eitaa logo
کانال اطلاع‌رسانی سایت ره توشه
405 دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
16.6هزار ویدیو
1هزار فایل
ارتباط با مدیر کانال: @arhedayati
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت ترتیل و ترجمه صفحه ۲۸۱
‼️ حجاب اجباری، یا پوشش الزامی (بخش اول) ‍ ✔️ جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء، در روز دوشنبه ٢٣ آبان ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیۀ اهل‌ولاء برگزار شد. در جلسۀ مزبور، در پاسخ سؤال یکی از حاضران در مورد ملزم ساختن حکومت اسلامی زنان را به مراعات حدودی در پوشش، که این روزها از سوی برخی، از آن به «حجاب اجباری» تعبیر می‌شود، استاد مطالبی فرمودند که به بخشی از آن اشاره می‌شود: ↩️ الزام به مراعات حدودی در پوشش، از دو منظر قابل بررسی است. نخست اینکه آیا چنین کاری بر حاکم اسلامی جایز است و حقّ چنین الزامی را دارد و درصورت الزام، آیا همۀ خانم‌ها باید تمکین کنند. دوم اینکه عرف بشر در جهان امروز، به چنین حقّی برای حکومت‌ها قائل است و آیا چنین الزاماتی در سایر کشورها وجود دارد. ↩️ در جنبۀ نخست باید عنایت داشت که احکام دینی سه رده دارد: «احکام اوّلیّه» که مربوط به شرایط عادی است؛ «احکام ثانویه» که متعلّق به شرایط اضطراری است و «احکام حکومتی» که برای تأمين مصالح اجتماعی توسّط حاکم اسلامی وضع و مقرّر می‌شود. احکام اوّلیه مثل وجوب گرفتن روزۀ ماه مبارک رمضان یا پرداخت زکات و خمس بر مشمولان آنها. احکام ثانویّه، مثل واجب و حتّی جایز نبودن گرفتن روزۀ ماه مبارک رمضان بر شخصی که گرفتن روزه برای او ضرر دارد یا جایز و حتّی واجب بودن خوردن گوشت حیوان مرده بر کسی که از گرسنگی در معرض مرگ است و غذایی جز همان گوشت مردار در دسترسش نیست؛ صرفاً به‌مقداری که از مرگ نجات پیدا کند. احکام حکومتی مقرّراتی است که حاکم اسلامی بر اساس بررسی‌های کارشناسی متخصّصان هر حوزه، برای تأمین مصالح اجتماعی، در قالب قوانین و مقرّرات یا دستورات موردی، مقرّر می‌کند؛ از قبیل مقرّرات رانندگی یا ضوابط ساخت‌وساز بنا؛ که مجاز بودن شرعی حکومت اسلامی به وضع مقرّراتی در زمینۀ حدود پوشش و لباس و لازم الرّعایه بودن آن برای عموم شهروندان و واجب الرّعایه بودن شرعی آن برای شهروندان مسلمان و مؤمن، در این حوزه قرار دارد. ↩️ وجوب تبعیّت و مراعات این سه رده حکم بر شهروندان مسلمان و مؤمن در یک درجه است و نمی‌توان گفت که یکی واجب‌تر از دیگری است؛ یعنی احکام شرایط اضطرار همان‌قدر واجب است که در شرایط عادی، احکام اوّلیه واجب است و احکام حکومتی شرعاً همان‌قدر واجب است که احکام اوّلیه و ثانویه در شرایط خاصّ خود واجب هستند. توجّه به این نکته که گفتیم سبب می‌شود وجوب حکم را به محدوده‌ی احکام اوّلیه منحصر نپنداریم؛ بلکه بپذیریم که حاکم اسلامی یا حکومت و نظام اسلامی اگر به این تشخیص رسید که مصلحت جامعه در امری است، باید به آن حکم دهد و اطاعت از آن حکم بر همۀ مؤمنان و مسلمانان، شرعاً واجب و بر سایر شهروندان، قانوناً الزامی است. ↩️ پس حاکم اسلامی برای تأمين مصالح اجتماعی حق دارد قواعدی وضع کند؛ یعنی مثلاً می‌تواند بگوید این خیابان ورود ممنوع است و شما حق ندارید از این طرف وارد آن شوید. اگر کسی بگوید کدام آیه و کدام روایت نشان می‌دهد که پیغمبراکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در دوران حکومت خود مثلاً جلوی اسب‌ها را می‌گرفتند که از یک طرف داخل یک کوچه نروند تا شما هم به عنوان حکومت اسلامی شرعاً مجاز باشید با الگوبرداری از آن، چنین قانونی وضع کنید، پاسخ این است: هروقت مصلحت اجتماعی چیزی را اقتضاء کرد، نظام و حاکم دینی می‌تواند آن را الزامی کند. این مصلحت تابع شرایط زمان و مکان است و اقتضائات زمان و مکان با تحوّلات زندگی بشر قابل تغییرند. ↩️ از این الزامات نباید به «اجبار» که نوعی احساس منفی را القا می‌کند، تعبیر کرد. تعبیر «اجباری» که در مورد این قوانین به کار می‌برند، تعبیر مناسبی نیست. هیچ‌کس نمی‌گوید مقرّرات اجباری رانندگی. مقرّرات رانندگی، اجباری نیست؛ الزامی است و حکومت حق دارد برای تأمین مصلحت جامعه، چنین مقرّراتی وضع کند و اگر کسی بخواهد تخلّف کند، باید هم جلوی او را بگیرد و هم جریمه‌اش ‌کند. ↩️ مراعات الزامات قانونی برای همۀ شهروندان واجب است؛ یعنی در حکومت اسلامی نباید سر چهارراه بایستند و بگویند ببخشید! شما شیعۀ اثناعشری هستید تا من شما را که از چراغ قرمز رد شده‌اید، جریمه کنم یا مسیحی هستید، زرتشتی هستید یا لائیک هستید و لازم نیست جریمه شوید؟ خیر! الزامات اجتماعی مال همۀ شهروندان است. یک شهروند متدیّن، اطاعت از مقرّرات حکومت اسلامی را بر خود واجب شرعی می‌داند. امّا اینگونه نیست که اطاعت از این مقرّرات فقط بر متدیّنین یا مسلمانان لازم باشد. الزامات برای عموم جامعه است. مقرّرات راهنمایی و رانندگی، هم مال مسیحی است، هم مال یهودی است، هم مال زرتشتی است، هم مال مسلمان، اعم از شیعه و سنّی است و هم مال فرد لائیک است؛ مال همۀ افراد است. این الزامات اختصاص به فرد یا قشر خاصّی ندارد. ادامه دارد…. 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 https://ble.ir/ahlevelaa
‍ ‼️ حجاب اجباری، یا پوشش الزامی (بخش دوم) ✔️ در جهان امروز عرف عقلی در همۀ جوامع، وضع مقرّرات توسّط حکومت‌ها و ملزم بودن شهروندان به مراعات آنها را تأیید می‌کند و آن را از لوازم غیرقابل تفکیک حکومت می‌داند. کجای دنیاست که مردم الزامات قانونی نداشته باشند؟ الزامات قانونی برای تأمين مصالح اجتماعی، یک امر پذیرفتۀ عقلانی است. یکی از کارهای اساسی حکومت‌ها قانونگذاری و تعیین مقرّرات و الزاماتی است که مردم و شهروندان باید از آنها اطاعت کنند. ↩️ حال، یکی از این الزامات که در تمام دنیا پذیرفته شده، الزام در حدود پوشش است. کجای دنیا را سراغ دارید که در زمینۀ نوع پوشش، قانون و مقرّرات وجود نداشته باشد؟ در امریکا، در اروپا؟ کجای دنیا را سراغ دارید که بگویند هرکس هرطور خواست، بیرون بیاید؛ یک روز برهنه بیاید، یک روز پوشیده بیاید و قانونگذار با او کاری نداشته باشد؟ یک جا در دنیا نداریم. یعنی الزامات قانونی در زمینۀ نوع پوشش، همچون دیگر قوانین و مقرّرات اجتماعی، یک امر عقلایی است و همۀ عالم آن را پذیرفته‌اند. ↩️ حدّ و حدود این الزامات، در قوانین کشورها متنوّع است و در هر جامعه، بر اساس فرهنگ، روحیّات، تفکّرات، عقاید، باورها و سنّت‌های عمومی آن جامعه و بر مبنای فکری و عقیدتی و ارزش‌هایی که حکومت آن جامعه بر اساس آن شکل گرفته، مشخّص و معیّن شده است. این الزامات، هم نوع پوشش را تعیین می‌کند و هم حدود پوشش را. ↩️ قوانین در کشورهای غربی، هم کمتر از حدّ خاصی پوشیدن را ممنوع کرده است و هم بیشتر از حدّ خاصی را. حتّی در برخی کشورهای غربی حکومت به دخترها و زن‌ها می‌گوید اگر روسری سرت کنی، من اجازه نمی‌دهم در مدرسه یا دانشگاه تحصیل کنی. آیا این الزام در پوشش نیست؟ این در برخی کشورهای غربی به عنوان یک قاعده و الزام قانونی پذیرفته شده و همۀ شهروندان ملزم به رعایت آن هستند. متقابلاً اگر کسی بخواهد برهنگی کند، جلویش را می‌گیرند. آیا در واشینگتن، لندن، پاریس، برلین و دیگر پایتخت‌های کشورهای غربی،  مقرّرات اجازه می‌دهد شخصی برهنه و بدون پوشش به خیابان‌ها بیاید و پلیس مانع او نمی‌شود؟ مگر همان زنی که در راهپیمایی‌ هلند، به‌عنوان اظهار روشن‌فکری و مخالفت با حجاب اجباری، بالاتنه‌اش را برهنه کرد، پلیس همان کشور احضارش نکرد و با او برخورد قانونی نکرد؟ همۀ دنیا حد و حدودی در زمینۀ پوشش دارند. ⁉️ حال، باید پرسید وجود قانون در یک جامعۀ اسلامی در زمینۀ پوشش چه مانع شرعی و عرفی و عقلی دارد؟حدّ و حدود ضروری پوشش را هم باید دولتمردان، حکّام و نظام حکومتی، با توجه به مصالح اجتماعی و فرهنگ ملّی و دینی و بر اساس بحث‌های کارشناسی مشخّص کنند، و از آن حدود، نه بالاتر بروند و نه پایین‌تر بیایند، تا آن مصالح اجتماعی حفظ شود. ↩️ پس اصلاً بحث این نیست که حجاب در اسلام واجب است، یا واجب نیست و یا مستحب است. آیا کنیز باید حجاب را مراعات کند یا نکند، اهل کتاب موظّف به مراعات حجاب بوده‌اند یا نبوده‌اند و ... . اینجا اصلاً بحث وجوب حکم اوّلیّۀ شرعی حجاب مطرح نیست؛ بحث احکام حکومتی در جهت تأمين مصالح جامعه است. نگویید پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم این حد از پوشیدگی را کجا الزام کردند؟ امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در حکومتشان کجا الزام کردند؟ پاسخش این است: بسیاری از الزاماتی که قوانین دنیا بر اساس اقتضائات امروزی زندگی بشر برای تأمین مصالح پذیرفته‌اند، در شکل‌های ساده‌تر زندگی اجتماعی بشر وجود نداشت. مثل این است که بگوییم کجا امیرالمؤمنین علیه‌السّلام و پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم قوانین ایکائو را برای نوع پروازهای هواپیمایی وضع کردند؟! ↩️ هر روز که در زندگی اجتماعی، چیزی به‌عنوان مصلحت تشخیص داده می‌شود، برای تأمین آن مصالح، الزاماتی وضع می‌گردد. مصلحت‌سنجی هم همانطور که اشاره شد، مبتنی بر فرهنگ عمومی، باورها، اعتقادات، ارزش‌ها، سنّت‌ها و ... و مبتنی بر نظر کارشناسان انجام می‌شود. ادامه دارد….. 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 https://ble.ir/ahlevelaa
‍ ‼️ حجاب اجباری، یا پوشش الزامی (بخش سوم) الآن در صدد این نیستم که بگویم حدّ لازم برای تأمین مصلحت در جامعۀ ما این است که همه باید مقنعه و چادر داشته باشند یا این است که هیچ‌کس الزام نداشته باشد که موهای سرش را هم بپوشاند. این را باید حکومت، در قالب قوانین و بر اساس مبانی فرهنگی و ارزشی و اعتقادی، مشخّص کند. من می‌خواهم بگویم اصل اینکه حدودی برای پوشش وضع شود، شرعاً و عقلاً کار موجّه و درستی است. ↩️ نگوییم اجباری؛ بگوییم الزامی. بگوییم در زمینۀ پوشش، قوانین و مقرّراتی در جهت مصالح اجتماعی، مبتنی بر فرهنگ، سنّت و باورهای جامعه وضع می‌شود و همۀ مردم ملزم می‌شوند از آن قوانین اطاعت کنند. اگر کسی این را نپذیرد، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. اگر قرار باشد هر قانونی که در هر زمینه‌ای وضع می‌شود، بگویند اجباری است و ما تن به اجبار نمی‌دهیم، بی‌قانونی بر مملکت حاکم خواهد شد، این یعنی کشور بی‌قانون. کشور بی‌قانون را می‌توان اداره کرد؟ آیا چنان کشوری روی سعادت و پیشرفت را خواهد دید؟! با این منطق می‌توان سخنان یاوه‌ای را که علیه حجاب زده شده است، تبیین کرد و پاسخ داد. 📌 نکتۀ دیگر اینکه تخلّف از قوانین و الزامات، اوّلاً در قانون باید جرم‌انگاری شود؛ یعنی آن تخلّف در حدّ جرم شناخته شود؛ و ثانیاً، توسّط قانونگذار، مجازاتی متناسب با آن تخلّف یا جرم تعیین شود. مجازات جرائم ممکن است مربوط به حوزۀ حدود، دیات، قصاص یا تعزیرات و تنبیهات باشد. در تخلّفاتی که مشمول حدود، دیات و قصاص است، مجازات دقیقاً مطابق قانون شرع انجام و اعمال می‌شود، نه یک سر سوزن کمتر و نه یک سر سوزن بیشتر. ولی در مجازات‌های مربوط به تعزیرات و تنبیهات، حکّام و قضات، برای تعیین مجازات، برطبق قانون، دامنۀ اختیاراتی دارند و باید بسنجند که فرد متخلّف چگونه متنبّه و اصلاح می‌شود. هرکس به‌ شیوه‌ای اصلاح می‌شود؛ کسی با یک اخم کردن، کسی با یک توبیخ کردن، کسی با یک جریمه کردن، کسی با یک حبس کردن و... این تخلّفات و جرم‌ها، تنبیهات و مجازات‌هایی متناسب با خود را اقتضا می‌کنند و آن مجازات‌ها توسّط قانونگذار، در مسیر مصلحت فرد متخلّف و اصلاح او و همچنین برای در امان ماندن جامعه از آسیب‌های تخلّفات او، تعیین می‌شود. این وظیفۀ قانونگذاران و قضات حکومت است. ادامه دارد….. 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 https://ble.ir/ahlevelaa
‍ ‼️ حجاب اجباری، یا پوشش الزامی (بخش چهارم) 🌱 امّا وظیفۀ ما به‌عنوان اعضای جامعه، این است که ابتدا با تعامل محبّت‌‌آمیز، خیرخواهی خود را به شخصی که ناآگاهانه قوانین و الزامات پوشش را مراعات نمی‌کند، اثبات کنیم. او سر خشم آمده؛ سر لج افتاده. الآن اگر شما به او بگویی خانم حجابت را مراعات کن، این حرف تو مؤثّر واقع نمی‌شود که هیچ، لج او را هم شدیدتر می‌کند؛ بی‌ادبی و جسارت او را تشدید می‌کند. اوّل برو با او رفیق شو. هر یک از ما که عضو این مجموعه هستیم، ممکن است بتوانیم با یکی از انها رفیق شویم، به او نزدیک شویم، دوست صمیمی شویم، به او محبّت کنیم، به او کمک کنیم و دلش را فتح کنیم. 🌱 بارها خدمتتان عرض کرده‌ام؛ لازمۀ اصلاح یک شخص، این است که اوّل قلبش را فتح کنیم و درون دلش بنشینیم و بعد، با ادبیّات مناسب او، با فهم حسّ و حال او و با استدلال‌های متناسب با درک او، از داخل دل او با اندیشۀ او صحبت کنیم. وقتی که اندیشه‌اش تغییر کرد، طبیعتاً رفتارش هم تغییر خواهد کرد. بنابراین تا ما محبّتمان را به طرف اثبات نکرده‌ایم، امر و نهی‌هایمان هم چندان تأثيرگذار نخواهد بود. ↩️ البتّه نمی‌گویم به کسی که جسارت می‌کند و احکام دینی را زیر پا می‌گذارد، بخندیم و لبخند بزنیم. به‌گونه‌ای رفتار نکنیم که آنها تشویق شوند و احساس کنند کار خوبی کرده‌اند. در حدیث آمده است که: أَمَرَنا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنْ نَلْقَى أَهْلَ اَلْمَعاصِي بِوُجُوهٍ مُكْفَهِرَّةٍ: پیغمبراکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم امر می‌کردند که با اهل معصیت، با چهرۀ خندان، شاداب و تشویق‌کننده مواجه نشویم. طرف مقابلتان باید احساس کند که شما خوشحال نیستید که او چنین کاری می‌کند؛ امّا طوری هم رفتار نکنید که او سر لج بیفتد، کینۀ شما را به دل بگیرد؛ که اگر چنین شود، دیگر به هیچ شکلی نمی‌توانید اصلاحش کنید. نگویید جمعی راه افتاده‌اند که همه بی‌حجابند و من زورم به آنها نمی‌رسد. این جمع را تجزیه کنید. این جمع از تک‌تک افراد تشکیل شده است و هرکدام از آنها با یکی از ما نسبتی دارد. یکی از آنها خواهر من است، یا دختر من است، یا خالۀ من است، یا عمّۀ من است، یا هم‌کلاسی من است، یا همکار من است، یا همسایۀ من است، یا هم‌محلّه‌ای من است و ... آنها را تجزیه کنید و با یکایکشان وارد تعامل محبّت‌آمیز شوید، و سپس امر به معروف و نهی از منکر را با همان شیوۀ درستی که قبلاً عرض کرده‌ام، شروع کنید. 🌱 قرآن فرمود: الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ. همانطور که ملاحظه می‌کنید، اوّل فرمود بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ: مؤمنین و مؤمنات با هم دوستند؛ ولیِّ یکدیگرند؛ محبّ هم هستند، رابطۀ صمیمی دارند. وقتی این رابطۀ صمیمی برقرار شد، آنگاه: يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ. اینگونه وارد شوید. رفتار خشمگینانه، تند، با بداخلاقی، با توهین و ... قطعاً اثر عکس می‌بخشد. 🌱 راه درست، برقراری روابط صمیمی، محبّت‌آمیز، همراه با عطوفت، فروتنی و ادب است، تا کم‌کم راه برای گفتگوهای منطقی باز شود و طرف مقابل به این نقطه برسد که کارش درست نیست. همین‌که فهمید کارش درست نیست، کافی است. نخواهید از طرف مقابل اعتراف بگیرید که کارش خلاف بوده است. همین‌که ته دلش فهمید، دیگر رهایش کنید. به‌تدریج این بذر بار می‌دهد و این فرد تغییر می‌کند. امیدواریم بتوانیم درست رفتار کنیم و وظیفۀ دینیمان را به شایستگی ایفا نماییم. بقیه‌اش را هم به خدا و امام عصر ارواحنافداه که صاحب کل این عالم، این کشور و نظامند بسپاریم. ما کار خود را درست انجام دهیم. بقیه‌اش دیگر با خدا و حجّت خداست. ادامه دارد….. 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 https://ble.ir/ahlevelaa
‍ ‼️ حجاب اجباری، یا پوشش الزامی (بخش پنجم و پاياني) ‍ البتّه رسانه‌ها و کسانی که تریبون در اختیار دارند هم وظایفی دارند. انها هم باید منطق حجاب را تبیین کنند. همین موضوعی که الآن مطرح کردیم، یعنی نادرست بودن عقیده به اجباری بودن حجاب را تشریح کنند. همین بحث شاید کمتر در رادیو و تلویزیون تبیین شده باشد. کسی بیاید همین را با زبان منطق، استدلال و با ارائۀ نمونه تبیین کند. قانون‌های کشورهای مختلف را بیاورد، برای مردم بخواند و بگوید این قانون مال این کشور است، این قانون مال آن کشور است. ببینید! همه راجع‌به پوشش قانون دارند. بعد هم توضیح بدهد که قوانین پوشش در کشورهای مختلف، متنوّع است و تنوّع آن هم ناشی از فرهنگ و باورها و سنّت‌های هر یک از این کشورهاست. ↩️ ما هم یک کشور هستیم و طبیعتاً اگر حکومت لائیک هم بر ما حاکم باشد، قطعاً برای نوع پوشش ضابطه‌ای می‌گذارد. پس ما هم می‌توانیم برای پوشش ضابطه‌ای داشته باشیم. این ضابطه مبتنی بر فرهنگ ما، سنّت‌های ملّی ما، باورهای دینی ما و ... است. بعد هم توضیح بدهد که باید مقرّرات معقولی در بارۀ مسائل مختلف مربوط به پوشش وضع شود و شکل اعمال و اجرا و مواجهه با متخلّفان که وظیفۀ ضابطین قانونی است، هم درست تعریف شود. سپس توضیح دهد که شیوۀ درست برخورد آحاد جامعه با کسانی که پوشش الزامی را رعایت نمی‌کنند، برقراری روابط صمیمی، محبّت‌آمیز، همراه با عطوفت، فروتنی و ادب است، تا کم‌کم راه برای گفتگوهای منطقی باز شود و لااقل طرف مقابل به این نقطه برسد که کارش درست نیست. البتّه حساب افراد آلوده‌دامنی که اجیر دشمنند و با گستاخی به جنگ دین و ملّت و نظام آمده‌اند، از کسانی که فریب خورده و احساساتشان تحریک شده و روسری از سر برداشته‌اند، جداست و با آنها باید برخورد قاطع قانونی شود. 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 https://ble.ir/ahlevelaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین حسینی: ۳۰۰ میلیون جریمه کمیته انضباطی را پرداخت می‌کنم و فدای سر آن هوادار خانم. 👇👇👇👇👇👇👇 چقدر وقیح و بی غیرت. با پول این ملت گردن کلفتی