🔸ویژه سالروز شهادت امام جواد علیه السلام
📍امام جواد (علیه السلام) در سال 203 در طفولیت به امامت رسیدند. اما در همان زمانها با مشکلی که در میان شیعیان ایجاد شده بود مواجه بودند یعنی تا آن زمان سابقه نداشت امامی پیش از سن بلوغ در این جایگاه قرار بگیرد لذا پذیرش مقام امامت ایشان برای بسیاری از اصحاب امام رضا (علیه السلام) سنگین و سخت بود.
📍از این روست که میبینیم حتی برخی افراد از امامتِ امام رضا (علیه السلام) نیز بر میگردند، یعنی نه تنها امامت امام جواد (علیه السلام) را نمیپذیرند بلکه در امامت امام رضا (علیه السلام) هم تردید میکنند و حق را به واقفیه میدهند که امام کاظم (علیه السلام) را به عنوان آخرین امام معرفی و پذیرفته بودند.
📍با این وجود، امام جواد (علیه السلام) با نشان دادن قدرت بیمانند علمی خویش در همان سن طفولیت و همچنین حمایتهای بسیار موثر علی بن جعفر عموی امام رضا (علیه السلام) که مردی بسیار ولایتمدار بود و در تثبیت امامت امام جواد (علیه السلام) بسیار کوشید، به مرور این مسأله برای شیعیان حل شد که امر امامت سن و سال نمیپذیرد، لذا بعدها که امام هادی (علیه السلام) در همان سن به امامت رسید و پس از آن نیز امام زمان (علیه السلام) که در پنج سالگی به مقام امامت رسید، دیگر برای شیعیان مسألهای نبود.
📍مأمون که میدانست آن حضرت امام بر حق است، همان کاری را که با امام رضا (علیه السلام) کرد؛ یعنی قطع ارتباط مردمی امام را پیش گرفت و حضرت را البته با احترام با بغداد آورد و تلاش کرد دخترش را به ازدواج امام (علیه السلام) درآورد تا اینگونه آن حضرت را بیشتر تحت نظر داشته باشد.
📍مأمون بعد از مدتی به دلیل آگاهی بیشتر مردم از قدرت علمی امام و پافشاریهایی که صورت میگرفت، مجبور شد با بازگشت حضرت به مدینه موافقت کند. امام جواد (علیه السلام) در مدینه دست به اقدام بزرگی زد و با جریان «غلو» که در میان شیعیان ایجاد شده بود، مبارزه جدّی میکند.
📍ماجرا از این قرار بود که برخی شیعیان از روی جهل و نادانی یا با دسیسههای دستگاه خلافت و دشمنان اهل بیت (علیه السلام) مباحثی را درباره شخصیت ائمه (علیهم السلام) مطرح میکردند که خداوند در آنان حلول کرده و ... که این باعث انحراف و گمراهی شده بود، آن حضرت به شدت با این جریان مقابله و حتی حکم ارتداد آنان و خروجشان از اسلام را نیز اعلام کرد.
📍با مرگ مأمون در سال 218 که پانزده سال از دوران امامت امام جواد (علیه السلام) میگذشت، برادرش معتصم روی کار آمد. او فردی بسیار سرسخت و بر خلاف مأمون که به ظاهر اهل مدارا و مسامحه با امام جواد (علیه السلام) بود، اندکی بعد امام (علیه السلام) را به مرکز حکومتش در بغداد آورد و برای آن حضرت محدودیتهایی ایجاد کرد و سرانجام در حدود یک سالی که حضرت آنجا بودند با دسیسههای معتصم حضرت به شهادت رسیدند.
4_5771781093376133355.mp3
1.36M
#صوت
🚦در غدیر خم چه گذشت۱
🎙استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
#ویژه سالروز عید سعید غدیر
#بخش_اول
📲 @rajabidavani
4_5771781093376133356.mp3
1.38M
#صوت
🚦در غدیر خم چه گذشت۲
🎙استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
#ویژه سالروز عید سعید غدیر
#بخش_دوم
📲 @rajabidavani
🚨اعلام نظر سه نفر از نظریه پردازان و مورخان برجسته درباره نامزد اصلح
بسم الله الرحمن الرحیم
با عنایت به رهنمودها و شاخص های طرح شده از سوی مقام معظم رهبری برای شناخت فرد اصلح و همچنین تحلیل عمیق از جریان شناسی تاریخ؛ به ویژه تاریخ قرون اولیه اسلامی و سده اخیر ایران، و نیز تاریخ نهضت های اسلامی و فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی، ضمن احترام به چهار نامزد دیگر جریان انقلاب اسلامی، آقای دکتر سعید جلیلی را فرد اصلح می دانیم و اعلام می داریم که ادامه راه استقلال و عزت و هویت یابی شهید رئیسی با رأی به ایشان قابل تحقق است. ان شاءالله
دکتر محمد حسین رجبی دوانی - دکتر موسی نجفی - دکتر موسی فقیه حقانی
🚨هشدار تاریخی - سیاسی سه استاد برجسته علوم انسانی کشور
📍واقعا مسئله اصلی چیست؟
🔸بسم الله الرحمن الرحیم
🔹هموطنان، جوانان تحصیلکرده، و فرهیختگان دلسوز، در این شرایط حساس ضرورت دارد دو نکته مهم را با شما عزیزان در میان گذاریم:
اول اینکه تجربه نهضتهای دو قرن اخیر ایرانیان علیه سلطه استعمارگران غربی، به ویژه آزمون نهضت بزرگ مشروطیت، مؤید این نکته است که "عرفی سازی " به همراه سیاه نمایی و یأس در برابر آرمانهای بلند و اصیل انقلاب، گام اول نفوذ خارجی و خالی نمودن صحنه از کسانی است که همواره به عشق عزت ملی و عظمت کشور در مقابل زیادهخواهیهای اجانب ایستادهاند. هیزم دیگ پلوی سفارت انگلیس، جهل و خوشبینی خواص بیبصیرتی بود که دل به احسان و دوستی اجنبی بسته بودند و در نهایت دیدیم که همه آن شعارهای آزادیخواهانه و به ظاهر مترقی، داس استبداد شد و در دستان قزاقی قلدر قرار گرفت تا همه ثمرات مشروطه را یکجا درو نماید و نابود سازد.
دوم، تحریم خارجی معلول علتی ریشهدار است؛ علتی که به کوتاه شدن دست بیگانه از کشور برمیگردد، همان دستی که در تلاش است تا دوباره سایه سلطه را بر سر این ملت بگستراند. التماس کردن و توبه نمودن نزد دزد حریص و طماع نه تنها تأثیری ندارد، بلکه او را متوهم میسازد تا دامنه خیال باطل و حرص و طمع های واهی خود را در قبال این سرزمین وسعت بخشد. امروز در "عصر پسااستعماری" قرار داریم؛ عصری که جریانی با بنیانهای علمی نیرومند در غرب نیز به آن اعتراف داشته و معتقد است:
بحث و دعوای اصلی در تحولات بین الملل بر سر همان طرح دوگانه "مرکز " (غرب سلطه جو) و "پیرامون" (شرق به حاشیه رفته) است. طرحی که انقلاب خمینی کبیر، "معادله شوم" آن را برهم زد و ایرانیان قهرمان را نه در حاشیه و پیرامون غرب، بلکه در برابر و مقابل آن قرار داد. به راستی این همان "صورت مسئله واقعی" است و سایر تعبیرها، تلاشی بیهوده برای انحراف اذهان از ریشه و ماهیت اصلی این "جدال تاریخی" است.
اکنون که پرچم این جریان متعهد به عزت و استقلال و هویت ایران و انقلاب اسلامی در دستان پرتوان سرباز جانباز وطن، دکتر سعید جلیلی قرار گرفته است؛ امید داریم که این سرزمین با همه ظرفیتهای عظمیش در جایگاه مطلوب و واقعی خود آرام گیرد و خط بازگشت به ذلت دولت اسبق و نگاه تحقیرآمیز «ما نمیتوانیم» ذیل نظریه " کدخدای جهانی خود مطلق مدار اروپایی - امریکایی " از مُلک و دیاری دور شود که قدمتی چندهزار ساله و تمدنساز دارد.
دکتر موسی نجفی
دکتر موسی حقانی
دکتر محمد حسین رجبی دوانی
36.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مشروح بیانات امروز رهبر انقلاب درباره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 حاج مهدی سماواتی :
🔸 تمام ثواب نفس زدنهام برای سیدالشهداء رو تقسیم میکنم بین کسانی که.....
💠 @hajmahdisamavati
🌐 https://zil.ink/hajmahdisamavati
• برنامه ماجرا
💠 «فصل خروج»
• قسمت سوم:
امام حسین(ع) و قیام علیه منکر بزرگ
• باحضور:
محمدحسین رجبی دوانی
📆 ۱۸ تیر از شبکه چهار سیما ساعت ۲۰:۳۰ پخش خواهد شد.
@majara_tv4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• برنامه ماجرا
💠 «فصل خروج»
• قسمت دوم:
امام حسین(ع) و قیام علیه منکر بزرگ
دکتر محمدحسین رجبی دوانی
📆 دوشنبه ۱۸ تیر ساعت ۲۰:۳۰
شبکه چهار سیما
https://eitaa.com/majara_tv4
📜 #متن
استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
ویژه ماه #محرم
#پاسخ_به_شبهات
🚦آیا #امام_حسین علیه السلام دختری به نام #رقیه داشته اند؟
📍برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای #امام_حسین علیه السلام نفی کردند.
📍برخی معتقدند امام حسین علیه السلام فقط دو دختر داشته به نامهای #فاطمه و #سکینه. لذا از نظر آنها داستان حضرت #رقیه بی مبنا است.
📍 اما من خدمت شما عرض کنم اگرچه #شیخ_مفید تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نامهای فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است.
📍مثل کتاب #مطالب_السَّئوول #ابن_طلحه_شافعی که نَسَب شناس است و تخصصی این کاررا کرده و حال اینکه #شیخ_مفید نسب شناس نیست.
📍 همینطور در #مناقب #ابن_شهرآشوب مازندرانی، تعداد دختران امام حسین علیهالسلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده اند.
📍این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمیتوانیم بگوییم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک است، پس احتمال اینکه امام حسین علیه السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن بیشتر هم هست.
📍 اما راجع به خرابه شام که عده ای سوال کردهاند که چرا در منابع اولیه چنین نقلی نیامده است، اتفاقاً در کتاب #کامل_بهایی #عمادالدین_طبری شیعی متعلق به قرن هفتم آمده است.
📍پاسخ بنده به این نکته این است که اولاً صاحب کتاب کامل بهایی از طرف علمای بزرگ شیعه توثیق شده است.
📍ثانیا او معاصر #سید_بن_طاووس صاحب #لهوف است. سیدبنطاووس هم در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل نویسان پیش از او چنین نقلی را نیاوردهاند.
📍حالا چرا ما از سیدابن طاووس به قول معروف چشم بسته می پذیریم چیزهایی را که دیگران نقل نکرده اند و اختصاصی اوست، اما از عمادالدین طبری که معاصر سیدابن طاووس است و از سلامتش هم شک نداریم وقتی مطلبی را با ذکر سند معرفی و مطرح کرده است، نپذیریم.
#عمادالدین_طبری میگوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب #حاویه از #قاسم_بن_محمد_مامونی که پیرامون زشتیهای #بنی_امیه و کارهای خلاف آنها نوشته شده بوده گرد آوری کرده است.
📍 به قول معروف حاج عباس قمی میگوید: آثار و کتاب ها و منابعی در دست ایشان بوده است که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می توان این داستان را پذیرفت مضافاً براینکه اگر مرقد حضرت #رقیه درجای دیگری غیراز #شام واقع بود میتوانستیم تردیدی بکنیم که گروهی چنین چیزی را ساخته باشند.
📍اما در #شام که پایگاه #بنی_امیه، دشمنان قسم خورده اهل بیت علیهالسلام بودند، چطور میتوانند چیزی برای قرن ها آنجا بدرخشد و جلوه کند و بزرگانی از علمای برجسته ای به زیارت آنجا بروند و نذرها بکنند و خواستههایی داشته باشند که اجابت بشود.
🔸حال آیا میتوانیم بگوییم چنین جایگاهی واقعیت ندارد و امام حسین علیه السلام چنین دختری نداشته است؟
📲 @rajabidavani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ سختترین صبر امام حسین(ع)، صبر بر تردید افکنی نزدیکانش بود.
🔸آنهایی که تردید داشتند مثل "عبداللهبنجعفر" ، "عبداللهبنعباس" و "محمدحنفیه" بااینکه میدانستند امام حسین (ع) امام حق است ولی بهسبب عدم معرفت کافی به ولایت و اینکه امام هر آنچه میکنند حق است میآیند و امام را نصیحت میکنند که به کربلا نرو. این یعنی عدم شناخت ولایت.
🔸اینها درعین اینکه میدانند امام حسین(ع) حق است اما چون به ولایت باور کامل ندارند و برای خودشان شأنی در برابر تصمیم ولایت قائل هستند، درنتیجه هم خودشان امام را همراهی نکردند و هم در عده دیگری اثر گذاشتند.
🔸همین خواص از روی دلسوزی و تحلیل غلط و برداشت نادرستشان بود که باعث شدند عدهای در مکه به امام نپیوندد. مردم نگاه میکردند که برادر امام یا پسرعمو یا داماد امام مگر بد او را میخواهند که او را از سفر به کوفه باز می دارند؟
@rajabidavani
⚫️ اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ وَجَعَلَنا وَاِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ ال محمّد علیهمُ السّلام
📲 @rajabidavani
📜 #متن
#پاسخ_به_سوالات
استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی
🚦#سوال :آیا امام سجاد علیه السلام با یزید لعنه الله بیعت کردند؟
📍#پاسخ : اگر چه در نقل های پس از وقوع فاجعه کربلا و به اسارت بردن آل الله چیزی در ارتباط با بیعت کردن امام سجاد سلام الله علیه با یزید لعنه الله نداریم، ولی باید گفت طبق اعتقادی که داریم و حوادث تاریخی نشان می دهد همه امامان ما بنا بر جبر روزگار و فشارهایی که وجود داشت و همچنین برای مصلحت اسلام مجبور شدند با طاغوتیان زمانه خود بیعت کنند.
📍تنها امامی که با هیچ طاغوتی بیعت نکرده است وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه و عجل الله تعالی فرجه هست و یکی از فلسفه های غیبت امام زمان علیه الصلاة و السلام را در همین مسئله دانسته اند. یعنی امام زمان علیه السلام نباید بیعت جباران بر گردنش باشد، چرا که او آخرین حجت خدا هست و می خواهد تمام جباران را از روی زمین محو کند.
📍اما درباره امام سجاد علیه السلام اگر هم در وقایع مربوط به فاجعه بعد از کربلا پیرامون بیعت آن حضرت چیزی ذکر نشده، در سال شصت و دو که فاجعه حره مدینه اتفاق افتاد و قوای یزید به داخل مدینه ریختند و این شهر را آماج جنایات خود کردند، در تاریخ داریم (تاریخ یعقوبی و احتمالا تاریخ طبری و امثال آنها آورده شده) که مسلم بن عقبه فهری، فرمانده جنایت کار یزید لعنه الله وقتی مدینه را اشغال کرد و مردم را جمع کرد، به زور از آنها برای یزید بیعت گرفت، به امام سجاد علیه السلام هم رسید و از امام هم خواست بیعت کند و امام هم به ناچار بیعت فرمودند...
📲 @rajabidavani
📜 #متن
🚦زمان و نحوه دفن شهدای کربلا
استاد دکتر محمد حسین #رجبی_دوانی
🔹ویژه ماه #محرم
🚦#سوال : زمان و نحوه دفن پیکر شهدای کربلا و مشخص کردن قبور مطهر آنها چگونه بوده است؟
📍 #پاسخ : طبق نقلهای صحیح، پس از شهادت یاران امام حسین علیهالسلام و نهایتاً وجود مقدس حضرت سیدالشهدا علیهالسلام، این جنایتکاران شروع کردند به بریدن سرهای مطهر شهیدان.
📍عمرسعد لعنهالله سر مقدس امام حسین علیهالسلام را به خولی داد که همراه با #حمید_بن_مسلم_ازدی که وقایعنگار لشکرخود بود، به سرعت به کوفه نزد عبیدالله ببرند و خبر پیروزی خود و شکست و شهادت امام حسین علیهالسلام را به اطلاع او برسانند.
📍اما چون دیر وقت بود و به شب رسیدند، این جنایتکاران پس از غارت خیمههای عزاداران و مصیبتزدگان امام حسین علیهالسلام شب را به صبح رساندند و صبح روز یازدهم تا ظهر به غسل دادن و دفن کشتههای منحوس خود پرداختند و بعدازظهر روز یازدهم در حالی که پیکر مقدس شهیدان را دفن نشده روی زمین رها کردند، عمرسعد لعنهالله دستور داد که آماده حرکت بشوند و به سوی کوفه بازگردند.
📍وقتی که لشکر عمرسعد لعنهالله همراه با اسیران آل الله منطقه را ترک کردند و از کربلا دور شدند، قبیله بنیاسد که در غاضریه در نزدیکی کربلا زندگی میکردند و از حادثه خبر داشتند، عصر روز یازدهم خود را به کربلا رساندند و امر تدفین پیکر مقدس شهدا را بر عهده گرفتند. منابع تاریخی که عمدتاً اهل تسنن هستند به این صورت آورده اند. یعنی قبیله بنی اسد در عصر روز یازدهم آمدند و پیکر مقدس شهدا را دفن کردند.
📍اما در منابع شیعی و عمدتاً در احادیث ما اینگونه آمده است که چون بر مبنای اعتقاد شیعه امام معصوم را جز امام معصوم نماز نمیخواند و دفن نمیکند، امام سجاد علیهالسلام که در اسارت به سوی کوفه برده میشدند با قدرت امامت و به اذن الهی از همان اسارت به کربلا باز گردانده شد و امام سجاد علیهالسلام است که بنیاسد را راهنمایی دفن شهدا میکند. چون سر شهدا همه بریده شده بود و پیکرهای آنها قابل شناسایی نبود و این مهم فقط از امام معصوم برمیآمد.
📍لذا امام سجاد علیهالسلام پیکر مقدس پدر خود را شناسایی کردند و خود این پیکر مقدس را دفن فرمودند سپس پیکر مطهر برادر خویش حضرت علی اکبر علیهالسلام را هم شناسایی کردند و آن پیکر مطهر را در مقابل پدر دفن کردند. بعد امام سجاد علیهالسلام به بنیاسد دستور دادند که در پایینتر از پای امام علیهالسلام یک قبر بزرگی حفر شود و پیکر مطهر همه شهدا را در این قبر جمعی دفن کنند، جز وجود مقدس حضرت عباس علیهالسلام که در کنار شریعه به خاک افتاده بود و در همانجا پیکر مقدسش دفن شد.
📍برخی نقلها حاکی از آن است که حر هم که با فاصلهای از منطقه درگیری به شهادت رسیده بود را هم در آنجا دفن کردند. برخی از نقل ها البته نه در نقلهای معتبر اصلی، حاکی از این است که چون قبیله بنی اسد از خویشاوندان حبیببنمظاهر بودند پیکر او را هم شناسایی کردند و وی را جداگانه در کنار امام حسین علیهالسلام دفن کردند که امروز هم ضریحی منسوب به حبیب بن مظاهر در نزدیکی قبر مطهر سیدالشهدا علیهالسلام وجود دارد...
📲 @rajabidavani
🔸حضرت امام صادق علیه السلام:
📍 قوم یهود نضج میگیرند و دست به طغیان و تجاوز میزنند و کار آنها سخت بالا میگیرد؛ ولی سرانجام به دست افراد با ایمان و بندگان با صلابت و شایسته خداوند نابود میشوند؛ طوری که خانه به خانه آنها را دنبال میکنند. این وعده الهی است که باید تحقق یابد.
📍راوی سوال میکند این مردان باصلابت که یهود را خانه به خانه جستجو میکنند، چه کسانی هستند؟
📍امام صادق علیه السلام سه بار میفرمایند:
🔹هم و الله اهل قم؛ به خدا قسم آنها مردمی از قم هستند.
📍جنگی در حوالی دمشق درمیگیرد که تا آن روز اتفاق نیافتاده باشد؛ ومعنی آیه فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِنْ بَيْنِهِمْ ۖ فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ.
🔸[احزاب و گروهها به هم میریزند، وای بر کافران از جنگی که در آن روز بزرگ، به وقوع میپیوندد] آشکار میشود!
🔸🔹استاد علی دوانی در اردیبهشت سال ۱۳۸۵ ذیل این حدیث نگاشته اند: نویسنده از این آیه و حدیث امام صادق علیه السلام استنباط میکند که سرانجام دنباله نهضت امام خمینی ره از قم آغاز شده است به اسرائیل میرسد و یهود را نابود میکند.
🔹وَقَضَينَآ إِلَىٰ بَنِيٓ إِسرءِيلَ فِي ٱلكِتَٰبِ لَتُفسِدُنَّ فِي ٱلارۡضِ مَرَّتَينِ وَلَتَعلُنَّ عُلُوࣰّا كَبِيرا سوره اسراء آیه ۴
🔸کتاب موعودی که جهان در انتظار اوست؛
اثر استاد علامه علی دوانی، صفحه ۳۱۹ و ۳۲۰.
🔹شرکت چاپ و نشر بین الملل
📜 #متن
استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
ویژه ماه #محرم
#پاسخ_به_شبهات
🚦آیا #امام_حسین علیه السلام دختری به نام #رقیه داشته اند؟
📍برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای #امام_حسین علیه السلام نفی کردند.
📍برخی معتقدند امام حسین علیه السلام فقط دو دختر داشته به نامهای #فاطمه و #سکینه. لذا از نظر آنها داستان حضرت #رقیه بی مبنا است.
📍 اما من خدمت شما عرض کنم اگرچه #شیخ_مفید تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نامهای فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است.
📍مثل کتاب #مطالب_السَّئوول #ابن_طلحه_شافعی که نَسَب شناس است و تخصصی این کاررا کرده و حال اینکه #شیخ_مفید نسب شناس نیست.
📍 همینطور در #مناقب #ابن_شهرآشوب مازندرانی، تعداد دختران امام حسین علیهالسلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده اند.
📍این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمیتوانیم بگوییم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک است، پس احتمال اینکه امام حسین علیه السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن بیشتر هم هست.
📍 اما راجع به خرابه شام که عده ای سوال کردهاند که چرا در منابع اولیه چنین نقلی نیامده است، اتفاقاً در کتاب #کامل_بهایی #عمادالدین_طبری شیعی متعلق به قرن هفتم آمده است.
📍پاسخ بنده به این نکته این است که اولاً صاحب کتاب کامل بهایی از طرف علمای بزرگ شیعه توثیق شده است.
📍ثانیا او معاصر #سید_بن_طاووس صاحب #لهوف است. سیدبنطاووس هم در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل نویسان پیش از او چنین نقلی را نیاوردهاند.
📍حالا چرا ما از سیدابن طاووس به قول معروف چشم بسته می پذیریم چیزهایی را که دیگران نقل نکرده اند و اختصاصی اوست، اما از عمادالدین طبری که معاصر سیدابن طاووس است و از سلامتش هم شک نداریم وقتی مطلبی را با ذکر سند معرفی و مطرح کرده است، نپذیریم.
#عمادالدین_طبری میگوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب #حاویه از #قاسم_بن_محمد_مامونی که پیرامون زشتیهای #بنی_امیه و کارهای خلاف آنها نوشته شده بوده گرد آوری کرده است.
📍 به قول معروف حاج عباس قمی میگوید: آثار و کتاب ها و منابعی در دست ایشان بوده است که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می توان این داستان را پذیرفت مضافاً براینکه اگر مرقد حضرت #رقیه درجای دیگری غیراز #شام واقع بود میتوانستیم تردیدی بکنیم که گروهی چنین چیزی را ساخته باشند.
📍اما در #شام که پایگاه #بنی_امیه، دشمنان قسم خورده اهل بیت علیهالسلام بودند، چطور میتوانند چیزی برای قرن ها آنجا بدرخشد و جلوه کند و بزرگانی از علمای برجسته ای به زیارت آنجا بروند و نذرها بکنند و خواستههایی داشته باشند که اجابت بشود.
🔸حال آیا میتوانیم بگوییم چنین جایگاهی واقعیت ندارد و امام حسین علیه السلام چنین دختری نداشته است؟
📲 @rajabidavani
📜 #متن
#پاسخ_به_شبهات
استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی
🚦 #شبهه : نمی توان پذیرفت اسیران آل الله چهل روز بعد از فاجعه کربلا به این منطقه که مزار شهیدان است بازگشته باشند و آنجا را زیارت کرده باشند...
📍 #پاسخ : در پاسخ باید گفت این موضوع رخ داده و امکان دارد. وقتی ما می بینیم که این ذوات مقدس را در روز دوازده محرم وارد کوفه می کنند و عبیدالله بن زیاد لعنة الله علیه در نامه ای به یزید از او راجع به اسرا و سرهای مطهر شهیدان کسب تکلیف می کند داریم که دستور یزید هم می رسد که آنها را نزد من بفرست و در روز اول ماه صفر کاروان اسیران آل الله وارد شام می شود؛ یعنی هجده روز بعد از ورود اسیران آل الله به کوفه ( رفت و برگشت نامه رسان و رفتن آل الله به شام جمعاً هجده روز میباشد )...
📍وقتی ما بپذیریم که روز اول صفر اسیران اهل بیت علیه السلام در شام بوده اند و با توجه به افشاگری های کوبنده حضرت زینب علیهاالسلام و امام سجاد سلام الله علیه یزید مجبور به تغییر رفتار می شود و سفارش به ملاطفت نسبت به اسیران می کند و میداند هر چه بیشتر اهل بیت را در شام نگه دارد خود را بیشتر مفتضح کرده است، لذا اگر قبول کنیم و بپذیریم که حداکثر اقامت این بزرگواران در شام یک هفته یا هشت روز یا حتی ده روز هم بوده باشد و دهم ماه صفر از شام حرکت کرده باشند طبیعی است که بعد از ده روز می توانند در کربلا حاضر باشند
📍اما اینکه گفته شده است که کربلا در مسیر شام به حجاز نبوده که بخواهیم بگوییم در اربعین زیارت آل الله از کربلا صورت گرفته... بله این بحث کاملا واضح است و کسی نگفته است کربلا در مسیر مدینه است، بلکه آل الله می خواهند پیش از رفتن به مدینه یک بار دیگر شهدای کربلا را زیارت کنند. لذا راه خود را دور می کنند به کربلا می روند و از آنجا به مدینه باز می گردند.
📲 @rajabidavani
📜 #متن
#امام_حسین_علیه_السلام
استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی
🚦 #موضوع: مبدأ پیدایش آیین #اربعین
📍درباره اربعین باید به این نکته توجه داشت که استثنایی در مورد امام حسین علیه السلام وجود دارد که هیچ یک از معصومین علیه السلام چنین ندارند و آن هم بزرگداشت چهلمین روز شهادت آن وجود مقدس است.
📍حالا در این که این چهلم اربعین بر چه مبنایی پدید آمده بین محققین اختلاف است، اما نباید تصور کرد که اربعین به سبب حضور جابر ابن عبدالله انصاری و زیارتی که او کرده است چنین جایگاهی پیدا کرده. جابر ابن عبدالله اگر چه از اصحاب پیغمبر و مردی شریف و بزرگ است، اما فعل عملکرد یک صحابی نمی تواند به یکی از شعائر بزرگ شیعه تبدیل بشود که امام صادق علیه السلام برای آن زیارت تعریف کند و امام عسگری علیه السلام آن را یکی از پنج نشانه ی مومن تلقی کند.
📍 آنچه اربعین را اهمیت داده زیارت امام سجاد علیه السلام (که حجت خدا است) همراه با حضرت زینب علیها السلام (که این بزرگوار هم حجت بزرگی از خداوند هست) است. به خاطر فعل این ذوات مقدس است که اربعین عظمت پیدا کرده. البته موارد دیگری هم وجود دارد که جای بحثش اینجا نیست.
🔸لذا کاری که معصوم یا حضرت زینب علیهاالسلام که ایشان هم همانند معصومین علیهم السلام هستند، می تواند به یکی از شعائر بزرگ دینی و مذهبی ما تبدیل شود
📲 @rajabidavani