🔘 مادری؛ مرحلهای از بلوغ و تعالی زن
📌دکتر راحله کاردوانی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖مادری در دو ساحت کلی «ذاتگرایانه» و «برساختگرایانه» معنا شده و تحولات آن تحلیل شده است.
🔖 در رویکرد ذاتگرایانه یا طبیعتمحور، مادری بخشی از هویت جنسیتی زن و امری طبیعی، غریزی و فطری او معنا میشود و فاصلهگرفتن از این امر آسیب بهشمار میآید.
🔖 در رویکرد دوم که رویکرد برساختگرایانه است، به موضوع مادری اینگونه نگاه میشود که ما در طول تاریخ بدون هیچ مبنای طبیعیِ خیلی پررنگی، زنان را با برساخت اجتماعی به مادری مجبور کردهایم و آنها را در نقطهای قرار دادهایم که مادری را تنها مسیر پیشِ روی خود در جامعه و خانواده ببینند.
🔖 بهنظر میرسد ما در تحلیل معنای مادری و تحولات آن به چهارچوب و رویکرد سومی نیاز داریم که من آن را رویکرد تلفیقی میدانم. این رویکرد علیرغم اینکه زمینههای طبیعی، فطری و خاص وجود زنان را به امر مادری انکار نمیکند، بحث برساخت ابعاد و مصادیق مادری را هم درنظر میگیرد. به این معنا که باید مادری را مرحلهای از بلوغ و تعالی زن دانسته که هر زنی به دلیل پاسخ صحیح به طبیعت خود، میتواند مراحلی از بلوغ و تعالی را طی کند.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#راحله_کاردوانی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 ما در فهم خانواده در گذشتۀ ایران، به غربزدگی دچاریم
📌دکتر وحید شالچی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 وقتی ما از خانوادۀ گسترده در ایران امروز صحبت میکنیم، باید به این نکته توجه کنیم که اصلاً با وضعیت یکسانی روبهرو نبودهایم؛ یعنی برحسب شیوۀ معیشت و سبک زندگی و طبقه و حتی منطقه و قومیت، تفاوتهای جدی وجود داشته است.
🔖 ما دربارۀ خانواده در گذشتۀ ایران، به مقداری غربزدگی دچاریم؛ به این معنا که تصور ما از این پدیده، ناشی از متون ترجمهای است و اعتبار این متون که در حوزههای مختلف تمدنی نوشته شده، در جهت فهم گذشتۀ ایران محل تردید است.
🔖 برای نمونه، گفته میشود ما در گذشته پدرسالاری خشنی را شاهد بودهایم و زن اختیاری نداشت و مردها هم ازدواجهای مکرر میکردند و برای اعمال اقتدار خود از خشونت فیزیکی در خانواده استفاده میکردند.
🔖این تصور بسیار تصور شرقشناسانهای است؛ یعنی بر حسب همان دوگانگی شرق و غرب و ظاهرشدن شرق در نقش دیگریِ غرب شکل میگیرد و طبعاً شرق جایی برای هوسرانی و اقتدار غیر عقلانی است.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#وحید_شالچی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 فهم از خشونت در هر فرهنگی متفاوت است
📌دکتر سمیه عربخراسانی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 فهم از خشونت در هر فرهنگی و در نسبت میان زنان و مردان متفاوت است.
🔖 برخی استفاده از کلمات تحقیرآمیز را مصداق خشونت روانی میدانند و برخی خشونت جسمی را تا حدی معمول و بهنجار میدانند.
🔖 این فهم چنانچه میان زنان و مردان بهعنوان مشهورترین گروهی که خشونت میان آنان مطالعه شده، تا حدودی یکدست و مورد توافق باشد، مسئلۀ خاصی ایجاد نمیکند. به این معنا که اگر زنان یا مردان استفاده از کلمات نامناسب را در محاوره مصداق خشونت بدانند یا زنان و مردان حدودی از خشونت جسمی را معمول رابطۀ همسرانه بدانند، مشکل خاصی در ارتکاب یا عدم ارتکاب آن بهوجود نمیآید.
🔖در این نوع خشونت زمانی مسئله ایجاد میشود که یکی از دو طرف، این نوع خشونت را خشونت نداند؛ بلکه تضییع حق و لطمه به شخصیت خودش تلقی کرده و در مقابل آن واکنش نشان بدهد. تفاهمنداشتن در معنا و مصداق خشونت، خودش سبب ایجاد خشونت میشود.
🔖 این رویه در میان بسیاری از زنان و مردان وجود دارد که یکی فعلی را مصداق خشونت میداند و دیگری نمیداند و دربرابر اعتراض طرف مقابل مقاومت میکند. اینکه چطور این عدم تفاهم ایجاد میشود، مطلب جداگانهای است.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#سمیه_عرب_خراسانی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 عشق پخته؛ گامی در مسیر شناخت خود و دیگری
📌دکتر منصورهسادات صادقی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 افراد در عشق پخته دنیای نادرست قبلی خود را رها کرده و برای خود دنیای جدیدی میسازند که شامل انواع صمیمتها میشود و از همه مهمتر اینکه تعهد را در خود تقویت میکنند؛ یعنی صمیمیتهای جسمی، جنسی، عاطفی، معنوی، شناختی و روانشناختی در کنار هم قرار گرفته و آن عشق را تشکیل میدهد.
🔖 در اینجا افراد میتوانند بگویند که من خودم را شناختم، تو را هم شناختم و به تو اعتماد دارم و میدانم که تو به من آسیب نمیزنی. به معنای دقیق کلمه یعنی من از تو حس امنیت میگیرم و به تو حس امنیت میدهم. عشق واقعی همین است.
🔖 اما افراد در عشقهای ناپخته و شیفتگیهای زودرس به شناخت نمیرسند، بلکه میتوان گفت بیشتر، بُعدهای هیجانی است که میتواند بر اثر جذابیتهای جسمانی، جنسی یا هیجانات ناپایدار باشد و معمولاً در روابط کوتاهمدت دیده میشود. حتی در ازدواجهایی که افراد، شناخت دقیقی از هم ندارند، هرچه جلوتر میروند، بیشتر دچار مشکل میشوند و از هم فاصله میگیرند.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#منصوره_سادات_صادقی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 الگوی سوم زن مسلمان؛ یعنی تسلیم دوگانۀ منحرف شرق و غرب نشدن
📌دکتر زهرا داورپناه در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 نقشآفرینان ما بعضاً در قلبشان به الگوی زن شرقی اعتقاد دارند، پس برای تغییر اوضاع جامعه و زنان تلاش نمیکنند. درمقابل، گروه دیگری به الگوی غربی بهعنوان تنها راه ممکن میاندیشد و متأسفانه از الگوی غربی هم صرفاً تقریر فمینیستی سطحی را میشناسد.
🔖 اما الگوی سوم به قابلیتهای انسانی زن اشاره میکند که به دلیل بهرهمندی از گوهر الهی نفس میتواند از محدودیتهای جاهلانه یا واقعی اما مادی فراتر برود و در ساحتهای مختلف به کمال برسد.
🔖الگوی سوم یعنی تسلیم دوگانۀ منحرف غرب و شرق نشدن و قدمگذاشتن در صراط مستقیمی که حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها) در آن قدم زدهاند. الگوی سوم دعوت به این است که ما به بهانۀ زنبودن، از حیات فاطمی طفره نرویم یا زنانمان را محروم نکنیم.
🔖 الگوی سوم یعنی مادری، همسری، فعالیت علمی، اقتصادی، سیاسی همه و همه میتوانند خیر باشند به شرط حیات موحّدانه؛ ولی نگرش مادی غربی، زنان را از ساحت خانواده محروم میکند و نگرش مادی شرقی آنان را به موجوداتی بیارزش و صرفاً «در خدمت دیگری» بدل میکند و هر دو موجب میشوند زندگی زنان حیف شود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#زهرا_داورپناه
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 سیاستگذاریهای رسانه؛ تعیینکنندۀ اصلی در بازنمایی تصویر زن
📌دکتر تینا امین در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖زمانی که شخصیت زن از ساختار رسانه بررسی میشود، نباید فراموش کرد که اینها شخصیت و هویت زن موجود در جامعۀ ما نیست؛ بلکه چیزی است که رسانه بهخاطر سیاستگذاری خاص خود، تمایل دارد آن را بازنمایی کند.
🔖 چیزی که از اینجا برمیآید، این است که بین کنشگرانی که در مسیر حلقۀ واسط رسانه کار میکنند، چنددستگی و نبود نظارت مستقیم و بیهدفی وجود دارد؛ چراکه میبینیم سلیقههایی که اعمال میشود، هدفمندی خاصی برای بازنمایی زن نشان میدهد.
🔖 اینکه زن در نقش مادر باید نمایش داده شود یا بهعنوان شیرازۀ نگه دارندۀ خانواده نشان داده شود، بهتنهایی امر بدی نیست؛ اما اینکه چگونه این تصویر را نشان میدهند و به تناسب مادربودن احیاناً ضعف در جامعۀ پدرسالار، دربرابر همسر، نداشتن قدرت تصمیمگیری، نداشتن مدیریت خانواده، شکست عاطفی دربرابر مشکلاتش با همسر، ناتوانی در تربیت فرزند و... را نشان میدهند، دیگر چه کمکی به بازنمایی نقش مادر میکنند؟
🔖 با این تصویر، مادری ضعیف در جامعه نشان داده میشود. بنابراین اگر قرار است زن در جایگاه مادر نشان داده شود، اصلاً قوی عمل نشده است. همیشه چنددستگی بین اینها نمایش داده میشود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#تینا_امین
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 نقش ارشادی؛ امری مغفولشده در رسانه
📌خانم مریم مذحجی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 در رسانۀ ملی چهارچوب و سیاستی باید حاکم باشد که به نیازها و مصلحتهای مخاطب توجه کند؛ اما علاوهبر تلاشهایی که در این سالها انجام شده، شخصاً فکر میکنم بهسمت مخاطبگرایی میرویم.
🔖 یعنی آن چیزی که مخاطب میپسندد و ممکن است تعقیبش کند و آن را ببیند. درواقع اینها به ترجیحات افراد تأثیر میگذارد و بازنمایی نقش زنان شاید تابعی از اینها باشد.
🔖 بهنظر من در رسانه تقریباً هدف برنامهسازان و نه مدیران، این است که کارهایشان دیده شود و چیزی دیده میشود که عمومیت داشته باشد.
🔖این در حالی است که نقش رسانه آموزش دادن است. ما برای رسانه نقش ارشادی قائل هستیم که مقدار زیادی مغفول واقع شده است.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#مریم_مذحجی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 قابل جمعبودن ازدواج با ادامۀ تحصیل
📌 گفتاری از دکتر امیرحسین بانکیپورفرد در ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 امروزه مسئلۀ اصلی دختران پس از دریافت دیپلم، ازدواج نیست؛ بلکه مسئلۀ اصلی آنها ورود به دانشگاه و ادامۀ تحصیل است. آنها میخواهند تا مراحل عالی تحصیلی بروند. همین دغدغۀ تحصیل، باعث شده است که دختران تمرکز خود را بر تحصیل بگذارند و در فکرکردن به ازدواج، جدی نباشند.
🔖 البته تحصیل دختران امری بسیار پسندیده است. استراتژی نظام برای مسائل زنان، مثل قبل نیست که استراتژی اصلی، آزادی زن بود. استراتژی اصلی برای زنان، تعلیم و تربیت آنان است. ریشۀ اصلی ظلمهایی که در طول تاریخ به زنان شده است، ناآگاهی آنها بوده است. هرچه زنان از نظر علمی، آموزشی، شناختی و معرفتی، بیشتر تربیت شوند، این ظلمها برطرف میشود.
🔖 خانمها میتوانند هم تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و هم ازدواج کنند، آنها نباید تحصیلات دانشگاهی را مانع ازدواج خود بدانند. اتفاقاً سلامت دختر در این است که در دوران دانشجویی ازدواج کرده باشد. محیط دانشگاه، محیطی مختلط است و جوانهای دانشجو در اوج سن غریزی و احساسات عاطفی دائماً با یکدیگر هستند. پس ادامۀ تحصیل و ازدواج، قابلجمع هستند.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#امیرحسین_بانکی_پور_فرد
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 شکاف نسلی؛ چالش مهم امروز خانوادهها
📌 گفتاری از دکتر عالیه شکربیگی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 امروزه درونیکردن فرهنگ و ارزشها صرفاً در نهاد خانواده صورت نمیگیرد. برای نمونه، در کشور ما بسیاری از ارزشهایی را که درگذشته نهاد خانواده ایجاد میکرد، امروزه نهادهای مکمل خانواده همچون مهدکودکها آن را برعهده گرفتهاند و کودک ارزشهای خود را در این مکان میآموزد.
🔖 کودکی که والدین خود را ندیده، برقراری ارتباط عاطفی با والدین برای او دشوارتر میشود. امروز با حضور زنان در عرصۀ عمومی، سرمایۀ اجتماعی والدین در خانواده کاهش پیدا کرده است. کنارهمنبودن باعث کاهش ارتباط عاطفی میشود و اگر هم ارتباطی شکل بگیرد، احتمالاً خیلی ضعیف است.
🔖 یکی از آسیبهایی که در همینجا بهوجود میآید، شکاف نسلی است. خانوادهها شکایت میکنند که چرا فرزندان حرفهای ما را نفهمیده و در دنیای دیگری هستند. حال آنکه اگر بر عملکرد والدین توجه شود، مشخص میشود که برخی مواقع خود والدین مقصر هستند؛ برای مثال وقتی فرزند در کنار والدین نباشد، درونیکردن ارزش خانوادگی را از آنها نمیآموزد، حال آنکه این وظیفۀ پدر و مادر بوده که این ارزش را در درون فرزند قرار دهد.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#عالیه_شکربیگی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 خانوادۀ کوچک؛ رهاورد حاکمیت گفتمان فردگرایانه
📌 یادداشتی از محمدصابر اسدی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 توسعهیافتگی و الگوهای توسعه موجب تحولات عمدهای شده که مهمترین آن حاکمیت گفتمان فردگرایانه در فضای جامعه است. این گفتمان بهتدریج تغییرات اساسی را در خانوادۀ ایرانی ایجاد کرده که بارزترین تحولات آن در حوزۀ ابعاد خانواده، سبک زندگی، روابط درونی اعضا، جایگاه جنسیتی و توزیع قدرت بوده است.
🔖 درواقع قناعت، سلسلهمراتب خانوادگی، تمایز نقشها، سازش و نظارت اجتماعی که از ویژگیهای اصلی خانوادۀ ایرانی بهشمار میرفت، جای خود را به سبک زندگی مصرفی، توجه به خود، برابری نقشها و نادیدهگرفتن سلسلهمراتب خانوادگی داده است.
🔖 این تحولات نقش مهمی را در رفتار باروری خانواده به شکلی بهجای گذاشته که نَوددرصد زوجهای جوان تهرانی که یک فرزند دارند، تکفرزندی را بهعنوان هنجار پذیرفته و خانوادۀ کوچک، آرمان آنها بهشمار میرود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#محمدصابر_اسدی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 عملکرد بانکهای خصوصی؛ عاملی مهم در بروز تورم
📌 دکتر حسین صمصامی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 نقدینگی بهخاطر عملکرد بیرویۀ بانکهای خصوصی دربارۀ خلق پول اتفاق میافتد. حال چرا ما یقۀ آنها را نمیگیریم؟ ما حقوق مردم را تثبیت کردهایم و بودجۀ جاری را از 111درصد، به 5درصد تبدیل کردهایم و افتخار هم میکنیم که سال دیگر حقوق کارمندان را 10درصد بیشتر افزایش نمیدهیم و مردم یک سال تحمل کنند.
🔖 اما آن بانکهای خصوصی که میلیاردمیلیارد وام میدهند و منافع زیادی از جامعه میبرند و تورم را به این جامعه تحمیل میکنند، باید لذت ببرند؛ چون زور ما به آنها نمیرسد؛ اما زور ما به کارمند میرسد و میتوانیم به او بگوییم که وضع همین است؛ چون بودجه دست من است و میتوانم به کارمند بگویم حقوق تو را این مقدار تعیین کردهام و اگر نخواستی برو!
🔖 طبیعتاً اثر نقدینگی عملکرد بانکهای خصوصی بیشتر است. حال آیا این عدالت است که در این اوضاع حقوق کارمند 10درصد بالا برود و بانکهای خصوصی هم رها باشند و در جامعه خلق پول کنند؟
🔖 حتی اگر فرض کنیم که خلق پول، عامل اصلی تورم بوده، باز هم اینجا داریم اشتباه میکنیم؛ یعنی دولت بهجای این کارها باید حقوق مردم را نسبتبه تورم تعدیل کند و اگر فکر میکند نقدینگی عامل تورم است و بودجه عامل تورم نیست، اینطور نیست؛ بلکه عامل تورم، عملکرد بانکهای خصوصی است. شما حق مردم را به آنها بدهید و از آن طرف، یقۀ بانکهای خصوصی را بگیرید.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#حسین_صمصامی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 ترسیم چهرهای منفی از زنان خانهدار در صداوسیما
📌 یادداشتی از هادی غیاثی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖انتظار از تلویزیون در جایگاه رسانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران این است که بازنمایی نقشهای جنسیتی زنان مبتنیبر اصول اسلامی باشد و با اصالتدادن به نقشهای خانوادگی آنان صورت پذیرد. چنین انتظاری که از رسانۀ ملی میرود، با رسانههای جهان متفاوت است.
🔖 اما در غالب فیلمهای صداوسیما زنان خانهدار، زنانی درگیر با رشتهای بیپایان از کارهای منزل نشان داده میشوند که بدون هیچگونه احساس خوشایندی، آنها را تکرار میکنند؛ زنانی که حسرت تحصیلات دانشگاهی و استقلال مالی آنها را فرسوده است. نمایش چهرۀ بینشاط، با سطح فهم و سواد پایین از زنان خانهدار احساس بیفایدهبودن را به این قشر القا میکند.
🔖 سریالهای تلویزیونی نهتنها تصویر زنان در خانه را منفی نشان میدهند، بلکه از حضور اجتماعی زنان تصویری آرمانی بازنمایی میکنند؛ رفتار درست با فرزند، آرامش روحی، ارزش اجتماعی، احساس اعتمادبهنفس، قدرت گفتوگو، مهارتهای شیک مانند نویسندگی، شعرسرایی، هنرشناسی، از ویژگیهایی هستند که بهنظر میرسد برای خنثیکردن همۀ مباحث کارشناسی در ارزشگذاری به نقشهای خانگی زنان کافی باشند. اینگونه بازنمایی درحالی است که اصالتدادن به نقشهای خانوادگی زن در اسلام مبتنیبر مبانی اصیل و درخشان است.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#هادی_غیاثی
🌐 @rouyesh_andisheh
💢 بازتاب انتشار پنجمین شماره ماهنامه رویش اندیشه با موضوع تشکیل و تحکیم خانواده:
✅ خبرگزاری حوزه:
🌐 https://hawzahnews.com/xbJZW
✅ خبرگزاری رسا:
🌐 https://rasanews.ir/fa/news/708842/پنجمین-شماره-ماهنامۀ-رویش-اندیشه-با-موضوع-تشکیل-و-تحکیم-خانواده
✅ کانال جامعه الزهرا(س) قم:
🌐 https://eitaa.com/jz_news
✅ خبرگزاری کار ایران(ایلنا):
🌐 https://www.ilna.news/بخش-فرهنگ-هنر-6/1227881-شماره-تازه-ماهنامه-رویش-اندیشه-منتشر-شد
✅ پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح انسانی اسلامی:
🌐 http://ihkn.ir/?p=27999
✅ پایگاه خبری - تحلیلی قدس آنلاین:
🌐 https://www.qudsonline.ir/news/797719/پنجمین-شماره-ماهنامۀ-رویش-اندیشه-منتشر-شد
✅ مدرسه تخصصی فقه نظام:
🌐 https://b2n.ir/s56104
#رویش_اندیشه
#ماهنامه
#خانواده
🔲 با ما همراه باشید
🌐 @rouyesh_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دکتر مریم اردبیلی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
📌 مدیریت شهری خانواده محور؛ تجلی خانواده در جایگاهی رسمی و قانونی
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#مریم_اردبیلی
#کلیپ
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 ضرورت اصلاح ساختار اقتصاد ایران
📌دکتر محمدجواد توکلی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 متأسفانه سیاستهایی که ما در این سه دهۀ اخیر بیشتر بر آن تمرکز کردیم، رویکردی نئوکلاسیکی داشته و عمدتاً مبتنیبر سیاستهای قیمتی بوده است؛ یعنی ادعا این بوده که اگر ما قیمتها را اصلاح کنیم، رفتار درست میشود؛ حال این قیمت، خواه قیمت حامل انرژی باشد، یا قیمت ارز.
🔖 درحالیکه اقتصاد ایران مشکلات ساختاری و نهادی دارد. به تعبیر نهادگراها تا وقتی کارخانهها یا تولیدگران توانمند نشوند، تغییر قیمتها جواب نمیدهد.
🔖 به طورکل اصلاً صنایع در اقتصاد ایران بر رانت انرژی بنا شده و اگر فقط گفته شود نرخ ارز را درست میکنیم و آن را بالا میبریم تا اصلاح شود، اصلاً کار صحیحی در اقتصاد ایران نیست.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#محمدجواد_توکلی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 معیارهای سن مناسب برای ازدواج
📌 یادداشتی از منصور لطفی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 ازدواج و تعیین سن مناسب برای آن، میتواند با معیارهای اساسی و بنیادی همراه باشد تا افراد، ویژگیها و امکانات خود را با این معیارها محک زده و در صورت مساعدبودن اوضاع، به امر ازدواج اقدام نمايند. این معیارها عبارتند از:
🔖1. كسی كه میخواهد ازدواج كند، لازم است تا به بلوغ جنسی رسيده باشد؛ يعنی در درون خود، علاقه و نياز به جنس مخالف را احساس كند.
🔖 2. سرپرست خانواده بايد به مرتبهای از بلوغ عقلی رسيده باشد كه بتواند توانايی ادارۀ اين مجموعه را داشته باشد، وگرنه اين خانواده دچار هرجومرج و بحران مديريتی خواهد شد.
🔖 3. موفقيت ازدواج به برخورداری همسران از استعدادها و ظرفيتهای عاطفی مطلوب برای تبادل احساسات مثبت در تعاملات مشترك خانوادگی وابسته است.
🔖 4. رشد اجتماعی فرد كه طی فرايند جامعهپذيری شكل میگيرد، در قالب ويژگیهايی همچون قدرت تشخيص وظايف و مسئوليتها، قدرت انتخابگری، اعتمادبهنفس، انجام كنشهای متعارف، استقلال نسبی در انجام وظايف، مسئوليتپذيری و... ظهور میيابد.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#منصور_لطفی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 جنبش فمینیستی؛ بازی در زمین نظام سرمایهداری
📌 حجتالاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایینژاد در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 از نیمۀ قرن 19 به بعد، با بروز انقلاب صنعتی، بازارهای بینالمللی و جهانی به روی صنعت باز شد و ناگهان نظام سرمایهداری تکان جدی خورد و به دلیل نیاز به نیروی کار کلیدواژۀ برابری از اینجا به راه افتاد و از نظر آنان همۀ انسانها با هم برابر شدند.
🔖 به همین ترتیب آنان قائل شدند که زنان هم باید بیایند و در نظام جدید نقشآفرینی کنند. در این نظام رقابتی سرمایهداری که همهچیز باید در خدمت موازنۀ عرضۀ کالا و تقاضا باشد، زنان هم باید بهعنوان نیروی تولید در بازار کار حاضر باشند تا ارزش کارِ کارگر پایین بیاید و معادلۀ عرضه و تقاضا بههم بخورد تا صنعت بتواند جان بگیرد.
🔖 به مجرد اینکه «برابری» به مثابه ارزش وارد ادبیات مدرن و نظام سرمایهداری شد، جریان فمینیستی راه افتاد. به عبارت دیگر اگرچه جنبش فمینیستی ظاهراً علیه سرمایهداری به راه افتاد، متوجه نشدند که دارند در زمین نظام سرمایهداری بازی میکنند.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#محمدرضا_زیبایی_نژاد
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 تورم به مثابۀ یک مالیات تحمیل شده به عموم مردم
📌حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیدهادی عربی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 یکی از ابزارهای بهبود سیاست و توزیع درآمد این است که از ثروتمندان مالیات بیشتری گرفته شود و به اقشار کمدرآمد توزیع شود؛ اما مسئله این است که الآن در این اوضاع، خود دولت اساساً مقصر بوده و این تورم را ایجاد کرده است.
🔖درواقع تورم مثل مالیاتی است که از همه گرفته میشود و دولت آن را با سوءمدیریت خود بر همه تحمیل کرده است. این مسئله، فقیر و غنی را دچار مشکل کرده است. غنی هم قدرت خرید کمتری پیدا کرده است. اینکه دارایی او افزایش پیدا کرده، درست است؛ اما تنها به لحاظ قیمت اسمی افزایش پیدا کرده است.
🔖 بنابراین اگر دولت بخواهد مالیات دیگری هم از اقشار ثروتمند بگیرد، باید پرسید به چه دلیلی میخواهید از او مالیات بگیرید؟ اینها که مسئول افزایش قیمت نیستند. چرا باید جریمه شوند؟ شما مقصر بودید و با بیتدبیری و افزایش بیرویۀ نقدینگی باعث شدید که این اختلافات به وجود آید.
🔖 اگر ما در اوضاع تورمی نباشیم، اصل این سیاست درست است و شما برای بازتوزیع، مالیاتهایی را از ثروتمندان میگیرید؛ اما این درست نیست که با سوءتدبیر خود، مشکلی را درست کنید و بعد هم بار آن را بر اشخاص دیگری بگذارید و تحمیل کنید.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#سیدهادی_عربی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 نگاه ابزاری؛ مانعی در جهت معنابخشی به هویت زن
📌 یادداشتی از دکتر محمدصادق هدایتزاده گشتی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 اگر در نظامی ارزشهای معنوی حاکم نباشد و همچنین خدا در دلها جایی نداشته باشد، مرد با تکیهبر قدرت جسمانی، راه خود را برای ظلم و تعدّی به زن باز میبیند.
🔖 برای آنکه زنان بتوانند از هویت، امنیت و شخصیت و سرمایۀ فرهنگی متناسب و درخور شأن خود برخوردار باشند، برای حمایت از آنها هم باید دخالت قانونی صورت بگیرد و هم آگاهی مردم دربارۀ این موضوع ارتقا یابد.
🔖 تا زمانی که نگاه جنسیتی و ابزاری به زنان وجود داشته باشد، زنان به انسانهایی ناکام تبدیل خواهند شد؛ چون اجازه ندارند در معنادادن به هویت خود نقشی ایفا کنند. درنتیجه وقتی نمیتوانند در قالب طرحها و اهداف به هویت خویشتن معنا ببخشند، ناگزیر واقعیت وجودی خود را در مسائل پیشپاافتادهای خلاصه میکنند که از آنها توقع میرود و جامعه نیز برای اهداف خود آن را تفسیر میکند.
🔖 در این تفسیر، زن موجودی در خود است نه برای خود. این فرودستی در ساختار جامعه و دورماندن آنان از عرصۀ رقابت، باعث میشود نابرابری تشدید گردد. ازاینرو نگاه ابزاری به زن باید تغییر کرده و اصلاح شود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#محمدصادق_هدایت_زاده
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 ما در ساختارهای خود به نهادی به نام خانواده رسمیت جدی نمیدهیم
📌 دکتر مریم اردبیلی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 ما در دوران مدرن بهشدت خدادولت شدهایم؛ یعنی دولت همهچیز شد و اگر هم مثلاً قرار بود خانواده وضع خوبی پیدا کند، دولت باید دستی به سر و گوش آن میکشید.
🔖 مثلاً ما در اینجا ایراد میگرفتیم که دولتمردان موضوع خانواده و ازدواج و طلاق را در دستور کار قرار ندادهاند و به همین دلیل وضع خانواده خراب شده است. بعد از مدتی گفتیم همۀ کارهایی که کردهایم، اعم از سیاستهای توسعه و... همه بر خانواده و سبک زندگی ما اثر گذاشته که این هم باز با نگاه پیوست خانواده است.
🔖 اساساً ما در ساختارهای خود به نهادی به نام خانواده رسمیت جدی نمیدهیم و بهنوعی انگار خانواده رسمیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ندارد؛ یعنی شما در اینجا خطکشی به نام دولت دارید و اگر شما نهادی دولتی باشید، میتوانید ابراز وجود کنید یا وظیفهای را در جامعه برعهده بگیرید. اگر هم نهاد غیر دولتی یا شرکتی خصوصی باشید، بالأخره جایگاهی دارید که دولت با خطکش خودش که اصلاً هم خانوادهمحور نیست، به شما مجوز داده است و تا زمانی که دولت بخواهد، شما رسمیت دارید.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#مریم_اردبیلی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 علل افزایش پایۀ پولی توسط بانک مرکزی
📌 حجتالاسلام والمسلمین دکتر سعید فراهانیفرد در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 آن هستۀ اولیه برای افزایش نقدینگی، خود، افزایش پایۀ پولی است که بانک مرکزی آن را ایجاد میکند. حال چرا بانک مرکزی پایۀ پولی را افزایش میدهد؟
🔖 اولین علت آن کسری بودجۀ دولت است. یعنی معمولاً دولتها وقتی که کسری بودجه دارند، برای جبران آن، از بانک مرکزی استقراض میکنند که استقراض از بانک مرکزی به معنای چاپ پول برای تأمین کسری بودجۀ دولت است. طبیعتاً چنین چیزی موجب تورم میشود؛ چراکه حجم نقدینگی را توسعه میدهد.
🔖 یکی دیگر از عواملی که ممکن است بانک مرکزی به آن دلیل پایۀ پولی را افزایش دهد، استقراض بانکها از بانک مرکزی است؛ یعنی پولی که بانک مرکزی دراختیار بانکها قرار میدهد و بانکها با آن پول، وام و تسهیلات میدهند، میتواند پایۀ پولی را افزایش دهد.
🔖 عامل مؤثر سوم در افزایش پایۀ پولی، خرید طلا و ارز توسط بانک مرکزی است. بانک مرکزی از دولت و صادرکنندگان طلا و ارز خرید کرده و درمقابل، اعتبار آنها را افزایش میدهد که بهمعنای افزایش پایۀ پولی است؛ ولی به لحاظ اینکه این داراییها معمولاً به مردم فروخته میشود، افزایش پایۀ پولی تعدیل میشود و بنابراین میتوان دو عامل قبلی یعنی کسر بودجه و استقراض بانکها را مهمترین عوامل در افزایش پایۀ پولی و بهدنبال آن، افزایش نقدینگی دانست.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#سعید_فراهانی_فرد
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 جایگاه زن در خانواده
📌 یادداشتی از دکتر محمدرضا فتحاللهبیاتی در ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 خانواده پایۀ اصلی در هر جامعهای بوده و ادامۀ حیات جامعه به حفظ و وجود خانواده وابسته است. اگر جامعه را مانند بدن انسان بدانیم، هر خانواده یکی از سلولهای تشکیلدهندۀ آن است و درواقع بدن چیزی جز همین سلولها نیست. پس اگر این سلولها سالم باشند، یعنی بدن سالم است و درمقابل، نابودی و فساد و بیماری سلولها معنایش بهطور قهری و طبیعی، بیماری بدن است و اگر توسعه پیدا کند، به جاهای خطرناکی برای کل جامعه منتهی میشود؛ چون اگر خانوادهای در جامعه نباشد، همۀ تربیتهای بشری و نیازهای روحی انسانها ناکام خواهد ماند.
🔖 البته بههیچوجه به معنای این نیست که زنان احساس کنند در خانه محبوس بوده و همۀ وظایف آنها منحصر به خانه است. زن از حضور در مسائل اجتماعی و دخالت در مبارزات و فعالیتهای عمومی منع نشده است؛ مسئولیت ادارۀ جامعۀ اسلامی و پیشرفت جامعۀ اسلامی بر دوش همه اعم از زن و مرد است. اما زن حتی در صورت داشتن مسئولیت دیگر، بایستی نقش خود در خانواده را مسئولیت اول و اصلی خودش بداند. چراکه بقای نوع بشر، رشد و بالندگی استعدادهای درونی انسان و حفظ سلامت روحی جامعه به این نقش وابسته است.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#محمدرضا_فتحالله_بیاتی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 فایدۀ مشاورۀ ازدواج، تشخیص اختلال روانی است
📌حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا سالاریفر در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 کاری که مشاورۀ ازدواج انجام میدهد، این است که ابعاد متعدد زن و مرد را میسنجد و به آنها خودآگاهی میدهد و توضیح میدهد که شما در زندگی زناشویی در چه اموری نیاز دارید تناسب داشته باشید و بعد به آنها میگوید با توجه به این مسائل، آیا شما میتوانید با هم زندگی کمخطری داشته باشید یا نه. اما انتخاب را درنهایت برعهدۀ خود آنها میگذارد.
🔖 فایدۀ مشاورۀ ازدواج، تشخیص اختلال روانی است. اختلال روانی امر پیچیدهای است که ممکن است زن و مرد نتوانند آن را بهخوبی تشخیص دهند. اینها وارد زندگی میشوند و میبینند که در ظاهر یکسری علائمی هست؛ ولی فکر نمیکنند که مسئلۀ مهمی باشد.
🔖 اما مشاور ازدواج، به دلیل اینکه کار روانشناختی کرده، میتواند به آنها کمک کند که بفهمند آیا چنین اختلالی دارند یا نه و مشاور به آنها میگوید این اختلالها این آسیبها را وارد میکند. حال یا باید این اختلال درمان شود یا با پذیرش آن با هم زندگی کنید.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#محمدرضا_سالاری_فر
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 هماهنگی؛ عنصر پیونددهنده و کارآمد در نظامهای اقتصادی
📌 دکتر وحید شقاقی شهری در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 سه نظام محوری باید در اقتصاد با یکدیگر هماهنگ باشند تا کالا بهموقع بهدست مصرفکنندۀ نهایی برسد و مسائل زشتی مثل احتکار یا کمبود تقاضا وجود نداشته باشد. این سه نظام عبارتاند از: نظام تولیدی، نظام وارداتی و نظام توزیعی.
🔖 یکی از مشکلات کشور این است که این سه نظام، هم درون خود مشکل دارند و هم در ارتباط با یکدیگر دچار مشکل هستند.
🔖 نظام توزیع باید نظامی شفاف و قابل پایش باشد. اساساً مسئولیت نظام تولید، تولید کالا و خدمات است. نظام واردات نیز موظّف است مواد اولیه، مواد واسطه یا کالای نهایی را وارد اقتصاد ایران کند. مسئولیت نظام توزیع هم این است که کالاها و خدمات را از نظام تولید یا نظام واردات بگیرد و اینها را در مویرگهای خود انبار کند تا در این مویرگهای نظام توزیع پخش شوند و بهدست مصرفکنندۀ نهایی برسند.
🔖 متأسفانه نظام توزیع ما نتوانسته است به این دو نظام بهخوبی متصل شده و با آنها هماهنگ شود. در حالی که نظام توزیع هم باید کالاها و خدمات را دریافت کرده، آنها را سامان داده، در مویرگها و رگهای بدن اقتصاد کشور توزیع کند و به همۀ زیرمجموعهها و خردهفروشیها و درنهایت مصرفکنندهها برساند.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#وحید_شقاقی_شهری
🌐 @rouyesh_andisheh