چنانچه بعضی از علما فرموده اند بلكه از آن روايت كه امام فرموده: نحن الْعلماء و شيعتنا الْمتعلّمون (بصائر الدرجات، ص۲۹) استفاده مى شود كه مراد از علما در اين روايات نيز خصوص ائمه علیهم‌السلام مى باشند. ✅️ولى جواب اين اشكال از صدر و ذيل روايت واضح و آشكار است و اگر در تمام جملات روايت دقت شود، معلوم مى شود كه مراد فقهاى امّت اسلامند، زيرا صدر روايت قداح در مقام ذكر فضيلت طلب علم است و چنين مى فرمايد: مَن سَلَكَ طريقاً يطلب فيه علماً سَلَك الله به طريقاً الى الجنّة. (الکافی ج۱ ص۳۴) كسى كه در پى دانش راه بپيمايد خدا براى او راهى به بهشت مى گشايد. 👈 معلوم است اين صفت براى غير از ائمه علیهم‌السلام است، زيرا علم آنها تعلّمى نيست. 〰️ بنابراين ملاحظه صدر خبر موجب مى شود كه انسان اطمينان پيدا كند كه مراد از علما در اين روايت فقهاى امّتند نه ائمه طاهرين عليهم السلام و مؤيّد آن هم روايتى است كه مرحوم علامه مجلسى در بحار نقل مى فرمايد كه حضرت امير المؤمنين صلوات‌الله‌علیه فرمودند: تَفَقَّه فى الدين فانّ الفقهاء وَرَثة الانبياء (بحارالانوار، ج۱، ص۲۱۶) درس دين بياموز چون فقها ورثه انبياء مى باشند. (و اگر فقيه شدى وارث پيغمبران مى شوى). 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
✍️تلمیح روزگاری شده که سلطانِ تنش، دم از مخالفت با سیاست تنش‌زا میزنه سلطان، با اختلاف، تنش‌زا ترین شخصیت سال هستی، بقیه ادای شما رو درمیارن 📍بهش فکر کنیم. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۰) 🔅حاکم از نظر اسلام ۳ ❌️شبهه: اشكالاتى به دلالت اين روايات بر ثبوت زعامت دني
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۱) 🔅حاکم از نظر اسلام ۴ ❌️اشكال دیگر آنكه حديث دلالت مى نمايد بر اينكه علما ارث برنده انبيا مى باشند در علم و بيان احكام، بنابراين چيزى كه ارث برده مى شود، همان است كه در خبر بيان شده است و آن عبارت از علم است و مربوط به زعامت دنيوى و حكومت نيست. ✅️اين اشكال هم مانند اشکالات قابل جواب است؛ 👈 زيرا مراد از علم، احكام شرعى و معارف الهى است و معلوم است كه احكام را خداوند تعالى بر مردم جعل فرموده و تا روز قيامت باقى است و چيزى نيست كه انبيا به ارث گذاشته باشند. ➿️ بنابراين مراد حفظ احكام و نشر معارف و اجراى آنها است و چون احكام اسلام اختصاص به عبادات و معاملات ندارد بلكه از جمله آنها احكام جزايى و سياسى و وجوب دفاع از استقلال مملكت اسلامى و سد ثغور و امثال آنها است كه بدون نيرو و قدرت و حكومت اجراى آنها ممكن نيست، بنابراين ارث به اين معنى هم مستلزم جعل ولايت و زعامت و حكومت است. 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
◼️اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا‌ وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَ قِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۲) 🔅حاکم از نظر اسلام ۵ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر علما و فقهاى امّت اسلام كه واجد شرايط باشند قرارداده شده است، و بر اين معنى روايات زيادى دلالت دارد(در پست های قبل، دو روایت و اشکالات مطرح شده بر آنها پاسخ داده شد) و در اينجا ما به چند نمونه از آنها اشاره مى نماييم: 🔻فقها امناء پيامبرانند 3.خبر سكونى از امام صادق صلوات‌الله‌علیه: قال رسول الله صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله: «الفُقَهاءُ أُمَناءُ الرّسُلِ مالَمْ یَدْخُلوُا فی الدّنیا. قِیلَ یا رَسول الله وَ ما دُخولهم فی الدّنیا؟ قالَ:‏‎ ‎‏اتّباعُ السّلْطَانِ. فَاذٰا فَعَلوُا ذٰلِکَ، فَاحذَرُوهُمْ عَلی دیِنِکُمْ‏»،(الکافی، ج۱، ص۴۶) 〰️ سند روايت معتبر است، در اين خبر از پيامبر منقول است كه فرموده‌اند: فقها امين و مورد اعتماد پيامبرانند، مادامى كه داخل در دنيا نشوند. سؤال شد: مراد از دخول در دنيا چيست؟ فرمودند: پيروى كردن از سلطان و اگر چنين كارى كردند، بايد از آنها بر دينتان بترسيد و پرهيز كنيد. 🔸️در اين روايت پيامبر گرامى اسلام فرموده‌اند فقيه امين پيغمبر است، امانتى كه نزد فقيه است و پيغمبر به او سپرده عبارت است از علم و احكام و معارف الهى، بنابراين فقها مأمورند به حفظ احكام و رساندن آنها به مردم و اجراى آنها. و چون احكام شرعى اختصاص به عبادات و به معاملات ندارد بلكه از جمله آنها احكام سياسى مربوط به اداره جامعه اسلامى و برپا داشتن نظام عادلانه است، اگر كسى بخواهد امانت دارى كند به غير آنكه با نيروى حكومت اين كار را انجام دهد راه ديگرى نيست، همان نحوى كه امام رضا صلوات‌الله‌علیه در خبر فضل بن شاذان فرمودند: و مِنْهٰا أنَّهُ لَوْ لَمْ یَجْعَلْ لَهُمْ إِمٰامٰاً قَیِّماً أَمیناً حافِظاً مُسْتَوْدَعاً، لَدَرَسَتِ الْمِلَّةُ وَ ذَهَبَ الّدینُ‏‎ ‎‏وَ غُیِّرَتِ السُّنَنُ وَ الأحْکامُ، وَ لَزٰادَ فیهِ الْمُبْتَدِعُونَ و نَقَصَ مِنْهُ الْمُلحِدُونَ و شَبَّهُوا ذلِکَ عَلی‏‎ ‎‏الْمُسْلِمینَ.(علل‌الشرایع، ج۱، ص۲۵۳) 〰️ يعنى از جمله علل و دلايل اين است كه اگر براى ملت، امام برپا نگهدارنده نظم و قانون، خدمتگزار امين و نگاهبان پايدار و امانت دارى تعيين نكنند، دين به كهنگى و فرسودگى دچار خواهد شد و آيين از ميان خواهد رفت و سنن و احكام اسلامى دگرگونه و وارونه خواهد گشت و بدعت گذاران چيزها در دين خواهند افزود و بى دينان چيزها از آن خواهند كاست، و آن را براى مسلمانان به گونه اى دگر جلوه خواهند داد تا آنكه در آخر خبر مى فرمايند: اين تغيير سبب فساد همگى مردمان و بشريت به تمامى است. 👈بنابراين فقيه كه امين است، بايد تشكيل حكومت بدهد تا وظايف امانت دارى را انجام دهد. لذا پیغمبر مکرم اسلام صلوات‌الله‌علیه و آله مى فرمايند: اگر عالم تابع سلطان شد از او بر دينتان بپرهيزيد. و ظاهرا علتش اين است، چنين عالمى كه بايد حاكم باشد اگر به اختيار خود تابع حاكم شد، خائن است نه امين. 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۳) 🔅حاکم از نظر اسلام ۶ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر علما و فقهاى امّت اسلام كه واجد شرايط باشند قرارداده شده است، و بر اين معنى روايات زيادى دلالت دارد (در پست های گذشته، سه روایت مطرح شد) و در اينجا ما به چند نمونه دیگر از آنها اشاره مى نماييم: 🔻علما خلفاى پيغمبرانند 4. خبرى است كه شیخ صدوق عليه‌الرحمه به چهار طريق معتبر از حضرت اميرالمؤمنين صلوات‌الله‌علیه روايت نموده و حضرت از پيغمبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله چنين نقل فرموده‌اند: «اَللَّهُمَّ اِرْحَمْ خُلَفَائِي ثَلاَثَ مَرَّاتٍ قِيلَ لَهُ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ اَلَّذِينَ يَأْتُونَ مِنْ بَعْدِي وَ يَرْوُونَ أَحَادِيثِي وَ سُنَّتِي فَيُعَلِّمُونَهَا اَلنَّاسَ مِنْ بَعْدِي.»،(عیون اخبار الرضا صلوات‌الله‌علیه، ج۲، ص۳۷) 〰️حضرت اميرالمؤمنين صلوات‌الله‌علیه مى فرمايند: «پيغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: خدايا جانشينان مرا رحمت كن و اين كلام را سه مرتبه تكرار فرمود. پرسيده شد: يا رسول الله! جانشينان شما كيانند؟ فرمود: كسانى كه بعد از من مى آيند و حديث و سنت مرا نقل مى كنند و آن را پس از من به مردم مى آموزند». 🔸استدلال به اين روايت بر حكومت فقيه بر دو ركن منتهى است: يكى آنكه از «الّذين يأتون» تا آخر، فقها باشند. ديگرى اينكه اطلاق خليفه رسول الله صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله بر فقيه مستلزم جعل حكومت باشد. خليفه كسى است كه جانشين شخصى شود كه او را در مناصبى خليفه خود نمايد و قابل انتقال به غير باشد. در اين صورت، دلالت روايت بر جعل حكومت براى فقيه روشن است؛ 👈زيرا مهم ترين منصب پيغمبر اكرم صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله (غير از مقامات معنوى و ذاتى كه آن بزرگوار واجد بود و قابل تفويض به غير نبوده) منصب حكومت و زعامت دنيوى است، پس اگر خود پيامبر صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله بفرمايند فقيه خليفه من است و هيچ گونه قيدى هم ذكر نفرمايد، به حسب فهم عرفى، فهميده مى شود كه فقيه در حكومت و رياست دنيوى جانشين پيغمبر است. به عبارت ديگر حكومت اسلامى به اتفاق همه فِرَق، حَقّ مسلّم خليفه رسول الله صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله مى باشد كه به او تفويض شده است. به همين جهت به ابى بكر بعد از تصدّى منصب حكومت عنوان خليفه رسول الله اطلاق شد. 👈بنابراين اگر خود پيغمبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: فقها، خلفا و جانشينان من هستند، مسلماً فهميده مى شود كه در مقام جعل منصب حكومت بر فقها است، و ظهور اين كلام در تفويض مقام زعامت به آنها قابل انكار نيست و آيه كريمه: «يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاك خَلِيفَةً فِي الاَْرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاس»(ص،۲۶) بهترين تأييد است، زيرا در اين آيه خداوند تبارك و تعالى ترتب حكومت بر مردم را به قرار دادن داود «خَلِيفَةً فِي الاَْرْضِ» امر مسلّم و مفروغٌ عنه و واضح فرض نموده. 🔸️امر ديگر كه مؤيد مى باشد، آنكه راوى معنى خلافت را و اينكه در چه امر خليفه مى باشند، نپرسيده، بلكه سؤال كرد كيانند خلفاى شما؟ و حضرت فرمودند: علما، خلفاى من هستند. 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۳) 🔅حاکم از نظر اسلام ۶ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر علم
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۴) 🔅حاکم از نظر اسلام ۷ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت ❌️اشكال كرده اند به دلالت فوق به اينكه روايت داراى دو قرينه است؛ بر اينكه مراد جانشينى علما در خصوص تبليغ احكام است، نه در منصب حكومت، يكى آنكه علما، جانشين پيغمبر و نبىّ، به عنوان نبوّت و پيغمبرى شده اند و معناى اين تعبير چنين است، مثلا اگر امام جماعتى در موقع سفر، شخصى را خليفه خود قرار دهد، آيا بيش از جانشينى او در نماز جماعت فهميده مى شود؟ يا تاجرى در روز مخصوصى كسى را خليفه خود قرار دهد آيا غير از جانشينى او در امر تجارت فهميده مى شود؟ بنابراين اگر پيغمبر كه از طرف خدا احكامى براى مردم آورده است بفرمايد فقها، خلفاى من مى باشند، بيش از جانشينى در بيان احكام چيزى فهميده نمى شود.!!! دوم آنكه در بيان تعيين خليفه مى فرمايند: آنها كسانى هستند كه بعد از من مى آيند و احكام را بيان مى كنند. ✅️جواب اين اشكال با بيانى كه شد معلوم مى شود؛ 👈 زيرا اولا پيغمبر، علما را جانشين شخص خود قرار داده است نه خود پيغمبر به عنوان نبوّت و پيغمبرى، چون فرموده: «أللهم ارْحَم خُلَفائى» 👈و ثانياً نشر احكام و اجراى آنها با فرض آنكه از جمله احكام، احكام سياسى و مملكت دارى است، بدون نيرو و قدرت حكومتى ممكن نيست 👈و ثالثاً آنكه اداره نظام اجتماع و برقرار كردن نظام عادلانه از مهم ترين مناصب اعتبارى و جعلى پيغمبر اكرم است و اهميت آن از بيان احكام بيشتر مى باشد و اگر نباشد و بگوييم منصب متيقّنى مراد است نه همه مناصب، بايد بگوييم منصب زعامت اراده شده است 👈و رابعاً جمله «الذين يأتون من بعدى» عنوان مشروح به جانشين امّت و در مقام بيان چيزى كه در آن جانشين شده اند، نيست. 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
|غیرت دینی| 🌱علامه مصباح رضوان الله تعالی علیه: 🔸 قرآن اولین صفتی که برای یاران پیامبر صلوات‌ الله‌ علیه و آله ذکر می کند سرسختی در مقابل کفار است؛ أشداء علی الکفار. آنجایی که کسی قصد دین ما را دارد جای لبخند نیست. سرسختی و سد مقابل کفار است. جبهه کفر می داند تا غیرت دینی در مردم هست کاری از پیش نمی برد برای همین در صدد شکستن این سد هستند. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۵) 🔅حاکم از نظر اسلام ۸ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر علما و فقهاى امّت اسلام كه واجد شرايط باشند قرارداده شده است، و بر اين معنى روايات زيادى دلالت دارد(در پست های گذشته چهار روایت مطرح شد) و در اينجا ما به چند نمونه دیگر از آنها اشاره مى نماييم: 🔻در رويدادهاى اجتماعى به چه كسى بايد رجوع كرد؟ 5. در خبر اسحاق بن يعقوب مى گويد: «سألْتُ محمد بن عثمان الْعمرى أن يوصل لى كتاباً قد سألْتُ فيه عن مسائل اُشْكِلَتْ عَلَىّ فورد التوقيع بخط مولانا صاحب الزمان (عليه السلام) أمّا ما سألْتَ عنه أرشدك الله و ثبّتك، إلى أنْ قال: و أمّا الْحوادث الواقعة فارْجِعوا فيها إلى رواةِ حَديثِنا فإنّهم حُجَّتى عَلَيْكُم و أنَا حُجّة الله.(📚کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص۴۸۳و۴۸۴) 〰️اسحاق، نامه اى به حضرت ولىّ عصر ارواحنا فداه مى نويسد و از مشكلاتى كه برايش رخ داده سؤال مى كند و به وسيله نماينده آن حضرت محمّد بن عثمان، نامه را به حضور مبارک مى رساند، جواب نامه به خط مبارك صادر مى شود. يكى از مشكلات اين بوده، در رويدادهاى تازه به چه كسى بايد رجوع نمود؟ امام علیه‌السلام مرقوم مى فرمايند: «در حوادث و پيش آمدها به علما رجوع كنيد، زيرا آنان حجّت من بر شمايند و من حجّت خدايم». 📌مرحوم «شيخ انصارى» در كتاب مكاسب دربحث ولايت فقيه مى فرمايد: 👈كه منظور از حوادث واقعه در اين خبر مسائل و احكام شرعى نيست، زيرا اين امر از واضحات مذهب شيعه بوده كه در اين امور بايد به فقها رجوع شود، بلكه مراد و منظور پيش آمدهاى اجتماعى و گرفتارى هايى بوده كه براى مردم و مسلمين روى مى داده است كه در اين پيش آمدها، عقلا و مردم با ايمان به رئيس خود رجوع مى كنند؛ امام مى فرمايند در اين قبيل امور، به فقها رجوع نماييد. معناى اين تعبير اين است كه فقها را رئيس و حاكم بر مسلمين قرار داده‌ام و در جميع كارهاى مملكت دارى و اداره نظام اجتماعى به آنان رجوع كنيد.📚المکاسب، ج۲، ص۸۶ 📍مرحوم شیخ انصاری و ولایت مطلقه فقیه 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
آیت الله وحید(1).mp3
4.43M
🔻آیت الله وحید خراسانی در میان رزمندگان| شعبان 1364ه.ش: 🔸️«انقلاب به وسیله شخص اوّل روحانیتِ تشیّع (حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه)، کمر دنیا را شکست. 🔹بزرگ مردی که رأس روحانیت شیعه است، شما را فراخوانده. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
✍️ تاریخ تکرار می شود: 1. جنگ رسانه ای معاویه بن ابی سفیان بر علیه امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه: 🔹«...َ فَلْيَفْشُوا فِي النَّاسِ أَنَّ عَلِيّاً قَتَلَ عُثْمَان... » 🔸در میان مردم شایع کنید: «همانا علی علیه السلام عثمان را به قتل رسانده است» 📚 وقعة صفين، النص، ص: 44 2. جنگ رسانه ای محور عبری، عربی، غربی بر علیه رهبری در شبکه های اجتماعی: 🔹 کار خودشونه! خامنه ای دستور کشتار کودکان را داده... . ✅ تاریخ تکرار می شود! یا با علی علیه السلام باش یا با معاویه ... ! •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۵) 🔅حاکم از نظر اسلام ۸ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر علم
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۶) 🔅حاکم از نظر اسلام ۹ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت ⭕️ اشکال و جواب: مرحوم شيخ انصاری در جواب كسانى كه گفته اند، شايد مراد اين باشد كه در احكام رويدادها به فقيه رجوع كنيد مى فرمايد: به سه جهت اين احتمال مردود است: 👈اولا: اينكه امام مى فرمايد در رويدادها رجوع به فقها كنيد و نمى فرمايد در حكم آنها به فقها رجوع كنيد، و معناى اين دو عبارت متفاوت است. 👈ثانياً: اگر مراد اين بود كه در حكم حوادث رجوع به فقيه شود، بايد در مقام ذكر علت و سبب بفرمايد فقها حجّت خدا هستند بر شما، در حالى كه فرموده است آنها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدايم و اين تعليل مى رساند كه امام در مقام بيان اين نيست كه در احكام شرعى به فقها رجوع كنيد، بلكه منظور اين است كه كارهاى اجتماعى را با نظر فقيه و تحت رياست عاليه او انجام دهيد. 👈ثالثاً: آنكه در پرسش اسحاق نوشته شده است، مسائلى كه برايش مشكل بوده و راه حلّى به نظرش مى آمده، به وسيله نائب حضرت، نامه اى معروض داشته و سؤال كرده است؛ مسئله رجوع به فقيه در احكام شرعى از امور واضحه است و معنى ندارد كه از آن سؤال كند. اين نظريه در نهايت متانت است. 📚المکاسب، ج۲، ص۸۶ •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۷) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱۰ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر علما و فقهاى امّت اسلام كه واجد شرايط باشند قرار داده شده است، و بر اين معنى روايات زيادى دلالت دارد(در پست های گذشته، پنج روایت مطرح شد) و در اينجا دوباره به چند نمونه دیگر از آنها اشاره مى کنیم: 🔻علما منصوب به فرمانروايى اند 6. خبر عمر بن حنظله: «قالت سألت أبا عبْدالله (عليه السلام) عنْ رجلين من أصحابنا بينهما منازعة فى دَين أو ميراث فتحاكما إلى السلطان وَ إلى القُضاة أيحلّ ذلِك؟ قال: مَنْ تَحاكَمَ الَيْهِمْ، فى حَقّ اَوْ باطِل، فَانّما تَحاكَمَ الَى الطّاغُوتِ وَ ما يُحْكَمُ لَهُ، فَانّما يَاْخُذُهُ سُحْتاً و انْ كانَ حَقّاً ثابِتاً لَهُ; لَانّهُ اَخَذَهُ بِحُكْمِ الطّاغُوتِ وَ ما اَمَرَالله اَنْ يُكْفَرَ بِهِ. قالَ اللّهُ تَعالى: «يُريدوُنَ اَنْ يَتَحاكَمُوا الَى الطّاغُوتِ وَ قَدْ اُمِروُا اَنْ يَكْفرُوُا بِهِ». قلت: فَكيف يصنعان؟ قال: يَنْظُرانِ مَنْ كانَ مِنْكُمْ مِمّنْ قَدْ رَوى حَديثَنا وَ نَظَرَ فِى حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَف اَحكامَنا... فَلْيَرْضَوْا بِهِ حَكَماً. فانّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حاكِماً فإذا حَكَمَ بحُكْمِنا فلم يُقْبَل منه فإنّما استَخَفَّ بِحُكْمِ الله و عَلَينا ردّ و الرادُّ عَلَيْنا كالرادّ على الله و هو على حدّ الشّرك بِالله» (تهذیب الاحکام، ج۶، ص۳۰۱) 🔸️اين روايت از حيث سند معتبر مى باشد و جهاتى موجب مقبوليت آن به شمار مى رود: 🔹️عمر بن حنظله مى گويد: از امام صادق عليه السلام درباره دو نفر از شيعيان پرسش نمودم كه بين آنها نزاعى در مورد قرض يا ميراث رخ داده براى دادرسى به قضات يا به خود سلطان مراجعه نموده اند، آيا اين كار روا است؟ امام فرمودند: هر كس در مورد حق يا باطل مراجعه به آنها بنمايد، در حقيقت به طاغوت مراجعه كرده است (دقت شود امام از هيأت حاكمه غاصب به طاغوت تعبير مى فرمايد) و هر چه را به حكم آنها بگيرد ولو مال خودش باشد «به عنوان ثانوى» حرام است، زيرا خدا فرموده است: بايد طاغوت را به هيچ نحوى به رسميت نشناسيد. راوى مى پرسد: پس در مورد نزاع و اختلاف چه بايد كرد؟ امام مى فرمايد: بايد رجوع به فقيه نمود و داورى و حكم او را بايد پذيرفت، زيرا من او را حاكم قرار داده‌ام و اگر چنين حاكمى حكم كرد بر همه افراد حتى مجتهدين ديگر حكمش لازم الاتباع است، هر فردى كه حكم او را نپذيرد به حكم خدا بى اعتنايى كرده و ردّ بر ما اهل بيت نموده و ردّ بر ما، ردّ بر خدا است و اين كار هم پايه شرك به خدا است. 📌از اين خبر استفاده مى شود همان گونه كه معمول بوده و هست اگر شخصى كه زمام امور شهر يا مملكتى به دست او است، كسى را حاكم قرار بدهد مردم آن شهر يا مملكت موظفند در تمام كارهايى كه هر فرقه و طايفه در آن كارها رجوع به رئيس مى كنند، چه كارهاى كشورى يا لشكرى يا قطع نزاع يا غير اينها باشد، به آن حاكم رجوع كنند و حكم او در جميع اين امور ناقد است. امام عليه السلام كه زعامت و رياست عامه در امور دين و دنيا را دارد فقيه و مجتهد را حاكم بر امت اسلام قرار داده، بنابراين معنى اين جمله «قَدْ جَعَلْتُهُ حاكِماً» اين است كه در جميع امور عامه بايد از مجتهد متابعت نمود و حكم او در تمام امور لازم الاتباع مى باشد و معنى حكومت اسلامى همين است. •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۷) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱۰ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر عل
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۸) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱۱ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت ⭕️اشکال و جواب: 🔻اشكال نموده اند بر اين استدلال كه اين خبر در مورد قضاوت و فصل خصومت و قطع نزاع وارد شده است و بيشتر از اينكه «حكم مجتهد در باب مرافعات نافذ است» چيزى از آن استفاده نمى شود. به عبارت ديگر قوّه قضائيه واگذار به مجتهدين شده، نه قوه اجرائيه در همه امور كشوردارى و برقرار نمودن نظام عادلانه مجتمع اسلامى... » ✅️ اين اشكال مورد قبول نيست، زيرا اوّلا در صدر خبر از امام سؤال مى شود كه اگر پيش آمدى شد كه در آن قبيل پيش آمدها به خود حاكم رجوع مى شود، يا پيش آمدى رخ داد كه در آن قبيل پيش آمدها به قاضى رجوع مى شود، آيا براى شيعه جايز است رجوع به سلطان و قاضى غيرشيعه بنمايد يا نه؟ امام در جواب مى فرمايد: رجوع به هيچ كدام جايز نيست. بعد راوى سؤال مى كند: پس تكليف شيعيان شما در اين قبيل امور چيست؟ 👈 امام مى فرمايند: در همه اين امور به فقيه شيعه رجوع كنند و حكم او لازم الاجراء است چون او را من حاكم بر امّت اسلام قرار داده ام، بنابراين مورد خصوص قضاوت نيست. •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۸) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱۱ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت ⭕️اشکال و جواب: 🔻اشكال نمو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۹) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱۲ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت 🔻از اين روايت چند امر فهميده مى شود كه به همه آنها اشاره مى شود: اول: مراجعه به حاكم جور و ناروا و مقاماتى كه به ناحق متصدّى مقام شده اند حرام است و جايز نيست و فرقى بين كسانى كه متصدّى قوه اجرائيه باشند يا تصدّى قوه قضائيه نموده باشند نيست، و مردم مسلمان حق ندارند در كارها و رويدادهاى اجتماعى به هيأت حاكمه ناصالح و حكام جور مراجعه كنند و حتى اگر حق ثابتى داشته باشند و براى احقاق آن حق بخواهند مراجعه به آنان بنمايند، جايز نيست و اگر رجوع نمايند بر خلاف دستور اسلامى عمل كرده اند. دوم: آنكه اگر مراجعه نمودند و حاكم به نفع آنان حكم كرد، آن مالى كه به حكم آن حاكم ظالم گرفته مى شود، ولو حق ثابت او هم باشد تصرّف درآن مال جايز نيست. بسيار روشن است كه اين حكم جنبه سياسى دارد، زيرا اگر مردم مسلمان به همين حكم عمل مى كردند، طبعاً دكان طاغوت‌ها و حكام جور بسته مى شد و ديگر نمى توانستند به اين نحو با حيثيت ملت‌ها و ثروت هاى زيرزمينى مردم بازى كنند و همه را در راه زندگى پر از فساد خود و اربابانشان مصرف نمايند. سوم: آنكه در موارد نزاع و اختلاف و كارهايى كه براى مردم پيش مى آيد بايد رجوع به مجتهد بكنند و مجتهد هم قوه مجريه اسلام و هم قوه قضائيه است، همان طور كه حضرت امير صلوات الله عليه هم قضاوت مى فرمودند، تعيين حق مى فرمودند و مجازات را معين مى كردند و هم اجراى آن مى نمودند، خودشان حبس مى كردند، اجراى حد مى فرمودند، تعزير مى كردند و... همچنين علما در زمان غيبت همه اين مناصب را دارا مى باشند. •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠