ماه شفاعت
عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
... سُمِّيَ شَهْرُ شَعْبَانَ شَهْرَ الشَّفَاعَةِ لِأَنَّ رَسُولَكُمْ يَشْفَعُ لِكُلِّ مَنْ يُصَلِّي عَلَيْهِ فِيهِ ...
ماه شعبان را ماه شفاعت نامیده اند زیرا پیامبرتان هر کس را که در این ماه براو صلوات می فرستد را شفاعت می کند.
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج94، ص: 78
#ماه_شعبان
@RajabTaRamazan #حدیث
شرح مناجات شعبانيّه ۵
🔆فقَدْ هَرَبْتُ اِلَيْك؛
پس اى خداوند به سوى تو فرار كردم.
✳️ در اين مناجات با حضور قلب مىگوييم: اى خدا، من از دشمنى سرسخت و نيرومند فرار كردم و اگر فرار نكرده بودم دشمن بر من غالب مىشد و سعادت من از بين مىرفت». پيوسته در معرض دشمنان خطرناكى هستيم كه ما را رها نمىكنند و مىخواهند ما را از خدا دور كنند. اين دشمنان عبارتند از:
✅نفس: طبق روايتى از حضرت رسول(صلى الله عليه وآله) كه مىفرمايد: اَعْدى عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتي بَيْنَ جَنْبَيْكَ سرسختترين دشمنان، خواستههاى شيطانى و شهوانى خود فرد است كه سرگرم شدن به آنها موجب دورى از مقام قرب الاهى است.يعنى علاوه بر گناهان كبيره و اعمال حرام، حتّى خواستههاى نفسانى حلالْ مانع كمال و دست كم موجب ايستايى انسان مىگردند.
✅شيطان جنّى: بر اساس آيه شريفهاى كه از زبان شيطان نقل مىكند كه به خداوند عرض كرد: «فَبِعِزَّتِكَ لاَُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِين»، شيطان دشمن قسم خورده ماست ...اين قسم بزرگى است كه شيطان ياد كرده كه همه فرزندان آدم را گمراه خواهد كرد.
✅شيطانزادگان: بر اساس آيه «إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَقَبِيلُه»، شيطانزادگان و اطرافيان او دار و دسته شيطان جنّى هستند و از دشمنان ما مىباشند كه سنگر گرفته و ما را از درون سنگر خود مىبينند، ولى ما آنها را نمىبينيم و نمىفهميم از كجا به سوى ما تيراندازى مىكنند تا خود را از تيررس آنها دور كنيم و چارهاى انديشيده و پاسخ مناسبى به آنان بدهيم.
✅شياطين انسى: بر اساس آيه «شَياطِينَ الإِْنْسِ وَالْجِن»، شيطان جنّى شاگردانى از آدمىزادگان تربيت كرده كه كمتر از او نبوده و گاهى قدرتمندتر از او به وسوسه آدميان مىپردازند و به همين خاطر در سوره ناس دستور استعاذه از آنها را چنين صادر فرموده است: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ ... مِنَ الْجِنَّةِ وَالنّاس» به همين جهت عذاب بعضى از شياطين انس از عذاب شياطين جن بالاتر و بيشتر است.
منبع: کتاب شکوه نجوا - آیت الله مصباح یزدی ره - ص ۲۷-۳۰
#ماه_شعبان
@RajabTaRamazan #شرح
مناجات شعبانیه - علی قربانی.mp3
21M
مناجات شعبانیه با صدای علی قربانی
➖➖➖➖➖➖➖
کانال قرآن و ادعیه منتظران ظهور
🆔 @quranvadoa
ماه خدا
عَمْرِو بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَصُومُ شَعْبَانَ وَ شَهْرَ رَمَضَانَ .... كَانَ يَقُولُ هُمَا شَهْرَا اللَّهِ وَ هُمَا كَفَّارَةٌ لِمَا قَبْلَهُمَا وَ مَا بَعْدَهُمَا مِنَ الذُّنُوبِ.
منقول است از امام باقر ع:
پیامبر خدا ص ماه شعبان و ماه مبارک رمضان را روزه می گرفتند
و پیوسته می فرمود
این دو ماه ماه های خدا و کفاره برای هر آنچه از گناهان که قبل و بعد از آنها رخ داده هستند.
منبع: ثواب الأعمال ص 55
#ماه_شعبان
@RajabTaRamazan #حدیث
شرح مناجات شعبانيّه ۶
🔆وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ مُسْتَكيناً لَكَ مُتَضَرِّعاً اِلَيْكَ راجياً لِما ثَوابى لَدَيْك؛
و ايستادهام روبهروى تو در حالى كه مسكين تو و متضرع به سوى تو و اميدوار به ثوابى كه نزد تو است مىباشم.
✳️ «بين يديك» تعبيرى است عربى و ريشه در روابط انسانى دارد. انسان ممكن است به چند گونه در حضور كسى بايستد:
اوّل: در سمت راست او قرار گيرد؛
دوّم: در سمت چپ او قرار گيرد؛
سوّم: كاملا روبهروى او قرار گيرد.
تنها در صورت سوّم است كه كاملا با او مواجه شده است. از اين حالت مواجهه در عربى تعبير به بين يديه مىگردد.
پس وقتى كاملا با خداوند مواجه مىشويم، بايد تمام توجّه به او باشد تا بتوانيم در مناجات خود حال و شور و سوز و گدازى داشته باشيم.
✳️روانشناسان از ديرباز گفتهاند كه در وجود انسان، شادى و غم، خنده و گريه، و ترس و وحشت سرشته شده و هر يك از آنها در جايى مصرف و كاربرد دارد؛ زيرا وجود اينها بيهوده نيست. پس گاهى بايد بخندد تا سلامتى و شادابى به دست بياورد؛ گاهى بايد بگريد تا به احساسات و عواطف خود پاسخ بدهد؛ گاهى بايد خشم بورزد؛ گاهى محزون باشد و گاهى شادمان شود و اشك شوق بريزد.
در پيشگاه الاهى كه قادر مطلق است و ما هيچ طلبى از او نداريم بلكه گناه هم انجام دادهايم، بايد با گريه و زارى خواستههاى خودمان را مطرح نماييم و اميد به پاداش و ثواب الاهى داشته باشيم.
منبع: کتاب شکوه نجوا - آیت الله مصباح یزدی ره - ص ۳۱-۳۲
#ماه_شعبان
@RajabTaRamazan #شرح
AUD-20220305-WA0001.mp3
6.99M
مناجات شعبانیه
مداح : حاج ابوذر حلواچی
#ماه_شعبان
@RajabTaRamazan
شرح مناجات شعبانيّه ۷
🔆وتَعْلَمُ مَا فِى نَفْسِى، وَتَخْبُرُ حاجَتِى، وَتَعْرِفُ ضَمِيرِى، وَلَا يَخْفىٰ عَلَيْكَ أَمْرُ مُنْقَلَبِى وَمَثْواىَ، وَما أُرِيدُ أَنْ أُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقِى، وَأَتَفَوَّهُ بِهِ مِنْ طَلِبَتِى، وَأَرْجُوهُ لِعاقِبَتِى؛
آنچه را که در درون دارم میدانی و حاجتم را خبر داری، نهانم را میشناسی، کار بازگشت به آخرت و خانه ابدیام بر تو پوشیده نیست و آنچه میخواهم به زبان آرم و خواهش خویش را بازگو کنم و هم آنچه را که برای عاقبتم امید دارم، بر تو پنهان نیست.
✳️اولين ويژگى خداوند كه در اين فراز به آن اشاره شده، علم و آگاهى وسيع و همهجانبه خدا به انسان است، چون هرگز به كسى كه شناختى از انسان نداشته، موقعيّت او را ندانسته و امكان فريب خوردن او وجود دارد، نمىتوان پناه برد و با او مناجات كرد.
✳️علم الاهى با چند عبارت مطرح شده است:
1️⃣«تعلم ما فى نفسى» انسانى كه مىداند خداوند از تمام ابعاد وجودى او با اطلاع است، نمىتواند آنگونه كه در مقابل انسانهاى ديگر نقش بازى مىكند، خود را براى خداوند به گونهاى كاذب جلوه دهد، بلكه بايد صادقانه، در مقابل خدايى كه از تمام اسرار وجودى او با اطلاع است حاضر شود و چيزى را نپوشاند و در مقام فريبكارى و دروغگويى بر نيايد.
2️⃣«تخبر حاجتى» خدايا، تو بهتر از من از نيازهايم خبر دارى، گاهى انسان به نيازمندىهاى خود توجه ندارد و تنها بر اثر فشار يك سلسله غرائز حيوانى از قبيل گرسنگى و تشنگى و سرما و گرما و شهوت و... مىفهمد كه غذا، آب، وسايل گرمكننده و سردكننده، همسر و مسكن مىخواهد، ولى هزاران نياز ديگر است كه انسان از آنها خبر ندارد و احساس نياز او مرحله به مرحله برايش پيش مىآيد.
3️⃣«و تعرف ضميرى» خدايا تو بهتر از من باطن مرا مىشناسى؛ يعنى در باطن و دل من خواستههايى است كه من خودم از آن آگاه نيستم ولى تو آنها را خوب مىشناسى.
4️⃣«و لا يخفى عليك امر منقلبى و مثواى» نهتنها به آنچه كه موجود است آگاه هستى، بلكه به آينده من و دگرگونىهاى حال من و اينكه به چه نقطهاى ختم مىشوند نيز آگاهى، چرا كه حالات من هر روز دگرگون مىشوند، ولى سرانجام به خط پايان مىرسند و من در جايى ثابت اقامتْ مىكنم و از حركت باز مىمانم.
5️⃣«و ما اريد ان ابدئ به من منطقى و اتفوه به من طلبتى» آنچه را كه مىخواهم به زبان بياورم و به آن لب بگشايم مىدانى.
6️⃣«و ارجوه لعاقبتى» و آنچه را كه براى سلامتِ پايان كار خودم به آن اميد دارم، نسبت به آن آگاه هستى.
منبع: کتاب شکوه نجوا - آیت الله مصباح یزدی ره - ص ۳۲-۳۷
#ماه_شعبان
@RajabTaRamazan #شرح
ماه مغفول مانده
عَنْ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ... قَالَ هُوَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَ رَمَضَانَ وَ هُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ
منقول است از پیامبر ص که فرمودند:
ماه شعبان چون بین دو ماه رجب و ماه مبارک رمضان است مردم از آن غفلت می کنند
این ماه ماهیست که اعمال در آن به سوی پروردگار عالم بالا می رود ...
ثواب الأعمال ص 55.
#ماه_شعبان
@RajabTaRamazan #حدیث
شرح مناجات شعبانيّه ۸
🔆وَقَدْ جَرَتْ مَقادِيرُكَ عَلَىَّ يَا سَيِّدِى فِيما يَكُونُ مِنِّى إِلىٰ آخِرِ عُمْرِى مِنْ سَرِيرَتِى وَعَلانِيَتِى وَبِيَدِكَ لَابِيَدِ غَيْرِكَ زِيادَتِى وَنَقْصِى وَنَفْعِى وَضَرِّى .
همانا آنچه تقدیر نمودهای بر من ای آقای من، در آنچه تا پایان عمر بر من فرود میآید از نهان و آشکارم جاری شده است و تنها به دست توست نه به دست غیر تو، فزونی و کاستیام و سود و زیانم،
✳️دومين ويژگى خداوند كه در اينجا مورد اشاره واقع شده مديريّت و ربوبيّت تكوينى او است كه به دو صورت ذكر شده است:
1️⃣«و قد جرت مقاديرك علىّ يا سيدى فيما يكون منى الى آخر عمرى من سريرتى و علانيتى» قضا و قدر تو تا آخر عمر خواه بهصورت آشكار و خواه پنهان بر من جارى است. يعنى اينگونه نيست كه تو فقط نسبت به من و جهان آگاه باشى و هيچگونه فعاليتى انجام ندهى، بلكه امور عالم و از جمله امور من به دست تو تقدير و مهندسى مىشود.
2️⃣«و بيدك لا بيد غيرك زيادتى و نقصى و نفعى و ضرى»؛ يعنى درست است كه مقدرات انسان طراحى و برنامهريزى شده است، ولى تا به مقام عمل نرسيده، مىتوانى آن را تغيير بدهى و تغيير آن به دست تو است و هيچكس ديگر نمىتواند در آن تصرّف كند.
منبع: کتاب شکوه نجوا - آیت الله مصباح یزدی ره - ص ۳۷-۳۸
#ماه_شعبان
@RajabTaRamazan #شرح
تشویق به روزه ماه شعبان
صفوان بن مهران میگوید حضرت امام صادق(ع) به من فرمود:
تشویق بکن افرادی که با تو ارتباط دارند را به روزه ماه شعبان
گفتم: فدایت شوم آیا در این ماه ویژگی خاصی وجود دارد که روزه در آن را توصیه میفرمایید؟
امام در جواب فرمودند: آری؛ زمانی که هلال ماه شعبان پیدا میشد رسول الله(ص) دستور میدادند منادی در شهر مدینه فریاد بزند و بگوید:
همانا ماه شعبان ماه من است و منسوب به من است خدا رحمت کند کسی را که در این ماه مرا کمک کند یعنی در عبادت با من همراه باشد.
امام صادق(ع) در ادامه فرمود:
امیرالمومنین(ع) همواره میفرمود: از وقتی که من صدای منادی پیامبر را شنیدم که میگفت شعبان ماه من است و خدا رحمت کند کسی که مرا کمک بکند روزه ماه شعبان از من فوت نشد و از این به بعد هم هرگز روزه ماه شعبان از من فوت نخواهد شد انشاءالله.
منبع: مصباح المتهجد، شیخ طوسی، ج2، ص825، بیروت.
#ماه_شعبان
@RajabTaRamazan #حدیث
شرح مناجات شعبانيّه ۹
🔆اِلهي اِنْ حَرَمْتَني فَمَن ذَا الَّذي يَرْزُقُني وَ اِنْ خَذَلْتَني فَمَنْ ذا الَّذي يَنْصُرُني؛
خداوندا، اگر تو مرا محروم سازى، پس چه كسى مرا روزى مىدهد و اگر تو مرا رها كنى پس چه كسى مرا يارى مىكند؟
✳️براى توضيح اين فراز از مناجاتْ ذكر دو مقدمه لازم است:
1️⃣زبان گفتوگو در موارد و مقامات مختلف فرق مىكند. در مقام بحث و گفتوگوى اعتقادى عادت داريم كه مطلب خود را با استدلال و برهان فلسفى و رياضى ثابت كنيم و گاهى ممكن است سخن خود را به هر شكل ممكن به كرسى نشانده و طرف مقابل را وادار به پذيرش آن كنيم. روش اوّل را برهان و روش دوم را جدل مىگويند و هدف از آن دو قانع كردن طرف مقابل است.
ولى گاهى با زبان عذرخواهى با يك دوست صميمى سخن مىگوييم، اينجا سخن از استدلال و برهان و جدل نيست بلكه، فقط دنبال بهانهاى مىگرديم تا طرف مقابل با لطف و محبّت خود از خطا و اشتباه ما صرفنظر كند.
اين نه اولتيماتوم است كه خدا را تهديد كند و نه كلاس درس فلسفه و رياضيات و مناظره و جدل؛ بلكه مقام معاشقه است،.حال بچّهاى است كه نزد مادر خود ناز مىكند.
تقريباً نيمى از مناجات شعبانيه مشتمل بر همين تمسّكات و عذرخواهىها و بهانهجويىها است تا انسان خود را سزاوار آمرزش قلمداد كند تا پس از آن نوبت به درخواستهاى ديگر برسد؛ كسى كه سر و وضع آلوده و كثيف و متعفّن دارد و مىخواهد وارد يك جمع محترم شود، بايد ابتدا براى تعويض لباس و استحمام و تغيير وضع موجود خود تمنّا و خواهش كند.
2️⃣بر اساس ادلّه عقلى و روايات توحيدى و نهجالبلاغه و معارف اسلامى، هيچگاه در ذات خداوند تغييرى ايجاد نمىشود.چنانكه حضرت على(عليه السلام) مىفرمايد: «لَمْ يَسْبَقْ لَهُ حالٌ حالا».[نهج البلاغه، خطبه 65: خداوندى كه هيچ حالتى براى او پيش نمىآيد كه قبلا نداشته باشد.] و تحت تأثير هيچ عاملى قرار نمىگيرد؛
پس خشنودى و غضب پروردگار معلول چيزى نيست. ولى با بندگان خود به زبان محاوره صحبت كرده و رضايت و غضب خود را برخاسته از عملكرد آدميان دانسته .همه اين تعبيرات (خشنودى، غضب، انتقام و تأسف) بر اساس محاوره و زبان گفتوگو با انسانها است.
✅پس از ذكر دو مقدمهاى كه بيان شد در اين فراز از مناجات شعبانيه عرض مىكنيم:
خداوندا، اگر مرا از رحمت خود محروم كنى چه كسى مىخواهد به من چيزى ببخشد؟ مگر كسى هست كه بتواند به من چيزى ببخشد؟ اگر مرا در چنگ دشمن رها كنى آيا كسى هست كه بتواند مرا برهاند؟ اگر تو مرا يارى نكنى پس چه كسى مىتواند مرا يارى كند؟
بنابراين در مقام عذرخواهى و تقاضاى رحمت و بخشش (نه طلبكارانه) خود را مشمول رحمت و مستحق يارى خدا مىكنيم. وقتى خود را كوچك ديديم و درخواست عطوفت و رحمت كرديم، لايق شمول لطف خدا مىگرديم و علاوه بر پاك شدن از آلودگىهاى گناه، گنجايش درك رحمت الاهى را پيدا مىكنيم.
منبع: کتاب شکوه نجوا - آیت الله مصباح یزدی ره - ص ۳۹-۴۴
#ماه_شعبان
@RajabTaRamazan #شرح