eitaa logo
راه روشن
82 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃دین و زندگی من مولا 🎤 ام💚 --------🌿🌸🌿------- ✳️ مارابه دوستان خود👥 معرفی کنید . 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ╭┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╮ https://eitaa.com/joinchat/1144324141Cb55d6df180 🦋حسینیه مجازی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) ╰┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╯
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 💠ادامه مبحث تحلیلی: شهید سلیمانی سمبل عقلانیت تشیع 🔹در بُعد سوم نیز بایستی به اوضاع درون آمریکا اشاره نمود. از سویی ، ترامپ در ماه‌های اخیر تحت فشارهای زیادی در موضوع استیضاح از سوی مخالفانش بود و بایستی دست به کاری بزرگ می‌زد تا اذهان را از این دور کند و به‌اصطلاح زمین بازی را در سطح و همچنین سیاستمداران تغییر دهد. از سوی دیگر، طرح در به تاراج‌گذاشتن که قبلاً قرار بود اعلام شود و متوقف شده بود، در انتظار رونمایی توسط ترامپ و نتانیاهو بود و این طرح البته یک درجه یک داشت و آن بود. 🔸با در نظر گفتن این سه لایه از تحلیل، ترامپ دستور شهید سلیمانی را داد و طرفه آنکه نظامیان ارشد و عوامل عاقل با این ترور مخالف بودند. 🔹امّا نتیجه چه بود؟ اوضاع به‌هم‌ریخته‌ی عراق، در اثر آمیختن خون مجاهدان ایرانی و عراقی و در رأس آنان و شهید سلیمانی، به‌سوی پیش رفت و آن تشییع جنازه‌ی عظیم در عراق در بدرقه‌ی اجساد، قدم اوّلی در این همبستگی بود. تصویب طرح از منطقه توسط پارلمان عراق قدم بسیار مهم دیگری در این همبستگی محسوب می‌شد. این یک تصمیم تاریخی بود که عراقی‌ها گرفتند و ازاین‌رو، تحلیل‌های آمریکایی‌ها در مورد عراق غلط از آب درآمد. در مورد ایران نیز همچنان که دیدیم، ایجاد شده در اثر سیاست‌های نئولیبرال، با شهادت حاج قاسم ترمیم شد و آن جنازه بیست‌وپنج میلیونی در پنج استان و سوگواری سایر مردم کشور گواهی بر این قضیه بود. تقریباً تمامی مردم ایران خواستار انتقام سخت بودند و این یعنی معادلات ترامپ در مورد ایران نیز اشتباه بود. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 💠گزاره پنجم: چرایی تشییع میلیونی 🔹تشییع شهید سلیمانی بی‌گمان بی‌نظیرترین جنازه‌ی جهان است که تاکنون در هیچ کجا مشاهده نشده و احتمالاً تکرار نخواهد شد. علل مختلفی را برای این حضور موج مردمی می‌توان ذکر کرد که اوّلین آن، حکومت بلامنازع وی بر ایران بود که با مناسبات سیستم حافظه‌ای-ادراکیِ تاریخی قابل توضیح و فهم است که در بخش به آن اشاره شد. او از جنس مردم بود و با رنج و درد مردم آشنا و از توده‌های محروم بود و باقی ماند و اصرار بر این داشت که گمنام باشد. ازاین‌رو، مردی که با توده‌ها زندگی کرده بود و برای آنان خود را و کرده بود، از نظر مردم شایسته‌ی احترام و قدردانی بود. 🔸یکی دیگر از علل حضور چند ده میلیونی مردم در مراسمات تشییع، مردم به تحقیر شش‌ساله‌ توسط وطنی بود. نئولیبرال‌ها در این سال‌ها، با کلیدواژه‌ی و تعریف ایران و ایرانیان در ذیل ، قبل از هر چیز در بُعد نظری و ذهنی، خود را با مؤلفه‌ی هویتی ایرانیان و عناصر آن همچون عزت درگیر کردند. در دیدگاه آنان غرب و گفتمان آن، اوّل و آخر همه چیز است. نقطه‌ی آغاز و پایانی که از آن گریز و نیست. ازاین‌رو، سعی در ترویج همه‌جانبه‌ی این گفتمان نمودند. 🔹در کنار این مؤلفه‌ی ذهنی، در بُعد نیز سیاست‌های مخرب نئولیبرال‌ها در عرصه‌ی اقتصاد، شکاف اقتصادی و اجتماعی درون جامعه را پررنگ‌ترکرده و جامعه را بیش از پیش کرد. بسیاری از مردمان طبقه‌ی متوسط، به طبقه‌ی پایین دست پرتاب شدند و شکاف فقیر و غنی روزبه‌روز پررنگ‌تر شد. تعمد دولتمردان در تحقیر توده‌های مردم به‌لحاظ ذهنی و عینی، سبب سرخوردگی در میان مردم شد و پاسخ به این ، به‌دنبال جا و زمانی برای ظهور و بروز بود. ازاین‌رو، شهادت حاج قاسم که به تمام معنا مقابلِ نئولیبرالیسم و معتقد به گزاره‌ی مرکزی "ما می‌توانیم" بود، شوری عظیم ایجاد کرد و حرکت تاریخی‌ای را رقم زد. 🔸از سوی دیگر، حاج قاسم و تداعی شیعی شهید مظلوم، آن هم در عراق و کربلا، و آن هم به دست اشقیا، در خلق این سوگواری ده‌ها میلیونی نقش جدی داشت. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 📌ششم: از سوگ به حماسه 🔹سوگواری‌ها در اساطیر ملل، همیشه به می‌انجامد و این، رمز و ملت‌هاست و سبب می‌شود ملت‌ها دچار خمودگی و انفعال پس از وقایع بزرگ نشوند. اساطیر ایرانیان باستان پر است از که به حماسه انجامیده و شاهنامه را می‌توان نمونه‌ی اعلای آن دانست. سوگ حاج قاسم، یک عزا و ماتم بی‌نظیر در میان ایرانیان بود که بخشی از آن، به تعبیر رهبر انقلاب، سوخت موشک‌های شلیک‌شده به پایگاه بود. این سوگ، دو کارکرد مشخص کوتاه‌مدت داشت و یک کارکرد میان و بلند‌مدت خواهد داشت: 🔸در بُعد کوتاه‌مدت، اولاً این پدیده ملی بی‌نظیری در میان مردم ایران به‌وجود آورد. این همبستگی، سبب مفصل‌بندی دوباره‌ی ناسیونالیسم ایرانی در برابر آمریکا گردید. ایالات متحده‌ی آمریکا از بعد از جنگ جهانی دوم و بردن ایران در ذیل بلوک غرب، با حمایت از رژیم پهلوی و سرکوب خواسته‌های ملت ایران که کودتای ۲۸ مرداد یکی از آنان بود، تبدیل به یک "دیگری" شد و سیر تنفر مردمی از این موجودیت، تا زمان انقلاب اسلامی به‌صورت بی‌وقفه ادامه داشت که سرانجام خود را در انقلاب اسلامی نشان داد. پس از انقلاب نیز گفتمان ضد امپریالیستی و البته گفتمان مخالف آن یعنی غربگرایی، به‌طور خاص از زمان پایان جنگ تاکنون؛ به‌صورت بی‌وقفه با یکدیگر به‌ مقابله ادامه داده‌اند. در برهه‌هایی از زمان گفتمان آمریکایی با استفاده از رسانه‌ها و ابزارهای تبادل نمادین، به جامعه تزریق‌ شده و می‌شد. ترور حاج قاسم توسط آمریکایی‌ها، یک بار دیگر ناسیونالیسم ایرانی را در مقابلِ دیگریِ آمریکایی مفصل‌بندی کرد و موجی از ضدیت با آمریکا را در مردم ایران به‌وجود آورد. 🔹ثانیاً، تمنای گرفتن انتقام در تمامی مردم ایران، نوعی از قدرت نرم را برای نیروهای مسلح ایران به‌وجود آورد تا با یک پشتوانه‌ی مردمی حداکثری، نوعی از کنشگری نظامی را در مقابل آمریکایی‌ها انجام دهند. اهمیت این کنشگری را این‌گونه می‌توان فهم کرد که از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ تاکنون، هیچ دولتی به‌طور رسمی جرأت حمله به یک پایگاه نظامی آمریکا و اعلام رسمی آن را نداشته است. در جریان این حمله که با تلفات خسارات زیادی همراه بود، ایالات متحده‌ی آمریکا توان پاسخگویی در برابر ایران را نداشت و این یعنی سرآغاز رسمی تغییر معادلات تغییر نظم جهانی، با کنشگری جمهوری اسلامی ایران. 🔸در میان‌مدت و بلندمدت نیز کلیدواژه‌ی سخت، به‌سوی اخراج تمام عیار از منطقه خواهد رفت. کنشگری‌های محور و بازیگران آن از افغانستان تا لبنان و فلسطین در دوره‌ی علیه ایالات متحده‌ی آمریکا، نشان از شروع دوره‌ی اخراج آمریکایی‌ها از کل منطقه‌ی غرب آسیا دارد. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 ✅گزاره هفتم: خاص‌گرایی و عام‌گرایی در تحلیل حاج قاسم 🔹اگر با یک رویکرد مبتنی بر خاص‌گرایی تاریخی (Historical Particularism) به حاج قاسم بنگریم، بایستی اذعان داشت که او تنها یک پدیده‌ی خاص در یک زمان و یک مکان خاص بوده است و نیست. کسانی که وی را از نزدیک می‌شناسند، به این نکته اذعان دارند که او نظیر نداشت. ، ، ، ، ، ، و که در او بود؛ منحصربه‌فرد بود و لذا، حاج قاسم یک پدیده‌ی خاص تاریخی بود که دیگر همچون او نخواهد آمد. 🔸امّا اگر با یک دیدگاه کلی و عام‌گرایانه و با نگاه مبتنی بر مباحث گفتمان‌شناسی در رویکرد به تحلیل این پدیده بنشینیم، اساساً به این نتیجه می‌رسیم که حاج قاسم محصول است و گفتمانی که شخص حاج قاسم را رقم زده است، می‌تواند هزاران و حتی میلیون‌ها همچون او را آفریده و به جامعه تحویل دهد. در این نگاه، حاج قاسم از گفتمان انقلاب اسلامی بیرون آمده و محصول آن است و لذا، این گفتمان ظرفیت‌های بی‌شماری برای آفرینش حاج قاسم‌هایی در دهه‌ی هفتاد و هشتاد و نود دارد که یکی از آنان، جوان دهه‌ی هفتادیِ شهید در صحرای تنف در مرز عراق و سوریه؛ یعنی است. 📌پایان مبحث شهید سلیمانی سمبل عقلانیت تشیع ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله ▪️یار بطلب سید و سالار بطلب ▪️خسته‌ام آقا به علمدار بطلب 🏴 لبیک یا حسین ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ 🔻جنگ رسانه ای در عصر شبکه های اجتماعی شده 💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔘استاد حوزه ودانشگاه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته صحت و سلامتی و سعادت و عاقبت بخیری و خیر و برکت را برایتان آرزومندم شاد و سربلند باشيد ان شاءالله🌳🌸🌳
ا❁﷽❁ا ⚜️ الدَّلیل ⚜️ «ألَمْ تَرَ إِلَى رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاكِنًا ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلًا»؛ آيا نديدى چگونه پروردگارت سايه را گسترده ساخت؟! و اگر مى‌خواست آن را ساكن قرار مى‌ داد؛ سپس خورشيد را دليلى بر آن قرار داديم. ﴿ سوره مبارکه فرقان، آیه ۴۵ ﴾ ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا «دلیل» در لغت به معنای دالّ (فاعل دلالت)، هادی، راهنما و مرشد (۱)، از القاب مأثور حضرت مولانا بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) می باشد (۲). آن حجت بالغۀ الهی، شمس مُشرقه و دلیل کامل تامّ در حفظ و بقاء عالم، اقامه دین و ثبات آن، وصول رحمات و نعمات الهی بر مردم، هدایت خلق به سوی ذات اقدس الهی و نجات آنان از مهالک و فتن و بلایا، نیز ولیِّ مرشد بر ایصال عباد به سوی مقصود و مراد حقیقی شارع مقدس و ادای حق طاعت و عبودیت او می باشند، لذا عصیان و عدم متابعت از آن دلیل تامّ الهی به نتیجه ای جز هلاکت نخواهد انجامید. در نصّ أحادیث و زیارات نیز مکررا بر این مهم تصریح شده است؛ از آن جمله موارد ذیل است: ▪️ ثمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ‏ أي شمس الوجود عَلَيْهِ دَلِيلًا أي لهم دليلا هاديا لهم إلى كمالاتهم (۳) ▪️ الْإِمَامُ الدَّالُّ عَلَى الْهُدَى‏ ... و اَلدَّلِیلُ فِی الْمَهَالِکِ، مَنْ فَارَقَهُ فَهَالِکٌ (۴) ▪️ اللَّهُمَّ وَصَلِّ عَلی وَلِیکَ... الدَّلِیلِ عَلَیکَ (۵) ▪️ السَّلامُ عَلَیکَ یا حُجَّهَ اللَّهِ وَدَلِیلَ إِرادَتِهِ (۶) ▪️ یا مَوْلَايَ إِمَاماً وَ وَلِيّاً وَ مُرْشِداً لَا أَبْغِي بِكَ بَدَلًا وَ لَا أَتَّخِذُ مِنْ دُونِكَ وَلِيّاً (۷) ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏ ۳، ص ۲۳۴ (۲) إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف، ج ۱، ص ۴۲۸ (۳) بحارالأنوار، ج ۵۵، ص ۱۳۱ (۴) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۱، ص ۲۰۰ (۵) فرازی از زیارت حضرت صاحب الأمر (أرواحنا فداه) در روز جمعه (۶) فرازی از زیارت آل یاسین (۷) فرازی از زیارت امام زمان (عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️ ⚜️قال علي (علیه السلام) : وَ أَنَا فَخْرُ الْوَرَى ⚜️قالت فاطمه (سلام الله علیها): وَ أَنَا ابْنَةُ دَنا فَتَدَلَّى‏ وَ كَانَ مِنْ رَبِّهِ‏ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ من دختر (کسی هستم که) نزدیک و بسیار نزدیک شد و به پروردگارش به قدر دو کمان یا نزدیک تر رسید ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✨ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى* ✨فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏* (سوره نجم،‌آيات ۸ و۹) 🔹این شریفه اشاره به معراج رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) دارد و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) خود را دختر کسی معرفی می کنند که حقیقتِ معراج تنها برای اوست؛ معراجی که احدی از انبیاء و المرسلین به این مقام و این میزان از قرب الی الله نرسیده اند. *⃣حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) در بیان این شأن خاص رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و افضلیت ایشان بر خلق فرمودند: ▫️وَ كَانَ بِالْمَكَانِ الَّذِي قَالَ لَهُ جَبْرَئِيلُ لَمَّا أُسْرِيَ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ ➖آن حضرت به مقامی از قرب رسیدند که در معراج جناب جبرئیل به آن حضرت عرض کرد : ▫️«تَقَدَّمْ يَا مُحَمَّدُ فَقَدْ وَطِئْتَ مَوْطِئاً لَمْ يَطَأْهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ» ➖ «پیش برو ای محمد،‌ تو به شأن و مقام و قربی رسیده ای که هیچ ملک مقرب و نبی مرسلی به آن نرسیده است ▫️وَ لَوْ لَا أَنَّ رُوحَهُ وَ نَفْسَهُ كَانَتْ مِنْ ذَلِكَ الْمَكَانِ لَمَا قَدَرَ أَنْ يَبْلُغَهُ، ➖و اگر روح و نفس مبارک رسول الله از جنس آن مقام و شأن نبود، نمی توانست به آن دست یابد ▫️فَكَانَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَمَا قَالَ اللَّهُ‏ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ أَيْ بَلْ‏ أَدْنَى ➖او به قربی رسید که نسبت اش با ذات اقدس حق، نزدیک تر از قدر دو کمان بود،‌ بلکه نزدیک تر و بلکه نزدیک تر 📔تفسير القمي ؛ ج۱ ؛ ص۲۴۷ ☑️ حقیقت معراج و مقام ایصال به قاب قوسين أو ادنی ،‌ از فضائل اختصاصی اباالزهراء (سلام الله علیها ) می باشد. ☑️منظور از «دَنا» ، ‌همان نزدیکی و قرب شأنی و مقامی است، ‌اما منظور از «تدلّی»، فهم و درک آن مقام است. همان طور که حضرت موسی بن جعفر الکاظم (علیه السلام) در روایت زیر بیان فرمودند: ▫️فَقَالَ أَبُو إِبْرَاهِيمَ عليه السلام إِنَّ هَذِهِ لُغَةٌ فِي قُرَيْشٍ إِذَا أَرَادَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ أَنْ يَقُولَ قَدْ سَمِعْتُ يَقُولُ قَدْ تَدَلَّيْتُ وَ إِنَّمَا التَّدَلِّي الْفَهْمُ. 📔الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج۲ ؛ ص۳۸۶ 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۵ ؛ ص۱۹۷ ✔️بنابراین حضرت رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) خود حقیقتِ مقام قرب ذات هستند ، به گونه ای که سلیلة الرسول فاطمه زهراء (سلام الله علیها) در خطبه مفاخره نفرمودند «انا ابنة من دنا فتدلی..» من دختر کسی هستم که به مقام دنو ذات رسید ؛ ✔️بلکه فرمودند « انا ابنة دنا فتدلی..» من دختر خود دنوّ ذات هستم ،‌ یعنی حقیقتی که خود معنای قاب قوسین است. 🔹همان طور که در روایت فوق بیان شد،‌ روح و نفس پیامبر از جنس آن مقام است و کسی که روح و نفس اش از جنس قاب قوسین باشد، حقیقت قاب قوسین است . 🔹و حضرت فاطمه (سلا الله علیها) یکی از مناقب ذاتی شان را با اشاره به این شأن پدر خویش معرفی می فرمایند. 🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا