⭕️کتابی که خواندنش کِیف میدهد
✍️حسن مجیدیان؛
🔷خاطرات خانم صدیقه صارمی این دختر مجاهد و پُرتلاش و پُر دستاورد ِ تبریزی را به نظرم هرکسی که با مدرسه و کانون تربیتی و مسجد و بچههای نوجوان و حتی جوان و دانشجو ارتباط دارد، باید دست بگیرد و بخواند.
🔷کتاب «دختر تبریز» به لحاظ فرم و محتوا در حد و اندازه مقبول است. فرم روایت، شیرین و روان و بدون دستانداز است. قلم خانم هدی مهدیزاد دور از پیچ و اطناب و خودنمایی و اظهار فضلِ اضافی است. محتوا هم جالب و مغتنم و درسآموز است. فراز و فرود خوبی دارد. اشک دارد و سوز. خنده دارد و سوژه. کلماتِ ترکیاش چه صفایی داده به کتاب.شخصیتهای کتاب همه دوستداشتنیاند. اصلاً کتاب، آدم را عاشقِ آذریهایِ عزیز میکند! یاد شهیدان، یاد امامِ عزیز، سختیهای جنگ خاصه پشت جبهه و فضای بیمارستان و امدادگری،عشق به آموختن سواد و دانش و دلسوزی برای محرومین و از پا ننشستن و پیش رفتن در صفحه به صفحه کتاب موج میزند.
مسئولین تبریزی اگر کمی ذوق و سلیقه داشتند، تندیس این زنِ قهرمان را در شهرشان بر میافراشتند
🔶این یادداشت را در اینستاگرام #انتشارات_راه_یار بخوانید:
b2n.ir/ingm
✅ @Raheyarpub
⭕️«آرزوهای دستساز» به چاپ پنجم رسید
♦️کتاب #آرزوهای_دست_ساز به عنوان اولین اثر از مجموعه تاریخ شفاهی #پیشرفت، روایتی داستانی از شکلگیری شرکتی #دانش_بنیان در حوزه فناوریهای الکترونیکی و کامپیوتری به دست چند جوان است که ساخت دوربین ثبت تخلّفات راهنمایی و رانندگی یکی از معروفترین اختراعات آنهاست.
♦️نویسنده در کتاب، بیش از آنکه راوی تاریخ شفاهی باشد و مطالب، صرفاً روایت ماوَقَع باشد یا تلاش کند روایتی داستانگونه ارائه دهد، تلاش کرده است این عوامل، نقاط حساس، مشکلات و تدبیرها را به نمایش بگذارد؛ به همین دلیل، کتاب بین «تاریخ شفاهی»، «داستان»، «مجموعه روانشناسی و موفقیت» و «راهنمای مدیریت کسبوکار» در نوسان است و شما به هر نیّتی که کتاب را بخوانید، از آن بهره میبرید. البته کتاب، طولانی نشده و موضوع آن هم مسئلهای است که همه در جامعه بهنحوی با آن رو به رو هستند.
نویسنده: میلاد حبیبی
چاپ 1398
184صفحه، 20000 تومان
🔷 #سفارش_کتاب:
basalam.com/raheyar (با تخفیف)
b2n.ir/raheyar
✅ @Raheyarpub
⭕️کاریکاتوری که شهید آوینی، آن را ستود
♦️سیدمسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست در خاطرهای که در کتاب «شهید فرهنگ» آمده، میگوید:
مجموعهای ز کاریکاتورهایم را به آقا مرتضی نشان دادم.در این مجموعه،کاری وجود داشت که یک ماهی را در تُنگ به تصویر میکشید. #شهید_آوینی این تصویر را دید و نسبت به آن ابراز خُرسندی کرد.
او ماهی را استعاره از انسان خاکی به دور از اقیانوس معرفت دانست و عنوان کرد كه این تُنگ،مانع ورود ماهی به اقیانوس معرفت شده است. در حالی که انسان میتواند با اندکی تلاش خود را به این اقیانوس برساند.
به این ترتیب این کاریکاتور مورد توجه ایشان واقع شد و با آن که به لحاظ گرافیکی در چند خط ساده طراحی شده بود،در مجله سوره منتشر شد.
... شهید آقا #سیدمرتضی_آوینی وقتی برای بار اول طرح را دید، پیشانیام را بوسید و گفت:«میبینی سید جان! چقدر تنهاییم، کمی تلاش کنیم با یک جَست میتوانیم خود را به اقیانوس عشق برسانیم.عشق را میبینیم، فاصلهمان با آن، تنها یک جداره نازک شیشهای است اما...»
🔷 #سفارش_کتاب:
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
⭕️ باید کارهای خوب را کنار بگذاریم!
♦️سردار #حاج_قاسم_سلیمانی توسط دولت تروریست آمریکا ترور شد. وقتی چنین شخصیتی ترور میشود، نباید از کنارش بهسادگی گذشت. باید کارهای روزمره را کنار گذاشت و با تولید محصول و کار میدانی، این ترور را به گوش همه رساند و خباثت دولت آمریکا را فریاد زد.
هر فعال فرهنگی با هر استعدادی، در کنار و گوشۀ شهر و روستایش باید دستبهکار شود و هر کاری از دستش برمیآید انجام دهد. گروههای سرود بلافاصله باید شکل بگیرند و سرود تولید کنند و در معابر و مساجد بخوانند؛ گرافیستها فوراً باید فضای رسانهای را پر از پوسترهای سردار کنند؛ شُعرا در کمترین زمان شعر بسرایند و محافل شعری برپا کنند؛ نیروهای میدانی با برپایی ایستگاه صلواتی در خیابانها، شور اجتماعی ایجاد کنند و مردم را همراه سازند و...
این میشود اولویتمحوری. وگرنه اگر چنین اتفاق بزرگی بیفتد و ما همچنان مشغول کارهای خوبِ روزمرۀ خود باشیم، دشمن هم میبیند که چنین جنایت بزرگی کرد و هیچ هزینهای پرداخت نکرد!
📚 کتاب #به_اضافه_مردم /صفحه 116
🔷 #سفارش_کتاب:
basalam.com/raheyar
b2n.ir/raheyar
✅ @Raheyarpub
▪️ فرارسیدن هفتم ذیالحجه سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) تسلیتباد
✅ @Raheyarpub
⭕️چرخهای خیاطی به جای تنورهای نانوایی| به رنگ دهه شصت
✍️ مهناز کوشکی:
♦️دود سیاهرنگ، نشان از پاتوق زنانه داشت. مسیر دود را دنبال کردم و به کوچههای روستای صَدخَرو رسیدم. صدای سلاموصلوات گوشهایم را نوازش داد.
درِ پاتوق زنان #صدخرو باز بود. از گوشۀ در نگاهی به داخل انداختم. دودی که ما را تا آنجا رسانده بود، آتش تنور بود. خیرالنساء چادر به کمر بسته، زوالههای خمیر را یکی پس از دیگری به تنور میزد. به دنبال صدای خنده، نگاهم به آن طرف حیاط چرخید. رشتههای آش، از روی بند آویزان بود. از لابه لای سفیدی رشتهها، زردی سیب به چشمم خورد. دیگهای مسی با خوشحالی حاج عباس را صدا میزدند تا زودتر کُندهها را روشن کند. عجله داشتند نرمه قندها و سیبها را یکی کنند تا شیشههای مربا پر شود.
بعداز اتمام کتاب #نان_سالهای_جنگ یاد پاتوق زنانه دهه نودی افتادم.
صدای تِقتِق، درون گوشم میچرخید. دنبال صدا را گرفتم و به پاتوق زنانه رسیدم. اینبار چشمانم پارچه دید. پارچهها یکی پس از دیگری تنش را، به سوزن چرخ خیاطی میسپرد. چرخ خیاطی خوشحال بود که بهخاطر #کرونا، از گوشۀ انباری به کارگاه خیاطی آمده. گردوخاک تَنَش را کنار زد و با لبخندی به استقبال پارچهها رفت. صدای خیاطباشی به گوش میرسید. باید خیاطی را به شاگردهای چرخ ندیدهاش یاد میداد. شاگردهای کمسنوسال اما با استعداد، زود یاد گرفتند که #ماسک بدوزند.
این روزها، فرزندان همان زنان دیروز پا به عرصه #جنگ گذاشتند. پاتوق زنان دهه نودی، همرنگ پاتوق زنان #دهه_شصتی شده. زنانی که موقعیتشناس و اولویتشناس هستند. به جای نانِ #سفره_جنگ، لباس رزم برای همشهریان خود دوختند. این بار هم غرب و شرق از این حماسه غافگیر شدند...
🔷 #سفارش_کتاب «نان سالهای جنگ»:
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
⭕️«فرعون اعظم» در جهاد سازندگی
♦️نیروهای جهاد در ادارهها میگشتند و هرجا ماشین کهنهای میدیدند، بُکسل میکردند و تا تعمیرگاه میرساندند. بعد از تعمیر و شستوشو، ماشین را به هر روشی که امکان داشت روشن میکردند. ماشینقراضهها جزء اموال جهاد شد...
♦️اولین ماشین نویی که به جهاد دادند، یک پیکان بود که یکی از مسئولان مرکز برداشت و به همین خاطر دیگر برایش حیثیتی نمانده بود. همه میگفتند این ماشین برای محرومان است. او در مرکز، ماشین برای چه میخواهد؟ اینجا که بچهها میخواهند به روستا بروند، ماشین نو لازم دارند! آن شخص دیگر خودش هم روی آمدن به جهاد را نداشت، چون فرعون اعظم شده و آبرویش رفته بود...
♦️میگفتند بهترین ماشینها باید در محرومترین جاها باشد؛ چون اگر ماشینقراضهها خراب میشد، نه مکانیک بود نه امکاناتی برای تعمیر. این روحیات در جهاد بود. یا اینکه میگفتند بهترین مهندس باید برود جایی که از همهجا خرابتر است.
📚 کتاب «رسم جهاد»؛ تجربههای کار جمعی به روایت مرحوم حسینعلی عظیمی
🔶سفارش کتاب:
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
⭕️ انتشارات «راهیار»؛ ناشر فرهنگ، اندیشه و تجربه انقلاب اسلامی
t.me/raheyarpub
basalam.com/raheyar
eitaa.com/raheyarpub
ble.ir/raheyarpub
instagram.com/raheyarpub
raheyarpub.ir
✅ @Raheyarpub
⭕️شهید روز عرفه را میشناسید؟
♦️#مرتضی_عطایی از شهدای #مدافع_حرم مشهدی است که قصه جالبی دارد. برای اینکه بتواند به جمع مدافعان حرم اضافه شود، خود را #افغانستانی جا میزند و در کنار دلاوران لشکر #فاطمیون عازم نبرد با تروریستهای دستپرورده استکبار میشود.
«ابوعلی کجاست» خاطرات خودگفته شهید عطایی از روزهای مبارزه و مقابله با تروریستهای تکفیری است. این خاطرات، قرار بوده برای نگارش کتابی درباره #شهید_مصطفی_صدرزاده، یار غار او استفاده شود اما مرتضی عطایی یا همان «ابوعلی» هم،در نبرد با تکفیریها در سوریه به شهادت میرسد، از همین رو، خاطراتش در کتاب مستقلی با عنوان #ابوعلی_کجاست منتشر میشود
«ابوعلی» چند روز قبل از شهادت با انتشار متنی خطاب به شهید صدرزاده از او میخواهد که به وعدهاش عمل کند و او نیز به خیل شهیدان ملحق شود. استجابت خواستهاش، زیاد طول نمیکشد و در روز #عرفه قسمت او نیز رقم میخورد. او با اصابت گلوله به گلویش به شهادت رسید و شعری که برای خودش سروده بود محقق شد:
کاش اسم تو آخرین کلامم باشد
پروانهشدن حُسنِختامم باشد
مانند کبوترانِ در خون خفته
عنوان «شهید» قبل نامم باشد
🔷سفارش کتاب:
b2n.ir/aboa
✅ @Raheyarpub
⭕️رونمایی همزمان کتاب «به اضافه مردم» از طریق 27 صفحه اینستاگرامی
🔷 یکشنبه 12 مرداد | ساعت 20
🔶 پخش زنده و همزمان از اینستاگرام:
انتشارات «راه یار»
instagram.com/raheyarpub
instagram.com/mananashr
instagram.com/hhonar_com
instagram.com/Khooshe_org
instagram.com/p_ketab
instagram.com/teribon_ir
instagram.com/ammaryar_ir
instagram.com/hvasl.ir
instagram.com/edalatkhahi.ir
instagram.com/ketab.yarr
🔻 اطلاعات بیشتر در پوستر
🔻درباره کتاب
✅ @Raheyarpub
⭕️عیدانه «راه یار»
♦️از «عید قربان» تا «عید غدیر»؛ کتابهای #انتشارات_راه_بار را با #تخفیف 25درصدی سفارش دهید
♦️سفارش:
Ammaryar.ir
Basalam.com/raheyar
instagram.com/raheyarpub (دایرکت)
✅ @Raheyarpub
⭕️جهاد سازندگی شغل نیست تفکر است
✍️معصومه خوانساری؛
#جهاد_سازندگی در طول فعالیت خود در دهه60،به یک نهاد مردمی و به تعبیری یک دولت روستایی و مردمی تبدیل شده بود. بخش عمدهای از عمران و آبادانی روستاها،حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستائیان در آن دوره، بدست نیروهای جهاد سازندگی بود. از این حیث پرداختن به جهاد اهمیت دارد و سردار محمدرضا شمسآبادی، از شهدایی است که در این محیط رشد کرده و در همین محیط هم شهید شده است
«جهاد سازندگی» تنها 4ماه پس از پیروزی انقلاب و به پیشنهاد سیدمحمد بهشتی و تأیید امام خمینی تشکیل شد.همین اطلاعات کافی است تا ما را با هدف تشکیل و اجراییشدن این نهاد آشنا کند. کاری بزرگ با اهدافی متعالی که میتوانیم تکّههایی از آن را با خواندن زندگینامه #شهید_محمدرضا_شمس_آبادی در کتاب «دلهرههای آخرین خاکریز» بخوانیم و درک کنیم
این کتاب نشانمان میدهد جهادگران بیادعا با چه توان و عقیدهای به تعهداتشان عمل کرده و دغدغه سازندگی داشتند. اینکه جهاد شغل نیست بلکه تفکری است که در نهاد انسانها رشد میکند و به بار مینشیند
🔶متن یادداشت:
b2n.ir/delh
🔷 سفارش:
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
انتشارات راه یار
⭕️رونمایی همزمان کتاب «به اضافه مردم» از طریق 27 صفحه اینستاگرامی 🔷 یکشنبه 12 مرداد | ساعت 20 🔶 پخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فرهنگ منهای عدالت، مشروعیت ندارد
♦️دکتر احمدرضا بیضائی(نویسنده و استاد دانشگاه) در #رونمایی مجازی کتاب #به_اضافه_مردم :
مؤسسهها، کانونها و سازمانهای فرهنگی زیادی داریم که در حوزه فرهنگ، دخیل هستند و واقعاً هم وقت و بودجه صرف میکنند ولی آنچه که خروجی کار است، هیچ شباهتی به کار فرهنگی شایسته انقلاب اسلامی ندارد و معضل و گرهی را باز نمیکند، چرا که تمامی این تلاشها، منهای مردم و به طبع آن منهای عدالت است.
کتاب * به اضافه مردم *، یک دستورالعمل کامل برای کار فرهنگی است و من تمامی افرادی را که مدعی کار فرهنگی هستند، دعوت میکنم که این کتاب را مطالعه کنند.
🔷 سفارش کتاب با #تخفیف 25درصد:
basalam.com/raheyar
b2n.ir/raheyar
✅ @Raheyarpub
⭕️جهاد در دو جبهه
🔷برشی از کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون در سالروز شهادت «چمران افغانستان»:
چهار سال مداوم، شش ماه اول سال در افغانستان جهاد میکردم و شش ماه دوم در #ایران. خانوادهام، به خصوص مادرم، همیشه منتظر خبر شهادتم بودند.
موقع رفتن به جهاد گفتم: «مادر ممکن است که بروم و شهید شوم. شما بیطاقتی نکنی!» برخلاف تصورم گفت: «اگر اجلت رسیده باشد، در کنار من هم باشی خواهی مُرد، وگرنه چون حضرت ابراهیم در میان آتش زنده خواهی ماند.» این جملات همیشه آویزۀ گوش و قوّت قلبم بود.
🔷شهید دکتر سید محمد علیشاه موسوی گردیزی از مجاهدان افغانستانی که به «چمران افغانستان» معروف بود، 12مرداد 1397 به همراه 35 تن از نمازگزاران، در بمبگذاری مسجد صاحبالزمان(عج) شهر گردیز افغانستان به شهادت رسید.
🔷خاطرات شهید موسوی گردیزی به عنوان یکی از رزمندگان افغانستانی #دفاع_مقدس در کتاب #از_دشت_لیلی_تا_جزیره_مجنون به همت محمدسرور رجایی، گردآوری و روایت شده است.
🔶تهیه کتاب:
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
انتشارات راه یار
⭕️فرهنگ منهای عدالت، مشروعیت ندارد ♦️دکتر احمدرضا بیضائی(نویسنده و استاد دانشگاه) در #رونمایی مجازی
⭕️«به اضافه مردم»؛ حلالمسائل کارهای فرهنگی | فرهنگ منهای عدالت مشروعیت ندارد
🔶گزارش خبرگزاری تسنیم از رونمایی مجازی کتاب «به اضافه مردم»؛
b2n.ir/334506
♦️روحالله رشیدی(نویسنده کتاب):
نام این کتاب روشن است. ما باید به اضافه مردم شویم و از این برج عاجی که در آن نشستیم و منتظریم مردم به سمت ما بیایند،خارج شویم. یکی از نقدهای ما که به شکل یک کلیدواژه درآمده این است که مردم نمیآیند؛ این در حالی است که مردم قرار نیست بیایند. مردم کجا بیایند؟ ما و شما نیستیم. این وضعیت بهخصوص از زمانی تشدید شد که حرفهای شدیم و پولی به دستمان رسید و موسسه و سازمانی تشکیل دادیم دیگر احساس بینیازی از مردم کردیم. اگر بخواهم این کتاب را خلاصه کنم تنها اصل مهم، مردممحوری است و بقیه، الزامات تحقق این اصل است.
♦️احمدرضا بیضائی(نویسنده و استاد دانشگاه):
کتاب «به اضافه مردم»، خیلی دقیق و خوب، موضوع و علت را شناخته و آن را آسیبشناسی کرده و سپس به راهحل درمان عارضه و بیماریای که در فرهنگ دچارش هستیم، پرداخته. از این لحاظ «به اضافه مردم» یک دستورالعمل کامل برای کار فرهنگی است.
🔷 سفارش کتاب:
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
⭕️جمهوریخواهی فرهنگی در «عمار»
▫️جشنواره عمار، اگر موفقیتی داشته، به این دلیل بوده که توانسته در برابر اراده معطوف به اشرافیت ظاهرالصلاح در حوزه فرهنگ، «فرمول»هایی برای مشارکت مردم به دست بدهد.
▫️توانسته کاری کند که تعداد بیشتری از مردم در رسانه سینما روایت شوند و تعداد بیشتری هم این روایتها ببینند. اشرافیت فرهنگیای که همواره در مصادر مدیریتی و شورایی عرصه فرهنگ حضور داشته و برای پیشبرد خواستههای ظاهرالصلاح خود، حتی به قانون اساسی هم اعتنایی ندارد، یک واقعیت است.
▫️در برابر چنین ارادهای وجود یک جشنواره عمار، بهمثابه یک جنبش جمهوریخواهی فرهنگی، یک نیاز مبرم است.
📚 تولد یک جنبشواره| نوشته: مجتبی نامخواه
🔷 سفارش کتاب:
b2n.ir/raheyar
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
⭕️یک پیشنهاد
✍️محمد حسینزاده:
«نان سالهای جنگ» را باید هر کس که ادعای روشنفکری و روشنفکر بودن دارد بخواند تا زندگی زنان بیادعای یک روستای نزدیک سبزوار را ببیند و معجزهی یک انقلاب را و آدمهایی که رشد کردند و همدلی و همزبانیشان را مزه کند و بچشد!
#پشتیبانی_جنگ هم مثل تکهتکه اجزای دفاع مقدس از خط مقدم گرفته و یگانهای مختلف عملیاتی تا پشت جبهه از مکانیک و آشپز و پرستار و... داستانی دارد، داستانی که در #دفاع_مقدس معیارهای مادی توان فهم و سنجش آن را ندارد.
داستان «نان سالهای جنگ» اگر در #جنگ_جهانی_اول و یا دوم بود و زن #فرانسوی یا #آمریکایی و یا... چنین مجاهدتهایی میکرد حتما تا کنون سریال یا فیلم شده بود، نمونههایی از این مقاومت را در رمان «دختری که رهایش کردی» و «زنان کوچک» میتوانید ببینید، ولی ماه کمفروغ آنها کجا و خورشید پر فروغ روستای #صدخرو کجا!
🔷 سفارش کتاب:
b2n.ir/raheyar
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
⭕️تابستانه کتاب ۹۹
🔺علاقهمندان به کتاب میتوانند از تاریخ ۱۸ تا ۳۰ مردا از تخفیف طرح تابستانه کتاب استفاده کنند. میزان تخفیف برای هر نفر بیست درصد تا سقف ۱۵۰هزار تومان خرید است.
🔺فهرست کتابفروشیهای عضو این طرح:
tarh.ketab.ir/SearchBookShop.aspx
انتشارات «راه یار»؛ ناشر فرهنگ، تجربه و اندیشه انقلاب اسلامی
✅ @Raheyarpub
⭕️جمهوریت را در کار فرهنگی احیا کنیم/ صداوسیما و رسانهها مردم را مصرفی بار میآورند
💠 روحالله رشیدی، نویسنده کتاب «به اضافه مردم»؛ در گفتگو با ایسکانیوز(باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران)؛
♦️چرا به بحث ایجاد انگیزه برای مردم جهت ورود به کار فرهنگی در کتاب شما پرداخته نشده است؟
باید بگویم طرح مسئله روندی دارد. ما میگوییم که چرا #کار_فرهنگی در دهه 60 رونق و پویایی داشت و مولفه اصلی آن یعنی مردم، پای کار بودند. باید دید چه عواملی منجر به این حضور شده بود. در این کتاب روندهایی را توضیح دادیم. در واقع مردم به معنای واقعی در فعالیتهای فرهنگی نقش داشتند، از ایدهپردازی تا اجرا و مصرف به دست مردم انجام میشد. این حضور نیز به صورت فعال انجام میپذیرفته است. در نهایت مردم در بخش اقتصاد فرهنگی هم کمک میکردند و این ماجرا نیز تامین میشد.
جنس کار فرهنگی انقلاب بر بستر مردم بوده است. در واقع جدا از مردم نبوده بلکه پایه و اساس آن مردم بودهاند. اما امروز در کار فرهنگی از مردم جدا افتادیم و به این فکر هستیم تا با ایجاد جاذبه آنها را به سمت کار فرهنگی بکشانیم و بعد حفظ کنیم. به نظرم باید کوچ کنیم به موقعیتی که مردم در آن حضور دارند نه اینکه مردم را وارد کار فرهنگی کنیم که در نهایت با این کار مردم مخاطب میشوند. ما باید به سمت مردم برویم و جمهوریت در کار فرهنگی را احیا کنیم.
♦️در کتاب مفهوم #عدالتخواهی و عدالت طلبی مطرح میشود آیا بهتر نبود کمی بیشتر به آنها میپرداختید؟
قبول دارم که باید بیشتر روی آنها کار میشد؛ اما اینها بحث نظری است. از ابتدا قرار نبوده کتابی بنویسم که در آن بحثهای تئوریک غلبه داشته باشد. به همین دلیل از این مباحث دوری کردم. به دنبال کاربردیسازی مفاهیم بودیم آن هم در سطحی که بدنه انقلابیها و فعالان فرهنگی مفهوم را دریافت کنند و ترجمه ملموسی در قالب عملیات دریافت کنند. از این جهت بحث عدالتخواهی را نشکافتم. البته کار فرهنگی باید عدالت محور باشد. میدانستم تلفیق مباحث تئوری و عملی کتاب را از این فربهتر میکرد.
♦️چه ضرورتی دارد که کتابی برای کار فرهنگی نوشته شود؟
نوشتن چنین کتابهایی انعکاس همان ایده کار عملیاتی است. درواقع ما گسستی را در دو دهه گذشته تجربه کردیم. آن هم این بوده که جامعهپذیری انقلابی به درستی ایجاد نشده است. یعنی تجربههای انقلاب در روندی طبیعی به نسلها انتقال مییافت و نسلها با فعالیت و تجربه افراد آشنا میشدند، ولی در دو دهه اخیر با فروکش کردن کار انقلابی، بستر برای رشد نیروها و جامعهپذیری و #انتقال_تجارب آماده نشد.
این فاصله باعث شد نیروهای مصرفکننده تربیت شوند و منتظر شوند تا از بالا به آنها خوراک داده شود و مصرف کنند و خود دست به طراحی و خلاقیت نزنند. این نیز مهم نبود ایده از کجا آمده و به مردم چه ربطی دارد و حتی چه نسبتی با جغرافیای محل دارد. به دلیل ایجاد گسست چارهای نداریم جز اینکه خودمان را بازخوانی کنیم. ایده کتاب نوعی تلاش برای کاستن از این فاصله و کمک به انتقال تجربههای مفید به نسلهای جدید است...
💠مشروح این گفتگو:
b2n.ir/iscn
🔷 سفارش کتاب:
b2n.ir/raheyar
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
⭕️گوشت تو شلهزرد در «جهاد سازندگی»!
🔶آدمهای #قالتاقی هم بودند که چون میدیدند پول دست جهاد (سازندگی) است، میگفتند من اگر برای اینجا خرید کنم، از دهتا مغازه که بخرم دهتا کادو هم به من میدهند.
🔶اگر یک مأمور خرید اینچنینی در جهاد میآمد و میخواست سوءاستفاده کند، وضعیتش سریع در بین نیروهای جهاد مشخص میشد. ما به این آدم میگفتیم «گوشت تو شلهزرد». مثل گوشت داخل شلهزرد بود که زود مشخص میشود. یا اینکه اگر یک نفر وسیلهای از جهاد به خانهاش میبرد و از آن استفادۀ شخصی میکرد، همۀ نیروهای جهاد میفهمیدند و آبرویش میرفت.
🔶میگفتند معتمد نیست و از جهاد اخراجش میکردند. بنابراین محیط پاک میماند. سیستم بازرسی به این شکل بود. همه مراقب یکدیگر بودند...
📚 از کتاب «رسم جهاد»؛ تجربههای کار جمعی در جهاد سازندگی به روایت مرحوم حسینعلی عظیمی
🔷 سفارش کتاب:
b2n.ir/raheyar
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
⭕️ترجمه عربی «شهید علم» منتشر شد|مرور خاطرات دانشمند ایرانی در عراق و لبنان
♦️دفتر اول کتاب «شهید علم»؛ دکتر مجید شهریاری با ترجمه حسن.ع. مطر در 88صفحه، توسط انتشارات «تمکین» عراق با همکاری انتشارات «راه یار» جهت عرضه در کشورهای #عراق و #لبنان منتشر شده است
♦️این کتاب، روایت ۱۰۰خاطره متفاوت از دورههای مختلف زندگی دانشمند شهید؛ دکتر #مجید_شهریاری است که توسط بستگان، همکاران و شاگردان شهید بیان شده است
♦️دکتر شهریاری از سال ۱۳۸۳ تا زمان شهادت نماینده دانشگاه شهید بهشتی در امور اجرایی همکاری با سازمان #انرژی_هستهای بود.او همچنین عضویت در انجمن هستهای ایران، مدیریت گروه کاربرد پرتوها، عضویت در شورای آزمایشگاه و شورای فناوری دانشگاه، عضویت در کمیته تخصصی فنی و مهندسی هیأت ممیزه، مشاور جمهوری اسلامی ایران در پروژه #سزامی و برگزاری چهار کمیته علمی و کارگاه آموزش را در پرونده اجرایی خود داشت.
♦️این دانشمند هستهای ۸ آذر ۱۳۸۹ به دست عمّال #رژیم_صهیونیستی و با همکاری #منافقین در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید.
💠سفارش نسخه فارسی کتاب «شهید علم»؛ شهید مجید شهریاری:
b2n.ir/raheyar
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
هدایت شده از انتشارات راه یار
⭕️با تخفیف، کتابهای انتشارات «راه یار» را تهیه کنید
♦️با مراجعه به غرفه انتشارات «راه یار» در سایت باسلام، کتابهای ما را با تخفیف میتوانید سفارش دهید:
basalam.com/raheyar
basalam.com/raheyar
basalam.com/raheyar
basalam.com/raheyar
basalam.com/raheyar
♦️ انتشارات «راه یار»؛ ناشر فرهنگ، اندیشه و تجربه انقلاب اسلامی
✅ @Raheyarpub
⭕️منتقد ماکسیم گورکی، وسط میدان کربلای پنج چه میکند| ارتباطی با جشنواره عمار ندارد!
♦️دکتر مجتبی نامخواه؛ نویسنده کتاب «تولد یک جنبشواره» در گفتگویی مفصل با «مشرق نیوز»:
🔻عجیب خواهد بود اگر ادعا بکنم این کتاب هیچ ارتباطی با #جشنواره_عمار ندارد و پیش و بیش از آنکه درباره عمار باشد؛ درباره #امر_اجتماعی و جنبشواره است. امر اجتماعی چیست؟ ببینید تلاش برای تحقق یک وضعیت دیگر اجتماعی، مستلزم دگرگونی است. سطحی از این دگرگونی در انقلاب رخ میدهد. پس از انقلاب چه میشود؟ جامعه که نمیتواند تا ابد در شرایط انقلابی و هیجانات سیاسی و اجتماعی باقی بماند. باید به زندگی بازگردد.
🔻جشنواره عمار در بدو تولد خود، از یک آرمان #عدالتخواهانه بر میخیزد و از بحران و #فتنه 88، فراتر از یک تحلیل سیاسی و یک مسئله امنیتی، یک درک اجتماعی و عدالتخواهانه به دست میدهد.
این درک عدالتخواهانه در جهان جشنواره عمار تبدیل میشود به یک ایده که در سطح زندگی دنبال میشود. من در دو دوره این جشنواره، داور آثاری بودم که در دو بخش #ملت_قهرمان و «پایش و پالایش اجتماعی» دستهبندی شده بودند. در آنجا این ارتباط با متن زندگی روشن بود. در برخی یادداشتهای همین کتاب سعی کردم توضیح بدهم.
🔻در پروژه تاریخ فرهنگی اجتماعیای که به نوعی پشتوانه جشنواره عمار است، نگاه اجتماعی، خُرد، مردمی و محلی در روایت انقلاب دنبال میشود. این تجربه امکان بسیاری برای شکلدهی به امر اجتماعی به دست میدهد.
🔻ببینید ما عادت کردهایم در مسئلههای مختلف اجتماعی نه در سطح رسانهای و نه در سطح آکادمیک مشاهده نکنیم. علوم اجتماعی ما، عموماً نظرزده است. در سطح رسانه هم با وضع مشابهی مواجهیم و مشاهده نمیکنیم. البته صورت محافظهکاری منتشر در رسانههای ما بیشتر #امنیتی است نه نظری اما نتیجه مشابه است.
🔻یک مثال بزنم؛ وقتی که جامعه با بحران عجیب #کرونا مواجه شده بود، وقتی که آثار اجتماعی و اقتصادی این ویروس در حال آشکار شدن بود جامعه ما عمیقا نیاز داشت به رسانههایی که این نیازها را ببینند؛ به سطوح عالی تصمیمسازی و تصمیمگیری منتقل کنند و از آنها بخواهند از طریق منابع عمومی ثروت، سیاستهای حمایتیای برای مواجهه با این تکانهها اتخاذ کنند. در این شرایط، رسانههای ما چه کار میکنند؟ در کسری از شبانهروز، گردش مالی پیرمردی را که گفته بود پول خردی برای خرید پنیر ندارم، منتشر میکند که فلان مقدار پول دارد ولی دارد علیه نظام تبلیغ میکند!
این خطا اگرچه آشکار بود اما موردی نبود، یک رویه کلی است که در اثر آن، تجربهها و مسئلههای اجتماعی دیده نمیشود. #خیرالنساء صدخروی، #عصمت_احمدیان؛ سرمایهداری مستغلاتی، امیدیه، رانندگان اتوبوس و کارگران #هپکو دیده نمیشوند اما فیگورهای اصحاب قدرت و مانند آن، تیتر میشود.
🔻امام خمینی در سخنرانیهایشان، یک جایی دارند که میگویند این طور نباشد که هر روز عکس مرا بزنید و تیتر کنید. شما باید تصویر فلان کشاورز را بزنید و زیرش بنویسید که کذا کرده! رسانههای ما اغلب روابط عمومی نهادهای رسمی یا کلوپهای غیررسمی قدرت هستند و این به آنها اجازه مشاهده نمیدهد.
در بحثهای اولیه سیاستگذاری جشنواره عمار، مفهوم عدالت رسانهای و امکان بیان، برجسته بود که دقیقاً به همین مسئله ارجاع میداد. عمار نهضت مشاهده است...
💠مشروح این گفتگو:
mshrgh.ir/1104853
🔷 سفارش کتاب «تولد یک جنبشواره»:
b2n.ir/raheyar
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
⭕️چه کسی مجاهد است؟
♦️ماه حوت(اسنفد) سال۱۳۶۱ دو سه شب مانده به سال نو را فراموش نمیکنم. در شهر «اهواز» بودیم و تمام بچههای آشنا، برگۀ مرخصی گرفته بودند که به تهران بروند. از اتفاق، همان شب تلویزیون سخنرانی حضرت امام(ره) را پخش کرد. یادم است که امام(ره) در سخنان خود خطاب به جوانان فرمودند: «جوانان سعی کنند سنگرها را خالی نگذارند.» آن شب همه فکر میکردیم که امام این سخنان را خطاب به ما گفته و از شنیدن آن سخنرانی بسیار خوشحال شده بودیم.
فردای آن شب همۀ بچهها از سفر انصراف دادند و برگۀ مرخصیشان را پس بردند. همه میگفتند: «باید بمانیم و از حرف امام اطاعت کنیم. این توفیقی است که نصیب ما شده.» بعضی از بچهها به شوخی میگفتند: «حالا مشخص میشود که چه کسی مجاهد است.»
📚 کتاب «در آغوش قلبها»؛ خاطرات و اشعار مردم افغانستان درباره امام خمینی(ره)
🔷 سفارش کتاب:
b2n.ir/raheyar
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub
⭕️چاپ سومی شد|این کتاب را فعالان فرهنگی بخوانند
💠با استقبال مخاطبان، کتاب «به اضافه مردم»؛ ده اصل اساسی در کار فرهنگی که حدود یک ماه و نیم پیش، توسط انتشارات راهیار منتشر شده بود، به چاپ سوم رسید.
♦️در بخشی از کتاب میخوانیم: سردار #حاج_قاسم سلیمانی توسط دولت تروریست #آمریکا ترور شد. وقتی چنین شخصیتی ترور میشود، نباید از کنارش بهسادگی گذشت. باید کارهای روزمره را کنار گذاشت و با تولید محصول و کار میدانی، این ترور را به گوش همه رساند و خباثت دولت آمریکا را فریاد زد.
هر فعال فرهنگی با هر استعدادی، در کنار و گوشۀ شهر و روستایش باید دستبهکار شود و هر کاری از دستش برمیآید انجام دهد.
گروههای سرود بلافاصله باید شکل بگیرند و سرود تولید کنند و در معابر و مساجد بخوانند؛ گرافیستها فوراً باید فضای رسانهای را پر از پوسترهای سردار کنند؛ شعرا در کمترین زمان شعر بسرایند و...؛ نیروهای میدانی با برپایی ایستگاه صلواتی در خیابانها، شور اجتماعی ایجاد کنند و...
این میشود اولویتمحوری. وگرنه اگر چنین اتفاق بزرگی بیفتد و ما همچنان مشغول #کارهای_خوبِ روزمرۀ خود باشیم، دشمن هم میبیند که چنین #جنایت بزرگی کرد و هیچ هزینهای پرداخت نکرد!
💠گزارش خبرگزاری فارس درباره این کتاب را اینجا بخوانید:
fna.ir/eyxt03
🔶سفارش آنلاین کتاب با #تخفیف25درصد:
b2n.ir/raheyar
basalam.com/raheyar
✅ @Raheyarpub