🔴چرا به روایت زنان نیاز داریم| تاریخ شفاهی، قصه واقعی آدمهاست نه قصهای خیالی و ساخته ذهن
♦️مرضیه ذاکری؛ نویسنده کتاب «خانهدار مبارز» در گفتگو با مهر:
🔻تابستان سال ۱۳۹۸، روزهایی که من با خاطرات مربیان پرورشی دهه شصت سروکار داشتم، خانم ذوقی، مسئول وقت واحد خواهران دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در مشهد، پیشنهاد تدوین خاطرات خانم حسینیان را مطرح کردند. با وجود علاقهام به موضوع، در موقعیت خاصی بودم و آمادگی نوشتن چنین کاری را در خودم نمیدیدم؛ اما پافشاری خانم ذوقی و اولویتدار بودن موضوع از نظر مجموعه، باعث شد بسم الله بگویم و دست به کار شوم. به این ترتیب، فکر و ذهن من وارد دنیایی شد که با دنیای مربیان پرورشی بسیار متفاوت بود.
🔻 در لابهلای تحقیقاتی که دوستان، راجع به راهپیمایی زنان مشهدی در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۵۶ داشتند؛ به سوژهای به نام «سیده اقدس حسینیان» برخورد میکنند که یکی از همان خانمهایی بوده که در آن راهپیمایی حضور داشته و سپس دستگیر شده و حتی چند روزی هم به زندان فرستاده میشود.
در جریان تحقیقات بیشتر دوستان در مجموعه تاریخ شفاهی، متوجه میشوند که خانم حسینیان فعالیتهای جدی سیاسی داشته و فراتر از شرکت در راهپیمایی یا جلسات روشنگرانه سیاسی و انقلابی، فعالیتهای سیاسی دیگری هم داشته که کمی متفاوتتر از فعالیتهای دیگر زنان بوده است..
🔻اسم کتاب اشاره دارد به جایگاه خانمحسینیان به عنوان یک خانم خانهدار و هم به مسیر مبارزهای که ...
🔹بیشتر:
mehrnews.com/xYkPw
💠کتاب «خانهدار مبارز»؛ خاطرات شفاهی سیده اقدس حسینیان؛ بهزودی منتشر میشود.
✅ @Raheyarpub
🔴«زیر سایه نخل» به چاپ دوم رسید|نویسنده نوجوان راوی شهدای روستا
♦️هر شهری به چیزی شهره است، مثلاً کرمان به زیره و کاشان به گلاب. روستاها هم همین گونهاند؛ باشتین به شروع قیام سربداران مشهور است و افچنگ و شمآباد به داشتن شهدای بیشمار در روزهای جنگ. بعضی روستاها اما مثل گنجینههایی هستند که باید غبار از سرورویشان تکانده شود تا همه مفتون هنرنمایی مردان و زنان و جوانانش شوند. ایزی یکی از همین روستاهاست، پنج کیلومتر با سبزوار فاصله دارد و بهرغم این نزدیکی، گنجهای روستا سالهاست غریب ماندهاند...
🔻گوهر بزرگ روستای ایزی، سیزده شهید این روستاست؛ شهدایی که سالهاست کسی برایشان کاری نکرده. البته باید خدا را شاکر بود که هنوز بنیاد شهید پایش به روستا باز نشده و قبور شهدا را یکسانسازی نکرده است... تا اینکه دو سال قبل نوجوانی پانزدهساله بهاسم محمدحسین ایزی عزم کرد دربارۀ شهدای روستای ایزی تحقیق کند...
دارایی محمدحسین، فقط اسناد و مصاحبههای سالهای قبل بنیاد شهید بود...
روایت شهدای هر روستا، نیازمند نهضتی فراگیر و مردمی است؛ نهضتی که نویسندههایش میتوانند همین نوجوانان تازه از گرد راه رسیده باشند تا راه شهید فهمیده را ادامه دهند؛ بهشرط آنکه خوب فهم شوند و اندکی میدان ببینند...
تحقیقوتدوین:محمدحسین ایزی
180صفحه
50هزار تومان
🔻سفارش آنلاین با تخفیف20درصد:
raheyarpub.ir
instagram.com/raheyarpub.ir
✅ @Raheyarpub
🔴روایت مردم برای مردم| «شروهای برای حبیب» نقدوبررسی شد
🔷هاجر عابدینینژاد؛ محقق کتاب:
🔻ما باید در یک دوره دو ماهه، خاطرات را جمعآوری میکردیم. برای این کار ابتدا برگههایی حاوی 10سؤال را در اختیار مردم گذاشتیم و سپس با توجه به پاسخها و خاطرات، تماس میگرفتیم و پیگیری میکردیم که خاطرات تکمیل شود. در جریان این کار، اتفاقات جالبی هم افتاد، هر راویای که صحبت میکردیم، چند نفر دیگر معرفی میکردند و از این طریق توانستیم حتی از برخی از روستاهای بوشهر که خودم هم نمیشناختم، خاطراتی ثبت کنیم.
🔻یکی از مشکلات ما در بوشهر این بود که برای تدوین خاطرات، نداشتن نویسنده و تدوینگر تاریخ شفاهی بود، به همین خاطر، تدوین خاطرات با خانم فریده الیاسیفر بود که مشهد حضور دارند.
در جریان کار، مشکلاتی هم داشتیم، از جمله اینکه خیلیها اعتماد نمیکردند و حاضر به انجام مصاحبه نمیشدند. برخی سوژههایمان هم به ویژه در شهرستانهای بوشهر به دلیل زمان کمی که داشتیم، از قلم افتاد... الان مطمئن هستم اگر دستمان بازتر باشد و زمان داشته باشیم میتوانیم کل استان بوشهر را پوشش بدهیم و بتوانیم دفتر دوم «شروهای برای حبیب» را هم داشته باشیم.
♦️محمد حیدری؛ منتقد:
🔻ضروری است اتفاقی که در بین مردم دارای جایگاه و جریانساز است، ثبت شود. بخشی از این ضرورت را در فضای انقلاب اسلامی هم میبینیم. جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره میکنند: «نگذارید جای جلاد و شهید عوض شود». این عوضشدن جای جلاد و شهید دقیقاً جایی اتفاق میافتد که اتفاقات ثبت نشود، تاریخ ثبت نشود، روایتها بهدرستی ثبت نشوند و اینها باعث میشود که عدهای بیایند و به راحتی جای جلاد و شهید را با روایتهای خودشان عوض کنند. جنگ، جنگِ روایتهاست؛ به درستی روایت نکنیم، شکستخورده این جنگ هستیم.
🔻این کتاب، کتاب «مردم برای مردم» است؛ یعنی از مردم روایت شده برای مردم؛ همین مسئله هم کار را سخت میکند که قاعدتاً نمیتوانیم با یک متن منسجم سروکار داشته باشیم، بلکه با یکسری خردهروایت سروکار داریم؛ پس این ویژگی که از مردم برای مردم رعایت میشود جزو خصوصیات بارز کتاب است.
🔻این کتاب اولین کتابی بود که امسال خواندم و آن را با جانودل معرفی کردم. در فضای نقد تعارفی ندارم؛ اما این کتاب را با تمام آن نقاط ضعف کمی که داشت واقعاً دوست داشتم. به جرأت میتوانم بگویم که 80 درصد خاطرات کتاب، جاندار هستند بعضی از آنها را میشود فیلم کوتاه کرد یا بعضی از سوژهها را میشود جدا پرداخت.
🔹بیشتر:
ibna.ir/fa/report/325254
✅ @Raheyarpub
🔴تاریخ شفاهی در خدمت قصهگویی
♦️روایتهای مستند چگونه به تولیدات هنری کمک میکند؟
🔷هادی لطفی؛ مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی:
🔹تاریخ شفاهی ما را به منبع عظیمی از قصهها وصل میکند، همان چیزی که در ادبیات و تولیدات هنری به آن نیاز داریم و جای خالی آن حس میشود. قصه که باشد تقریبا ما همه راه را رفتهایم؛ هم در تولید کتاب و روایتهای خواندنی و هم در تولید فیلم و حتی موسیقی. وقتی خاطرات این افراد مؤثر در انقلاب اسلامی را میخوانیم، به یک نکته مشترک در همه آنها برمیخوریم و آن داشتن هدف در زندگی و در پی آن احساس مسؤولیت داشتن در برابر خود، اطرافیان و در نهایت در برابر جامعه زمان خودشان است؛ چیزی که شاید نسل جدید، در این هیاهوی فضای مجازی، از آن مغفول مانده باشد...
🔹بیشتر:
vatanemrooz.ir/newspaper/page/3559/8/252103/0
✅ @Raheyarpub
🔴نقدوبررسی کتاب «شروهای برای حبیب» در کنگان
♦️نشست نقد و بررسی کتاب «شروهای برای حبیب»؛ خاطرات مردم بوشهر از ایام شهادت حاج قاسم با حضور هاجر عابدینینژاد، محقق کتاب، برخی راویان اثر و فاطمه احمدی؛ منتقد در کتابخانه عمومی کنگان(بوشهر) برگزار شد.
🔹«هیرمان»(لرستان)، «سردار گیلهمردان» (گیلان)، «بر شانههای کارون»(اهواز) «سردار سربدارها»(سبزوار)، «حافظ دلها» (شیراز)، «یزله بر دجله» (عراق)، «ابرقدرت خداست» (همدان) و «سلیمانیها»؛ دیگر عناوین انتشارات «راه یار» با محوریت خاطرات و روایتهای مردمی از ایام شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس هستند.
⭕️سفارش با تخفیف 20درصد:
raheyarpub.ir
instagram.com/raheyarpub.ir
✅ @Raheyarpub
🔴در تدارک «حال خوب»
✍️مرضیه پیرنجمالدین؛ مروری کوتاه بر کتاب «مترو، مخاطب، حرکت»- روزنامه جوان:
♦️کتاب «مترو، مخاطب، حرکت»، نوشته محمد نیکدل، کتابی کاربردی با روایتهای تجربی است. تجربهگر (نویسنده) با نوشتن این کتاب در ۱۲ قسمت بیهیچ اضافهگویی، تجربیات و عملیاتهای فرهنگی هنری خود را در متروی تهران با مخاطب روزانه حدود ۵/۲ میلیون نفر نگارش کرده است. تجربهنگار اهمیت زیادی برای مخاطب مبتکر قائل شده است و میتوان گفت به ابعاد مختلفی در عملیاتهای فرهنگی در مترو اندیشیده و تا حد توان عملیاتها را به مرحله اجرا رسانده است.
🔻در فصل اول؛ مسافر را زنده و زندگی او را جاری در مترو میداند. مخاطبی پرشمار که از روی اجبار روزانه باید با مترو مواجه شود. فضای مترو، ایستگاهها، سالنها و گیتها، جاهایی که مسافر روزانه از آن چندین مرتبه عبور میکند، باید کار طراحی طوری باشد که مسافر را شفا دهد و حالش را خوب کند. فقط نباید با دید استفاده تجاری به مترو نظر کرد. مترو، رسانهای زنده و جاری است. قالبهای مختلفی مانند کتیبههای داخل قطار، نمایشگرها، دیوارنگارهها، سامانههای صوتی و تابلوهای اعلانات از فضاهایی است که باید هنرمندانه ترسیم و تدبیر شود...
🔹بیشتر:
javanonline.ir/fa/news/1100847
✅ @Raheyarpub
🔴فرخوان جذب پژوهشگر
♦️دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای علوم اجتمای که مسلط به زبان عربی(خصوصا لهجه عراقی) هستند، چنانچه مایل به همکاری در یک پروژه پژوهشی در مسیرهای پیادهروی اربعین هستند، میتوانند رزومه خود را به شماره 09388131607 (در پیامرسانهای واتساپ، بله و ایتا) ارسال کنند.
🔻دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
✅ @Raheyarpub
🔴حاصلجمع فکرهای ایدهپرداز
✍️سیدحسین اجتهد(عضو هیأت علمی گروه برق دانشگاه کاشان)؛ مروری کوتاه بر کتاب «آرزوهای دستساز»- روزنامه ایران:
♦️«آرزوهای دستساز»، حاصل جمع فکرهای ایدهپرداز و دستهای تمدنساز است. اکنون اولین جلد مکتوب تاریخ شفاهی پیشرفت منتظر شماست، گرچه این کتاب را نمیتوان بهعنوان «دستور پخت شرکتهای دانشبنیان» پیشنهاد کرد، اما «فرایند پخته شدن یک شرکت دانشبنیان» را با روایت داستانیاش به تصویر کشیده است.
🔻مطالعه این کتاب بار دیگر به شما نشان خواهد داد که درک تشنگی و راهی شدن برای رفع آن، شرط کافی برای رسیدن به آب است، بچهها تشنگی و نیاز را احساس کردند و پای در راه نهادند... کاظمی و کاشانی پیدا شدند و دستشان را گرفتند. سه ضلعی «مدیر دلسوز کاربلد»، «سرمایهگذار خیر» و جوان فعالی که «میداندار اصلی حوادث» باشد، یکی از مهمترین فرمولهایی است که میتوان در سایر جنبشهای پیشران تکنولوژی در دهه پیشرفت و عدالت نیز ردپای آن را دید و تکثیرش کرد...
🔹بیشتر:
irannewspaper.ir/newspaper/item/624257
✅ @Raheyarpub
🔴«خانهدار مبارز» منتشر شد| مبارزات زنانه انقلاب به روایت یک بانوی مشهدی
♦️از مقدمه نویسنده:
🔻مبارزه، فعالیتهای مخفیانه، تعقیبوگریز، زندان، شکنجه و... همیشه موضوعات جذاب و پرکششی در بیان تاریخ انقلاب اسلامی بودهاند و هستند. جذابیت، زمانی دوچندان میشود که بفهمیم قرار است یک زن آن را روایت کند. این دقیقاً همان چیزی بود که من را برای نوشتن خاطرات خانم اقدس حسینیان وسوسه کرد...
خانم حسینیان عضو تیم مهدی فرودی بوده است. اسم شهید فرودی برایم نا آشنا نبود. قبلاً جستهگریخته چیزهایی دربارۀ او و گروه ستارۀ اسلام خوانده و شنیده بودم...
🔻جوانتر از آن چیزی بود که تصور میکردم و بسیار جدی. پیشبینیام این بود که احتمالاً روزهای سختی با او خواهم داشت...برخورد خانم حسینیان در منزلش بسیار گرم و مهربانانه بود. او خانمی خانهدار بود و هیچگونه فعالیتی خارج از منزل نداشت...تمام دغدغهاش دختر و پسر مجردش بودند و بیماریهای سختی که با آنها مبارزه میکرد؛ هرچند او خیلی راحت و با آرامشی عجیب دربارۀ آنها حرف میزد. هنوز هم مانند روزگار جوانیاش عاشق مطالعه بود و علاقهمند به رصد اخبار سیاسی. حافظهای قوی داشت و جزئیات خوبی از اتفاقات در خاطرش مانده بود؛ اما محتاطانه حرف میزد و بسیار آگاهانه...
دلیل نگرانیاش، نقطۀ اتصال این گروه در مقطعی با سازمان مجاهدین خلق بود...
🔻...روایت خانم حسینیان از این بابت اهمیت دارد که روایت بخشی از تاریخ است: تاریخ مبارزات زنانه...
تحقیق:مرضیه ذاکری، زهرا احسن مقدم
تدوین:مرضیه ذاکری
248صفحه
60هزار تومان
⭕️سفارش:
raheyarpub.ir
✅ @Raheyarpub
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴من یک معلمم!
♦️لحظاتی با دکتر حسین بهاروند؛ پدر علم سلولهای بنیادی و راوی کتاب «سلولهای بهاری»
🔹دکتر حسین بهاروند،استاد ممتاز و مؤسس پژوهشکده زیستشناسی و فناوری سلولهای بنیادی پژوهشگاه رویان،در سال۱۳۷۴ به پژوهشگاه رویان پیوست و پس از چندسال پژوهش، در سال۱۳۸۲ توانست برای اولین بار در ایران سلولهای بنیادی رویانی انسانی را تولید کند.
در سال۱۳۸۷ نیز به همراه همکارانش موفق به تولید سلولهای بنیادی پرتوان القائی انسانی شد.این فعالیتها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخههای مختلف پزشکی بازساختی را در ایران پایهگذاری کنند.ایشان تاکنون بیش از سی جایزه ملی و بینالمللی از جمله جایزه رازی،خوارزمی، آیسسکو،آکادمی علوم جهان،یونسکو و جایزه مصطفی دریافت کرده است.
♦️کتاب «سلولهای بهاری»؛خاطرات تولید و توسعه سلولهای بنیادی به روایت دکتر حسین بهاروند است که بهنام باقری تحقیقوتدوین آن را برعهده داشته است.
⭕️سفارش با تخفیف 20درصد:
raheyarpub.ir
instagram.com/raheyarpub.ir
🔹انتشارات «راه یار»؛ ناشر فرهنگ، اندیشه و تجربه انقلاب اسلامی
✅ @Raheyarpub
🔴«آقاسعید»؛ نقدوبررسی میشود
♦️با حضور:
🔺حجتالاسلام محمدمهدی همتی؛ محقق و نویسنده کتاب
🔺سعید زاهدی؛ منتقد
🔺فاطمه میرزاجعفری؛ مجریکارشناس
🔹سهشنبه(8شهریور)؛ ساعت 10 صبح
🔻خبرگزاری مهر( خیابان نجاتالهی، کوچه رضا مقدسی(بیمه)، پلاک ۱۸)
🔷درباره «آقاسعید»؛ برگهایی از زندگی و زمانۀ شهید سیدمحمدسعید جعفری:
🔻مقام معظم رهبری در سفر به استان کرمانشاه،در مهر ۱۳۹۰،سه بار به شهید سیدمحمدسعید جعفری اشاره کردند:
«...شهید سیدمحمدسعید جعفری،شهید پیشرو و پیشتاز،با جمع رفقای خودش رفتند از پادگان لشکر سنندج دفاع کردند؛فهمیدند که معنای این دفاع چیست؛ تسلط ضدانقلاب بر یک پادگان نظامی، معنایش چیست.این زودفهمیدن، بهوقت فهمیدن، بههنگام عملکردن و پاسخ به نیاز دادن،آن نقطۀ برجستهای است که نباید مغفول بماند..»
🔻این اشارۀ مکرر به شهید جعفری، برای کرمانشاهیها معنایی متفاوت داشت؛ معنایی بیش از تجلیل رهبر انقلاب از یکی از شهدای شاخص استان. آقاسعید تنها سیوشش روز پس از آغاز جنگ تحمیلی به شهادت رسید؛اما عرصۀ فعالیتهایش قبل و بعد از انقلاب چندان گسترده بود و چنان بر فضای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کرمانشاه اثر گذاشت که حتی با گذشت چهل سال از شهادتش،همچنان در یک سو طرفدارانی جدی و در سوی دیگر مخالفانی سرسخت دارد..
🔹انتشارات «راه یار»؛ ناشر فرهنگ، اندیشه و تجربه انقلاب اسلامی
✅ @Raheyarpub
🔴خلاقیتهای مادرانه برای تربیت حسینی کودکان
✍️سجاد خوارزمی؛ نگاهی کوتاه به کتاب «پرچمدار کوچک من»- روزنامه صبح نو:
🔻برای هر خانوادهای خیلی مهم است که بچههایی که تربیت میکنند، با چه رویکردها و دیدگاههایی تربیت شوند. تربیت هر فرزند بیش از اینکه به محیط و مدرسه ربط داشته باشد، در درجه اول، به خانواده و سبک زندگی والدینش بستگی دارد، حالا یک نفر در خانوادهای با اعتقادات قویتری تربیت میشود و یک نفر در خانوادهای با اعتقادات کمی ضعیفتر، اما در چنین خانوادههایی، وجه مشترکی وجود دارد که همین باعث میشود افراد با نگاههای مختلف همدیگر را نبینند.
🔻آن وجه مشترک چه چیزی میتواند باشد؟ اول از همه این را بفهمیم که امامان معصوم(ع) ما تنها امام قشر مذهبی جامعه نیست، بلکه امام همه مردم و برای همه زمانهاست. همین دوستدار اهل بیت(ع) بودن در بین اقشار مختلف مردم، این نگاه را به وجود میآورد که آن خانوادهای که شاید کمی اعتقاداتش ضعیفتر از بقیه هست هم میتواند فرزندانش طبق سیره اهل بیت(ع) تربیت کند.
🔹بیشتر:
sobhe-no.ir/newspaper/1479/14/59853
✅ @Raheyarpub