eitaa logo
حقجو
475 دنبال‌کننده
127 عکس
28 ویدیو
3 فایل
☫ ◾️طلبه حوزه علمیه قمـ می نویسد...:⇣⇣⇣ ☜تفکر • ☜تعقل • ☜تدبر • ☜حق پذیری ـــ ـ ـ ـــ ـ 📝یکبار برای همیشه با دلیل و برهان سخن بگو✓ ـــ ـ ـ ـــ ـ ● با همین آدرس در تلگرام هم هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم از عبارات مرحوم شيخ مفيد اين نكات بر مى‌آيد(بقیه نکات): 3️⃣ شيخ مفيد براى فقها- از جانب صاحب الامر- در امور عمومى مهمى ولايت قائل است؛ امورى مانند اقامه حدود (حتى قطع دست، شلاق و قتل مجرمين)، دستور بر اجراى احكام، امر به معروف و نهى از منكر و جهاد با كفار و معاندين. وى در اين خصوص مى‌فرمايد: ➖️فاما اقامه الحدود فهو الى سلطان الاسلام المنصوب من قبل اللّه و هم ائمة الهدى من آل محمد صلّى اللّه عليه و اله و من نصبوه لذلك من لامراء و الحكام و قد فوضوا النظر فيه الى فقهاء شيعتهم مع الامكان- الى أن قال- فقد لزمه اقامه الحدود عليهم فليقطع سارقهم و يجلد زانيهم و يقتل قاتلهم و هذا فرض متعين على من نصبه المتغلب لذلك على ظاهر خلافته له او الاماره من قبله على قوم من رعيته فيلزمه اقامه الحدود و تنفيذ الاحكام و الامر بالمعروف و النهى عن المنكر و جهاد الكفار و من يتحقق ذلك من الفجار و يحب على اخوانه من المؤمنين معونته على ذلک. (۴۹) 📚شیخ مفید، المقنعه، ص۸۱۰ ✍️ترجمه •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
✍️ترجمه عبارت فوق (مربوط به نکته۳): 🔸️اما اقامه حدود بر عهده حاكم اسلامى است كه خداوند او را منصوب كرده و ايشان ائمه هدى از اهل بيت حضرت محمد صلّى اللّه عليه و اله مى‌باشند و يا اميران و حاكمانى كه امامان براى اين كار نصب كرده‌اند و آنان اعمال نظر در اين مسئله را به فقهاى شيعه واگذار كرده‌اند. درصورتى‌كه شرايط اين كار براى آنها ممكن باشد، ... تا اينكه فرمودند: پس بر آنان لازم است حدود را اقامه نمايند و دست سارقان را قطع كند و زناكار را شلاق بزنند و قاتل را بكشند. و اين كارها همچنين براى كسى [فقيهى‌] كه حاكم غاصب او را براى اين كار نصب نموده و يا او را براى حكومت از طرف خود بر عده‌اى از مردم معين كرده نيز واجب و متعين است. پس بر او لازم است كه اقامه حدود كند و احكام را جارى نمايد و امر به معروف و نهى از منكر نمايد و با كفار جهاد كند و با كسانى كه‌ فاجر و مستحق جهاد هستند، جهاد كند و بر مردان مؤمن واجب است او را بر انجام اين امور يارى كنند. •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم از عبارات مرحوم شیخ مفید این نکات بر می آید(بقیه نکات): 4️⃣ شيخ مفيد در مورد احتكار مى‌گويد: «للسلطان ان يكره المحتكر على اخراج غلته.» 📚شیخ مفید، المقنعه، ص۶۱۶ 🔻«حاكم اسلامى مى‌تواند احتكاركننده را وادار كند كه غلاتش را خارج كند در معرض فروش قرار دهد». 📌مراد از سلطان در عبارات اخير شيخ مفيد، امام معصوم علیه‌السلام نيست؛ زيرا شيخ در مورد معصومين عليهم السّلام از الفاظ «سلطان اسلام» يا «عادل» استفاده مى‌كند. از سوى ديگر، از آنجا كه در ديدگاه شيخ مفيد فقها جانشينان امام زمان صلوات‌الله‌علیه هستند، ازاين‌رو مراد از سلطان، فقيه حاكم است. البته ممكن است سلطان كه به صورت مطلق آمده، امام معصوم و فقيه نايب او، هر دو را شامل شود. (۵۰) •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم از عبارات مرحوم شیخ مفید این نکات بر می آید(بقیه نکات): 5️⃣ شيخ مفيد: «فان مات، كان الناظر فى امور المسلمين، يتولى انفاذ الوصيه ... و اذا عدم السلطان العادل، فيما ذكرناه من هذه الابواب كان لفقهاء اهل الحق عدول من ذوى الرأى و العقل و الفضل، ان يتولوا ما تولاه السلطان» 📚شیخ مفید، المقنعه، ص۶۷۵ ➖️ اگر وصى بميرد، مسئول امور مسلمين بايد وصى تعيين كند و اگر سلطان عادل وجود نداشت، در اين بابها [مثل وصيت و وقف و ...] فقهاى عادل شيعه- كه صاحب نظر و عقل و فضل هستند- تمام آنچه سلطان اسلام [- امام معصوم‌] سرپرستى مى‌كند، بر عهده دارند. 🔻بر پايه آنچه گفته شد، شيخ مفيد در امور مختلفى مانند اجراى حدود، قضاوت، اقامه نماز جمعه، مراتب بالاى امر به معروف و نهى از منكر، تعيين ناظر و وصى و امر انفال و ... براى فقيهان از جانب امام زمان صلوات‌الله‌علیه قائل به نيابت مى‌باشد و معتقد است اين امور از سوى آن حضرت به فقها تفويض شده است. باتوجه به محدود بودن حوزه امور عمومى در زمان شيخ مفيد و فقهاى سلف، به نظر مى‌رسد كسى كه قائل به نيابت در اين حوزه‌ها از سوى امام زمان صلوات‌الله‌علیه باشد، در واقع نيابت عامه فقيه را پذيرفته است. (۵۱) •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم 🔻از سوى ديگر، عبارت‌ «ان يتولوا [- فقها] ما تولاه السلطان» در كلام شيخ مفيد عبارتى عام است كه سرپرستى تمام امورى را كه امام عليه السّلام در آنها ولايت دارد، بر عهده فقها قرار دارد. هر چند عبارت‌ «ان يتولوا ما تولاه السلطان» در باب وصيت آمده، به نظر مى‌رسد كه خصوصيت مورد موجب تخصيص عموم‌ «ان يتولوا ما تولاه السلطان» نمى‌شود مگر موردى كه دليلى خاص آن را از اختصاصات امام عليه السّلام بداند. (۵۲) نکات قول مرحوم شیخ مفید: 1. کلیک کنید. 2. کلیک کنید. 3. کلیک کنید. 4. کلیک کنید. 5. کلیک کنید. 6. کلیک کنید. •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
♻️ولایت فقیه همان ولایت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله است ✍️ از نکاتی که پیرامون دیدگاه شیخ مفید درباره ولایت فقیه بیان شد، ناگفته واضح است که ارتکاز فقهاء از قرن چهارم تا به امروز، این بود که ولایت فقیه ادامه ولایت رسول الله صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله است و اختیارات ولی فقیه از جانب امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، تفویض شده است و منشا این ارتکاز، روایات بسیاری است که صراحتاً دال بر این مطلب است (سابقاً به برخی از روایات اشاره نموده‌ایم) 📌پ.ن: عده‌ای می‌گویند که این جمله پیش از امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه سابقه نداشت و با این استدلال، به مرحوم امام خرده می‌گیرند. این شبهه آن ها یا ناشی از عدم آگاهی و کمبود مطالعه است یا ناشی از غرض و مرض. (۵۳) ➩|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🔺️اگر سپاه نبود، کشور نبود... 🔻یمن،لبنان،عراق و سوریه رو هم اضافه کنید. 🔸️وجود مقدس امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه: ➖️رُدُّوا اَلْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ فَإِنَّ اَلشَّرَّ لاَ يَدْفَعُهُ إِلاَّ اَلشَّرُّ. ➖️سنگ را از همان جايى كه دشمن پرت كرده، باز گردانيد، كه شر را جز شر پاسخى نيست. 📚نهج البلاغه، حکمت ۳۱۴ ➩•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●شيخ‌طوسی1 🔹ابو جعفر محمد بن حسن طوسى، بزرگ مذهب شيعه و متبحر در همه علوم اسلامى است كه علاوه بر دهها كتاب در زمينه‌ فقه و تفسير و كلام، دو كتاب تهذيب و استبصار از كتب اربعه شيعه نيز از تأليفات اوست. شيخ طوسى در النهايه مى‌فرمايد: ❃ فاما اقامه الحدود فليس يجوز لأحد اقامتها الا السلطان الزمان المنصوب من قبل اللّه «تعالى» او من نصبه الامام لإقامتها ... و من استخلفه سلطان ظالم على قوم و جعل اليه اقامه حدود، جاز له أن يقيمها عليهم على الكمال و يعتقد أنه انما يفعل ذلك باذن سلطان الحق ... و اما الحكم بين الناس والقضاء بين المتخلفين لا يجوز ايضا الا لمن اذن له سلطان الحق فى ذلك و قد فضوا الى فقهاء شيعتهم. ❃ اقامه حدود الهى جز براى حاكم زمان كه از ناحيه خداوند تعيين شده يا شخصى كه امام معصوم عليه السّلام او را براى اين امر نصب فرموده، جايز نيست. اگر كسى اجراى حدود را از جانب ظالم عهده دار شد، بايد براساس مذهب حق و كامل اجراى حدود كند و معتقد باشد كه آن را از جانب امام زمان صلوات‌الله‌علیه انجام مى‌دهد و نيز حكومت در ميان مردم و قضاوت بين دو طرف دعوا جز براى كسى كه حاكم حق به او اذن داده، جايز نيست 👈و ائمه عليهم‌السلام اين امر را به فقهاى شيعه واگذار كرده‌اند. 📚شيخ طوسى، النهايه، ص 300 و 301. (۵۴) ➩•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●شیخ‌طوسی 2 🔻وى در بحث امر به معروف و نهى از منكر مى‌گويد: «قد يكون الامر بالمعروف و النهى عن المنكر، باليد، بان يحمل الناس على ذلك، بالتاديب و قتل النفوس و ضرب من الجراحات، ألا أن هذا الضرب، لا يجب فعله الا بأذن سلطان الوقت المنصوب للرياسه» 📚النهایة، ص۳۰۰ ➖️گاه امر به معروف و نهى از منكر به اقدام عملى نياز دارد و چاره‌اى جز تأديب خطاكاران به صورتهاى گوناگون- اعم از ضرب، حبس، جرح و جريمه- نيست، بلكه گاه به اعدام نيز ملزم مى‌شود. هرگز شارع چنين حقى را به احدى جز حاكم وقت منصوب به رياست [- حاكم فقيه عادل‌] نداده است. 🔻گفتنى است صاحب جواهر، شيخ طوسى را مانند شيخ مفيد، سلار، علامه و شهيدين از جمله قائلان به جواز اقامه حدود از سوى فقهاى عارف به احكام شمرده است. 📚جواهر الکلام، ج۲۱، ص۳۹۴ 🔻شيخ طوسى در پايان كتاب الحدود مى‌نويسد: «يقيم الحدود من اليه الاحكام» 📚النهایة، ص۷۳۲ ❃ باتوجه به اين عبارت، ديدگاه شيخ طوسى در مورد اقامه حدود بدين شرح است: 1. غير سلطان زمان و منصوبان او كسى نبايد حدود را اجرا كند؛ 2. اقامه حدود بر عهده «من اليه الاحكام» است؛ 3. «من اليه الاحكام» در عصر غيبت فقهاى شيعه هستند؛ 4. فقهاى شيعه براى اجراى حدود در عصر غيبت از سوى امام عليه السّلام منصوب‌اند. (۵۵) ➩•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●شیخ‌طوسی 3 ➖️شيخ طوسى در كتاب النهايه، مصرف زكات و فطره را در اختيار فقهاى شيعه مى‌داند. 📚النهایة، ص۱۹۲ ➖️علاوه بر شيخ طوسى، بزرگانى مانند سلّار ديلمى و قطب الدين راوندى‌ نيز در بحث امر به معروف، اقامه امر مهمى مانند اجراى حدود را به نيابت از امام معصوم علیه‌السلام، وظيفه فقهاى اسلام مى‌دانند. 📚فقه القرآن فی بیان آیات الأحکام، ج۱، ص۳۵۹ ➖️حمزة بن عبد العزيز ديلمى ملقب به سلّار مى‌گويد: قد فوّضوا الى الفقهاء اقامة الحدود و الأحكام بين الناس .. و أمروا عامة الشيعه بمعاونة الفقهاء على ذلک. 📚المراسم العلوية و الأحكام النبوية، ص۲۶۳و۲۶۴ ▪️[امامان معصوم‌ علیهم‌السلام] اقامه حدود و برپايى احكام الهى را [كه از شؤون ولايت سياسى است‌] به فقيهان شيعه واگذار كرده‌اند و از مردم خواسته‌اند كه براى انجام اين مهم به يارى فقيهان [جامع الشرايط] بشتابند. (۵۶) ـــ ـ ـ ـــ ـ ❃ دیدگاه مرحوم شیخ طوسی: شیخ طوسی 1 شیخ طوسی 2 شیخ طوسی 3 ┈┈┈┈┈┈┈ ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم محمدبن‌ادريس‌حلى‌ 1 🔹محمد بن ادريس حلى از فحول علماى شيعه است و شيخ طوسى، شيخ الطائفه، جد مادرى او به شمار مى‌رود. 🔻ايشان در آخرين بخش از مباحث فقهى كتاب سرائر، به‌طور مستقل به بحث درباره ولايت فقيه پرداخته و ادله، شرايط و حدود آن را نيز تبيين نموده است. شايد او بعد از ابو الصلاح دومين فقيهى باشد كه شرايط اهليت حكم و اجرا و تنفيذ آن را براى فقيه بيان مى‌كند و حتى فصلى را نيز به بيان احكام آن اختصاص مى‌دهد. وى در اين باب قائل است:⇣⇣⇣ ➖️المقصود فى الأحكام المتعبد بها، تنفيذها و صحه التنفيذ يفتقر الى معرفه من يصح حكمه و يمضى تنفيذه فاذا ثبت ذلك فتنفيذ الاحكام الشرعيه و الحكم بمقتضى التعبد فيها من فروض الائمه علیهم السلام: المختصه بهم ... فان تعذر تنفيذها بهم: و بالمأهول لها من قبلهم لاحد الاسباب، لم يجز لغير شيعتهم المنصوبين لذلك من قبلهم: تولى ذلك ... و لا لمن لم يتكامل له شروط النائب عن الامام عليه السّلام فى الحكم من شيعته و هى العلم بالحق فى الحكم المردود اليه، و التمكن من امضائه على وجهه و اجتماع العقل و الرأى و الحزم و التحصيل، وسعة الحلم و البصيره بالوضع و التواتر بالفتيا و القيام بها و ظهور العداله و التدين بالحكم و القوه على القيام به و وضعه مواضعه. 📚السرائر الحاوی، ج۳، ص۵۳۷ ترجمه (۵۷) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
ترجمه عبارت فوق (مربوط به دیدگاه ابن ادریس حلی): 🔸غرض از تشريع احكام تعبدى، اجراى آنهاست و حجيت اجرا، به معرفت و آشنايى كسى نيازمند است كه حكومت او روا و حكم او نافذ باشد. بنابراين اجراى احكام انتظامى شرعى و حكمرانى به مقتضاى تعبد به آنها، از تكاليف ائمه صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین و از اختصاصات آنان است، نه كسانى كه اهليت حكومت را ندارند. اما درصورتى‌كه اجراى احكام توسط خود آنان يا منصوبين ايشان [- نواب خاص‌] به علتى ممكن نباشد، به دست گرفتن اين منصب براى غيرشيعيان و شيعيانى كه شرايط نيابت [عامه‌] در آنها كامل نيست، روا نخواهد بود، بلكه شيعيانى كه شروط نيابت عامه در آنها وجود دارد، منصوب به اين امر هستند. آن شرايط عبارت است از: علم به حق در احكام [فقاهت‌]، توانايى بر امضاى حكم بر وجه صحيح، اجتماع عقل، رأى و حزم، تحصيل [علم‌]، خويشتن‌دارى، بصيرت نسبت به موضوعات، صلاحيت افتا و قيام و عمل كردن به آنها، ظهور عدالت و تدين به احكام، قدرت بر انجام و اجراى احكام و وضع حكم در مواضع شايسته. ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠