eitaa logo
حقجو
520 دنبال‌کننده
127 عکس
28 ویدیو
3 فایل
☫ ◾️طلبه حوزه علمیه قمـ می نویسد...:⇣⇣⇣ ☜تفکر • ☜تعقل • ☜تدبر • ☜حق پذیری ـــ ـ ـ ـــ ـ 📝یکبار برای همیشه با دلیل و برهان سخن بگو✓ ـــ ـ ـ ـــ ـ ● با همین آدرس در تلگرام هم هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
● جهل انسان نسبت به چیزی باعث می‌شود از آن روی‌گردان شود؛ بنابراین روی‌گردانیِ بسیار از حق به سبب جهل بسیار نسبت به آن است: • حضرت اميرالمؤمنين صلوات‌الله‌علیه: «النّاسُ أعداءُ ما جَهِلوا» - مردم، دشمن چيزى هستند كه نمى دانند. _ نهج‌البلاغه،حکمت۱۷۲ • ﴿بَلْ أكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُم مُّعْرِضُونَ﴾ - بلکه بیشترشان حق را نمی‌شناسند و در نتیجه از آن روی‌گردانند. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم فاضل‌مقداد 💠شيخ جمال الدين مقداد بن عبد اللّه سيورى حلى اسدى، معروف به فاضل مقداد از شاگردان مبرز شهيد اول است. كتاب معروف وى در آيات الاحكام «كنز العرفان» و در فقه، «التنقيح الرائع» است. 🔻شاگرد مبرز شهيد اول، فاضل مقداد نيز قضاوت و اجراى حدود و انجام امور عمومى را در عصر غيبت وظيفه فقهاى جامع الشرايط مى‌داند كه انجام آنها را، با ولايتِ از ناحيه امام معصوم علیه‌السلام بر عهده دارند. 👈وى در اين مورد با دليلى عقلى و نقلى استدلال مى‌كند. ➖دلايل نقلى فاضل مقداد استدلال به رواياتى مانند: 1. «اَلْعُلَمَاءُ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ» ● (برای مطالعه بیشتر اینجا، اینجا و اینجا کلیک کنید) 2. «عُلَمَاءُ أُمَّتِي كَأَنْبِيَاءِ بَنِي إِسْرَائِيلَ». ➖دليل عقلى فاضل مقداد نيز بدين شرح است كه به حكم عقل، فلسفه اقامه حدود در زمان غيبت نيز موجود است و از اين نظر، تفاوتى بين زمان حضور و غيبت وجود ندارد. 📚التنقيحُ الرائعُ لمُختَصَرِ الشَرائعِ، ج۱، ص۵۹۶ و ۵۹۷ (۷۱) ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
جانبازان جنگ شناختی ● در روز جانباز یادی کنیم از کسانی که عملاً به واسطه بمباران، توسط هزاران اخبار دروغ، جعلی و چرندیات، دچار اختلالات فکری شده اند و درصدی احتمال خطا و اشتباه در اطلاعات شبه علمشان نمی دهند و جز خود و همفکرانشان، همه را گمراه و... خطاب می کنند. (اینجا) ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
نظام حکومت در اسلام.pdf
970.2K
نظام حکومت در اسلامآیت الله سید محمدصادق روحانی تاريخ تأليف اين كتاب، سال ۱۳۹۶ قمرى است كه برابر با سال ۱۳۵۵ شمسى يعنى دو سال پيش از پيروزى انقلاب اسلامى است. ▪︎مبناى نظرى كتاب "نظام حكومت در اسلام"، اعتقاد به ولايت فقيه به معناى داشتن رهبرى سياسى و تسلط بر امورى است كه در اصطلاح روز به آن حكومت و دولت گفته مى شود. - كتاب حاضر فقهى نوشته شده اما متن فارسى آن به گونه اى تنظيم شده است تا چندان دشوار نباشد. كتاب بسيار كوتاه و مختصر و عمومى است، اما به لحاظ تاريخى به عنوان يک متن مهمى كه در شرايطى بسيار حساس نوشته شده، از آن ياد شده است. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
● اگر در اطرافتان کسانی هستند که خود را طرفدار آیات عظام وحید، صافی، روحانی و... معرفی می‌کنند و یا از جماعت نواخباری اند، قائل به عدم تشکیل حکومت و... در عصر غیبت هستند؛ ● کتاب فوقاین کلیپاین کلیپاین صوتاین مطلب را با وی به اشتراک بگذارید. ○ باشد که در داده‌های خویش تجدید نظر بفرمایند. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
نکته ✍🏻 مقوله [ آزادی بیان ] اگر فحاشی، توهین، مغلطه، فریب و رشد چرندیات را به ارمغان آورد دیگر هیچ سنخیتی با آزادی انسان ندارد و حقه‌ای برای به بند کشیدن آزادی فکری است، این نوع از آزادی بیان "جهالت مدرن" نام دارد. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●احمد بن فهد حلى اسدى‌ 1 💠جمال الساكين، ابو العباس احمد بن فهد حلى اسدى، از شاگردان شهيد اول و فخر المحققين و ديگر بزرگان است. وى كه داراى تأليفات فقهى معتبرى چون المهذب البارع فى شرح المختصر النافع تأليف محقق حلى است، شهرت بيشتر او در اخلاق دعا و سير و سلوك مى‌باشد. كتاب مشهور او در اين زمينه عده الداعى است. 🔻ابن فهد در كتاب المهذب البارع پس از نقل ادله طرفين، و تمسك به روايت زراره و عبد الملك فرزند اعين، درباره اجماع منقول مبنى بر شرط كردن امام و نايب امام در اقامه نماز جمعه چنين فرموده است: «اين شرط در زمان غيبت حاصل است؛ زيرا فقيه در عصر غیبت از سوى امام عليه السّلام منصوب است. لذا طرح دعوى نزد او واجب بوده و احكامش نافذ مى‌باشد و بر مردم نيز واجب است كه او را در قضاوت و اقامه حدود، مساعدت و يارى نمايند». وى مى‌گويد: «لان الفقيه المأمون منصوب عن الامام حال الغيبه». 📚المهذب البارع، ج۱، ص۴۱۴ (۷۲) ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
آن آزادی بیانی که هیچ اصول و هیچ چهارچوبی ندارد، آزادی خریت است. ● آنچه که زیاد است دهان و آنچه که زیاد تر است حرف؛ آزادی بیان در یک بُعد، یعنی تیریبون دادن و میدان دادن به فرد فاقد صلاحیت برای نشر و انعکاس مطالبش. زمانی که ما با حجم کثیری از مهملات او رو به رو شویم هرگونه برخوردی که با او بشود، فورا در لاک مظلوم نمایی رفته و می‌شود نقض آزادی بیان، صرفا به این علت که وی چهارچوبی صحیح و اصولی روشن، درباره آزادی بیان ندارد، اینطور مسئله آزادی‌ بیان تبدیل می‌شود به آزادی خریت در بطن اجتماع. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
●اولاً به سادگی حکم کردن، به رفوزه شدن جمع کثیری که در میان آنها علماء و بزرگانی هم هستند، بدون اطلاع داشتن از محذورات و کارهایی که صورت گرفته، به دور از چهارچوب انصاف است؛ ●ثانیاً بر فرض ثبوت کم کاری برخی‌ها، باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که قصورات و تقصیرات خودمان را فراموش نکنیم و غافل نباشیم؛ ●ثالثاً آنچه در چنین حوادثی اهمیت بسزایی دارد، این است که از این اتفاقات و از عاقبت چنین اشخاصی، باید عبرت بگیریم و با دست پُر و با دلائل متقن، معتقداتمان را تقویت کنیم تا مثل کوه استوار باشیم و به هر بادی نلرزیم. ■«المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ» 📚شرح اصول کافی ملاصالح مازندرانی، ج۹، ص۱۷۲ و پس از تقویت اعتقاداتِ خودمان، رسالت مهمی که بر دوش داریم را ادا کنیم (یعنی نشر و تبلیغ مجاهدانه این اعتقادات به نحو احسن یا به تعبیر گویا و مختصر و به قول مقام معظم رهبری، جهاد تبیین)، تا راه را برای اشخاصی که به تعبیر قرآن، قلب هایشان مریض است، مسدود کنیم و خودمان را در برابر شبهات آنها، واکسینه کنیم. جان عالم به فدای کلام مولای عوالم، امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه: ■« مَا أَكْثَرَ اَلْعِبَرَ وَ أَقَلَّ اَلاِعْتِبَارَ » 📚نهج البلاغه، حکمت۲۹۷ «عبرت‌ها چقدر فراوانند و عبرت پذيران چه اندك» ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●احمد بن فهد حلى اسدى‌ 2 • مرحوم ابن فهد معتقد است كه دستورهاى شرع در زمينه اجراى حدود بسيار گسترده است و حتى دوران غيبت را نيز فرا مى‌گيرد. از سويى احكام انتظامى اسلام به حكم عقل و شرع هرگز نبايد تعطيل شود و بايد با هر وسيله ممكن از فراگيرى فساد جلوگيرى شود و اين وظيفه فقهاست كه دراين‌باره به پا خيزند و احكام الهى را برپا دارند. وى همچنين قائل است كه علاوه بر دليل عقلى، مقبوله عمر بن حنظله نيز به صراحت بر اين مطلب دلالت دارد. • ابن فهد حلى در مورد اقامه حدود مى‌گويد: «للفقهاء اقامه الحدود على العموم و هو مذهب الشيخ و ابى يعلى و اختاره العلامه لما تقدم و لروايه عمر بن حنظله: بر عهده فقهاست كه بر عموم مردم حدود را جارى كنند و اين عقيده شيخ طوسى و ابن يعلى است و علامه هم آن را اختيار نموده و دليل اين مسئله را قبلا گفته‌ايم و به دليل روايت عمر بن حنظله...» 📚المهذب البارع، ج۲، ص۳۲۸ (۷۳) ـــ ـ ـ ـــ ـ ❃دیدگاه مرحوم ابن فهد حلی: ابن فهد حلی اسدی 1 ابن فهد حلی اسدی 2 ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●محقق كركى‌ 💠شيخ على بن الحسين بن عبد العالى كركى يا محقق ثانى، از فقهاى جبل عامل و از اكابر فقهاى شيعه است. وى در زمان شاه طهماسب اول به ايران آمد و منصب شيخ الاسلامى را پذيرفت و سپس در ترويج احكام الهى و جلوگيرى از فساد و منكرات خدمات بسيارى انجام داد. او به درجه‌اى رسيده بود كه شاه طهماسب خود را يكى از حكام او مى‌دانست. ♦️عموم نيابت نه تنها از نظر محقق كركى ثابت شده است، بلكه اين نظر را مورد اتفاق علماى شيعه مى‌داند: «اتفق اصحابنا على ان الفقيه العادل الامين الجامع‌لشرايط الفتوى المعبر عنه بالمجتهد فى الاحكام الشرعيه نائب من قبل ائمة الهدى عليهم السّلام فى حال الغيبه فى جميع ما للنيابه فيه مدخل» 📚رسائل المحقق الکرکی، ج۱، ص۱۴۲ ➖فقهاى شيعه اتفاق‌نظر دارند كه فقيه عادل امين و جامع شرايط كه از او به «مجتهد» در احكام شرعى تعبير مى‌شود، از سوى ائمه در همه امورى [- حوزه امور عمومى‌] كه نيابت در آن دخالت دارد، در عصر غيبت نايب مى‌باشند 🔻زمانى كه محقق كركى در عهد شاه طهماسب به اصفهان و قزوين آمد، شاه به او گفت: «تو براى حكومت شايسته‌اى؛ چرا كه نايب امام عليه‌السّلام هستى و من از كارگزاران توام كه بر طبق دستوراتت عمل مى‌كنم». 📚روضات الجنات، ج۴، ص۳۶۳ (۷۴) ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
گاهی در زندگی خود فرار کنید ! • مثلا از کسی که سخن خود را پیش داورانه می‌نامد فرار کنید. از کسی که قصد دارد با زبان به فکر و قلبتان خنجر بزند فرار کنید. از کسی که منفی نگری اساس تصمیماتش است با تمام قدرت فرار کنید. ☜ اما مهمتر از همه ؛ از جنبش ها و تفکراتی که در اسمشان عبارت " آزادی" ، " انسانیت" و ... دارند دو پای دیگر قرض گرفته و با چهار پا فرار کنید! ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
روحانیت، انتخابات و امر قدسی برخی از افراد نادان و بی‌خبر از اندیشه‌های ناب اسلامی و شیعی، و در عین حال «پر مدعا» و «پرگو»، را می‌بینیم که می‌گویند: «روحانیت، اعتقادی به رأی مردم و انتخابات ندارد و از سر ناچاری، نقش‌آفرینی مردم را در انتخابات پذیرفته‌اند!» برخی پا را فراتر نهاده و می‌گویند «اساساً اسلام و آموزه‌های اسلامی در امور سیاسی هیچ نقشی برای مردم قائل نیستند!» بنده به عنوان یک طلبه علوم دینی، واقعاً نمی‌دانم که اینان از چه روحانیتی و از کدام اسلام و آموزه‌های اسلامی سخن می‌گویند! اما این را می‌دانم که اینان هیچ فهمی از اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام ندارند؛ هیچ درک عمیقی از اندیشه‌های سیاسی اسلام هم ندارند. بعضاً حتی توانایی خواندن بی‌غلط ظاهر قرآن را هم ندارند در عین حال، خود را «روشنفکر دینی» می‌نامند و می‌دانند! افزون بر این، هیچ درکی از کنشگری روحانیت هم ندارند! نه تاریخ روحانیت شیعی را می‌دانند و نه حتی وضعیت فعلی آنها را درک می‌کنند! یک درک توهمی و تخیلی از اسلام و روحانیت برای خود ساخته‌اند و بر مدار آن به تحلیل و بررسی می‌پردازند! بر خیالی صلحشان و جنگشان وز خیالی فخرشان و ننگشان دوست دارم بدانم این مدعیان لاف‌زن چه حالی پیدا می‌کنند وقتی رفتار یکی از به اصطلاح سنتی‌ترین مراجع علمی شیعی در دوران معاصر یعنی حضرت‌ آیت‌الله صافی گلپایگانی را به هنگام رأی دادن می‌بینند! آیت‌الله در سن ۱۰۳ سالگی نه تنها در انتخابات شرکت می‌کند؛ بلکه با آداب خاصی رأی خود را به صندوق رأی می‌اندازد: با نام خدا و توسل به حضرت ولیعصر و دعا برای اصلاح امور مسلمین. و سپس بر دست خود که رأی را به صندوق انداخته است بوسه می‌زند. یعنی این کار را یک امر مقدس و یک وظیفه شرعی و یک عبادت الهی می‌داند! ● استاد احمد حسین شریفی ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
حقجو
● روحانیت، انتخابات و امر قدسی برخی از افراد نادان و بی‌خبر از اندیشه‌های ناب اسلامی و شیعی، و در ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرکت کم نظیر و قابل تأمل مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی 🚫دیدن این کلیپ برای برخی ها که دارای مرض قلبی هستند، خطرناک است😁 ☜ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●مقدس اردبیلی 1 💠مقدس اردبيلى از فقهاى شيعه معاصر عهد صفويه بود. در خصوص به آن جناب كرامات روحى، فضايل اخلاقى و تشرفاتى خدمت حضرت ولى عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نقل شده است. 🔻مقدس اردبيلى به صراحت از عموم نيابت بحث نموده است؛ وى در مورد فقيه جامع الشرايط تعبير «حاكم على الاطلاق» را به كار برده و معتقد است كه از نظر فقها همه امورى كه مربوط به امام عليه السّلام است، در اختيار فقيه مى‌باشد و او نايب مناب امام عليه السّلام در همه امور است. او در كتاب مجمع الفائده و البرهان عموم نيابت را به اجماع علما مستند ساخته و از جمله علمايى است كه سعى نموده عموم نيابت را علاوه بر دليل نقلى بر دليل عقلى نيز استوار نمايد. (۷۵) ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●مقدس اردبیلی 2 🔻مرحوم مقدس اردبیلی دراین‌باره مى‌گويد: «نعم، ينبغى الاستفسار عن دليل كونه حاكما على الاطلاق و عن رجوع جميع ما يرجع اليه عليه السّلام اليه كما هو المقرر عندهم فيمكن ان يقال: دليله الاجماع او لزوم اختلال نظم النوع و الحرج و الضيق، المنفيين عقلاً و نقلاً، وبهذا اثبت البعض وجوب نصب النبي أو الإمام عليه السّلام ، فتأمل» 📚مقدس اردبيلى، مجمع الفائده، ج۱۲، ص۲۸ ➖بلى، سزاوار است بررسى شود چه دليلى وجود دارد كه فقيه جامع شرايط حاکم علی الاطلاق است و تمام آنچه مربوط به امام عليه السّلام میشود، به وى [- فقيه جامع الشرايط] مربوط مى‌شود. ممكن است گفته شود دليل اين مطلب اجماع علماى شيعه يا لزوم جلوگيرى از اختلال در نظم اجتماعى و واقع شدن مردم در سختى و تنگى [زندگى فردى و اجتماعى‌] است كه هر دو عقلاً و شرعاً نفى شده‌اند، و بعضی از علما بسبب همین دو امر وجوب نصب نبی و امام را ثابت کرده‌اند. (۷۶) ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
ملاک در انتخابات از نگاه امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه • ای مالک کارگزار حکومتی را از اشخاص: با تجربه با حیاء از خاندانی صالح و باسابقه در اسلام انتخاب کن؛ ❃ زیرا این اشخاص: باکرامت آبرومند کم طمع و آینده نگر هستند. 📚سیدرضی، نهچ البلاغه، نامه 53 ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●مقدس اردبیلی 3 🔻مقدس اردبيلى در مورد نیابت فقیهان از صاحب الامر علیه السلام در اداره امور جامعه و اینکه چاره ای نیست در اداره امور جامعه جز آنکه فقیه در اداره امور جامعه، حاکم منصوب از سوی ائمه اطهار علیهم السلام باشد، استدلالی بدین شرح دارد: «وأنت تعلم انه لا قدح فيه ، إذ الفقيه حال الغيبة ليس نائبا عن الأئمة الذين ماتوا عليهم السّلام حال حياتهم حتى يلزم انعزالهم بموتهم عليهم السّلام ، وهو ظاهر بل عن صاحب الأمر عليه السّلام ، وإذنه معلوم بالإجماع أو بغيره ، مثل أنه لو لم يأذن يلزم الحرج والضيق ، بل اختلال نظم النوع ، وهو ظاهر...فهو منصوب من قبلهم دائما بإذنهم». 📚مجمع الفائدة والبرهان، ج12، ص28 ➖نیابت نداشتن فقیهان از ائمه اطهار علیهم السلام که وفات فرموده‌اند، مشکلی را ایجاد نمی کند، تا اینکه گفته شود بعد از شهادت ائمه اطهار علیهم السلام آنان از نیابت عزل می‌شوند و دیگر ولایت ندارند؛ بلکه روشن است که از جانب صاحب الامر علیه السلام دارای ولایت هستند و اذن امام علیه السلام به فقیهان به اجماع علمای شیعه و غیر آن معلوم است؛ مانند اینکه اگر امام علیه السلام به آنان اذن در اداره امور عمومی ندهند، مردم در سختی و تنگی قرار می‌گیرند و نظام اجتماعی به هم می خورد. بنابراین فقیه از طرف ائمه علیهم السلام، برای همیشه منصوب شده است. (۷۷) ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●مقدس اردبیلی 4 🔻مقدس اردبيلى فقيه جامع شرايط را جانشين امام در تمام امور مى‌داند و مى‌نويسد: «و من كونه حكما فهم كونه نائبا مناب الامام علیه السلام فى جميع الامور و لعل به يشعر قوله عليه السّلام‌ علينا رد». 📚مجمع الفائدة والبرهان، ج 12، ص 11 ➖از اينكه ولىّ فقيه جامع شرايط حاكم از جانب امام عليه السّلام است، دانسته مى‌شود كه او در تمام امور، نايب امام عليه السّلام است و شايد گفتار امام عليه السّلام در مقبوله عمر بن حنظلة نيز اشاره داشته باشد به اين مطلب كه فرمود هركس فقيه جامع شرايط نايب امام عليه السّلام را رد كند و سخن او را نپذيرد، مانند آن است كه سخن امام عليه السّلام را نپذيرفته باشد. (۷۸) ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
پس از انتخابات • ما وظیفه‌مان را در انتخابات، هر آن چه بود به انجام رساندیم؛ تبلیغ و تشویق و تبیین و رأی به اصلح و رعایت تقوا در همه اینها و تمام. حالا دیگر نتیجه هر چه باشد مهم نیست. برگزیدگان یا اصلح اند یا صالح. مهم این است که از اینجا به بعد وظیفه سنگین برگزیدگان آغاز می‌شود. حالا نوبت آنهاست. ما بر می‌گردیم سر کارهایمان و آنها می‌شوند وکیل مردم در دو مجلس. یادشان باشد که قیامت مو را از ماست بیرون می‌کشند؛ برای هر بایدی که رها می‌کنند و هر نبایدی که انجام می‌دهند. • دیگر این که: کسانی که ۱۱ اسفند به‌عمد رأی‌ندادند و اظهار نظر نکردند انصاف این است که فردا درباره خروجی این دو مجلس، اظهار نظر نکنند. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●مقدس اردبیلی 5 🔻مرحوم مقدس اردبيلى درباره ادله ولایت فقیه و نیابت فقیه چنین می‌گوید: ولأنه [الحاكم] قائم مقام الامام عليه السلام و نائب عنه كأنه بالإجماع و الاخبار مثل خبر عمر بن حنظلة فجاز له ما جاز للإمام الذي هو اولى الناس من أنفسهم. 📚مجمع الفائدة والبرهان، ج۸ ص۱۶۰ و ۱۶۱حاکم، قائم مقام و نایب امام علیه‌السلام است، حکم او به منزله حکم امام علیه‌السلام است، به دلیل اجماع و اخباری مثل خبر عمر بن حنظله، پس جایز است برای او هر چه جایز است برای امامی که اولی به مردم است از خود ایشان. (۷۹) ـــ ـ ـ ـــ ـ ❃دیدگاه مرحوم مقدس اردبیلی: مقدس اردبیلی 1 مقدس اردبیلی 2 مقدس اردبیلی 3 مقدس اردبیلی 4 مقدس اردبیلی 5 ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم ●شهيد ثانی 1 💠زين الدين على بن احمد، معروف به شهيد ثانى از اعاظم فقهاى شيعه است. وى جامع علوم مختلف و ساكن جبل عامل لبنان بود. سلطان عثمانى دستور دستگيرى او را در راه سفر حج صادر كرد و ماموران حكومت او را شهيد، و سر از تنش جدا كردند. 🔻شهيد ثانى در كتاب مسالك الافهام، به كرّات فقيه را از سوى معصوم عليهم السّلام منصوب مى‌داند: «المراد بالفقيه، حيث يطلق على وجه الولايه، الجامع‌لشرايط الفتوى ... فانه منصوب للمصالح العامه» 📚مسالك الافهام، ج 1، ص 427 ➖مراد از فقيه- هنگامى كه به عنوان ولايت اطلاق مى‌گردد- همان شخص جامع شرايط فتواست؛ زيرا او از سوى ائمه عليهم السّلام براى مصالح عمومى مردم منصوب شده است. اين عبارت شهيد گوياى پذيرش ولايت عامه فقيه به صراحت از سوى اوست. (۸۰) ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم ●شهيد ثانی 2 🔻شهید ثانی در بحث امر به معروف و نهی از منکر در این باب که برای فقیهان اقامه حدود جایز است، چنین می آورد: «هذا القول مذهب الشيخين رحمهما الله و جماعة من الأصحاب ... فإنّ إقامة الحدود ضرب من الحكم، و فيه مصلحة كلية و لطف في ترك المحارم، و هو قويّ» 📚مسالک الافهام، ج۳، ص۱۰۷ و ۱۰۸ ➖این قول مذهب شیخین (=شیخ طوسی و مفید) رحمهما الله و جماعتی از فقهای شیعه است چرا که اقامه حدود از امور حکومتی است و در اقامه آن مصلحت عمومی از باب لطف در زمینه ترک محرمات و جلوگیری از انتشار مفاسد، مدنظر بوده و این قول قوی است. (۸۱) ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤