eitaa logo
راه روشن
81 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️چرا تروریست ها در کردستان موفق نمی‌شوند؟! ✅هسته تشکیلات مخفی حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا) موسوم به عقاب های زاگرس (هەڵۆکانی زاگرۆس) در داخل ایران ، در روزهای اخیر اقدام به ترور دو نفر از از بسیجیان اهل سنت منطقه شمالغرب کشور در شهرستان های مهاباد و پیرانشهر در آذربایجان غربی نموده است. 🔰آنچه که از پس زمینه فعالیت های تروریستی گروهک های ضد انقلاب کردی در شمال غرب کشور به عیان قابل مشاهده است را می توان در چند نکته خلاصه کرد: 1⃣ در کشور عزیزمان ایران،همه اقوام در تمام ساختار سیاسی ،اجتماعی ،اقتصادی و امنیتی آن نقش های بی بدیلی دارند و در پست ها و مناصب مدیریتی هیچ قوم و زبانی بر دیگر ارجحیت ندارد ،از این رو در منطقه شمالغرب کشور بخش اعظمی از امنیت را هموطنان کرد زبان بر عهده گرفته اند و در این زمینه موفقیت های بیشماری نسبت به قبل از انقلاب به دست آورده اند و این راهبرد دستاوردهای انکار ناپذیری نیز برای اهل سنت غرب و شمالغرب ایران به همراه داشته است. چنین گزاره هایی برای گروهک های ضد انقلاب به هیچ وجه قابل تحمل نیست که مردم کردزبان با مسوولیت پذیری سرنوشت کشور خود را بدست بگیرند. 2⃣ امروز اغلب مرزداران سرزمینی شمالغرب کشور از مردمان بومی و کرد زبان همان منطقه انتخاب شده اند و این نشان می دهد که لایه های امنیتی در این منطقه ریشه در ساختارهای سیاسی و اجتماعی شمال غرب دارد. 3⃣ ایجاد فضای آشوب و تهدید و یا ترور شهروندان بومی و کرد زبان منطقه شمال‌غرب نه تنها خدشه ای در اراده مردم در حفظ امنیت ندارد بلکه باعث انزجار بیشتر مردم کرد زبان نسبت به گروهک‌هایی می شود که لباس کردی می پوشند اما مردم کرد زبان را از نعمت امنیت و زندگی محروم می کنند و فرزندان آنها را که در پاسداری از این مرز و بوم شب و روز ندارند را ترور می کنند. 4⃣این تناقض آشکار در راهبردهای گروهک های ضد انقلاب کردی باعث فاصله گرفتن مردم از آنها شده است، چرا که از یک طرف ادعای زنگی خوب ،همراه با امنیت و دموکراتیک را برای آنان بیان می کنند و از طرف دیگر عاملان ترور این مردم هستند و گستراندن فضای ترور و تهدید در این شهرها باعث فرار سرمایه و در نتیجه تخریب زیرساخت های اقتصادی این شهرها و مردمان ساکن در آن ها می شود. 5⃣توان این گروهک ها _ با اشاره به فعالیت چندین ساله آنها در شمال غرب _ نشان می دهد که آنها توانایی لازم برای تاثیر ایدئولوژیک و عقلانی بر مردم کردزبان شمال غرب را نداشته و حتی الامکان خود را از انجام اقدامات غیر تروریستی ناتوان میبینند‌.نگاه واقع بینانه اندک طرفداران گروه‌هک های معاند نیز این گفته را تصدیق می کند. ✍محمد رضوی قره قشلاق (کارشناس زمانه) ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 «علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: 🔻استقبال خوبی از واکسن «برکت» شده است. اثربخشی خوبی دارد و از بستری شدن جلوگیری کرده و تا الان حتی فوتی نداشتیم. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ⚜️ جامِع ⚜️ «جامع» از مادۀ «جمع»، به معنای انضمام و اجتماع (۱)، و از القاب مبارک حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) می باشد. چنانچه در فرازهایی از زیارتشان، ایشان را به «جامع الکلم» و «جامع الکلمة» توصیف نموده اند (۲). زیرا به سبب وجود مقدس آن حضرت، جمیع اديان الهی و رشته های دین که پراکنده شده اند، به وحدت و یگانگی می رسند (۳). امام صادق (علیه السلام) پس از قرائت آیه مبارکه «وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً» فرمودند: «إذا قامَ القائمُ لا يَبقَى أَرضٌ إِلَّا نُودِيَ فِيهَا شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ» (۴)؛ هنگامیکه حضرت قائم قیام کند، زمینی نیست مگر اینکه در آنکه شهادت به توحید و نبوت دهند. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج ‏۲، ص ۱۰۸ (۲) فرازهایی از زیارت حضرت صاحب الزمان (أرواحنا فداه) (۳) مكيال المكارم، ج ‏۱، ص ۱۲۰ (۴) بحار الأنوار، ج ‏۵۲، ص ۳۴۰
☑️ مکتب بانوی بقیع ▪️ قسمت هفتم ▫️ شاخصه های مکتب بانوی بقیع (۳) «كان عمّنا العبّاس نافذ البصيرة، صلب الايمان، جاهد مع أبى عبد اللَّه، و ابلى بلاء حسنا، و مضى شهيدا». 📓 ابصار العین، ص ۳۰
ا🕋🕋🕋 ا🕋🔳 ا🕋 ا❁﷽❁ا «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ كُنْتُمْ تُوعَدُون» (۱)؛ آنان كه گفتند: «پروردگار ما خداست»؛ سپس ايستادگى كردند، فرشتگان بر آنان فرود مى ‏آيند و گويند بيم مداريد و غمين مباشيد، و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد. ┅═✧۞ شاخصه های مکتب بانوی بقیع (۳) ۞✧═┅ ✍️ در مکتب بانوی بقیع حضرت ام البنین (سلام الله علیها) «فدایی شدن للحسین (علیه السلام)» سیر کمالی برای خلق می باشد که این فدایی شدن به معنای خروج از حالت قعود، و حرکت و قیام في سبيل الله می باشد که همان سبيل امام حسین (علیه السلام) است. به همین سبب است که فدایی شدن بر مبنای این مکتب و به تأسي از سيره بانوي بقيع، موجب قرب و مستحق اجر و رزق حسن می گردد. «فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ» (۲) و «لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا» (۳) که این اجر و رزق حسن در مطلق معناي خويش نصیب اولین پرورش یافتۀ مکتب حضرت أم البنین (علیها السلام) می گردد كه همه شهدا و فداییان حسینی به او غبطه می خورند؛ «رحم اللّه [عمّی] العباس، فلقد آثر و أبلى و فدى أخاه بنفسه حتّى قطعت يداه فأبدله اللّه بهما جناحين يطير بهما مع الملائكة في الجنة، وأنّ للعبّاس عند اللّه منزلة يغبطه بها جميع الشهداء يوم القيامة» (۴). ▪️ آیه شریفه در آغاز بحث، اوصاف کسانی است که «قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا». ایشان مؤمنینی هستند که آن زمان که ایمان آوردند و رب خویش را معرفی کردند بر قيام خویش استقامت و پایداری ورزیدند و از حقیقت روی نتافتند؛ که ثمره این استواری در راه حق این است که هیچ خوف و حزنی به ایشان نمی رسد و به جنت بشارت و وعده داده می شوند. استقامت در لغت به معناى استمرار و پايدارى، راست ايستادن‌ و قرار داشتن در صراط مستقیم است. ▫️ حضرت مولانا امام جعفر بن محمد الصادق (عليهما السلام) ذیل این شریفه در بیان معرفی این استقامت کنندگان در دین می فرمایند: «هُمُ الْأَئِمَّةُ وَ يَجْرِي فِيمَنِ اسْتَقَامَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ سَلَّمَ لِأَمْرِنَا وَ كَتَمَ حَدِيثَنَا عِنْدَ عَدُوِّنَا فَتَسْتَقْبِلُهُمُ الْمَلَائِكَةُ بِالْبُشْرَى مِنَ اللَّهِ بِالْجَنَّةِ» (۵). 👈 فداییان حسین (علیه السلام) در کربلا مصداق اتم شیعیانی هستند که اینگونه تسلیم امر مولای خویش بودند و آن زمان که مولایشان در شب عاشورا بیعت را از ایشان برداشت که جان خویش را نجات دهند و کربلا را ترک نمایند، هرکدام، با استقامت بر طریق سعادت و فلاح حسینی، بیعت خویش با اباعبدالله (علیه السلام) را تجدید و عرضه داشتند که: «لَمْ نَفْعَلْ لِنَبْقَى بَعْدَكَ لَا أَرَانَا اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ أَبَداً»؛ هرگز ابداً ما روز بعد از تو را نبینیم ای حسین (علیه السلام) ... «بَدَأَهُمْ بِهَذَا الْقَوْلِ الْعَبَّاسُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام وَ اتَّبَعَتْهُ الْجَمَاعَةُ عَلَيْهِ فَتَكَلَّمُوا بِمِثْلِه».‏ (۶) ایشان با اقتدا به سپهسالار و علمدار حسین (علیهما السلام)، تربیت شده أم البنین (علیها السلام) این سخنان را بر زبان جاری نمودند و عرضه داشتند: «أنفسنا لك الفداء نقيك بأيدينا و وجوهنا، فإذا نحن قتلنا بين يديك نكون قد وفينا لربّنا». (۷) ▪️ عباس بن علی (علیهما السلام) که در تمام عمر مبارک خویش فدایی شدن برای حسین بن فاطمه (سلام الله علیهما) را در دامان مادر آموخته بود، از آن زمان که چشم در این عالم گشود بر طریق فداء للحسین (علیه السلام) قدم نهاد و در این طی طریق استقامتی ورزید که در زیارت مأثوره شان از لسان مبارک حضرت مولانا جعفر بن محمد الصادق (علیهما السلام) عرضه می داریم: «أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ وَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ» (۸)؛ شهادت مى ‏دهم كه تو هرگز از خود سستى نشان نداده و کوتاهی نكردى، درحالیکه تو بر بصيرت در امرت حركت نمودي. ▪️ "وهن" و "نکل" 👈هر دو دلالت بر ضعف و سستی و غفلت دارد که با این شهادتی که می دهیم «لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ»، قمرالحسین (علیهما السلام) را از مطلق سستی و ضعفی مبرا و منزه می دانیم. و این مهم دلالت بر استقامت علی الدوام و مستمر و بدون هرگونه تردید و خوف و ترس در وجود مبارک ایشان دارد. و «بَصِيرَة مِنْ أَمْرِكَ»، موجب استقامت فی سبیل الله و دوری از هرگونه کسالت و کوتاهی و سستی در اطاعت مولا می گردد. «كان عمّنا العبّاس نافذ البصيرة، صلب الايمان، جاهد مع أبى عبد اللَّه، و ابلى بلاء حسنا، و مضى شهيدا» (۹). 🕋 🕋🔳 🕋🕋🕋 راه_ما_روشن_است ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
ا🕋🕋🕋 ا🕋🔳 ا🕋 ▪️ «و البَصِيرة اسم لما اعتقد في القلب من الدين و حقيق الأمر» (۱۰)؛ ایمان و یقینی که از فهم و درک و تفقه در دین در قلب محقق و مستقر شود، بصیرت است. ▫️ حضرت مولانا امیرالمومنین (علیه السّلام) فرمودند: «إنَّ نورَ البصیرةِ روحُ الحَیاةِ الَّذی لا ینفَعُ ایمانُ إلاّ به مَعَ اتَّباعِ کَلِمَهِ اللهِ وَ التَّصدِیقِ بِهَا» (۱۱)؛ به درستی که نور بصیرت و بینش، روح و اصل حیاتی است که ایمان جز با آن و متابعت کلمه الله و تصدیق آن سودی ندهد. 👈 طبق اين كلام امير عالم (علیه السلام) ايمان جز به سبب اين بصيرت سودي ندارد كه شأن حضرت قمر العشيرة (علیه السلام) صلب الايمان و نافذ البصيرة است. ▫️ در زيارت حضرتشان عرضه مي داريم: «أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ وَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ»؛ همانا در شما مطلق غفلت وجود ندارد. لذا حقيقت شأن بصيرت در قامت عباس بن علي (علیهما السلام) ظهور اكمل دارد. ▪️ حضرت مولانا العباس (علیه السلام) در تمام عرصات حیات مبارک خویش بصیرت در دین را به اکمل و اتم و احسن وجه به ظهور رساندند: ▫️ آن زمان که در شب عاشورا، حضرت نافذ البصيرة خواب از چشمان اعداء ربوده بود و لذا دشمنان خدا می خواستند پشت و پناه خیمه امام حسین (علیه السلام) را خالی کنند، برای حضرت عباس (علیه السلام) و برادرانش امان نامه آوردند. چون می دانستند علمدار حسین (علیهما السلام) همانگونه که حضرت اباعبدالله (علیه السلام) فرمودند: «یا اخی انت صاحب لوائی، و اذا مضیت تفرق عسکری» (۱۲) همۀ لشکر اوست و اگر عباس از امام حسین (علیهما السلام) جدا گردد تمام قوام سپاه حضرت ابا عبدالله (علیه السلام) در هم می شکند و سپاه از هم گسسته می شود. لکن حضرت عباس بن علی (علیهما السلام) به آن أعداء الله چنین پاسخ فرمودند: «تَبَّتْ‏ يَدَاكَ‏ وَ لُعِنَ‏ مَا جِئْتَ‏ بِهِ مِنْ أَمَانِكَ يَا عَدُوَّ اللَّهِ أَ تَأْمُرُنَا أَنْ نَتْرُكَ أَخَانَا وَ سَيِّدَنَا الْحُسَيْنَ بْنَ فَاطِمَةَ ع وَ نَدْخُلَ‏ فِي طَاعَةِ اللُّعَنَاءِ وَ أَوْلَادِ اللُّعَنَاء» (۱۳)؛ دو دست هایت بریده باد! و بر آنچه از امان آورده ‏اى لعنت باد اى دشمن خدا، آیا به ما امر مى‏ کنى برادرمان و آقایمان حسین پسر فاطمه (علیها السلام) را رها کنیم و پیرو ملعونان و ملعون ‏زادگان شویم؟ شمر در حالى که خشمگین و سرافکنده بود، به سوى لشکرش بازگشت. 👈 نافذ البصيرة و صلب الايمان بودن اباالفضل العباس (علیه السلام) در این واقعه واضح و آشکار است که چگونه بی درنگ و با صلابتی که زاییده ایمان او بود آن ملاعین را پاسخ فرمود. «أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ وَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ». هیهات هیهات که عباس (علیه السلام) طرفة العینی روی از حسین (علیه السلام) برگیرد و از یاری مولایش دست بردارد. او که در مکتب مادر آموخته است که فقط چشم و گوش بر لبان مبارک مولایش حسین (علیه السلام) دوخته باشد و جز "سمعاً و طاعةً سیدی و مولای" از لسانش جاری نگردد. ▫️ در كربلا جناب زهير نزد عباس بن اميرالمؤمنين (عليهما السلام) آمد و عرض كرد: اي پسر اميرالمؤمنين (علیه السلام)! مي خواهم حديثي براي تان نقل كنم. حضرت عباس (علیه السلام) فرمودند: حديث را بگو كه زمان آن مي گذرد. جناب زهير عرضه داشت: اي اباالفضل (علیه السلام)! پدر تو چون خواست با مادرت أم البنين (علیها السلام) ازدواج كند برادر خود عقيل را خواست و فرمودند: براي من زني از خانواده شجاعان خواستگاري كن تا خداوند از او پسري دلير به من عطا فرمايد كه ناصر فرزندم حسين (علیه السلام) باشد، و او را در كربلا به نفس خويش مواسات كند، و پدرت تو را براي امروز ذخيره نمود. پس در حفظ حرم برادر و خواهران خود كوتاهي نكن. از شنيدن اين كلام چنان لرزه بر اندام قمر الحسین (علیهما السلام) افتاد، و چنان پاي در ركاب زد كه تسمه آن قطع شد و فرمود: اي زهير! «تشجعني في مثل هذا اليوم والله لاريتك شيئا ما رأيته قط؟» (۱۴) 👈 این است آن بصیرت در امر که حضرت باب الحسین (علیه السلام) با بیان حيدري اش آن را به اصحاب الحسین (علیه السلام) نیز می آموزد ... که آیا گمان می کنید عباس (علیه السلام) آن عبد صالح خدا، علت آمدنش که همانا فدایی شدن برای فرزند فاطمه (سلام الله علیها) است، آنی از یاد می برد که نیاز به تهییج و تشجیع در وادی طف داشته باشد؟! 🕋 🕋🔳 🕋🕋🕋 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
ا🕋🕋🕋 ا🕋🔳 ا🕋 ▫️ هنگامیکه حضرت عباس از حضرت سیدالشهداء (علیهما السلام) اذن میدان طلبید و به امر ایشان برای سقایت اهل حرم قدم بر میدان نهاد در جای جای این کارزار لم تهن و لم تنکل را معنا فرمود. «فلما اجاز الحسین (علیه السلام) اخاه العباس (علیه السلام) للبراز برز کالجبل العظیم و قلبه کالطود الجسیم» همچون کوه محکم با دلی مستحکم روی به میدان آورد و «کان فارسا هماما و بطلا ضرغاما و کان جسورا علی الطعن و الضرب فی میدان الکفاح و الحرب». در میانه میدان رجزی خواند و فدایی شدن خویش را ندا داد: «لَا أَرْهَبُ الْمَوْتَ إِذِ الْمَوْتُ رَقَى‏ حَتَّى أُوَارَى فِي الْمَصَالِيتِ لَقَا نَفْسِي لِنَفْسِ الْمُصْطَفَى الطُّهْرِ وَقَا إِنِّي أَنَا الْعَبَّاسُ أَغْدُو بِالسِّقَا وَ لَا أَخَافُ الشَّرَّ يَوْمَ الْمُلْتَقَى»‏ (۱۵)؛ ➖ يعنى هنگامى كه مرگ با من روبرو شود باكى از آن ندارم تا اينكه در ميان دلاوران داخل شوم. ➖ جان من به فداى جان مصطفى (صلی الله علیه و آله و سلم) طيب و طاهر باد. من همان عباس (علیه السلام) هستم كه آب براى فرزندان امام حسين (علیه السلام) مي برم. ➖ و در روز جنگ از شرّ دشمن خوفى ندارم. 👈 «نفْسِي لِنَفْسِ الْمُصْطَفَى الطُّهْرِ وَقَا....». ▫️ آن هنگام که ید یمین و یسارش را قطع کردند بار دیگر به همگان استقامت علی الدوام بر سبیل الحسین (علیه السلام) را نشان داد که الی الابد از پسر فاطمه (سلام الله علیهما) حمایت می کنم ولو همه هستی ام در این راه فدا شود که من برای همین فدا شدن برای وجود مبارک او آمده ام. «و الله إن قطعتموا يميني، إنّي أحامي أبدا عن ديني»‏ (۱۶) ▪️ استقامت در دین و دوری از هر گونه سستی و اهمال و کوتاهی در اطاعت امر مولا در علمداری علمدار حسین (علیه السلام) نیز متجلی شده است. ▫️ نقل است: «هنگامی که وسایل غارت شده کربلا را به شام نزد يزيد ملعون بردند، در میان آنها پرچم بزرگی بود، یزید ملعون و حاضران در مجلس دیدند همه پرچم صدمه دیده است، ولی محل حمل عَلَم و مقبض (جاييكه علمدار پرچم را مي گيرد) سالم است. آن ملعون با تعجب پرسید: این پرچم را چه کسی حمل می کرده كه جز مقبض جاي سالمي ندارد؟ پاسخ دادند: عباس بن علی (علیهما السلام)! یزید ملعون با تعجب گفت: «اُنظُرُوا اِلی هذَا العَلَم فَاِنَّهُ لَم یَسلَم مِنَ الطَّعنِ وَالضَّربِ اِلّا مِقبَضَ الیَدِ الَّتی تَحمِلُهُ»؛ به این پرچم بنگرید، که بر اثر صدمات نیزه و زدن شمشیر، جایی از آن سالم نمانده جز جاييكه پرچمدار آن را با دست حمل می کرده است. 👈 سالم ماندن مقبض این عَلَم، نشان از آن دارد که پرچمدار تمام ضربات نیزه و شمشیر را که بر دستش وارد می شده تحمل می کرده ولی پرچم را رها نساخته است. كه اين عَلَم آشكارترين نماد استقامت در راه اباعبدالله الحسين (علیه السلام) و فدايي شدن حضرت قمر بني هاشم (علیه السلام) براي مولايش بود. 🕋 🕋🔳 🕋🕋🕋 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
ا🕋🕋🕋 ا🕋🔳 ا🕋 ▫️ گواه دیگری بر استقامت مستدام عباس (علیه السلام) تا پای جان، سپر خونین مبارکی بود که عقیله بنی هاشم (علیها السلام) برای مادر مکرمه شان أم البنین (علیها السلام) به یادگار از کربلا آوردند و آن را تقدیم بی بی أم البنین (علیها السلام) نمودند تا حكايت از فدايي شدن علمدار و محقق شدن همه تعاليم أم البنين (علیها السلام) در حيات عباس (علیه السلام) بكند و دل مادر را به آرامش برساند. ▫️ آن زمان که خانم أم البنین (علیها السلام) از اولاد خویش و فدایی شدن آنان سوال نمود خانم عقیلة الحوراء زینب (سلام الله علیها) فرمودند: «قُتلوا أجمعين». گویی بانو أم العباس (علیهما السلام) خاطر مبارکشان با این کلام حضرت زینب (علیها السلام) آرام گرفت که اولادشان رسم بندگی و عبودیت خویش به جای آوردند و فدایی مولایشان گردیدند، عرضه داشتند: «روحي و أرواح الجميع فداءً للحسين (عليه السلام)»؛ روح من و ارواح تمام عالَمین همگی فدای حسین (علیه السلام)! چه خبر از سیّد و مولایم حسین (علیه السلام)؟ «فقالت زينب (عليها السلام): قتلوه عطشاناً. فشبكت أمّ البنين عشرها على رأسها، ونادت: واحسيناه. فقالت زينب (عليها السلام): يا أمّ البنين عندي لكِ ذكرى من ولدكِ العبّاس. فقالت: وأيّ شيءٍ هو؟ فنحّت زينب (عليها السلام) ملحفتها، وأخرجت لها درع العبّاس ملطّخاً بالدماء. فلمّا نظرت إليه أمّ البنين صاحت ووقعت مغمىً عليها». حضرت زینب (سلام الله علیها) فرمودند: ای ام البنین (علیها السلام)! نزد من یادگاری است از فرزندت عباس (علیه السلام). پس سپر آغشته به خون أبالفضل العبّاس (علیه السلام) را بیرون آورده و به حضرت أم البنین (علیها السلام) دادند. حضرت أم البنین (علیها السلام) با دیدن این سپر خونین، فریادی برآورده و بیهوش شدند. 👈 این سپر خونین برای مادر حضرت عباس (علیهما السلام)، نشان از ثمره یک عمر تربیت فرزندانش بود که قمر و نجومش را بلاگردان شمس کربلا کرده بود و آداب فدایی شدن را با تمام وجود، با قلب و زبان و جوارح و جوانح خویش به ایشان آموخته بود و می دید که چگونه در فدا شدن برای مولایشان سر از پا نشناخته و به آغوش مرگ شتافته اند. آن زمان که دیگر چشمان نافذ البصیره عباسِ علمدار (علیه السلام) در آن دشت بلا برای مولای غریبش خون گریست و برای همیشه آرام گرفت و فدا شد، آن چشمان نانجیبان حرامی كه از ترس او نمي خوابيدند، نیز خوابیدند، و چشم هاي ديگري بيدار ماند و خواب براي آنها دشوار گشت .... «اليوم نامت اعين بك لم تنم و تسهّد أخرى فعزّ منامها». ▫️ حضرت حامل اللواء، ساقی العطاشا (علیه السلام) نه تنها همه لشکر حسین (علیه السلام) بود، بلكه آرام جان حضرت عقیلة بني هاشم زينب كبري (سلام الله علیها) و پشت و پناه خیام و طفلان سیدالشهداء (علیه السلام) بودند و تا زمانی که قدم های عباس بن علی (علیهما السلام) در کربلا بر زمین واقع می شد اهل حرم در آرامش بودند. «عباس (علیه السلام) تسمع زينبا (علیها السلام) تدعوك مَن‏ لى يا حماى اذا العدى سلبونى؟» پس از شهادت عباس (علیه السلام) پشت و پناه زينب (علیها السلام) و حامی حضرت عقيله چه كسي باشد؟! ✍️ این دفاع از حرم رسول خدا و فرزندان فاطمه (سلام الله علیهم اجمعین) را أم البنین (علیها السلام) به فرزندانش آموخت. همان بانویی که اسوه خویش را در تربيت و ولايت و فدا شدن و فدا پروري بنت علی المرتضی زينب الكبري (علیهما السلام) معرفي كرده است. همان زینبی (علیها السلام) که همه هستی اش فدای برادر بود.... و اينگونه مقتل حسين (علیه السلام) مي خواند و خود را فدايي او معرفي مي كند: «وكانت زينب (علیها السلام) تقول: وا محمداه صلى عليك مليك السماء، هذا حسين (علیه السلام) مرمل بالدماء صريع بكربلاء، مقطع الأعضاء. مجزوز الرأس من القفا، مسلوب العمامة والردا، بأبي من معسكره نهبا، بأبي من فسطاطه مقطع بالعرا، بأبي من لا هو غائب فيرجى، ولا مريض فيداوى، أنا الفداء للمهموم حتى مضى، أنا الفداء للعطشان حتى قضى، انا الفداء لمن شيبته تقطر بالدما» (۱۷). 🕋 🕋🔳 🕋🕋🕋 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
ا🕋🕋🕋 ا🕋🔳 ا🕋 ✍️ حضرت أم البنين (علیها السلام) در خانه امام علی (علیه السلام) اين سيره خاتون را ديده است و شنيده است و الهام گرفته است و به ايشان اقتدا كرده و لذا اينگونه تربيت كرده است. ▫️ نقل است آن زمان که حضرت عقیله بنی هاشم (علیها السلام) به مدینه مراجعت فرمودند در منزلشان جلوس نموده و کسی را به حضور نمی پذیرفتند و مشغول اقامه عزا و ذکر مصیبت کربلا بودند که درب منزل به صدا در آمد. ➖ «فقالت فضة: من بالباب فانّ سيدتي زينب (علیها السلام) لا تريد أحداً يدخل عليها إلّا من فقدت لها عزيزاً في كربلاء»؛ بانو فضه پشت درب آمد و عرض کرد: مولایم زینب (علیها السلام) تمایل ندارند که کسی داخل منزل شود مگر کسی که عزیزی در کربلاء از دست داده باشد. ➖ خانم أم البنین (علیها السلام) فرمود: «قولي لسيدتك زينب (علیها السلام) إنّي شريكتها في هذا العزاء وأريد أن أدخل عليها لأساعدها فاني مثلها في المصاب»؛ به حضرت خانم زینب (علیها السلام) بگویید من شریک ایشان در این عزا و در این مصیبت مثل ایشان هستم. ➖ «فلما أخبرت فضة، زينب (علیها السلام) قالت: سليها من هي التي تكون مثلي في المصاب، ثم قالت: إن صدق ظني فانها أم البنين (عليها السلام)»؛ خانم عقیله بنی هاشم (سلام الله علیها) فرمودند از او سوال کن کیست که مثل من در مصیبت است؟ گمان می کنم او أم البنین (علیها السلام) است. ➖ فضه بازگشت و عرض کرد: «تقول سيدتي من أنت التي مثلها في المصاب؟» ➖ خانم أم البنین (علیها السلام) فرمودند: «إني الثاكلة أم المصيبة العظمى». ➖ فضه عرض کرد: «أوضحي لي؟» ➖ خانم أم البنین (علیها السلام) فرمودند: «الحزينة صاحبة الفاجعة الكبرى». ➖ قالت : «أوضحي لي من تكونين؟» ➖ خانم أم البنین (علیها السلام) فرمودند: «أو ما عرفتني، إنّي أم البنين (عليها السلام)». ➖ فقالت فضة: «لقد صدقت سيدتي في ظنها وإنّك ـ والله ـ كما تقولين، أم المصيبة العظمى والفاجعة الكبرى، ثم فتحت لها الباب. فلمّا دخلت استقبلتها زينب (علیها السلام) واعتنقتها وبكت وقالت: عظم الله لك الأجر في أولادك الأربعة. قالت: وأنت عظم الله لك الأجر في الحسين (عليه‌السلام) وفيهم، وبكت وبكى من كان حاضراً» (۱۸). حضرت أم المصيبة العظمى و الفاجعة الکبري بی بی ام البنین (سلام الله علیها) در فدایی شدن برای مولای خویش اباعبدالله الحسین (عليه السلام) اقتدا به حضرت ام المصائب زينب کبری (سلام الله علیها) به اتم و اکمل وجه كردند تا بتوانند فرزندان خویش را فدایی حسین (علیه السلام) پرورش دهند و برای همه خلق ،مکتب فدایی شدن را بنا نهند. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا ۱) سوره مبارکه فصلت، آیه ۳۰ ۲) سوره مبارکه النساء، آیه ۱۰۰ ۳) سوره مبارکه الحج، آیه ۵۸ ۴) الأمالی، للصدوق، ص ۴۶۲؛ بحار الانوار، ج ۲۲، ص ۲۷۴ ۵) بصائر الدرجات، ج۱، ص ۵۲۴ ۶) روضة الواعظین ج۱، ص ۱۸۳ ۷) اللهوف علی قتلی الطفوف، ص ۹۳ ۸) کامل الزیارات، ص ۲۵۷ ۹) ابصار العین، ص ۳۰ ۱۰) لسان العرب، ج۴، ص ۶۵ ۱۱) بحار الانوار، ج ۳۰، ص ۳۷ ۱۲) بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۴۱ ۱۳) اللهوف علی قتل الطفوف، ص ۸۸ و ۸۹ ۱۴) معالی السبطین، ص ۳۹۹ ۱۵) مناقب آل ابی طالب علیهم السلام، ج ۴، ص ۱۰۸ ۱۶) تسلیة المجالس و زینة المجالس، ج۲، ص ۳۰۹ ۱۷) مناقب آل ابی طالب علیهم السلام، ج ۴، ص ۱۱۳ ۱۸) أم البنین سلام الله علیها، النجم الساطع فی المدینه النبی الامین، ج۱، ص ۱۴۸ 🕋 🕋🔳 🕋🕋🕋 راه_ما_روشن_است ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ مداحی "یه دل خوشی داشتیم و بس" 🔻 با صدای میثم مطیعی "از راه دور سلام آقا سلامِ دل شکسته ها خدا بخیر بگذرونه این اربعین دور از شما..." 🚩 یاد خاطرات شیرین زیارت حرم اباعبدالله الحسین(ع) ┅═ 🌿🌸🌿 ═┅
☀️ ➕ درگذشت عالم مجاهد مبارز آيت ‏اللَّه "سيد محمود طالقاني" اولين امام جمعه تهران (1358 ش) ➕ اعلام شهادت خبرنگار و ديپلمات‏هاي ايراني در مزار شريف پس از گذشت يك ماه (1377 ش) ➕ آغاز نخستین کنگره بین المللی امامزادگان (1392ش) 🌙 ➕ ولادت حضرت امام "محمد باقر(ع)" به روایتی (57 ق) ➕ درگذشت "محمد بن عبداللَّه" معروف به حاكم نيشابوري محدث و فقيه مسلمان (405 ق) ➕ وفات "سيده نفيسه" عالمه‏ ي اسلامي (208 ق) ❄️ ➕ امضاي پيمان تاريخي "سَن ژِرمَن" ميان دولت اتريش و متفقين (1919م) ➕ برپايي اولين كنفرانس كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك) در بغداد (1960م) 📆 روزشمار: ▪️2 روز تا شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها ▪️17 روز تا اربعین حسینی ▪️25 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام ▪️26 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام ▪️31 روز تا وفات حضرت سکینه بنت الحسین علیها السلام
🌷میلاد با سعادت امام محمدباقر (ع)؛ شکافنده علوم ومخزن الاسرار توحید خجسته باد...
🌐 رئیس جمهور وارد طبس شد 🔻آیت اله رئیسی در سومین سفر استانی خود و در سفری از پیش اعلام نشده از طریق شهرستان طبس وارد استان خراسان جنوبی شد.
🔴 | آخرین وضعیت کرونا در کشور ✍️بیداری ملت @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مهلت ۲٠ روزه رئیس جمهور به پیمانکاران معدن زغال سنگ طبس برای تعیین تکلیف وضعیت زندگی و مسکن کارگران این معدن
سرلشکر قاسم سلیمانی: من در بین سیاستمداران دنیا، شخصیتی ندیدم که مانند رهبر معظم انقلاب اهتمامی با این حجم به توجیه و بصیرت‌زایی در جامعه داشته باشد. ۹۷/۹/۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️به یادِ سخن بیدار بخش حاج‌قاسم : باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم! آن‌کس که باید ببیند، می‌بیند...!