عنه صلى الله عليه و آله
لا يَحِلُّ أن يَصطَرِما فَوقَ ثَلاثٍ ، فإنِ اصطَرَما فَوقَ ثلاثٍ لَم يَجتَمِعا في الجَنّةِ أبَدا و أيُّهُما بَدأ صاحِبَهُ كُفِّرَت ذُنوبُهُ و إن هُو سَلَّمَ فلَم يَرُدَّ علَيهِ و لَم يَقبَلْ سَلامَهُ رَدَّ علَيهِ المَلَكُ وَ رَدَّ على ذلكَ الشَّيطانُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
[بر هيچ دو نفر مسلمانى ]روا نيست كه بيش از سه [شب] با هم قطع رابطه كنند؛ زيرا اگر بيش از سه شب قطع رابطه كنند، هرگز با هم در بهشت جمع نمى شوند و هر كدام از آنها زودتر از ديگرى رابطه اش را برقرار كند، گناهانش پاك مى شود و اگر به او سلام كرد و او جوابش را نداد و سلامش را نپذيرفت، جواب او را فرشته بدهد و جواب آن ديگرى را شيطان.
الترغيب و الترهيب : 3 / 456 / 6
الإمامُ زينُ العابدينَ (عليه السلام)
ـ في وصيَّتِهِ لابنِهِ الباقِرِ (عليه السلام) ـ :
إيّاكَ ومصاحَبَةَ القاطِعِ لِرَحِمِهِ؛ فإنّي وَجَدتُهُ مَلعونا في كتابِ اللّه ِ (عَزَّوجلَّ) في ثلاثِ مَواضِعَ.
امام زين العابدين عليه السلام
ـ در سفارش به فرزند بزرگوارش حضرت باقر (عليه السلام) ـ فرمود :
زنهار از مصاحبت با كسى كه از خويشان خود مى برد؛ زيرا من چنين كسى را در سه جاى كتاب خداوند (عز و جل) لعنت شده يافتم.
الكافي : 2/377/7
الإمامُ زينُ العابدينَ (عليه السلام)
ـ في وصيَّتِهِ لابنِهِ الباقِرِ (عليه السلام) ـ :
إيّاكَ ومصاحَبَةَ القاطِعِ لِرَحِمِهِ؛ فإنّي وَجَدتُهُ مَلعونا في كتابِ اللّه ِ (عَزَّوجلَّ) في ثلاثِ مَواضِعَ.
امام زين العابدين عليه السلام
ـ در سفارش به فرزند بزرگوارش حضرت باقر (عليه السلام) ـ فرمود :
زنهار از مصاحبت با كسى كه از خويشان خود مى برد؛ زيرا من چنين كسى را در سه جاى كتاب خداوند (عز و جل) لعنت شده يافتم.
الكافي : 2/377/7
عنه عليه السلام :
مَن شَنِئ الفاسِقينَ وغَضِبَ للّه ِِ ، غَضِبَ اللّه ُ لَهُ وأرضاهُ يومَ القِيامَةِ .
امام على عليه السلام :
هر كه با نابكاران دشمنى ورزد و براى خدا خشم گيرد، خداوند به خاطر او خشم گيرد و روز قيامت خشنودش گرداند.
نهج البلاغة : الحكمة 31.
الإمامُ الرِّضا عليه السلام :
نَزَلَ جَبرئيلُ على النبِيّ صلى الله عليه و آله فقالَ : يا محمّدُ ، إنّ رَبَّكَ يُقرِئُكَ السلامَ ، ويقولُ : إنّ الأبكارَ مِنَ النساءِ بمَنزِلَةِ الثَّمَرِ على الشَّجَرِ ، فإذا أينَعَ الثَّمرُ فلا دَواءَ لَهُ إلّا اجتِناؤهُ وإلّا أفسَدَتْهُ الشَّمسُ ، وغَيَّرَتْهُ الرِّيحُ ، وإنّ الأبكارَ إذا أدرَكنَ ما تُدرِكُ النساءُ فلا دَواءَلَهُنَ إلّا البُعُولُ، وإلّا لَم يُؤمَنْ علَيهِنَّ الفِتنَةُ ، فَصَعِدَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله المِنبَرَ فَجَمَعَ الناسَ ثُمّ أعلَمَهُم ما أمَرَ اللّه ُ عزّوجلّ بِهِ .
امام رضا عليه السلام :
جبرئيل بر پيامبر صلى الله عليه و آله فرود آمد و گفت : اى محمّد! پروردگارت تو را سلام مى رساند و مى فرمايد : دوشيزگان همچون ميوه روى درخت هستند . ميوه چون برسد براى آن دارويى جز چيدن نباشد وگرنه بر اثر آفتاب و باد خراب مى شود . دوشيزگان نيز هرگاه به مرحله زنان برسند آنان را دارويى جز شوهر دادن نباشد وگرنه از گمراهى و فساد ايمن نخواهند بود . پس ، رسول خدا صلى الله عليه و آله بر منبر رفت و مردم را جمع كرد و فرمان خداوند عز و جل را به آگاهى آنان رساند .
بحار الأنوار : 16/223/22
و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان میآوردند و تقوا پیشه میکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.
┈••✾•🌿🌺🌹🌺🌿•✾••┈
@ramzekhoshbakhti
┈••✾•🌿🌺🌹🌺🌿•✾••┈
#نکتهها در آیه ۹۶/اعراف
«بركات» جمع «بركت»، به موهبت هاى ثابت و پایدار گفته مى شود، در مقابل چیزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خیر و افزایش وجود دارد. بركات، شامل بركت هاى مادّى و معنوى مى شود، مثل بركت در عمر، دارایى، علم، كتاب و امثال آن.
سؤال:
اگر ایمان و تقوا سبب نزول بركات است، پس چرا كشورهاى #كافر، وضع بهترى دارند و كشورهاى اسلامى با #مشكلات فراوانى روبرو هستند؟
پاسخ:
اوّلاً آن كشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند که البته ابرقدرت ها با غارت مسلمین به اینجا رسیدند، ولى از نظر #روحى و #روانى آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشكلات فراوانى دارند.
ثانیاً:
اغلب كشورهاى اسلامى، تنها #نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهاى دین اسلام را در جامعه خود حاكم نکردند.
به علاوه گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است. چنانكه قرآن مى فرماید:
«فلمّا نسوا ما ذكّروا به فتحنا علیهم أبواب كلّ شى ء» (186)
چون تذكّرات الهى را فراموش كردند، درهاى همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند.
در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است:
الف: رفاه و گشایش براى خوبان كه همراه بركات است، «فَتَحنا علیهم بركات».
ب: رفاه و گشایش براى كفّار و نااهلان كه دیگر همراه بركت نیست، «فَتَحنا علیهم ابواب كلّ شى ء»،
زیرا چه بسا نعمت ها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش كفّار را وسیله ای برای مهلت و پرشدن پیمانه آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت #ظاهرى نباید دل خوش كرد، زیرا اگر این نعمت ها براى مؤمنین باشد، مایه ى بركت است، و اگر براى كفّار باشد، ناپایدار و بخاطر قهر الهى است.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
گاهى بنده اى از خداوند حاجت و تقاضایى دارد و خداوند دعایش را مستجاب مى كند و مقرّر مى شود تا مدّتى دیگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى شود. (187)
از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالى فرجه) است كه به گفته روایات، در آن زمان بركات از آسمان و زمین سرازیر مى شود. (188)
-----
186) انعام، 44
187) تفسیر اثنى عشرى
188) تفسیر نورالثقلین
┈••✾•🌿🌺🌹🌺🌿•✾••┈
@ramzekhoshbakhti
┈••✾•🌿🌺🌹🌺🌿•✾••┈
#پیامها از آیه ۹۶/اعراف
- ایمان آوردن و متّقى شدن #جامعه، كار بسیار سختى است. «لو... آمنوا واتّقوا» («لَو»، نشانه اى از كار بسیار سخت و نشدنى است)
- براى دریافت #الطاف و بركات اجتماعى خداوند، ایمان و تقواى فردى كافى نیست، باید #اكثریت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. (189) «أهل القرى آمنوا واتّقوا»
- ایمان به تنهایى كافى نیست، بلكه #تقوا لازم است. «آمنوا واتّقوا»
- سرمایه گذارى روى فرهنگ و #معنویّت جامعه، #بازده اقتصادى هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم بركات»
- وعده هاى الهى را جدّى بگیریم. با ایمان و تقوا، #نزول بركات حتمى است. (حرف لام در «لفتحنا»)
- بستن و #گشایش ، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست.
- ادیان آسمانى، خواستار #بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لفتحنا علیهم»
- انسان به طور غریزى به دریافت بركات و خیرات #علاقمند است و #انبیا از همین تمایلات طبیعى براى اهداف خود استفاده مى كردند. «لفتحنا علیهم بركات»
- آنچه از بركات دریافت مى كنیم، گوشه اى از بركات الهى است. «بركات» (كلمه ى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام #بركت ها نمى شود)
- زمین و آسمان، #سرچشمه ى بركات اند. «بركات من السماء و الارض»
- نقش آسمان در بركت رسانى، بر نقش #زمین مقدّم است. «بركات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین)
- #ایمان و #تقوا سبب نزول بركات مى شود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا واتّقوا... بركات»
- عامل محرومیّت ها و #مشكلات ، عملكرد خود ماست. «بما كانوا یكسبون»
- لجاجت و پافشارى بر #گناه ، سبب #قهر و #عذاب الهى است. «فاخذناهم بما كانوا یكسبون»
-----
189) تفسیر فرقان
┈••✾•🌿🌺🌹🌺🌿•✾••┈
@ramzekhoshbakhti
┈••✾•🌿🌺🌹🌺🌿•✾••┈